Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Vuelta a Andalucia Ruta Ciclista Del Sol 2016 (2.1), etappe 5 (slot)

Gepost door El Chaba 
El Chaba 20 februari 2016 17:48
Vuelta a Andalucia Ruta Ciclista Del Sol 2016 (2.1), etappe 5 (slot)
El Chaba 20 februari 2016 17:48



Vuelta a Andalucia Ruta Ciclista Del Sol 2016 (2.1), etappe 5 (slot): San Roque - Estepona/Alto Peñas Blancas (164,2 km)

De koninginnenetappe gaat de beslissing brengen. Van Garderen of Poels? Of toch nog iemand anders?

Kaartje:





Profiel:








TJ Van Garderen is ook al duidelijk vroeg in vorm.

Top 10 AK na etappe 4:

1. Van Garderen (BMC Racing Team)
2. Kelderman (LottoNL-Jumbo) a 2
3. Coppel (IAM) a 7
4. Bookwalter (BMC Racing Team) a 15
5. Chavanel (Direct Energie) a 17
6. Poels (Sky) a 20
7. Samuel Sánchez (BMC Racing Team) a 21
8. Valverde (Movistar Team) a 27
9. Moreno (Movistar) a 24
10. T. Ludvigsson (Giant-Alpecin) a 34

Start: 10.55 uur.
Finish: rond 15.20 uur.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/02/2016 02:58 door El Chaba.
Ridder Kale Knikker 20 februari 2016 18:01
Knap dat Moreno één plek lager staat dan zijn kopman maar wel met drie seconden minder achterstand op de leiderstrui. En ik neem aan dat de referentie aan Kittel als grapje bedoeld is? Deze rijdt immers elders voor de ritzege.
tvm 20 februari 2016 21:40
Ik wist niet dat Kittel zowel in de Algarve als in Murcia kon winnen. Dan ben je wel buitenaards hoor!
Eddy Veen 20 februari 2016 22:24
El Chaba is een heldthumbs up
Hoentie 21 februari 2016 08:16
Goed bezig El Chaba!

*** Poels
** Valverde
* TJ van Garderen
rustdag 21 februari 2016 08:40
Sluit ik me bij aan. ElChaba bedankt voor je mooie Topic's hier. Thnx
lodjan 21 februari 2016 11:30
Een kopgroep met Tosh, Tolhoek en Curvers heeft een half minuutje.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/02/2016 11:31 door lodjan.
lodjan 21 februari 2016 11:38
Ook erbij zijn:
Lobato
Swift
Pozzato
Boaro
Bouhanni
Baugnies
Bravo
Grellier
Estevez
Lemoine
tvm 21 februari 2016 11:42
Swift als springplank voor Wout?
Pyama 21 februari 2016 12:16
UPDATE: The course has been changed and the distance has been increased to 171km. The Puerto del Cruz has been replaced by another passage of the Penas Blancas, albeit from the other side where it averages 5.0% over 15.4km. From the top, 47.8km remain and then the riders will descend to Estepona where they will do a flat loop before going up the climb again.
Read more at [www.cyclingquotes.com]
lodjan 21 februari 2016 13:21
De kopgroep is ingelopen op de klim van eerste categorie (Espino). Nadat er even een nieuwe kopgroep was met weer Swift en verder Frank, Szmyd, Zoidl, Pichot, De Clercq, Marczynski, Sutherland, C. Meyer en Lietaer was het BMC dat de orde herstelde.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/02/2016 13:21 door lodjan.
lodjan 21 februari 2016 13:24
Runen Fernández, Tim Wellens en Simon Geschke vormen de nieuwe kopgroep.
Leon 21 februari 2016 13:32
Pyama Schreef:
-------------------------------------------------------
> UPDATE: The course has been changed and the
> distance has been increased to 171km. The Puerto
> del Cruz has been replaced by another passage of
> the Penas Blancas, albeit from the other side
> where it averages 5.0% over 15.4km. From the top,
> 47.8km remain and then the riders will descend to
> Estepona where they will do a flat loop before
> going up the climb again.

Dat gewijzigde parcours staat zowel qua kaartje als profiel toch al gewoon in de openingspost?
Pyama 21 februari 2016 14:46
Jazeker, maar de rit is geen 164,2 kilometer meer.
Vortax 21 februari 2016 14:55
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/02/2016 15:10 door Vortax.
El Chaba 21 februari 2016 15:35
Nog maar dertien renners over vooraan op de laatste klim, waaronder Poels, Kelderman en Mollema.
Ook aanwezig o.a. Van Garderen, Valverde, Majka, kreuziger en Nieve.

Valverde is alleen vooruit nu.
El Chaba 21 februari 2016 15:44
Valverde heeft 40 seconden en Van Garderen, Majka en Mollema er nu achteraan.
El Chaba 21 februari 2016 15:47
Twee km te gaan, situatie gelijk.
El Chaba 21 februari 2016 15:49
1 km nog, 35 seconden! (Valverde heeft 22 seconden achterstand in het AK)
El Chaba 21 februari 2016 15:51
El Chaba 21 februari 2016 15:52
MarcoV 21 februari 2016 15:52
Mooie koers. Hup Alejandro!
Mollema nu naar twee, na lanceerwerk van Van Garderen ...
El Chaba 21 februari 2016 15:53
2. Mollema op 34"
3. Majka op 41"
4. Van Garderen op 47"
El Chaba 21 februari 2016 15:59
AK

1 Valverde
2 Van Garderen
3 Mollema
4 Kelderman
5 Kreuziger

7 Poels
Tinuz 21 februari 2016 16:04
Harde koers.
Poels en Kelderman weer met beide beentjes op de grond.
Ger 21 februari 2016 16:06
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Harde koers.
> Poels en Kelderman weer met beide beentjes op de
> grond.


Dat is meestal als je van je fiets stapt.
Slimmerd 21 februari 2016 16:08
Sterk nummer van Valverde.
Eazster 21 februari 2016 16:09
Mwah toch echt behoorlijk gereden hoor van alle Nederlanders . Ik bedoel we kennnen toch allemaal het palmares van klasbakken als Valverde en van Garderen.
Misschien had Poels wat meer verwacht en dat zag je ook aan hoe Nieve reageerde maar zowel voor Mollema ,Poels en Kelderman chapeau.
Hiermee kunnen ze door met vertrouwen naar de volgende koersen.
Kruiswijk leek er in eerste instantie ook goed bij te zitten, maar die kreeg wel een flinke opdoffer.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/02/2016 16:09 door Eazster.
Tinuz 21 februari 2016 16:09
Ik bedoel uiteraard figuurlijk gezien. Poels en Kelderman komen duidelijk tekort tegenover de besten als het omhoog gaat.
ton duk 21 februari 2016 16:12
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Harde koers.
> Poels en Kelderman weer met beide beentjes op de
> grond.

ach, dat zal meer gelden voor de supporters zoals ik....
gr
Tinuz 21 februari 2016 16:33
Lijkt me dat Wout en Wilco er zelf ook meer van verwacht hadden.... En zo zie je maar, die gekke Mollema is zo belabberd nog niet. Een klasse beter dan Wout en Wilco.
valse trage 21 februari 2016 16:36
Wat zeggen ze dan ook alweer... Je bent zo goed als je laatste wedstrijd?
El Chaba 21 februari 2016 16:36
Wat ben je weer enorm aan het overdrijven. Kelderman rijdt hier pas zijn eerste wedstrijd van het seizoen en wordt netjes vierde in een behoorlijk sterk veld, dus waar heb je het over?
ton duk 21 februari 2016 16:42
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> En zo zie je maar, die gekke
> Mollema is zo belabberd nog niet...

Integendeel zelfs
HUP HOL met 3 in de top10
gr
Ger 21 februari 2016 16:47
Wat een reacties hier weer. De Nederlanders hebben gewoon prima gereden. 3 man bij de eerste 10 in het klassement. Wat wil je nog meer? Dat ze niet winnen? Tele dat alleen maar? We hebben andere tijden gehad namelijk dat we er in etappewedstrijden helemaal niet aan te pas kwamen.
ton duk 21 februari 2016 16:56
Ger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat een reacties hier weer....

Alleen Tinuz toch...Andere Tinussen nog niet OL vandaag
gr
El Chaba 21 februari 2016 17:00
Waar heb je het over, Ger? Alleen Tinuz en dat zijn we gewend. Die doet heel vaak bewust overdreven negatief over de prestaties van de Nederlanders, valt nauwelijks nog serieus te nemen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/02/2016 17:00 door El Chaba.
Ger 21 februari 2016 17:07
Ja die bedoel ik ook. Maar hij geeft toch meerdere reacties. Of niet?
El Mik 21 februari 2016 17:21
Een 2.1 ronde en als je die top 10 bekijkt ziet dat er beter uit dan van mening WT ronde.
Geen schande als je tussen de van Garderens, Majkas en Kreuzigers staat.
Tinuz 21 februari 2016 18:25
Enig realisme wordt door sommigen blijkbaar niet gewaardeerd. Maar goed, met Parijs-Nice en Tirreno-Adriatico start het seizoen pas echt en gaat het om de echte knikkers.
Hup Wilco en Wout!
rustdag 21 februari 2016 18:50
Zeker, maar het verschil met Wout is wel groot. tien dagen geleden rijdt hij alles nog op een hoopje. Vind ik toch vreemd en opvallend.
lodjan 21 februari 2016 19:30
Van WF:
Kelderman na vierde plek: “Blij met mijn prestatie”

Geplaatst op zondag 21 februari 2016 om 18:33

Wilco Kelderman kijkt met een goed gevoel terug op de Ruta del Sol. De kopman van LottoNL-Jumbo werd in de slotrit zevende, wat hem een vierde plaats in het algemeen klassement opleverde.
Het stemt hem tevreden. “Ik ben wel blij met mijn prestaties hier in de Ruta”, vertelt hij op de site van zijn ploeg.

Zijn optreden was voor Kelderman een teken dat hij goed uit de winter is gekomen. “Vandaag stonden er meer dan 4.000 hoogtemeters op het programma en als je dan in je eerste koers zo mee kan dan weet je dat je goed uit de winter gekomen bent. Ik heb afgelopen winter stap voor stap opgebouwd. Eerst veel aandacht gegeven aan mijn rug waar ik vorig jaar nogal last van had en toen hard getraind. Dat het nu zo lekker loopt, geeft vertrouwen.”

Ook ploegleider Addy Engels is tevreden “Het was volgens mij een eerlijke strijd”, geeft hij aan. “Dat is op dit moment het niveau van Wilco Kelderman. Toen Valverde aanzette kon niemand echt mee. Maar als je in je eerste koers van het jaar 4e kan worden in zo’n deelnemersveld ben je goed bezig.”

Kelderman keert terug in competitie tijdens Parijs-Nice op 6 maart. “Ik kijk wel uit naar Parijs-Nice. Straks nog wat puntjes op de i zetten in de trainingen. Je merkt hier dat sommige anderen net iets beter zijn en ik voel dat ik nog wel kan verbeteren. Dan ben ik ook klaar voor Parijs-Nice”, geeft hij aan.
Hoentie 21 februari 2016 20:24
Gezien hoe Poels Aru degradeerde? Zo vroeg in het jaar is het allemaal een kwestie van vorm (van de dag).

Van Kelderman is het bovendien pas de eerste koers van het jaar.
El Mik 21 februari 2016 20:27
Hij reed een veld waar Intxausti en Izagirre de best of the rest waren op een hoop.
Die zijn doorgaans ook gewoon minder goed dan Valverde, van Garderen, Majka of Kreuziger.

En dat was een erg steile klim, Poels specialiteit.
JW 21 februari 2016 20:56
Het waren maar voorbereidingskoersen deze week, maar er werd wel serieus gekoerst ! Met veel ereplaatsen voor de Nederlandse toppers.
Als je alleen winnen als "goed" beschouwd zul je vaak toch wat teleurgesteld zijn. Het "Tinuz-gevoel" winking smiley
Op bredere schaal een paar dagen geleden al een beetje geventileerd door Oranje-fan Ton Duk, bij de vierde plaats van Dumoulin. Als je met zo'n positie al tevreden bent vertolk je blijkbaar het "TLJ-gevoel". Die zijn al gauw tevreden, heet het.

Ik heb afgelopen week Nederlandse sprinters behoorlijk mee zien doen in sprints.
Daarnaast in verschillende koersen Nederlanders die serieus meededen voor posities in de toptien. In etappes en klassementen.

Wat mij betreft: als ze nergens winnen maar in de komende WT-koersen op dezelfde manier op het voorste plan meestrijden ben ik toch al behoorlijk tevreden. Het is toch best luxe als je als (niet-onpartijdige) Nederlandse fan op deze manier naar koersen kunt kijken.
ton duk 21 februari 2016 21:21
JW Schreef:
-------------------------------------------------------

> Op bredere schaal een paar dagen geleden al een
> beetje geventileerd door Oranje-fan Ton Duk, bij
> de vierde plaats van Dumoulin. Als je met zo'n
> positie al tevreden bent vertolk je blijkbaar het
> "TLJ-gevoel". Die zijn al gauw tevreden, heet
> het.

Het ging toen meer om het ontevreden zijn van Tom (na een fout) dan nu het (terecht) tevreden zijn van Wilco. Zoals Engels nu zegt : het was een eerlijke strijd en dit is zijn niveau NU

En verder , zoals meestal, eens met JW
Als dit de tendens is voor 2016 , ga ik (en Ger) nog veel genieten van ereplaatsen en (hopelijk) overwinningen
gr
Linkebal 21 februari 2016 22:12
Ik vraag me af hoe het was afgelopen als van Garderen meteen achter Valverde aan was gegaan in plaats van te wachten tot Bookwalter leeg was. Toen was het verschil al een minuut. Als van Garderen meteen had gereden had ie het verschil misschien nog onder de 22 seconden gehouden denk ik.
Velodroom 21 februari 2016 22:53
Ik lees net, dat het peil van de profs in nu bijna eind februari (al) stratosferisch zou zijn.
Mag ik daar mijn vetooo over uitspreken! Volgens mij is de Sky not yet the limit.
Het lijkt mij meer het gevolg van de bijna explosieve stijging van het publiceren van wattages en het nog niet bepaald perfect kunnen interpreteren van die rijstebrij van big data, vooral over nog de kortere afstanden.

Maar desondanks lijkt het me niet gewaagd te stellen, dat er nu wel heel veel klasse renners zijn, die allemaal een goed plekje aan de bekende ruif willen hebben.
Goed voor de evolutie zou AP zeggen.
En daar zijn tegenwoordig ook meer Hollanders bij dan in het recentere verleden, dus prikkers kunnen er nu wel kijk op hebben.
Ik heb ook de indruk, dat het prikkers gilde dit voorjaar op deze site al enthoesiaster is dan vorig jaar om deze tijd. Maar ik kan dat niet in data uitdrukken.

Nochthans had Fred deze dag wel weer een vileine gedachte: Afgelopen week wel weer veel OLd boys bij de besten, zoals Nibali, Contador, Valverde.
Horner ontbreekt nog al doet Rebellin zijn stinkende best.
Marcos 21 februari 2016 23:30
Denk het niet eigenlijk. Als van Garderen echt sterk genoeg was, waren Mollema en Majka aan het eind niet nog van hem weggereden, lijkt me.
Eindhovuh 22 februari 2016 06:25
Waar is Andere Peter eigenlijk?
merijntje mortirolo 22 februari 2016 06:31
Nou, damn, dawwildik net vragen.
lodjan 22 februari 2016 07:01
Bromertà 22 februari 2016 12:04
Stratosferisch? Is dat het gebied waar ademen zinloos is? Ik zag de beelden. Een flits. Ergens in de eindzone van de slotklim. Als een schicht ging Contador voorbij. Duizelingwekkend. Twee straten verder een kansloos drietal, waaronder Aru. Toen weer een voor het gevoel eeuwigdurende straatlengte. Aah, daar is ie. Gesink met in z’n kielzog Galopin. Hoewel kort in beeld, zie je de strijd van de renner met zijn eigen grenzen.

Op Strava geeft Gesink nog altijd open en eerlijk zijn cijfers prijs. Zoveel openheid is toch ongekend? Diepe buiging. Ik deel wattage door gewicht en kom op 7,0 w/kg over 7 minuten en 27 seconden. Dan tik ik een extrapolatie in op m’n “very smart” zakjapanner om een indruk te krijgen wat er nodig is om 40 seconden sneller naar de hemel te gaan, en ik, ik word “I” en en wordt “and” …

“I'm stepping through the door
And I'm floating
in a most peculiar way
And the stars look very different today

For here
Am I sitting in a tin can
Far above the world
Planet Earth is blue
And there's nothing I can do.”

Gelukkig hebben we de beelden nog.
merijntje mortirolo 22 februari 2016 12:29
Tinuz 22 februari 2016 14:04
Doping, Homer?
Velodroom 22 februari 2016 14:13
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Stratosferisch? Is dat het gebied waar ademen
> zinloos is? Ik zag de beelden. Een flits. Ergens
> in de eindzone van de slotklim. Als een schicht
> ging Contador voorbij. Duizelingwekkend. Twee
> straten verder een kansloos drietal, waaronder
> Aru. Toen weer een voor het gevoel eeuwigdurende
> straatlengte. Aah, daar is ie. Gesink met in z’n
> kielzog Galopin. Hoewel kort in beeld, zie je de
> strijd van de renner met zijn eigen grenzen.
>
> Op Strava geeft Gesink nog altijd open en eerlijk
> zijn cijfers prijs. Zoveel openheid is toch
> ongekend? Diepe buiging. Ik deel wattage door
> gewicht en kom op 7,0 w/kg over 7 minuten en 27
> seconden. Dan tik ik een extrapolatie in op m’n
> “very smart” zakjapanner om een indruk te
> krijgen wat er nodig is om 40 seconden sneller
> naar de hemel te gaan, en ik, ik word “I” en
> en wordt “and” …
>
> “I'm stepping through the door
> And I'm floating
> in a most peculiar way
> And the stars look very different today
>
> For here
> Am I sitting in a tin can
> Far above the world
> Planet Earth is blue
> And there's nothing I can do.”
>
> G
> elukkig hebben we de beelden nog.


De terminologie was niet van mij, Broeder, maar van ene Vetooo, vandaar uiteraard mijn opzichtig grappeke.
Als je gaat extrapoleren wat Gesink zou moeten presteren om met Contador mee te kunnen, dan praten we zéér zeker over stratosferische vermogens.
Dat gaat dus ook nooit gebeuren als Contador maar enigszins zijn niveau (al dan niet dat van 2009) haalt.
Gesink zal het altijd van zijn kwaliteiten als diesel moeten hebben.

Het verschil tussen beiden is uiteraard het gewichtsverschil (nu meer dan ooit?) en het kwaliteitsverschil.
Hoe Gesink deze klim gereden heeft weet ik niet, maar ik denk niet, dat hij echt aan zijn plafond zat anders dan wellicht op dezelfde dag.
Zonder veel details wordt het dan speculatief. 7w/kg, afgezien van hoe hard zo'n cijfer nu eigenlijk is, is dat dan ongezien de nieuwe maatstaf?
Zo van alles dat daar meer dan normaal bovenuit steekt wordt automatisch stratosferisch?

Pinot reed ook een heel verdienstelijke klim, wat heet. Maar bij hoeveel seconden sneller dan Pinot begint voor jou de stratosfeer.
Bij 5 seconden, 6 seconden misschien, zoals een eenieder zich ook altijd afvraagt bij hoeveel zandkorrels een berg begint?
merijntje mortirolo 22 februari 2016 14:48
Quote
Velodroom
zoals eenieder zich ook altijd afvraagt bij hoeveel zandkorrels een berg begint?

Voor een mier of voor een mens?
Bromertà 22 februari 2016 14:57
De term stratosferisch, door Vetooo in het leven geroepen, vind ik treffend voor de twijfel over de hoge vermogens waarmee pakken renners vandaag de dag de zwaartekracht amper een blik waardig gunnen. Einstein draait zich om in zijn graf, al zal 't met een glimlach zijn vanwege zijn voorspelde golven. Afijn, de stratosfeer doet denken aan het schemergebied waar de aarde wel en ook weer net niet verlaten wordt. Ooit zei Gibo over Basso dat ie buitenaards reed. Basso vatte dat op als beschuldiging. Tja, de goede verstaander heeft aan zuurstof geen gebrek.

Het was Dr Ferrari die een lineair verband verpakte in zijn legendarische formule om het vermogen per kilogram te schatten aan de hand van hellingshoek en snelheid. Merk op dat het gewicht van de renner hoegenaamd geen rol speelt. Als Gesink 7,0 w/kg nodig heeft ... de rest mag je zelf invullen.

De fysiologische grens werd door Het Geheim van Wielrennen voor een uur inspanning gesteld op een ADV van 6,4 w/kg. Met de wet van Riegel erbij is in alle redelijkheid in te schatten wat dat betekent voor een inspanning van 6 à 7 minuten; e.a. is in overeenstemming met de misschien meer bekende vermogenscurve-theorie. Ik kan er ook niets aandoen dat Contador dan ook nog eens boven de Lemond-limiet uittorent.
Tinuz 22 februari 2016 17:00
Indurain werd bijna opgezogen door een zwart gat in zijn hoogtijdagen, zo heb ik begrepen. Daar kan Contador ook niet aan tippen, toch?
Velodroom 22 februari 2016 21:03
merijntje mortirolo Schreef:
-------------------------------------------------------
>
Quote
Velodroom
> zoals eenieder zich ook altijd afvraagt bij
> hoeveel zandkorrels een berg begint?
>
>
> Voor een mier of voor een mens?

Voor een mens natuurlijk, want een mier moet uitkijken, dat hij één of meerdere zandkorrels niet voor zijn eigen hersens aanziet. smiling smiley
Velodroom 22 februari 2016 21:12
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Indurain werd bijna opgezogen door een zwart gat
> in zijn hoogtijdagen, zo heb ik begrepen. Daar kan
> Contador ook niet aan tippen, toch?

Contador lijkt me in deze fase van zijn carrière (hoe lang nog?) bezig met de vlucht naar voren.
De ultrakorte, steile, onregelmatige klim was dus echt op maat voor hem.
De tijd zal moeten leren of hij zijn buitengewoon hoge peil ook over veel langere afstanden in verhouding kan handhaven.
Bromertà 23 februari 2016 11:09
"Opgezogen door een zwart gat?" Eerder ging hij zelf als een stofzuiger tekeer: een zwijgzame oersaaie metronome machine die elk stofje tegenstand in z'n grote vacuum muil liet verdwijnen. Vijf jaar Tour niet om aan te zien, daarna zouden er nog zeven volgen. Al maakte dat apparaat wat meer lawaai.

Op je "ouwe dag" een "vlucht naar voren maken" druist in tegen de wet van de verminderde meeropbrengst. Dat weet toch (bijna) iedereen?
Velodroom 23 februari 2016 11:28
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Op je "ouwe dag" een "vlucht naar voren maken"
> druist in tegen de wet van de verminderde
> meeropbrengst. Dat weet toch (bijna) iedereen?

"De vlucht naar voren" is overdrachtelijk bedoeld, dat weet toch ....
Bromertà 23 februari 2016 11:59
Stofzuiger ook.
Andere Peter 07 maart 2016 20:04
Mjaahh, dat is wel waar, maar doorgaans ontwaak ik toch wel rond Down Under. Ben gewoon druk met 2 verhuizingen: werk en privé.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen