Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Nieuw motortjesschandaal?

Gepost door El Chaba 
El Chaba 17 april 2016 14:51
Nieuw motortjesschandaal of stemmingmakerij?

Bron: [www.corriere.it]

Google translate: [translate.google.nl].






1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/04/2016 14:52 door El Chaba.
Tinuz 17 april 2016 15:20
Traduttore tradittore, s'il vous plait.
El Chaba 17 april 2016 15:27
Met die google translate link krijg je wel een aardige indruk van het artikel toch?
merijntje mortirolo 17 april 2016 15:30
pirke 17 april 2016 15:51
Carlos Danger 17 april 2016 17:01
17.30Uur op France 2.
Ger 17 april 2016 17:13
Het wielrennen gaat op deze wijze echt naar de klote. Nog zin om het te volgen?
Linkebal 17 april 2016 17:23
In de laatste alinea van het artikel van de Corriere wordt Contador nog even indirect beschuldigd:

Il reportage di France Télé-visions si chiude con immagini inedite. Sono state girate a Verbania, al traguardo della 18ª tappa del Giro d’Italia 2015 quando Alberto Contador vinse la corsa rosa guadagnando terreno su Fabio Aru. A pochi minuti dall’arrivo l’Uci lanciò un controllo a sorpresa sulla bici dello spagnolo, nel mirino per un misterioso cambio di ruota del giorno precedente. La bici venne sigillata con una fascetta e portata dietro al palco delle premiazioni, dove l’Uci aveva predisposto una tenda accessibile solo agli ispettori. Le immagini mostrano lo stranissimo armeggiare di Faustino Muñoz, storico meccanico del Pistolero, attorno alla ruota del fuoriclasse spagnolo e all’orologio che portava al polso. E poi, con una seconda telecamera nascosta, i «sofisticati» strumenti di controllo nella tenda: un martello con cui lo stesso Muñoz smontava il movimento centrale davanti a un ispettore distratto. E la ruota?

De France Télévisions reportage sluit met nieuwe beelden. Ze werden gefilmd in Verbania, bij de finish van de 18e etappe van de Ronde van Italië in 2015 toen Alberto Contador de Giro wint terrein gewonnen op Fabio Aru. Een paar minuten na de UCI lanceerde een verrassing inspectie op de fiets van de Spaanse, onder vuur voor een mysterieuze verandering van de vorige dag wiel. De fiets werd afgesloten met een klem en meegenomen achter het podium van de awards, waar de UCI had het opzetten van een tent alleen toegankelijk is voor de inspecteurs. De beelden tonen de vreemdste knutselen Faustino Muñoz, mechanisch Pistolero oud, rond het wiel van de Spaanse kampioenen en de klok op zijn pols. En dan, met een tweede verborgen camera, de "geavanceerde" instrumenten van controle in de tent: een hamer met die dezelfde Munoz gedemonteerd de trapas voor een afgeleid inspecteur. En het wiel?
Dit Rit Naar Bordeaux 17 april 2016 18:07
Zit iemand dat te kijken? Echt een ongelooflijke klap voor het wielrennen mocht dit waar zijn. Kap er maar meeh
Dit Rit Naar Bordeaux 17 april 2016 18:09
Die ### cancellera ook op de muur. Zag er 100 procent hetzelfde uit als die semiprof tegen Museeuw. Begin er echt klaar mee te raken.

Sorry eerste reactie



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/04/2016 21:18 door Dit Rit Naar Bordeaux.
Dit Rit Naar Bordeaux 17 april 2016 18:17
Schrijf Bjarne Riis maar weer op



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/04/2016 20:04 door Dit Rit Naar Bordeaux.
El Chaba 17 april 2016 18:18
[m.telegraaf.nl]

Journalisten van het Franse televisieprogramma Stade 2 en de Italiaanse krant Corriere della Sera claimen dat ze motortjes hebben ontdekt in zeven fietsen die zijn gebruikt door profwielrenners in de Italiaanse koersen Strade Bianche en de Internationale Wielerweek Coppi en Bartali.

De Hongaarse producent legt in het programma uit dat de nieuwste motoren door een magneet worden aangedreven en tussen 60 en 250 watt vermogen kunnen leveren. De apparatuur is nog slechts vijf centimeter groot, weegt bijna niks, kan haast onvindbaar worden verstopt en is aan te sturen via bluetooth.

Geruchten over het gebruik van mechanische doping in het wielerpeloton gaan al jaren. In januari werd voor het eerst ook echt een motortje ontdekt bij een controle door de internationale wielerunie UCI. In een van de fietsen van de Belgische veldrijdster Femke Van den Driessche zat apparatuur verstopt.

UCI-voorzitter Brian Cookson reageert zondag in de uitzending van het televisieprogramma op de ontdekkingen. Namen van renners worden (nog) niet genoemd.

Fabian Cancellara won in maart de tiende editie van de Strade Bianche. De Russische renner Sergej Firsanov was na een week koersen de beste in de etappewedstrijd Coppi en Bartali.
Cyclad 17 april 2016 18:56
Inderdaad, Ger. Ik vind dit nog vele malen erger dan niet-mechanische doping. Als dit klopt zeer zwaar straffen en de controles optimaliseren. Lijkt mij makkelijk haalbaar. Dit is bedrog in optima forma.
Wellicht wat hypocriet, maar als dit fenomeen niet uitgeroeid wordt kijk ik al snel niet meer.
Cyclad 17 april 2016 18:58
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> [m.telegraaf.nl]
> ebruikt-in-italiaanse-koersen
>
> >
> Fabian Cancellara won in maart de tiende editie
> van de Strade Bianche. De Russische renner Sergej
> Firsanov was na een week koersen de beste in de
> etappewedstrijd Coppi en Bartali.


Is het nou typisch Telegraag dat ze alleen (of juist) de winnaars van deze 2 koersen noemen? Wat een willekeur dan toch, de daders kunnen net zo goed in het echelon daarachter zitten.
pirke 17 april 2016 19:34
zelf kijken:

deel 1 [cyclinghub.tv]

deel 2 [cyclinghub.tv]
Quarantanove 17 april 2016 20:32
Bij het zien van de titel van dit onderwerp vreesde ik dat er weer iets gebeurd was met een motard.
Maar dat bleek gelukkig niet het geval.
De commotie over die vermeende motortjes verhoogt wat mij betreft juist de amusementswaarde van het wielrennen.
List en bedrog is onlosmakelijk met het wielrennen verbonden.
Rudy t. 17 april 2016 20:40
Kan iemand t even samenvatten?
Tinuz 17 april 2016 20:55
Uiterst verdachte Cancellara in 2010, Contador met vreemde fietswissels, wat technische uitleg en testen met een fiets met een motortje en een nieuw snufje met behulp van magnetisme.

Volgens mij verder geen direct bewijs.
Dit Rit Naar Bordeaux 17 april 2016 21:00
Niemand wordt direct beschuldigd. Ze laten zien met een warmtecamera verdachte beelden te hebben geschoten en een Hongaar die elektrische fietsen voor oorlogsslachtoffers in de Balkan maakte laat verschillende technieken zien waaronder het elektromagnetische wiel.

Als intro laten ze de demarrages en fietswissels van Canc zien, de draaiende fiets van Hesjedal die ik kende en een draaiend wiel van Izaguirre en lozen van een fiets door Movistar die voor mij nieuw waren. De Hongaar zegt dat het het beste werkt bij een hoogomwentelingsaantal waarbij beelden van het koffiemolentje van Froome worden getoond.

Er worden ook beelden getoond waarbij een mechanieker dingen van een wiel van Contador afhaalt en onder zijn horloge lijkt te stoppen of daarmee een systeem uitzet. Cipo vindt de fietswissels van Contador bij de beklimmingen in die Giro apart. Beide beelden waren ook nieuw voor mij.

Aardige rapportage, maar er worden geen namen genoemd en dit is dus niet de bom die ik dacht dat het zou zijn. Jammer wel dat ze geen stap verder durfden te gaan: nu is iedereen gewaarschuwd. Nu dan maar op zoek naar de Ferrari en de Matschiners van de werkplaats?

Deze rapportage zal jij leuk vinden Quarantanove: nog meer mist, nog minder helderheid



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/04/2016 21:03 door Dit Rit Naar Bordeaux.
testa della corsa 17 april 2016 21:03
Ik vind dit helemaal geen aardige rapportage. Alle beelden van renners betreffen oude koek, de meeste filmpjes zijn al lang gedebunkt, trouwens. Suggestie, meer niet.
Het warmtecamera verhaal is nieuw, en juist dat overtuigt mij helemaal niet. Ze tonen eerst een onmiskenbaar oplichtende motor in de zitbuis van een van hun medewerkers. Als ze later in koers filmen, komen ze met wat vage vlekken en stippen.
Geen nieuwe smoking guns.
Dit Rit Naar Bordeaux 17 april 2016 21:09
Wat ik er aardig aan vind is dat ze igg laten zien dat er van alles mogelijk is en dat de warmtecamera een effectief middel kan zijn.
testa della corsa 17 april 2016 21:17
Renners als Froome worden zonder enige aanleiding verdacht gemaakt. Dat gaat me echt te ver.
Snorfietser 17 april 2016 21:28
Ik ben geen technisch expert, maar kan me zo voorstellen deze plaats in het frame warmer wordt door de kracht die er op komt te staan. Daarnaast hebben journalisten ook nog eens een belang om eventueel met de beelden te kloten omwille van een verhaal. Ik sluit zeker niet uit dat er nog steeds diverse renners met een motortje rondrijden, maar zie liever direct bewijs Een motortje dat uit de fiets van een Vandendriesche wordt gehaald vind ik in ieder geval een stuk overtuigender.
JW 17 april 2016 21:29
Helemaal mee eens !
Behalve de fiets van Femke is hard bewijs nog nooit geleverd. Suggestieve verdachtmakingen des te meer.

Dat er veel kan, en moeilijk te betrappen is, lijkt me duidelijk.
Dat toppers dit ook daadwerkelijk durven gebruiken lijkt me nog steeds vrij onwaarschijnlijk. Alleen al gezien de schande die dit oplevert.
En zeker dat het op vrij grote schaal zou worden gebruikt geloof ik pas als het ook echt keihard is aangetoond !
Velodroom 17 april 2016 21:33
De Fransen wezen in 2012 al naar de Britse baanploeg naar aanleiding van hun eclatante olympische successen. Het lag vooral aan de aparte wielen.
Het zijn vrijwel steeds de Fransen, die van alles oprakelen, maar nooit concrete bewijzen leveren.
Ça tourne, heet het dan in goed Frans, zo verbaasd zijn ze dat wielen draaien.
Recent is een strijdbaar duo al weer op pad gegaan om ergens stiekem radars op te zetten om later te kunnen roepen. Zie je wel, not normal.
Velodroom 17 april 2016 21:36
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Helemaal mee eens !
> Behalve de fiets van Femke is hard bewijs nog
> nooit geleverd. Suggestieve verdachtmakingen des
> te meer.
>
> Dat er veel kan, en moeilijk te betrappen is,
> lijkt me duidelijk.
> Dat toppers dit ook daadwerkelijk durven gebruiken
> lijkt me nog steeds vrij onwaarschijnlijk. Alleen
> al gezien de schande die dit oplevert.
> En zeker dat het op vrij grote schaal zou worden
> gebruikt geloof ik pas als het ook echt keihard is
> aangetoond !

Moeilijk te betrappen, JW? Een helling van 40%, misschien vanuit stilstand?. Förstemann zag ik het virtueel toch wel doen. smiling smiley
Frederik D. 17 april 2016 21:41
Energie is warmte. Warmte op vreemde plaatsen is verdacht.

Dat de draaiende delen van de fiets warm zijn, is logisch. Maar warmte in de niet draaiende delen, is verdacht.

Hoe goed die warmtecamera werkt, weet ik niet.

Misschien moeten alle profwielrenners maar op dezelfde fietsen fietsen die bij het begin van een wedstrijd uitgereikt worden door de UCI en een dag eerder door UCI-technici op wens zijn afgesteld of zoiets.

Overigens, een bidon met een warm drankje straalt ook warmte uit.
Velodroom 17 april 2016 21:49
Overigens baant zich in de atletiek een andere, maar met niet zoveel fantasie een soortgelijke zaak aan.
Vorig jaar heeft CAS de regels rond heel algemeen gezegd de gender problematiek in de sport versoepeld.
De atlete CASter Semenya, die in 2009 furore maakte maar tevens veel ophef veroorzaakte door met overmacht de 800m voor vrouwen te winnen tijdens de WK in Berlijn en sindsdien (na hoogstwaarschijnlijk gedwongen therapie) heel wat minder succesvol uit de bus kwam, maakt nu met RIo in aantocht waarlijk weer verbluffende progressie. Experts zien al bijzondere dingen in het verschiet. Wat is er nu aan de hand? Hoe dan ook, sinds vorig jaar is Caster Semenya niet meer verplicht een hormoonbehandeling te ondergaan. Ergo?
Velodroom 17 april 2016 21:53
JW Schreef:
-------------------------------------------------------

> Dat toppers dit ook daadwerkelijk durven gebruiken lijkt me nog steeds vrij onwaarschijnlijk. Alleen al gezien de schande die dit oplevert.

Dit is toch een heel belangrijke zin.
Doping gebruik kan een renner tot zekere hoogte nog rationaliseren, maar dit soort bedrog niet.
JW 17 april 2016 22:05
Precies.
Een Contador, Froome of Valverde (om maar wat grote namen te noemen): de verachting zou immens groot zijn.
Eazster 17 april 2016 23:47
Of het nou een piepklein elektronisch motortje dat op afstand bediend kan worden of wat dan ook is maakt toch in principe niet uit. Die kunnen ze dan neem ik aan met bepaalde scanners ook wel vinden (Ik ben geen techneut) ,maar waar een techniek is om vals spelen te creëren is ook een techniek te creëren om dat te demaskeren.
Helaas lopen ze daarin vaak achter de feiten aan, wat ook logisch is. Het verhogen van steeksgewijze proeven om fietsen te controleren blijft voorlopig het enige wat ze kunnen doen. Met alle belangrijke fietssponsors in het wereldje zal je nooit een neutrale fiets voor het hele peloton kunnen invoeren.
Hopelijk is het eergevoel van de meeste renners (wat ik wel geloof ,het blijven sportmensen en het gebruik van lichamelijke doping staat daarbij een stuk lager als mechanische doping) zoals die van een sportmens betaamt. Eerlijk de strijd aangaan.
Goozzer 18 april 2016 00:26
'Il a fini quatrième', zei de interviewer. Ai...
Carlos Danger 18 april 2016 00:38
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Precies.
> Een Contador, Froome of Valverde (om maar wat
> grote namen te noemen): de verachting zou immens
> groot zijn.

Verachting nemen ze op de koop toe. De actuele stand van de bankrekening (in Panama of elders) is veel belangrijker.
Twee van de drie zijn al eens gepakt/geschorst, maar kijken nog immer met (on)gepaste trots neer op het gepeupel. Ja, en die derde is ooit als knecht in een Keniaans meertje getuimeld en er als een Tourwinnaar uitgekomen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/04/2016 00:41 door Carlos Danger.
Velodroom 18 april 2016 01:05
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------

> Verachting nemen ze op de koop toe. De actuele
> stand van de bankrekening (in Panama of elders)
> is veel belangrijker.
> Twee van de drie zijn al eens gepakt/geschorst,
> maar kijken nog immer met (on)gepaste trots neer
> op het gepeupel. Ja, en die derde is ooit als
> knecht in een Keniaans meertje getuimeld en er als
> een Tourwinnaar uitgekomen.

Misschien kun je de vergelijking maken met plagiaat in de muziek en/of de literaire wereld of waar dan ook.
Niemand maakt problemen als iets op een ander werkstuk is geïnspireerd, want uiteindelijk zijn wij mensen helemaal niet zo origineel als we zelf vaak willen geloven.

Er was ooit een radioserie, waarin een buitengewoon aanstekend pratende juffrouw, de net bekend wordende Bob Dylan interviewde over zijn toenmalige folksongs, die nogal eens waren geïnspireerd op ander bekend en onbekend werk.
Op een gegeven moment zegt Dylan karakteristiek grimlachend over een bepaalde song: "I stole the whole thing". Hilarisch.
Maar wee degene, die klip en klaar echt flinke happen Dylan teksten in eigen werk denkt te kunnen verwerken.
Willi Vanilli is een ander groot voorbeeld.

Mechanische doping in het geniep is het ergste wat een topsporter zou kunnen doen.
Graeme Obree was uiteraard de allergrootste mechanische doping sinner aller tijden en toch werd hij niet met pek en veren overladen en de woestijn ingejaagd.

Hij was de eerste, die dankbaar gebruik maakte van zijn unieke aerodynamische vondst (alhoewel ook weer geïnspireerd op kennis van lang vervlogen tijden), waarna anderen volgden en Chris Boardman werd met zijn Super Man Position (perfectionering van Obree's houding) de Britse Flying Dutchman.
De UCI maakte uiteindelijk een abrupt einde aan deze technologische ontwikkeling.
Andere Peter 18 april 2016 02:20
Sensatiezoekerij is het zeker. Gelikt in elkaar gezet. Showprogramma. Presentatrice zet meteen de toon door bij de introductie alvast een lijntje te leggen met 'de schandalen van de Jaren Negentig'. Reportage met voortdurend onheilspellend muziekje. Leuk dat Cassani erbij is, ik zat te wachten totdat hij zou zeggen: 'hij zat niet in Mexico'.

Toch blijft het binnen journalistiek acceptabele grenzen omdat goed wordt getoond wie welke mening is toegedaan en hoe ze aan bepaalde inschattingen komen. De kijker heeft voldoende ruimte om zelf tot een mening te komen. De conclusie is dat het noodzakelijk is om tot goede controles te komen. Door de vele mogelijkheden te tonen wordt dat toch wel goed onderbouwd.

Van Sagan wordt wel degelijk door een individu ingeschat dat hij met een motortje reed in (een deel van) Strade Bianche. En daarna acht ook de Hongaar dat heel goed mogelijk.

Die warmtebeelden imponeren mij niet zo. Het is gegis. Alternatieve verklaringen voor warmteverschillen worden niet behandeld. De verdachtmakingen rond die val van Hesjedal en de meeste fietswissels vind ik zeer zwak.

Sterke suggestie vind ik wel: kennelijk is er een achterwiel op de markt waarin de elektroden bijna perfect worden weggewerkt, tonen ze in Hongarije. Ding kost €50.000 tot €200.000 en er wordt aangestipt dat het niet waarschijnlijk is dat er tegen die prijs een afzetmarkt bij amateurs zal zijn. Ik zou daar wel eens een bonnetje van willen zien. Als die dingen echt tegen die prijs worden verkocht dan is het aannemelijk dat iemand dat alks winstgevende investering ziet.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/04/2016 02:24 door Andere Peter.
Rudy t. 18 april 2016 06:57
Ja, en die derde is ooit als knecht in een Keniaans meertje getuimeld en er als een Tourwinnaar uitgekomen.

Mooi gezegd, die ga ik ooit nog eens gebruiken zonder bronvermelding...
Michael B* 18 april 2016 08:55
Meerdere keren de warmte beelden bekeken. En ja, mochten deze video'tjes niet door de maker zelf gemanipuleerd zijn dan is er inderdaad sprake van een nieuw soort type motortje. Over Cancellera maar helemaal niet te spreken. Die transformeerde van een goede proloogrijder naar een klassieker koning. Vooral zijn versnellingen in de Ronde van Vlaanderen en Parijs Roubaix in 2010 waren kolder, dat ging werkelijk helemaal nergens over. Ach ja die Gran Fondo's nam ik sowieso al niet meer serieus (geen dopingcontroles) en nu ook al renners die met een motortje rondfietsen.
Noot 18 april 2016 09:46
Sommige renners zetten hun leven op het spel met doping gebruik. De "verachting" van vals spelen met een motortje valt daarbij in het niet.
Arsimo 18 april 2016 10:01
Graeme Obree van mechanische doping beschuldigen slaat geheel nergens op. Die man optimaliseerde de aanwending van zijn eigen natuurlijke krachten en tegelijk zijn aerodynamica. Niets meer. Dat de UCI die houding later verbood doet daar niets aan af.

Mechanische doping houdt in dat er aandrijving van de fiets plaatsvindt die niet uitsluitend uit de renner zelf komt en niet op logische wijze uit de wedstrijdsituatie volgt (afdaling, wind mee). Een motor, een zeil om extra van wind mee te profiteren, verzin het maar. Ossekopsturen, dichte wielen, aerodynamische pakken en helmen etc behoren daar niet toe - zolang de fiets maar aan de regels voldoet (waarmee dus ligfietsen e.d. zijn uitgesloten).

Wat niet uit te sluiten valt is dat Obree naast zijn speciale houding klassieke doping gebruikte, al is mij daar niets van bekend.
Luijt 18 april 2016 10:32
Het geweten orakelt dat het "binnen journalistiek acceptabele grenzen" blijft. Ik slaak een zucht van verlichting.

Lammertink beste Ollander in koers gisteren.
testa della corsa 18 april 2016 11:25
Een goed journalist had bij het filmpje van Hesjedahl natuurlijk ook een reactie vanuit het Garmin kamp gevraagd. En als hij/zij dat had gedaan, dan hadden ze het debunk filmpje gezien waarin iemand de situatie met een spinnende fiets gewoon kan nabootsen. Een fiets zonder motor, welteverstaan.
En dat hadden ze dan kunnen uitzenden. Nu kiezen ze bewust voor de verdachtmakingen, zonder wederhoor of kanttekeningen. Bijvoorbeeld over die helemaal niet zo snelle Muur-beklimming, het wegmoffelen van een Movistartfiets omdat materiaalsponsor Canyon liever geen beelden de wereld in slingert van haar materiaal dat kapot kan gaan, en zo kan ik wel even doorgaan.

Let wel: prima om deze discussie scherp te voeren en in beeld te brengen. Het is een serieuze kwestie. Alleen op een geisoleerd geval van een stel halve criminele Cyclocrosstokkies na, is er niets. Helemaal niets.
cyclingfreakske 18 april 2016 11:34
altijd lachen die internet vertalingen.
cyclingfreakske 18 april 2016 11:38
Quarantanove Schreef:
-------------------------------------------------------
>...........
> List en bedrog is onlosmakelijk met het wielrennen
> verbonden.

.... en is enkel de copy van het echte leven, waar het ontelbare malen voorkomt en niemand zich eraan stoort..
cyclingfreakske 18 april 2016 11:44
... was "monsieur Epo" de Franse zelfclamiemnd zijnde professor niet in de buurt ?

- nb een ex soingeur van ex Festina die samen met ene Voet een mooi epo netwerk op handen had, niet eens een diploma beschikt van wat hij claimt te zijn en wel "wetenschappelijk" werkt en het halve peleton verdacht maakt, behalve de Fransen.
oja... hij is dikke vriendjes met Jalabert, zeer waarschijnlijk een vaste ex klant van hem. We mogen ze de komende Tour weer verwachten



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/04/2016 12:01 door cyclingfreakske.
pirke 18 april 2016 11:49
Proost! 18 april 2016 12:00
Ik vind het heel legitiem om te menen dat de fiets van Hesjedahl mede door een motortje werd aangedreven. Vragen aan Garmin of dat het geval was is natuurlijk zinloos.De situatie gewoon nabootsen is niet zo evident. Probeer het eens zou ik zeggen. Een fietswiel zal na stilstand nooit uit zichzelf met een dergelijke snelheid gaan draaien. De prestatiecurve van H. in de jaren na het incident ondersteunt natuurlijk ook zo'n verdenking.
Velodroom 18 april 2016 12:01
Arsimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Graeme Obree van mechanische doping beschuldigen
> slaat geheel nergens op. Die man optimaliseerde de
> aanwending van zijn eigen natuurlijke krachten en
> tegelijk zijn aerodynamica. Niets meer. Dat de UCI
> die houding later verbood doet daar niets aan af.
>

Ik had natuurlijk haakjes moeten gebruiken, laten weten dat ik hier over een analogie wenste te redeneren. Moet ik dan alles voorkauwen, zegt Fredje even vilein.
De winst van Obree's vondst (zéér zeker de perfectionering ervan door Chris Boardman) was absoluut gelijk te stellen aan het effect van mechanische doping.
Het gebeurde echter in alle openheid en later kwamen er navolgers, zoals Boardman, Belluti, de Italianen.
Zo geredeneerd gaat de vergelijking met clandestien bedreven mechanische doping uiteraard mank.

Een sprint tussen Boardman 2000 (klassiek à la Merckx) en Boardman 1996 (Super Man Position) zou met groot gemak door Boardman 1996 zijn gewonnen.
De zinderende versnelling van Merckx tijdens zijn WUR in de ijle lucht van Mexico valt absoluut in het niet met wat Boardman later zal laten zien door "gewoon" een tijdje te cruisen.
Quarantanove 18 april 2016 12:18
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> altijd lachen die internet vertalingen.

En vooral ook lachen met de zichzelf als seriueuze wielerkenners voordoende figuren hier , die de tradionele wielertalen niet kunnen lezen.
Velodroom 18 april 2016 12:18
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> ... was "monsieur Epo" de Franse zelfclamiemnd
> zijnde professor niet in de buurt ?

Maar CF toch. Jij weet niet wie er schuil gaan achter dat backpackende duo , die radars uitzet in de TDF? AV en FP.
cyclingfreakske 18 april 2016 13:04
dit heeft niks te maken met "tradionele wielertaal"......die zit er in deze online vertaling ver af.

... lees maar eens goed...voor je oordeelt.
een paar dingetjes die zo uit internet vertalingen komen in deze tekst.

De France Télévisions reportage sluit met nieuwe beelden. Ze werden gefilmd in Verbania, bij de finish van de 18e etappe van de Ronde van Italië in 2015 toen Alberto Contador de Giro wint terrein gewonnen op Fabio Aru. Een paar minuten na de UCI lanceerde een verrassing inspectie op de fiets van de Spaanse, onder vuur voor een mysterieuze verandering van de vorige dag wiel. De fiets werd afgesloten met een klem en meegenomen achter het podium van de awards, waar de UCI had het opzetten van een tent alleen toegankelijk is voor de inspecteurs. De beelden tonen de vreemdste knutselen Faustino Muñoz, mechanisch Pistolero oud, rond het wiel van de Spaanse kampioenen en de klok op zijn pols. En dan, met een tweede verborgen camera, de "geavanceerde" instrumenten van controle in de tent: een hamer met die dezelfde Munoz gedemonteerd de trapas voor een afgeleid inspecteur. En het wiel?


De opmerking is niet op Linkebal notabene... de moeite word absoluut gewaardeerd. winking smiley
De opmerking is zuiver en alleen op de samenstelling van de tekst. (zoals er massa's foute teksten verschijnen op internet, facebook etc...)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/04/2016 13:07 door cyclingfreakske.
cyclingfreakske 18 april 2016 13:08
...geef dan maar epo... dat houd nog echt fysiek wielrennen in stand grinning smiley
cyclingfreakske 18 april 2016 13:40
het verhaal met Obree is dat je van mechanische doping niet kan spreken. er kwam ook helemaal geen toptechnologie aan te pas, geen trucs etc... de fiets was deels uit metaalafval gemaakt. Toch kwam hij met een revolutionair concept.
En ook iets dat elke fabrikant voor onmogelijk hield.
De UCI heeft de fiets niet afgekeurd, ook al omdat hij nog net(jes) binnen de zone. Weet dat de UCI toen strenger was over vernieuwing dan nu,

Obree werd letterlijk door elkeen uitgelachen... de grap was vooral : met een wasmachine win je koersen.
Ook lachten de heren van de UCI stevig mee, ondanks de paar zaken van zijn fiets die minstens revolutionair waren te noemen..
Hijzelf zei dat er bepaalde delen uitwasmachines waren verwerkt in de fiets...wat iedereen helemaal deed platgaan van het lachen.


Later kwamen er vaker kritieken op Obree's fiets, Temeer omdat hij aantoonde dat je niet afhanelijk hoeft te zijn om iets te doen in dit wereldje.
en hij alles van de klassieke fietsbouw van tafel veegde.
Feit is dat Obree met zijn capaciteiten en zijn inventiviteit en recup-zelfbouwkitje iedereen met verstomming deed slaan en overduidelijk grenzen verlegde in de ontwikkeling van de fiets.
Obree werd ook benaderd door de fietsindustrie, die later enkele ideeen in hun technologische zoektocht verwerkt hebben.
In feite was de fiets van Moser bij de uur-recordpoging in Mexico zijn inspiratie. Dat was de eerste echte revolutionaire kentering van de fiets in het na-oorlogse wielrennen. Obree deed jaren later de 2e keer de wielerwereld schudden.

Obree en Moser waren nog steeds 100% fysiek bezig, niet gesteund door mechanische zaken.
wat NU gebeurd, is van een totaal andere orde en zal hoe dan ook de doodsteek voor deze sport zijn.
cyclingfreakske 18 april 2016 13:52
gisteren via media vernomen dat de betrokken wielrennenrs waarschijnlijk niet gaan gestraft worden, omdat ze zogenaamd "in experiment" reden volgens verklaringen die ze kregen. (erwerden geen namen genoemd)

Toch wel straf :
-Femke Vanden Driessche haar fiets staat aan de kant, ze zijn niet eens de eerste ronde uitgereden of de controle is daar (getipt of geflikt via ??) en neemt de fiets mee.
Feit is dat ze 1) niet op heterdaad word betrapt, al dan niet door gepaste technologie. 2) ze niet eens effectief met de fiets reed die dag ... ervoor zullen we nooit weten, dat blijft speculeren..
FVDD word later zeer hard aangepakt, moet levenslang geschorst worden etc... De Bie die er krokodillentranen staat te verkopen,....De UCI schermt met een onwaarschijnlijk hoge boete, terwijl het meisje niet eens een profcontract heeft maar een soort van contractuele tussenstap (ze was belofte en kreeg materiaal, de rest was help jezelf)

Nu blijken er beelden van niet bevoegden te zijn met een vrij dure warmtecamera - en geen app op een tablet - dat er toch wel wat gerommeld word in de profrangen met de divers beschikkende mechanische systemen.
Dit tijdens UCI wedstrijden, in volle wedstrijd.
Eveneens de beelden van Mobistar, waarbij duidelijk een fiets en zadelpen word verwijderd en men naar een andere roept dat alles moet verdwijnen (mooi vertaald trouwens), bij valpartijen het wiel als gek blijft ronddraaien, eveneens de fiets.

Als dat klopt dat de UCI geen vervolg instelt aan de betrokken renners en ploegen die IN WEDSTRIJD EFFECTIEF gebruik maken van de technologie en op heterdaad betrapt, dan mag FVDD opnieuw gaan koersen zonder gevolg.
Het enige verschil dat er is , is dat de betrokken teams allemaal mee het loon en werking betalen van de UCI, en de materiaalsponsors ook ee nstvige duit in het zakje doen in de UCI kas. dus toch voor eenzelfe inbreuk 2 maten en gewichten ?


goed ook dat de heren aantonen dat vooral de warmtecamera effectiever is dan een app op een tablet. Hopelijk doet de UCI ook die investering - die voor hun echt peanuts is.
Tegelijk zet me nde UCI met de rug tegen de muur, want als men dit tolereert voor 1x, schept men een presedent waarmee later elke betrapte zijn advokaat zal schermen om vrijspraak te bekomen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/04/2016 13:55 door cyclingfreakske.
Velodroom 18 april 2016 14:01
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> het verhaal met Obree is dat je van mechanische
> doping niet kan spreken. er kwam ook helemaal
> geen toptechnologie aan te pas, geen trucs etc...
> de fiets was deels uit metaalafval gemaakt. Toch
> kwam hij met een revolutionair concept.
> En ook iets dat elke fabrikant voor onmogelijk
> hield.
> De UCI heeft de fiets niet afgekeurd, ook al omdat
> hij nog net(jes) binnen de zone. Weet dat de UCI
> toen strenger was over vernieuwing dan nu,
>
> Obree werd letterlijk door elkeen uitgelachen...
> de grap was vooral : met een wasmachine win je
> koersen.
> Ook lachten de heren van de UCI stevig mee,
> ondanks de paar zaken van zijn fiets die minstens
> revolutionair waren te noemen..
> Hijzelf zei dat er bepaalde delen uitwasmachines
> waren verwerkt in de fiets...wat iedereen helemaal
> deed platgaan van het lachen.
>
>
> Later kwamen er vaker kritieken op Obree's fiets,
> Temeer omdat hij aantoonde dat je niet afhanelijk
> hoeft te zijn om iets te doen in dit wereldje.
> en hij alles van de klassieke fietsbouw van tafel
> veegde.
> Feit is dat Obree met zijn capaciteiten en zijn
> inventiviteit en recup-zelfbouwkitje iedereen met
> verstomming deed slaan en overduidelijk grenzen
> verlegde in de ontwikkeling van de fiets.
> Obree werd ook benaderd door de fietsindustrie,
> die later enkele ideeen in hun technologische
> zoektocht verwerkt hebben.
> In feite was de fiets van Moser bij de
> uur-recordpoging in Mexico zijn inspiratie. Dat
> was de eerste echte revolutionaire kentering van
> de fiets in het na-oorlogse wielrennen. Obree
> deed jaren later de 2e keer de wielerwereld
> schudden.
>
> Obree en Moser waren nog steeds 100% fysiek
> bezig, niet gesteund door mechanische zaken.
> wat NU gebeurd, is van een totaal andere orde en
> zal hoe dan ook de doodsteek voor deze sport zijn.

CF, je maakt een denkfout. Ik maak een analogie en beweer niet met droge ogen dat Obree zich "schuldig gemaakt" zou hebben aan mechanische doping.
Het verhaal van de "afwasmachine" is zeker interessant, maar dat is natuurlijk niet de clou.
De geometrie van de renfiets wordt zodanig veranderd, dat daarmee een bijzonder gunstige aerodynamische houding mogelijk wordt gemaakt.
We hebben in 2000 allemaal kunnen zien hoeveel verschil er tussen beide systemen bestond, ook met de wetenschap, dat Boardman fysiek niet meer de oude was.

Nogmaals, een pubermeisje (niet de eerste de beste uiteraard) zou met de Super Man Position in staat zijn Chris Boardman op een klassieke fiets op een achtervolging naar de vaantjes te rijden. Als je dat niet met een vorm van mechanische doping kunt vergelijken dan weet ik het niet meer.

Fred zelf heeft zich ook wel eens schuldig gemaakt aan "mechanische doping". Met de hulpmotor van Aeolus op 25 januari 1990.

Een tip. In juni komt het langverwachte WUR boek uit van Ron Couwenhoven. Prikdude lees je mee.
cyclingfreakske 18 april 2016 14:05
ik moet zeggen dat toen ik naar de rit keek op tv, het bijzonder vreemd vond dat die fiets zichzelf deed ronddraaien.
dat was nog nooit gezien. Bij een val zal de fiets altijd stilliggen en niet uit zichzelf in het rond draaien.
Nu werd dat nog pijnlijk aangetoont hoe vreemd dat wel was.

Idem met die tijdrit : dat achterwiel bleef vol doordraaien,, toetst even de paal van de vangrail / grond terwijl de renner zich probeert vrij te maken.. normaal staat het dan vrijwel stil en dat bleef maar gaan.... hier dus niet.
2 momenten die ver voor deze uitzending vragen opriepen.

Cipollini heeft al vaker vragen gesteld bij fietswissels zonder mechanische problemen. Ook in deze reportage doet hij dat.

de speculatie van Froome en de manier waarop hij in beeld word gebracht met zijn hoge omwentelingen, is wel crapuleus.
Ik hoop dat ze dit jaar vaak gebruik maken van de warmte technologie. De reportage toont ook hoe de wielnaven gemanipuleerd kunnen zijn, iets wat de UCI helemaal voor Science-fiction hield.
oja.. in de reportage me tde warmtecamera : een bepaald moment dat 2 renners in de Strada Biance naast elkaar passeren, en je bij de ene niets ziet en de andere een verhitte wielnaaf/pion.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/04/2016 14:06 door cyclingfreakske.
Andere Peter 18 april 2016 14:07
Die vraag aan Garmin stellen is niet zinloos. Dat is een journalistieke must. Hoor- en wederhoor. Natuurlijk weet je tevoren dat ze het voor hem gaan opnemen. Maar het gaat er juist om welke argumenten en overtuiging ze daarbij gebruiken.
Andere Peter 18 april 2016 14:15
Helemaal eens. Ik vind helemaal niets verdacht aan de val van Hesjedal. Een wiel kan in zo'n val wel degelijk een zwiep krijgen waardoor het doordraait of zelfs aangedraaid wordt. De draai die de fiets van de zwiep aan het wiel krijgt is maar heel kort, juist zonder de weerstand van het gewicht van iemand op die fiets. Ziet er gek uit, maar hier worden geen natuurwetten gebroken.

Tevens is er een fundamenteel tekort aan logica in de beschuldiging. Hesjedal viel in een bocht in volle afdaling. Het ligt niet voor de hand om dan je motor aan te hebben staan. Maar de complotdenkers wuiven dat natuurlijk weg door te zeggen dat Hesjedal dan wel over een superieure geheime technologie beschikte, maar die technologie was nu net weer niet zo superieur dat er een aan- en uitknop op zat. Tsja.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/04/2016 14:17 door Andere Peter.
Arsimo 18 april 2016 14:20
Je kan analogieen trekken die je wilt maar dat maakt de gelijkstelling aan mechanische doping niet minder idioot.

Was het aerodynamische pak gelijk aan mechanische doping? Het triathlonstuur van Lemond? De dichte wielen van Moser? Of om even een uitstapje te doen, de klapschaats bij het langebaanschaatsen? Tuurlijk niet, baarlijke nonsens.

Hoe groot een effect van vernieuwing is staat los van de klassificatie en beoordeling t.a.v. wenselijkheid.

Mechanische doping is valsspelen. Vernieuwing is normaal, het is alleen wat strikter ingekaderd sinds de superman-houding. Ligfietsen e.d. waren toen ook al verboden, alleen vond men in wielerland blijkbaar dat men toch nog te veel ruimte had en heeft dit met terugwerkende kracht (verder) beperkt. Dat is een keuze, maar daarmee werden Obree en Boardman niet achteraf tot valsspelers verklaard. Hun records bleven formeel ook staan [onder een of andere vage omschrijving], alleen niet meer als officieel werelduurrecord(s).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/04/2016 14:21 door Arsimo.
cyclingfreakske 18 april 2016 14:54
ik had het wel begrepen. Sorry je de verkeerde indruk te geven van men repliek.

ik had er moeten bijzetten, dat er hedendaags nog altijd beweringen zijn van mensen dat Obree misbruik maakte van technologische snufjes. Onterecht.
Het duikframe was idd zijn inspiratie, ... de hoge stuurpositie koste hem toch wel veel airodynamica en krachten en he tzag er niet uit.. (de 'tucked position"winking smiley
best mogelijk dat hij er met de duikfiets van Moser nog 2 km p/u bijdeed.
Obree zijn verdween ook snel door medische en mentale problemen (manisch depressief en zelfmoordpogingen).
Obree in tucked position

Het klopt helemaal dat de echte duikframe positie optimaal de airodynamica bevorderd. Boardman en co hebben daar inderdaad veel voordeel aan gehad.
Als ik het goed heb, kwam Boardman ook met een soort variant van dat zadel dat Jacky Durand ooit gebruikte in een tijdrit, en later werd verboden.

we spreken altijd over 1 categorie als het op uurrecord aankomt.
er stond me voor, en uit opzoeking blijkt dat inderdaad, dat er een "human effort" categorie is, waar alle uurrecord pogingen met hoogtechnologische fietsen onder vallen.
in feite staat het uurrecord van Eddy Merckx nog steeds officieel als een huis in de andere categorie.
Spijtig dat de media daar nooit over beginnen...... het zou misschien andere grote namen aanzetten om ook met een klassiek gerichte fiets de uitdaging aan te gaan.
Velodroom 18 april 2016 15:05
Arsimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je kan analogieen trekken die je wilt maar dat maakt de gelijkstelling aan mechanische doping niet minder idioot.

Ik trek de analogie qua effecten en dat niet iedereen onder dezelfde voorwaarden strijdt.

> Was het aerodynamische pak gelijk aan mechanische doping? Het triathlonstuur van Lemond? De dichte
> wielen van Moser? Of om even een uitstapje te doen, de klapschaats bij het langebaanschaatsen?
> Tuurlijk niet, baarlijke nonsens.

Hier dus ook de analogie qua effect.

> Mechanische doping is valsspelen.

Als ik als enige met een veel winst brengende noviteit topsport bedrijf, speel ik wel degelijk vals.
Als ik beter train daarentegen niet.

De crux van topsport is nu eenmaal, dat iedereen aan de start onder de gelijke omstandigheden mag starten.
Zodra het startschot op de 100m heeft geklonken is dat al niet meer van toepassing, aangezien de motorische reactietijd al onderdeel van de inspanning is.

En in onze wereld bestaat ook geen absolute eerlijkheid.
Op een schaatsbaan kun je de afgelegde afstand en baanindeling nog wel onderbrengen onder de noemer wedstrijdomstandigheden.
In het zwembad kan het verschil in baanlengte al meer winst of verlies opleveren dan het echt geregistreerde tijdsverschil.
Zo kun je nog wel een tijdje doorgaan.

Maar bij echte noviteiten, die de gangbare verschillen in wedstrijdomstandigheden verre overschrijden, mag je gerust spreken van valsspelen.
In het geval je als enige daarover beschikt. Niemand zal willen beweren, dat de moderne wielrenners ten aanzien van Eddy Merckx valsspelen.
testa della corsa 18 april 2016 15:16
Hier voor de liefhebber trouwens nog een link naar het filmpje waarin Alex Rasmussen een fiets laat spinnen. zonder moteurke.

https://youtu.be/9dVh_x3YIhc
Andere Peter 18 april 2016 15:25
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/04/2016 15:26 door Andere Peter.
Andere Peter 18 april 2016 15:26
Precies. Dat effect dus. Heel helder. Zelfs een beetje einde discussie, lijkt mij, want dat is precies wat er bij Hesjedal gebeurt. Ik denk dat mensen zich vergissen hoe zo'n fiets (wiel) zich kan gedragen als er plots 70 kilo minder mens op die fiets zit.
Michael B* 18 april 2016 15:29
UCI-baas over mechanische doping: onze opsporingsmethodes zijn effectief

De internationale wielerunie UCI maakt gebruik van 'uiterst efficiënte methoden' om mechanische doping op te speuren. Dat is de reactie van UCI-baas Brian Cookson op berichten van het Franse televisieprogramma Stade 2 en de Italiaanse krant Corriere della Sera, waarin wordt gesteld dat er in twee Italiaanse koersen fietsen met motortjes zijn gebruikt.

'We hebben warmtecamera's, röntgenscanners en ultrasone scanners geprobeerd. Maar magnetische resonantie (de techniek die een MRI-scanner gebruikt, red.) blijkt het goedkoopst, betrouwbaarst en meest accuraat. De scan wordt uitgevoerd op een tablet en kan binnen een minuut afgehandeld zijn. We zijn er zeker van dat we een testmethode hebben die efficiënt en makkelijk is', aldus UCI-baas Cookson tegen Cyclingnews.

Dit weekend werd het wielerpeloton opnieuw opgeschrikt door berichten over mechanische doping, waarbij verstopte motortjes in de fietsen van profrenners zorgen voor ongeoorloofde aandrijving. Journalisten van het Franse televisieprogramma Stade 2 en de Italiaanse krant Corriere della Sera claimden dit weekend dat ze zeven gevallen van mechanische doping hebben ontdekt in de Italiaanse koersen Strade Bianche en de Internationale Wielerweek Coppi e Bartali. Er werden geen namen van verdachte renners bekendgemaakt.

Hittebron

Corrierre della Sera en Stade 2 baseren hun berichten op onderzoek met een warmtecamera. Bij zeven renners zou een onverklaarbare hittebron zijn aangetroffen. In twee gevallen is dat in de achternaaf en bij zou vijf renners zou een motortje zijn verstopt in de zadelpen.

De journalisten gaan in hun reportage op bezoek bij Istvan Varjas, een Hongaarse maker van de motortjes. Hij stelt dat de onderzoeksmethode van de UCI - die met de tablet - onbetrouwbaar is. Varjas stelt dat de nieuwste motoren door een magneet in de velg zouden worden aangedreven en tussen de 60 en 250 watt vermogen kunnen leveren. De apparatuur zou haast onvindbaar kunnen worden verstopt en is aan te sturen zijn via bluetooth.

De UCI zegt maandag in een verklaring dat hun onderzoeksmethode accuraat is en dat vertrouwen heeft om zo mechanise doping op te sporen. UCI-baas Cookson beloofde eerder iedere renner op te sporen die gebruikt van een motortje.

Ongeloof

Femke Van den Driessche tijdens het WK cyclocross in Zolder.
Femke Van den Driessche tijdens het WK cyclocross in Zolder. © BELGA

Er zijn al langer geruchten over mechanische doping in het peloton. Bij de Vlaamse veldrijdster Femke Van den Driessche werd dit jaar voor het eerst een fiets met een motortje geconstateerd. Toch heerst er bij veel renners nog altijd ongeloof.

'Ik ben misschien heel naïef in dit soort dingen hoor, maar ik geloof het gewoon nog niet', zei de Nederlandse wielrenner Johnny Hoogerland (Roompot Oranje Peloton), bijvoorbeeld na afloop van de Amstel Gold Race zondag. 'Dat iemand dat doet, een motortje in zijn fiets installeren, daar kan ik niet bij. Je hoort mij niet zeggen dat mechanische doping erger is dan medische doping. Het is beide gewoon heel erg en heel slecht voor de wielersport. Als het waar is, dan moeten de betrokken renners wat mij betreft zeker worden geschorst. '

Fabian Cancellara won in maart de tiende editie van de Strade Bianche. De Russische renner Sergej Firsanov was na een week koersen de beste in de etappewedstrijd Coppi e Bartali.
Andere Peter 18 april 2016 15:36
Altijd lekker als iemand van een reeks taxatietjes/meninkjes er eentje uitlicht, inkrimpt tot 4 woorden en de onderbouwing achterwege laat.
Michael B* 18 april 2016 15:36
Velodroom 18 april 2016 15:42
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Precies. Dat effect dus. Heel helder. Zelfs een
> beetje einde discussie, lijkt mij, want dat is
> precies wat er bij Hesjedal gebeurt. Ik denk dat
> mensen zich vergissen hoe zo'n fiets (wiel) zich
> kan gedragen als er plots 70 kilo minder mens op
> die fiets zit.

Ik heb ook wel eens een pluk hooi precies hetzelfde zien doen als dat wiel van Hesjedal. grinning smiley
Wij, mensen, willen altijd maar meteen weten hoe iets zit, terwijl de "werkelijkheid" in onze ogen althans zich hier maar al te vaak nergens van aan schijnt te trekken.
Als ik dan lees over het verschijnsel van grote stenen (nee, geen Hunebedden), die zich over grote afstanden in een woestijn hebben verplaatst, dan denk ik ook als eerste. Zijn er dan zulke sterke mieren?
Velodroom 18 april 2016 15:44
Michael B* Schreef:
-------------------------------------------------------
> [www.youtube.com]

410 weergaven. Hoeveel prikvrienden? smiling smiley
Andere Peter 18 april 2016 15:49
Precies.

Die rotsstenen, dat kwam geloof ik door het afwisselend bevriezen en ontdooien van vocht, dat zich aan de ene zijde van de steen meer voordeed dan aan de andere zijde, waardoor de steen elk etmaal zichzelf een millimeter door het kleine zand verplaatste ofzo? Bedoel je die?
Velodroom 18 april 2016 15:53
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Precies.
>
> Die rotsstenen, dat kwam geloof ik door het
> afwisselend bevriezen en ontdooien van vocht, dat
> zich aan de ene zijde van de steen meer voordeed
> dan aan de andere zijde, waardoor de steen elk
> etmaal zichzelf een millimeter door het kleine
> zand verplaatste ofzo? Bedoel je die?

Zou goed kunnen. Ik zit namelijk nogal eens op de website www.sciencedaily.com.
cyclingfreakske 18 april 2016 15:56
testa della corsa Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hier voor de liefhebber trouwens nog een link naar
> het filmpje waarin Alex Rasmussen een fiets laat
> spinnen. zonder moteurke.
>
> https://youtu.be
> /9dVh_x3YIhc


niet bepaald... het doet net nog harder dingen opvallen. En hoewel jullie vaak kritisch zijn, laat het blijken hoe naief er nu wel gereageerd word met zo'n belachelijke "demonstratie" dat gewoon pure onzin en rotzooi is.

waarom ?
de man doet de test...maar houd wel het stuur van de grond en stopt er wel heel erg snel mee. Dat is amper minder dan de helft van de draaiende fietsbeweging bij Hesjedal.
Als hij hem echt moest loslaten, lag de fiets gewoon te liggen.De manier waarop hij demontreert, komt in eens in de buurt van een valpartij waarbij het wiel wat spint.

VOORAL :
Hesjedal staat weer recht , maar de fiets gaat letterlijk alleen op de wandel.
Sterker nog : het lijkt wel of hij beetje versnelt en wel erg ver ronddraait, waarop Hesjedal een "tandje moet bijzetten" om hem weer op te rapen.
Dit beeld is nooit gezien op tv, in geen enkele wedstrijd. En ook niet elders. Zijn fiets gedraagt zich kompleet abnormaal.
Als gewezen renner zeg ik dat dit onmogelijk is. Normaal kan uw fiets een klein beetje verder wegschuiven in scheve positie gaan...en stilliggen, maar ronddraaien en snelheid hervatten? no way !!!
Het stuur is oa een van de meest remmende factoren bij een val, wat de fiets betreft.

feit :
de beelden komen nu weer naar boven, maar er waren intern al speculaties over de gedragingen van die fiets.
er is geen op heterdaad betrapping... het is wel vijgen na Pasen.
Luijt 18 april 2016 16:03
Lammertink zat voorin op de Cauberg, ver voor Bauke. Echt sterk was ie. Voor Gesink en Kelderman was het sowieso aanklampen en Weening is zelfs in het pelotonnetje daar achter gefinisht. Klasse Maurits (Mausi, voor initimi)!
Velodroom 18 april 2016 16:13
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> testa della corsa Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hier voor de liefhebber trouwens nog een link
> naar
> > het filmpje waarin Alex Rasmussen een fiets
> laat
> > spinnen. zonder moteurke.

Het probleem is uiteraard wel. Hoe wil je de exacte omstandigheden van die val kunstmatig imiteren?
Bovendien heb ik ook wel eens een renfiets gehad, waarbij de wielen uit zichzelf doordraaiden.

Speculatie x speculatie of veronderstelling x veronderstelling of zelfs halve waarheid x halve waarheid brengt ook niet dichter bij de waarheid.

Bij Femke V. werd ook direct gespeculeerd, dat ze wel gemotoriseerd moest rondrijden om zo goed bergop (voor de meute uit) te kunnen rijden.
Maar dat is uiteraard een vorm van wichelarij. Dat het desondanks waar geweest kan zijn doet daar niks aan af.

Laat dan eens een topper twee proeven doen van dezelfde inspanningen en vergelijk die qua vermogenscurve etcetera met elkaar.
Als ik een acceleratie met of zonder (veel) wind met elkaar ga vergelijken, dan word ik ook veel wijzer.
testa della corsa 18 april 2016 16:21
Wie het hele motortjesverhaal uitkleed tot de kale feiten, komt niet verder dan:

-Het kan, want de techniek is er.

-er is 1keer 1 fiets met motor aangetroffen op een plek direct in de koers, waarvan we met zekerheid kunnen stellen dat het een geisoleerd geval is. Wie daarvan niet overtuigd is verdiepe zich in de wereld en entourage van de VDD's. Of er mee gereden is? Zelfs dat weten we niet.

-Alle aangehaalde voorbeelden, geruchten, filmpjes en verhalen zijn speculatie en niet meer dan dat. Geen enkel hard bewijs, geen verklaringen of getuigenissen, niets.
Carlos Danger 18 april 2016 16:25
testa della corsa Schreef:
-------------------------------------------------------

>
> -Alle aangehaalde voorbeelden, geruchten, filmpjes
> en verhalen zijn speculatie en niet meer dan dat.
> Geen enkel hard bewijs, geen verklaringen of
> getuigenissen, niets.......................


Mart Smeeds lives on.
Luijt 18 april 2016 17:15
Mart leeft inderdaad nog gelukkig, maar wat is je punt?
Carlos Danger 18 april 2016 17:27
't Is de oude Mart-doctrine: Zie niets, hoor niets, weet niets dus er is niets (met die fiets).
El Chaba 18 april 2016 19:35
Alleen op een geisoleerd geval van een stel halve criminele Cyclocrosstokkies na, is er niets grinning smileythumbs up
lodjan 18 april 2016 19:58
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> De opmerking is zuiver en alleen op de
> samenstelling van de tekst. (zoals er massa's
> foute teksten verschijnen op internet, facebook
> etc...)

smiling bouncing smiley
Inderdaad cyclingfreakske
spinning smiley sticking its tongue out
Dit Rit Naar Bordeaux 18 april 2016 20:37
Toch bizar hoe weinig nieuws dit is en hoe weinig hierop gereageerd wordt in de wielerwereld.. Doet je toch ergens aan denken.

Is er niks meer naar buiten gekomen over degene die als 4de is gefinished?
lodjan 18 april 2016 22:53
[www.demorgen.be]

Column Hans Vandeweghe
Luijt 19 april 2016 00:47
Ik dacht het al, hetwaarrookisvuurfingerspitzenomeenklompenaanvoelgevoel viert weer hoogtij.
pirke 19 april 2016 08:37
nog meer insinuaties zonder namen en nummers, nu van de manager van Philippe Gilbert

[www.nieuwsblad.be]
pauldob 19 april 2016 09:47
Citaat van Wathelet, manager van Gilbert in het Nieuwsblad:

“In de laatste Tour de France werd ik nog weggelachen omdat ik opmerkte dat bepaalde ploegen - en niet van de minsten - meteen na de finish de wielen uit hun fietsen haalden om bij het losrijden achteraf fietsen zonder wielen op hometrainers te gebruiken...

Vreemd inderdaad als je als ploeg hometrainers hebt waar je de fiets zonder achterwiel in moet monteren dat je dan dat wiel eruit haalt.
testa della corsa 19 april 2016 11:00
Deze is beslist de moeite van het kijken waard. Uistekende duiding van de Franse reportage door Lieven Scheire:


[www.nieuwsblad.be]

Link
cyclingfreakske 19 april 2016 12:25
even terug naar de val van Hesjedal..... je moet eens heel erg goed opletten.

hij gaat tegen de vlakte etc... nu komt het. de fiets ligt stil aan zijn voeten, waarbij hij nog steeds met 1 voet ingeklikt zit
het wiel draait rond...en vertraagt geen moment, ook niet na het contact maken met het asfalt nadien, en net dat is totaal abnormaal.

hij klik uit en het pedaal en de fiets slaat op hol. grinning smiley
Bij dit type val kan een wel nog ietwat ronddraaien, maar zo snel en dan na het uitklikken de fiets op de wandel gaat, en een renner in beeld die zich letterlijk moet reppen om hem te pakken ??? hot smiley die is nog veel beter dan een afgezaagde Belgenmop.
normaal stop dat wiel met draaien na 1-2 seconden als er contact met de weg is.
Daarnaast kan je de rit ook analyseren, waarbij nog details opvallen.


...oja..stelt er zich niemand vragen bij Emanol Hervitii als grote kasseispecialist, terwijl hij alle andere jaren totaal nergens stond en hoogstens een rit in Spaanse koersen won en de waterdrager van dienst was ?
cyclingfreakske 19 april 2016 12:42
je kan gewoon vaststellen dat er bepaalde zaken zijn die niet kloppen of minstens vraagtekens oproept.... de vaker onverklaarbare wielwissels op soms specifieke momenten zage nwe vroeger nooit, daar kan je niet naast.
een verzorger die uit een auto stapt met zadel-zadelpen in de hand, een fiets zonder zadelpen en voorwiel van de wagen plukt en als order krijgt dat het moet verdwijnen, en gewoon wegstapt van de wedstrijd...zagen we ook nog nooit (Movistar, was mooi in beeld gebracht)
iemand die met een wiel en een polsband staat te wriemelen..zagen we vroeger nooit (filmpje)
wielen die vol doorspinnen , ook al maken ze contact met de grond (wat normaal remmend werkt)... zagen we nooit
de manier waarop soms bergop word gereden, zagen we even niet meer maar nu weer zoals in vol epo-tijdperk...
sommige renners die jarenlang nergens in de voorgrond waren tussen echte specialisten, rijden nu meer voor de zege ? (movistar renner)
Warmtecamerabeelden tonen dus wel degelijk meer dan de UCI lief is.
probleem is dat de UCI hun "uitvinding" als onfeilbaar wanen en eigenlijk steunt op idiote apps, terwijl de heren onderzoekjournalisten dure apparatuur gebruikten en zelfs thermische expert informeren over wat hij denkt, of niet normaal vind............; de UCI moet maar eens meegaan met technologie.
die tablet app toestanden ... google store herbergt ook wel zo'n apps. totaal achterhaald en amateuristisch.

De UCI heeft hier een kans op snel in te haken op nieuwe technologie en mechanische doping snel op te sporen. nee..liever een tablet van 200e van professionele apparatuur die zijn investering ruim terugverdient.
ook de manier waarop de UCI de inspecties uitvoert, is puur amateurisme.
Ik dacht dat de huidige voorzitter veranderingen wil, maar het lijkt erop dat de verdieners in de Protour buiten schot gaan blijven en meisjes van 19 die op de hulp van vrijwilligers moeten rekenen - en niet eens op heterdaad gebruik zijn betrapt - levenslang in de schulden worden gezet.
Is Coockson dan ook zo'n hypocriet als McQuad ?
De manier waarop hij de warmtetechnologie van professionele apparatuur wegwuift en zichzelf onfeilbaar waant.... ja, dan is het echt een hypocriet.

Coockson heeft hier een kans op dit snel en erg hard aan te pakken mits aankoop van echte pro-apparatuur en bijsturing van de uitvoer van controles.
doet hij dat niet, zal het wielrennen uiteindelijk door zijn foute instelling echt wel bergaf gaan en alle geloofwaarduigheid verliezen.
sterker nog : het kan vele liefhebbers niet schelen dat er wel wat gebruikt word, maar het doet iedereen pijn dat er motorisch gefietst word.
Michael B* 19 april 2016 12:55
Gezien naar de uitslagen van Hesjedal zou het kunnen dat hij in de jaren 2010/2011/2012 structureel een motortje gebruikt kunnen hebben. Jaren ervoor en erna zijn een pak minder. Wellicht dat hij de jaren erna af en toe van een motortje gebruik heeft gemaakt. Ach ja Hesjedal, die ook al toe heeft gegeven dat hij uit doping heeft gepakt.

[www.cyclingnews.com]
Dit Rit Naar Bordeaux 19 april 2016 13:00
cyclingfreakske 19 april 2016 13:11
neem dat als zijn topjaren om niet overal wat achter te zoeken.
vorig jaar viel hij erg op door de manier waarop hij weer bovenkwam in een periode waar einde carriere wel erg dichtbij was.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/04/2016 13:50 door cyclingfreakske.
Leon 19 april 2016 13:36
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> [www.demorgen.be]
> raude-dat-is-wel-heel-kort-door-de-bocht-op-wel-he
> el-dure-wielen-b34d43ff/1qzkxF/
>
> Column Hans Vandeweghe

Toch even integraal plaatsen (soory Hans, sorry Morgen), for cycling's sake.
Valsspel-speurneus VDW weet in deze column namelijk vrij eenvoudig gehakt te maken van de hele reportage.

Extraordinary accusations require extraordinary evidence. Dat zei een ooit heel groot renner en het is een beetje vreemd om hem hier te citeren, want uiteindelijk zijn die bewijzen tegen hem er wel gekomen. Lance Armstrong had daarom niet minder gelijk.

Gisteren heeft Stade 2 - meestal een redelijk geniaal, gevarieerd en inspirerend sportprogramma op France 2 - naar eigen zeggen bewezen dat de mechanische doping in het wielrennen een nieuw hoofdstuk aan het schrijven is en dat we er allemaal staan op te kijken als een koe op een trein. Tenminste, dat was de teaser.

Het programma begon met oude beelden en oude beschuldigingen: tegen Ryder Hesjedal van wie het achterwiel bleef draaien na een val (wat achteraf is gereconstrueerd en als perfect verklaarbaar bewezen), van Fabian Cancellara op de Muur toen hij in 2010 wegreed van Boonen (maar achteraf getimed niet sneller klom dan Gilbert en Devolder in de jaren voor hem) en ook tegen Chris Froome in de Tour van vorig jaar. Cédric Vasseur suggereerde toen dat de fiets van Froome op La Pierre Saint-Martin vanzelf reed en vroeg zich af hoe die in godsnaam die 110 omwentelingen kon volhouden. Vervolgens kwam een ex-topman van het Franse antidopingagentschap aan het woord die zei dat hij veel klachten had van renners over mechanische doping.

Ineens werden we naar de Strade Bianchi van dit jaar gebeamd. Daar zouden de makers van het programma een eigen detectiemethode uittesten. Ze filmden alle voorbijrijdende fietsen met een infraroodcamera en daaruit concludeerden ze met een ingenieur dat enkele fietsen verdachte heat maps vertoonden. De conclusie: waar het fietskader rood was, zou zich wrijving hebben kunnen voorgedaan ten gevolge van een eventueel aanwezig motortje. We zagen rood opgloeien in de zadelbuis. De hypothese dat daar de batterij voor de elektrische versnelling zit en dat die misschien de oorzaak was, kwam niet aan bod. Ook in de trapas en in de as van een achterwiel was opvallend veel wrijving te zien, maar daar ís ook opvallend veel wrijving bij fietsen die vooruit gaan.

Vervolgens toonden ze uit de Giro van vorig jaar beelden van Alberto Contador die een achterwiel kreeg van een maat en er dan in één ruk mee wegreed. Ze filmden daarna een mechanieker die rare dingen deed aan zijn polshorloge - verdacht aldus de makers - en vervolgens toonden ze de controles van de UCI. Daarvan beweerden ze dat het controleren van fietsen met een tablet die blijkbaar elektromagnetische golven zou detecteren, niet betrouwbaar zou zijn. Oké, point taken, maar geen wederwoord.

En toen ging het naar Boedapest, waar ene Stefano Varjas een motortje met een lithium-ionbatterij van twee op vijf centimeter toonde. Dat zou 250 watt aanleveren. Niemand die de opmerking maakte dat je daarmee de helft meer energie levert dan de concurrentie en omgerekend ongeveer een derde sneller zou rijden, wat vergelijkbaar is met de zondagfietser die moeiteloos een brug oprijdt in het wiel van de geoefende wielertoerist. Aanvankelijk dacht je nog what the fuck! Vandaag weet je beter en denk je what the fuck ;-).

Het werd nóg spannender. Varjas is ingenieur en had ook een wiel met batterijen in de hoge velg ingebouwd. Dat kon op afstand worden aangezet, met een iPhone vanuit de auto bijvoorbeeld. De volgende keer dat je een renner ziet overleggen met de ploegleider, waarna die renner ineens versnelt, weet dan maar zeker dat de ploegleider via een bluetooth-verbinding met zijn iPhone het wiel heeft geactiveerd. Interessante theorie, ware het niet dat het wiel eerst een prototype zou zijn en vervolgens iets tussen 50.000 en 200.000 euro zou moeten kosten. Eén wiel zal wel volstaan, maar toch.

Allemaal leuk die samenzweringstheorieën maar het bleef vooral bij samenzwering en daarom hadden we nog wel een mooie afsluiter nodig. Ineens kwam de Hongaarse ingenieur met een in 1998 ontworpen motortje dat nu niet meer in zwang is omdat het 3,5 kilo weegt. Dat is de helft zwaarder dan een carbonfiets. Dat was pas een vondst, want het was op maat van renners met hele hoge trapfrequenties. En het was gebruikt! Waarop de animator - journalist is iets te veel eer, illusionist past misschien nog iets beter - besloot: "ik kan mij niet zo direct een renner voor de geest halen uit die periode, maar u vast wel en u moet maar reageren op de sociale media." Voor wie onder een steen zat in die tijd: hij bedoelde Lance Armstrong. De cirkel was rond. Arm, arm wielrennen.
El Chaba 19 april 2016 14:32
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/04/2016 14:33 door El Chaba.
El Chaba 19 april 2016 14:33
Waarom stel jij je nooit eens vragen bij Belgische prestaties of zijn het altijd alleen maar de buitenlanders die zich aan (mechanische) doping bezondigen..? Begint wel heel erg op te vallen, namelijk..
Proost! 19 april 2016 14:48
Wat een onnozel artikel van Vandeweghe.
Eerste misvatting is natuurlijk dat het geval Hesjedal perfect is verklaard zonder motortje. No way.
Tweede misvatting is dat het bij de infraroodkamera om warmte opgewekt door wrijving zou gaan. Bij alle transport en omzetting van elektrische energie komt er warmte vrij. Die warmte is hier aan de orde. Als je achteras door het draaien duidelijke warmer wordt dan de omgeving wordt het tijd om naar een achterwiel met veel betere lagering uit te zien. Als de opwarming door wrijving zou komen dan moet het natuurlijk bij alle wielen optreden. Het plaatsen van de accu voor de versnellingen in de zitbuis is natuurlijk wat onhandig.

Het voordeel van de warmtedetectie met een infraroodkamera is natuurlijk dat hij bij rijdende objecten prima werkt. Hoe denkt de UCI controles uit te voeren met de tablet die elektomagnetische straling detecteert? Gaat dat ook tijdens de koers? Met een drone dan zeker.
cyclingfreakske 19 april 2016 14:58
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Waarom stel jij je nooit eens vragen bij Belgische
> prestaties of zijn het altijd alleen maar de
> buitenlanders die zich aan (mechanische) doping
> bezondigen..? Begint wel heel erg op te vallen,
> namelijk..


die vraag hoef je niet te stellen... over bepaalde renners heb ik bedenkingen.... en ik niet alleen.
Verschil is dat oa Hesjedal een internationaal grote naam is, en Piet Snot van de kermiskoers niet eens genoemd word bij een gesprek op een terras.
Eveneens heb ik bedenkingen met sommige Belgische beloften, die boven hun curve rijden en nooit een verbetering van zoveel percent in 2j kunnen realiseren, zonder hulp van ongeoorloofde zaken.
Michael B* 19 april 2016 15:53
Edward A. Murphy (1918–1990), had hiervoor al een mooie uitspraak: "if there’s any way they can do it wrong, they will" of ook wel "Anything that can go wrong, will go wrong" (vrij in het Nederlands vertaald: als iets mis kan gaan, dan gaat het ook een keer mis). Valsspelen is van alle tijden. Hadden we eerst de Festina affaire, vervolgens Fuentes, daarna nog de Dynepo jongens van Saunier Dival/Gerolsteiner. Armstrong debacle en de Rabobank show. oja, ook de Medolium affaire in Rusland.... kan je gerust concluderen dat we met zijn allen worden genept bij het leven. Zit nu eenmaal in de wielersport verweven om vals te spelen, helemaal om dat het klaarblijkelijk normaal is geworden. Vorig jaar heeft de KNWU voor de gein bij de amateurs op doping gecontroleerd (voorheen de sportklasse A) en hoppa. Hele bosjes zijn opgepakt, maar daar hoor je dan niks van omdat ze stilzwijgend worden geschorst. De KNWU houd het stil, die willen geen nationale rel veroorzaken.

Vraag me toch af of er niet een of er een of andere mogelijkheid is om valsspelers direct levenslang kunnen worden geschorst. Laat die grote schoonmaak maar plaatsvinden. melodonium komt klaarblijkelijk niet naar voren in het bloedpaspoort. Zullen we dat bloedpaspoort dan maar gelijk afschaffen?
testa della corsa 19 april 2016 15:59
Dit topic begint inmiddels lachwekkend te worden.
cyclingfreakske 19 april 2016 19:00
met een tablet is dat niet mogelijk tijdens een wedstrijd, wat de UCI ook mag beweren. Ze moeten vlakbij de fiets controle doen, zoals in het filmpje.
cyclingfreakske 19 april 2016 19:07
Michael B* Schreef:
-------------------------------------------------------
>
Vorig jaar heeft de KNWU voor
> de gein bij de amateurs op doping gecontroleerd
> (voorheen de sportklasse A) en hoppa. Hele bosjes
> zijn opgepakt, maar daar hoor je dan niks van
> omdat ze stilzwijgend worden geschorst. De KNWU
> houd het stil, die willen geen nationale rel
> veroorzaken.
>


hoe lager het niveau, hoe meer betrapten winking smiley
Velodroom 20 april 2016 14:04
Het meest effectieve motortje was (is) natuurlijk dat van Aeolus.
Om de verveling tijdens de Waalse Pijl een beetje te temperen hieronder het relaas van Snelle Edje.
En ik zeg met Frank Boeijen, het is waar gebeurd.

Invloed van wind op de snelheid op het vlakke.
Dat snelle Eddy eventjes ruim een half uur 77,24 km/h zou kunnen rijden bij een windsnelheid van net begin Bft7 (50km/h) mag op papier leuk lijken, maar is volgens mij typisch een berekening van het weer.
Gebaseerd op de principes van de CHAOS-theorie loop je al snel tegen problemen aan. Hoe snel moet Tom Dumoulin dan al niet rijden?

Zelf was ik vooral vroeger een fervent windrijder (van +10 Bft tot -10Bft). Ik zou het nu niet meer durven, hetzij op een heel goed controleerbaar trajectje bergop.
In 1990 reed ik na een heel lichte afdaling met vervolgens een stuk vals plat van zo'n 50m een ultra korte sprint van 1,09s licht bergop (2 à 3%) en begon vervolgens te freewheelen.

De reden, dat ik niet door reed op het nog steeds 2 à 3 percent stijgende viaduct, was het gegeven, dat er na een paar honderd meter een brug kwam met een smal fietspad. Ik had geen zin om de vermaarde Evel Knevel (stuntrijder), toen nog in leven, te imiteren door over de brug te springen. grinning smiley

Mijn 200m tijd was met 1,09s inspanning op een oplopend traject zo ongeveer 10,75 seconden.
Ik reed uiteraard met een normale renfiets, want op een baanfiets had het niet gekund.
Ik heb uiteraard ook meerdere malen sprint en uptempo gereden bij flinke windsnelheden.
Het probleem is natuurlijk ook, dat je met een gewoon verzet dergelijke snelheden letterlijk en figuurlijk maar even kunt bijbenen.
Fredje Rompelberg reed ook superhard, maar moest daarvoor wel alle spelregels veranderen.

Nog langer geleden reed ik ooit met de voor ons landje de hoogst denkbare wind een ruim 800m traject met rugwind en vervolgens omgekeerd met tegenwind.
Ik kwam uit op een factor 7, met tegenwind dus 7x zoveel tijd nodig als met meewind.

En Goeddoeme, zeg dat het niet waar is. Dat 800m of misschien wel 900m traject staat ook nog als Strava segment bekend. Niet met mijn naam natuurlijk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/04/2016 14:07 door Velodroom.
Luijt 20 april 2016 18:15
Ik vind er niks aan, die motortjes. Gewoon stoppen met dit topic.
Luijt 20 april 2016 18:32
Ik vind er niks aan dit geleuter over motortjes. Stoppen met dit topic
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen