Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

the secret pro

Gepost door lodjan 
lodjan 29 maart 2016 19:16
Over alle gebeurtenissen van de laatste weken: [cyclingtips.com]
MarcoV 29 maart 2016 19:47
tja tja, de informanten van de schrijver durven wel anoniem te zeggen dat Nibali een grote bek heeft en Demare een nog ergere autohanger dan Bouhanni ...
Ben 29 maart 2016 20:14
Gestopt met lezen toen hij Demare ging onderuit halen. Dat soort zaken is niet aan de renners maar voor de jury. Die zouden mijn inziens best het recht kunnen krijgen om SRM gegevens te bekijken bij officiële klachten van renners met een naam. Ik had anoniem ook kunnen schrijven dat Cancellara met een motor mij zo voorbij reed in de E3.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/03/2016 20:14 door Ben.
lodjan 29 maart 2016 20:21
Column Hans Vandeweghe:

Minder motards en moto's in de koers? Zeker, maar ook minder renners

Hans Vandeweghe is sportjournalist en -columnist bij De Morgen.

29 maart 2016

2 ©BELGA

Hans Vandeweghe. ©Karel Duerinckx

Geen andere sport eet zo haar kinderen op als het wielrennen: als ze maar geen wielrenner worden, ze rijden of vallen zich misschien halfdood
Twee Belgische renners verloren dit paasweekend hun leven. Aan het eind van een gitzwarte week voor België, Europa en de wereld, volgde een gitzwart weekend voor onze nationale passie wielrennen.
"Daan Myngheer buiten levensgevaar." "Daan Myngheer nog steeds in levensgevaar." De media spraken elkaar tegen. Soms zouden de media beter zwijgen. De jonge belofte is in de ziekenwagen gestapt en heeft daar de hartaanval gekregen die hij zelf had zien aankomen en waarvoor hij er in volle wedstrijd mee ophield. Hij overleed afgelopen nacht.

"Antoine Demoitié in levensgevaar." "Antoine Demoitié overleden." "Antoine Demoitié niet overleden." "Antoine Demoitié toch overleden." De media spraken elkaar tegen. Foute doodsberichten werden getweet en geretweet. Soms zouden de media beter zwijgen. En twitteraars minder twitteren. Antoine Demoitié heeft niets zien aankomen. Hij viel in het peloton van Gent-Wevelgem en werd vervolgens nog eens aangereden door een motard.

Twee spijtige gevallen die niet los staan van elkaar. Geen andere sport eet zo haar kinderen op als het wielrennen: als ze maar geen wielrenner worden, ze rijden of vallen zich misschien halfdood. Het is een prachtige sport maar welke ouder die zijn kroost het onzalige idee "ik wil gaan koersen" niet uit het hoofd kon praten, heeft nog een rustige nacht of een rustige dag? Iedereen weet het, maar iedereen verdringt het: in de koers zit de dood in het wiel.

Het wielrennen van de 21ste eeuw is de Formule 1 van de jaren zestig (vrij naar Tom Boonen) en in tegenstelling tot de autosport die steeds veiliger werd - denk maar aan de crash van Alonso vorige week - is de koers elk decennium gevaarlijker geworden. Akkoord, de harttesten halen veel falende harten uit de sport, maar men voorspelt vooralsnog niet de harten die gezond zijn maar potentiële falers worden onder invloed van de hele zware inspanningen. De sport dan maar verbieden?

SHARE
Wat als er nu eens te veel renners waren? Te veel renners die te dicht op elkaar rijden. Te veel renners op wegen die niet zijn ingericht om een groep van 200 door te jagen
Topsport die niet ongezond is, is geen topsport, maar er is geen andere topsport waar het hart tegelijk de discriminerende factor en de zwakke schakel is.

Omdat ze minder goed worden gescreend, krijgen voetballers het de laatste jaren even frequent aan het hart als wielrenners en gaan misschien zelfs iets vaker dood, maar voetballers vallen niet en als ze vallen, is het gecontroleerd (de sliding) en de helft van de keren voor de show, bijvoorbeeld om een strafschop te versieren. Wielrenners vallen nooit gecontroleerd, nooit voor de show, houden er altijd iets aan over (schaafwonden in het beste geval), en vallen steeds vaker.

Tot voor vijftien jaar was vallen in de koers de uitzondering en konden hele wedstrijden worden afgewerkt zonder dat er één val werd gemeld. Vandaag is vallen de regel. Het is typisch voor de Planeet Koers dat men nu weer op dit ene geval focust, de feiten snel-snel contextualiseert en na enkele incidenten (Van Avermaet, Sagan en anderen) meteen een conclusie klaar heeft: er zijn te veel motards in de koers.

Er zijn veel motards in de koers en dat zou met minder kunnen. Er rijden ook te veel auto's achter de koers en dat zou ook met minder kunnen. Van gevaar gesproken: zoals renners met pech laverend tussen de auto's terug in het peloton komen aansluiten, dat zou verboden moeten worden. Het is wachten op een dodelijke crash.

Maar wat als er nu eens te veel renners waren? Te veel renners die te dicht op elkaar rijden. Te veel renners op wegen die niet zijn ingericht om een groep van 200 door te jagen. Te veel goede renners, die denken te kunnen winnen. Te veel renners die te vaak vallen. Te veel renners omdat er te veel ploegen zijn.

In Gent-Wevelgem stonden 25 ploegen met elk acht renners aan de start. Dat is vragen om problemen. Begin misschien eens met in World Tour-wedstrijden alleen World Tour-ploegen (18) toe te laten. In Francorchamps nodigen we toch ook niet de Belgische F3-rijders uit om een dagje mee te rijden met de Formule 1?

Beperk vervolgens de ploegen tot zes renners. 108 renners in plaats van 200 aan de start betekent minder ploegenwerk, minder gesloten wedstrijden en meer beloonde aanvalslust. En bovenal: minder valpartijen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/03/2016 21:19 door lodjan.
Sub Culture 29 maart 2016 20:33
Hans VDW zoals wel vaker de nagel op de kop.

'Soms zouden de media beter zwijgen. En twitteraars minder twitteren.'

En dit natuurlijk.
Walnoot 29 maart 2016 20:38
"We have people witnessing him hanging on. We have Strava data that shows him freewheeling at 50kph or thereabouts. In my view, you took the risk of cheating and got caught."

Geen luie eenling die in zijn eentje een renner zwart maakt. Dat D. aan die auto hing is ongeveer net zo zeker als dat Erik Dekker aan de dope zat in zijn goede jaren. Kunnen we met zijn allen van weg kijken, maar dat is best wel laf. Tuurlijk hebben we instanties om dit soort zaken te controleren, maar als die hun werk niet goed doen, mag dat best gezegd worden.
Brieske 29 maart 2016 20:40
Zo is dat Subje!

Groet
Pyama 29 maart 2016 21:30
Wildcards geven het wielrennen juist een bepaalde charme. Niet altijd dezelfde ploegen (en renners) aan de start. Breng dan het aantal WT teams terug naar bijv. 12 met bijv. een degradatiesysteem. Dit jaar is het niveauverschil tussen de sterkste WT ploegen en de zwakke WT ploegen nog eens duidelijker dan de jaren hiervoor.
merijntje mortirolo 29 maart 2016 21:34
Wel verrekte slecht geschreven en ook de Boudewijn de Groot-verwijzing (twee keer zelfs, je zouwwum gemist hebben) is wat goedkoop.

Voor de rest eens met wat je wilt zeggen, Sub, dus ik zwijg.
cyclingfreakske 29 maart 2016 22:14
dat laatste zinnetje van hem klopt niet helemaal..... er zijn koersen met 60-70 vertrekkers en er word nog behoorlijk wat gevallen.
dat heeft verschillende oorzaken, :
- er word amper of helemaal niet aan crosstraining gedaan in de winter. Deze is essentieel voor de stuurvaardigheid en reflexverbetering. . Het zou moeten verplicht worden.
de mtb even bovenhalen telt niet voor een veldtoertocht

- materiaal. lichter is niet altijd sterker, zo word er al jaren geklaagt over bepaalde wielen en frames..te slap.
EN.... de grootste veroorzaker van valpartijen die amper genoemt worden bij nat weer : erbarmelijke bandjes, verplicht te gebruiken door sponsorbelangen.

Erg spijtig dat hij hier niet uithaalt naar de overdreven consumptie van pijnstillers, waar menige renners vooral verlies van reflex gaan ondervinden.
Daarnaast gaat men dan ook nog cafeine in combinatie nemen... 2 tegenstrijdige producten maw... dat kan enkel maar foutgaan, en dat kaarten menige renners al vaker aan dat op zijn minste de pijnstillers (vooral 1 bepaalde) aan banden moet worden gelegd..
lodjan 29 maart 2016 22:22
De eerste Boudewijn de Groot-verwijzing zal wel een tussenkopje van de krant geweest zijn die ik mee heb gekopieerd.
lodjan 29 maart 2016 22:24
Tramadol wordt toch alleen voor de finale ingenomen?
Anony 30 maart 2016 03:36
"Greg Van Avermaet is a clever as well as strong rider."
"Belgies are awesome and tough people."

Ik mag die vent wel.
Prikdude 30 maart 2016 06:13
Ongelofelijk stuk drek, bedorven gaaienvlaai. De renner(s) of journalist zit(ten) veel te veel met zijn/hun doploze kas in de aars van moralistisch ongelijk. Sluit me met zo'n roer-me-nietje op en ik ben geheid binnen een uur in mijn polsen aan het krassen met zíjn te lange tenen. Vandeweghe veert niet veel sierlijker doch staat inderdaad de juiste kant op te turen.
Sub Culture 30 maart 2016 09:05
Op basis van het programma dat hij reed moet toch te achterhalen zijn wie onze secret pro is
El Mik 30 maart 2016 09:25
Is toch al lang bekend dat hij een ghostwriter is met verschillende renners (Angelsaksisch tuig) als bronnen ?
ton duk 30 maart 2016 09:54
Anony Schreef:
-------------------------------------------------------
> "Greg Van Avermaet is a clever as well as strong
> rider."
> "Belgies are awesome and tough people."
>
> Ik mag die vent wel.


Denk dat niemand verwacht dat ik de The Secret Pro ben....
gr
Sub Culture 30 maart 2016 10:12
Neen, jij bent gewoon een gefrustreerde prikker met een eierschaal op je hoofdje.
Frederik D. 30 maart 2016 10:22
Hoe Engels is het Engels van secret Pro?
Prikdude 30 maart 2016 11:11
Jesuske, pas(s) de shit sublock.

Goed, het is alleen maar gezond neem ik aan dat jij er níet van op de hoogte bent dat men dat al 30 keer geprobeerd heeft - wellicht zat je 'toen' in je K3-uit-elkaar-depressie, of was dat je heroïne periode.

Afijn, denk dat men in het begin redelijk beet had en toen het riedeltje kwam dat het meerdere renners waren, de onmogelijke programma's bewust als ontwijkingstaktiek gebruikende.

Met een beetje wil en google kun je in de oude discussies op het web duiken en je conclusie trekken.
Eindhovuh 30 maart 2016 11:25
Dude.... neem je pilletje anders even..
Een beta blocker ofzo.
Prikdude 30 maart 2016 11:45
Een myngheertje ligt altijd op de loer wil je maar zeggen?

Dank voor de goede zorgen, TL-stad.
Luijt 30 maart 2016 11:59
Wat een onaangenaam gekoeterwaal naar aanleiding van dat eindeloze quasi insiders verhaal van meneer Secret Pro. Wel cool dat de ene wel zeker wie het is en de andere niet.
Sehnsucht 30 maart 2016 17:32
Anony Schreef:
-------------------------------------------------------
> "Greg Van Avermaet is a clever as well as strong
> rider."
> "Belgies are awesome and tough people."

Wanneer ik dergelijke teksten hier zou posten word ik meteen uitgemaakt voor troll of wordt mijn post verwijderd. Maar The Secret Pro komt er op dit forum wel (geheel terecht) mee weg. Blijkbaar zijn hier een aantal prikkers aanwezig die het meten met twee maten tot kunst hebben verheven.
El Chaba 30 maart 2016 17:40
Sterker nog, de meeste ploegen (die van de MPCC) gebruiken het al jaren helemaal niet meer omdat ze dat onderling hebben afgesproken.
Anony 30 maart 2016 19:07
Sehnsucht Schreef:
-------------------------------------------------------
> Anony Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > "Greg Van Avermaet is a clever as well as
> strong
> > rider."
> > "Belgies are awesome and tough people."
>
> Wanneer ik dergelijke teksten hier zou posten word
> ik meteen uitgemaakt voor troll of wordt mijn post
> verwijderd. Maar The Secret Pro komt er op dit
> forum wel (geheel terecht) mee weg. Blijkbaar zijn
> hier een aantal prikkers aanwezig die het meten
> met twee maten tot kunst hebben verheven.


Omdat jij er een karikatuur van maakt, en daarmee de charme van chauvinisme verandert in iets bespottelijk.
Sehnsucht 30 maart 2016 19:39
Anony Schreef:
-------------------------------------------------------
> Omdat jij er een karikatuur van maakt

Nee, dat doe ik niet. Jij kiest er voor om dat zo te zien/interpreteren.
Anony 30 maart 2016 19:47
Sehnsucht Schreef:
-------------------------------------------------------
> Anony Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Omdat jij er een karikatuur van maakt
>
> Nee, dat doe ik niet. Jij kiest er voor om dat zo
> te zien/interpreteren.


En met mij de rest van dit prikbord.
Sehnsucht 30 maart 2016 19:54
Anony Schreef:
-------------------------------------------------------

> En met mij de rest van dit prikbord.

Kan zijn. Maar dat maakt het niet minder subjectief.
Quarantanove 30 maart 2016 20:33
Sehnsucht Schreef:
-------------------------------------------------------
> Anony Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Omdat jij er een karikatuur van maakt
>
> Nee, dat doe ik niet. Jij kiest er voor om dat zo
> te zien/interpreteren.

Sehnsucht: Volledig met je eens.
Walnoot 30 maart 2016 20:33
El Chaba 30 maart 2016 20:49
Logisch, dat twee trollen zijn het met elkaar eens zijn.
Rudy t. 30 maart 2016 20:51
Peter sagan is het iig niet
JW 30 maart 2016 22:30
Precies.
(Die discussie is al vaak gevoerd.
Het kan onmogelijk één en dezelfde renner zijn)
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen