Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Hoe goed is Sagan?

Gepost door Remko 
Remko 03 april 2016 21:33
Hij is net 26 en heeft een fantastisch palmares. Hij is alrounder en kan bijna alles. Hij heeft uitstraling en aanvalslust. Ongetwijfeld zijn er in verleden "velen" geweest met een beter palmares op hun 26e. Desalniettemin is mijn stelling: In de afgelopen decennia (laten we zeggen vanaf de jaren 90 toen het wielrennen een mondiale sport werd) was er niemand op zijn 26 al zo goed/groot als Sagan nu is.

Disclaimer: ja het is een onzinnige vergelijking, zeker als je zaken als uitstraling en aanvalslist meenemt, maar toch, ben benieuwd wie jullie op die leeftijd hoger aanschreven.
lodjan 03 april 2016 21:37
Walnoot 03 april 2016 21:39
Idd. Had op zijn 26ste al twee keer de ronde gewonnen. En Roubaix, en de groene trui, en een WK. Deed ook in kwantiteit niet veel onder voor Sagan nu. Sagan is wel veelzijdiger, maar moet nog een hoop echte klassiekers winnen om Boonen te evenaren.
Ruudje2209 03 april 2016 21:40
Ter vergelijking Boonen op zn 26ste

1x Gent Welvegem
3x E3 prijs
4x Touretappe
2x Parijs Roubaix
2x Ronde Van Vlaanderen
1x WK
Carlos Danger 03 april 2016 21:58
Merckx
Maertens
De Vlaeminck
Van Looy
Monseré
lodjan 03 april 2016 22:06
Vanaf de jaren 90 werd gevraagd.
Carlos Danger 03 april 2016 22:17
Die kan ik me niet meer herinneren sad smiley
Velodroom 03 april 2016 22:46
Scorebordjournalistiek bedrijven lijkt mij hier niet erg relevant.

Het mooie van Peter Sagan is toch, dat we hem al vele, vele jaren als lefgozer eerste klas aan het werk hebben gezien en nu in relatief korte tijd ineens de sprong naar de absolute top zien maken.

Werd ooit improved muscular efficiency als reden opgegeven voor het volwassen worden van een TDF kampioen, bij Sagan weten we het niet.
Ik veronderstel maar gewoon, psychisch en fysiek volwassen worden, zoals het elke 21-26 jarige man betaamt.
Het zwakke geslacht is daar wat eerder mee klaar.
Lucho Herrera 03 april 2016 22:49
Jan Ullrich had op die leeftijd de Tour de France, Vuelta, WK tijdrijden en Olympisch goud gewonnen!
Eazster 03 april 2016 23:37
Heel erg goed .Dat volwassen worden en blablabla tweede plaatsen aaneenrijgen is een mentale kwestie aan het worden vond\vind ik nonsense.
Op een minder goede dag word Sagan of kan Sagan gewoon podium rijden. Zo goed is die dus!
Misschien dat ie het aantal klassiekers van Boonen en Cancellara niet gaat halen so be it ,maar hij kan ook wel weer zo als de echte oude kampioenen betaamt misschien wel elke klassieker winnen,.Al zou dat met vooral Lombardije nog erg moeilijk kunnen worden.

Andere groten vanaf de jaren 90? een zekere Italiaanse MB reed ook erg vaak prijs in de monumenten ,of was die pas Laat rijp?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/04/2016 23:38 door Eazster.
Goozzer 04 april 2016 01:37
Ronderenners inderdaad niet vergeten. Contador op zijn 26e ook reeds 2x Tour, 1x Giro, 1x Vuelta te pakken...
cyclingfreakske 04 april 2016 02:23
ik lees oa...
de sprong ineens naar de absolute top.

zo ineens was die niet...
hij was al bij absolute top. de dikke ereplaatsen de afgelopen jaren, groene trui, een pak zeges in een paar jaar tijd, elke koers waar hij starte moesten die paar grootste namen steeds rekening met hem houden....
Verschil is dat ipv een dichte plaats in een klassieker zoals gebruikelijk, dat hij in de RVV 2016 met een sterk huzarenstukje de concurrentie wegreed...exact zoals Cancellara dat deed in het verleden.

Weet je wat pas echt een misvatting is ?
Pozzato die nog steeds bij de top word gerekend maar al jaren amper een platte prijs raakt in een belangrijke koers. Te weinig pro-bezig, Overbetaald en echt B-niveau.
Wanny 04 april 2016 10:06
Boonen is dan wel relatief vroeg opgebrand. Laatste 3 jaren staan qua uitslagen in geen verhouding tot de jaren ervoor. Ook wel door blessures, maar ook de sleet die erop is gekomen.

Ook lastig om tijdperken te vergelijken, zeker omdat je niet weet wie op welke wijze geprepareerd was.
El Mik 04 april 2016 10:19
Quintana is 26 en wint dit jaar de Tour winking smiley
Andy Schleck (nog altijd pas 30!) had op zijn 26e de Tour en LBL gewonnen, en 2e in de Giro en Tour.

edit. en Cunego niet te vergeten met de Giro, 2x Lombardije en AGR



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/04/2016 10:23 door El Mik.
Remko 04 april 2016 10:39
Ik zie veel namen voorbij komen die stuk voor stuk een vergelijkbare of zelf betere erelijst hebben dan Sagan (al heeft Sagan nog een heel seizoen voor zich om zijn palmares op zijn 26e te verbeteren). Bij geen van deze namen, behalve wellicht Contador (door zijn aanvalslust), heb ik ooit het gevoel gehad van wooooow wat een renner, hier ga ik echt voor zitten! Opvallen en presteren op terreinen die niet eens je favoriet zijn, dat heb ik weinigen op deze manier zien doen.
Bromertà 04 april 2016 11:04
Sagan stak al vele jaren boven de top in het huidige wielrennen uit. Als sprinter overleefde hij bergen tot aan de eerste categorie. Wie herinnert zich niet hoe hij in de TdS in het kielzog van Mollema omhoog klauterde. Of wat te denken van zijn overwinningsdrang op Mt Baldy, waar ie zelfs Gesink het nakijken gaf, of vergis ik me?
Afijn, Sagan verstopte zich nooit, en werd zo een gevangene van zijn eigen kwaliteiten. In een kopgroep zag iedereen hem als de te kloppen man. Niemand wilde met hem naar de finish. Borden werden leeggegeten op rekening van de Slovaak.
Dit jaar zou hij het anders aanpakken. In zijn voorbereiding en voorbereidingswedstrijden werkte hij aan een huzarenstuk dat prominent in de wielerhistorie zou gaan worden opgetekend. Het kleine bier schonk hij gul als een waardige kampioen aan zijn vluchtkompanen. In gedachten was hij stappen verder en zijn bord tijdens de hoofdmaaltijd begon onmetelijke proporties aan te nemen. Hij zag dat 't goed was.

De zon scheen overvloedig over het Vlaanderenland. In geen velden of wegen was er een regendruppel te bekennen, en toch kleurde er een regenboog. Niet hoog aan de hemel, maar laagvliegend dwars door dodenakkers en knekelkuilen. Peter Sagan bleef tegenslag bespaard en reed iedereen naar de vaantjes. Een moordende versnelling op de laatste kasseienstrook naar boven mondde uit in een adembenemende solo, die alleen de allergrootsten uit het lijf kunnen persen. Majestueus en met veel bravoure, de onderarmen losjes op het stuur, kromgebogen tegen de onzichtbare rijwind liet hij vriend en vijand zijn hielen en alle kleuren zien, daarentegen blonk de echte koning van Pajottenland zelf uit door laffe afwezigheid tijdens deze fabelachtige honderdste editie, waarbij Sagan het gemis van de Muur bijna deed vergeten.
El Chaba 04 april 2016 11:38
cyclingfreakske 04 april 2016 11:53
opgebrand is niet de juiste woordkeuze.
je hebt renners die vroeg rijp zijn en al snel als jonge prof veel succes boeken, maar in de latere fase van de carriere duidelijk minder succesvol zijn. oa Boonen.
Anderen komen op de gebruikelijke leeftijd (26-28j) helemaal op gang tot ca 32j..
en nog anderen pas als 30er tot 35-36 het beste eruit halen.

Daarnaast maakt Boonen blijft altijd opnieuw de fout van op zijn sprint te rekenen..... terwijl die sterk afgebot is. EN hij eigenlijk altijd al een renner is geweest die vooral winst boekte met een vlucht. (de meeste overwinningen voor zijn profdebuut zijn solo of met een paar in een vlucht, ondanks zijn sprintsnelheid. Hij wilde demonstreren)
Velodroom 04 april 2016 12:23
De loftrompet. Broeder is al ever since onder de indruk van Sagan, sinds hij zag, dat deze zogenaamd niet ademhaalt. TDF finish kort bergop, remember?

Van Pajottenland had ik nog nooit gehoord, al realiseer ik me, dat Marianne Vos heel recent weer haar eerste internationale succes boekte in juist de Pajot Hills race.
Carlos Danger 04 april 2016 12:50
Een aanrader (indien nog te krijgen) is het prachtige boek: Pajottenland, een land om lief te hebben.

[www.pajottenland.be]
Walnoot 04 april 2016 14:29
Marginaal streekje ten zuiden van Aalst en ten westen van Brussel. Ken geen wielrenners die er vandaan komen, misschien kan Sub helpen.
Roger de Wael 04 april 2016 14:32
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> opgebrand is niet de juiste woordkeuze.
> je hebt renners die vroeg rijp zijn en al snel als
> jonge prof veel succes boeken, maar in de latere
> fase van de carriere duidelijk minder succesvol
> zijn. oa Boonen.
> Anderen komen op de gebruikelijke leeftijd
> (26-28j) helemaal op gang tot ca 32j..
> en nog anderen pas als 30er tot 35-36 het beste
> eruit halen.
>
Opgebrand dus. Of geef dan in ieder geval een alternatief woord voor het verschijnsel dat sommige renners op latere leeftijd minder worden, wat bij Boonen duidelijk het geval is.

> Daarnaast maakt Boonen blijft altijd opnieuw de
> fout van op zijn sprint te rekenen..... terwijl
> die sterk afgebot is. EN hij eigenlijk altijd al
> een renner is geweest die vooral winst boekte met
> een vlucht. (de meeste overwinningen voor zijn
> profdebuut zijn solo of met een paar in een
> vlucht, ondanks zijn sprintsnelheid. Hij wilde
> demonstreren)

Wat een onzin. In zijn laatste topjaar 2012 bijna alles in de sprint gewonnen, behalve Roubaix door 50 km op kop te rijden. Daarna niet eens echt meer aan sprinten toegekomen in de grote koersen door pech of vooral dit jaar doordat hij simpelweg vaak al opgebrand bleek te zijn.
Maar in Qatar nog wel ritjes gewonnen, dus zo afgevlakt was zijn piekvermogen toen nog niet. Zoals je al zegt, hij was nooit een man van de echt snelle benen, maar vooral macht/kracht sprinter. Dat "hij wilde demonstreren..." Als een renner goed genoeg voelt en niet helemaal zeker is van zijn spurt, wat hij bijvoorbeeld bij zijn eerste RVV had, dan is dat vooral gewoon slim en koersen naar je mogelijkheden. Jij als Vlaming maakt er dan van dat hij dat deed om te demonstreren. Teveel naar Wuyts geluisterd denk ik...
Clavan 04 april 2016 17:38
Hij werd gisteren 1e. Dus hij lijkt mij best goed.
cyclingfreakske 04 april 2016 19:45
je leest niet goed... VOOOOOOOORRR zijn profdebuut !!!!!!!!!!!! ging hij zeer vaak solo of in een vlucht.
dat was demonstreren.
Hij domineerde, samen met Steegmans.

2012 was nog eens een topjaar ja.. maar het was al een paar jaar up en down tot 2012. We weten waarom.
Maar hoe vaak, vooral NA 2012, hebben ze de spurt aangetrokken en verloor hij grandioos ? Je kon het zelfs zonder glazen bol voorspellen.

overigens had/heeft Quickstep/etixx er een handje van weg van de verkeerde volgorde op te stellen van hun "treintje" en vooral veeel te vroeg te beginnen.
wat hem ook zeges koste, maar ook andere renners zagen de zege daardoor vliegen. Cavendish heeft wel vaker zijn stuur bijna doorgeklopt.

als je goed had gelezen, dan had je je repliek kunnen besparen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/04/2016 19:51 door cyclingfreakske.
Velodroom 04 april 2016 21:04
Fred Grappe FDJ merkt op, dat Sagan's kwaliteit ook is om 240km met praktisch hetzelfde hoge toerental van 100 te kunnen blijven rijden.
Dit verraadt een hoge biomechanische kwaliteit aka LA zeg ik er dan maar even bij. Present and past meet.
Roger de Wael 05 april 2016 13:36
Inderdaad stukje tussen haakjes half gelezen.

Maar feit blijft dat Boonen is opgebrand, daar ging mijn reactie in eerste instantie ook over, maar daar zul je wel overheen gelezen hebben...

Jij als insider zult toch ook wel weten dat er een enorme overeenkomst is tussen Gilbert 2011 en Boonen 2012? En dat het daarom logisch is dat ze opgebrand zijn?
Kuiperberg 05 april 2016 23:13
Sagan is heel goed en een zegen voor het moderne wielrennen.
Miquel1983 06 april 2016 08:47
T/m E3 Harelbeke zag ik het als Sagan's grootste manco dat hij het moeilijk kon afmaken na een zware koers, maar nu heeft hij daarin plots een flinke stap gezet.

Het mooiste aan Sagan vind ik zijn veelzijdigheid en zijn aanvalslust; het is een man die de koers attractief maakt. En een grote gunfactor heeft, zowel in peloton als onder de toeschouwers.
cyclingfreakske 06 april 2016 15:23
voor jou zijn ze opgebrand.. voor mij niet.
de scherpte is weg, men gokt te vaak verkeerd - vooral Boonen van zichzelf uit als hij zich goed voelt en aandringt op een massaspurt (die hij 9,8 keer van de 10 verliest. Boonen was een zeer vroegrijpe renner, daarnaast zijn vele teams algemeen ook sterker geworden in de breedte, winnen word gewoon moeilijker, voor iedereen.
Daarbij komt dat zijn ploeg de rangorde voor de spurtvoorbereiding vaak helemaal fout zit. Cavendisch kan er ook stevig over meepraten.

Gilbert kan je onmigelijk vergelijken. zijn gouden jaar was in een team dat 300% voor hem ging als hij starte. er was maar 1 absolute kopman en daar werd niks anders getolereerd. WIe tegen de consignes inging, kon 100% rekenen op een enorme uitbrander.
bij BMC was het jarenlang de one-man show.... een team dat het Barcelona van het wielrennen werd genoemd wegens de grote namen, maar zeer zelden op 1 of maar een halve lijn kwam te zitten.. iedereen deed zijn eigen zin, Eigenlijk was dat FC De Sukkels, want elke koers verprutsen ze het voor elkaar.
de reden : de toenmalige ploegleider was vooral supporter ivp manager die met soms harde hand moet regeren.
je moet geen insider zijn om dat te weten.
Met Peiper in 2012 als nieuwe ploegleider ging dat veranderen. 2013 gooit hij alles om, tegen de zin van veel omhooggevallen kopmannen die niet meer presteren, 2014 komt er resultaat en in 2015 zit de lijn er duidelijk in. Peiper was duidelijk : wie zich niet kan aanpassen kan maar beter vertrekken.
cyclingfreakske 06 april 2016 15:31
en zijn spontaan overkomen en zijn bereikbaarheid, en humor plus de nodige stuntjes, het speelse ....daar houden de mensen van.
Hij houd ook niet zo van dat gerpogrammeerde PR gebeuren... het is ik ben wie ik ben en je moet dat maar aanvaarden.
Hij geeft kleur aan het wegwielrennen, dat door de vele media-geschoolde renners vooral een donkergrijs gebied is geworden... en het was al vrij kleurloos.
dat geeft echt het gevoel waar velen zich in kunnen vinden....
die zaken maken hem razend populair.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/04/2016 15:31 door cyclingfreakske.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen