Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Giro: ploegentactiek

Gepost door Ron Meijers 
Ron Meijers 23 mei 2016 10:21
Ik heb weinig kaas gegeten van koersstrategieën en ploegentactiek.

Was is nu in deze laatste week het grootste gevaar voor Kruijswijk, buiten het parcours zelve? En wat moeten lieden als Chaves, Nibali en Valverde doen om K. uit het roze te rijden?

Kruijswijk en z'n ploeg hebben het roze te verdedigen. Er wordt naar hem/hen gekeken. Wat betekent zijn voorsprong als Valverde op de eerste de beste col ervandoor gaat voor een Landisje? Kruijswijk kan zich niet permitteren om in het wiel van Chaves of Nibali te blijven dan. Sterker nog, ze zullen naar hém kijken. Moet hij op elke aanval van de top 5 van het klassement reageren? Hij heeft immers niet de ploeg om de voorsprong van een Valverde bijv. binnen de perken te houden. Of wel?

Nibali oogt zwak. Of althans zwakker dan anders. Maar hoe vaak zie je niet dat iemand die al 8 tellen heeft gehad een wonderbaarlijke comeback maakt, onder het motto 'nothing to lose'?

Moeten Kruijswijk en Chaves de handen misschien ineenslaan en het samen uitvechten? Of sluit Chaves juist een pact met de mensen achter hem en gaan ze samen Kruijswijk proberen te slopen?

Of is het, vanuit het oogpunt van zijn concurrenten, wishful thinking dat ze Kruijswijk nog op minuten gaan rijden? Is hij 'gewoon' de sterkste en zal hij dat ook in het roze en in de laatste week zijn?

Vragen, vragen ...
marksi 23 mei 2016 10:36
Het grootste risico in mijn ogen is dat Kruijswijk vroegtijdig geïsoleerd wordt, dus zonder ploeggenoten komt te zitten terwijl meerdere concurrenten wel nog veel helpers hebben. Op dat moment zal Kruijswijk het werk zelf moeten oplossen wanneer zijn concurrenten gaan, wanneer dit erg vroeg in een koers is dan kan hij hierdoor heel veel minuten gaan verliezen omdat de concurrenten nog wel gebruik kunnen maken van ploeggenoten.

Voorbeeld dinsdag is er na de eerste berg een afdaling van 50 km tot de volgende berg. Stel nou dat Kruijswijk daar geen ploeggenoten meer over heeft en Astana en Movistar nog met 5 man voorin zitten waarvan enkele in de ontsnapping. Als het Nibali en/of Valverde lukt om daar weg te komen van Kruijswijk en vanuit de ontsnapping hulp kunnen krijgen van hun ploeggenoten dan kunnen ze veel minuten pakken op Kruijswijk en Kruijswijk misschien wel zichzelf laten leeg rijden.

Zaak voor de teamgenoten van Lotto-Jumbo is dus om de koers te blijven controleren, zo lang mogelijk bij elkaar te blijven en zich vooral niet op te laten blazen. Het kan bijvoorbeeld best slim zijn om het tempo laag te houden en een vroege ontsnapping wat verder te laten wegrijden zodat ze wat sparen en het iets minder aantrekkelijk wordt om er naartoe te springen, of juist zelf een Battaglin mee te sturen zodat hij altijd Kruijswijk nog kan helpen.
Slimmerd 23 mei 2016 10:40
De kopgroep, met dus eventueel renners van Astana, Orica of Movistar, verder laten wegrijden heeft natuurlijk geen zin. Die renners kunnen altijd wachten op hun kopman als die de sprong wilt maken. LottoNL moet zelf ook gewoon één of twee man in een dergelijke ontsnapping steken, deze kunnen dan altijd nog van pas komen. Voorts is het natuurlijk zaak niet oo alles en iedereen direct te reageren, de voorsprong is vrij groot, je kan iemand best even laten uitrazen denk. Je krijgt ook vanzelf het positieverdedigen van andere renners, zoals altijd in een grote ronde. Ben hier altijd fel tegenstander van, maar als het Kruijswijk kan helpen, is het alleen maar mooi!
Walnoot 23 mei 2016 10:47
Ik verwacht eigenlijk niet dat Chaves een alles of niets poging gaat ondernemen, voor die jongen is tweede worden in een grote ronde ook al heel leuk. Valverde zal eerder een ritje willen winnen, hem kennende, dus zal gokken op zijn sprint. Het grootste probleem is Nibali, die natuurlijk al zat grote rondes gewonnen heeft en in tegenstelling tot eerder genoemden niet tevreden zal zijn met een ereplaats. Kruijswijk zal op zijn wiel moeten rijden. Als Nibali aangaat, direct er op. Zolang Kruijswijk de betere klimmer is, mag dat geen probleem zijn. Daarnaast zou ik altijd zorgen dat er een Jumbo-mannetje meezit in de grotere ontsnappingen, Keizer of Tankink ofzo, om eventueel te kunnen werken als er een elitegroepje zich los maakt. Battaglin en Roglic aan je zijde houden om tempo bergop hoog genoeg te kunnen leggen om de Amadors en Jungelsen van het peloton in het gareel te houden. Tenzij Kruijswijk echt tegen een enorme klap aanloopt, zie ik het hem niet meer weggeven.
Eddy Veen 23 mei 2016 10:49
Het enige dat Kruijswijk nog kan nekken is een persoonlijke terugval, maar hij heeft geen nodeloze energie verspeeld. Tactisch is alles perfect verlopen. Hij heeft op intimiderende wijze een relatief ruime voorsprong opgebouwd. Valverde heeft zaterdag een dreun gekregen en zondag nog een tikje, Nibali andersom. Chaves lijkt mij nog de grootste bedreiging, maar Txurruka, Plaza en Howson lijken niet per se betere knechten voor de komende week dan Battaglin, Roglic en Tankink. Hopelijk kampt Battaglin niet met nationalistische sentimenten. Als de voortekenen niet bedriegen zie ik Kruijswijk eerder uitlopen dan dat de concurrentie dichterbij komt.
Rudy t. 23 mei 2016 10:53
Het grootste gevaar lijkt mij ook dat hij nibali niet kan volgen. Contador zat vorig jaar ook nog even in nauwe schoentjes toen die moest passen bergop.
Arsimo 23 mei 2016 10:58
In directe confrontaties rijden Nibali, Chaves, Valverde e.a. Kruijswijk er niet af. Eerder het omgekeerde vrijdag of zaterdag.

Maar taktische aanvallen door bijvoorbeeld de no-2's van de ploeg (Amador, Fuglsang) proberen in een massaontsnapping te krijgen of truuks zoals ooit Menchov door Roberto Heras en zijn Liberty Seguros ploeg in de luren werd gelegd in de Vuelta (2005) daar vrees ik wel wat voor. Kan LTJ daar voldoende antwoord op vinden als het er op aankomt? Ik twijfel. Ik blijf er voor pleiten dat LTJ vandaag (stiekum) gaat babbelen met een paar ploegen waar ze nog wat ouwe of nieuwe dealtjes mee kunnen vereffenen/opzetten om zich te wapenen.
rustdag 23 mei 2016 11:06
Hij moet de toppers zelf kunnen volgen,maar wat daar achter zit is een ander verhaal. Als die vroeg gaan heb je een probleem als Jumbo. En heb je dus hulp nodig van andere ploegen. Vooral Amador en Fuglsang kunnen een probleem worden als Astana en Movi hun benen daar door stil houden. Kruis kan namelijk niet op alles reageren. Ik las ook dat Nibali zomaar kan afstappen, dan ben je een concurrent kwijt maar misschien ook een bondgenoot. Ik hoop maar dat het een Man tegen Man gevecht wordt, daar heb jezelf nog invloed op.
Eddy Veen 23 mei 2016 11:14
Michael B* 23 mei 2016 11:19
Nibali had vorig jaar in de Tour een matige start, in de 3e week kwam hij vol op stoom. Zou nu ook weer kunnen gebeuren. Voor de rest zie ik Valverde ook nog wel een poging doen. Chaves verwacht ik minder, is minder de renner die de knuppel in het hoenderhok gooit, meer een volger.
testa della corsa 23 mei 2016 11:20
Ik ben er niet heel bevreesd om. Rabobank won met Menchov destijds de Giro. Die ploeg bestond uit debutanten als Tom Stamsnijder, Rick Flens en Jos van Emden. Ik denk dat de ploeg die er nu staat, met Tankink, v Emden en Tjallingii, letterlijk en figuurlijk zijn mannetje staat. Misschien niet allemaal bergop, maar toch genoeg ervaring, geen bleekneusjes die zich laten aftroeven. Dat de adjudant van deze ronde een Italiaan is, is natuurlijk fantastisch. En dan hoop ik er stiekem op dat we van zowel Roglic als Keizer het beste nog moeten gaan zien.

Het is wat dat betreft wat jammer dat Hofland al naar huis is, maar ook niet meer dan dat. Rijdt er niet een andere ploeg met NL'se inbreng rond waarvan de renners het al een week lang zelf een beetje moeten uitzoeken?
Latino 23 mei 2016 11:21


Morgen is Kruijswijk toch volkomen kansloos? Wanneer Astana en Movistar op de eerste helling flink gas geven dan zit Kruijswijk al vrij snel geïsoleerd. In de afdaling kan Kruijswijk vervolgens de betere dalers Valverde en Nibali niet volgen. Valverde en Nibali rijden naar hun vooruitgeschoven knechten toe die natuurlijk alles uit hun lijf rijden. En zo gaat Kruijswijk minuten verliezen.
Linkebal 23 mei 2016 11:22
Er zijn denk ik nog twee etappes die zich lenen voor een "Landisje", oftewel een zéér vroege aanval van een klassementsman. De etappe van de Agnello reken ik daar niet bij, omdat deze te dicht op de finish ligt. Daar zal Kruijswijk gewoon moeten reageren op alle aanvallen. De twee gevaarlijkste etappes zijn:




Bij die eerste etappe zou ik een favoriet nog wel weg durven laten rijden op de Mendola. Na de top is er nog 47 km afdaling om dit recht te zetten. Uiteraard hangt het wel af van de vraag of Kruijswijk méér steun heeft dan de weggereden favoriet. Stel: Nibali stuurt twee Astana's mee in een vroege vlucht en komt er zelf op de Mendola achteraan gereden. Dan heb je een levensgevaarlijke situatie. Kruijswijk moet op de top van de Mendola nog kunnen rekenen op 3-4 ploegmaten, anders kan ie beter reageren op de aanvallen.

De tweede etappe is veruit het gevaarlijkst. Ik zou sowieso niet het risico nemen een favoriet weg te laten rijden. Er is geen lange vallei om een gat dicht te rijden en Lotto Jumbo is bergop gewoon te zwak om een gat dicht te rijden. Er zal niks anders op zitten dat te reageren op iedere aanval.
Arsimo 23 mei 2016 11:27
Dat is het ruwweg het scenario Mechov-Heras uit 2005 waar ik op doelde. Hoe groot die kans er op is is moeilijk te zeggen maar zeker niet alleen theorie.

Er is wel een oplossing voor: Kruijswijk moet zelf op Mendelpas in de aanval. Als ze hem dan in de afzink weer zouden terughalen zit hij er gewoon zelf ook bij.
testa della corsa 23 mei 2016 11:34
Kijk eens even goed naar dat profiel, Latino. Dat is geen Galibier waar ze overheen gaan, hoor. Die Mendelpass is 1300 mtr hoog, kent een afdaling die overgaat in een geleidelijke dalende lijn over 60 (!) km tot de voet van de volgende klim. Daar hoef je toch niet nerveus van te worden als ploeg?
Prikdude 23 mei 2016 11:35
. Arsimo was me voor met koersraad .



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/05/2016 11:36 door Prikdude.
MarcoV 23 mei 2016 11:37
voor het Menchov-Heras scenario vrees ik ook, veel meer dan voor een scenario waarin bergop man tegen man verschil wordt gemaakt.
Vooral hopen dat Nibali en Valverde niet samen voor Kruijswijk uitkomen. Als Nibali voorop raak zonder Valverde, zie ik Movistar uiteindelijk wel gaan rijden voor een podiumplaats voor Valverde in waarschijnlijk de enige Giro in loopbaan ...

Daarnaast is misschien i.p.v. Landis de vergelijking met de Alpenritten in de Tour die Evans nog beter, toen A.Schleck en de dag erna Contador in de Alpen zeer vroeg in de aanval gingen. Toen moesten Evans en Voeckler(!) uiteindelijk ook ieder voor zich zonder ploegmaats de schade beperken - wat lukte.

Overigens ook nog niet zeker of deze parcoursen gereden worden ... dit weekend nog sneeuw op de Bonette, deze week worden hogere temperaturen voorspeld
Latino 23 mei 2016 11:52
testa della corsa Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kijk eens even goed naar dat profiel, Latino. Dat
> is geen Galibier waar ze overheen gaan, hoor. Die
> Mendelpass is 1300 mtr hoog, kent een afdaling die
> overgaat in een geleidelijke dalende lijn over 60
> (!) km tot de voet van de volgende klim. Daar hoef
> je toch niet nerveus van te worden als ploeg?


1300 meter hoog maar wel 15 kilometer lang. Die geleidelijk dalende lijn baart mij nog de meeste zorgen. Met een paar hardrijders bij je kan je daar echt serieus aan het verschil werken.
Erik S. 23 mei 2016 12:15
Latino Schreef:
-------------------------------------------------------
> 1300 meter hoog maar wel 15 kilometer lang. Die
> geleidelijk dalende lijn baart mij nog de meeste
> zorgen. Met een paar hardrijders bij je kan je
> daar echt serieus aan het verschil werken.

Dat lijkt mij juist in het voordeel voor de verdediger, dan kunnen er van achteruit ook nog ploeggenoten terug komen, als dat nodig is. Maar hoe groot is nu daadwerkelijk de kans dat Kruuswiek er op een klim van de tweede categorie wordt afgereden?
marksi 23 mei 2016 12:31
Waarom dat in mijn ogen zin heeft is dat het betekent dat je zelf een minder hoog tempo rijdt en dus meer krachten spaart en daarnaast dat je de tijd verkleint dat de kopmannen gebruik kunnen maken van hun ploeggenoten. Dat scheelt in mijn ogen aanzienlijk tussen 2 minuten en 10 minuten. Op Fuglsang en Amador na kan je best wat lijden daarbij in mijn ogen. Eigenlijk vanaf plek 13 Visconti mag iedereen prima met 6-8 minuten voorsprong beginnen aan de laatste klim mits dit betekent dat Kruijswijk nog meerdere helpers over heeft die de eerste kilometers voor hun rekening kunnen nemen.
El Mik 23 mei 2016 12:36
Het is vooral in het voordeel van degene die de meeste mannen bij zich heeft, hoe makkelijker het is, hoe meer die mannen van dienst kunnen zijn.

Overigens Menchov en Dumoulin verloren het contact met Heras en Aru uiteindelijk ook op een niet al te zware klim.
testa della corsa 23 mei 2016 12:58
Dumoulin verloor het contact omdat hij, laten we er niet omheen draaien, gewoon geen topklimmer is. Nooit geweest ook, trouwens.
Menchov zat gewoon niet op te letten en is vakkundig in het pak genaaid door een Spaanse combine en had echt een verschrikkelijk slechte ploeg. Die heeft toen Leon van Bon in moeten huren. Wat een drama was dat.

Enfin, dat zijn volgens mij onvergelijkbare situaties met hoe kopman en team er nu voorstaan, maar we zullen het gaan meemaken.
Eazster 23 mei 2016 13:12
Mannetje of 2 meesturen in een omvangrijke kopgroep. Ook al worden die dan nog op een gat gereden, die kunnen Kruiswijk wel enorm helpen in de vallei om op het vlakke nog tijd goed te maken.
Gokken erop dat Fuglsang en Amador als ze wegspringen ook voor Chavez een bedreiging vormen en dus Orica medeverantwoordelijk houden.
Het gaat sowieso erg moeilijk worden om met deze ploeg veel te controleren al vind ik ze behoorlijk goed overkomen deze Giro.

" Rabobank won met Menchov destijds de Giro. Die ploeg bestond uit debutanten als Tom Stamsnijder, Rick Flens en Jos van Emden. Ik denk dat de ploeg die er nu staat, met Tankink, v Emden en Tjallingii, letterlijk en figuurlijk zijn mannetje staat. Misschien niet allemaal bergop, maar toch genoeg ervaring."

Klopt, ik weet niet precies meer hoe dat toe is gegaan om voor Menchov te controleren ,maar die had toen wel Ten Dam en Ardila en Kozuntchuck die behoorlijk bergop konden rijden in de ploeg. Hoe goed ik Roglic en Battaglin ook vind overkomen deze Giro dat waren toch in het hooggebergte betere renners.
Luijt 23 mei 2016 13:27
Etappe naar Risoul wint Kruijswijk gewoon zelf.
testa della corsa 23 mei 2016 13:50
Kozuntchuk, Ten Dam en Ardila waren toen beslist niet beter bergop dan de ploeg die er nu staat.
Heisenberg 24 mei 2016 00:38
Er wordt veel gepraat over Kruijswijk tegen Nibali. De situatie is echter anders (vind ik): het is Kruijswijk tegen ongeveer 5 anderen, maar die 5 anderen rijden ook tegen elkaar. Als Nibali wegrijdt, reageert Valverde ook en andersom. En wat te denken van Chaves, Zakarin, Majka? Ze hebben allemaal eigen belangen en schieten er niets mee op als ze anderen weg laten rijden. Als Fuglsang en Amador in een vroege ontsnapping zitten, verwacht ik dat Orica, Tinkoff en Katusha gewoon meehelpen in de achtervolging.

Wat Dumoulin bovendien gebeurde, was dat hij niet alleen door Aru, maar door alle concurrenten op achterstand werd gereden. Het vormpeil van Kruijswijk (en de tegenstand) moet flink wijzigen voor dat gebeurt.
Andere Peter 24 mei 2016 02:05
Majka kan het ongeleide projectiel worden. Kruijswijk kan niet op alles reageren. Wat moet hij doen als Majka gaat? Kort nadat Kruijswijk zelf Chaves pareerde? Misschien Majka maar een minuutje of twee voorsprong laten nemen. Bluffen. Eens kijken of Chaves/Nibali hun 2e en 3e plaats gaan verdedigen.
Andere Peter 24 mei 2016 02:09
Juist een vlak stuk tussen twee cols, of een geleidelijk dalende lijn in de vallei, maakt ploegentactiek mogelijk.

Een opeenvolging van cols speelt Kruijswijk in de kaart. Een stuk vallei ertussen kan link zijn. Het stuk vallei na die Mendelpas van km 76 tot km 128 is verraderlijk wegens combinegeschikt.
Walnoot 24 mei 2016 08:39
Majka is hier weer in zijn gewoonlijke natte-kat-zonder-dope doen. Lekker aan laten vallen, waait vanzelf wel terug. En anders pakt hij lekker twee minuten, staat hij nog steeds mijlenver van De Rooie af.
cyclingfreakske 24 mei 2016 16:10
Kruijswijk zal geisoleerd in de bergen rijden. dat gaat veel aanvallen opleveren... of dat zou normaal het geval moeten zijn.

normaal verwachten andere teams dat LTJ nu uren de kop van het peleton pakt... als ze dat doen, maken ze een capitale fout.
Ook Kruijswijk in een tegenaanval sturen voor een handvol seconden te pakken is waanzin.
LTJ moet de ongeschreven regel dat een team van een leider oplegt, totaal negeren.
profiteren, mee volgen, het bord leegeten, desnoods anderen dood ergeren (stress forceert fouten bij de tegenstand) en nooit aanvallen tenzij je echt tijd kan pakken in de slotkilometers van de laatste dagen, en verder gewoon volgen / beperken.

alle andere zaken met zo'n zwak rondeteam voor die laatste week zijn nefast.
een De Cauwer zou nu de perfecte ploegleider zijn voor Kruijswijk
cyclingfreakske 24 mei 2016 16:12
beetje makkelijke redenering.
Majka is niet helemaal top, maar die is wel erg onvoorspelbaar en als je denkt dat hij wel terugwaait, zou het wel eens stevig kunnen tegenvallen.
Het is niet de eerste keer dat hij in een klassement dichtbij sluipt en dan met genadeloze aanvallen uitpakt, en de rest denkt.. die is niet top en die pakken we zo terug.
Majka;.. nooit zomaar laten rijden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2016 16:13 door cyclingfreakske.
Cyclad 24 mei 2016 19:18
Nog maar eens; LTJ is niet zwak. In elk geval niet significant zwakker dan de andere teams.
Vandaag had Nibali wat langer ondersteuning, maar op het uur U was hij ook alleen, evenals Valverde.
Ik maak me er niet zoveel zorgen om.
Battaglin, Roglic en Tankink kunnen Kruijswijk lang bijstaan.

Er is best kans dat Kruijswijk de Giro niet wint, maar dan ligt dat niet aan zijn team, in dat geval zijn anderen domweg sterker. Niet dat er iets is wat daar op wijst, overigens.
Bromertà 24 mei 2016 20:01
Na amper 3 km klimmen op de Passo della Mendola had Kruijswijk alleen Battaglin nog om hem enigszins bij te staan. De eerste klim na de rustdag. Ongehoord zwak. Waar was Roglic? Waar was Tankink? Waar was Keizer?

Kruijswijk heeft het heel goed en slim he-le-maal in zijn eentje geklaard. Zijn ploeg verdient een flinke schop onder de reet. Dit mag niet nog een keer gebeuren, gvdgvdm.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2016 20:02 door Bromertà.
Linkebal 24 mei 2016 20:10
En straks als de winstpremie van Kruijswijk wordt verdeeld keurig je handje ophouden...
Heisenberg 24 mei 2016 20:15
Toen Nibali terug kwam van pech, reed hij Keizer voorbij. Alleen Battaglin zat daar nog voor. Het peloton was toen nog wel een man of 60 groot. Toch wel tegenvallend van Tankink en Roglic.
cyclingfreakske 24 mei 2016 22:34
..dit gaan we deze week nog eens lezen, nadat hij weer alleen zat.
Curzio 25 mei 2016 10:55
Ik had het gisteren ook graag wat beter gezien. Maar vergeet niet dat Kruijswijk in de eerste anderhalve week telkens keurig geloodst werd door zijn ploeg en eigenlijk altijd in uitstekende positie aan eender welke slotklim kon beginnen. Dus op zich heeft het team wel een bijdrage geleverd. Plus de cruciale actie van Battaglin zaterdag, waar Kruijswijk ook nog even aan refereerde gisteren in het interview.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen