Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Renners in staking?

Gepost door Olano 
Olano 27 maart 2016 20:30
Wordt het niet eens tijd dat de renners in staking gaan (stelling)? Het aantal ongelukken met motards tijdens een koers neemt volgens mij elk jaar toe. Er moet dringend een halt worden toegeroepen bij organisaties en UCI in mijn optiek. Staken lijkt wat overdreven, aan de andere kant: welk signaal moeten de renners dan afgeven? Wachten totdat er werkelijk een dode valt? Als je toch ziet hoe hard motards langs het peloton of groepen rijden, die snelheid moet drastisch omlaag. En ook het aantal, iedereen met een fototoestel kan tegenwoordig een accreditatie krijgen lijkt het wel.


Antoine Demoitié (Wanty-Gobert) is na een val in Gent-Wevelgem aangereden door een motor. De 25-jarige renner wordt in coma gehouden. De situatie is "zeer ernstig", laat zijn team weten.


Antoine Demoitié kwam na ongeveer 150 kilometer koers ten val, samen met vier andere renners. "Na zijn val werd hij nog eens aangereden door een motard", vertelde ploegleider Hilaire Van der Schueren.

Demoitié (25) ligt op de afdeling intensieve zorg van het Universitair Ziekenhuis in Rijsel. De dokters houden hem in een coma. "De situatie van Antoine Demoitié is zeer ernstig", klinkt het bij Wanty-Gobert. "Zijn vrouw en zijn familie staan hem bij in het ziekenhuis."



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/03/2016 20:47 door Olano.
Olano 27 maart 2016 20:48
Inmiddels is bekend dat hij is bezweken aan zijn verwondingen.
Slimmerd 27 maart 2016 22:06
Die absurde hoeveelheid aan motoren valt mij eigenlijk alleen altijd op in Spanje en België, helaas ook daar al die ongelukken. Tijd voor iets van actie lijkt het me zeker.
Eazster 27 maart 2016 23:59
Vaak als je al die renners en ploegleiderwagens, motoren en mensen door elkaar heen ziet laveren ,vraag je jezelf in hemelsnaam af hoe het mogelijk is dat het zo vaak goed gaat. Helaas hebben we de afgelopen tijd iets te vaak gezien dat het niet goed gaat, met vandaag wel heel erg verschrikkelijk nieuws.
Linkebal 28 maart 2016 00:46
Volgens mij zijn er twee problemen:
- het te grote aantal motards
- de onkunde/roekeloosheid/gebrek aan koersinzicht bij sommige motards
Miquel1983 28 maart 2016 10:54
Vreselijk nieuws over Demoitie.

Wat de motoren betreft, zou ik zeggen dat er een stuk of 3 a 4 nodig zijn met een camera voor televisie-weergave en dan nog een 3-tal motoren met reservewielen voor de renners en 1 of 2 doktors. Misschien ook nog enkele motors voor afzetten van kruispunten enzo, maar dat kun je ook combineren; dat de mannen met de wielen die functie op zich nemen. Al die fotografen begrijp ik niet; die zitten daar alleen maar om een fotootje te maken voor een krant of magazine, maar dan kun je net zo goed gewoon een shot uit de livestream video pakken. Die fotografen leveren waarschijnlijk geld op aan de organisatie, maar het geeft wel een groot probleem, want normaliter zouden 2 tot maximaal 3 motoren achter een kopgroep voldoende moeten zijn (cameraman, motor met wielen, evt dokter).

Verder kunnen er natuurlijk meer duidelijke richtlijnen komen, zoals dat motors altijd minimaal 20 of 30 meter achter of voor de renners moeten rijden, en alleen mogen inhalen op rechte stukken weg die zo breed zijn dat ze een paar meter naast de renners langs kunnen.

Dit leek een noodlottig ongeval te zijn zonder gekke inhaalmanoeuvres, maar mijn vraag is dan wel meteen hoe dicht de motor achter de renners reed? Wanneer je niet meer kunt uitwijken of remmen, betekent dit waarschijnlijk dat je er te dicht achter zit.
Andere Peter 28 maart 2016 12:56
Om misverstanden te voorkomen: ik wil helemaal niets negatiefs zeggen over deze individuele motard. Die is naar alle waarschijnlijkheid ook gewoon slachtoffer van de omstandigheden. Maar het gigantisme van de koers speelt wel een rol. Het is al zo vaak aangegeven. Het aantal motards en volgauto's in de koers kan en moet met 80% worden teruggebracht. Er is een moderniseringsslag nodig die in de binnensteden sinds de jaren 1970 op gang is gekomen. Autoluw maken. En motardsluw. Of denk aan wat er in Formule-1 is gebeurd sedertdien.

De koers loopt hierin 40 jaar achter. Zulke ouderwetse middelen en systemen. Alleen het strikt noodzakelijke mag in koers zijn. Ploegleiders hebben er niets te zoeken. Net zo onzinnig als Lous van Gaal in de 16-meter bij Man Utd. Communicatie moet er niet zijn of dmv moderne middelen. Proviand en technische assistentie verleen je dmv neutrale wagens en plaatsen. Zeg me niet dat dit technisch niet kan door alle verschillende merken. Dan maak je dat maar mogelijk. Eventueel dmv een standaardiseringsslag. Tenslotte besef ik dat de koers alléén bestaat dankzij de verslaggeving, maar dat wil niet zeggend dat het met zoveel fotografen moet.
Eindhovuh 28 maart 2016 13:03
Carlos Danger 28 maart 2016 13:44
Spijtig maar wel begrijpelijk zo vlak na deze noodlottige gebeurtenis, dat Been dit afdoet met: " Tragisch ongeval, hier kon niemand wat aan doen en de motard had 20 jaar ervaring" .
Het feit, dat de motor blijkbaar geen ruimte meer had om aan te remmen of ontwijkende actie te maken betekent simpelweg, dat hij er te dicht op zat.
De kop in het zand steken leidt slechts tot volgende slachtoffers.
cyclingfreakske 28 maart 2016 14:39
klopt helemaal.

money go's first, safety is second....de UCI gaat de laatste 6-8j vooral voor het geld. Het is ook een soort bedrijf, maar het is ooit wel beter geweest wat de motardstoelating en perstoelating met wagens betreft.


Misschien moet nog maar eens een nieuwe Felix levitan opstaan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/03/2016 14:46 door cyclingfreakske.
Olano 28 maart 2016 14:51
Bedankt voor alle reacties, zo te zien is men het er wel over eens dat er iets moet gebeuren.

Alleen mijn stelling is: moeten de renners dan maar eens in staking gaan voor een koers? Een statement maken die een organisatie direct raakt? Heeft dat zin? Is de Ronde volgende week daar een mooi podium voor? Zelf vind ik echt dat de renners zich maar eens wat nadrukkelijker moeten uiten i.p.v. reacties op twitter. Laat ze maar eens tonen dat de maat echt vol is.
Quarantanove 28 maart 2016 14:56
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Om misverstanden te voorkomen: ik wil helemaal
> niets negatiefs zeggen over deze individuele
> motard. Die is naar alle waarschijnlijkheid ook
> gewoon slachtoffer van de omstandigheden. Maar het
> gigantisme van de koers speelt wel een rol. Het is
> al zo vaak aangegeven. Het aantal motards en
> volgauto's in de koers kan en moet met 80% worden
> teruggebracht. Er is een moderniseringsslag nodig
> die in de binnensteden sinds de jaren 1970 op gang
> is gekomen. Autoluw maken. En motardsluw.
> Of denk aan wat er in Formule-1 is gebeurd
> sedertdien.
>
> De koers loopt hierin 40 jaar achter. Zulke
> ouderwetse middelen en systemen. Alleen het strikt
> noodzakelijke mag in koers zijn. Ploegleiders
> hebben er niets te zoeken. Net zo onzinnig als
> Lous van Gaal in de 16-meter bij Man Utd.
> Communicatie moet er niet zijn of dmv moderne
> middelen. Proviand en technische assistentie
> verleen je dmv neutrale wagens en plaatsen. Zeg me
> niet dat dit technisch niet kan door alle
> verschillende merken. Dan maak je dat maar
> mogelijk. Eventueel dmv een standaardiseringsslag.
> Tenslotte besef ik dat de koers alléén bestaat
> dankzij de verslaggeving, maar dat wil niet
> zeggend dat het met zoveel fotografen moet.

Grotendeels eens , maar wat mij betreft is eigenlijk nog meer van belang dat er eens serieus wordt nagedacht hoe het aantal valpartijen gereduceerd kan worden.(Thijs Zonneveld had het daar vorig jaar al over) Want hoe je het went of keert is de eerste oorzaak van dit fatale ongeluk een valpartij. M.a.w. was er die valpartij niet geweest dan was de overrijding door de motard ook niet gebeurd.
Er wordt veel te veel gevallen in het profpeloton en je kan er vergif op innemen dat dat ook in de toekomst weer eens fataal afloopt ook zonder motards of auto's in de koers. Overigens is iedere valpartij met blessures die tot "arbeidsverzuim" leiden er een te veel.
veluweracer 28 maart 2016 15:05
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die absurde hoeveelheid aan motoren valt mij
> eigenlijk alleen altijd op in Spanje en België,
> helaas ook daar al die ongelukken. Tijd voor iets
> van actie lijkt het me zeker.

In principe zijn 2 motoren voldoende voor de verslaggeving. Het zijn de fotografen en vips die zich onnodig in de koers bevinden. Foto,s en een tevreden vip zijn niet belangrijker dan een mensenleven.
veluweracer 28 maart 2016 15:08
Als we niet oppassen komt er nog een tijd dat iedere koers een dode oplevert.
cyclingfreakske 28 maart 2016 15:10
die twitter en facebook moeten ze maar eens aan de kant gooien. Veel blabla, geen enkele official die er ook maar aandacht aan besteed aan het geblaat via die kanalen.
renners en ploegleidingen moeten in interviews maar is duidelijk maken dat het aantal motards en vaak de manier van gedrag de spuigaten uitloopt.
dat kan in zo'n interview zeer diplomatisch zondar dat je op de organisator gaat schieten. Beestje meer op de UCI schieten, want tenslotte zijn zij het wel die de richtlijnen voor de organisaties opstellen.
De UCI houd niet van dat soort druk.... dan hebben ze ook weer eens wat anders doen dan van de pot gerukte boetes uit te delen aan zondaars.
Onder Mcquad is alles gaan ontsporen, helaas lijkt de UCI voor dit probleem geen aandacht te hebben.

Vorige keer in de omloop was het ook schandalig prijs. toppunt : die motards vervoerde een arts, en reed lekker hard door.
Dit mag ook eens zo hard aangepakt worden zoals bij een dopeur.
Sjoerd102 28 maart 2016 15:59
Vips rijden NIET in koers mee maar steken ook af
Andere Peter 28 maart 2016 19:21
Akkoord. Maar een serieuze aanpak van valpartijen begint met ALLE valpartijen te turven en de omstandigheden te archiveren. Wij weten alles van elk metertje parcours, van elk pilletje en van elke druppel urine of bloed. Maar er is niemand die systematisch alle valpartijen bijhoudt als basis van gefundeerde besluiten hierover. Terwijl het gewoon binnen de arbowetgeving verplicht is om alle ongevallen te registreren en zelfs alle bijna-ongevallen te registeren. Hoog tijd voor normaal werkgeverschap.

Ik wil dat van elke valpartij tijdens de koers, ook buiten beeld, een waslijst aan vaststellingen wordt gedaan. In welk land? Op welke weg? Kasseienkoers? Rittenkoers? Vroeg in de koers? Laat in de koers? Hoe hard werd er gereden? Bijzonderheden aan de weg? Vluchtheuvel? Slecht wegdek? Rechte weg? Bocht? Bergop? Bergaf? Smalle weg of juist brede weg? Val in grote groep? Val met meerdere renners? Wat was de oorzaak van de val? Grote groep? Rennersroekeloosheid? Volgauto's betrokken? Publiek betrokken? Arts nodig? Wat stelde de de arts vast? Zo pagina's lang doorgaan. Om vervolgens kwantitatief onderbouwd te bepalen welke situaties je wel en niet wil mijden. Weg met de onderbuiken.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/03/2016 19:22 door Andere Peter.
Frederik D. 28 maart 2016 19:56
Aan AP

Goed bericht. Eerst alle feiten bij elkaar en daarna zakelijke analyse.

Ik ben ook blij dat er nu een aparte draad is voor, zeg, de analyse zodat de draad over het overlijden van Demoitié een waardige, respectvolle draad kan blijven en worden.

Wat mijn persoontje betreft, het voelde gisteren niet lekker dat ik moest berichten dat de berichten over Demoitié niet zeker waren.
Eindhovuh 29 maart 2016 11:22
Mee eens. Meten is weten.

2 punten:
Het is een wereldwijde sport met niet in ieder land dezelfde arboregels/moraal.
Uitkomst gaat waarschijnlijk iets zijn in de trend van: onverantwoord gevaarlijk beroep, niet veilig te maken zonder de sport extreem uit te hollen. Meer dan 50km per uur zonder beschermde kleding op de openbare weg is per definitie gevaarlijk. De arbodienst zou het op basis van de uitkomsten van het onderzoek vermoedelijk dus plat moeten leggen. Waar ik overigens geen voorstander van zou zijn.
Quarantanove 29 maart 2016 20:53
Met jullie eens. Als die uitkomst zou zijn die je suggereert dan heb ik zo iets van : "Dan is dat maar zo"
Dan maar alleen maar wielrennen op de piste , afgesloten circuits en veldrijden. Dat laatste zou ik al helemaal prima vinden.
veluweracer 30 maart 2016 16:06
Renners in staking? Niks van te merken op twitter. Bij LTJ vooral lachende gezichten tijdens verkenning RvV. Renners vergeten blijkbaar net zo snel als dat ze kunnen fietsen. Dode collega,s? Dat is al weer twee dagen geleden. De koers moet door. Brrrrrrrrr. Naar wereldje.
cyclingfreakske 30 maart 2016 17:33
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Renners in staking? Niks van te merken op twitter.
> Bij LTJ vooral lachende gezichten tijdens
> verkenning RvV. Renners vergeten blijkbaar net zo
> snel als dat ze kunnen fietsen. Dode collega,s?
> Dat is al weer twee dagen geleden. De koers moet
> door. Brrrrrrrrr. Naar wereldje.

..misschien moeten ze eens met een bulldozer door het peleton maaien om die slome rennertjes in beweging te krijgen... grinning smiley
Andere Peter 01 april 2016 01:36
Volgens mij heeft de arbowet in Nederland wel degelijk jurisdictie in Nederland. Ook voor pakweg AGR. Begin maar eens met die wet toe te passen. Dat dit dan in elk land anders zou zijn is waar. Ondoenlijk, al zou je nog kunnen denken aan een werkwijze die aan al die wetten voldoet. Dat verschil tussen al die wetten per land is vooral een hel voor de werkgevers die zich aan ca 15-30 verschillende wetten moeten committeren. Dat is extreem duur. En dat is dan meteen het motief om dit in de branche internationaal op een eenduidige manier te regelen op een wijze die al die landen acceptabel vinden. De FIFA bedingt ook uitzonderingsposities om een WK in een bepaald land te organiseren.

Maar nu is het een wildwestchaos zonder krachtige overkoepelende structuur met een sterke (vak)bond die voor veiligheid opkomt. Vergelijk Formule-1 tot diep in de jaren '70.
Andere Peter 01 april 2016 01:42
Ik geloof trouwens niet in plat leggen. Het is niet waar dat de arbo alles met een risicootje platlegt. We hebben in NL per decennium 5.000+ verkeersdoden. En toch mogen die auto's blijven rijden. Ook bv parachutespringen mag gewoon. Noodzakelijk is wel dat je je voortdurend aan voorschriften houdt en dat je aantoont dat je een beleid hebt dat erop is gericht (de gevolgen van) ongevallen te beperken. Dat kan de profwielerbranche in mijn ogen niet aantonen.

Uiteindelijk zou de sport niet platgelegd worden. De sport zou zich aanpassen door geld voor veiligheid vrij te maken. Maar eens een belangrijke eendagskoers of Ronde overslaan omdat een overheid er geen vergunning voor geeft omdat het veiligheidsbeleid niet op orde is, dat zie ik wel gebeuren. En dat lijkt mij ook uitstekend.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen