Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Balans voorjaarsklassiekers

Gepost door Shinzawai 
Shinzawai 24 april 2016 19:10
Peiling
Mooiste voorjaarsklassieker van 2016
Deze peiling is verlopen. Stemmen is niet langer mogelijk.
Er zijn 92 stemmen ontvangen.
Milaan-Sanremo 0
 
0%
E3 Prijs 0
 
0%
Gent-Wevelgem 1
 
1%
Ronde van Vlaanderen 14
 
15%
Parijs-Roubaix 61
 
66%
Amstel Gold Race 2
 
2%
Waalse Pijl 1
 
1%
Luik-Bastenaken-Luik 13
 
14%



Nadat Milaan-Sanremo zonder Le Manie wederom nauwelijks te genieten was, bleken de Vlaamse klassiekers het verwachte spektakel te bieden en deed Parijs-Roubaix daar nog een schepje bovenop, inclusief epische climax en een anti-held als winnaar. Sindsdien is het echter doffe ellende: drie doodsaaie koersen, ondanks de knappe overwinning van Poels, en dat is niet voor het eerst.

Als ik het me goed herinner, was de laatste leuke Amstel Gold Race de editie van 2011 en kon ik in 2012 voor het laatst genieten van Luik-Bastenaken-Luik. De Waalse Pijl is nou eenmaal de muursprint in Huy: daar leg ik me bij neer, zeker omdat het op woensdagmiddag is. En dat zou ook een stuk beter te verteren zijn wanneer de Amstel Gold Race en Luik-Bastenaken-Luik wel de moeite waard zouden zijn.
Parcourswijzigingen blijken niet of nauwelijks impact op het koersverloop te hebben, dus wanneer gaan ze eens serieus overwegen om de ploegen met maximaal zes renners te laten starten? Is het meteen een stukje veiliger onderweg.

Voor Sanremo lijkt het me heel fijn om Le Manie terug in het parcours te hebben, want die edities waren wel degelijk de moeite waard.
Sub Culture 24 april 2016 19:14
Beste (Vlaamse) voorjaar in jaren.
Van de Omloop tot Roubaix was elke koers genieten.
Daarna... tja..

Hopen op een top Giro.
cyclingfreakske 24 april 2016 19:24
veiligheid ??........... wanneer gaan ze die verdomde verkeersremmers,paaltjes en andere rotzooi uit de AGR halen ?
veruit de meeste gevaarlijke koers van het voorjaar.

2 factoren die de spanning verder lamleggen.... oortjes en tv in de wagen. De koersen waar oortjes werden verboden, was de koersspontaniteit duidelijk groter.
de toekomst zal nog meer programmeerwerk brengen, nog meer onaantrekkelijk wielrennen, en P-R zal misschien de uitzondering van het seizoen worden omdat de laatste 70km en materiaalpech sterk inhakken om de koerssituatie.
Linkebal 24 april 2016 19:24
Die Vlaamse wedstrijden hebben allemaal het laatste obstakel minimaal 10 km voor de finish liggen (Paterberg, Carrefour de l'Arbre enz.). Dan ontneem je de toppers de zekerheid dat ze met één krachtsexplosie kunnen winnen. Ze zouden in Luik juist geen extra hellingen moeten toevoegen. Eerder de Saint Nicolas als slotklim nemen en dan een stuk of tien kilometer vlak om dan te finishen langs de Maas. Ofzo.
MarcoV 24 april 2016 19:38
in één zin voor veiligheid pleiten én oortjes verbieden omdat je iemand napraat, je moet het maar kunnen ... als je zo'n pelotoninside kennis hebt, weet je toch dat daar vrijwel iedereen juist vanwege veiligheid voor oortjes is?
Als de 'oortjeskoersen' (RVV en P-R waren dat toch ook) mooi zijn hoor je er niemand over, als het niet mooi is, is de schuldige gevonden.
Bijna net zo vervelend als Wuyts die elke keer mag zeggen 'dat het door de punten komt' ..

Oh ja, en RvV vond ik mooier dan P-R ondanks de coole winnaar, omdat RvV toch minder door valpartijen beslist werd (behalve voor Avermaet ...)
Eindhovuh 24 april 2016 20:00
Veiligheid kan ook met neutrale oortjes.
Brieske 24 april 2016 20:07
Ballans voorjaarsklassiekers waren vooral Vlaanderen en in mindere mate Roubaix.

Groet
Andere Peter 24 april 2016 20:23
Ik heb vanouds een lichte voorkeur voor het Waalse werk boven het Vlaamse. Maar ik kan het alleen maar met je eens zijn. Naar mijn gevoel lijden de Waalse klassiekers gezamenlijk aan een overschatting van de zin van een zo laat mogelijke beslissing, de zo laat mogelijk in het parcours weggelegde definitieve afscheiding. Dat werkte in het verleden, maar wellicht in heden misschien niet meer door het toegenomen gecontroleerd koersen.

Hoe verder je in dit soort wedstrijden het zwaartepunt naar de finish opschuift, des te meer de renners er een afwachtingskoers van maken. RVV, PR, E3 en GW lijden daar niet aan omdat het zwaartepunt van de koers veel meer gespreid ligt of zelfs heel vroeg komt (PR/Bos).

Ik weet niet of dit mogelijk is voor de Waalse klassiekers, maar het is tijd voor wat accentverschuivingen. Dat nodigt uit tot langere finales, het sneller wegvallen van helpers, het vroeger uit hun pijp komen van subtoppers en soms zelfs favorieten. Al is het maar een tijdelijke breuk die later weer hersteld wordt.
cyclingfreakske 24 april 2016 21:18
niemand napraten.
je kan onmogelijk ontkennen dat sinds de oortjes de koersen vooral oersaai zijn beginnen worden. TV in de wagen doet er nog een schep bovenop.

Veiligheid oortjes - dat is bijzonder paradoxaal. :
1) veiliger omdat men obstakels kan melden, valpartijen etc...
2) totaal ONVEILIG omdat iedereen net door die oortjes in de laaste 10-15km van een koers, of voor een helling, naar voor word geschreeuwd.
vooral in vlakke koersen en etappes zie je dat beeld. Valpartijen daardoor alleen al veroorzaakt zijn ontelbaar
Ook exact dat wat diverse renners al aangekaart hebben.

teamslieders gebruiken maar al te graag het excuus veligheid,maar houden elk initiatief tegen waar een kanaal gebruikt word dat elke vorm van radio-teamorder verbied en echt enkel over veligheid en medische zaken gaat. Ook initiatief van organisators op dat vlak word direct afgeblokt.
MarcoV 24 april 2016 21:49
ok, dat open kanaal, dat mag geprobeerd worden, waarom dat er dan niet komt ...
Shinzawai 24 april 2016 22:03
Vermoedelijk hetzelfde als kleinere ploegen: de ploegen willen het niet?
Luijt 25 april 2016 01:00
Alle voorjaarsklassiekers waren en zijn mooi. Vooral omdat ze zo verschillend zijn. Na die mooie Vlaamse wedstrijden kun je alweer uitzien naar de heuvelklassiekers. Het is en blijft fijn. Accentverschuivingen, het zal allemaal wel, of eigenlijk ook niet. Het maakt geen reet uit. Al die parcoursen zijn op hun eigen manier selectief genoeg om er een mooie koers van te maken. Het enige is dat het tegenwoordig lang duurt voordat de grote jongens uit hun hok komen. So be it. Ik wacht wel.

Groet, Luijt
Miquel1983 25 april 2016 09:05
Linkebal Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die Vlaamse wedstrijden hebben allemaal het
> laatste obstakel minimaal 10 km voor de finish
> liggen (Paterberg, Carrefour de l'Arbre enz.). Dan
> ontneem je de toppers de zekerheid dat ze met
> één krachtsexplosie kunnen winnen. Ze zouden in
> Luik juist geen extra hellingen moeten toevoegen.
> Eerder de Saint Nicolas als slotklim nemen en dan
> een stuk of tien kilometer vlak om dan te finishen
> langs de Maas. Ofzo.

Verschil tussen Roubaix en Vlaamse klassiekers enerzijds en AGR en LBL anderzijds maakt denk ik toch dat de AGR en LBL minder selectief worden wanneer laatste klim 10-15 km voor finish ligt. Mogelijk wel meer spanning in de finale maar ook veel meer kans dat een renner wint die niet de beste van de koers is. Stel dat het groepje met Poels, Albasini, Costa en Sanchez op 10 km voor de finish was weggesprongen, met daarna nog 9 km vlak terrein, dan was de kans groot dat ze waren teruggepakt en dat er een sprint zou zijn van 20-30 man of misschien een eenling met een goed getimede demarrage in de vlakke laatste kilometers. Maar dan had de beste klimmer waarschijnlijk niet gewonnen.

Het is inderdaad jammer dat de eerste 240 km van LBL steeds saaier zijn geworden, maar die finale is wel altijd genieten en dermate zwaar en selectief dat alleen de beste winnen kan. De Rue Naniot vind ik een waardevolle toevoeging omdat de voorgaande 2 jaar was gebleken dat de Saint-Nicolas net niet selectief genoeg was, en dat toch nog vrij grote groepjes overbleven.

Bij AGR zie ik meer in je voorstel om de Cauberg 10 km voor finish te leggen. Sowieso omdat AGR en Cauberg minder selectief zijn. In AGR wint sowieso niet per se de beste in koers (zie vorig jaar Kwiatkowski). Daar krijg je een leukere wedstrijd wanneer je terug gaat naar parcours uit jaren '90.

De Vlaamse klassiekers en Roubaix zijn compleet andere koersen. Daar kun je de laatste obstakels 20 km van de finish leggen (of zelfs 35 in Gent-Wevelgem) en dan wint vaak nog de beste renner, omdat het veel meer een afvalkoers is door kasseien, smalle slechte wegen en wind.
Miquel1983 25 april 2016 09:09
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Hoe verder je in dit soort wedstrijden het
> zwaartepunt naar de finish opschuift, des te meer
> de renners er een afwachtingskoers van maken. RVV,
> PR, E3 en GW lijden daar niet aan omdat het
> zwaartepunt van de koers veel meer gespreid ligt
> of zelfs heel vroeg komt (PR/Bos).
>

Ik weet niet of dit zoveel uitmaakt. De zwaarste hellingen in AGR (Eyserbosweg) en LBL (Redoute) liggen ook 40 km van de finish en toch leidt dat niet tot soortgelijke afscheidingen als op de Koppenberg, Bos van Wallers en Moins en Pevele. Het zijn gewoon compleet andere koersen en grootste verschil blijft volgens mij toch wel de smalle wegen met kasseien.
Gebruikernaam 25 april 2016 11:07
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> veiligheid ??........... wanneer gaan ze die
> verdomde verkeersremmers,paaltjes en andere
> rotzooi uit de AGR halen ?
> veruit de meeste gevaarlijke koers van het
> voorjaar.

Schaam je voor zo'n opmerking!
Je weet waarom ze in Nederland verdomde verkeersremmers hebben toch:

[www.hln.be]
[www.swov.nl]

Nederland had dus met 6 miljoen mensen meer inwoners 100 minder verkeersdoden dan België.
ton duk 25 april 2016 11:17
Milaan-Sanremo : Demare
E3 Prijs : Kwiatkowski
Gent-Wevelgem : Sagan
Ronde van Vlaanderen : Sagan
Parijs-Roubaix : Hayman
Amstel Gold Race : Gasparotto
Waalse Pijl : Valverde
Luik-Bastenaken-Luik : POELS

Best opvallend..het falen van de Belgische gevestigde orde en de zo bejubelde talentenvijver.....
gr
Luijt 25 april 2016 11:24
Gelukkig voor de Belgen komt nu het rondewerk.
Biti 25 april 2016 12:15
Gebruikernaam Schreef:
-------------------------------------------------------
> cyclingfreakske Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > veiligheid ??........... wanneer gaan ze die
> > verdomde verkeersremmers,paaltjes en andere
> > rotzooi uit de AGR halen ?
> > veruit de meeste gevaarlijke koers van het
> > voorjaar.
>
> Schaam je voor zo'n opmerking!
> Je weet waarom ze in Nederland verdomde
> verkeersremmers hebben toch:
>
> [www.hln.be]
> tail/2545286/2015/12/03/Aantal-verkeersdoden-in-Be
> lgie-stijgt-voor-het-eerst-sinds-2011.dhtml
> [www.swov.nl]
> t_Verkeersdoden.pdf
>
> Nederland had dus met 6 miljoen mensen meer
> inwoners 100 minder verkeersdoden dan België.

En daarin spelen niet meer factoren een rol dan alleen die verkeersremmers?
Gebruikernaam 25 april 2016 13:09
Biti Schreef:
-------------------------------------------------------

>
> En daarin spelen niet meer factoren een rol dan
> alleen die verkeersremmers?

Vast wel, maar als die verkeersremmers maar een gedeelte van de verklaring zijn, dan is dan al genoeg reden om ze niet weg te halen voor een wielerwedstrijd.
Snorfietser 25 april 2016 14:09
Als neutrale toeschouwer zou ik zeggen RVV. PR vond ik een enorme anti climax door het niet winnen van Boonen. Uiteindelijk LBL toch de mooiste, niet omdat het nou zo'n boeiende koers was, maar omdat de overwinning van Poels aanleiding gaf om juichend door de woonkamer te rennen.
Shinzawai 25 april 2016 14:17
Ik vond de zege van Hayman juist de parel in de kroon van P-R.
Erik S. 25 april 2016 15:31
Ik kon van P-R alleen het laatste uur zien. Naar het schijnt was het daarvoor ook al flink feest dus qua koers zou dit de mooiste moeten zijn, ware het niet dat de overwinning van Poels daar natuurlijk ver overheen gaat.
Andere Peter 25 april 2016 16:46
Eyserbosweg is helemaal niet extreem zwaarder dan bv Keuteberg of Cauberg. Een marginaal verschil. Zeker in lengte. Het is absoluut geen zekere scherprechter. En bovenal: die 40 km voor de finish is natuurlijk nog veel te dichtbij. Het maakt gewoon deel uit van de opeenvolging ion die finale, helemaal aan het einde van de 260.

De zwaarste passage moet in de gelijkmatige Limburgse heuvels al op ca 100 tot 70 km voor de finish komen. Precies zoals het Bos in de gelijkmatige opeenvolging PR. Daarna in de laatste 40 km nog wel een paar heuvels. Maar niet zoveel of zo zwaar dat Gilbert kan wachten op de laatste klim. Lichter naar het einde toe dus. En het 40 km-punt hoort bij het einde.
cyclingfreakske 25 april 2016 16:47
een 150e plaats moet lukken grinning smiley
cyclingfreakske 25 april 2016 16:52
de finale van Parijs Roubaix steekt er wel bovenuit Tevens ook de enige koers waar zelfs op 130km van de meet de koers helemaal werd opengebroken (val Canellara was de aanleiding) De Omloop was ook goed,
de rest ??? ... pfffff die worden elk jaar saaier en saaier... het afwachtend koersen word steeds erger tot zelfs bijna op de meet toe.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/04/2016 16:54 door cyclingfreakske.
Andere Peter 25 april 2016 16:55
''Verschil tussen Roubaix en Vlaamse klassiekers enerzijds en AGR en LBL anderzijds maakt denk ik toch dat de AGR en LBL minder selectief worden wanneer laatste klim 10-15 km voor finish ligt.''

Dit is een duidelijk geval van: doordat dit je aanname is, wordt het ook je conclusie.

Het is namelijk, zoals steeds blijkt, pertinente nonsens. Juist de late finale maakt de koersen minder selectief. Afwachtingskoersen. Om een selectieve koers te krijgen miet j zorgen voor vroegere scherprechters. En juist mínder scherprechters aan het eind. Wat je wil, is dat de sterkste man op de scherprechter zich reeds vroeg genoodzaakt voelt om het verschil te maken.

Ik zeg niet dat dit altijd zou lukken. Maar het verdient wel aanbeveling om eens uit het automatisme te stappen dat je steeds láter die laatste klim en grote scherprechters wil plaatsen. Dan is er weer een afwachtingskoers en dan zoeken ze allemaal naarstig naar nóg een klimmetje in de laatste 5 of 10 km. Pfff, nee, die klimmetjes zijn nu juist de reden dat ze allemaal wachten. Die koersen gaan ook allemaal steeds meer op elkaar lijken. Doordat ze diezelfde reflex hanteren. Think out of the box.
El Mik 26 april 2016 00:56
RVV vond ik de mooiste koers met de kleppers die elkaar geweldig bestreden.

P-R was volledig een valpartij waardoor er al vroeg een boeiende situatie ontstond, maar daar baalde ik meer van dan dat ik er van genoot (mede ook omdat ik geen sympathie had voor de renners die voorop reden en wel voor die achterop waren geraakt). De diepe finale was dan weer wel genieten, maar niet zoals de RVV.
De heuvelklassiekers zijn in deze vorm op sterven na dood wat mij betreft. Een koers als San Sebastian is leuker dan de AGR en LBL tegenwoordig, hoop dat er iets gaat veranderen in die koersen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/04/2016 00:58 door El Mik.
cyclingfreakske 26 april 2016 16:50
Shinzawai Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vond de zege van Hayman juist de parel in de
> kroon van P-R.

..... en deed iedereen met verstomming slaan.
Het gezicht van Lefevre was goud waard....
malheur 27 april 2016 13:06
PR de mooiste en LBL de leukste
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen