Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Wie is Sam Oomen?

Gepost door lodjan 
lodjan 23 april 2016 06:16
Denker des Vaderlands inspireert Sam Oomen (20) voor Luik-Bastenaken-Luik

MAASTRICHT - Voor wielrenner Sam Oomen wacht zondag wellicht de grootste uitdaging in zijn nog jonge loopbaan. De twintigjarige Tilburger debuteert die dag in Luik-Bastenaken-Luik, zijn eerste optreden in een van de belangrijkste wielerklassiekers. Oomen kent een stormachtig debuutjaar en blijkt voor de camera van Omroep Brabant een bijzonder ventje te zijn.

In zijn vrije tijd speelt Sam Oomen piano. Soms staat er een in de lobby van een rennershotel en dan kruipt hij erachter. Blijkt hij virtuoos te zijn. Vraag hem naar zijn grote voorbeeld en hij noemt geen sportman, maar de vorig jaar overleden Denker des Vaderlands René Gude. 

“Een bekende Nederlandse filosoof”, legt Oomen (20) uit. “Ik ben echt geïnspireerd door zijn manier van uitleggen en zijn strategieën. Echt een hele fijne man om naar te luisteren. Ik heb ook boeken van hem, al moet ik wel rustig zijn in mijn hoofd.” Wat hij van Gude leerde? Wandel niet sceptisch door het leven, blijf optimistisch. “Ik wil blijven genieten van het bevoorrechte leven. Natuurlijk is het een harde sport, kijk maar naar komende zondag. Dat wordt echt geen pretje. Maar haal er wel het optimale uit.”

Schone sport
In niets een doorsnee renner, Sam Oomen. Hij is zo ongeveer de enige in het peloton die in heel zijn leven nog nooit een tweet heeft verstuurd. “Twitter, tja”, grinnikt hij. “Ik ben koppig. Ooit heb ik gezegd dat ik er niet aan ga beginnen.” Doet hij het ooit wel, dan zal de psychologiestudent ongetwijfeld afknappen op het vluchtige, het vergankelijke. Hij koos bewust voor Giant-Alpecin, omringd door jongens die, zoals hij, ook net zo goed op de universiteit zouden kunnen zitten. “Het peloton zal altijd een mix blijven van jongens die goed kunnen studeren en jongens die niets met leren hebben. Hier voel ik me thuis”, zegt Oomen.

Hij ziet zich als een exponent van een generatie die niet slaafs doet wat opgelegd wordt, is ook niet bang om te wijzen naar de jaren vol bedrog die de sport geteisterd hebben. “Nadenken is nuttig. Waarom doe je iets? En wat zijn de consequenties? Zeker bij een schonere wielersport kunnen we een voorname rol gaan spelen.” 


‘Heb wel schrik voor Luik-Bastenaken-Luik’
Het ging rap de afgelopen maanden. Direct derde in het Critérium International. Stond hij daar naar naast Pinot, op het podium een beetje stuurs voor zich uit te kijken. “En dan maar rustig blijven hé. Komen jullie op bezoek, je leest een hoop over jezelf.” Hij bleef rustig. “Er waren echt wel momenten waarbij ik dacht: zo, dit is pittig. In de Ronde van het Baskenland werd ik voor mijn gevoel weer goed op mijn plek gezet. Maar ik ben er goed doorheen gekomen.”

Het is voorlopig een grote ontdekkingstocht, waarin hij ook nog succes boekt. Woensdag nog 39e in de Waalse Pijl, Oomen had niet eens een goede dag. In Luik-Bastenaken-Luik mag niemand op succes rekenen. Een koers van 253 kilometer. Heel eerlijk: “Ik heb er best schrik voor hoor. Ik heb nog nooit boven de 220 kilometer gekoerst. Het lichtje kan zomaar uit gaan. In een keer: paf. Dan is het over. Maar je moet wel door die grens heen.”

Hij hoopt gewoon zijn kopman Warren Barguil zo lang mogelijk bij te kunnen staan. Misschien via de vroege vlucht, misschien door lang in het peloton te blijven en te wachten. Verder verwacht Oomen er niet te veel van. Nu nog niet, over een paar jaar wel. “Het is toch een monument. Deze koers is een bouwsteen voor de wielersport, weet je wel. In de toekomst hoop en denk ik een rol te kunnen spelen.” En in de tussentijd blijft Oomen genieten. En wordt hij wijzer. Precies zoals het in de boeken van René Gude staat beschreven.
Omroep Brabant.
lodjan 23 april 2016 06:18
Zie link voor tv-interview: [www.omroepbrabant.nl]
Eddy Veen 23 april 2016 08:13
Dank voor het plaatsen. Ton Duk zal hier van smullen neem ik aan.
Zorro 23 april 2016 08:58
Mooi verhaal lodjan. Steven Rooks was 22 jaar toen hij zijn debuut maakte in deze wedstrijd en ook won.
Waarom Sam Oomen niet smiling smiley Veel plezier Ton Duk.
Prikdude 23 april 2016 09:19
Te weinig ambitie, komt er zo niet. Met de vuist op tafel rammen bij de teambespreking en blêren: "WIE IS WARREN BARGUIL? Die gaat hier heus geen podium rijden. Ik heb er zin in en ga voor top 4".
ton duk 23 april 2016 09:43
Eddy Veen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dank voor het plaatsen. Ton Duk zal hier van
> smullen neem ik aan.

Nee, ik haat kruikenzeikers..
gr
ton duk 23 april 2016 09:44
Zorro Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mooi verhaal lodjan. Steven Rooks was 22 jaar toen
> hij zijn debuut maakte in deze wedstrijd en ook
> won.
> Waarom Sam Oomen niet smiling smiley Veel plezier Ton Duk.

Mijn schoonmoeder heeft besloten dat ik Sam's overwinning morgen moet missen winking smiley
gr
Shinzawai 23 april 2016 10:21
Sam Oomen bestaat niet.
Eddy Veen 23 april 2016 10:28
Oeteldonk-Kruikenstad 1-0smileys with beer
Eindhovuh 23 april 2016 10:42
thumbs up
Zolang oomen zich niet uitspreekt over dat clubje stillen geef ik hem het voordeel van de twijfel.winking smiley
Eindhovuh 23 april 2016 10:46
Wel mee eens, in zoverre dat tegewoordig ieder team blijkbaar een kopman moet hebben die beschermt moet worden door een stel knechten. Van de hele dag knechten voor Barguil word je niet beter.
Velodroom 23 april 2016 12:33
Een bekende uitspraak van de psychologiserende wielrenner Oomen: "Het wielerleven is een heel gedoetje".
Eazster 23 april 2016 13:00
“Het peloton zal altijd een mix blijven van jongens die goed kunnen studeren en jongens die niets met leren hebben. Hier voel ik me thuis”, zegt Oomen

Impliceert Oomen hier nu dat er Dombo's bij de Lotto Jumbo's fietsen. Leuk om te zien dat zo'n jongen ook andere hobby's heeft naast het fietsen nl Le Piano bespelen .Leesde in een interview dat Pozzovivo ook een Virtuoos is op het jengelende instrument. En Traint op hoogte met Vivaldi of een van die 18e Eeuwse Oostenrijkse knakkers op de Mp3-speler.
Eazster 23 april 2016 13:02
Overigens produceren de echte groten hun huzarenstukjes vaak al rond de 20 jaar. Maar als Oomen goed voor de dag komt op de klimmetjes en Barguil kan bijstaan ben ik snel tevreden.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/04/2016 13:03 door Eazster.
Leon 23 april 2016 13:09
'Leesde'... is dat een intellectuele of kunstzinnige vorm van 'las' a la 'de idee'?
Pyama 23 april 2016 13:10
Eazster 23 april 2016 13:29
Shinzawai 23 april 2016 14:21
O.a. Valverde, Froome en Nibali waren nog niet eens prof op hun 20e.
Carlos Danger 23 april 2016 23:41
Broer van Moos?
Bromertà 24 april 2016 10:47
Of een vergeten zoon van Theo K ?
Biti 25 april 2016 08:35
Shinzawai Schreef:
-------------------------------------------------------
> O.a. Valverde, Froome en Nibali waren nog niet
> eens prof op hun 20e.

Soms is dat ook wel beter.

In elk geval, 26e geworden in L-B-L. Dat is niet verkeerd voor een 20-jarige.
Luijt 25 april 2016 11:27
Aad de Mos bestaat niet zul je bedoelen
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen