Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Terpstra laakt opzet NK wielrennen

Gepost door Eindhovuh 
Eindhovuh 12 februari 2016 11:57
[www.ad.nl]

Nederlands kampioen Niki Terpstra heeft weinig goede woorden over voor het NK wielrennen van 2016, donderdag gepresenteerd op Goeree-Overflakkee.
Terpstra wordt geacht niet op zondag, maar op zaterdag 25 juni zijn rood-wit-blauwe trui te verdedigen op de Brouwersdam. Niet op een parkoers over de gebruikelijke 250 kilometer, maar in een titelstrijd over slechts 196 kilometer.

,,En dan moeten we ook nog belachelijk vroeg starten (9.00 uur, red.). Anders kunnen ze 's middags op tv een voetbalwedstrijd niet live uitzenden van het EK waar wij als Nederland niet eens aan meedoen,'' aldus een ontstemde Terpstra.

,,We schuiven onszelf als wielersport altijd maar op, vinden onszelf altijd onbelangrijker. In 2010 moesten we ook al eens zo vroeg starten vanwege het WK voetbal. Toen won ik, dus ik zal er nu ook gewoon weer staan. Maar het vraagt wel om een specifieke voorbereiding.''

Meer nog is Terpstra verbolgen over de koersafstand. ,,Een NK hoort gewoon 250 kilometer te zijn. Dit vind ik echt een kampioenschap onwaardig.''

Ik neem aan dat de KNWU ook de tijdrit een dag terug schuift. Niet? Is die gewoon op woensdagavond? Pff.. Dat is ook niet ideaal.
Het inkorten is volgens de KNWU een wens vanuit het Nederlandse peloton, waar lang niet iedereen gewend is aan koersen boven de 200 kilometer.
,,Dus luisteren we maar naar de continentale ploegen? Ik snap dat écht niet. En ik weet zeker dat alle profs van WorldTour-ploegen er ook zo over denken'', aldus de drievoudig Nederlands kampioen, die wel begrip op kan brengen voor de verhuizing naar zaterdag, vanwege de zondagsrust op Goeree. ,,Tenminste, ik neem aan dat de KNWU dan ook de tijdrit een dag terug schuift. Niet? Is die gewoon op woensdagavond? Pff.. Dat is ook niet ideaal.''



-------------

Helemaal mee eens. Als je het niet op zondag wil organiseren, prima, dan organiseer je het maar niet. En een NK over krap 200 km is gewoon een aanfluiting.
Waar is de KNWU toch mee bezig?
Anony 12 februari 2016 12:06
Je wil als federatie toch een van je beste, internationale renners als letterlijke vaandeldrager? Snap de inkorting ook helemaal niet.

Soit. Hup Danny!
Slimmerd 12 februari 2016 12:08
Volledig terecht commentaar, maar zoals Terpstra al zegt hij zal er gewoon staan en zo zal zo goed als iedereen er wel staan en denkt de KNWU een goede zet te hebben gedaan.
El Chaba 12 februari 2016 12:20
Terechte kritiek van Terpstra.
Alleen zijn begrip voor de zondagsrust deel ik niet. Als je als organisatie daar prijs op stelt, organiseer het dan niet.
Sjoerd102 12 februari 2016 12:26
Van de andere kant. Met 196km meer mannen die kunnen meestrijden om de overwinning. Toch wat mooier als er een volledig pak kan sprinten ipv enkele mannen na 250km
Eindhovuh 12 februari 2016 12:31
Het is het nk...
Laten we het anders over 5km doen, kan iedereen meesprinten...
Slimmerd 12 februari 2016 12:32
Het is het NK, hier moeten de beste bovendrijven, dat doe je niet over een koersje van minder dan 200 km.
El Chaba 12 februari 2016 12:35
Volgens mij is het het mooiste als de beste wint. En die kans is veel groter na 250 km dan na 196 km.

Zullen we de Tour ook maar veel minder zwaar maken zodat er 50 renners kans maken op de overwinning? Lijkt je dat ook mooier?
Walnoot 12 februari 2016 12:43
9u start, gemiddelde van 42 geeft finish om 13u40. Ga godverdomme echt niet door een paar christenhonden laten dwingen om op zaterdag om één uur in den middag voor de TV te gaan zitten voor een koersje met het cachet van de Ster van Zwolle. Zij en de KNWU kunnen mijn kloten kussen. Ik kijk 's middags wel naar het Italiaans wielrennen, en de dag erna naar het Belgisch kampioenschap.
rustdag 12 februari 2016 12:52
Het schijnt dat de KNVB er nu aan denkt, om de voetbal velden te verkleinen in de Eredivisie. Omdat de competitie anders misschien te zwaar is voor al die jonge spelers in onze competitie. feyenoord is voor, misschien hebben wij dan ook eens kans om kampioen te, worden.aldus martin van geel. psv schijnt tegen te zijn. Ajax maakt het niks uit, Wij zijn toch wel de beste.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/02/2016 12:52 door rustdag.
ton duk 12 februari 2016 12:53
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Terechte kritiek van Terpstra.
> Alleen zijn begrip voor de zondagsrust deel ik
> niet. Als je als organisatie daar prijs op stelt,
> organiseer het dan niet.

Want een NK is verplicht op zondag ??
Als een organisatie en KNWU daar samen uitkomen, vind ik dit gewoon een mooie oplossing
gr

ps: ja, ook ik hecht aan zondagsrust
merijntje mortirolo 12 februari 2016 13:00
En daarom moet die kutkerk van je zijn klokken luiden en iedereen die er niet binnen zit wakker houden slash maken?
Michael B. 12 februari 2016 13:02
De KNWU wil simpelweg de kansen van Roompot vergroten, zijn renners die minder vaak een 250km hebben gereden, tsja
El Chaba 12 februari 2016 13:04
Dus wat de renners vinden is niet belangrijk, begrijp ik?

En natuurlijk hoort het op zondag. Dat is traditie en dat moet je in ere houden. Nota bene de tijdrit blijft wel op woensdag.
Velodroom 12 februari 2016 13:16
Walnoot Schreef:
-------------------------------------------------------
> 9u start, gemiddelde van 42 geeft finish om 13u40.
> Ga godverdomme echt niet door een paar
> christenhonden laten dwingen om op zaterdag om
> één uur in den middag voor de TV te gaan zitten
> voor een koersje met het cachet van de Ster van
> Zwolle. Zij en de KNWU kunnen mijn kloten kussen.
> Ik kijk 's middags wel naar het Italiaans
> wielrennen, en de dag erna naar het Belgisch
> kampioenschap.

De kat van Walnoot is een prettig dier.
Hij bazuint maar rond, dat hij zich wel aan zijn nieuwjaarsvoornemen houdt.
Hoe doet ie dat dan?
Hij mijdt spiegels en weegschalen.
Prikdude 12 februari 2016 14:04
Mij wel, enge slijtage onzin. Bij een eendagskoers wel eens. De toppers moeten gewoon een signaal afgeven en net opstappen. Koekenbakkers.
Ben 12 februari 2016 14:34
Jammer van de traditie, helemaal jammer van het tijdstip. Ik kijk liever koers nadat ik gefietst heb dan ervoor, maar de kans om het NK en BK beide volledig live te volgen is voor de liefhebber niet verkeerd.
Toegeven aan zondag rust moet je nooit, dan moeten ze het NK daar maar niet organiseren. Als je zo begint dan willen de moslims, joden, spaghettimonsters en hindi ook hun rust. Dan koers je alleen maandagochtend 20 keer een kwartier tussen alle gebeden door.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/02/2016 14:34 door Ben.
ton duk 12 februari 2016 14:48
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dus wat de renners vinden is niet belangrijk,
> begrijp ik?
>
> En natuurlijk hoort het op zondag. Dat is traditie
> en dat moet je in ere houden. Nota bene de tijdrit
> blijft wel op woensdag.

1. Terpstra zegt toch dat het hem niet uitmaakt ...za of zo ...vroege start ,inkorting en korte opvolging na tijdrit zint 'm niet
2. Ja, dat vond ik bij MSR en Lombardije nu ook....
Walnoot 12 februari 2016 15:01
Je weet dat ik niet de moeite neem om dit soort dingen te lezen, laat staan ontcijferen?
Arriere de la course 12 februari 2016 15:08
Het is natuurlijk zo dat 80% wat er op het NK rijd geen prof is. Al die conti renners kun je nauwelijks prof noemen, dat de KNWU het zo allemaal geregeld heeft met die Prof a en prof b licenties zie je natuurlijk nergens anders. Conti renners zijn gewoon elite renners zonder contract, die rijden nooit een wedstrijd van 200+km. Dan snap ik dat er de vraag komt vanuit de renners voor een korter NK...
Sjoerd102 12 februari 2016 15:09
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het is het nk...
> Laten we het anders over 5km doen, kan iedereen
> meesprinten...


Na 250km wint niet meer de beste sprinter, maar degene met het meeste geluk.
Zou toch mooi zijn als we eens eens 'echte' sprinter tot NK mogen kronen.
PePe 12 februari 2016 15:20
Conti renners zijn gewoon prof renners hoor, worden betaald....


Zou de KNWU al een voorschotje willen nemen op het online gokken? Waar kunnen we inzetten?
Quarantanove 12 februari 2016 15:23
Ga er maar vanuit dat de traditie van het NK op de laatste zondag van juni vanaf nu voorbij is.
Belangrijkste reden hiervoor is dat de TT van Assen structureel naar de zondag is verhuisd.
Een saai wegwielerkampioenschap delft dan altijd het onderspit op het belangreijkste criterium dat er is : de kijkijfers
Arriere de la course 12 februari 2016 15:27
Jaja die worden betaald. Een onkostenvergoeding van 300e die ze met een beetje pech weer terug mogen storten.
Eindhovuh 12 februari 2016 15:28
Na 250km wint degene met het meeste geluk? Ok, weer wat nieuws.....
Michael B. 12 februari 2016 15:31
PePe Schreef:
-------------------------------------------------------
> Conti renners zijn gewoon prof renners hoor,
> worden betaald....
>
>
> Zou de KNWU al een voorschotje willen nemen op het
> online gokken? Waar kunnen we inzetten?


Ben even niet thuis in de salarissen... maar wat levert dat tegenwoordig op voor een Conti renner?
1000 euro onkostenvergoeding per maand?
Bromertà 12 februari 2016 16:05
Walnoot Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je weet dat ik niet de moeite neem om dit soort
> dingen te lezen, laat staan ontcijferen?

Terwijl jij de eenogige dwerg ziet
Schreeuwt hij om “Nu.”
En jij vraagt “Wat is de reden?”
En hij zegt “Hu?”
En jij zegt “Ik begrijp ’t niet.”
En hij deelt keihard mede, “Je bent een koe
Geef me melk
Of doe je ogen toe.”




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/02/2016 16:06 door Bromertà.
Arriere de la course 12 februari 2016 16:22
Euro of 3 /400 voor een gemiddeld conti renner. Uitzonderingen als Stroetinga, Ariesen en bijv. Ockeloen.
Michael B. 12 februari 2016 16:41
Voor dat soort bedragen kom ik mijn bed niet uit, gelukkig krijgen de conti's wel een gratis kledingpakket en een fiets in bruikleen.
Arsimo 12 februari 2016 17:45
In beginsel deel ik de kritiek.

Maar als je het praktisch bekijkt maakt het allemaal weinig uit. Parkoers is biljartlakenvlak in een weekend eind juni. Als het droog is en weinig wind - en dat is een grote kans - dan maakt 250km veredeld wandelen of wat pittiger doorrijden over 200km op de streep zo goed als niets uit. En als het wel flink waait en regent toevallig dan maken de sterksten in 200km ook gehakt van de minderen en hebben ze die 250km niet nodig.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/02/2016 17:45 door Arsimo.
Slimmerd 12 februari 2016 18:12
Dus voortaan gaan we starttijden aanpassen aan de weersverwachting?
Leon 12 februari 2016 18:13
Arriere de la course Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het is natuurlijk zo dat 80% wat er op het NK rijd
> geen prof is. Al die conti renners kun je
> nauwelijks prof noemen, dat de KNWU het zo
> allemaal geregeld heeft met die Prof a en prof b
> licenties zie je natuurlijk nergens anders. Conti
> renners zijn gewoon elite renners zonder contract,
> die rijden nooit een wedstrijd van 200+km. Dan
> snap ik dat er de vraag komt vanuit de renners
> voor een korter NK...

Er zijn zo'n 70 ECHTE profs in Nederland, dat lijkt me toch wel zo'n 40% van wat er aan de start staat. Van de CT-renners start sowieso de helft bij de beloften, de andere helft rijdt door het jaar heen redelijk wat UCI 1.1-koersen, bovendien zitten daar ook een paar handenvol ex-profs bij, dus die kunnen een 200+ koers echt wel aan.

En wat je aangeeft over die licenties klopt ook niet, de KNWU houdt zich gewoon aan de UCI-regels wat CT's betreft: die renners krijgen een minimumvergoeding, met de mogelijkheid om ze meer te betalen. Voor startrechts in het NK maakt dat geen verschil: in heel veel buitenlanden rijden de betere eliterenners van CT's en amateurteams gewoon het NK elite mee. Alleen in Belgie, Italie en Frankrijk niet.
ton duk 12 februari 2016 19:26
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dus voortaan gaan we starttijden aanpassen aan de
> weersverwachting?

Gaan we links of rechts om....dat mag van mij wel aangepast worden nav windrichting
gr
Arsimo 12 februari 2016 20:49
Nee. Die aanpassing aan die EK-wedstrijd is nonsens. Maar ja aan koning voetbal zijn alle vazallen ondergeschikt blijkbaar, zelfs als "we" niet meedoen.
Leon 12 februari 2016 21:19
Arsimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nee. Die aanpassing aan die EK-wedstrijd is
> nonsens. Maar ja aan koning voetbal zijn alle
> vazallen ondergeschikt blijkbaar, zelfs als "we"
> niet meedoen.

Blijkbaar is er ook nog een 'buffer' van 2 uur nodig tussen eind van het NK en start van die EK-wedstrijd. Dat had toch ook wel wat minder gekund, zodat de start om 10 uur zou kunnen plaatsvinden?
Hoewel... ik herinner me een NK van een aantal jaar geleden, waarvan de laatse 15 km moesten wijken voor de voorbeschouwing van meer dan een uur op Ierland-Nederland.
Marcos 12 februari 2016 21:40
Denk dat Terpstra vorig jaar bij een koers van 200 km geen kampioen was geworden..
Shinzawai 13 februari 2016 00:51
Kortom, de kans dat het een leuke koers wordt om naar te kijken is nihil.
Leon 13 februari 2016 09:34
Quarantanove Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ga er maar vanuit dat de traditie van het NK op de
> laatste zondag van juni vanaf nu voorbij is.
> Belangrijkste reden hiervoor is dat de TT van
> Assen structureel naar de zondag is verhuisd.
> Een saai wegwielerkampioenschap delft dan altijd
> het onderspit op het belangreijkste criterium dat
> er is : de kijkijfers

Eigenlijk dus best wel gunstig, nu kunnen ook wij ons voortaan zondag volledig focussen op het evident spannendere BK.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/02/2016 09:35 door Leon.
Pyama 13 februari 2016 16:14
Hmmm moet de organisatie van het NK niet gewoon Etixx weigeren?
Luijt 15 februari 2016 14:25
Ik hecht aan lekker rustig op zondag een NK kijken. 250 km graag, bij voorkeur over heuvelachtig parkoers.
Als het even kan door de katholieke generaliteitslanden, daar waar het wielrennen thuishoort dus. En als dat niet kan dan is een parkoers in het goddeloze gedeelte van de Veluwezoom (Oosterbeek, Arnhem, Rozendaal) met oversteek naar Nijmegen, Beek-Ubbergen gewenst.

Andere omloopjes zijn niet selectief genoeg.

Groet, Luijt
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen