Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Verbod wielerclichés bij Studio Sport

Gepost door Cecchini 
Cecchini 02 april 2016 13:10


Verbod wielerclichés bij Studio Sport



Bij de wielerverslaggevers van de NOS is paniek uitgebroken nadat in een (geheime) nota van de hoofdredactie van Studio Sport is vastgesteld dat 'het gebruik van wielerclichés zoveel mogelijk moet worden vermeden, zeker waar het de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix betreft'.

Dit artikel is afkomstig uit Het Nieuwste Schavot, de satirische sportrubriek uit de Volkskrant.

Volgens de hoofdredactie is het mooi geweest met omschrijvingen als 'de jaarlijkse hoogmis van het Vlaamse wielrennen', 'Vlaanderens Mooiste' en 'de Vlaamse wielerprocessie'. 'Het is gewoon een wedstrijd', aldus een bron die onbekend wenst te blijven (J. de Jong), 'al die flauwekul er omheen is nergens voor nodig.'

In de verslaggeving rond de (korte) stukjes kasseien in Parijs-Roubaix dienen de verslaggevers zich ook in te houden. Termen als 'de hel' dienen te worden vermeden. Een ingewijde: 'Als we het over de hel hebben dan weet ik wel andere plekken. Dit zijn gewoon keurig bestrate landwegen.'

Op opmerkingen over 'het lijden' van de renners staat een officiële waarschuwing. Bij herhaling volgt een schorsing. 'Vroeger was er sprake van lijden, toen de renners nog op stalen fietsen met dikke banden door de mijnenvelden moesten koersen. Nu zitten ze op van die hightech carbon-karretjes. Er wordt niet meer geleden. Dat kun je jammer vinden, maar het is zo. Dus ik wil er ook niks meer over horen.'

Paniek

Er dient ook paal en perk te worden gesteld aan het in de nota als 'geforceerd' omschreven zogenaamd Vlaamse woordgebruik van de Nederlandse commentatoren. 'Die jongens slaan een soort koeterwaals uit dat in Vlaanderen al honderd jaar in onbruik is. God mag weten waar ze het vandaan halen. Misschien dat ze voor het seizoen Stijn Streuvels er weer even bijpakken of zoiets. Maar wij krijgen verzoeken om ondertiteling en daar zit ik niet op te wachten.'

Onder de wielercommentatoren van de NOS is paniek uitgebroken. 'Ik weet niet of ik die zes uur nog wel vol krijg, als ik me aan de voorschriften moet houden', aldus een commentator die anoniem wil blijven (M. Ducrot). 'Het is ook allemaal erg onduidelijk. Wat mag wel en wat mag niet? Mag een woord als 'dokkeren' nog? Kan ik 'klepper' gebruiken? 'De grote plaat?' Is 'afzien' hetzelfde als 'lijden' of juist niet? Mag ik de anekdote dat Hinault Parijs-Roubaix een strontkoers vond nog wel vertellen? Of gaat dat ook al te ver?'

Dat de wielerverslaggeving net zo goed kan worden opgeheven als clichés niet meer mogen, ontkennen de notaschrijvers. 'Ze moeten er gewoon een snok aan geven en niet linkeballen, dan is het spel op de wagen.'

Olano 02 april 2016 13:14
Checcini, het was gisteren 01 april hoor!
Cyclad 02 april 2016 13:15
Dat heeft Cecchini ook wel door! smiling smiley
cyclingfreakske 02 april 2016 14:47
gisteren ook algemeen paniek bij wielerliefhebbers, toen uitlekte dat Van Avermaet terug naar het voetbal ging als keepertrainer. (nogal wat mensen hadden de 1 aprilgrap nog niet door grinning smiley
Frederik D. 02 april 2016 15:01
Ondanks de grap zit er veel waars in dat artikeltje. Gelukkig bedienen mijn geachte medeforumleden zich zelden tot nooit van de wielerclichés. Vaak proberen ze zelf op creatieve en soms schier onnavolgbare wijze een nieuwe, mede op historische inzichten gestoelde analytische wielertaal zonder cruijffiaanse quasidiepzinnigheden te ontwikkelen. Daarom ben ik serieus van plan om de NOS en uiteraard ook de Tweede Kamer een gedegen ouderwetse brief te schrijven waarin ik dringend en zelfs enigszins dwingend verzoek om voortaan naast de NOS-verslaggevers een paar leden van dit wijze forum te plaatsen. Dat zal de wielerliefhebber leren. Wie van jullie meldt zich aan om medeverslaggever te worden? Een optreden bij Pauw zit er vast ook in. Niet bij Eva Jinek uiteraard. Want dat is een lichtgewichthuppelprettantetje die alles o zo schattig vindt.
Sub Culture 02 april 2016 15:42
Lijkt me sterk dat er mensen zijn die het NIET door hadden.
De enigen die het niet door hadden zijn dat soort nare oude mannetjes die altijd en overal opduiken bij een interview met een renner om daarna naar moeder de vrouw thuis te sms'en, want zo modern zijn ze dan wel weer, 'eje me gezien?'
Cecchini 02 april 2016 15:45
In nog geen 30 sec tijd hoorde ik bij het verslag van de Hel van Mergellland "dat de deur achteraan ver open stond" en dat een renner " een aardig jasje had uitgedaan"
Carlos Danger 02 april 2016 16:04
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> In nog geen 30 sec tijd hoorde ik bij het verslag
> van de Hel van Mergellland "dat de deur achteraan
> ver open stond" en dat een renner " een aardig
> jasje had uitgedaan"

Precies, het kan ook zonder clichés.
avhhsc 02 april 2016 16:10
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Cecchini Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > In nog geen 30 sec tijd hoorde ik bij het
> verslag
> > van de Hel van Mergellland "dat de deur
> achteraan
> > ver open stond" en dat een renner " een aardig
> > jasje had uitgedaan"
>
> Precies, het kan ook zonder clichés.

daar ben ik het niet mee eens.
clichés maakt het mooie.
diravi 02 april 2016 16:59
Clichés maakt het mooie. Die houden we erin.
Massimo 03 april 2016 11:45
Bij de Zuiderburen waren ze trouwens vanochtend ook lekker bezig met het woord anticiperen.
merijntje mortirolo 03 april 2016 11:46
En met het woordje 'of' (dan).
Andere Peter 03 april 2016 16:59
Evident.

Ik ben allang blij dat deze koers geen muis heeft gebaard.
Prikdude 03 april 2016 18:19
Het nieuwste schavot en De Speld verkozen tot meest verfrissende websites van het jaar.

Bron: Het Nieuwste Schavot en De Speld
malheur 03 april 2016 21:07
'deze man kan heel hard fietsen'

Is altijd wel mooi om te horen terwijl je naar een betaalde prof zit te kijken die voluit gaat.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen