Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

KNWU laat zich voor politieke karretje van Unibet spannen

Gepost door JW 
JW 27 januari 2016 14:16
Politiek tornt niet aan gokwet; sponsordeal wielrenbond op losse schroeven


Vandaag, 13:20

Marcel Wintels (l) presenteert Unibet als nieuwe sponsor van de KNWU vanaf 2017 KNWU


Coalitiepartijen VVD en PvdA zijn niet bereid om het belastingtarief op online gokken te verlagen naar 20 procent. Daarmee wordt niet voldaan aan een van de voorwaarden die gokbedrijf Unibet stelde bij een sponsordeal met de Koninklijke Nederlandse Wieler Unie (KNWU).

De overeenkomst van zeven miljoen euro, die vanochtend werd gepresenteerd, lijkt daarmee van tafel. In ruil voor dat bedrag was het bedoeling dat Unibet vier jaar hoofdsponsor wordt. Maar als de politiek niet voldoet aan de eis van Unibet om het belastingtarief te verlagen, wordt het bedrag lager.

PvdA-Kamerlid Van Dekken zegt dat het lijkt alsof de politiek onder druk wordt gezet: "Er komt een persbericht met juichende mededelingen van de KNWU en Unibet, maar eigenlijk zeggen ze: Tweede Kamer, als jullie niet akkoord gaan met de voorwaarden heeft de wielersport een probleem."

Ook PvdA-collega Mei Li Vos is niet te spreken over de deal. "Er is een gevaar dat Unibet de sympathieke wielerbond gebruikt voor hun politieke strijd om het belastingtarief," zegt Vos.




Het is natuurlijk absurd als we aan Unibet minder belasting vragen dan aan Nederlandse bedrijven.
Mei Li Vos, Kamerlid PvdA”


Ook de VVD wil geen veranderingen aan de plannen. "Natuurlijk willen we lagere belastingen, maar daar is nu geen ruimte voor. Dan moeten we het geld ergens anders vandaan halen. Dat is niet uit te leggen aan de Nederlandse belastingbetaler", zegt Kamerlid Van Wijngaarden.

Op dit moment is online gokken nog niet toegestaan. In het voorjaar praat de Tweede Kamer over een wetsvoorstel om online gokken te legaliseren. Daarin staat dat de eerste jaren een tarief van 29 procent zal gelden.

PvdA'er Vos is vastberaden. "Buitenlandse gokbedrijven doen alsof je online gokken alleen kunt reguleren als er een laag belastingtarief is. Maar dat is gebaseerd op hun eigen schimmige onderzoeken. Het zou natuurlijk absurd zijn als wij aan een bedrijf als Unibet minder belasting vragen dan aan Nederlandse bedrijven", zegt ze.

[NOS]
JW 27 januari 2016 14:21
zie ook: [www.ad.nl]

Een dag nadat de KNWU trots zijn nieuwe sponsor presenteert staat dat bericht alweer op losse schroeven.
Het is mij een volslagen raadsel waar de KNWU mee bezig is.
Dit is niet de eerste scheve schaats, wel de meest bizarre.
Wordt het nu niet echt tijd dat de huidige leiding, Wintels voorop, zijn biezen pakt ?
Ger 27 januari 2016 14:26
JW Schreef:

Ook de VVD wil geen veranderingen aan de plannen. "Natuurlijk willen we lagere belastingen, maar daar is nu geen ruimte voor. Dan moeten we het geld ergens anders vandaan halen. Dat is niet uit te leggen aan de Nederlandse belastingbetaler", zegt Kamerlid Van Wijngaarden.


Sinds wanner krijgt de Nederlandse belastingbetaler uitleg????? Wat minder geld naar Griekenland en de vele gelukszoekers en dan het belastingtarief voor Unibet en de Lotto en Staatsloterij naar 20 %. Al blijft het natuurlijk wel vreemd dat de KNWU met Unibet in zee gaat.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/01/2016 14:28 door Ger.
veluweracer 27 januari 2016 14:28
De KNWU zag blijkbaar geen reden om op ethische gronden de samenwerking met Unibet te beëindigen. Ik ben sinds jaren weer eens blij met de inbreng van de VVD en PVDA. Hoewel er ook wel enige hypocrisie te bespeuren valt omdat er namelijk wel buitenlandse multinationals een brievenbusfirma in Nederland kunnen beginnen. Enkel om van belachelijke lage belastingtarieven te kunnen profiteren. Tarieven die aangeboden worden door de overheid. En er is zelfs een toename van dit soort firma,s in ons land. Dus ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er enigzins met twee maten gemeten wordt.
ton duk 27 januari 2016 14:38
Het is natuurlijk absurd als we aan Unibet minder
> belasting vragen dan aan Nederlandse bedrijven.
> Mei Li Vos, Kamerlid PvdA”

Daar wil ik met 'r , onder genot van een Starbuckskoffie...liever nog een Kopi Luwak, nog wel over tafelen..
gr
JW 27 januari 2016 14:50
Het idee dat Unibet denkt te kunnen bepalen hoe hoog het Nederlandse belastingtarief moet worden lijkt me zacht gezegd nogal bespottelijk.
Ik kan me niet voorstellen dat er, van links tot rechts, één politieke stroming in Den Haag is die dit idee serieus neemt.

Het brevet van onbekwaamheid dat Wintels torst wordt zo langzamerhand wel erg groot.
Eazster 27 januari 2016 14:56
Ik snap dat het Kabinet hiermee niet akkoord zal kunnen gaan. Gelijke Monniken ,gelijke kappen voor bedrijven die zich hier als een onderneming willen vestigen.Danwel online als niet. De vraag is dus of Unibet uiteindelijk niet akkoord zal gaan met denk ik het beslastingtarief van 33%? De Nederlandse online gokmarkt lijkt daar toch te belangrijk voor ,al blijft natuurlijk heel NL online gokkers er toch gedoogd heengaan.
Het lijkt er wel een beetje of de KNWU een middel is voor versoepeling en Wintels voor het karretje is gespannen ,al lijkt het me dan toch niog wel een beetje vergezocht dat Unibet denkt dat ze hiermee de kamer de regels willen laten versoepelen alleen door een Wielerbond te sponsoren.
Michael B. 27 januari 2016 14:57
Lijkt erop dat er sprake is van een kat in de zak is gekocht door de KNWU. Toch wel jammer dat dit in de wielersport regelmatig gebeurd. Was toen met Belkin ook zo. Vele mooie woorden, maar ondertussen een driedubbele agenda. Achteraf gezien betaalde toen de Rabobank alle salarissen nog door tot het einde van het kalenderjaar. Tsja en toen Belkin het jaar erop zelf alles moesten bekostigen waren ze met de noorderzon vertrokkenmoody smiley Voor het moment heeft Unibet gratis publiciteit te pakken en wordt de KNWU als speelbal gebruikt om een belastingverlaging te creeren. Als het Unibet lukt scheelt het hun miljoenen, als geen toestemming hebben ze voor een paar dagen gratis publiciteit te pakken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/01/2016 14:58 door Michael B..
Adrie2 27 januari 2016 15:23
Mijn eerste reactie was er al een van wenkbrauwen fronsen.... Unibet..... wat was daar ook al weer mee?

En ook de Lotto vindt dit allemaal niet leuk en niet sjiek..... KNWU heeft een probleem, althans iets uit te leggen. jammer en niet goed voor de wielersport lijkt mij..
Carlos Danger 27 januari 2016 16:34
Ger Schreef:
-------------------------------------------------------
>
>
> Sinds wanner krijgt de Nederlandse
> belastingbetaler uitleg????? Wat minder geld naar
> Griekenland en de vele gelukszoekers en dan het
> belastingtarief voor Unibet en de Lotto en
> Staatsloterij naar 20 %. Al blijft het natuurlijk
> wel vreemd dat de KNWU met Unibet in zee gaat.

Zo is het! Je medemens in de kou laten staan ten faveure van een goksyndicaat. Op naar een betere wereld!
Eindhovuh 27 januari 2016 17:13
Bizar bericht. Ik hoop echt dat we informatie missen. Als dit klopt zijn ze echt de weg kwijt bij de Knwu. Het idee dat op basis van zo'n samenwerking de wet wordt aangepast, dan snap je heel weinig van hoe de politiek werkt.
Ger 27 januari 2016 17:24
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ger Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> >
> > Sinds wanner krijgt de Nederlandse
> > belastingbetaler uitleg????? Wat minder geld
> naar
> > Griekenland en de vele gelukszoekers en dan het
> > belastingtarief voor Unibet en de Lotto en
> > Staatsloterij naar 20 %. Al blijft het
> natuurlijk
> > wel vreemd dat de KNWU met Unibet in zee gaat.
>
> Zo is het! Je medemens in de kou laten staan ten
> faveure van een goksyndicaat. Op naar een betere
> wereld!

Welke medemens? Vluchtelingen oké maar geen gelukszoekers. Een betere wereld komt er echt niet op deze manier.
merijntje mortirolo 27 januari 2016 17:37
Quote
Ger
Welke medemens? Vluchtelingen oké maar geen gelukszoekers.
Briljant gekozen!
PePe 27 januari 2016 17:37
Vind het juist een hele mooie zet. Kijk eens naar voetbal waar online gokken een vlucht heeft genomen de laatste jaren. Uiteraard ook met negatieve zij effecten, maar in bijvoorbeeld Engeland wordt er veel geld verdiend.
De KNWU anticipeert op een komende wetswijziging die buitenlandse bedrijven toestaat en dat is goed. Voetbalclubs zijn ook al druk bezig zich in het online gokken te verdiepen als dit vrijgegeven wordt. Dat de Lotto zo loopt te miepen komt omdat ze jarenlang monopoly hebben gehad en nu wakker geschud worden in mijn ogen.
Walnoot 27 januari 2016 18:12
Eens. Vind persoonlijk dat we ze allemaal naar Limburg moeten sturen. Die lui daar willen ook maar niet normaal assimileren, versta er nooit een flikker van als ze in hun idiotentaaltje tegen me beginnen te wauwelen. Tijd om ze eens te straffen. Drie miljoen vluchtelingen erbij, groot hek eromheen. Jammer van de Gold Race, maar daar vinden we wel wat op. Brabantse Pijl op die datum en in de WT, waarom niet?
Westfalen 27 januari 2016 18:54
KNWU heeft toch weinig te verliezen, want nu hebben ze ook geen geld. Dus dan maar een gokje wagen.
Michael B. 27 januari 2016 20:26
Walnoot Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eens. Vind persoonlijk dat we ze allemaal naar
> Limburg moeten sturen. Die lui daar willen ook
> maar niet normaal assimileren, versta er nooit een
> flikker van als ze in hun idiotentaaltje tegen me
> beginnen te wauwelen. Tijd om ze eens te straffen.
> Drie miljoen vluchtelingen erbij, groot hek
> eromheen. Jammer van de Gold Race, maar daar
> vinden we wel wat op. Brabantse Pijl op die datum
> en in de WT, waarom niet?


Wat heeft Limburg er nu weer mee te maken? Of we Fries wel kunnen verstaan?
JW 27 januari 2016 21:14
Ik denk dat ze inderdaad de weg helemaal kwijt zijn. De reactie van NOC/NSF is wat dat betreft ook veelzeggend.

Ik kan ook geen enkele redelijke verklaring voor deze "noodsprong" bedenken. Ze hadden nog tijd genoeg.

De "Alleingang" met het Nederlandse dopingakkoord was destijds al bijzonder, de plotseling torenhoge rekening voor de ASO na de laatste Tour ook al verrassend. Maar dit slaat alles.
Die Wintels moet weinig vrienden hebben....
Snorfietser 27 januari 2016 23:34
Mijn eerste gedachte was: ze zijn knettergek geworden! Maar bij nader inzien kan dit ook nog wel eens een briljante zet zijn. UNIBET en de KNWU hebben zelf natuurlijk ook wel bedacht dat Den Haag hier nooit in mee zal gaan, waardoor de deal dus af wordt geblazen. In de tussentijd heeft UNIBET door deze vreemde deal al de hele dag gratis media aandacht, en als de deal klapt weet iedereen dat de KNWU dringend op zoek is naar een nieuwe sponsor.
Ger 28 januari 2016 09:33
merijntje mortirolo Schreef:
-------------------------------------------------------
>
Quote
Ger
> Welke medemens? Vluchtelingen oké maar geen
> gelukszoekers.
>
> Briljant gekozen!


Wat is hier briljant aan?
Goozzer 28 januari 2016 11:45
Als je het gokbedrijf toelaat, laat je de gelukszoekers natuurlijk niet in de kou staan. Dat was tamelijk briljant opgeschreven door je, maar dus niet bewust...
Ger 28 januari 2016 12:13
Oké Goozzer. Zo had ik het niet bekeken. Jammer dat het niet bewust was.grinning smiley
Curzio 28 januari 2016 12:28
Misschien moet je je nog even verdiepen in de realiteit? nu.nl

Overigens heeft de Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring helemaal geen moeite met het zoeken naar geluk in het leven:

We hold these truths to be sacred and undeniable; that all men are created equal and independent, that from that equal creation they derive rights inherent and inalienable, among which are the preservation of life, and liberty, and the pursuit of happiness; ...
El Chaba 28 januari 2016 12:45
Hij beweert toch helemaal niet dat de meesten dat wel zijn? Hij brengt slechts onderscheid aan en naar internationaal recht zijn die asielzoekers geen vluchtelingen en hebben ze dus geen recht op asiel hier.
Leuk om die onafhankelijkheidsverklaring erbij te halen maar die is hier volstrekt irrelevant.
Velodroom 28 januari 2016 13:34
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------

> Overigens heeft de Amerikaanse
> onafhankelijkheidsverklaring helemaal geen moeite
> met het zoeken naar geluk in het leven:
>

Ik ook niet. Zoek al jaren op dit forum naar geluk, maar het blijft bij achtervolgen (pursuit). grinning smiley
Curzio 28 januari 2016 16:07
Volgens mij is het andersom: ík heb het niet over wie er wel/geen recht hebben op asiel.
Ik wil maar zeggen dat het volstrekt normaal en ook legitiem is om geluk te zoeken (en dan bedoel ik geen geluk bij het kansspel), dat daarover niet denigrerend hoeft te worden gedaan, en dat ook "gelukszoekers" (wil iedereen die geen geluk zoekt even opstaan?) gewoon vallen onder de kwalificatie "medemens".
merijntje mortirolo 29 januari 2016 06:57
Tsja. Ik neig soms naar overschatting.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen