Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

parcours WP en AGR

Gepost door Ridder Kale Knikker 
Ridder Kale Knikker 05 april 2016 13:10
De gedurfde wijziging in het parcours van de Ronde heeft er mede voor gezorgd dat deze klassieker een veel onvoorspelbaar koersverloop heeft gekregen de afgelopen jaren dan in de jaren voor de wijziging. Ondanks alle forse kritiek op het neerhalen van de muur, staat de Ronde van Vlaanderen als een huis en was het afgelopen zondag een geweldige koers.
Ik besef me dat de renners de koers maken en weet dat ik me dus op glad ijs begeef met de volgende vraag maar kan het niet laten. Vergeef me dus bij voorbaat mijn zonden, maar zou een parcoursaanpassing voor de AGR en met name ook voor de Waalse Pijl niet voor de hand liggen? Het koersverloop van deze wedstrijden is namelijk al jaren zo dodelijk saai en voorspelbaar dat ik er persoonlijk jeuk van krijg op plekken waar ik me niet wens te krabben.
Slimmerd 05 april 2016 13:11
Kom ook eens met een voorstel dan, nu is het schieten zonder een idee.
Shinzawai 05 april 2016 13:12
Ridder Kale Knikker 05 april 2016 13:19
Beste Slimmerd, mijn post was niet bedoeld als schietpoging, maar om een vraag te opperen.
Rudy t. 05 april 2016 13:20
Ik zou het persoonlijk toejuichen als zowel de Waalse pijl als de Agr in de Vlaamse Ardennen gehouden zou worden.

Beide koersen zijn het aangluren niet meer waard. Dat komt volgens mij omdat er een aankomst bergop is en omdat teveel renners en ploegen zich daar kansrijk achten en dus willen controleren. Een Koerd als de Agr is gebaat bij een vlakke aankomst. In principe kunnen de Sprinters dan winnen, dus moeten de "klimmers" koers maken...
Sticky Bottle 05 april 2016 13:27
Hoezo RVV onvoorpelbaar. Als een koers een voorspelbaar verloop had dan was het wel de Ronde van 2016. Bijna iedereen gaf Sagan en Cancellara vier of vijf sterren in de VSS

Het was een mooie koers maar onvoorspelbaar verloop ..... nee dat totaal niet
Linkebal 05 april 2016 13:44
De Waalse Pijl is in mijn beleving zo sterk verweven met de aankomst op de Muur van Huy dat je dit nooit zou mogen wijzigen.

Bij de AGR zou ik de aankomst gewoon ergens bij Berg en Terblijt leggen. Dan is één explosie op de Cauberg niet meer genoeg. Hopelijk beginnen de toppers dan eerder te koersen om zo een selectie te maken. Je zou ook nog na de Cauberg de Geulhemmerberg mee kunnen pakken en dan finishen in Maastricht.
Sticky Bottle 05 april 2016 13:49
Linkebal Schreef:
-------------------------------------------------------

> Bij de AGR zou ik de aankomst gewoon ergens bij
> Berg en Terblijt leggen.

Goed idee, dat de organisatie daar nooit aan gedacht heeft winking smiley

Laatste passage Cauberg
Cauberg
16:32
247,6
0,6
VILT
Binnenrijden Vilt
Rijksweg
16:34
248,7
1,1
BERG EN TERBLIJT
FINISH
Rijksweg
Luijt 05 april 2016 13:52
Een parcoursaanpassing zou voor beide klassiekers op zijn plaats zijn.

Heb toevallig zelf afgelopen zondag in Limburg (Volta) op wegen gefietst waar ik nog nooit geweest was en die zich uitstekend zouden lenen voor de AGR.
Weliswaar soms vrij smalle wegen maar dat was in de Ronde niet anders.
Zijn er niet wat Limbo's hier die leuke suggesties hebben? Kom er maar in Ron Meijers!

Ook de Waalse Pijl is inderdaad aan revisie toe.

Persoonlijk ben ik niet voor meerdere malen hetzelfde rondje zoals in de Ronde, maar de parcourswijzigingen van LBL zijn het koersverloop ten goede gekomen. Jammer alleen dat het belang van de Redoute is afgenomen.

Groet, Luijt
Linkebal 05 april 2016 13:56
Nog iets verder dan. Dacht dat de finish nu bij Vilt lag. Maar wat ik bedoel is: Cauberg + 5 km ofzo. Dat je niet aan 1 sprint genoeg hebt.
Walnoot 05 april 2016 13:59
Zolang de finish op of bovenop de Cauberg ligt, gaat er met Het Nieuwe Wielrennen altijd tot daar gecontroleerd worden. Denk overigens dat je nog wel een topicje of twee per jaar van het oude bord kan trekken waarin alternatieven worden besproken. Finish beneden in Valkenburg lijkt mij in alle opzichten een geschikte optie.

Muur van Huy mag van mij blijven, zo'n wedstrijd met aankomst bergop hoort er ook gewoon tussen te zitten in de WT, in mijn ogen. Denk ook dat er minder toppers zullen komen als je hem minder voorspelbaar en dus zwaarder maakt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/04/2016 14:00 door Walnoot.
Sub Culture 05 april 2016 14:16
Tja, na Roubaix toch altijd die decompressie.
Amstel, Waalse Pijl en zelfs Luik.
Saaiheid.
Sticky Bottle 05 april 2016 14:42
Grappig, ik heb precies het tegenovergestelde gevoel. Winnaars AGR en de twee koersen in het mooiere gedeelte van Belgie zijn in het algemeen moeilijker te voorspellen dan die in Vlaamse koersen en Paris-Roubaix
Sub Culture 05 april 2016 15:09
Ik kijk liever naar een koers waarin de finale al op ruim 50 km van de meet openbarst dan naar een koers waarin de winnaar moeilijker te voorspellen valt maar je enkel de laatste 10 minuten hoeft te kijken.
Goozzer 05 april 2016 15:27
Onvoorspelbaarheid lijkt me niet het goede woord. Je hebt voor het beoogde effect vooral een boobytrap nodig. In Vlaanderen is dit vooral de Koppenberg, waarna nog maar een goede twintig renners echt in koers zitten (niet in de laatste plaats omdat de rest letterlijk van de fiets af moet)...

In die zin zou het voor de AGR zaak zijn om een eigen trechter op te zoeken. Een zand- of grindpad op de juiste plek (bijvoorbeeld na een klim - suggestie doodeman en zo snel mogelijk door de velden naar voorlaatste keer Cauberg) en we zijn vertrokken voor de finale...

Voor de WP geldt dat het natuurlijk een hele typische koers is. Het is ondoenlijk gebleken daar iets anders van te maken, wat men er ook voorstopt. In die zin zou ik zeggen: own die shit en maak er meer een koers alla Giro dell'Emilia van of zelfs gewoon een volledig Muur-van-Huy-klimcriterium...

Wat ook een probleem is van deze koersen is dat het gemiddelde niveau van het peloton natuurlijk vrij hoog ligt, en er op het terrein dat ze wordt voorgeschoteld (zonder boobytrap of andere reden om als kanshebber uit je pijp te komen) érg veel renners en complete ploegen prima kunnen rondtoeren aan 80 procent, zonder veel van hun pluimen te verliezen.
Snorfietser 05 april 2016 15:40
Eerlijk gezegd vind ik het nog steeds eeuwig zonde dat de muur niet meer de scherprechter is in de Ronde van Vlaanderen. Heb daar mooiere finales gezien dan in de laatste jaren.

Het hele idee van de Waalse Pijl is zo'n beetje de finish boven op de Mur de Huy, dat zou ik dan ook zeker niet veranderen. Wel zou je kunnen overwegen om de aanloop naar de laatse keer Mur zwaarder te maken (vorig jaar is dat al een klein beetje gedaan), zodat je met een beperktere groep aan de laatste beklimming begint.

De Amstel Gold Race is inderdaad geen leuke koers meer om te kijken. Wat mij betreft gewoon lekker terug naar de finish in Maastricht, waar een kopgroep het kan halen, maar het ook op een sprint met een beperkte groep uit kan draaien.
Linkebal 05 april 2016 15:59
Wat Ronald Waterreus deze week al zei bij NOS Sportforum: je kunt wel extra beklimmingen op het parcours leggen, maar dan wachten de favorieten gewoon een paar beklimmingen langer.

Het is jammer dat de favorieten voor de Waalse klassieker allemaal van hetzelfde type zijn: explosief bergop met een redelijke eindsprint. Valverde, Rodriguez, Gerrans, Martin, Kwiatkowski enz. Die durven allemaal hun kans tegen elkaar te wagen. Het zou eigenlijk beter zijn als er één renner echt duidelijk sneller aan de meet is dan de anderen. Dan moeten de andere favorieten vroeg koers maken om er vanaf te geraken. Zoals dat nu in de Vlaamse klassiekers met Sagan, Degenkolb en Kristoff al het geval is.
Arsimo 05 april 2016 16:06
In de hoogtijdagen van Gilbert liet het peloton zich anders ook gewoon naar de slachtbank brengen.
Linkebal 05 april 2016 16:11
Dat begreep ik ook nooit. Als er één renner bovenuit steekt kun je hem niet fris naar de voet van de Cauberg laten rijden.
Walnoot 05 april 2016 16:28
Heel hard de Cauberg op rijden is natuurlijk wat anders dan een sprint. Gerrans en Piti zijn duidelijk sneller dan al die anderen, maar ik zou niet durven zeggen dat ze harder de Cauberg op gaan rijden dan Martin en Kwiatkowski. Wat dat betreft geen reden voor de laatste twee om de eerste twee te moeten lossen.

Maar los daarvan, 1 renner die veel beter is dan de anderen is niet wat je nodig hebt voor een lange finale. Wat je wil is dat er een klein groepje renners met weinig knechten in de finale terechtkomt. Nu is vrijwel zeker zelfmoord om in de Amstel op 30km aan te vallen doordat er teveel mannen over gaan zijn om je terug te pakken, en teveel mogelijkheid om goed te organiseren. Dat laffe laatste rondje dat ze tegenwoordig hebben is wat dat betreft dodelijk, daar ga je nooit het verschil kunnen maken tegenover een aantal mannen die gewoon door blijven rijden op kop. Roep het al vanaf het WK: de Drempel van Bemelen is wel het laatste dat je in die finale wil zien.

(Wat Goozzer zegt dus eigenlijk.)
Tinuz 05 april 2016 16:36
Ik ben zelf ook voor een parkoerswijziging meer op de oude leest gestoeld - maar ik denk dat met de huidige nivellering op het oude parkoers ook gewoon een grote kans zou bestaan op een halve massasprint.
En, de eerste jaren met de finish bovenop de Cauberg werd er ook door een selecte groep gestreden, of zelfs renners die alleen aankwamen zoals Vino en Schleck.
Walnoot 05 april 2016 16:47
Dat kwam wel een beetje doordat EPO de verschillen groter maakte en Boogerd dom genoeg was om met zijn krachten te smijten op de Eyserbosweg.
Snorfietser 05 april 2016 16:55
Dat ben ik niet helemaal met je eens. De types zonder geweldig eindschot zullen wel eerder de aanval kiezen. Nibali ging vorig jaar ook al in de aanval op dat toegevoegde bergje.
Tinuz 05 april 2016 17:28
Toen was het steevast aangaan op de Eyserbosweg door de favorieten, zoals ik me herinner. Bettini, Rebellin, Boogerd, dat soort types.
Walnoot 05 april 2016 17:46
Het was vrijwel altijd Boogerd die aanging hoor, de rest wist dat en volgde gewoon. Net als in Luik. Hoopte een paar jaar geleden dat Greg de nieuwe domme sukkel in de koersen zou worden, maar tegenwoordig koerst hij liever in Roubaix, rijdt hij minder dom en wordt hij betrapt op dope. Toch zonde.
gavia 05 april 2016 18:01
voorgaande jaren heb ik op de prik wel wat voorstellen, qua parcours gedaan om het rondje aantrekkelijker te maken. Zal dat niet herhalen.

Er gaan een aantal zaken fout wat betreft het parcours in de AGR, maar ook nivelering speelt een rol. In de jaren 90 was het parcours zeker niet lastiger en lag alles op 80 km. vaak al helemaal uit elkaar, denk aan de jaren dat Riis, Jarmann, Gianetti en Boogerd wonnen.

-Het parcours zo'n 60 tot 30 km. voor de finish zal gewoon wat zwaarder moeten. Voor het huidige profpeloton zijn limburgs hellingen weinig uitdaging. Ik bedoel, ik heb niet het idee dat de organisatie er alles aan doet om op een belangrijke plek in het parcours het zo lastig mogelijk te maken.

-De finale hoeft van mij niet het zwaarste deel van het parcours te zijn (juist niet), maar dit is niks. Slappe hellingen Bemelen en Geulhemmerberg over brede wegen. Zorg er in ieder geval voor dat het draaien en keren over smalle wegen blijft. De laatste serieuze helling is de Keutenberg en die ligt wel heel ver van de finish

-Geen finish op de Cauberg. Alle punchers (en eigenlijk zijn alle favourieten voor de AGR punchers) kunnen nu wachten, met een vlakke finale moeten ze in ieder geval aanvallen. Daarnaast zijn de tactische finales vaak veel mooier, zie Vlaanderen en Roubaix.

-Verder helemaal eens met Goozzer, de AGR mist een echte hindernis zoals Koppenberg, Bos van Wallers wat zelfs zonder dat de rijders er aanvallen al verschil maakt. Een eerste aanzet zou de Kromhagerweg tussen Kruisberg en Eijserbos kunnen zijn. Steil en onverhard boven op de top. Waarschijnlijk is er wat meer nodig. Dat vraagt wel lef van de organisatie, zo'n ingreep, maar is volgens mij hard nodig om de koers interessant te houden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/04/2016 18:02 door gavia.
Snorfietser 05 april 2016 18:10
Een extra beklimming van de Keutenberg zou daar ook voor kunnen zorgen.
gavia 05 april 2016 18:27
ik denk niet dat één keertje meer de keutenberg over zo'n verschil gaat maken. Het zou kunnen helpen in een process de koers interessanter te maken. Echter denk ik dat een combinatie van maatregelen noodzakelijk is voor echt een andere race. Één helling meer of minder zal niet gelijk een verschil maken. Daarnaast is de vraag om steeds maar over de zelfde helling te rijden het geheel er esthetisch nou zo op vooruit gaat.

* Daarnaast denk ik niet dat in moderne maatstaven de keutenberg nog zo afschrikwekkend is in het peloton dat deze automatisch de koers doet opensplijten. Dubbele percentages zijn vrij normaal op een zichzelf respecterend peloton. Als ie keitjes lag wel ja....



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/04/2016 18:29 door gavia.
Walnoot 05 april 2016 18:54
Vind de Kromhagerweg een tof ding, maar een peloton eroverheen sturen alleen maar om het uit elkaar te laten rammen door smalle en onverharde wegen staat me eigenlijk helemaal niet aan. Zoveel zwaarder dan de Eyserbosweg is hij overigens ook niet, en als je ze allebei wil pakken moet je nog een extra lus maken. Gewoon na de Eyserbosweg die saaie Fromerg overslaan en direct Keutenberg (of Dodeman) lijkt me een beter alternatief.
Von Kármán 05 april 2016 19:10
Ideaal scenario voor de Gold Race wat mij betreft.

Presentatie en onofficiele start op de Dam in Amsterdam. Kilometer 0 nabij Abcoude, passages door Utrecht en Eindhoven. Eerste beklimming Adsteeg na zo'n 195 km. Dan de klim naar Walem, de Fromberg, Vrakelberg en Colmont. Nu door naar de Ubachsberg en de Trintelerberg. Nu zijn er 220 km gereden, dus de klimmetjes zitten nu snel aan elkaar. Nu het lusje Vijlenerberg, Drielandenpunt, Pas van Wolfhaag en Camerig (na 250 km). Nu door naar de Eperheide en de Gulperberg, meteen daarna de Eyserbosweg en de Keutenberg. Terug naar Valkenburg, Cauberg op en finish zelfde als nu. Zal zo'n 280-285 kilometer zijn, maar de eerste 200 zijn biljartlaken vlak, dus ik denk dat acceptabel is. De zware klimmen op het einde geven waarschijnlijk een chaotischere finale.
Snorfietser 05 april 2016 20:33
Dan maak je er een compleet andere koers van. Het kenmerkende draaien en keren, heuvel op en heuvel af mis je dan in de eerste 200 km.
Ben 05 april 2016 21:20
Zelfde parcours als nu maar 5 man per ploeg zodat als Nibali, Kwiatkowski en Rodriguez voorop rijden Gilbert en co niet nog honderd knechten hebben om die mannen terug te halen.
Quarantanove 05 april 2016 22:25
Goed voorstel. Ongeveer zoals de eerste vier edities.
Wat het met het koersverloop doet interesseert niet. Belangrijker is dat het een soort van extra eerbetoon aan Herman Krott zal zijn.
gavia 05 april 2016 23:15
extra lus? gewoon eyserweg afdalen en je bent aan de voet van de eyserbosweg
aartstyle 06 april 2016 08:14
Het is de laatste jaren ook steevast te mooi weer als je het mij vraagt en dat helpt niet bij een geasfalteerde heuveltjes koers. Nat en een stevige wind zal al een hoop helpen. Finish niet op of vlak na een stevige klim, maar meer na een loper waar goede klimmende sprinters ook nog mee kunnen. Dan zal er inderdaad eerder verschil gemaakt moeten worden. Die laatste lus moet er in ieder geval uit. Zal leuk zijn voor het VIP dorp etc maar het is zeer slecht voor de koers.
Miquel1983 06 april 2016 08:29
Die extra lus over de geulhemmerberg en de bemelerberg heb ik inderdaad nooit begrepen. Achtereenvolgens Kruisberg, Eysersebosweg en Keutenberg (of beter nog Doodeman) is het zwaarste stuk van het parcours. Kun je beter daar een lus maken die renners 3 keer moeten oprijden en daarna nog 10-15 km vlak en dan finishen.

Maarja, de organisatie zal de Cauberg niet willen loslaten, want daar ligt immers historie, dus dan na de laatste keer Doodeman nog maar even over de Cauberg heen en dan de finish 5 km later ofzo.

In ieder geval zijn de laatste 30 km van het huidige parcours (na de Keutenberg) wat mij betreft waardeloos en kun je inderdaad de finish beter 5 a 10 km na een heuvel leggen dan 1 km er na. Want nu is er steeds maar 1 favoriet voor wie de Cauberg nu eenmaal de ideale finish is.
aartstyle 06 april 2016 08:42
Gulperbergweg, kruisberg, eyserbosweg, doodeman. Dat lusje een keer of a 3 idd en bij de laatste keer dan keutenberg (voor de nostalgie) ipv Doodeman.
malheur 06 april 2016 22:15
Andere Peter 06 april 2016 23:30
Niet finishen op een klim, maar minimaal een paar km van de laatste klim vandaan. Maastricht na Cauberg is okee. Zou leiden tot meer verschillende typen winnaars. Het zijn nu vooral de Rebellinachtigen die in de kaart worden gespeeld. De explosiefjes bergop. Die blijven kansrijk met de finish wat verderop, maar niet meer zo dominant kansrijk dat de 3 topfavorieten van deze types altijd maar tot de laatste anderhalve km kunnen blijven wachten met uit hun pijp komen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/04/2016 23:30 door Andere Peter.
Luijt 07 april 2016 12:39
AGR finisht niet in Maastricht.
Luijt 07 april 2016 15:50
"Het mooiere gedeelte van België"
Andere Peter 07 april 2016 19:39
Duh eye popping smiley

Dat zeg ik natuurlijk ook niet. We hebben het over alternatieven. En ik vind finish in Maastricht na Cauberg okee. Ik leg uit dat dit zou leiden tot...
El Mik 07 april 2016 19:44
Het zou alleen maar leiden tot doodsaaie koersen, massasprints en meer heuveltoppers die wegblijven terwijl de snelle kasseientypes en Scheldeprijs figuren hun voorjaar nog even verlengen.
Dat was toen al vaak zo (Ludwig, Zabel, Zanini-die laatste dan solo voor een massasprint uit etc) en nu in het genivelleerde wielrennen zou het nog veel erger zijn.


Met het parcours was niks mis toen renners als Vinokourov, Rebellin, Schleck, Schumacher, Cunego en Ivanov (Gesink ging op de Keutenberg, kreeg Kroon en de Rus mee). Alleen de Di Luca mist edite was saai (omdat we niet zagen wat er gebeurde).

Pas sinds Gilbert is het een saaie Cauberg-sprint koers geworden, maar zelfs dát is nog altijd beter dan een saaie Maastricht-sprint koers.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/04/2016 19:51 door El Mik.
Andere Peter 07 april 2016 20:12
Door de finish wat naar achteren te verplaatsen krijg je niet per se sneller een sprintkoers. Het zwaartepunt van de koers komt erdoor vroeger in het parcours te liggen. Juist dat helpt. Meer renners zullen vroeger en vaker moeten aanvallen om kans te maken. De verhouding aanvallers/controleurs wordt gunstiger.

WP is het duidelijkste voorbeeld van het contraproductieve effect van het zwaartepunt op het einde. Afwachtingskoers. Daar lijkt AGR met finish op Cauberg iets teveel op.

PR (natuurlijk een heel ander type koers, maar het principe is hetzelfde) wordt juist heel vroeg in de finale opengebroken door Het Bos. PR zou m.i. een minder fraaie koers zijn door de finale andersom te rijden en te finishen in Het Bos. Dat wordt wachten tot de Cancellara van dienst gaat in Het Bos.
Luijt 08 april 2016 01:21
Niet "duh" zeggen.
cyclingfreakske 08 april 2016 23:51
de Cauberg aankomst kent met Gilbert, Rodriguez, Valverde en een van Avermaet specifieke specialisten voor dat soort aankomst.
Toch zijn de meesten van hun bijna toe aan stoppen... van Avermaet en Sagan blijven dan met stip de grootste favorieten maar zijn niet pure hyperspecialisten zoals Gilbert, Rodrihuez en Valverde op deze aankomst.
Dat veranderd behoorlijk veel in de laatste 2-3 km

verlegging van de aankomst is eerder not done, omdat je dan vooral dat geprogrammeerde teamrijden krijgt ipv een zinderende rush naar de finish bergop.
boring... je krijgt een soort Milaan-San remo aankomst waarbij de finish nog verder weg ligt



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/04/2016 23:51 door cyclingfreakske.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen