Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Rustdagen

Gepost door El Chaba 
El Chaba 23 mei 2016 18:32
Hebben jullie ook zo'n ongelofelijke GRAFHEKEL aan rustdagen in grote rondes?
En zelfs helemaal nu tijdens deze Giro met Kruijswijk in het roze?
En wellicht nog wat extra hekel omdat er nergens anders een (> .1) koers op het programma staat..?
Ontwenningsverschijnselen..? En hoe ga je daarmee om..?

Benieuwd naar jullie mate van hekel ((of (juist) niet))..
Linkebal 23 mei 2016 18:40
Zo'n Giro is altijd een mooi excuus om vervelende taken voor je uit te schuiven. Die kunnen dan mooi op de rustdag gebeuren.
Jeanneman 23 mei 2016 18:40
Volgende week maandag wordt pas erg. En dan begint pas weer de zondag erna de Dauphiné.
Slimmerd 23 mei 2016 18:55
En dan moeten we het de komende week ook nog doen met minder beelden, want we gaan eerst in België nog maar langs alle bekende plekken van de maanden maart en april in het rondje van hun land!
Jeanneman 23 mei 2016 18:56
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> En dan moeten we het de komende week ook nog doen
> met minder beelden, want we gaan eerst in België
> nog maar langs alle bekende plekken van de maanden
> maart en april in het rondje van hun land!

Lintbebouwing ftw!
Pyama 23 mei 2016 19:52
Ja. Nee. Ja. Nee.
Arsimo 23 mei 2016 20:15
Volgende week maandag hebben we hier koppijn van het feestvieren de dag ervoor. Kunnen we geen wielrennen ff zien.
Hemmeneggs 23 mei 2016 20:28
Ik mis nu vooral een praatprogramma zoals Tour du Jour. Kan er geen genoeg van krijgen.

Wielerflits live is in mijn ogen nog niet helemaal wat het moet zijn, maar heeft zeer zeker potentie. Die moeten eigenlijk gewoon extra uitzendingen inlassen. Makkelijk scoren!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/05/2016 20:29 door Hemmeneggs.
Quarantanove 23 mei 2016 22:03
Inderdaad: Tour du Jour en Vive le Velo zijn leuker dan de rechtstreekse uitzendingen van de koers.
En die omlijstende programmas zijn er ook op de rustdagen van de Tour.
Rustdag of niet maakt me bij de Giro en Vuelta nietsuit.
JW 23 mei 2016 22:27
Dit is geen doorsnee-rustdag.

Na de aardbevingen van afgelopen dagen is het wel goed dat er even een rustdag komt. Alhoewel het voor Kruijswijk misschien wel gunstig was geweest als hij meteen door had kunnen gaan met zijn sloperswerk. De concurrentie kan nu een hele dag wonden likken en plannen beramen.

Deze dag is nu meer dan gevuld met beschouwingen over valkuilen, aanvalsplannen, verdedigingsstrategieën, risico's en bedreigingen. Internet is groot, het duizelt als je overal rondneust.
In je achterhoofd weet je ook dat Astana en Movistar geduchte ploegen zijn, dat nog maar één grote ronde eerder Dumoulin er prachtig voorstond en pas op de voorlaatste dag alsnog moest passen.

Kortom, vooral erg vermoeiend, zo'n rustdag.....spinning smiley sticking its tongue out
Carlos Danger 23 mei 2016 22:42
Linkebal Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zo'n Giro is altijd een mooi excuus om vervelende
> taken voor je uit te schuiven. Die kunnen dan mooi
> op de rustdag gebeuren.............

Van Gaal ontslaan en zo meer.
El Mik 23 mei 2016 23:28
Vind het tijdens de Giro vooral irritant dat er een rustdag is op een vrije dag (Pinksteren). En op Hemelvaartsdag meestal ook geen hele interessante etappe.

Dat ze in Italië geen rekening houden met Nederlandse vrije dagen sad smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/05/2016 23:29 door El Mik.
Shinzawai 24 mei 2016 00:05
Ik heb er niet zo'n moeite mee en gun het de renners van harte. Wel jammer als het op een vrije dag valt inderdaad, net zoals vlakke etappes in het weekend altijd treurig zijn.
Andere Peter 24 mei 2016 01:25
Ik ben voor afschaffing. Gewoon elke dag doorrijden. De meeste gezonde renners gaan toch wel 2 uur trainen. Over zieke renners heb ik het niet, die moeten gewoon uit koers.

Je kunt voor de arbeid/rust-verhouding van de renners ook veel betekenen door ca 3 etappes na elkaar een lichte en/of korte rit in te plannen. Laatst was er die zekere Greipelrit. Kaarsvlak. Zo'n rit kun je ook 40 km maken. Dan hebben de renners die dag 1 uur koers en 23 uur rust/herstel/eten/verzorging. De dag ervoor een korte tijdrit waarin ook slechts een man of 40 (alleen de fitsten) voluit gaat. Weer minder dan een uur koers en 23 uur rust/herstel/eten/verzorging. De dag erna een heuvelritje van pakweg 65 km met een selectieve korte klim aan het einde. Zeg anderhalf uur koers. Dus 22,5 uur rust/herstel/eten/verzorging.

Dan heb je 3 prachtige gevarieerde ritten op zondag/maandag/dinsdag. Ongeveer evenveel rust voor de renners als met het ritme normale etappe/rustdag/normale etappe. Maar meer koers en vooral: vaste programmering.
El Chaba 24 mei 2016 01:32
Helemaal mee eens.
Weet je nog wat de (onzin)reden was om überhaupt een extra rustdag in te plannen?
Andere Peter 24 mei 2016 01:58
Ja, dat was het politiek correcte schaamlapgelul om dopinggebruik minder noodzakelijk te doen lijken. De organisatoren veegden hun eigen straatje schoon door van 1 naar 2 rustdagen te gaan. Daardoor geen 10 dagen op rij koers, maar 7 dagen op rij. Louter voor de Bühne. Het begon bij de Fransen denk ik, hè? Die hebben een voorkeur voor theatrale politiek zonder inhoud hoor. Zo zou een rustdag extra dopinggebruik ontmoedigen. Een cirkelredenering van het zuiverste water.

Beter lekker variëren. Gewoon 23 dagen op rij koers. Een paar keer wat rust inbouwen door een paar ultrakorte etappes op rij. En dan op woensdag en donderdag weer wat leuks voor types als Kruijswijk of Voigt. Een lange bergrit en een lange heuvelrit. Alle typen komen aan hun trekken.
Michael B* 24 mei 2016 09:31
@Andere Peter

Zelden zulke zwakke argumenten gelezen op dit forum:
In zo'n korte rit kan er ook knetterhard gereden worden, dan is het uit de neutralisatie en BAM 50+ km per uur. En dat 60 km lang. Zeker nog nooit een criterium bij de elite gereden? In 60km kan je behoorlijk moe worden hoorthumbs up

De lengte van een etappe zegt weinig over de zwaarte hoor. Zijn de renners die de koers maken.
Dit kan je ook zien als je de Giro en de Tour vergelijkt. In de Tour wordt er net 2/3km gemiddeld sneller gekoerst.
Vanwege de enorme publiciteit rond de Tour vliegen ze er veel sneller in, in de Giro heb je (vooral in de vlakke etappes nog weleens piano, piano uurtjes.

Dus het idee om 23 dagen wedstrijdjes van 40km per dag te van je kan in de prullenbak.

2e rustdag is zeker wel effectief, kan je die dag mooi de 'wonden' laten genezen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2016 09:33 door Michael B*.
ton duk 24 mei 2016 09:34
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Linkebal Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Zo'n Giro is altijd een mooi excuus om
> vervelende
> > taken voor je uit te schuiven. Die kunnen dan
> mooi
> > op de rustdag gebeuren.............
>
> Van Gaal ontslaan en zo meer.

Alweer onder dak,hoor ik...Hoofdpiet 2016-2017
gr
Arsimo 24 mei 2016 09:34
Wat hier vergeten wordt is dat rustdagen er ook zijn voor de organisatie, om logistieke redenen. Bij de eerste rustdag deze Giro was dat overduideliijk (NL->Italie) maar ook de tweede en derde zijn er ook om verplaatsingen van materiaal, mensen e.d. makkelijk en vooral ook goedkoper mogelijk te maken.
Linkebal 24 mei 2016 09:45
Andere Peter 24 mei 2016 11:03
Niet vergeten, maar bewust buiten beschouwing gelaten. Die grote verplaatsingen zijn natuurlijk ook bewuste keuzes die je kunt vermijden of beperken. Leidt tot een ander type discussie. Ik wil in elk geval de gedachte dat een rustdag noodzakelijk zou zijn voor de renners ondermijnen. In die zin helpt je argument juist. De grote verplaatsingen zijn voor renners vermoeiend en breken het ritme. Een renner komt meer aan echte rust toe met een ritje van een uur en 23 uur rust, dan met een lange reisdag.
Eddy Veen 24 mei 2016 11:05
Buiten de vlucht Nederland-Italië zijn er in deze Giro geen grote verplaatsingen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2016 11:06 door Eddy Veen.
Andere Peter 24 mei 2016 11:07
Manmanman, lees eens goed. Ik heb het natuurlijk niet over 23 x 40 km. Integendeel. Ik breek een lans voor zeer lange etappes. Ik geef één voorbeeld van 3 mogelijke dagen op rij, zondag/maandag/dinsdag ter vervanging van het huidige ritme normale etappe/rustdag/normale etappe.

Natuurlijk zal er hard gereden worden in een rit van een uurtje. Dat is goed voor de spieren. Even alles aanspannen. Maar het is een zeer korte inspanning. Een topsporter herstelt daar weer heel vlot van. En komt aan evenveel rust toe als in de huidige opzet.
Michael B* 24 mei 2016 11:43
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Manmanman, lees eens goed. Ik heb het natuurlijk
> niet over 23 x 40 km. Integendeel. Ik breek een
> lans voor zeer lange etappes. Ik geef één
> voorbeeld van 3 mogelijke dagen op rij,
> zondag/maandag/dinsdag ter vervanging van het
> huidige ritme normale etappe/rustdag/normale
> etappe.
>
> Natuurlijk zal er hard gereden worden in een rit
> van een uurtje. Dat is goed voor de spieren. Even
> alles aanspannen. Maar het is een zeer korte
> inspanning. Een topsporter herstelt daar weer heel
> vlot van. En komt aan evenveel rust toe als in de
> huidige opzet.

Profs hebben liever 4,5uur piano, piano met in de laatste 5 km volle bak voor een massasprint dan 40 km criterium met het mes tussen de tanden. De zwaarte van een inspanning wordt met name veroorzaakt door de mate waarin je als wielrenner in het rood fiets. Lekkere gevoel dat je dan krijgt in je benen (melkzuur noemen ze dat). Kan merken dat je ver van de materie staat en zelf amper koersen hebt gereden, dan zou je wel een gefundeerde geventileerde mening hier op het forum verkondigen.

Zometeen ga je ook nog voorstellen dat ze een afvalkoers etappe moeten organiseren, liefst eentje in een etappe die bergop gaat zodat alleen de toppers hun kilometers hoeven te maken en de zwakkere broeders fijn snel de bus kunnen opzoeken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2016 11:45 door Michael B*.
Slimmerd 24 mei 2016 12:24
Of de organisatie maakt grote verplaatsingen, omdat er toch die rustdagen zijn
Arsimo 24 mei 2016 12:31
Het gaat niet alleen om grote verplaatsingen waar die rustdagen oplossingen voor bieden. Het gaat ook om de hele logistiek van elke dag weer overal de boel afbreken en opbouwen en dat weer van finish- naar finishplaats verplaatsen, en ook zaken rond de starts etc etc. Ze hebben al bijna alles dubbel uitgevoerd maar met name bij opeenvolging van bergetappes kom je daar als organisatie niet dagen achter elkaar precies mee uit. Smalle en beperkte wegen, ook vol met supporters en volgers, kleine plaatsjes etc.

Rustdagen maken het mogelijk voor de organisatie om dit soort logistiek weer volledig in synch te krijgen. Niet voor niets zijn in grote rondes rustdagen in regel tussen/rond bergetappes. Tuurlijk, ook welkom voor de renners en hun begeleiders maar minstens zo praktisch voor de organisatie zelf.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2016 12:31 door Arsimo.
Velodroom 24 mei 2016 12:59
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik ben voor afschaffing. Gewoon elke dag
> doorrijden. De meeste gezonde renners gaan toch
> wel 2 uur trainen. Over zieke renners heb ik het
> niet, die moeten gewoon uit koers.
>
> Je kunt voor de arbeid/rust-verhouding van de
> renners ook veel betekenen door ca 3 etappes na
> elkaar een lichte en/of korte rit in te plannen.
> Laatst was er die zekere Greipelrit. Kaarsvlak.
> Zo'n rit kun je ook 40 km maken. Dan hebben de
> renners die dag 1 uur koers en 23 uur
> rust/herstel/eten/verzorging. De dag ervoor een
> korte tijdrit waarin ook slechts een man of 40
> (alleen de fitsten) voluit gaat. Weer minder dan
> een uur koers en 23 uur
> rust/herstel/eten/verzorging. De dag erna een
> heuvelritje van pakweg 65 km met een selectieve
> korte klim aan het einde. Zeg anderhalf uur koers.
> Dus 22,5 uur rust/herstel/eten/verzorging.
>
> Dan heb je 3 prachtige gevarieerde ritten op
> zondag/maandag/dinsdag. Ongeveer evenveel rust
> voor de renners als met het ritme normale
> etappe/rustdag/normale etappe. Maar meer koers en
> vooral: vaste programmering.

Zonder rustdagen heeft een GIRO van 23 wedstrijddagen evengoed 22 rustdagen, d.w.z. telkens beginnend direct na de inspanning.
Maar de rustdag is zelden 24 uur, want de eerste 6 uur van een zware etappe bijvoorbeeld gaat er dan al van af, tenzij men de volgende dag niet om 12 uur start maar om 18 uur 's avonds. De etappe's vroeger waren nog zwaarder, want langer en dus langere rijtijd en minder hersteltijd.
Als de inspanning binnen de perken blijft dan kan in principe een ronde een heel jaar duren.

Maar hier zit nu de crux. Als er bijna voortdurend in het rood wordt gereden met alle stress eromheen, dan is er misschien wel voor de helft van een grote ronde (in de TDF is dat percentage wellicht nog hoger) sprake van inspanningen, die minimaal 1,5 tot soms wel 3 dagen volledige hersteltijd vergen.
Dit wordt natuurlijk nooit gehaald en zodoende is het een goed idee toch wel degelijk rustdagen in te plannen, bovenop de rustdagen, zoals door mij geschetst, die er van nature al zijn. Er bestaan nu eenmaal geen back-to-back etappe's.

Ik ben het dus wel eens met de stelling, dat een rustdag pas begint als er al bijna een dag voorbij is. grinning smiley
En dat zou jij dus willen afschaffen?
Roger de Wael 24 mei 2016 13:41
Die sommetjes van zoveel uur meer rust bij een korte etappe t.o.v. een langere etappe of t.o.v een rustdag zijn totale onzin.

Er is wel degelijk een verschil voor de opbouw van vermoeidheid bij een renner tussen pakweg een etappe gelijkend op die uit het openingsweekend (180 km waarvan een paar km echt gas geven) en een hypothetisch ritje van 60 km met heuveltjes.
Zeker in de Giro, waar amper wordt gestreden de eerste kilometers om een kopgroep te formeren. Die eerste 3 uur in het zadel zijn net zo vermoeiend als 2 uurtjes losrijden op de rustdag. Enige verschil is de koffiestop dan. De gemiddelde kopman heeft een hartslag van 90 tijdens die eerste uurtjes.
Een snelheidsrit van 60 km daarentegen, waar elke fout fataal zou zijn (mentaal dus ook veel vermoeiender) zou de gemiddelde beroepsrenner net zoveel tijd en energie kosten. Op tijd eten, warmrijden is ineens veel belangrijker, na afloop meer zuur in de poten, etc.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het idee van rustdagen vervangen door een andere combinatie van korte/lichte/lange etappe best OK, maar voor de ardbeids/rust verhouding zijn rustdagen zeker wel essentieel, al kun je nooit iedere renner tegemoet komen. De ene renner kan er nou eenmaal beter mee omgaan dan de andere. De een heeft bijna altijd een slechte dag na de rustdag en de ander gebruikt de dag erna om eens flink uit te pakken. Benieuwd of dat vandaag nog een rol gaat spelen.
Michael B* 24 mei 2016 13:59
Vergeet ook niet dat als een etappe korter is de tijdslimiet om binnen te komen relatief korter is. Voorbeeld zou een etappe van 100 km zijn met 3 megacols van tegen de 2000 meter. Direct vanaf de start bijvoorbeeld de Mortirolo op moet rijden. Dan moeten de zwakke broeders direct volle bak om überhaupt op tijd binnen te komen. Het argument van korte etappes kan daarmee in de prullenbak.
Erik S. 24 mei 2016 14:03
Michael B* Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vergeet ook niet dat als een etappe korter is de
> tijdslimiet om binnen te komen relatief korter is.
> Voorbeeld zou een etappe van 100 km zijn met 3
> megacols van tegen de 2000 meter. Direct vanaf de
> start bijvoorbeeld de Mortirolo op moet rijden.
> Dan moeten de zwakke broeders direct volle bak om
> überhaupt op tijd binnen te komen. Het argument
> van korte etappes kan daarmee in de prullenbak.

..onder de huidige regels. Die kan je natuurlijk aanpassen.
Shinzawai 24 mei 2016 14:36
Ik vind het juist een uitstekend argument vóór kortere etappes.
Walnoot 24 mei 2016 16:07
Hij heeft ook gelijk als ze het maar twee keer in een ronde doen. Als je etappes van 40km gaat rijden, gaan dat echt geen massasprints met een volledig pak worden. Het gaat ook zonder meer veel valpartijen opleveren, tenzij je zorgt dat er geen enkele bocht genomen moet worden.
Walnoot 24 mei 2016 16:09
Ben ook voor meer kortere etappes (zie vandaag!), maar die mogen best 100-150km zijn. En niet in plaats van rustdagen.
Andere Peter 25 mei 2016 01:11
Het gaat zonder meer valpartijen opleveren.

Maak dat eens aannemelijk. Groeit de kans op een val bij een ultrakorte rit? Heeft iemand dat geturfd? Het is nu niet meer dan een aanname. Ik zeg nietes.

Het enige wat je met zekerheid kunt zeggen, is dat er in een rit van 40 km tov een rit van 160 km, toch maar mooi 120 km asfalt minder is om tegenaan te smakken.

In het parcours zou ik er in zo'n geval wel rekening mee houden dat een (bijna) gesloten peloton hard rijdt. Geen smalle bochtige weggetjes met veel vluchtheuvels, inderdaad.
Andere Peter 25 mei 2016 01:15
Mooie, goed beargumenteerde reactie. Thanx.

Ik wil ook best geloven dat mijn voorstel het moeilijker/zwaarder maakt. En zelfs dat het tot een nieuwe type belasting (test) leidt. Maar ik denk niet dat het onverantwoord moeilijk of zwaar wordt. Althans ik denk dat dit aardig te managen is door slimme parcourskeuze.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen