Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Di Luca heeft geen spijt van doping

Gepost door Cecchini 
Cecchini 22 april 2016 12:21


'Als ik niets had gebruikt, dan had ik nooit gewonnen.' Dat zegt de Italiaanse ex-wielrenner Danilo Di Luca in zijn biografie. Hij zegt geen spijt te hebben van zijn veelvuldige dopinggebruik. 'Ik heb gelogen en mensen bedrogen. Ik heb gedaan wat ik moest doen om als eerste over de finish te komen.'

Di Luca kreeg in december 2013 een levenslange schorsing nadat hij voor de derde keer was betrapt op het gebruik van het bloeddopingmiddel epo. 'Doping is niet verslavend, maar het is een instrument van de macht: wie wint zorgt voor geld, voor zichzelf, het team en de sponsors.'

Di Luca - winnaar van onder meer de Giro (2007), Amstel Gold Race (2005) en Luik-Bastenaken-Luik (2007) - zegt dat hij 2001 begon met testosteron, epo en cortisonen. 'Ik kon het niet via de dokter krijgen, maar kocht het zelf, via internet en sportscholen. Het hoorde bij mijn baan.'

Meerdere betrapte wielrenners leggen de schuld van hun dopinggebruik bij het tijdperk waarin ze fietsten. Lance Armstrong tegen de BBC: 'Als ik in 2015 renner zou zijn zou ik het niet opnieuw doen omdat ik denk dat het nu niet meer nodig is. Maar als je me zou terugbrengen naar 1995, toen doping gemeengoed was, dan zou ik het waarschijnlijk opnieuw doen.'

Michael Boogerd zei tijdens zijn dopingbiecht tegen de NOS: 'Ik heb spijt dat ik in die cultuur wielrenner ben geweest en ik heb spijt dat ik die cultuur in stand heb gehouden. Ik heb spijt dat ik nooit mijn vinger heb opgestoken en heb gezegd dat het zo niet langer kon. En ik heb spijt dat ik niet in een andere periode wielrenner ben geweest. Ik wilde een goede wielrenner zijn en voor mijn gevoel hoorde doping daarbij.'
Michael B* 22 april 2016 13:19
Ach ja, we hebben altijd nog Maarten Ducrot. Al dat gezwam van hem over het nieuwe wielrennen. Een volstrekt onbewezen theorie, iets met dat renners nu anders wielrennen dan vroeger….Maarten Ducrot begon ermee in 2008: fris, aanvallend en schoon wielrennen, waarbij jonge renners het maken. Transparantie en nivellering zijn Ducrots toverwoorden. Iedere keer maakt hij het weer gekker. Dat renners wachten in de Gold Race vanwege het nieuwe wielrennen noemt hij dat dan, en even later was het toch weer oud wielrennen. Overigens hebben we Maarten Ducrot nog niet horen praten over motortjes. En zo brullen er nog wel een paar meer sportverslaggevers. Als een (jonge) renner demarreert, wordt dit direct gezien als het nieuwe wielrennen. Maar over een Gesink die jaren later (8jaar) bij verre niet zijn uitslagen haalde van zoals hij reed als 21 jarige wordt niet geroepen.

Graag levenslang schorsen direct na het eerste vergrijp. En ja, ook bijvoorbeeld zo'n Jeff Vermeulen met zijn zogenaamde vervuilde voedingssupplementen. Je ziet het bij Di Luca.... Eens een gebruiker altijd een gebruiker. 3x betrapt en maar zijn doping gebruik goed blijven praten, dat het nodig was blablabla. Aan de andere kant schaatsers bijv mogen van hun bond een hematocriet van 54 hebben, de renners slechts 50. Enz enz. De medische begeleiding viert weer hoogtij. En heel slim van ze als ze middelen hebben die niet te vinden zijn (of als ze een deal hebben gesloten met dokters, hartmedicijnen etc.). Dat is geweldig knap. Ja, je kunt het doping noemen dan. wat me niet bevalt is dat Thijs Zonneveld op Tv: ‘het zou wel heel cynisch zijn direct aan doping te denken bij team sky. Zo mag je niet denken” . Interessant hoe sportjournalisten een frame hebben waarin ze denken. Ik vind dat je wel zo mag denken. een goede journalist denkt aan alles en onderzoekt alles. Maar ja, de wielervolgers zijn dol op ‘schone sport’. nu, dan hebben ze het ook steeds daarover. Maar vaak over iets lullen maakt het nog niet waar.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/04/2016 14:20 door Michael B*.
Wanny 22 april 2016 13:47
Dan moet je ze wel eerst pakken. Hoeveel renners zijn er de laatste 20 jaar nou op doping gepakt? Zelfs Armstrong niet en die is honderden keren gecontroleerd. Boogerd ook nooit gepakt. En al die andere toppers waarvan je op je klompen kunt aanvoelen dat ze gebruikt moeten hebben om mee te doen om de knikkers ook niet.

En wie maakt zich er überhaupt druk over? Valverde wordt van de week gewoon toegejuicht als ie maar weer eens een overwinning bij schrijft. Museeuw loopt ook gewoon rond bij wielerwedstrijden. Boogerd is nog altijd zeer populair.

Dus een kleine pakkans en het grote publiek dat het niet zoveel kan schelen. Dan verandert er dus weinig.
Rudy t. 22 april 2016 13:47
Wat vind je eigenlijk van Lars boom?
merijntje mortirolo 22 april 2016 13:49
En van Laurens ten Dam?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/04/2016 13:21 door merijntje mortirolo.
Rudy t. 22 april 2016 13:50
In 98 werden de Italianen 1 2 en 3 op het beloften wk... Ik denk dat di Luca er al wel eerder aan begonnen is...
Velodroom 22 april 2016 14:00
Michael B* Schreef:
-------------------------------------------------------

> Maar vaak over iets lullen maakt het nog niet waar.

Je praat toch niet (weer) tegen jezelf? smiling smiley
Sorry, dat ik het weer tegen jou heb, maar je draagt ook zo'n rode hoofddoek. # Stier namelijk.
El Chaba 22 april 2016 14:13
En van Kai Reus?
Wist je dat hij al 4 x DNF op zijn naam heeft staan sinds hij bij Roompot een contract kreeg? Nee, hè? Heb je weer wat geleerd, jongû..
cyclingfreakske 22 april 2016 14:17
Alle betrapten van de generaties die de periode 95-2007 hebben meegereden, verwijzen vroeg of laat naar het gebruik begonnen in die tijd en als excuus uitspelen.
enerzijds een flauw excuus, helaas ook een bittere waarheid dat je bij de top en subtop zonder dat niet meer meekon.

Di Luca heeft anderzijds wel 3 kansen gekregen en ze verkloot op eenzelfde wijze. Dat is gewoon hardleers zijn en naar alles en iedereen de middenvinger opsteken. Dat zegt dan meer over zijn karakter dan als over zijn sportieve doel.
Walnoot 22 april 2016 14:24
Lekker, af en toe zo'n on-topic reactie...
Bromertà 22 april 2016 14:27
Uit Finland, vers van de pers, weer zo'n kwetterbericht van max 140 karakterslang, de volgerd kentum wel, van Vetoo, die dus, waarin stond dat we er weer een hebben. Zo'n super talent waarin elke molecuul zuurstof tot aan de kwark opgesoupeerd wordt:

Quote

ammattipyöräily ‏@ammattipyoraily 19h19 hours ago
9th in Stage 3 at #GiroDelTrentino. Egan Bernal, 19 years old. VO2 max 88.8 ml/kg/min.

Helaas kan ik dan een bijgedachte niet onderdrukken; hoe lang zal deze jongen keurig binnen de bloedlijntjes van het WADA-paspoort gaan kleuren? Italië, België, Spanje, Rabo, Kenia, Rusland, Panamapapers, Colombia. Met of zonder spijt, zelfs dan zie'kur geen lijn in. Vanuit het biljartlaken, vergeten en verwaarloosd tussen bierpullen en sigarettenpeuken, maar opgeklommen tot de ganzenveer schopte Dimitri Verhulst deze zin uit z'n kloten: 't is verdorven; het kleinste woord uit onze taal om de eigen soort neer te pennen. Tja ...
Linkebal 22 april 2016 14:28
Ik zou niet durven zeggen dat ie het verkloot heeft. Althans niet vanuit zijn eigen perspectief: een carriere lang gebruiken, prijzen winnen, een hoop geld verdienen, je nooit meer zorgen hoeven maken enz. enz.

Iemand als Ricco heeft het pas verkloot voor zichzelf, die heeft heel wat geld en prijzen misgelopen door zo vroeg in zijn carriere betrapt te worden. Overigens verkoopt ie tegenwoordig ijsjes op Tenerife smiling smiley

cyclingfreakske 22 april 2016 14:40
ja daar heb je een punt.
Di Luca was eigenlijk al einde carriere...eentje dat zeer goed gevuld was.

Ricco is echt wel de ultieme prutser....toptalent en topklimmer, een zeer grote toekomst... maar het idee dat het zonder niet lukt deed hem helemaal de mist ingaan.
Biti 22 april 2016 15:15
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> Alle betrapten van de generaties die de periode
> 95-2007 hebben meegereden, verwijzen vroeg of laat
> naar het gebruik begonnen in die tijd en als
> excuus uitspelen.
> enerzijds een flauw excuus, helaas ook een bittere
> waarheid dat je bij de top en subtop zonder dat
> niet meer meekon.
>
> Di Luca heeft anderzijds wel 3 kansen gekregen en
> ze verkloot op eenzelfde wijze. Dat is gewoon
> hardleers zijn en naar alles en iedereen de
> middenvinger opsteken. Dat zegt dan meer over zijn
> karakter dan als over zijn sportieve doel.

Dit dus. Het was of pelotonvulling zijn en er bergop afpieren of ook gaan pakken. Di Luca is er vroeg aan begonnen volgens mij. Bij de junioren, U23 en ook bij de elite z.c. werd er destijds volop gepakt. Het is mij toch ook weleens te verstaan gegeven dat ik me zou moeten "prepareren" als ik ambities had.
Olano 22 april 2016 15:43
Toch weer knap van je om in dit geval Di Luca direct aan Maarten Ducrot te koppelen. Om vervolgens soepel over gaan op het presteren van Robert Gesink. Ik dacht toch echt serieus dat het topic ging over het dopinggebruik van Danilo di Luca, maar dat heb ik dan kennelijk toch helemaal verkeerd gelezen.

Over lezen gesproken. Ik heb jou post drie keer gelezen, maar na drie keer snap ik nog steeds niet wat je allemaal schrijft. Iets met hak en tak, kant noch wal, dat soort zeg maar. Het is bijna knap. Zou je iets mee moeten gaan doen. Maar gelieve niet hier op het prikbord.
Carlos Danger 22 april 2016 17:58
En wij hebben geen spijt van Di Luca.
JW 22 april 2016 19:51
Voor de derde keer betrapt: Opnieuw een bewijs dat de sancties te laag zijn.
Na de eerste keer had het al over en uit moeten zijn.
Dat is ook bevorderlijk voor het spijtproces
Pyama 22 april 2016 21:30
Over 2008 zei hij, ik was een te kleine renner bij de verkeerde ploeg anders was ik wel beschermd door de Uci. Verwijzing naar Schleck?
JW 22 april 2016 22:42
Di Luca kreeg in 2008 4 maanden schorsing wegens verboden contacten met een Italiaanse dopingarts.
Van Schleck is aangetoond dat hij heel veel geld betaalde aan Fuentes. Naar zijn zeggen voor trainingsschema's. Naar mijn idee is nooit erg veel moeite gedaan om Schleck naar de galg te sleuren.

Hij mocht overigens niet mopperen.
Na zijn tweede (en nu zware) overtreding van de regels (2009, cera) kreeg hij een strafvermindering van 9 maanden vanwege zijn medewerking aan het dopingonderzoek.... Ik vraag me af wat hij daarvoor heeft moeten doen.
Binnen twee jaar na zijn (dankzij de strafvermindering versnelde) terugkeer opnieuw betrapt op epo.
Een aartsbedrieger...
diravi 23 april 2016 00:29
Staat in mijn top tien lievelingsrenners aller tijden.
diravi 23 april 2016 00:33
Gewoon een wielrenner.
Luijt 23 april 2016 01:55
Zijn demarrage in de vuelta. De rest stond stil. Hij en VDB
Biti 23 april 2016 09:49
Pyama Schreef:
-------------------------------------------------------
> Over 2008 zei hij, ik was een te kleine renner bij
> de verkeerde ploeg anders was ik wel beschermd
> door de Uci. Verwijzing naar Schleck?


Hij moet niet zo zeuren. Hij had al ver voor 2013 een levenslange schorsing moeten krijgen. Neemt niet weg dat de UCI niet heel voortvarend is geweest in het aanpakken van sommige collega-dopinggebruikers.
Curzio 23 april 2016 09:57
Media die aandacht besteden aan deze biografie en volgers die (godbeware) dit boek zouden kopen houden de dopingcultuur in stand. Dergelijke types doen alles voor aandacht en geld, en dat kan je bereiken door óf koersen te winnen óf betrapt te worden op doping.

Graag kapotprocederen dit sujet, laat hem al z'n prijzengeld en salaris terugbetalen, en dat deze 'biografie' maar snel op de mestvaalt van de vergetelheid moge belanden.
merijntje mortirolo 23 april 2016 10:38
-
Bij mij ook. Dat koffiemolentje: heerlijk. Die woede toen (wasda Gasparotto?) een ploeggenoot eerder over de finish kwam dan hij: classic. De smoel van een verwend moederskindje: bijna-ironisch.

Dat roze stond hem dan ook nog eens beter dan wie ook.

merijntje hartje Di Luca. Yes.
Pyama 23 april 2016 13:11
merijntje mortirolo 23 april 2016 13:20
Ah, thanks. kWasnie zeker.

Enniewee, bedenk ik ineens, heb jij het over Riccò of Di Luca trouwens, diravi?

In het eerste geval sla ik je morgen op je muil, in het tweede drinken we er eentje op jouw kosten.

kusjes!
Prikdude 24 april 2016 07:36
Iemand die Pfannberger aan hing kan moeilijk ernstig verstaan worden. Veel plezier in elk geval. Ga je bellen als Bardet je probeert te ontwijken (omdat hij mij dan ook nabij zal vermoeden).

Of J. de vriendin van Benji Gestauer wil knuffelen en Lieuwe (start die?) je dit jaar eens niet 25 minuten laat wachten. Verdomme erg jammer dat ik er niet bij ben.
diravi 24 april 2016 07:49
Riccò natuurlijk. Tot straks.
merijntje mortirolo 24 april 2016 08:35
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen