Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Wat gaat Thijs Zonneveld klaarmaken in Drenthe?

Gepost door Roger de Wael 
Roger de Wael 11 maart 2016 10:47
Peiling
Wat gaat Thijs Zonneveld doen in de Ronde van Drenthe?
Deze peiling is verlopen. Stemmen is niet langer mogelijk.
Er zijn 110 stemmen ontvangen.
Podium 6
 
5%
Hij rijdt prijs 3
 
3%
Hij rijdt em uit in het peloton 61
 
55%
Rond halfkoers gaat zijn kaarsje uit, daarna volgt opgave 25
 
23%
Hij lost al binnen het eerste uur 15
 
14%



Thijs Zonneveld rijdt morgen sinds lange tijd weer een serieuze koers.



Gisteren voelde ik het ineens. Vanuit het diepste van mijn buik kwam het, naar boven, via mijn slokdarm mijn keel in. Een mengeling van paniek en euforie die ik in jaren niet heb gevoeld. Maar ik herkende het meteen. Ik had zenuwen. Want morgen sta ik aan de start van de Ronde van Drenthe.

Toen ik negen jaar geleden stopte met wielrennen bezwoer ik dat ik nooit meer een wedstrijd zou rijden. Ik was er klaar mee. Met het afzien. Met trainen in de regen. Met dat domme gelul over versnellingen en uitslagen. En vooral met mijn eigen onmacht: ik bleef hangen op een niveau waar ik geen genoegen mee nam; ik werd voorbijgereden door jochies van twintig met meer talent in hun kleine teen dan ik in mijn hele lichaam. Het was mooi geweest.

Maar morgen rij ik er toch weer tussen. De Ronde van Drenthe is niet de Ronde van Vlaanderen, en ook niet de Omloop Het Nieuwsblad, maar als ik bij de start om me heen kijk zie ik jongens van ploegen waar ik normaal gesproken alleen naar kijk op tv.

Mijn eigen ploeg heet Parkhotel Valkenburg. Het is een team uit de continentale divisie van het wielrennen: het derde niveau. Vergelijk het met Telstar, of Helmond Sport. We fietsen wedstrijden tegen andere ploegen uit die divisie, maar vaak ook tegen de PEC Zwolles en Ajaxen van het wielrennen, en sporadisch zelfs tegen de Real Madrids en Bayern Münchens. Mijn ploegmaten zijn zonder uitzondering jonger dan ik. Sommigen ervan rijden over een paar jaar bij grote ploegen, anderen komen er juist vandaan - zoals Massimo, een van onze twee Italianen, die anderhalf jaar terug nog de Ronde van Spanje voor Lampre reed. (Waar hij de rondemiss aan de haak sloeg, maar dat is een verhaal voor een andere keer.) En twee ploeggenoten - Wim en Dion - gaan naar de Olympische Spelen: ze rijden in de achtervolgingsploeg op de baan.

Ik ben eigenlijk vanzelf weer terug in de koers in gerold. Een paar jaar terug kreeg ik een mountainbike onder mijn kont geschoven waarmee ik wat wedstrijdjes op het strand kon fietsen. Dat ging best redelijk. Ik besloot iets meer te trainen; voordat ik het wist was ik weer bevangen door het competitievirus en reed ik strandraces om te winnen. En, belangrijker nog, ik had er lol in. Veel meer dan vroeger, eerlijk gezegd. Ik fiets zonder druk, zonder krampachtig oplegde ambities. Als het goed gaat, dan gaat het goed. En als het ruk is, dan is het ruk. Ik slaap er geen minuut minder om, ik drink er geen biertje minder om en ik dwing mezelf niet meer in een keurslijf waar ik niet in pas. En dus liet ik me overhalen door een paar van mijn huidige ploeggenoten om nog eens op de weg te koersen. Komend jaar zal ik een tiental koersen op de weg rijden, als de joker (en misschien ook wel de clown) van het team. Parkhotel Valkenburg telt dit seizoen zestieneneenhalve renner: zestien jongens die alles doen voor het wielrennen, en ik.

Er zijn twee redenen om weer op de fiets stappen. Eén: ik vind het leuk. Ik heb er ontzettend veel schik in om in een peloton met talenten rond te rijden, en te worden ingeblikt door toprenners. Een maand of twee geleden reed ik een strandrace met Tom Dumoulin - toen ik hem in de finale als een stipje aan de horizon zag verdwijnen baalde ik dat ik niet zou winnen, maar tegelijkertijd vond ik het prachtig om aan den lijve te ondervinden hoe het is om te worden platgewalst door pure klasse. En de tweede reden is puur zakelijk. Als journalist wil ik graag weten wat er speelt in de buik van het peloton; daarvoor kan ik het beste ín dat peloton fietsen.

Of ik er iets van bak, morgen? Het zou me verbazen. Het is zó lang geleden dat ik dit soort koersen reed dat ik me morgen nog wel een paar keer zal afvragen hoe het ook alweer moest. (En laten we wel wezen: met vijftig per uur in een peloton door dorpjes razen is doodeng.) De rest van het deelnemersveld is dubbel zo getalenteerd en driedubbel zo goed getraind. En vijf uur koersen over kasseien en de VAM-berg is iets héél anders dan strandraces van anderhalf uur. De kans bestaat dat ik af ga als een gieter. In de Ronde van Drenthe, en in de koersen die ik de komende maanden rij. Maar angst om te falen heb ik niet.

Zenuwen wel.

Maar die zijn stiekem ook heel fijn.



Op zich vind ik het een mooie actie maar ben bang dat hij vooral plekken van jonge, meer talentvolle renners aan het inpikken is. Wat denken jullie?
MarcoV 11 maart 2016 11:06
hij is toch maar één mens die het niet van het salaris van Parkhotel hoeft te hebben, hoezo kan hij dan meer plekken inpikken?
Bovendien is een deel van de deelnemers aan de Ronde van Drenthe net zo veel of weinig 'talentvol' als Thijs 10 jaar geleden, het zijn niet allemaal potentiele wereldtoppers, alleen dat is niet zo goed voor het verhaal.
Laat hem toch lekker meefietsen ...
zumsteg 11 maart 2016 11:24
Pannenkoeken? Of laat hij dat klaarmaken? Onee, Boogerd at altijd pannenkoeken.

Ik weet wat Thijs eet, laat maar.
Ben 11 maart 2016 11:28
Bovendien is Thijs Zonneveld een gouden zet voor de sponsor. Super veel media aandacht, hoeft niet eens een uitslag te rijden, zal niet duurder zijn dan een andere renner. Volgens mij levert zo'n 'joker' alleen maar plekken op voor andere renners.
bakfiets 11 maart 2016 11:47
zumsteg, kan johanneke niet goed koken?
Sub Culture 11 maart 2016 12:36
Irritante tweets en bijzonder matige columns.
Ik wens hem succes.
Brieske 11 maart 2016 12:52
Ik hoop dat hij wint.

Groet
Eazster 11 maart 2016 12:54
Gewoon erg leuk om te zien wat een sportieve journalist nog kan tussen profs van dit niveau. Dit soort columns vind ik juist wel leuk.
Hij beschrijft hier een gevoel over koersen ipv van al dat ambitieuze geleuter over regels en veranderingen op wielergebied ,wara hij ook vaak mee op de proppen komt. Ik vind zijn luchtige columns eigenlijk altijd de betere.
Of hij in een rondje als Drenthe (of vergelijkbaar) weer inside info over de diepste krochten in het wielrennen komt te wten betwijfel ik dan wel weer.
Maar dat is voor Thijs natuurlijk een drogreden ,hij wil denk ik toch wel graag laten zien dat hij het nog een beetje kan.
Velodroom 11 maart 2016 13:23
Thijs is nog niet eens zo oud als Ritsma op het moment, dat deze tierend de arena verliet omdat anderen vonden, dat hij niet meer mee zou moeten doen.
Thijs heeft in mijn ogen al eeuwige roem vergaard door zich virtueel met Chris Froome te meten. Waar blijven zijn data trouwens?
Thijs zal ongetwijfeld zijn Strava data publiceren, misschien probeert hij zelfs wel een KOM op de VAM neer te zetten, anders een persoonlijk VlAMmetje.
Luijt 11 maart 2016 14:26
Ik wens Thijs ook veel succes en vind zijn colums uitstekend te pruimen.
Leon 11 maart 2016 14:34
bakfiets Schreef:
-------------------------------------------------------
> zumsteg, kan johanneke niet goed koken?

JoJanneke werkt altijd rond etenstijd, dus koken mag Thijs gewoon zelf doen....
Roger de Wael 11 maart 2016 15:01
Zijn columns in zijn Aix en Provence tijd waren briljant.

De nu.nl en AD stukjes zijn soms wat voorspelbaar geworden, maar ik denk dat juist de ervaringen in het peloton weer leuke verhalen gaan opleveren. Ben benieuwd!
JW 11 maart 2016 16:31
Die VAM-berg komt er ! winking smiley
Linkebal 11 maart 2016 16:37
Ze zit in de prostitutie toch?
Walnoot 11 maart 2016 16:44
Drente is een 1.1 koers tegenwoordig. Als Zonneveld hem uitrijdt is dat direct zijn beste uitslag in het wegwielrennen ooit, volgens mij? En maakt hij zichzelf ook direct iets minder onsterfelijk belachelijk als hij zich weer ergens als (ex-)profwielrenner laat aankondigen. Gok dat hij zo'n 80km mee zal gaan.
Leon 11 maart 2016 18:31
Thijs' allerlaatste wegkoers leverde toch zijn beste uitslag in een profkoers op, 16e in de Ronde van Hainan?
Verder was hij oa nog 19e in de Ronde van Midden-Zeeland, in z'n Löwikperiode een paar jaar daarvoor.

Maar dat soort uitslagen zit er morgen niet in lijkt me. Voor het eerst in een jaar of 8 in een groot peloton, zal wel veel vallen en een keer minder opstaan worden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/03/2016 18:33 door Leon.
Walnoot 11 maart 2016 19:25
Hainan stelde toen nog echt een heel stuk minder voor dan tegenwoordig, ik denk dat die koers nog maar net bestond. Midden-Zeeland was ook zeker niet van het statuur waarop hij morgen gaat koersen. Zelfs vergeleken met Drenthe nu waren dat nog marginale koersen (geen disrespect naar Drenthe, het is gewoon de realiteit, maar hup koers en waar blijft het topic??). Morgen staan er een (lokale) WT-ploeg en een aantal serieuze proconti's aan de start, in een wedstrijd op Europese bodem. Dat heeft Zonneveld echt nog niet zo heel vaak meegemaakt.

Het is niet alleen dat hij lang uit koers is geweest, er is ook simpelweg niets in zijn verleden dat er op wijst dat hij ooit een rol van betekenis in dit soort koersen zou kunnen spelen.
El Chaba 11 maart 2016 20:49
Toch denk ik dat hij wel mee kan komen morgen. Althans finishen in het peloton. Het wordt prachtig fietsweer morgen en dus zal het wel een massasprint worden, dat speelt ook in zijn voordeel denk ik.
Topic staat er overigens.
Walnoot 11 maart 2016 21:05
Eens, kan zomaar een wandelkoers worden tot aan de laatste 25km. Maar toch leuk dat er een topic is!
merijntje mortirolo 11 maart 2016 22:00
Wat is het verschil tussen 'podium' en 'hij rijdt prijs'?
Linkebal 11 maart 2016 22:57
Carlos Danger 12 maart 2016 00:57
In de weg rijden en valpartijen veroorzaken.
Rudy t. 12 maart 2016 07:25
Ik denk dat Zonneveld toch wat onderschat wordt. Hij zal geen top tien rijden, net als 180 anderen niet, maar hij rijdt makkelijk uit hier vandaag. Reed vorig jaar al een weg koers en niet onverdienstelijk.
merijntje mortirolo 12 maart 2016 08:40
Westfalen 12 maart 2016 10:37
Zonneveld gaat hier echt niet als eerste gelost worden. Reed vorig jaar goed in de slag om Norg. Maar zal ook niets bijzonders zijn. Koersen in de buik van het peloton zoals hij zelf zegt.
cyclingfreakske 12 maart 2016 14:04
idd... hij is zich top blijven verzorgen en vooral blijven trainen, en geen beetje ook niet. Daarnaast was hij voor die paar wedstrijden op de weg en mtb, niet weg te krijgen, zelfs soms met succes. Sommigen onderschatten hem inderdaad.
ton duk 12 maart 2016 18:11
Ron de Renner 12 maart 2016 18:25
54e op 49 seconden van de winnaar. Niet verkeerd.
Ben 12 maart 2016 18:25
54ste op 50 seconden in peloton
ton duk 12 maart 2016 18:28
goed gedaan dus
gr
Leon 12 maart 2016 18:30
Thijs Zonneveld ‏@thijszonneveld 2m

Ronde van Drenthe gereden. Gefinisht in het peloton. 54e.

Wat meeviel: mijn conditie. Had nog wel een keer die VAM-berg over gewild.
Wat tegenviel: de stress in het peloton. Remmen, optrekken en valpartijen vermijden, en dat 5 uur lang.
Was de geur van carbon remblokjes vergeten. Of, beter gezegd, ik had het verdrongen. Het geluid van krakende spaken ook.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/03/2016 18:30 door Leon.
Leon 12 maart 2016 18:35
Speciale vermelding voor de beide zieners die hierboven "Hij rijdt prijs" voorspelden:

Thijs Zonneveld ‏@thijszonneveld 2m
Reed zelf vreemd genoeg ook nog prijs: vanwege de 54e editie was er een tv voor de 54e in de uitslag.

smiling bouncing smiley
Arriere de la course 12 maart 2016 18:46
Vind Zonneveld vooraf over zichzelf vrij negatief. Zo slecht was het toch allemaal niet. Oke hij was geen Dumoulin, maar reed toch op een vrij aardig niveau, anders rijd je niet bij Tegeltoko destijds. Maar misschien is het cooler om maar te blijven zeggen hoe slecht ie wel niet was
PVW 12 maart 2016 22:16
Indekken noemen we dat.
D. Marrage 13 maart 2016 01:33
Leon Schreef:
-------------------------------------------------------
> @thijszonneveld vanwege de 54e editie was er een tv voor de 54e
Gemeen dat PCS hem op de 55ste plaats klasseert...
Leon 13 maart 2016 10:26
D. Marrage Schreef:
-------------------------------------------------------
> Leon Schreef:
>>
>> @thijszonneveld vanwege de 54e editie was er een tv voor de 54e

> Gemeen dat PCS hem op de 55ste plaats klasseert...

Tsja, als de UCI vergeet om een renner (Ottema, die twittert dat hij 20e werd) in de uitslag op te nemen...
Benieuwd of Thijs die TV nu nog aan Johim Ariesen geeft.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/03/2016 10:27 door Leon.
Meneer 60% 13 maart 2016 10:55
Arriere de la course Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vind Zonneveld vooraf over zichzelf vrij negatief.
> Zo slecht was het toch allemaal niet. Oke hij was
> geen Dumoulin, maar reed toch op een vrij aardig
> niveau, anders rijd je niet bij Tegeltoko
> destijds. Maar misschien is het cooler om maar te
> blijven zeggen hoe slecht ie wel niet was

Als journalist verkeert hij nu tussen wereldtoppers. Dan kun je niet trots gaan vertellen over Tegeltoko. Dan wordt je snel een Hans Kraaij junior.

Ik denk wel dat deze comeback hem waardering oplevert van de profs. Maar het nadeel is dat de je de afstand als journalist met je doelgroep wel klein maakt. Kan hij kritisch blijven tegenover renners met wie hij vaak in de kleedkamer zit nadat ze hem daarvoor eraf hebben gereden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/03/2016 10:56 door Meneer 60%.
zumsteg 15 maart 2016 13:50
Ik vind het knap hoor van Zonneveld. Maar ik vind ook dat hij in zijn column doet alsof hij veel minder traint/ervoor doet dan de rest van het peloton. Ik betwijfel dat.
Velodroom 15 maart 2016 14:46
zumsteg Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vind het knap hoor van Zonneveld. Maar ik vind
> ook dat hij in zijn column doet alsof hij veel
> minder traint/ervoor doet dan de rest van het
> peloton. Ik betwijfel dat.

Klöpp. Hij doet zijn twitters en columns met twee handen van het stuur. smiling smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen