Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Amstel vs RVV

Gepost door Remko 
Remko 11 april 2016 21:28
Waarschijnlijk een stomme vraag, maar waarom is de RVV zo selectief als je het vergelijkt met de Amstel. Op grond van het profiel zou je het niet verwachten nameljk. Zijn de hellingen in de RVV zoveel moeilijker (kasseien) of steiler? Of komt het doordat de weggetjes smaller zijn in de RVV zodat er makkelijk gaten ontstaan?
Nou, hopelijk niet een te saaie wedstrijd zondag.
Eddy Veen 11 april 2016 21:35
't Is alleen al leuk dat Dumoulin en Poels weer aan de start staan.
Remko 11 april 2016 21:42
Wordt wel weer eens tijd dat Dumoulin gaat knallen.
marksi 11 april 2016 21:47
Historie, aanzien van koers, opbouw parcours, breedte deelnemersveld, smallere wegen, kasseien extra factor.
predator 11 april 2016 22:16
De renners bepalen de koers, of te wel de finale met de Cauberg is funest voor de wedstrijd (zoals bij de Waalse Pijl).
malheur 11 april 2016 22:20
Het komt met name door die paar miljoen kasseien, dat rijdt significant kutter.
JvR 11 april 2016 22:21
Het eerste en tweede gedeelte van je zin conflicteren met elkaar. Als de renners de koers bepalen maakt het toch niet uit waar die Cauberg ligt?
Jeanneman 11 april 2016 22:57
Klimmetjes in de Amstel zijn gemiddeld wel net een paar honderd meter langer dan in Vlaanderen. Maar zonder de kasseien, dat kunnen meer renners aan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/04/2016 22:59 door Jeanneman.
Luijt 11 april 2016 23:50
Rijd maar eens een rondje daar in de Vlaamse Ardennen. Dan weet je genoeg. Het gemiddelde stijgingspercentage van de Oude Kwaremont stelt bijvoorbeeld niet veel voor. Maar wat een k..bult.
Carlos Danger 11 april 2016 23:59
RvV is het ultieme monument, AGR een bij-gebouwtje.
Brieske 12 april 2016 00:03
M.i komt het voornamelijk door de smallere wegen, slechtere wegen (kasseien dus ook) en het vele draaien en keren.
In Limburg zijn de wegen breder op heerlijk asfalt, veel minder draaien/keren want de bochten lopen veel beter waardoor de snelheid behouden blijft.

Hierdoor is het allemaal een stuk makkelijker te controleren, bij een makkelijker te controleren koers nodigt het minder uit om te gaan aanvallen.
Daardoor allemaal een stuk minder selectiever.

Groet
Keuteberg 12 april 2016 02:16
Kasseien rijden klote. Dus kiezen renners bv het gootje of het best berijdbare deel. Dan krijg je dat iedereen in lijn rijdt. En als je er voorbij wil moet je op het rottere deel harder rijden. Dat gaat bijna niet. Als er dan 1 in het rijtje niet kan volgen krijg je veel sneller selectie. Dus daarom is RVV veel selectiever.

Amstel is qua klimmen lastiger, maar omdat de weg overal ongeveer even goed bereidbaar krijg je die filevorming niet zo snel (of er moet iemand echt heel hard doortrekken) en is terugkomen ook makkelijker Dus veel minder selectief. Wat dan wel weer is bij de amstel is dat er na 250km vaak nog maar een handjevol renners echt iets kunnen, de rest zit er wel bij, maar is eigenlijk op.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/04/2016 02:17 door Keuteberg.
Sub Culture 12 april 2016 06:54
Amstel is een saaie kutkoers, de Ronde doorgaans niet.

No offence.
Ridder Kale Knikker 12 april 2016 08:00
En zo is het. Amen!
aartstyle 12 april 2016 08:01
Puur de kasseien die het verschil maken. Qua klimmen is Amstel zwaarder, maar de gaten die getrokken worden zijn kleiner omdat er niemand van de fiets moet heuvelop. Omdat er meer knechten kunnen terugkomen en daarna weer kopwerk kunnen doen op het vlakke is het de laatste jaren inderdaad een saaie kutkoers. Echter winnen hier nooit koekebakkers dus uiteindelijk is het toch een zwaar parcours. Amstel is een grote Koers, maar niet te vergelijken met RVV, Roubaix en Luik.
Shinzawai 12 april 2016 08:22
Kasseien + sterkte van deelnemersveld in de breedte
Sticky Bottle 12 april 2016 08:36
Koersen in Vlaanderen staat een handjevol specialisten voor dit werk die je daarna nog amper voorin een koers ziet de rest van het jaar.

In AGR en de Waalse klassiekers staat zo'n verschrikkelijk breed startveld met misschien wel 80% van de toprenners (gemeten over een heel seizoen) waardoor het gemiddelde niveau significant hoger is dan in de Vlaamse koersen.

Daarnaast idd ook de kasseien. AGR heeft geen koppenberg waar een knecht op plek 20 in de remmen knijpt waardoor het grootste deel van het peloton wordt uitgeschakeld
Michael B* 12 april 2016 08:39
Renners maken de koers. Als een type renner als Nibali mee zou doen, samen met een Valverde, Gilbert 50km in de slag gaat dan wordt het een keiharde koers. Maar nee liever allemaal wachten tot de laatste klim, laatste keer de Cauberg opdraaien.

Vroeger had je nog een Michael Boogerd die de koers openbrak
aartstyle 12 april 2016 08:45
Onzin. Die laatste lus is dermate makkelijk dat de knechten het gat gewoon weer dicht rijden. Als Gilbert hersteld is van zijn blessure gaat BMC vanaf de Keutenberg tempo rijden tot de laatste keer Cauberg. Dan kunnen valverde, rodriquez en Nibali rijden wat ze willen. Maar als ze al vooruit blijven dan zal het met gemak dichtgepoefd worden door een Gilbert zelf. Echter is er dit jaar een kans dat Gilbert niet fit aan de start verschijnt en dat kan voor een veel mooiere koers zorgen.
El Chaba 12 april 2016 08:55
Zo is het precies. thumbs up
El Mik 12 april 2016 09:21
Dan gaat Orica het gewoon doen.

De finale moet weer terug naar de tijd dat types als Vino, Schleck, Rebellin, Schumacher, Ivanov wonnen vanuit elite groepjes. Dat was al een stuk leuker dan Matthews of Kwiatkowski en heus niet alleen maar dankzij Boogerd. Met deze finale in de Boogerd tijd had Freire minstens 5x gewonnen (na een saaie koers).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/04/2016 09:24 door El Mik.
Quarantanove 12 april 2016 16:32
Eddy Veen Schreef:
-------------------------------------------------------
> 't Is alleen al leuk dat Dumoulin en Poels weer
> aan de start staan.
Inderdaad en met Tim Wellens, Jelle Vanendert en Ben Hermans: 5x Hup Limburg.
Lucho Herrera 12 april 2016 17:16
Daar heb je gelijk in Sub. Bij de profs is de Amstel de laatste jaren erg saai geworden. De toppers zijn teveel aan elkaar gewaagd. Ze wachten en ze wachten maar. Als je zelf een keer in zuid-Limburg gaat fietsen zul je ontdekken dat het parcours pittig is en het landschap erg mooi.
Kuiperberg 12 april 2016 19:45
Gewoon finishen op de Keuteberg. Lekker smal en steil, dan is de AGR gelijk een stuk leuker the finger smiley
Meneer 60% 12 april 2016 20:07
Kasseien zorgen voor een lagere snelheid, het is moeilijk naast elkaar rijden, en het voordeel van in het wiel zitten is kleiner. Dat zie je zelfs bij de vlakke kasseienstroken in PR. Daarom is het veel zwaarder in de buik van het peloton en dus wordt het meer uit elkaar geslagen.
Marcos 12 april 2016 21:47
Toen dat hele rijtje renners won, finishten ze op de Cauberg zelf, alleen in die jaren werd daarvoor al volop gekoerst.. Na de winst van Ivanov (2009 alweer) kregen we 3x een optocht waarbij 2x Gilbert won en 1x Gasparotto nadat ze "enkel" volgden tot de Cauberg en daar uiteindelijk de sprint wonnen.. Daarna is de finish wat verder gelegd en hebben we met Kreuziger een aanvaller als winnaar gehad, Gilbert die iedereen naar huis fietste op de Cauberg en standhield en vorig jaar Kwiatkowski die al gelost was op de Cauberg, maar toch aan kon sluiten en de sprint van een klein groepje won. Dat zijn eigenlijk al 3 totaal verschillende finales..
Miquel1983 13 april 2016 08:41
Vergeet ook niet dat de wind in West-Vlaanderen vaak meer invloed heeft dan in Limburg, omdat de Vlaamse Ardennen een stuk dichter bij de zee liggen. Bij de RVV viel dat volgens mij nog wel mee, maar bij Kuurne-Brussel-Kuurne en Gent-Wevelgem zorgde de wind dit jaar duidelijk voor meer verbrokkeling in het peloton.

En daarnaast inderdaad de kasseien. Het is duidelijk dat een ander type renner daar beter op uit de voeten komt en de koers selectiever wordt.

Wat de Gold Race betreft, heeft die extra lus van 20 km over de Bemelerberg (net zo steil als de gemiddelde brug over de Waal sad smiley ) de finale bepaald niet meer uitdagend gemaakt. Ik heb dat nooit begrepen. Is misschien voor de supporters en VIP's op de Cauberg gedaan, dat ze de renners 2 x voorbij zien komen in de finale, maar ik baal er ieder jaar weer van.
El Mik 13 april 2016 09:57
De finale is niet alleen aangepast door de aankomst te verleggen, maar ook die lus met de Bemelerberg waardoor het selectieve deel van het parcours (Eyserbosweg en Keutenberg) nu nog verder (=te ver) van de finish ligt.
Eazster 13 april 2016 11:19
Er zijn een aantal factoren die natuurlijk zwaar doorwegen. In principe zou het parcours bij beide races met lengte en aantal klimmetjes selectief genoeg moeten zijn. Beide hebben routes waar je veel moet draaien en keren wat voor chaos zorgt en weinig organisatie.

Bij Vlaanderen is het denk ik zo dat er door de kasseien langzamer omhoog word gefietst en de verbrokkeling in het peloton groter is en daardoor minder snel te organiseren waardoor de kopmannen eerder hun werk zelf moeten gaan verzetten. En er zijn gewoon maar een klein aantal echte kasseien specialisten (Eigenlijk maar door het handjevol koersen dat er in Maart -April word gereden) die er dan ook echt bovenuit steken tov de superknechten.
Bij de puncheurs en klimmers ligt dat niveau door de grotere groep toppers en subtoppers in dit werk ook dichter bij elkaar.
Een afval koers is altijd leuker om te zien ,en van de laatste 4 edities waren er inderdaad 3 best kut saai (Die van krezuiger niet) en ook 2009 en de Guilbert editie van 2011 mochten er best zijn ,met aanvallen ver van de Cauberg. Geef het nog even een kans vooraleer het parcours weer moet worde aangepast.

De Gilberts en Valverdes van deze wereld willen ook weer niet met de Matthewsen van diezelfde wereld naar de streep en zullen dus misschien ook iets anders gaan verzinnen.
ton duk 13 april 2016 18:15
Tis bij de AGR (ik zit bijna jaarlijks op de Loorberg) ook gewoon altijd mooi weer , dus dat helpt ook niet mee...
gr
Westfalen 13 april 2016 23:02
Het harmonica-effect. Voor het stuiteren over de kasseien heeft een fietser nou eenmaal meer ruimte nodig.
Miquel1983 16 april 2016 15:18
Artikel bij de nos.nl waarin Dumoulin en Curvers aan het woord komen:

[nos.nl]

Interessant is dat zij het langdurig op slot zitten van de AGR vooral wijten aan de te zware finale. Zij opperen er voor de finish weer in Maastricht te leggen, zoals in de jaren 90. Dan krijg je meer opties en dus meer open koersverloop.

Maar dan wel die irritante lus met de Bemelerberg a.u.b. verwijderen, dus Eyserbosweg, Keutenberg, Cauberg en dan op naar Maastricht en finishen maar.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen