Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Van den Broeck heeft goesting: "Ik koers opnieuw met plezier"

Gepost door Sehnsucht 
Sehnsucht 15 februari 2016 17:30
Quote

Van den Broeck heeft goesting: "Ik koers opnieuw met plezier"

RONDE VAN OMAN Jurgen Van den Broeck (33) zit opnieuw goed in zijn vel. Na negen jaar verkaste de renner van Lotto-Soudal naar Katusha. "Ik voel me bevrijd", zegt hij. "Ik koers opnieuw met plezier en kijk ernaar uit om in de Ronde van Oman mijn seizoen te starten."

Van den Broeck koerste zijn laatste wedstrijd op het WK in Richmond op 23 september waar hij achttiende werd in de tijdrit. "Ik ben bij dat ik dinsdag weer een wedstrijd rijd. Het was een lange periode om te overbruggen. Ik heb er echt goesting in na een lange winter met trainingskampen, een stage in Tenerife nog vorige week. Woensdag was ik terug thuis en daarna ging het zaterdag richting Oman."

"Zien waar we eindigen"
"Ik weet niet goed wat ik hier mag verwachten", vervolgt VdB. "De eerste dagen in koers zal het wellicht wel wat pijn doen, maar goed, ik heb een zorgeloze winter achter de rug, voel me goed en ik wil zo goed mogelijk presteren in de koers. Al is er geen druk van de ploeg zelf, mijn doelen komen later in het jaar. Dat werkt plezant, ik koers om te winnen natuurlijk, dat doe je altijd, maar het is niet zoals vroeger met veel druk op mijn schouders. Ik moet hier geen top tien rijden, niets moet. Ik mag er hier gewoon invliegen en we zien wel waar we eindigen. De rit naar de Green Mountain (de zwaarste etappe) mag ik van de ploegleiding van onder tot boven hard rijden, maar zonder stress. 'We zien wel waar je eindigt en dan werken we verder' is het devies. Het resultaat interesseert hen niet. De andere koersen, waar er punten te verdienen zijn, zijn belangrijker. Alexander Kristoff is hier ook in koers, de ploeg heeft hier andere doelen, ik voel me bevrijd nu ik niet meer voor een Belgische ploeg koers. Het is veel relaxer en daardoor ben ik ook zelf rustiger geworden. Dat merk ik niet alleen zelf, ook de mensen in mijn omgeving vertellen me dat."

Vertrouwen
Het verschil tussen de Van den Broeck van 2015 en die van 2016 is groot, zegt hij zelf. "Het grote verschil is dat ik weer plezier heb gevonden in het koersen. Ik kan me opnieuw pijn doen op training, het voorbije jaar had ik daar gewoon geen zin meer in. Soms dacht ik vorig jaar echt: 'waarom nog?' Ik kon niet meer door die grens gaan en dat is nu voorbij. Het team heeft vertrouwen in me, dit wordt je beste jaar ooit vertellen ze mij, je gaat koersen winnen, je kan het nog. Dat is fijn om horen. Ik voel dat het werkt en ik denk en hoop dat we een andere Jurgen Van den Broeck gaan zien koers. Ik voel ook dat ik weer goed bergop rijd, beter dan vorig jaar. De laatste twee jaar was het krampachtig, het gevoel is nu beter, ik rijd soepeler omhoog op training en hoop dat we dat ook gaan zien in wedstrijd."

Bliksemafleider
Van den Broeck rijdt daarna nog onder meer de Tirreno-Adriatico en de Waalse klassiekers. "Daar ben ik bliksemafleider voor Rodriguez. Dat voelt goed. En ik mag ook naar de Tour, ze hebben vertrouwen in me. Die zekerheid dat ik nu al de Tour mag rijden, geeft rust. Maar eerst deze koers beginnen en afwerken."

[www.hln.be]

Wat fijn zeg voor Jurgen dat hij weer plezier heeft in het fietsen. Daar zullen zijn resultaten vast niet onder lijden. Jurgen rijdt dit seizoen overigens een erg mooi programma waaronder de TDF. Jurgen wordt dan weliswaar een dagje ouder maar ik denk dat hij nog steeds stevig kan uithalen. Zeker nu hij weer goed in zijn vel steekt en veel vertrouwen krijgt bij zijn nieuwe ploeg. Speerpunt bij Katusha is natuurlijk Rodriguez maar dat hoeft geen nadeel te zijn voor de kansen van Jurgen op een schone overwinning in een schone koers. Devolder weet waarom.
merijntje mortirolo 15 februari 2016 18:21
thumbs up

Ik denk dat JVDB de Tour wint. Maar eerst, uiteraard, de Rode van Oman.

kZouwur bijna een twitter-actie voor beginnen.
Michael B. 15 februari 2016 19:38
Jurgen van den Broeck is zeker geen krabber. Als je kijkt naar zijn beste resultaten (eindklassement). Die overtreffen die van de gehele Lotto Jumbo ploeg:

3e GC Tour de France ('10)
4e GC Tour de France ('12)
stage Critérium du Dauphiné ('11)
3e GC Volta Ciclista a Catalunya ('12)
3e GC Critérium du Dauphiné ('14)
4e GC Eneco Tour ('09)
2x 4e GC Critérium du Dauphiné ('11, '10)
7e GC Giro d´Italia ('08)

Enigste minpuntje aan Jurgen is dat het geen veelwinnaar is. Een keer een ritje in de Dauphine, voor de rest in de grote klassiekers hebben we hem tot nu toe nog nooit gezien. En de laatste 2 jaar waren inderdaad mager, maar goed van hem dat ie weg is bij die Belgische ploeg.
JW 15 februari 2016 19:39
Dat soort juichverhalen had Jurgen vaker. Ik moet het eerst nog zien.

Zelfs die "zekere Tourdeelname" zal toch onzeker worden als hij weer van die rare inzinkingen krijgt.
Brieske 15 februari 2016 20:06
#jurgenwintdetour
Walnoot 15 februari 2016 22:05
Zouden ze bij Katusha geen grapjes maken over zijn plasangst? Of weten ze het gewoon nog niet daar?
Goozzer 15 februari 2016 22:06
Vertel, leg uit, verklaar u nader...eye rolling smiley
Walnoot 15 februari 2016 22:07
#Maggekiekgoedverdoemeefkespissendan?
Eindhovuh 15 februari 2016 22:15
Goesting jaja...
Museeuw had eerst ook geen goesting meer, hervond toen zijn goesting en klopte Gianetti die overigens ook goesting had.
Katusha heeft best ervaring met goesting dus dat komt best goed.
pellegrino 15 februari 2016 23:49
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Goesting jaja...
> Museeuw had eerst ook geen goesting meer, hervond
> toen zijn goesting en klopte Gianetti die
> overigens ook goesting had.
> Katusha heeft best ervaring met goesting dus dat
> komt best goed.


Goesting en motorkes...daar komt dn vlaeming mee aan zn gerief



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/02/2016 23:49 door pellegrino.
cyclingfreakske 16 februari 2016 01:45
2013-14 en 15 waren mager, weliswaar ook stevig pech gehad maar koerste te weinig en wilde bijna alleen in de Tour starten.
dat zorgde uiteindelijk voor de bekende onenigheid binnen de ploeg met JVDB, waardoor hij of fors moest inbinden of opkrassen.
de eis van de ploeg was normaal...als 500.000 betaald wil je dat hij vaker start en vaker presteert.... aan bedie ontbrak het, plus het feit dat hij na zijn mislukte laatste Tour zich helemaal niet kon motiveren voor de Vuelta..die hij als een bloemzak reed...een weekje ofzo.
JVDB...steengoed renner ja, maar o zo broos mentaal, en heeft nog nooit aangetoond zich voor meer dan 1 wedstrijd (de Tour) te kunnen focussen.
Als hij dit jaar bij Katoesja daar niet in slaat, zal zijn carriere vanaf 2017 stijl bergaf gaan.

Word wel wat anders dan met een Audi R8 pronken.....
veluweracer 16 februari 2016 11:35
Is tie weer s terug?
Shinzawai 17 februari 2016 10:15
Het zou verstandig zijn om Van den Broeck als kopman uit te spelen in de Tour. Rodriguez kan zich dan optimaal voorbereiden op de Olympische Spelen door voor etappes te gaan.
Walnoot 17 februari 2016 11:16
Denk dat ze Kristoff uitspelen als kopman in de Tour...
Carlos Danger 17 februari 2016 12:40
Russische goesting, het verschil tussen kansloos en kansrijk.
Hoentie 17 februari 2016 15:50
Zekerheidje: Vandenbroeck zal niet winnen. Knap klassement rijden wel ja, maar kleurloos en nooit voor de zege. Typisch zo'n coureur waar je over 20 jaar geen enkele herinnering aan hebt.
Luijt 18 februari 2016 11:34
De laatste keer dat Jurgen iets heeft laten zien ligt volgens mij een jaar 4 achter ons. En in de afgelopen vier jaar heb ik vaker van of over Jurgen gehoord dat ie weer ging vlammen. Ik laat me graag verrassen maar ik denk dat t klaar is met deze brompot.
cyclingfreakske 18 februari 2016 20:26
... de kat heeft ook goesting..... maar of er wat van komt ??? tongue sticking out smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen