Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Patrick Lefevere uit kritiek: “Ik begrijp de andere teams niet, niemand wil werken”

Gepost door JW 
JW 09 mei 2016 14:13
Etixx-Quick Step-ploegleider Patrick Lefevere is verbaasd over de eerste dagen van de Giro. Marcel Kittel won de tweede en de derde etappe in de ronde van Italië, maar ook Lefevere zag dat de andere teams niet echt hebben ingezet op een ritzege van hun sprinters. “Er zijn veel sprinters maar als je niet werkt, komt er geen beloning”, zei hij bij Cycling Weekly.

Marcel Kittel won gisteren na de tweede ook de derde etappe in de Giro en nam zo de roze leiderstrui over van Tom Dumoulin. Gisteren won hij met sprekend gemak de sprint en Lefevere verbaasde zich over de tactiek van de andere teams. “We hebben goede renners en ik ben ervan overtuigd dat we het werk kunnen doen, maar ik begrijp de andere teams niet. Niemand wil werken en ze riskeren de ritzeges te verspelen. Voor ons was het genoeg om tweede en derde te eindigen voor de roze trui over te nemen, maar we willen winnen. Er zijn veel sprinters maar als je niet werkt, word je ook niet beloond.”

Focus op algemeen klassement

Sky en Orica-GreenEdge bijvoorbeeld hebben met respectievelijk Viviani en Caleb Ewan ook sprinters in huis. Maar die ploegen komen voor het algemeen klassement. “En dan?” Vraagt Lefevere zich af. “Of je komt met een team of je blijft thuis.”
JW 09 mei 2016 14:16
Er zijn Belgen en Belgen winking smiley

De Sporza-commentatoren spraken er gisteren daarentegen hun verwondering over uit dat andere teams Etixx bijsprongen, en die ploeg daarmee aan zekere winst hielpen.
Walnoot 09 mei 2016 14:21
Lefevere neemt de rol van nar weer op.
Von Kármán 09 mei 2016 14:22
Buitencategorie zeurpiet
aartstyle 09 mei 2016 14:38
Kan die man niet uit het wielrennen verbannen worden? Zeldzame zeurpiet, maar dan alleen zeuren als het parcours of de omstandigheden niet in zijn voordeel zijn. Niet snel een hekel aan iemand, maar Lefevere staat in de sportwereld bovenaan!
Remko 09 mei 2016 14:39
Inderdaad onbegrijpelijk dat die andere teams niet willen werken.....
zumsteg 09 mei 2016 14:45
Ik ga ervan uit dat Lefevere dit zegt om zijn belang (ervoor zorgen dat andere ploegen blijven meehelpen in het voorbereiden van een massasprint die vervolgens makkelijk gewonnen wordt door Kittel) te dienen, net zoals veel van zijn praatjes.

Iemand die al zoveel jaar een topploeg opzet en leidt is niet dom genoeg om dit als 'objectieve' mening te hebben.

Dat er mensen zijn die dit neerpennen zonder kritische tegenvraag te stellen is meer een bewijs van domheid.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/05/2016 14:46 door zumsteg.
Slimmerd 09 mei 2016 14:46
Haha, het blijft ook een onnavolgbaar figuur. Volgens mij was er zelfs minimale hulp, maar eigenlijk was dat al absurd, want het is werken voor een maximale 2e plek.
MarcoV 09 mei 2016 15:03
volgens mij vindt Lefevere het wel leuk om de rol van nar op te nemen, hij weet echt wel beter.

Dat gisteren IAM voor een 13e plaats nog zo z'n best doet om te helpen is inderdaad eerder gek, iemand als De Cauwer ziet dat ook, en Lefevere ziet ook dat ook echt wel en wrijft in z'n handen

Dat de andere Vlaamse media niet in staat zijn om een wedervraag te stellen, is erger. Ander voorbeeld, het commentaar na Luik-Bastenaken-Luik, toen profeet Wuyts in het Belgische journaal ging zemelen dat 'Etixx voluit de kaart van de jeugd trekt'. Dat ze de 30-jarige Dan Martin juist voor o.a. LBL hadden aangetrokken en hij er weinig van bakte, lijkt Wuyts dan compleet te vergeten ...
Snorfietser 09 mei 2016 15:25
Typisch Lefevere dit. Alsof hij in de bergritten mannetjes op kop gaat zetten om Verona of Jungels in kansrijke positie te brengen. Na 2 demonstraties van Kittel kun je zelfs verwachten dat de andere ploegen het bij de volgende vlakke etappes over een andere boeg gaan gooien. Kijk maar of je een mannetje mee kunt krijgen, want sprinten tegen deze Kittel is kansloos.
El Chaba 09 mei 2016 15:32
Zo is het maar net. thumbs up

Lefevere doet dit uiteraard bewust. Andere ploegleiders krijgen dit ook te horen en als er maar één of twee een beetje van onder de indruk zijn - hij is natuurlijk niet zomaar iemand en heeft groot aanzien - heeft hij zijn doel al bereikt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/05/2016 15:34 door El Chaba.
JW 09 mei 2016 15:33
Natuurlijk zegt Lefevere dit uit welbegrepen eigen belang, en zal ook hij soms verbaasd zijn als kansloze teams soms bijspringen. Dat is al jaren zo.
De vraag van José en Renaat lijkt me dan ook relevanter: waarom zijn teams niet nadrukkelijker bezig het Etixx moeilijker te maken ?

Gisteren hadden ze die vraag vooraf aan de ploegleiding van Lotto Soudal gesteld, en kregen een wat onduidelijk antwoord. Tijdens de rit deed Soudal een paar dappere pogingen om het peloton uiteen te rijten. Met meer wind en minder beschutting was het misschien nog wat geworden.
Leon 09 mei 2016 19:12
zumsteg Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik ga ervan uit dat Lefevere dit zegt om zijn
> belang (ervoor zorgen dat andere ploegen blijven
> meehelpen in het voorbereiden van een massasprint
> die vervolgens makkelijk gewonnen wordt door
> Kittel) te dienen, net zoals veel van zijn
> praatjes.
> Iemand die al zoveel jaar een topploeg opzet en
> leidt is niet dom genoeg om dit als 'objectieve'
> mening te hebben.

Inderdaad. Alles wat Lefevere in de openbaarheid zegt (of schrijft) heeft als doel er met de ploeg voordeel van te hebben. Met functioneel opportunisme bereik je in zijn ogen veel meer dan met integere teksten waardoor iedereen je sympathiek gaat vinden. Achter de schermen praat hij soms heel anders, en zal hij ook zeker deze analyse bevestigen.
Quarantanove 09 mei 2016 19:20
Lefevre is juist een man die heel sympathiek overkomt. Ook heel succesvol gedurende een heel lange periode en dat roept veel op jaloezie gebaseerde antipathie op bij chauvinisten uit andere geledingen.
Prikdude 09 mei 2016 19:36
En de zeikmachinist, die zeverde weder.
cyclingfreakske 09 mei 2016 20:07
hij kan soms overdrijven, maar hij heeft hier inderdaad een punt.
Als je ziet hoeveel teams er met een snelle man zijn, en je ziet hoe weinig die ook maar gesteund worden richting meet.
de 2e rit was een belachelijke trein-trein duel, eentje links en eentje rechts van de baan. Oerdom, want ten eerste kost het extra veel kracht en rijd je jezelf voor je kop, en ten 2e maak je het nog moeilijker om je snelle man in positie te brengen.
Ze hadden gewoon dicht moeten aansluiten en minder wind pakken, desnoods meedraaien.
Verder zie je dan team steun geven met....2 man of misschien 3, die dan al veel te vroeg weg zijn en hun sprinter kompleet in de wind zit.
Zo maak je het Kittel nog makkelijker...

anderzijds zie ik wel een reden voor dat armtierig steunwerk aan hun sprinters.....
Gezien Nederland erg gekend is voor massas verkeersremmers, smalle straten, rotondes en alles wat je nog kan inbeelden om het verkeer te remmen... levert het ook veel meer gevaar op om met een pak naar de meet dte drummen.
Mogelijk wacht de rest tot Italie, gewoon om het risico tot ongevallen etc te verkleinen en niet zomaar enkele renners ectra risico geven tot weken uit te vallen. (wat hun meer geld kost).
cyclingfreakske 09 mei 2016 20:10
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> De vraag van José en Renaat lijkt me dan ook
> relevanter: waarom zijn teams niet nadrukkelijker
> bezig het Etixx moeilijker te maken ?
>


waarmee Lefevre eigenlijk op zijn manier dezelfde vraag stelt en toch wat terechte kritiek uit . Ze winnen natuurlijk, maar de manier waarop andere teams het tot nu toe deden, was gewoon sinterklaas spelen en cadeautjes uitdelen.
diravi 09 mei 2016 20:42
De vorige zomer onklopbare Greipel schijnt ook mee te fietsen. In wat voor crisis zit die eigenlijk?
Sub Culture 09 mei 2016 21:49
Tja, als zo'n Orica straks een mannetje als pakweg 7de heeft in het eindklassement, leuk hoor, maar dan win ik liever 3 etappes met mijn ploeg.
Snorfietser 09 mei 2016 22:04
Heeft in het voorjaar natuurlijk een rib gebroken, is volgens mij n iet gelukt om weer echt op niveau te komen.
Biti 09 mei 2016 23:38
Waarom zouden ze werk gaan verrichten voor Kittel? Die ploegen maken gewoon een inschatting en ze hebben kennelijk niet het vertrouwen dat hun sprinter Kittel gaat kloppen. Dan spaar je je krachten of probeer je wat anders. Dat weet Lefevre ook wel.
Andere Peter 10 mei 2016 02:45
Heel goed gezien. Het gebrek aan tegengeluid is het ergste. De fluwelen behandeling voor de koning. Ze laten hem ermee wegkomen alsof hij Erdogan himself is. En tsja, dan gaat hij steeds verder natuurlijk. Pure territoriumdrift.
Andere Peter 10 mei 2016 02:46
Puur Jiskefet. Dit is Kees Prins geweest hoor.
Andere Peter 10 mei 2016 03:51
Tuurlijk. Maar moet je nu als bedrijf over dat soort keuzes door een concurrerend bedrijf je afkeuring uiten? Terwijl je wenst dat dat concurrerende bedrijf een keuze gaat maken on jóúw belang?
Shinzawai 10 mei 2016 08:41
Voorlopig zijn beide vlakke etappes in een massasprint geëindigd, dus hebben de sprintersploegen die niet hebben gereden groot gelijk gehad.
cyclingfreakske 10 mei 2016 11:47
....door het hun nog makkelijker te maken.
thja 12 mei 2016 12:21
diravi Schreef:
-------------------------------------------------------
> De vorige zomer onklopbare Greipel schijnt ook mee
> te fietsen. In wat voor crisis zit die eigenlijk?


Je hebt het toch een beetje mis met je crisis. Greipel is vooral wat voorzichtiger geworden in sprints en is het wringen naar de sprint toe wat verleerd.
Andere Peter 13 mei 2016 02:39
Eens met JW. Rio staat voorop. Juist de ervaring van de Vuelta maakt het geen aantrekkelijke gedachte om lange tijd in het rood te gaan rijden om het roze te behouden. En natuurlijk kan hij de underdogrol wat overdrijven door te benadrukken dat hij zich niet voor die 3e week heeft voorbereid. Het zal waar zijn. En het zal wat aangedikt worden omdat dit toch een lekker gevoel moet geven van vrijuit rijden. Precies dat kan wel steken bij Nibali of Valverde.
zumsteg 13 mei 2016 09:57
Rio is te zwaar voor Greipel.
Goozzer 13 mei 2016 14:36
Je bedoelt dat het na de Vuelta geen enkel probleem bleek, integendeel zelfs (had alleen last van een ongelukkig zitvlak probleem, maar zelfs in de wegrit reed hij nog bijna naar een medaille), zoals het ook voor de Tourgangers normaal gezien goed zal uitpakken in Rio.

Voor Dumoulin zal gelden dat hij begin/half juni de supercompensatie van de Giro zal hebben. Daar heeft hij in Rio weinig aan. In zekere zin vind ik de combinatie Giro-OS dan ook ongelukkig, omdat er enorm veel tijd tussen zit (met weinig gunstig gelegen competitie) waardoor je praktisch echt helemaal opnieuw zult moeten beginnen, waarvoor het tegelijkertijd eigenlijk ook weer kort dag is. Iets dat me me dan vooral ook mentaal een opgave lijkt, omdat het behoorlijk veel discipline vereist. Voordeel voor Dumoulin is dat het puur voor de tijdrit al weer beter behapbaar is dan voor de wegrit, waar Valverde (als regel op vele uitzonderingen ongetwijfeld mijn ongelijk gaat bewijzen)...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen