Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Vergeet de Koppenberg, Gent-Wevelgem pakt uit met zwaarste Vlaamse helling...

Gepost door Sehnsucht 
Sehnsucht 25 maart 2016 07:13
Quote

Vergeet de Koppenberg, Gent-Wevelgem pakt uit met zwaarste Vlaamse helling...

Vandaag om 03:00 door Jan-Pieter De Vlieger

Een stunt(je) in Gent-Wevelgem zondag. Het peloton rijdt voor het eerst sinds 1976 de Kemmelberg omhoog langs de westkant. Alvast cijfermatig bestaat er geen zwaardere helling in Vlaanderen, zelfs niet de gevreesde Koppenberg. “Als het regent, staan er renners te voet”, voorspelt koersdirecteur Frank Hoste.

De cijfers liegen er alvast niet om:

Lengte: 2.500 meter

Gemiddeld stijgingspercentage: 4,4%

Maximaal stijgingspercentage: 23%

Na 1976 gebruikte de organisatie die kasseiweg door het bos enkel nog als afdaling, waarbij de zware valpartijen van onder meer Jimmy Casper en Andrei Tchmil tot het collectief geheugen behoren. Nu wordt de zogenaamde ‘Kemmeltop’ dus in ere hersteld als beklimming. “Toen ik koersdirecteur werd, heb ik meteen gepleit om die beklimming opnieuw in te voeren”, zegt Frank Hoste. “Aanvankelijk lagen de groenen dwars, omdat je met dat bos zit. Maar nu kan het wel. Het is een ontzettend steile klim, tot 23 procent, waarbij dat lastigste stuk helemaal op het einde komt. Als het zondag gaat regenen, dan zullen er een paar te voet staan. Het is de zwaarste helling die je in Vlaanderen kan vinden.”

Nieuw zwart beest

Dat is geen verkoopspraatje, maar een feit. Het is de conclusie van het standaardwerk Cotacol uit 1989. Daarin quoteerden auteurs Daniel Gobert en Jean-Pierre Legros duizend Vlaamse hellingen op basis van onder meer lengte, hellingsgraad, maximaal stijgingspercentage en staat van het wegdek. De Kemmelberg-West stond daarin helemaal bovenaan (183 punten), voor de Koppenberg (172 punten). Een nieuw zwart beest van het peloton is dus in de maak, al wil Hoste dat nuanceren: “Ik ben wel koersdirecteur van Gent-Wevelgem, maar ik moet ook objectief blijven. De Kemmelberg is steiler, maar aan de Koppenberg begin je quasi uit stilstand. De kasseien lopen bovenaan ook ver door en liggen enorm slecht. Dus ja, als de coureurs van nu de Koppenberg het zwaarst vinden, kan ik me daar wel iets bij voorstellen.”

[www.nieuwsblad.be]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/03/2016 08:18 door Spaak.
Sub Culture 25 maart 2016 08:23
Geen probleem voor mij zolang het de veiligheid niet hypothekeert.

Ohja, Frank Hoste is een lul.
D. Marrage 25 maart 2016 11:19
Quote

“Als het regent, staan er renners te voet”, voorspelt koersdirecteur Frank Hoste.
Binnenkort meer van dit soort voorspellingen van koersdirecteurs:

“Als het regent, reken ik om tenminste 50 lekke banden!"
“Als het regent, voorspel ik minimaal vijf grote crashes!"
“Als het regent, kon er wel eens een dode vallen vandaag!"

... met andere woorden:

Quote

“Als het regent, staan er renners te voet”, voorspelt koersdirecteur Frank Hoste.
Ongelooflijk dat een koersdirecteur dit meent te moeten (en kunnen) voorspellen.
Het is wielrennen. geen veldrijden.
Eindhovuh 25 maart 2016 11:21
Leuk. Ben benieuwd. Als het niet waait is Gent Wevelgem vaak nette licht.
Daarbij is het leuk als dit soort "oude" bergen terugkomen. Jammer dat in Frankrijk de Puy de Dôme bijvoorbeeld nooit meer gereden zal worden.
Hoentie 25 maart 2016 12:52
Ben ik nu gek, of reden ze al jaren op de Kemmelberg op kasseien? En ze reden toch in de laatste edities al via een asfaltweg naar beneden? Of heb je daar meerdere kasseiweggetjes?
ton duk 25 maart 2016 12:55
Hoentie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ben ik nu gek, of reden ze al jaren op de
> Kemmelberg op kasseien? En ze reden toch in de
> laatste edities al via een asfaltweg naar beneden?
> Of heb je daar meerdere kasseiweggetjes?

3x JA
gr
Ben 25 maart 2016 12:57
Ik mis toch de beschouwing van Sehnsucht hoe dit in de kaart gaat spelen van Tiesj Benoot.
PVW 25 maart 2016 13:21
Mogelijk zelfs 4x
ton duk 25 maart 2016 14:51
PVW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mogelijk zelfs 4x

Die meerdere kasseiweggetjes wist ik dan weer niet zeker...
gr
Hoentie 25 maart 2016 15:01
Von Kármán 25 maart 2016 20:39
Oude beklimmingen moeten zeker in ere worden hersteld. Snel de Muur terug in RvV.
cyclingfreakske 26 maart 2016 00:47
Von Kármán Schreef:
-------------------------------------------------------
> Oude beklimmingen moeten zeker in ere worden
> hersteld. Snel de Muur terug in RvV.

gevolgd door de Bosberg en dan richting aankomst knallen.
Dan word het weer een volwaardig monument.... velen zijn dat veredelt kermisparcours meer dan beu.
Eveneens blijft de koers lang op slot sinds die verandering.

en dat werd destijds allemaal veranderd omdat die zelfstandige restaurant/taverne uitbater op de Muur geen "kijkgeld" wilde betalen aan Vandenhoute.
De man had besloten er een grote VIP tent op zijn terrein neer te zetten en er een waar feestgebeuren van te maken, dat was een doorn in het oog van Vandenhoute, die zag het als zware concurrentie voor zijn VIP tenten vlak in de de buurt.
Daarop wou Vandenhoute "kijkgeld" van de man, omdat de koers er passeerde...die betaalde niet, het werd een rechtzaak en Vandenhaute zag de middenvinger al aankomen en blies de rechtzaak af, en besloot dan maar het parcours te veranderen onder het mom van "vernieuwing".
sindsdien, is winnen in de RVV niet meer wat het was. De heroiek en de uitsraling is helemaal weg.

sindsdien is de term "kermiskoers van Vlaanderen" geboren bij de Vlaamse koersliefhebber.
Rudy t. 26 maart 2016 07:06
Sub Culture 26 maart 2016 08:58
Voor het eerst deels eens met je, freakske.

Al ga ik niet akkoord dat de heroïek of uitstraling helemaal weg is.
De Ronde is aangetast, maar blijft intact.

En het blijft wel degelijk een koers die relatief vroeg openbarst.

Ooit zal de Muur weer beklommen worden in de Ronde, dat sowieso.
valse trage 26 maart 2016 10:45
thumbs upthumbs up Voor mij is de heroiek ook grotendeels weg. Een bloedstollend tactisch steekspel danwel een triomftocht van de sterkste op de troosteloze steenweg richting Ninove (nog niet eens zo troosteloos als de aankomst van nu) was de apotheose van de koers en hoorde net zoveel bij de Ronde als de Kwaremont en de Paterberg... en god ja, de Muur...ja die gaat zeker ooit weer beklommen worden.

en wat mis ik:

"Nog [driehoekje] nog [kasseitjes]" in de hoek van het beeldscherm. Leberg, Berendries, Kortekeer... nog... nog...nog... sad smiley
Walnoot 26 maart 2016 11:53
Mij maakt het geen flikker uit, vind het nieuwe parcours prima en alle edities daarop waren om van te smullen. Oudenaarde is natuurlijk ook wel een plaats met enige geschiedenis in de Ronde (en een stuk leuker om een pintje te drinken dan fucking Ninove), best leuk om voor dat museumpje te finishen. Van mij mogen ze best terug naar de muur, maar ik zeg ook hup nieuw parcours!
Sehnsucht 26 maart 2016 19:32
Ben Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik mis toch de beschouwing van Sehnsucht hoe dit
> in de kaart gaat spelen van Tiesj Benoot.


Mijn beschouwing is verwijderd door Spaak. Blijkbaar mag ik in tegenstelling tot anderen mijn verwachtingen hier niet posten.
El Chaba 27 maart 2016 17:25
Biti 19 april 2016 09:39
Kemmelberg is 'n zware klim. Als junior daar weleens gereden. Zaak daar van voren te zitten, helemaal als het regent.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen