Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Demoitie overleden na ongeval in Gent-Wevelgem

Gepost door Anony 
Anony 27 maart 2016 20:30
De 25-jarige Belg van Wanty viel na 150 kilometer en werd daarop aangereden door een motard. Zopas bezweken.

Vreselijk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/03/2016 20:31 door Anony.
Slimmerd 27 maart 2016 20:32
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/03/2016 22:13 door Slimmerd.
Anony 27 maart 2016 20:36
Bron overigens HLN, na een tweet van Boucher.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/03/2016 20:40 door Anony.
Olano 27 maart 2016 20:48
Verdomme, zal toch niet waar zijn man! Vreselijk!
Frederik D. 27 maart 2016 20:53
Volgens mij is het overlijdensbericht nog niet bevestigd.

Bron

Maar het is hoe dan ook, godskanonne, vreselijk.
Carlos Danger 27 maart 2016 20:55
Nochtans nergens bevestiging te vinden van overlijden. Laten we hopen, dat het zover niet zal komen.
Jeanneman 27 maart 2016 20:55
José Been heeft een half uur geleden nog getweet over zijn toestand en daarin stond niets over overlijden, toestand is nog wel kritiek.
Kuiperberg 27 maart 2016 21:04
Heel erg, heel veel sterkte voor de nabestaanden.
Jeanneman 27 maart 2016 21:07
Bericht van overlijden is ONJUIST, volgens perswoordvoerder José Been.
Carlos Danger 27 maart 2016 21:08
Amai. Nu toch bevestiging van overlijden op zowel HLN als De Morgen.
Jeanneman 27 maart 2016 21:10
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Amai. Nu toch bevestiging van overlijden op zowel
> HLN als De Morgen.


José Been vier minuten geleden nog: onjuist. Ik vrees dat de bronnen het van elkaar overnemen. Kwalijk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/03/2016 21:10 door Jeanneman.
Rudy t. 27 maart 2016 21:11
Ik hoop het van harte. Wat doet been? Pers manager can wanty?

Dan weet ze t namelijk
Sub Culture 27 maart 2016 21:12
Wat een kansloze situatie.
Diverse bronnen bevestigen overlijden, anderen ontkennen.

Respectloos gedoe.
Jeanneman 27 maart 2016 21:13
Rudy t. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik hoop het van harte. Wat doet been? Pers manager
> can wanty?
>
> Dan weet ze t namelijk

Jep.
Carlos Danger 27 maart 2016 21:20
HLN bevestigt nu opnieuw het allerergste, als ook De Morgen (3 minuten geleden).
Ben 27 maart 2016 21:34
Verschrikkelijk. Sterkte aan familie, vrienden en ploegleden, en aan de man op de motor. Bah, dan wordt een mooie koersdag pikzwart afgesloten.
Linkebal 27 maart 2016 21:44
Karl Vannieuwkerke ‏@Vannieuwkerke 1 min1 minuut geleden

Correctie van vorige bericht. Is GELUKKIG niet juist. Nog niet bevestigd. #oef
4 retweets 10 vind-ik-leuks
Karl Vannieuwkerke ‏@Vannieuwkerke 6 min6 minuten geleden

Wat een triest nieuws om deze Paasdag af te sluiten. Niet te geloven. [www.hln.be] … #RIP
Overzicht weergeven
29 retweets 8 vind-ik-leuks
Carlos Danger 27 maart 2016 21:58
Alle gasten in de VIP-tenten te Wevelgem is verzocht te vertrekken uit respect voor Antoine en zijn familie.
Lijkt dan toch het ergst bewaarheid te zijn/worden.
Een dramatisch weekend voor de wielersport (ook Daan Myngheer verkeert nog in levensgevaar).
Anony 27 maart 2016 22:10
Het was in ieder geval niet de bedoeling om als een aasgier dit nieuwtje als eerste te posten. Ik hoop dan ook van harte dat de berichtgevingen voorbarig waren, maar ik heb er allesbehalve een goed oog in.

Dit opent ook weer de discussie over motoren in koers. Qua aantal, qua positie, qua snelheidsbeperkingen ... het debat zal weer gevoerd worden. Jasper Stuyven had het er al meteen over op Twitter.
Carlos Danger 27 maart 2016 22:13
De motoren hebben natuurlijk een essentiële functie in de koers, zoals het afzetten van kruisingen en zullen
moeten blijven pendelen van achter naar voor. Een extra rijvaardigheids-cursus voor motards lijkt me het minste dat nodig is.
Slimmerd 27 maart 2016 22:14
En terecht dat die discussie weer op gang wordt gebracht, hopelijk met ook eens vooruitgang en dus vermindering van het aantal in eerste instantie en daarbij vooruitgang van de rijvaardigheid van menig bestuurder.
lodjan 27 maart 2016 22:18
Vreselijk nieuws. Ik zag dit weekend een paar keer een motor te dicht en te snel passeren.
Die accreditaties zijn onderdeel van het verdienmodel voor de organisator?
Ben 27 maart 2016 22:48
Laatste twitter bericht van Wanty is dat Demoitie nog steeds in de UCI is en er bijzonder ernstig aan toe is.

https://twitter.com/TeamWantyGobert
arki 27 maart 2016 23:00
Hln.be heeft het bericht inmiddels ook aangepast en meldt nu dat zijn toestand kritiek is.
predator 27 maart 2016 23:06
Misschien moet de titel van de topic dan ook gewijzigd worden?
Zorro 27 maart 2016 23:07
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/03/2016 09:49 door Zorro.
malheur 27 maart 2016 23:20
Of de Motor hier schuldig was is natuurlijk verre van duidelijk, die zal er wellicht net langsgereden hebben terwijl er een paar zijn kant op vielen oid.

Dat gezegd hebbende zag ik vandaag een shot van Kuznetsov met pakweg 8-11 motoren rond hem heen, waarom ?!?
Leon 27 maart 2016 23:42
Ben Schreef:
-------------------------------------------------------
> Laatste twitter bericht van Wanty is dat Demoitie
> nog steeds in de UCI is

In de ICU (intensive care unit, oid), Lid van de UCI is hij al langer.
Piair51 27 maart 2016 23:44
De dood is nog officieel bevestigd, enige sereniteit is op zijn plaats
Walnoot 28 maart 2016 00:33
Verschrikkelijk dat zo'n ongeval is gebeurd, en vrij respectloos ten opzichte van de mens zelf en al diegenen die hem kennen hoe dit door verschillende journalisten in het nieuws gebracht is. Hopen op het beste, en ik ben blij dat er morgen geen koers is.
Brieske 28 maart 2016 00:46
Nu wel dood verklaard door AFP news. Godver!
Arsimo 28 maart 2016 01:42
Helaas, aan onduidelijkheid een einde maar wel met slechtste uitkomst:

NOS Teletekst 668

WIELRENNEN

Renner Antoine Demoitié overleden

De 25-jarige Belgische renner Antoine
Demoitié is in een ziekenhuis in Lille
overleden aan zijn verwondingen.Dat
heeft de Franse politie bekendgemaakt.
Hij kwam tijdens Gent-Wevelgem met vier
anderen ten val en werd vervolgens
aangereden door een motor.

Demoitié werd naar een ziekenhuis in
Lille gebracht,waar hij in een
kunstmatige coma werd gehouden. De
politie onderzoekt het ongeluk.

De Belg behaalde z'n enige profzege in
de Ronde van de Finistère in 2014. Een
jaar later eindigde hij in de Handzame
Classic achter Gianni Meersman op de
tweede plaats.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/03/2016 01:43 door Arsimo.
Carlos Danger 28 maart 2016 02:14
Ook L'Equipe bevestigt dit nu.
Afschuwelijk. Lijkt wel of we niets anders doen dan rouwen en gedenken.
Antoine, hope you found a better place.

[www.rtbf.be]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/03/2016 02:27 door Carlos Danger.
rustdag 28 maart 2016 08:39
Verschrikkelijk nieuws, Sterkte aan familie en vrienden





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/03/2016 08:42 door rustdag.
Ruudje2209 28 maart 2016 08:46
Pff Verschrikkelijk nieuws. RIP

Nu toch maar hopen dat de UCI wat doet aan het aantal motoren en her rijgedrag van de motards. Hoewel ze het nu dus al te ver hebben laten komen thumbs down.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/03/2016 08:47 door Ruudje2209.
lodjan 28 maart 2016 09:16
"Zeer ervaren motorrijder"

NOS-journalist Sebastiaan Timmerman deed zondagavond op de Nederlandse Radio 1 het relaas over het ongeval tijdens Gent - Wevelgem. "Dit was gewoon een heel noodlottig ongeval. Antoine Demoitié kwam ten val met enkele andere renners. Een officiële motor die er net achter reed probeerde het groepje renners nog te ontwijken, maar daar is het misgegaan. Hij is ten val gekomen met de motor op Demoitié", aldus Timmerman.

"Ik ken de motorrijder overigens, het is een zeer ervaren man. Toen hij binnenkwam in de tent waar ik zat te werken, zag je meteen dat hij zeer verward was. Hij kwam naar me toe en vroeg of ik nieuws had over de renner van Wanty-Groupe Gobert, maar ik viel uit de lucht. Dat wedstrijdfeit is namelijk nooit meegedeeld op de wedstrijdradio."
Prikdude 28 maart 2016 09:27
Erg begaan met de motard. Jarenlang zich ingezet voor de koers en dan dit. Sterkte, man.
diravi 28 maart 2016 09:31
Zorro 28 maart 2016 09:53
Afschuwelijk bericht.
Veel sterkte voor alle nabestaanden.
RIP Antoine
predator 28 maart 2016 10:03
RIP en sterkte voor de naasten en de motard.
PVW 28 maart 2016 10:50
Getver... 25 jaar en dan plotsklaps is t over. Geen woorden voor.
lodjan 28 maart 2016 11:20
In "De Ochtend" op Radio 1 heeft José Been, de woordvoerdster van wielerploeg Wanty-Groupe Gobert, meer uitleg gegeven bij het dramatische ongeval in Gent-Wevelgem waarbij wielrenner Antoine Demoitié is overleden. "Een tragisch ongeval", aldus Been;

"Demoitié is gevallen. Een motor probeerde te remmen en is op hem gevallen. Dat heeft zulke verwondingen met zich meegebracht dat hij naar het ziekenhuis is gebracht. Hij is niet meer bij bewustzijn geweest en is vannacht overleden. Ploegleider Hilaire Van der Schueren zag meteen dat het een heel ernstige situatie was. Hij was niet veraf en had Antoine net drinkbussen gegeven", aldus José Been in De Ochtend.

De hele wielerwereld is ontdaan door wat er met Demoitié is gebeurd. Hij stond in het peloton gekend als een erg vrolijke jongen. "Antoine was een jonge Waal die altijd met een glimlach op zijn gezicht rondreed. Hij vond het ontzettend geweldig dat hij nu wedstrijden van het hoogste niveau mocht rijden. Hij wilde graag WorldTour rijden. De E3 Harelbeke van vrijdag was zijn eerste WorldTour-koers. Hij zat er in de vlucht van de dag en was zo verschrikkelijk trots op zichzelf en wij op hem. Hij was een jongen die voortdurend met een glimlach rondliep. Hij was zo blij wielrenner te zijn. Hij was een gelukkig mens, net getrouwd, stond altijd klaar voor een ander. En dat laatste blijkt nu ook: want de familie heeft besloten om zijn organen te doneren."
Frederik D. 28 maart 2016 12:40
Vreselijk.

Mijn deelneming.
Andere Peter 28 maart 2016 12:45
Vreselijk. In gedachten bij die jongen en zijn directe omgeving.
Eindhovuh 28 maart 2016 13:01
De gevaarlijkste profsport.
Wat een droevenis, zo jong.
Mijn deelneming.
Carlos Danger 28 maart 2016 13:12
Lees zojuist, dat de onbaatzuchtigheid van Antoine drie levens heeft kunnen redden met hulp van zijn organen.
Dat zal zijn familie - en de ongelukkige motard - hopelijk tot grote steun zijn in hun verdriet.
Rudy t. 28 maart 2016 13:24
Heel tragisch. Sowieso heeft het Belgische wielrennen teveel te verduren gehad als het om sterfgevallen gaat de laatste jaren. En dan ligt in hetzelfde weekend ook nog een andere renner op de ic...

En het was al geen fijne week voor de Belgen..
Nelis! 28 maart 2016 13:29
Vreselijk. Aangrijpend. Bah... Voor de renner, de nabestaanden en de motard.
Bromertà 28 maart 2016 14:32
Mijn brrrrr gaat over in een grrrrr en blijft hangen in een wanhoopskreet die het opperwezen verdoemt. Een motorrijder die onvoldoende rekening heeft gehouden met de kwetsbaarheid van zijn fietsende medemens, terwijl de geschiedenis keer op keer heeft gewezen hoe roekeloos en onachtzaam er met dit potentiële gevaar van veel te veel PK's wordt omgegaan.

Sorry, mijn gedachten gaan naar het slachtoffer. De motorrijder zal zich verschuilen achter het collectieve falen, en heus verscheurd worden door verdriet, maar ik heb daar geen boodschap aan. De dode wordt nooit meer levend:

"Er moet iets gebeuren, voordat er iets gebeurt."
D. Marrage 28 maart 2016 14:47
Quote
Bromertà
Een motorrijder die onvoldoende rekening heeft gehouden met de kwetsbaarheid van zijn fietsende medemens
Was je getuige van het ongeval?
veluweracer 28 maart 2016 14:57
Vreselijk nieuws.
Ik heb toevallig mijn fiets vandaag verkocht. Ik vond na een resem aan verwondingen mijn heupbreuk er teveel aan.
Het is het allemaal echt niet waard. Als profrenner wordt je gelukkig goed betaald voor het verhoogde overlijdensrisico.
Je bent gek als je van je kinderen een renner wilt maken.
Sjoerd102 28 maart 2016 15:06
Ik heb mijn foto's eens erbij gezocht die ik zoal langs de wedstrijd parcoursen maak.
Maar op verreweg de meeste foto's zie je maar 1 max 2 fotografen op de motor langs het parcours.
De meeste fotografen steken het parcours af om ergens langs de route een foto te maken.
Wat verder aan motors rondrijdt kun je moeilijk schrappen.
een lijstje

-Politie rijdt met 20/25 motoren rond
[ afbeelding ]

-De parcoursbeveiliging met ongeveer hetzelfde aantal.
[ afbeelding ]

-De jury volgens mij met een motor of 3.

De bordjesschrijver
[ afbeelding ]

-Vaak nog een tijdwaarnemer.
-Een neutrale motor met materiaal (Shimano/Mavic)
-Doktersmotor.
-En soms ook nog een motor met drank oid.

-En dan natuurlijk 2/3 motors voor TV registratie

Al met al dus een motor of 50/60 zonder fotografen.
cyclingfreakske 28 maart 2016 15:13
die met fotografen..... dat is het grootste pak, en hier gebeuren de meeste ongevallen mee. Het zijn vooral zij die afstanden niet respecteren.
die fotografen maken het grootste deel van de motards... en veroorzaken vaak de ongelukken.
Daarnaast heb je ook wel vaker de perswagens..... nog zo'n ramp.

in dit geval zou het weleens kunnen dat de betrokken motard niet meer kon uitwijken omdat er teveel anderen in de buurt zaten.
het zou niet de eerste keer zijn.
het is zowieso een ongeval, maar over de veiligheids-afstanden mogen de teams samen met de UCI eens een stevg debat houden.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/03/2016 16:11 door cyclingfreakske.
diravi 28 maart 2016 19:30
Pffff, 't was een ongeluk. Meestal is dat een menselijke fout, soms is zoiets onvermijdelijk. Helaas deze keer met fatale afloop. Moet vreselijk zijn voor de motorrijder.
Eindhovuh 29 maart 2016 10:54
Ondanks dat ik snap wat Bromerta hier zegt, en het feitelijk ook waar is, stoort deze reactie mij.
Woorden als "verschuilen en daar heb ik geen boodschap aan" stralen een soort een soort verheven "mij zou zoiets nooit overkomen"-houding uit. Hierdoor is het erg hardvochtig.

Ja het is een fout van de motorrijder. En mensen maken soms fouten. Fouten die extreem pijnlijk zijn en die je nooit meer om kan keren.
Achteraf kijkt men de koe in zijn kont.
Carlos Danger 29 maart 2016 11:21
Die kont kennen ze nu wel van binnen en buiten. Gelegenheid genoeg gehad om die goed te bestuderen, maar tot het volgende ongeval gebeurt er steeds niets. Reacties van Kerckhoffs, Been, VanDamme, Traksel e.a. zeggen genoeg: "Noodlot, ongeval, niemands schuld, we gaan het bestuderen, we moeten in overleg, blablabla".
Het is een zichzelf gekeerd wereldje en niet meer in staat tot zelfcorrectie.
cyclingfreakske 29 maart 2016 13:59
probleem is dat er vooral weer via facebook word commentaar gegeven. thumbs down
Ze zijn in de daadwerkelijke uitvoering VEEEEL te laks, en wel om de reden dat ze een represaille vrzen van de UCI in de vorm van een uitsluiting aan wedstrijden.

Met Mcquad botste je op een corrutpe voorzitter die liever spierballen rolde tegen de ASO... met de nieuwe voorzitter kan je beter praten maar je moet wel via drukmiddelen duidelijk maken dat het genoeg is geweest. bv onderweg de boel stilleggen.
probleem is dat de teams niet op 1 lijn staan , dat zagen we zeer duidelijk met die vreselijke valpartij in de rit naar Huy (Tour de France)

Ook de MPCC moet van hun oren maken... laat nu net daar voorziters zijn die vooral belangen hebben in een team en dus vooral voor zichzelf spreken.
dit kan zonder onafhankelijken nooit werken. Ook de MPCC moet volledig in de herstructurering.


het zal in de eerste plaats vooral van alle deelnemende renners in een wedstrijd moeten komen. men kan bv op 100-150 km van de meet de boel 20 minuten helemaal plat leggen. De managers gaan dan ook mee, en het is dan als een collectief dat protesteert.
Managers zelf gaan vaak niet meer protesteren, omdat ze als individuelen worden gezien en ze ook mogelijke represailles (uitsluitingen) vrezen van de UCI.

De UCI moet er ook maar eens aan herinnert worden dat de teams en renners hun loon betaald, en niet omgekeerd.
De buffel 29 maart 2016 14:13
@Sjoerd;

Probleem is dat deze motoren vaak 'haasje over' spelen. Dit houdt in dat ze telkens langs de renners/peloton rijden. In feite moet zo'n organisatie 10-20 motoren meer regelen en dan via een omweg naar hun volgende beveiligingspunt sturen. Door het inzetten van meer motoren is hier meer tijd voor en moet dat een haalbare kaart zijn. Er hangt alleen een prijskaartje aan...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen