Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Paris - Nice 2016 (2.UWT), etappe 3

Gepost door El Chaba 
El Chaba 08 maart 2016 23:57
Paris - Nice 2016 (2.UWT), etappe 3
El Chaba 08 maart 2016 23:57



Paris - Nice 2016 (2.UWT), etappe 3: Cusset - Mont Brouilly (168,0 km / 136,0 km + 32,0 km)

Laatste 3 km lopen behoorlijk steil op aan 7,7% gemiddeld met het venijn in de staart, dus dit is er één voor de punchers en/of klassementsrenners.

Kaartje:





Profiel:





Profiel laatste 5 km:





De top van de colletjes op:

- Km 59,5: Cote de Vernay (3ª): 2,3 km / 4,6%
- Km 79,5: Cote de Chateauneuf (3ª): 2,4 km / 5%
- Km 96,5: Col des Écharmeaux (3ª): 9,5 km / 3,1%
- Km 112: Cote des Rochettes (3ª): 3,1 km / 4,5%
- Km 117: Col du Fut d'Avenas (3ª): 2,8 km / 3,7%
- Km 136: Mont Brouilly (2ª): 3 km / 7,7%
- Finish: Mont Brouilly (2ª): 3 km / 7,7%



Wederom Michael Matthews met etappewinst na de terechte diskwalificatie van Nacer Bouhanni.
Met een deklassering naar (slechts) de derde plaats kwam hij mijns inziens nog goed weg.



Video laatste km's: [snip.ly]

Hier is in herhaling van bovenaf duidelijk te zien dat Bouhanni een gigantische kwak uitdeelt
op het moment dat Matthews hem dreigt te passeren. Die redt zich miraculeus door zich vliegensvlug
schuin naar rechts over te hellen te houden om zodoende voldoende tegenwicht te kunnen bieden.


Top 10 AK na etappe 2:

1. MATTHEWS Michael ORICA GREENEDGE 09h 41' 46''
2. DUMOULIN Tom TEAM GIANT-ALPECIN + 00' 14''
3. BEVIN Patrick CANNONDALE + 00' 19''
4. IZAGUIRRE Ion MOVISTAR TEAM + 00' 19''
5. THOMAS Geraint TEAM SKY + 00' 19''
6. WESTRA Lieuwe ASTANA PRO TEAM + 00' 24''
7. DEVENYNS Dries IAM CYCLING + 00' 25''
8. DEMARE Arnaud FDJ + 00' 25''
9. MAJKA Rafal TINKOFF + 00' 27''
10. PORTE Richie BMC RACING TEAM + 00' 27''

Start: 13.05 uur.
Finish: rond 17.15 uur.
JW 09 maart 2016 09:12
De renners zullen vandaag hard moeten fietsen om warm te blijven.
Slimmerd 09 maart 2016 09:23
Op naar de DNF van Boonen dus
Walnoot 09 maart 2016 09:31
Er is best wat te zeggen voor de diskwalificatie in de zin dat Bouhanni van zijn lijn week (vind het zelf niet genoeg, die kant was al dicht voordat Matthews kwam), maar dat Bouhanni een kwak uitdeelde is echt pure onzin. Bekijk die beelden van boven eens goed, Matthews rijdt van achter met zijn stuur tegen de elleboog van Bouhanni aan. Het is pas daarna en daardoor dat Bouhanni een vreemde beweging maakt. Voor degenen die zelf nooit gesprint hebben en het niet willen snappen, vraag even aan je buurman of hij Matthews' manoeuvre op jou uit wil voeren. Ik kan je garanderen dat je op je bakkes gaat.
Slimmerd 09 maart 2016 09:44
Wanneer Bouhanni als eerste de laatste bocht uit komt, rijdt hij ongeveer in het midden van de weg. Hij plaatst dan zijn eerste manoeuvre door een ongeveer een meter (of anderhalf) naar rechts te zwenken (bekeken vanuit het vooraanzicht). Op dat moment is er rechts zeker nog ruimte om te passeren en daar zet Matthews dan ook vol op in langs de boarding. Vervolgens 'voelt' Bouhanni de snellere Matthews komen en maakt hij langzaamaan het gat steeds smaller waardoor contact ontstaat.
Volgens mij, hij die nooit een sprint heeft gereden, wijkt Bouhanni meters van zijn oorspronkelijke lijn af en is hij hier de schuldige.
Zorro 09 maart 2016 09:45
Vanavond Tom Dumoulin in het geel hot smiley
GillesEmanuel 09 maart 2016 09:46
Probleem is dat de elleboog van Bouhanni pas ineens significant ging uitsteken toen Matthews er 10 cm vandaan was. Bouhanni zette dus met opzet zijn arm breed, waar Matthews vervolgens tegen aanrijdt. Het beeld hier boven is slechts de uitkomst van wat er gebeurt als iemand tegen je aanrijd, Bouhanni probeert zich te herstellen om niet te vallen.

Vond het zelf een discutabele diskwalificatie, maar anderzijds was Bouhanni vanaf meter 1 dat hij op kop was bezig met Matthews er niet door te laten door langzaam naar de nader te kruipen en die rare elleboog actie.
Walnoot 09 maart 2016 09:52
De bocht uitkomen en dan weer de koord opzoeken is perfect legitiem. Ben het ermee eens dat het niet helemaal netjes was en dat Bouhanni de poort inderdaad langzaam dichtdeed voor een opkomende man. Over een DQ is te discussiëren, maar spreken over meters van de lijn wijken en/of kwakken uitdelen slaat nergens op. Matthews is degene die de bijna-valpartij veroorzaakt door te blijven geven terwijl hij er niet door kan.
Eddy Veen 09 maart 2016 10:15
en Kelderman op het podiumcool smiley
Slimmerd 09 maart 2016 10:20
Luijt 09 maart 2016 10:24
En in het topic over etappe 3 doen we discussie (die tot niets leidt) over de finish van gisteren nog eens dunnetjes over.
rustdag 09 maart 2016 10:48
GillesEmanuel 09 maart 2016 10:52
Al heeft deze discussie iets meer inhoud dan het moddergooien in het andere topic.
GillesEmanuel 09 maart 2016 10:55
Hij zoekt niet zomaar het "koord" op, hij wil bewust de ruimte voor Matthews dichten en daar gaat hij te lang mee door tot en met een opzettelijk uitstekende elleboog waar Matthews tegen aanbotst. Bouhanni heeft er nooit een faire sprint van willen maken, vraag is echter of zijn pogingen dermate vuil waren dat ze een DQ verdienen. Het is een beetje een aanschoten (of bewust) hands gevalletje. De ene scheids geeft hem wel, de andere niet. Wel bewonderingswaardig dat juist in Frankijk hij nu wel een DQ krijgt. Chapeau voor de organisatie en jury.
Eddy Veen 09 maart 2016 11:02
Ik vind het fijn dat Dafne Schippers' tegenstandsters gewoon in hun baan moeten blijven. Bouhanni zag dat hij het niet op snelheid kon winnen en sneed Matthews de pas af, duidelijker kan het niet. Van mij mag het sprinten overigens exclusief naar de piste.
ton duk 09 maart 2016 11:15
GillesEmanuel Schreef:
-------------------------------------------------------
maar anderzijds was Bouhanni vanaf meter 1 dat hij
> op kop was bezig met Matthews er niet door te
> laten

Dat lijkt me best een goede instelling voor een sprinter
gr
Eindhovuh 09 maart 2016 11:33
Reden? Was etappe voor hem?
rustdag 09 maart 2016 11:35
Hij was ziek. waarschijnlijk gaat het dus niet de goede kant op.
Slimmerd 09 maart 2016 11:39
Ziek en wil met het oog op San Remo geen risico nemen, gezien het verwachte weer zou het niet verstandig zijn vandaag verder te fietsen.
cire 09 maart 2016 11:43
Overigens vond ik in de eerste etappe Demare pas van links naar rechts en terug zwalken.
Walnoot 09 maart 2016 11:45
Klopt, ben het wel met je eens. Ik vind vooral de ophef over het gebeuren heel vreemd, dit soort dingen gebeuren met grote regelmaat. Het viel nu meer op omdat er maar drie renners aan het sprinten waren, als er daar nog drie man extra bijzitten aan Bouhanni's buitenkant en Matthews veroorzaakt niet die bijna-val, heeft niemand het ergens over. Bouhanni is een van de minder sportieve sprinters in het pak, maar er zijn genoeg anderen die zo af en toe graag de deur op soortgelijke wijze dicht doen.
Eddy Veen 09 maart 2016 12:30
Er is naast Dumoulin en Kelderman een derde Nederlander met klassementsaspiraties: [www.wielerflits.nl]
JW 09 maart 2016 13:54
Sterke kopgroep: Burghardt (BMC), Pibernik (Lampre), Swift (Sky), Gougeard (AG2R), Yates (Orica), Trofimov (Tinkoff), De la Cruz (Etixx), Reza (FDJ), Herrada (Movistar), Lutsenko (Astana), Van Baarle (Cannondale), Didier (Trek), Pichot (Direct Energie), Fernandez (Delko). Martens en Curvers in de achtervolging.
OGE voorlopig op fluweel.
Snorfietser 09 maart 2016 14:02
Ik help het je hopen, maar ik zie Matthews hier niet zomaar lossen.
Snorfietser 09 maart 2016 14:03
Sterker nog, zoals ik hem heb zien rijden was het denk ik verstandiger geweest om helemaal niet van start te gaan. Zeker zo'n etappe als maandag is nou niet heel bevorderlijk voor het herstel.
Eddy Veen 09 maart 2016 14:14
Voor een dagje langer geel, dat hij uiteindelijk toch prijs moet geven, zie ik Matthews niet alles uit de kast halen om vandaag bij te blijven.
Walnoot 09 maart 2016 14:23
Heb me overigens door enigszins betrouwbare bron laten vertellen dat er bochten tot over de 20% in die Mont Brouilly zitten, en dat de klim onregelmatig is. Zou dus nog wel een stuk lastiger kunnen zijn dan op basis van het profiel verwacht mag worden.
pirke 09 maart 2016 14:44
iemand een link naar de juiste stream? ik zie bij beide bvls links T-A ploegentijdrit

dank
Duh 09 maart 2016 14:48
Eindklim zat er in 2014 ook al in, maar toen niet als finish.
Dit is de klim: [youtu.be]
De etappe die Slagter won voor Thomas. Met een goede Kelderman ook.
[www.procyclingstats.com]
[veloviewer.com]
Walnoot 09 maart 2016 14:54
Met finish beneden dus. Maar ziet er best steil uit zo rond 3m30.
Snorfietser 09 maart 2016 14:56
Hij schijnt zelf te geloven in een klassement. In de Giro heeft hij al eens laten zien aardig te kunnen klimmen als het moet. Ik sluit niet uit dat hij gewoon top 10 in het eindklassement rijdt. Sterker nog, ik zie hem in deze vorm als serieuze outsider voor de overwinning.
zumsteg 09 maart 2016 14:58
Is één van die streams de Sporza stream? Daar is dan na T-A vanaf 15:50 P-N op.
TdJ 09 maart 2016 15:03
Erbarmelijke omstandigheden onderweg:

MarcoV 09 maart 2016 15:04
voor de start van P-N gaf Matthews (z'n ploeg) al in interviews aan hier ook een klassement te willen rijden, en die ambitie zal alleen maar groter geworden zijn. Ze moeten hem eerst inderdaad maar eens ergens op een minuut achterstand zien te krijgen ....
dat Thomas, Dumoulin, Porte en noem maar op (hup Westra!) de handen ineens slaan ... (geloof ik dat zelf?)
MarcoV 09 maart 2016 15:17
oei, slotklim gaat er waarschijnlijk uit ... Matthews voor de eindzege :-(
en dat bij een rit die niet boven de 500 m uit komt ...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/03/2016 15:18 door MarcoV.
pirke 09 maart 2016 15:19
ah okee, nog niet begonnen dus. merci!
Sehnsucht 09 maart 2016 15:19
Quote

Oorlog in de sneeuw: Matthews achterop
Movistar kapt het peloton in twee stukken. Gele trui Matthews zit in de tweede groep. Het spektakel barst vandaag wel heel vroeg los.
MarcoV 09 maart 2016 15:23
Sehnsucht Schreef:
-------------------------------------------------------
>
Quote

Oorlog in de sneeuw: Matthews achterop
> Movistar kapt het peloton in twee stukken. Gele
> trui Matthews zit in de tweede groep. Het
> spektakel barst vandaag wel heel vroeg
> los.


hup Movistar!!
(ik lijk José Been wel :-( )
MarcoV 09 maart 2016 15:44
de etappe is geneutraliseerd (twitter Parijs-Nice)
shake 09 maart 2016 15:45
⚠⚠ La course est neutralisée et repartira de Villié-Morgon / The race is neutralised and will start again in Villié-Morgon ⚠⚠ #ParisNice
JW 09 maart 2016 15:56
Hoera, het protocol werkt !
(is dus geen wassen neus)
shake 09 maart 2016 16:02
Etappe geannuleerd.
Sub Culture 09 maart 2016 16:03
Waarom valt die beslissing nu pas?
shake 09 maart 2016 16:05
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Waarom valt die beslissing nu pas?

Sneeuw viel ook nu pas. Niet bij start.
JW 09 maart 2016 16:08
Erg jammer, want dit was toch een hoogtepunt.
Maar als je de wegen ziet het enig juiste besluit.
Slimmerd 09 maart 2016 16:38
Matthews ziet zijn kansen op winst groeien....
JW 09 maart 2016 17:03
Het Franse winterweer werd een paar dagen geleden nog voor Nederland voorspeld.
Gisteren werd duidelijk dat die barre depressie een zuidelijker koers zou gaan volgen. Daarom zag ik het vanochtend al somber in.
Maar dat het zo erg zou worden.....

Dat Matthews hierdoor bijna gewonnen spel heeft geloof ik niet.
Normaal gesproken was hij ook vandaag wel redelijk overeind gebleven.
Op de Madonne zal dat moeilijker worden.
Cecchini 09 maart 2016 21:26
MONT BROUILLY - Aanhoudende sneeuwval heeft er voor gezorgd dat de derde rit van Parijs-Nice is afgelast. Na zo’n 95 kilometer werd besloten dat de veiligheid van de renners niet meer te waarborgen was, waarmee er een kruis werd gezet door de rit.

De etappe over 168 kilometer ging van Cusset naar Mont Brouilly, waar Tom-Jelte Slagter twee jaar geleden zijn slag sloeg. Toen won de 26-jarige coureur van Cannondale door in een sprint à deux Geraint Thomas te kloppen. Ook dit keer had hij zijn zinnen op deze etappe gezet, maar die kans is nu verkeken.

Ook de klassementsrenners hadden zich verheugd op de eerste serieuze confrontatie bergop, onder wie tweevoudig winnaar Alberto Contador, zo liet diens ploegleider Steven de Jongh weten.

"De jury en de organisatie hadden hier op moeten anticiperen. Gisteravond gaven de weersvoorspellingen al aan dat de sneeuw voor problemen zou kunnen zorgen. Waarom niet gewoon tekenen in startplaats Cusset en vervolgens met de bus naar Mont Brouilly rijden om daar via plaatselijke omlopen te koersen? De sneeuw is immers een probleem boven de 600 meter en die slotklim ligt onder die grens. We hadden hier nog een mooie finale kunnen rijden, maar nu is het een verloren dag geworden.”
JW 09 maart 2016 21:49
"..De sneeuw is immers een probleem boven de 600 meter en die slotklim ligt onder die grens. We hadden hier nog een mooie finale kunnen rijden, maar nu is het een verloren .."

Dan hadden ze dus al midden op de dag moeten besluiten dat op 500 m hoogte (Mt Brouilly) geen sneeuw zou vallen.
Zo precies laten de weergoden zich niet dwingen, zou ik denken.
Achteraf is het weer wat gemakkelijker te regelen...

En dan..., eerst uren wachten (tv-tijden) en vervolgens twee rondjes op dat circuit of zoiets ?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen