Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Fietsen in Midden-Oosten onder druk

Gepost door Cecchini 
Cecchini 15 februari 2016 10:34
Door Raymond Kerckhoffs

De zandbakwedstrijden worden ze denigrerend genoemd. Waar overal ter wereld de koersen met bosjes vanwege financiële problemen verdwijnen, heeft het Midden-Oosten de afgelopen jaren de wielersport als toeristisch uithangbord gevonden. Abu Dhabi, Dubai, Qatar en Oman hebben hun plek op de kalender al gevonden. Toch overheerst in deze weken de vraag of het wielrennen aan de Perzische Golf wel een toekomst heeft.

De ontmanteling van de wielerkalender gaat steeds verder. Het laatste decennium zijn tientallen wedstrijden verdwenen. Afgelopen week werd bekend dat in de Verenigde Staten de US Pro Challenge financieel niet rond komt. In Nederland en België verdwijnt na reeds vier jaar de Worlds Port Classic. Het typeert de crisis in de wielersport, waar UCI, organisatoren en ploegen nog steeds niet in staat zijn om het echte grote geld (lees de grote globale sponsors) aan te trekken. De laatste jaren is de Tour de France de enige wedstrijd waar echt geld aan verdiend wordt, maar zelfs de grootste wielerwedstrijd weet buiten Skoda alleen maar Franse sponsors te strikken.

Groot probleem voor het wielrennen is dat de sport nog altijd geen mondiale uitstraling heeft. Het blijft vooral een Europese aangelegenheid. Door het conservatieve denken binnen het wielrennen lijkt het voor alle partijen nog altijd moeilijk om stappen buiten de bakermat van de sport te zetten.
De Tour of Beijing (2011-2014) werd door de ploegen grotendeels geboycot omdat er te weinig directe inkomsten waren. De nieuwe UCI-voorzitter Brian Cookson haalde de wedstrijd uiteindelijk van de WorldTour-kalender af als afrekening richting zijn voorgangers Hein Verbruggen en Pat McQuaid. Hoewel de publieke belangstelling voor het wielrennen in de Chinese metropool beperkt was, was de media coverage in China enorm en was dit aantrekkelijk voor multinationals.
Zo lijken veel initiatieven buiten Europa gedoemd zijn te mislukken, omdat niet iedereen het algemene belang inziet. Ook de zandbakwedstrijden in Midden-Oosten kennen veel kritiek. Het klopt dat er nauwelijks publiek is, dat sommige start- en finishlocaties desolaat genoemd mogen worden en dat niet alle wedstrijden even enerverend zijn.

Vijftien jaar geleden nam sjeik Khalid Bin Ali Al Thani in Qatar het initiatief tot de wielerronde omdat hij via het wielrennen de Qatarese jeugd wilde stimuleren om te sporten om zo het overgewicht aan te vechten. Inmiddels zijn er vijftien edities verreden en heeft het emiraat miljoenen Zwitserse francs op tafel gelegd om de WK op de weg medio oktober te organiseren.

Qatar heeft zich ontwikkeld als een nerveuze waaierkoers, waarbij als kanttekening geplaatst moet worden dat de organisatie qua entourage in al die jaren nauwelijks evolutie toont. Oman is voor de klimmers met de finale op Green Mountain als hoogtepunt. Dubai is vooral een sprintersbal, terwijl Abu Dhabi een serieuze aankomst bergop kent. Abu Dhabi onderscheidt zich in oktober verder als afsluiting van het seizoen met daaraan gekoppeld het UCI wielergala van het jaar. Nadeel in deze periode van het jaar is dat de temperaturen ver boven de veertig graden Celsius kunnen liggen.

Ondanks miljoenenbudgetten vechten deze wedstrijden voor hun bestaansrecht. Zoals alle koersen buiten Europa moeten vechten tegen zekere vooroordelen. Al deze koersen zouden nu té vroeg voor de klassiekers plaats vinden. Maar Ronde van Vlaanderen-winnaar Alexander Kristoff onderstreepte afgelopen week dat Qatar voor hem een belangrijk station richting deze eendagskoersen is omdat hij op de woestijnwegen tegen de wind in de hardheid en explosiviteit traint. Tom Boonen, Niki Terpstra & co hebben dit de afgelopen tien jaar eveneens bewezen.

Duidelijk is dat er voor het wegblijven van een groot aantal toppers andere motieven een rol spelen. De Tour Down Under in Adelaide is bijvoorbeeld een van de best georganiseerde WorldTour-races van het jaar, maar kende dit jaar een ronduit teleurstellend deelnemersveld. Dat alle ritten werden gewonnen door Australiërs is problematisch voor de ontwikkeling van deze wedstrijd. Ook hier gaan de ploegen niet vrijuit. Dat Tour de France-winnaar Chris Froome anderhalve week later wel voor een enorm startbedrag de Herald Sun Tour nabij Melbourne rijdt, tekent eigenlijk het failliet van de belangrijkste wedstrijdenreeks WorldTour.
Ook in Qatar en Oman vecht de organisatie van Eddy Merckx tegen de steeds hoger wordende startgelden die bepaalde profs (lees ploegen) vragen. Ook hier zijn de deelnemersvelden minder aantrekkelijk dan de voorgaande jaren en raken de sjeiks, sultans en emir geïrriteerd over de opstelling van sommige ploegen. Openlijk wordt gesproken over een tegenwerking van de Velon-ploegen. Alleen Dubai en Abu Dhabi gaan vooralsnog mee in de wedloop om startgelden te betalen, maar hierdoor lopen de budgeten van deze organisaties op tussen de vier en vijf miljoen euro.


Vraag is hoelang de ploegen deze roofbouw op bepaalde organisatoren kunnen blijven plegen? En of de ploegen niet in hun eigen voeten schieten door interessante markten voor wereldwijde multinationals met een korte termijngedachte af te schrijven.
Walnoot 15 februari 2016 10:41
Gaat het zo slecht met het wielrennen dan? Wil Kerckhoffs wel eens met wat cijfers zien komen over omzetten van de ploegen en wedstrijden. Buiten Spanje en Duitsland heb ik ook niet het gevoel dat er echt een kaalslag plaatsvindt in de kalender. Noord-Amerika noemen is gewoon dikke poep natuurlijk, daar hebben de wedstrijden de afgelopen tien jaar enorm aan prestige gewonnen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/02/2016 10:41 door Walnoot.
El Chaba 15 februari 2016 11:11
Denk ook dat het wel meevalt.
Er verdwijnen weliswaar al jaren wedstrijden van de kalender maar er worden ieder jaar ook weer nieuwe wedstrijden georganiseerd.
Ook dit jaar weer (vastgesteld naar een snel onderzoekje):

11-14 Feb La Méditerranéenne Europe Tour 2.1
23-25 Feb Tour de Provence FRA Europe Tour 2.1
13-15 May 1º Volta Internacional Cova da Beira POR Europe Tour 2.1
19 Jun Velothon Majors Copenhagen DEN Europe Tour 1.1
24 Jul Velothon Stuttgart GER Europe Tour 1.1
20-21 Sep Giro della Toscana - Memorial Alfredo Martini ITA Europe Tour 2.1
1 Oct Tour of Kapshagay KAZ Asia Tour 1.1

Verder zijn er vier 1.2 wedstrijden opgewaardeerd naar 1.1 (let wel, dat kost geld!) waarvan twee nota bene in Noord Amerika.

30 May Winston Salem Cycling Classic USA America Tour 1.1
4 Jun Heistse Pijl - Heist op den Berg BEL Europe Tour 1.1
5 Jun Philadelphia International Cycling Classic USA America Tour 1.1
5 Aug Dwars door het Hageland - Aarschot BEL Europe Tour 1.1

En dan heb ik vast nog wel het e.e.a. over het hoofd gezien.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/02/2016 11:13 door El Chaba.
Eddy Veen 15 februari 2016 11:15
De Ronde van Valencia is terug en wat hebben we genoten. Dat de Worlds Port Classic geen lang leven was beschoren was van het begin af duidelijk. Niemand die deze koers mist. Dat de ploegentijdrit op de Olympische Spelen is verdwenen is wel erg.
Slimmerd 15 februari 2016 11:16
GP Denain is van 1.1 naar 1.HC gegaan, lijkt me ook wel wat kosten.
ton duk 15 februari 2016 11:20
Eddy Veen Schreef:
-------------------------------------------------------
Dat de Worlds Port Classic geen lang
leven was beschoren was van het begin af
duidelijk. Niemand die deze koers mist.

Bijna niemand die deze koers mist hoewel ik meer treur over het verdwijnen van Ronde van het Groene Hart
gr
veluweracer 15 februari 2016 12:53
Schijt aan Kristoff. De UCI doet alles voor geld. De verwende olie-kids weten niets eens wat een fiets is.
D. Marrage 15 februari 2016 13:08
Quote
RK
de Worlds Port Classic
eye rolling smiley
Michael B. 15 februari 2016 14:15
Zolang de sheiks genoeg geld hebben, lol ervan in zien, > genoeg geld in pompen zullen koersen in dat soort landen gewoon blijven bestaan.
Vergelijk het maar met voetbal. Jaren geleden miljoenen in de Engelse competitie is gepompt... wat nu in China gebeurd.
Geld is macht en macht maakt koers.
Luijt 15 februari 2016 14:26
Veelbelovende kop boven dit artikel.

Wegwezen daar
JW 15 februari 2016 15:47
Wat een waardeloos opstel van Raymond.

Wat staat nu onder druk ? Het hele wielrennen ? Het koersen in de zandbak ? Of...?

Zo bar slecht gaat het helemaal niet met de wielersport.
Er stroomt eerder meer dan minder geld binnen.
Dat binnenstromende geld wordt slecht verdeeld, dat zou beter kunnen.
Topcoureurs mochten best wat minder, organisatoren best wat meer.

En dan bedoel ik niet die organisatoren van zandbakkoersen.
Die hebben geld zat, en hun gedoe voegt weinig toe. Als ze morgen stoppen is het ook goed, dan zijn er een paar trainingskoersen minder.
Onbenullig overigens om je te verbazen dat de toppers daar niet massaal op afkomen.
Wat moeten die zo vroeg in het jaar al volle bak ?
Het seizoen is lang, en een wielrenner kiest zijn doelen uit. Hij kan niet 12 maanden top zijn.

Wat is nu eigenlijk het probleem van Kerckhoffs confused smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/02/2016 15:47 door JW.
Slimmerd 15 februari 2016 16:32
Toch knap om dan een nog waardelozer stuk te schrijven dan Kerckhoffs al deed.

Trainingskoersen zijn voor elke renner nuttig, zullen we anders alle koersen tussen Tour Down Under en Milaan - San Remo maar opdoeken, want die dienen allen als trainingskoersen voor onze toppers. Of wacht, zijn juist sommige toppers zo goed op de momenten dat het moet door de veelzijdigheid aan 'trainings'koersen waaruit zij kunnen kiezen (waaronder de door sommige renners erg geliefde zandbakkoersen).

Voor de romantici, wielrennen is niet meer alleen af en toe een koers in Frankrijk, Italië en Spanje! Welkom in het nieuwe tijdperk, waarin geld belangrijk is en dit geld ook kan zorgen voor een groei van de sport.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/02/2016 16:33 door Slimmerd.
veluweracer 15 februari 2016 16:36
Hij lijkt een pleidooi te houden voor een constructieve ontwikkeling van de zandkoersen. Hij is bang dat hij straks niks meer te schrijven heeft in januari.
JW 15 februari 2016 17:34
Altijd leuk de mening van een echte kenner te vernemen !

Dus volgens jou moeten alle toppers in de zandbak gaan rijden confused smiley
Goozzer 15 februari 2016 19:29
Het businessmodel van Kerckhoffs staat volgens mij nog fier overeind, want hij lijkt opnieuw voor iemands karretje gespannen...

Met de koers gaat het verder niet zo heel slecht, qua groeicijfers al jarenlang topstudent. Maar kleiner dan een paar andere commerciële sporten, wat men zeker ook niet vrijuit gaat als het op problemen aankomt, en dat zal waarschijnlijk altijd zo blijven. Neemt niet weg dat dingen beter kunnen natuurlijk.

Als je kijkt naar de koers in Colorado, dan spelen daar overigens vooral andere problemen. Rick Schaden, (ooit) miljardair, heeft die in veel opzichten voldoende succesvolle koers samen met zijn vader jarenlang gesteund, zowel met eigen geld als in het begin een van hun destijds grootste bedrijven (broodjesketen Quiznos, tevens naamgever van de koers in de eerste jaren, waar allerlei juridische problemen speelden, vooral ook tegen de Schadens met fraude speelde). Dat kunnen ze echter niet volhouden, te meer daar ze het (in de nasleep van alles) met een tweetal grote Private equity maatschappijen (Avenue Capital en FIG met resp. ruim 12 en 73 miljard AUM die dankzij de Schadens voor een paar honderd miljoen het schip in zouden zijn gegaan) aan de stok zouden hebben en die de mogelijkheid tot het vinden van een normale commerciële sponsor voor de US Pro Challenge nagenoeg onmogelijk zouden maken. Kans is aanwezig dat, nu de Schadens hun 'troetelkind' hebben weggegeven, er in de toekomst misschien wel weer wat mogelijk is...

En wat betreft de zandbak. Ik ben er altijd voorstander van geweest om daar zoveel mogelijk geld vandaan te plukken, zolang het feestje duurde. Dat er nu kennelijk al geklaagd wordt, lijkt me rechtevenredig op te gaan met de dalende olieprijs en de oplopende begrotingstekorten. Het feest gaat daar natuurlijk een keer ophouden, en commercieel interessante markten of grote vakantieoorden zullen het daar nooit echt worden - of men moet daar daadwerkelijk van het geloof vallen...
Slimmerd 15 februari 2016 19:56
Dat staat volgens mij nergens, maar de ene topper vindt die koersen een prima voorbereiding op zijn klassieke voorjaar (Kristoff spreekt dat nu zelfs uit), terwijl andere renners koersen in Portugal, Spanje of Frankrijk hiervoor kiezen. Nogal makkelijk om die zandbakkoersen af te schieten.
testa della corsa 15 februari 2016 20:49
Ik vind het een onsamenhangend betoog van de Telegraaf. Kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat Kerckhoffs zich bewust of onbewust voor het Arabische zandwagentje laat spannen. Zijn berichtgeving over Abu Dhabi was een paar maanden geleden in eerste instantie ook echt lachwekkend positief, tot ook hij moest inbinden omdat renners massaal over de 42 graden celsius begonnen te klagen.

Waar ik hem nooit over hoor: niemand boeit die koers ene reet. Hier niet, in de rest van Europa niet, in de VS en Canada niet, in Australie niet. Dan kun je allerlei huilverhalen ophangen over gebrek aan respect voor de sjeiks (proest), maar daar verander je niets aan.

En hoe is het intussen met de Qatarese jeugd? Massaal afgeslankt en op de fiets, i suppose?
JW 15 februari 2016 20:53
Ik ben me er ook niet van bewust dat ik trainingskoersen onzinnig verklaarde.
Wat mij betreft ook prima als renners daarvoor (mede) die zandkoersen kiezen.

Maar ze zijn niet heilig voor de wielersport, en deelname eraan is geen must voor een topper. Ook niet als voorbereiding.
Als er een paar weer zouden verdwijnen zit daardoor de wielersport niet in het slop.

Dat is althans mijn mening.
Westfalen 15 februari 2016 20:55
De krant moet zeker weer gevuld worden. Wat een waardeloos stuk.
pellegrino 15 februari 2016 21:19
De alinea over Down Under raakt ook kant noch wal, er zijn genoeg jaren in Vuelta and Giro geweest met (rit) klassementen vol locals dus dat er nu alleen maar Australiërs winnen zegt niets...wat ik van down under gezien heb staat daar genoeg publiek langs de weg, en dat bepaalt het succes van een koers commercieel gezien....en dus niet een koers in een zandbak zonder toeschouwers...die is ook niet aantrekkelijk op tv...dat is bij voetbal als een thuiswedstrijd zonder publiek kijken en daar word je ook niet vrolijk van.

Kortom zoals mijn voorganger schrijft: de krant moet gevuld worden
Eddy Veen 15 februari 2016 21:51
Maar als Dumoulin straks een 'Gesinkje' doet op Green Mountain hoeven er van mij geen biergooiende Vlamingen of carnavalvierende bocht zeveners langs de kant te staan of rode duivels mee te hollen om het voor mij aantrekkelijk te makensmileys with beer
Eazster 15 februari 2016 22:08
De markt en ploegen bepalen uiteindelijk zelf wat er leuk gevonden word en waar ze het liefst koersen , marktwerking in het wielrennen weet je. Dat een paar Sjeiks dan flink wat geld ertegen aan willen gooien om in een snikheet,dor woestijnlandschap wedstrijden te creeren vind ik prima,maar de ploegen mogen toch niet gedwongen worden om daar aan mee te doen. Alle koersen met status hebben dat verdiend ,zo gaat dat in het wielrennen.
En blijkbaar vind het vaste publiek de koersen in Europa tcoh nog een stuk interessanter.
Om het wielrennen globaler te maken om meer sponsoren uit allerlei windstreken te strikken ,daar is zeker niets mis mee ,maar uiteindelijk zijn sponsoren ondernemers ,ze moeten de risico's ervan inschatten of hun exposure voldoet met zo'n koersen.
Verder verdienen wielrenners niet overmatig veel (In tegenstellling tot veel andere sporten) en zie ik vooral dat renners in tegenstelling tot bijvoorbeeld voetballers kiezen voor plezier waar ze fietsen in tegenstelling tot waar er veel geld verdiend kan worden. Dat lijkt me voor de lange termijn een gezondere instelling.
Het gebeurd overigens in alle sporten hoor ,kijk maar eens welke toppers allemaal afzeggen voor het ABN-AMRO Tournooitje ,oh wacht dat ziek zijn van Federer komt zo goed uit.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/02/2016 22:09 door Eazster.
cyclingfreakske 16 februari 2016 01:50
ik denk dat de druk van ultra politiek vlak uiteindelijk het wielrennen in het Midden Ooosten de das zal omdoen. Het is maar een zeer kleine mnderheid die het wielrennen wil organiseren en houden, de interne stromingen tegen de regimes zien het als een (helaas) Westerse invloed dat hun cultuur aantast.
Fout denkwerk,van hun, en deze uitspraak ook erg cliche, maar buiten wat "pioniers" blijft de mainstream mentaliteit middeleeuws.
Wielrennen zal er dus niet standhouden, zeker niet met de gebeurtenissen en invloeden van de laatste 3j.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/02/2016 01:52 door cyclingfreakske.
JW 19 februari 2016 10:17
Er staat geen mens langs de kant en de lokale bevolking snapt helemaal niets van wielrennen. Toch koerst het peloton anno 2016 tot vier keer toe in het Midden-Oosten, waar dit jaar zelfs de WK (in Qatar) worden gehouden. Waarom? Omdat de zon er vrijwel altijd schijnt, het sportleven er goed is en het belangrijkste: er is geld. Belachelijk veel geld.


Lekker weer, prima hotels, goed eten. En ze hebben geld hier. Dat kan de wielersport goed gebruiken



Over de Ronde van Qatar kwam vorig jaar bij de organisatie een officiële klacht binnen van de lokale politie. Het moest maar eens afgelopen zijn met de waaiervorming van het complete peloton in een lang lint van links naar rechts over de volle breedte van de weg. Hoe moesten politiemotoren dan immers nog passeren?

De aardse volkssport en de 'nouveau riche', een onlogischer combinatie lijkt nauwelijks denkbaar, maar de sport kan niet meer zonder. In bakermat Europa sneuvelen (etappe)koersen vanwege de financiële malaise de laatste jaren net zo rap als de oude winkelconcerns in Nederlandse binnensteden. Dus wijkt het peloton uit naar waar nog wel geld zit: het Midden-Oosten.

Publiek
Waar het in Qatar in 2002 begon, wordt er nu vier keer per seizoen door desolate woestijnen gefietst. Tom Dumoulin, vorig jaar actief in Abu Dhabi en nu koersend in Oman, doet het graag. ,,Lekker weer, prima hotels, goed eten. En ze hebben geld hier. Dat kan de wielersport goed gebruiken,'' beseft de realistische Limburger. ,,Nu zoveel Europese koersen failliet gaan, moeten we elk initiatief vooral omarmen. Niet dat ik denk dat hier over vijf jaar wél veel publiek langs de weg staat, maar moeten we het daarom laten? Er zijn genoeg voordelen.''

Niet alleen het lekkere weer van de Perzische Golf. Ook het startgeld van zo'n 25.000 euro per ploeg, in combinatie met betaald transport en een luxe onderkomen. Iets dat in Europa buiten de WorldTour-wedstrijden om absoluut niet gangbaar is. Klassiekers
Niet onbelangrijk: er wordt ook nog eens serieus gekoerst. ,,Wie nu goed wil zijn in de klassiekers, kan nauwelijks nog zonder,'' meent Eddy Merckx, in Qatar en Oman betrokken bij de organisatie. ,,Kijk wat Alexander Kristoff en John Degenkolb vorig seizoen allemaal wonnen, nadat ze hier hadden gereden. Milaan-San Remo, de Ronde van Vlaanderen én Parijs-Roubaix.''

Na de WK in oktober mikt Qatar nog hoger: met de plaatselijke wielerronde wil het oliestaatje promoveren van de Asia Tour naar de WorldTour. Dat betekent niet slechts acht, maar gegarandeerd alle achttien WorldTour-teams verplicht aan de start. Meer aandacht. Meer prestige.

Nee, natuurlijk rijdt het peloton in Qatar niet het meest tot de verbeelding sprekende rondje. Maar wees als sportorgaan maar eens bestand tegen het grote geld. Vooralsnog lukt dat alleen de rijkste en brutaalste ploegen van het peloton, zoals Team Sky en Saxo-Tinkoff, beiden onlangs in Dubai, maar afwezig in Qatar en Oman. Met hun miljoenenbudgetten hebben ze de oliedollars niet zo hard nodig, dus spelen ze schatrijke landen tegen elkaar uit. Ze willen best op komen draven, maar alleen voor het hoogste bod. Alles heeft zijn prijs.

[AD}
JW 19 februari 2016 10:22
Wat ik niet snap is op welke wijze "de wielersport" hier beter van wordt.

Hoeveel geld gaat er van de sjeiks naar wie ?
Renners ? Ploegen ? Managers ? UCI ? ....?... , ....?....
Bromertà 19 februari 2016 12:01
“God’s away on business, for a buck.”

Onlangs was de eerste World Tour etappe wedstrijd in een verkeerd werelddeel, waar sommige vogels ter compensatie zelfs de kop in het zand steken. Porte mocht de gladiolen in zijn cloaca steken bij dit open Australische kampioenschap met hier en daar een verdwaalde eend.
’s Werelds beste fladderaar van dit tijdperk liet dit rondje links liggen en koos voor de knikkers, een weekje later in de Suntour op hetzelfde continent. Het is alsof Djokovic de Australian Open inruilt voor een demonstratiepartijtje in Singapore. De tenniswereld zou op haar grondvesten schudden.

In dit hijgerige tijdvak staat het TV-verslag gelijk aan bestaansrecht; “ik ben in beeld, dus ik besta” - denk aan de populariteit van ’t selfie. De stilte in Europa was veelzeggend. Niets getuigde van een gebeurtenis op wereldformaat.
Daarna mocht het ontwaakte peloton het wintervet laten ontdooien in de overvloedige zon van de zandbakkoersen, waarbij Oman zowaar bewijst dat het toch echt eventjes op de kaart staat, al is ’t beperkt tot de vroege ochtend. De existentiële waarde van rollende ballen over een veel te groot laken staat niet eens ter discussie.

In hoeverre sponsors van de WT-teams een meerwaarde zien bij zoveel aperte etalage-blindheid is toch geen vraag?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen