Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Lieuwe vs. Lars

Gepost door Erik S. 
Erik S. 01 april 2016 10:14
Als je naar het rijden van Westra kijkt in de laatste 3daagse zou je verwachten dat hij in ieder geval als een van de outsiders zou worden beschouwd voor de Ronde, in tegenstelling tot ploeggenoot Lars Boom. Nu zie ik zelf Westra de Ronde niet winnen en zie ik Boom dat, als alles in zijn voordeel valt weer wel doen. Ik zie ook dat in VSS Boom wel en Westra niet wordt gespeeld, daarmee lijkt het er op dat mijn gevoel hier op de Prik wordt gedeeld maar waarom eigenlijk? Het winnen van de driedaagse wordt niet vaak gevolgd door een winst in de Ronde maar Kristoff kon het vorig jaar ook.

Komt het doordat Westra totaal geen sprint heeft (Boom iets beter), omdat Westra zich bij voorbaat moet wegcijferen voor Boom en/of andere renners bij Astana of vergeten we met Westra gewoon een outsider?
bakfiets 01 april 2016 10:15
heeft westra ooit bewezen de afstand aan te kunnen?
Cyclad 01 april 2016 10:22
Ik vraag me dat bij Westra al jaren af. Waarom komt hij in de klassiekers niet uit de verf?
De afstand is het niet, Lieuwe heeft meer dan voldoende inhoud.
Ik meen, dat het met focus te maken heeft. Als Lieuwe een wedstrijd echt wil winnen dan kan hij er vol voor gaan (zie De Panne). In klassiekers is hij geen kopman, maar ondersteunend renner. Dat wijzigt zijn focus.
Vanmorgen twitterde hij al iets in de trant van zondag geen stress, Boom is dan kopman". Hij legt zich neer bij een knechtenrol en handelt daar dan naar.
Daarnaast is hij ook geen liefhebber van dat ultieme gewring bij cruciale punten zoals Koppenberg en bv Keutenberg in Amstel, daar is hij niet goed in.

En toch, hij zou in bv Parijs-Roubaix eens een vroege aanval moeten kiezen en dan op het moment dat hij ingelopen wordt door een selecte groep niet meteen de pijp aan Maarten geven, zoals afgelopen weekend in Gent-Wevelgem. Die jongen kan heel veel, moet er misschien zelf iets meer in geloven.

Overigens zie ik Boom de Ronde absoluut niet winnen, maar dat terzijde.
El Mik 01 april 2016 10:23
Als Westra top 50 rijdt in de RVV of Roubaix zou het al veruit zijn beste prestatie ooit zijn.
Cyclad 01 april 2016 10:28
Inderdaad. Terwijl hij als hij echt wil beter kan. Maar is dat zinvol? Ik bedoel, winnen kan hij zo'n monument niet. Boom is dan een logischer kopman natuurlijk, heeft toch meer kans om in finales iets te doen.
Lucho Herrera 01 april 2016 10:30
Ik denk dat afstand weldegelijk een rol speelt. Beuken en sleuren kan Lieuwe als geen ander. 150km in een kopgroep vooruit en nooit een beurt overslaan. Lieuwe verzaakt niet. Prima kerel en ideale ploegmaat. In de Panne in een enigszins beperkt deelnemersveld kan hij tot 200km met de beste mee. Maar in een monument als Vlaanderen of Roubaix kan hij na 220km echt niet met de grote mannen mee. Dat is een brug te ver en dat is zeker geen schande.
Cyclad 01 april 2016 10:32
Heeft hij het ooit wel geprobeerd om in zo'n wedstrijd in de finale mee te zijn?
valse trage 01 april 2016 12:21
thumbs up Volledig eens behalve met je laatste zin smiling smiley.

Westra zou het moeten kunnen, maar hij lijkt zich inderdaad bij voorbaat altijd in een bepaalde rol te schikken. Te weinig opportunistisch, en te weinig winnaarsdrang zoals de klassieke topcoureurs dat wel hebben. De Panne wilde hij winnen, en hij stond er ook. Nu lijkt hij weer terug te kruipen in zijn knechtenrol en daar prima tevreden mee te zijn. Hij kan verschrikkelijk hard rijden, ook over kasseien, zie de Tourrit van 2 jaar terug. Daar had hij een opdracht, superknecht zijn van Nibali en hij stond er in die rol toen het moest.
Michael B* 01 april 2016 12:40
Als ik toch moet kiezen, dan maar (videotje & druk met geld tellen) Lars Boom. Hij heeft simpelweg meer talent als Lieuwe. Lieuwe is heeft gezien de 3daagse van de Panne ook niet de koersintelligentie... die liet zich in die ene etappe wel heel makkelijk ringeloren door Kristoff. Daarnaast heeft Lieuwe nog nooit top10 gereden in een monument.

Liever dat Lieuwe meeglipt met een vroege ontsnapping...

Daarnaast is en blijft Cancellara de grootste favoriet, die heeft dit seizoen het meeste laten zien.
Hoentie 01 april 2016 12:40
Lieuwe is te weinig explosief voor de Ronde, die moet het meer van duurinspanningen hebben (engine vs tank). Boom is / was veel explosiever en dus terecht de kopman.

Lieuwe wordt gewoon betaald om in de grote wedstrijden wegens te weinig winstkansen te helpen, en krijgt in kleinere rondjes soms de eigen kans. Mooie carrière, niets mis mee. Roubaix lijkt mij zijn beste kans om ooit eens hoge ogen te gooien in een echte topklassieker, of misschien Luik - in beide gevallen in een lange vlucht uit een grote groep.
Luijt 01 april 2016 13:16
Ik vind Lieuwe meer een schaatser.
Westfalen 01 april 2016 13:40
Ik hoop toch dat Lieuwe het een keer probeert. Zo'n kort mogelijke klassering rijden ipv in de kansloze ontsnapping zitten. In een ontsnapping verbruikt hij toch teveel energie. Zuinig rijden is niet zijn ding. RVV is veel meer positie kiezen dan in de Panne, maar als hij zich er echt toe zet moet hij toch ver kunnen komen. Devolder is ook niet echt een koersslimme rijder, maar kwam toch vaak ver in de ronde.
Arsimo 01 april 2016 13:49
Westra zou het in Parijs-Roubaix toch leuk moeten kunnen doen op papier. Sterke motor, niet te explosief en zijn leeftijd de eerst jaren nog geen nadeel. In PR moet de afstand geen probleem zijn. Westra deed het trouwens ook erg goed in die beruchte Tour-kasseienetappe die Boom won.

Boom, Westra, Grivko (de enige Astana in de finale van GW)en de Vreese zouden in PR toch lang mee moeten kunnen en een serieus blok moeten kunnen vormen. Geen Ettix-nivo, okay, maar ook net zo heel veraf.
Shinzawai 01 april 2016 15:39
Het komt doordat Boom zich al meerdere malen bewezen heeft in de finales van grote kasseiklassiekers en Westra nog nooit.
ton duk 01 april 2016 16:37
Cyclad Schreef:
------------------------------------------------------

> En toch, hij zou in bv Parijs-Roubaix eens een
> vroege aanval moeten kiezen en dan op het moment
> dat hij ingelopen wordt door een selecte groep
> niet meteen de pijp aan Maarten geven, zoals
> afgelopen weekend in Gent-Wevelgem.

Westra liet zich door de groep zakken,toen , de kopgroep werd ingehaald
Voor mijn gevoel keek ie of zijn kopman Boom er was...en bedacht toen dat de focus beter al naar DE PANNE kon
Mooi doorgedreven training dus...

Dat zo'n vlucht in P-R anders kan verlopen...zou wel leuk met Lieuwe aan boord en Boom op de achterhand
gr
Eazster 01 april 2016 16:53
Je zou het zeggen ,dat grote sterke mannen met een behoorlijke motor en hardrijdcapaciteiten van de bovenste plank dit soort wedstrijden een topklassering zouden moeten kunnen noteren. Qua profiel (niet niveau) lijken Westra & Martin wel wat op elkaar. Mannen die naast hun tijdrit vanaf een verre afstand aanvallen en zo naar een overwinning kunnen dieselen. Beide hebben ook alten zien dat ze behoorlijk op kasseien uit de voeten kunnen.
Toch zijn het beide knechten voor hun respectievelijke kopmannen.
Ik denk dat het gewoon het mentale aspect en de voorbereiding is om in zo'n koers speerpunt te zijn dat een omschakeling vereist, In de klassiekers is de stress van het vooraan zijn en wringen NOG belangrijk als in de etappekoersen.
Eazster 01 april 2016 16:54
Dat zo'n vlucht in P-R anders kan verlopen...zou wel leuk met Lieuwe aan boord en Boom op de achterhand

Denk nog maar eens aan de winst Vansummeren. Vooruitgeschoven post die het daar afmaakt . Het gebeurd niet vaak ,maar bij enige twijfeling en zo'n renner met uithouding kan het halen.
predator 01 april 2016 18:28
Leon 01 april 2016 22:40
Speciale fiets voor Ag2r?
Andere Peter 02 april 2016 01:13
Eens dat Westra beter zou moeten kunnen in de kasseienklassiekers dan we hebben gezien. Toch gebeurt dit wel vaker. Dat een renner in theorie goed zou moeten zijn op de kasseien, terwijl het er toch maar niet echt uitkomt. Ik had hetzelfde jarenlang met Erik Dekker. Ik heb altijd gedacht dat hij in P-R heel ver zou kunnen komen, maar hij ging er helaas nooit echt voor. Ik geloof ook dat hij het te risicovol vond. Nou ja de Ronde van Drenthe lukte hem wel, hè? ;-)
El Mik 02 april 2016 01:22
Vansummeren reed toen (met Boom! maar die viel weg door een lekke band) naar de kopgroep toe, waar o.a. Tjallingii in zat.

O'Grady won wel als vroege vluchter.
ton duk 02 april 2016 08:45
El Mik Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vansummeren reed toen (met Boom! maar die viel weg
> door een lekke band) naar de kopgroep toe, waar
> o.a. Tjallingii in zat.
>

IK wilde dit gister inderdaad niet naar voren brengen....krijg van die lekke band nog slapeloze nachten
gr
Walnoot 02 april 2016 10:09
Met dat verschil dat Martin het ook met een korte verschroeiende aanval kan, zoals vorig jaar in de Tour..
tvm 02 april 2016 10:31
Cancellara won in Roubaix ook eens door een vroege vlucht.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/04/2016 10:32 door tvm.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen