Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Sky zet Henao opnieuw op Non-Actief

Gepost door Ruudje2209 
Ruudje2209 20 april 2016 10:20
Net als vorig seizoen zet Sky Sergio Luis Henao Montoya op non-actief. Dit naar aanleiding dat de UCI vraagtekens heeft bij de gegevens uit het bloedpaspoort van Sergio Luis Henao in de periode augustus 2011 tot juni 2014.Dit gaat om dezelfde gegevens waar Sky eerder ook al vraagtekens bij had. Manager Brailsford geeft aan dat de ploeg Henao blijft steunen. Henao geeft zelf aan teleurgesteld te zijn en zo snel mogelijk weer te willen koersen.


[www.teamsky.com]
Prikdude 20 april 2016 10:23
Goed nieuws voor de onattente VSS-spelers!
Rudy t. 20 april 2016 10:33
Trieste kutploeg is het.

Misplaatst Moralistisch lopen doen over de rug van je eigen renners.

Als ze zelf hebben onderzocht dat de bloed waardes ok zijn zet je je renner niet op non actief.
MarcoV 20 april 2016 10:36
pfff, antwoorden moeten we, geen vraagtekens. Wie schiet nu wat op in deze opbiedingsstrijd tussen ploegen en UCI 'hoe moreel correct kun je zijn' ...
Niels 20 april 2016 10:37
Henao Henao, don't dream it's over...
Prikdude 20 april 2016 10:49
Kruipt naar een speldbericht inderdaad. 'Sky en Henao zetten bloedpaspoort op non-actief. Dit bij herhaaldelijke irreguliere gegevens uit het paspoort van de renner waar niets mis mee is.'
.
merijntje mortirolo 20 april 2016 10:57
Okee, ik geeffut toe, hier moest ik wel even om glimlachen.
Eazster 20 april 2016 10:57
Dat SKY is ook een kutploeg ,die nergens rekening mee houden.
Weten ze we niet hoeveel prikkers Henao spelen in het toch wel belangrijkste spelletje in de wielrennerij?
El Chaba 20 april 2016 11:17
[www.wielerflits.nl]

Sergio Luis Henao (Sky) opnieuw op non-actief

Sky heeft haar renner Sergio Luis Henao opnieuw op non-actief gesteld. Dat gebeurde eerder in 2014 al eens voor drie maanden, na een afwijking in zijn bloedpaspoort. Daarover zijn nieuwe vragen naar boven gekomen, waardoor de Britse formatie zichzelf opnieuw genoodzaakt ziet om de Colombiaan aan de kant te houden. Dat meldt Sky zelf in een persbericht. Henao was een van de topfavorieten voor de Waalse Pijl.

Vragen over periode 2011-2015
De afwijkingen in het bloedpaspoort van Henao, werd door Sky zelf vastgesteld. De miljoenenploeg van kopman Chris Froome benadrukt dat de Colombiaan nimmer positief getest heeft op een dopingcontrole. In 2014 riep Sky de hulp in bij de UCI en de Cycling Anti-Doping Foundation (CADF), waarna Henao tien weken lang werd onderworpen aan een serie onafhankelijke onderzoeken. Daaronder vielen onder meer urine- en bloedtesten op zowel zee- als hoogteniveau door WADA-geaccrediteerde laboratoria. Henao werd in de Colombiaanse bergen geboren en grootgebracht, waar hij tevens nog iedere winter traint.
De schommelingen in zijn bloedpaspoort bleken na het onafhankelijk onderzoek zijn normale respons op trainingen op hoogte. Na die conclusie mocht Henao in juni 2014 het Sky-tenue weer aantrekken tijdens wedstrijdverband. Het CADF heeft de voorbije week echter contact gezocht met de Colombiaan om extra informatie te voorzien over zijn bloedpaspoort tussen augustus 2011 en juni 2015. Volgens Sky betreffen de vragen van het CADF dezelfde waarden als die uit 2014 en komt het voor de Britse ploeg niet als een verrassing, stelt ze zelf. Omdat Sky in 2014 besloot om Henao aan de kant te houden, kan het naar eigen zeggen niets anders dan nu hetzelfde doen.

Brailsford en Heano verwachten snelle terugkeer
“De fysieke eigenschappen van mensen die uit hooggelegen gebieden komen, is een complex gebied”, legt Sky-teammanager Sir David Brailsford uit. “De wetenschap op dat gebied is beperkt en daarom hebben wij de laatste jaren met gedetailleerd wetenschappelijk onderzoek proactief gezocht naar een manier om die eigenschappen beter te begrijpen. Niet alleen voor Sergio, maar voor een schone sport in het algemeen. We herkennen de door CADF gestelde vragen, omdat we die onszelf voorheen ook hebben gesteld. Tot dusver was Sergio’s data niet toegankelijk voor de CADF-experts. Wij hopen en geloven erin dat zij echter dezelfde conclusie trekken als wij twee jaar geleden hebben gedaan, wanneer ze zijn achtergrond en alle bewijzen de komende weken onderzoeken.”

Brailsford blijft ondanks de ontstane situatie achter Henao staan. “We geloven in Sergio. Hij is onlangs helemaal teruggekomen op zijn niveau, nadat hij acht maanden heeft moeten revalideren van een potentiële carrière verwoestende blessure. Maar we respecteren ook het CADF-proces en houden ons in deze situatie aan Sky’s eigen beleid. We blijven Sergio volledig steunen in deze periode, zodat hij zo snel mogelijk weer wedstrijden voor ons kan rijden.” Henao zelf gaat uit van een positieve afloop. “Ik ben meer dan teleurgesteld. Ik heb ontzettend hard gewerkt om in wedstrijdconditie terug te keren, nadat mijn knie vorig jaar in duizend stukken uiteen lag. Maar ik weet wie ik ben, hoe ik ervoor gewerkt heb en welke opofferingen ik gemaakt heb om te staan waar ik vandaag de dag sta. Ik ben kalm en vol vertrouwen dat deze zaak snel is opgelost en ik mijn rentree kan maken.”
Bromertà 20 april 2016 11:30
Nou, kep dat nogs nader bestudeerd en het blijkt dat de Colombiaanse schrijfwijze niet zonder lijntjes kan. Die hoogte daarzo is buitengewoon duizelingwekkend, om over de arren moede maar te zwijgen.

My Quinta zegt no, ofwel zijlijn.
Slimmerd 20 april 2016 11:38
Gaat dat CADF het onderzoek dat Sky eerder gedaan heeft nu helemaal over doen of is het rapport van Sky afdoende om de CAFD te overtuigen?

Ik zie inmiddels dat de NOS hem ook al doorstreept voor de Giro, is redelijk kort dag dus zou best kunnen, zou dit misschien voor Poels nog een mogelijkheid zijn of zit die te vast in de Froome -trein?
El Mik 20 april 2016 12:32
Denk niet dat ze een van hun Tour renners naar de Giro gaan sturen, heeft Poels zich ook niet op voorbereid.

Maar ze hebben natuurlijk ook Landa in de Giro als kopman en Konig en Lopez als renners die ook nog top 10 kunnen rijden in steun.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/04/2016 12:33 door El Mik.
MarcoV 20 april 2016 14:17
Konig heeft knieproblemen en is twijfelachtig voor de Giro, de spoeling wordt wel dun (voor Sky-begrippen dan). Maar medelijden met Sky kan ik op deze manier niet krijgen, een beetje over de rug van Henao 'steun geven aan de renner'. Ja ja ....



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/04/2016 14:17 door MarcoV.
sijbriskie 20 april 2016 14:19
Fijne steun ja. Variant op: met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig.
JW 20 april 2016 15:11
Kan het ook zijn dat SKY zelf niet echt overtuigd is van Henao's onschuld, en geen risico wil lopen ?
Of zelfs dat ze een signaal hebben gehad dat er serieus reden is voor nieuwe twijfels ?
Cyclad 20 april 2016 19:06
Natuurlijk, er zijn meerdere opties. Zo vanzelfsprekend als Marco V. het schetst is het m.i. inderdaad niet.
cyclingfreakske 20 april 2016 20:26
af te leiden uit het artikel wil SkY zo te zien wetenschappelijk zeker zijn wat betreft Henao.
Zoals het artikel al aangaf kan het vrij complex zijn welke effecten het heeft bij mensen die op grote hoogte leven. In Columbia zit je snel aan 2000-2500m doorsnee hoogte.
Theoretisch krijg je een "boost" als je naar laag gelegen gebied gaat om te koersen, na een aantal weken.
zit je maanden op lage hoogte en je gaat dan weer naar je thuisland in Columbia, zit je plots in zuurstof armere lucht, het lichaam gaat dan extra compenseren door zo snel en zo veel mogelijk rode bloedcellen bij te maken.
Technisch gezien op het dopingbeleid kan dat problemen opleveren bij mensen uit zulke gebieden, en SKY zal dat absoluut willen uitsluiten met resultaten van een 2e onderzoek. Als dat inderdaad klopt aan het eerste onderzoek, heeft men een "b-analyse" die de theorie ook hard maakt, met wetenschap.
en hij mogelijk een bloedpaspport krijgt met iets hogere waarden....

oja : doorsnee mensen staat het basis op 52 a 54 hematocriet, in de sport is dat 50, sommige landen zelfs 48 (uci en wada = 50) voor mannen.
bij vrouwen ligt dat uiteraard lager.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/04/2016 20:28 door cyclingfreakske.
El Chaba 20 april 2016 21:13
oja : doorsnee mensen staat het basis op 52 a 54 hematocriet, in de sport is dat 50, sommige landen zelfs 48 (uci en wada = 50) voor mannen.
bij vrouwen ligt dat uiteraard lager.


Wat bedoel je daarmee?
Velodroom 20 april 2016 21:53
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> oja : doorsnee mensen staat het basis op 52 a
> 54 hematocriet, in de sport is dat 50, sommige
> landen zelfs 48 (uci en wada = 50) voor mannen.
> bij vrouwen ligt dat uiteraard lager.

>
> Wat bedoel je daarmee?

CF had beter hier ook kunnen kijken.
cyclingfreakske 20 april 2016 22:11
dat is toch erg simpel :

een vrijetijdsporter / niet competitief en doorsnee persoon, mag medisch maximaal 52 tot 54 hematocrietwaarde voor mannen hebben volgens de labo-resultaten.

een competitiesporter voornamelijk het wielrennen dan te verstaan, legt een maximale waarde op van 50 hematocriet. (UCI en WADA) voor mannen.

maw : de waarde van wielrenners ligt bij de UCI en WADA net wat lager dan de doorsnee maximale labowaarde voor een doorsnee persoon die al dan niet sport.

bij vrouwen liggen de maximale labowaarden lager, idem de UCI en WADA opgelegde waarden.

op zich niet bepaald erg logisch, je zou denken dat de maximale waarden van de UCI gelijkliggen met de doorsnee labo waarden die toegepast word op elk ander mannelijk persoon. . (max 52 tot 54 hematocriet ipv 50)


duidelijk ??



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/04/2016 22:13 door cyclingfreakske.
Goozzer 20 april 2016 23:08
Duidelijk incorrect inderdaad. We leven niet meer in 1998...
cyclingfreakske 20 april 2016 23:32
de labowaarden te Belgie liggen algemeen maximaal 52 a 54 voor mannen (afhankelijk van het labo) op een afprint van bloedresultaat hematocriet. (min 39 max 52 tot 54%)

Te Nederland 51 maximaal op labo analyse ?



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/04/2016 23:37 door cyclingfreakske.
Luijt 21 april 2016 00:02
Te is nooit goed behalve tequila
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen