Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Bergproloog in Criterium du Dauphiné

Gepost door Von Kármán 
Von Kármán 31 maart 2016 12:16
Het Criterium du Dauphiné kent dit jaar geen lange tijdrit, maar wel een proloog van 3,9 kilometer op een steile beklimming.

Dat bleek donderdag bij de bekendmaking van het parcours.

De renners moeten op de openingsdag de Montée du Mont Chéry-Les Gets op, een col met een gemiddeld stijgingspercentage van 9,7 en met stroken van 15,2. Het komt zelden voor dat een proloog op een berg wordt betwist.

De zesde etappe lijkt de koninginnenrit met onder meer de Col de la Madeleine op het parcours en een aankomst in Méribel.

Onder anderen Alberto Contador en titelverdediger Chris Froome hebben hun deelname aan het Criterium du Dauphiné al aangekondigd.
Tour de France

De World Tour-wedstrijd wordt van 5 tot en met 12 juni verreden en is voor veel renners de generale repetitie voor de Ronde van Frankrijk die op 2 juli begint.

De afgelopen vier jaar werd de Dauphiné drie keer gewonnen door de renner die een maand later ook de Tour op zijn naam schreef. Bradley Wiggins zegevierde in 2012 en Froome won beide koersen in 2013 en 2015.

In 2014 ging de eindzege in de Dauphiné verrassend naar de Amerikaan Andrew Talansky.

(NU.nl)
TdJ 31 maart 2016 12:53
Arsimo 31 maart 2016 13:21
Goed inrijden is bij elke tijdrit essentieel maar bij deze wel heel extreem. Meteen vanaf de start omhoog kan een onvoldoende warmgedraaide (of al weer te veel afgekoelde) renner meteen doen blokkeren.

Ook handig, tijdritfietsen kunnen thuisblijven.

Als het regelementair mocht zou men de achterrem van de fiets kunnen schroeven om gewicht te besparen - nergens voor nodig in deze proloog.
SJ 31 maart 2016 13:35
Ik vind dit toch wel iets te veel van het goede eigenlijk. Best mooi een keer een proloog met een klim erin, maar iets korter omhoog met een stukje vlak ervoor had ik mooier gevonden. Nu kan het klassement al behoorlijk gemaakt zijn na dit ritje, denk dat de verschillen erg groot kunnen zijn.
Walnoot 31 maart 2016 13:47
Mee eens. Vind hem ook pittig lang voor een proloog, dan denk je meer aan een minuutje of zes tot acht over het vlakke denderen. Wat zouden ze hier doen, de besten in een kwartiertje?
Lucho Herrera 31 maart 2016 13:53
Mooie proloog!
GillesEmanuel 31 maart 2016 14:03
Ondanks dat het wellicht inderdaad wel te veel van het goede is (m.i. vooral de stijgingspercentages niet een klim ansich), heb je nu al dit soort praat; hoe lang zal men er over doen? En wat zijn de verschillen? Normaliter bij een proloog veel minder interessant. Daarbij zal dit niet een echte weergave geven van de verhoudingen in het hooggebergte dus zullen eventuele Nibali's (of andere renners die meer gebaat zijn bij "echte" koers) minder kunnen afwachten.

Ben ook wel benieuwd of er een tijdslimiet gaat komen want 30% minder hard omhoog vlammen dan Froome of Contador is best nog een prestatie. Stel de besten doen er een kwartier over, wat resulteert in ongeveer 15,5 km p/u. Als er een tijdslimiet van 30% gehanteerd wordt dan zouden de langzaamsten er max 19,5 minuut over mogen doen, wat resulteert in een 12 km p/u. Dat met een slotkilometer van 15% en de voorgaande kilometer idem dito...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/03/2016 14:05 door GillesEmanuel.
shake 31 maart 2016 14:07
SJ Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vind dit toch wel iets te veel van het goede
> eigenlijk. Best mooi een keer een proloog met een
> klim erin, maar iets korter omhoog met een stukje
> vlak ervoor had ik mooier gevonden. Nu kan het
> klassement al behoorlijk gemaakt zijn na dit
> ritje, denk dat de verschillen erg groot kunnen
> zijn.

Des te meer reden voor de verliezers om tijdens de resterende etappes in de aanval te gaan. Beter zo'n korte heftige proloog dan pas later in de week een eerste bergrit waarop juist het klassement al gemaakt kan zijn.

Rest van het parcours is trouwens ook niet mis. Geen enkel etappe vlak te noemen, weinig tot geen kans voor sprinters, maar wel veel variatie in heuvel- en bergklimwerk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/03/2016 14:10 door shake.
Meneer 60% 31 maart 2016 14:16
Niks mis mee.

Op zo'n korte klim moeten ze toch wel 1800 hm per uur halen. Dus 30 per minuut. Winnende tijd zal rond de 12 a 13 minuten liggen. Als je dan echt een minuut verliest zou je sowieso toch niet hebben meegedaan voor de eindzege.
Erik S. 31 maart 2016 14:23
Arsimo Schreef:
-------------------------------------------------------

>
> Als het reglementair mocht zou men de achterrem
> van de fiets kunnen schroeven om gewicht te
> besparen - nergens voor nodig in deze proloog.

De koersfietsen wegen nu toch al tegen de grens van 6,8 kilo aan dus dat levert niet zo veel op. Een tijdritfiets bouwen van 6,8 kilo daarentegen is nog wel een uitdaging.
Linkebal 31 maart 2016 14:26
Ik verzuur al als ik er aan denk
Ben 31 maart 2016 14:32
Mooie proloog. Persoonlijk vind ik boven de 10% nergens goed voor, maar waarom niet eens wat anders. In mijn ogen zou, met het oog op de verdere ronde, een tijdrit van 4km á 8% beter zijn.
Cruciaal is de indeling, iedere serieuze kandidaat gaat hier op de (figuurlijke) vermogensmeter kijken. Te hard starten en je verliest zo 30 seconden op het eind.
Eindhovuh 31 maart 2016 16:22
Toch leuk om eens wat anders te doen? Er is voor de verliezers nog kans zat om iets terug te doen.
Wel benieuwd hoe je zoiets in gaat delen, lastig hoor.
Goozzer 31 maart 2016 17:12
VAM zal nog net wat hoger liggen, vermoed ik...
cyclingfreakske 31 maart 2016 17:34
leuk en wat anders... en er kunnen meteen behoorlijke tijdsverschillen ontstaan op dit steile ding.
Rudy t. 31 maart 2016 17:37
Olivier naesen gaat hier iedereen buiten tijd rijden..
avhhsc 31 maart 2016 18:44
lodjan 31 maart 2016 21:09
Leuk, weer eens wat anders. Had voor mij ook als massastart gemogen. Zoiets als Mt. Fuji in Japan.
El Mik 01 april 2016 01:42
Leuk!
Zijn wel eens van dit soort draadjes geweest, klimprologen, daalprologen, of gewoon dwars door het Bos van Wallers ofzo. Meer van dit soort leuke experimenten.

Zoals de 1km rechtdoor in Reggio di Calabria in de Giro ooit, of in de Ronde van de Middellandse Zee een ploegenklimtijdrit op de Mont Faron waar individuele tijden telde.
Luijt 01 april 2016 07:59
Mathieu van de Poel
Meneer 60% 01 april 2016 16:07
In de Driedaagse de Panne was ooit het idee om een proloog op de Muur van Geraardsbergen te houden. Had me heel leuk geleken. Zolang het niet een gevaarlijk circus wordt zijn dit soort dingen altijd goed. Het wielrennen hoeft niet snel bang te zijn dat ze te progressief worden.
cyclingfreakske 01 april 2016 17:39
In de Vuelta 2015 was er wel een soort strandproloog ... en het zag er niet uit smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/04/2016 17:39 door cyclingfreakske.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen