Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Wielrenner Gijs Verdick (21) overleden

Gepost door Olano 
Olano 10 mei 2016 11:57
op de site van Jo Piels. Zeer treurig. Sterkte aan de familie, vrienden, ploeggenoten.
,
Gijs is een week geleden in Polen tot twee keer toe getroffen door een hartstilstand. De situatie was direct al zeer zorgwekkend en uiterst kritiek. Gijs werd kunstmatig in coma gehouden en is afgelopen zondag vanuit Tarnów (Polen) terug gevlogen naar Nederland en daarna overgebracht naar het Isala ziekenhuis in Zwolle. Op maandag is Gijs overleden. De familie heeft aangegeven dat Gijs zijn organen doneert om andere levens te redden.

Wij zijn enorm geraakt door dit verlies en zeer verdrietig, voor het hele team is het onwerkelijk wat er is gebeurt. Voor Gijs was de overgang naar Cyclingteam Jo Piels de droom om een stap hogerop te komen uitgekomen. Gijs zei daar aan het begin van het seizoen het volgende over,

“Ja inderdaad mijn ambitie van vorig jaar was om van Sensa - Kanjers voor Kanjers een stap hoger op te zetten richting het continentale niveau. Nu dit gelukt is kijk je weer verder omhoog maar voor dit jaar is het doel om een goed seizoen te draaien met Cyclingteam Jo Piels. Natuurlijk hoop ik op het hoogst haalbare.”

Gijs was een fijne jongen om mee naar de koers te gaan en wij zullen hem enorm gaan missen. Ons medeleven gaat uit naar de familie, wij wensen jullie veel kracht en sterkte toe bij het verwerken van dit grote verlies.
Ger 10 mei 2016 12:39
Sterkte voor de familie en de ploeg van Cycling Team Jo Piels. Het leven kan hard zijn en zeker als het zo'n jong iemand overkomt.
Frederik D. 10 mei 2016 12:53
Jongens, wat vreselijk.

Mijn deelneming.
Leon 10 mei 2016 13:12
Triest. En goed dat Gijs' orgaandonorschap nog even benadrukt wordt.
Snorfietser 10 mei 2016 13:21
Ontzettend triest nieuws.
Brieske 10 mei 2016 13:42
Verschrikkelijk nieuws, sterkte iedereen die het nodig heeft.

Misschien misplaatst/irrelevant voor dit sterfgeval maar razend benieuwd.
Hoe zit het met dit soort jonge jongens. Vanaf welke leeftijd wordt gekeken naar hartfalen, en/of dat topsport met jouw hart wel überhaupt haalbaar is?

Groet
Arsimo 10 mei 2016 13:55
Enorm triest. Sterkte aan de nabestaanden.

Irrelevant en volkomen ongerelateerd, maar moest er toch aan denken: op dezelfde datum als Wouter Weylandt (9 mei 2011, exact 5 jaar terug dus).
Velodroom 10 mei 2016 14:53
Brieske Schreef:
-------------------------------------------------------
> Verschrikkelijk nieuws, sterkte iedereen die het nodig heeft.
>
> Misschien misplaatst/irrelevant voor dit sterfgeval maar razend benieuwd.
> Hoe zit het met dit soort jonge jongens. Vanaf welke leeftijd wordt gekeken naar hartfalen, en/of dat topsport met jouw hart wel überhaupt haalbaar is?
>
> Groet

Pas vanaf de leeftijd van 60 wordt bij bepaalde klachten snel aan hartfalen gedacht. Op jonge(re) leeftijd is het bijna altijd direct hartgerelateerd.
Het is tenslotte een verzamelbegrip met als voornaamste kenmerk het vaak in toenemende mate af laten weten van de pompkracht van het hart.
Als de oorzaak niet omkeerbaar is, heeft de ziekte na ontdekking nog bijna altijd een progressief verloop.

Bij een gezonde mens pompt het hart per hartslag tussen 60 en 70% van de aanwezige hoeveelheid bloed uit. Hartfalen begint in feite dan zo rond de 40%. Fatsoenlijk wielrennen doe je dan al lang niet meer, hetzij even anaeroob en je in een later stadium geleidelijk de kleine zuurstofschuld wegwerkt. Ik ben ervaringsdeskundige.

Een hartstilstand treedt op als de prikkelgeleiding op welke manier dan ook tot een chaotische toestand lijdt en het geheel tot stilstand komt.
Daarom kan iemand ook in zijn slaap overlijden, terwijl er hoegenaamd geen inspanning wordt gedaan..

Het voorkomen van "hartdoden" in de wielersport dient natuurlijk in verhouding te worden gezien met het voorkomen van hartstilstand in de normale bevolking.
Wereldwijd doen steeds meer mensen aan sport en dus ook topsport.
Voortijdig screenen leidt soms tot ontdekking, maar veel vaker ook niet.

Weg wielrennen is ook als weinig andere sporten hartgerelateerd, door de in de tijd bemeten enorme hoeveelheden bloed, die het hart op bijna monotone wijze moet rondpompen. Vandaar ook de aandacht voor hartvariabiliteit.

Het blijft uiteraard enorm triest.
Goozzer 10 mei 2016 15:04
Linkebal 10 mei 2016 23:44
Heb de afgelopen twee jaar enkele wedstrijden bezocht in het oosten. Verdick viel altijd wel op, weet niet waarom... Soms heb je dat met een renner. Altijd de tong uit de mond en rijden maar. Triest dat iemand zo vroeg overlijdt.
Michael B. 11 mei 2016 00:57
Toch wel een donkere dag dat er wederom een renner overlijd. Gecondoleerd aan de nabestaande. Zoals eerder verwoordt op dit forum krijg je een hartaanval niet zomaar. Het kapot gaan van een hart is een proces van maanden. De vaten moeten sowieso hun flexibiliteit verliezen. De bloeddruk moet oplopen. Cholesterol moet zich ophopen in de vaatwanden. Vaten moeten verstopt raken. Vervolgens wat bloedproppen etc.

De medische staf van Jo Piels heeft hierin duidelijk gefaald. Zoals ze dat in het verleden (Tegeltoko ook al heeft gedaan). Sowieso heb ik persoonlijk al weinig met Jo Piels omdat ze een ex doper.. Jeff Vermeulen in hun ploeg hebben.

Daarnaast hebben oud renners van Tegeltoko... Arno Wallaard en Ger Soepenberg helaas hetzelfde gehad. Cardiologen geven aan dat er bij personen onder de 35 vaak sprake is van een aangeboren afwijking of aandoening aan de hartspier, is het nu werkelijk zo moeilijk om daar achter te komen bij een inspanningstest?
John Sulkers is helaas ook door een hartstilstand overleden, van hem is bekend dat zijn hart tot 2 maal toe tegensputterde tijdens een inspanningstest...

Heb ook al eerder aangegeven dat anabolen het hele proces van het krijgen van een hartstilstand kan versnellen. Uit respect voor de nabestaande zal ik Jo Piels hier niet aan linken, maar het is wel een feit dat hormonen / Anabolen het hele proces kunnen versnellen en daar nog een schepje bovenop doen door het hart te laten vergroeien.

En ja, ik weet dat ik mij met deze post niet populair maakt, vandaar mijn oprechte steunbetuiging aan de nabestaande. Is wel zo dat het nu wel heel vaak speelt bij Jo Piels/Tegeltoko. Keuring van de sportarts bij deze ploeg kan je daarom wel ter discussie stellen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/05/2016 00:58 door Michael B..
Linkebal 11 mei 2016 01:16
Dit moet toch wel de treurigste post van 2016 zijn.
Andere Peter 11 mei 2016 02:09
Inderdaad. Al is het wel weer geruststellend dat er slechts één nabestaande blijkt te zijn.
Rudy t. 11 mei 2016 09:17
Je beseft echt niet hoe misselijkmakend dit is en dat is erg voor je. Ik zou dit snel verwijderen
Olano 11 mei 2016 11:49
Wat een ongelooflijke poepert ben jij zeg! Hoe durf je het in je hoofd te halen om maar gelijk de medische staf te betichten van falen, zonder dat je beschikt over wat voor feiten dan ook? Wat een misselijke prikker ben jij zeg. Schaam je kapot!
Biti 11 mei 2016 12:00
Triest. Sterkte gewenst aan nabestaanden, vrienden en bekenden van Gijs.

Verder lastig om over te oordelen als je het medisch dossier van iemand niet kent. Soms blijft een hartafwijking ondanks uitvoerige testen buiten het zicht. Van sommige helaas veel te vroeg overleden renners is inderdaad bekend dat ze al eerder signalen hebben. De Belgische veldrijder Pauwels bijvoorbeeld kreeg al eerder signalen, maar negeerde die. Er zijn in België ook wel renners geweest die door de ene arts werden afgekeurd, maar dan net zo lang artsen bezochten totdat iemand met een dokterspapiertje vertelde dat hij prima kon blijven fietsen op topsport.

Maar goed, ken de medische achtergronden hier verder niet, dus daar is voor wat betreft dit specifieke geval niet over te oordelen.
Leon 11 mei 2016 15:31
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen