Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Kruijswijk start vandaag

Gepost door Cyclad 
Cyclad 28 mei 2016 10:06
maar zonder echt hoge verwachtingen natuurlijk.
Cyclad 28 mei 2016 10:07
Bericht van Lotto Jumbo
diravi 28 mei 2016 10:18
Hoezo zonder verwachtingen? Kan hij evengoed niet starten.
pirke 28 mei 2016 10:18
is 't dan alleen voor de worldtourpunten? of toch een klein beetje hoop op er echt bij blijven?
Cyclad 28 mei 2016 10:23
Geen verwachtingen dat hij de Giro nog kan winnen. Hij start alleen maar omdat er een klein kansje is dat hij zijn podium kan verdedigen.
Als dit de Ronde van Turkije was of hij stond op plaats 13 zou hij echt niet meer starten. Ik houd er rekening mee dat het tegenvalt en dat hij alsnog afstapt. Ik denk dat het meer hoop is dan wetenschap.
Cyclad 28 mei 2016 10:23
Dat laatste. Die Worldtourpunten bommen hem nu echt niet.
Frederik D. 28 mei 2016 10:46
Verdedigen van de derde plaats.

Maar stel, stel ... Stel dat Nibali vroeg op de laatste klim Chaves aanvalt. OK, dat zal wel gebeuren. Maar stel verder dat Chaves past en dat Kruijswijk Nibali volgt zodat zij samen aan kop rijden. Halverwege de klim slaat Kruijswijk bij wijze van spreken hard op zijn stuur en mompelt in zichzelf: goeddoeme, menneke, goe zoelt noe stoempen. Kruijswijk versnelt een beetje. Nibali kreunt. Kruijswijk versnelt weer. Nibali kraakt. En nog eens zet Kruijswijk met een verbeten rode kop aan. Nibali lost. Met een kop die nu slechts pijn, woede en verbetenheid uitdrukt, rijdt Kruijswijk als een bezeten diesel alleen naar boven. Nibali verliest langzaam terrein, terrein en terrein. Goeddoeme, menneke, goe zoelt noe stoempen, zo mompelt Kruijswijk in zichzelf. Het kwijl bengelt in lange slierten uit zijn mond, die weinig menselijks meer heeft. Aan de finish heeft Kruijswijk, die er als een voorwereldlijk monster uitziet en van zijn fiets in de armen van verzorgers valt, het roze, met drie secondes voorsprong op Nibali en dertig op Chaves, die, zo wil het cliché, ook heroïsch en zeer bruut heeft gereden.
Walnoot 28 mei 2016 10:47
De WT-punten niet, maar een podium, of zelfs een top vijf heeft hij nog nooit gereden in een grote ronde. En het is natuurlijk helemaal niet zo vanzelfsprekend dat hij de komende jaren nog vaak in dezelfde positie gaat komen als deze Giro. Ik drop even Igor Anton. Enig resultaat zou dus best leuk op zijn CV staan, en ook nog heroïsche verhalen opleveren. Fucking even drie Alpenreuzen oprijden met een kapot lichaam, is geen makkie...

Brute held dus, die Kruijswijk. Nu gewoon doorrijden en proberen de finish zo snel mogelijk te halen!
cyclingfreakske 28 mei 2016 11:18
laten we gewoon nuchter blijven..
Kruijswijck zal een helse dag tegemoet gaan. Hij zal tijd verliezen en morgen halen zal de boodschap zijn.
Inmiddels is duidelijk dat hij met een gebroken rib zit en een gekneusde voet. Dat word dus pijn, pijn en nog eens pijn en vooral moeilijk ademen.
uitrijden in de top 10 eindstand zal dus heel mooi zijn, zeker in deze omstandiheden.
Andere Peter 28 mei 2016 11:18
Liever strijdend ten onder, is het devies. Meer verwachten lijkt mij nu inderdaad niet reëel. Ik zie hem wel de finish halen, maar op niveau strijden? Hard aan je stuur trekken? Daar zal een flinke lading pijnstillers in moeten. En dan nog gaat er zoveel energie naar het herstel. Op de ene of andere manier voorvoel ik dat Kruijswijk vanavond in het klassement 7e staat. Precies zoals vorig jaar. Alsof er niets anders is gebeurd...

Nederland is een mythische figuur rijker. De vallende Wim van Est is misschien wel mythischer dan de winnende Jan Janssen. Johan Cruijff kon ook altijd fraai uitleggen hoezeer de nederlaag van 1974 de mythevorming van het Totaalvoetbal internationaal werd versterkt. Alsof door die nederlaag iedereen extre behoefte kreeg om aan te stippen hoe goed dat voetbal was. Omdat je het tenslotte niet aan de uitslag zag.

Die Kruijswijk, wat was hij goed, hè?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/05/2016 11:20 door Andere Peter.
sijbriskie 28 mei 2016 11:24
Leon 28 mei 2016 11:31
Ik acht Kruijswijk tot niet veel meer in staat dan een dagje in de bus. En aangezien het voorin het klassement nog niet zo heel ver uiteen ligt, zou er dan niet meer een 14 plaats in het eindklassement inzitten.
Arsimo 28 mei 2016 11:37
We zullen het snel weten na de start. Astana zal de eerste klim het tempo wel behoorlijk hoog leggen en dan zien we meteen of Kruijswijk in staat zal zijn goed of redelijk mee te kunnen of dat inderdaad - waar ik ook voor vrees - hij in gezelschap van bijvoorbeeld Tankink en Battaglin deze etappe zal uitfietsen.
Cecchini 28 mei 2016 11:47



Het leven is niet eerlijk en wielrennen al helemaal niet

Column Bert Wagendorp

Staat voor het eerst sinds 1909 een Nederlander op het punt de Giro d'Italia te winnen, slaat hij over de kop tegen een sneeuwmuur. Voor zijn salto was Steven Kruijswijk de beste man in de koers, en erna eigenlijk ook. Maar zo zie je maar weer: één seconde van onoplettendheid is bepalender dan ruim 78 uur onaantastbaarheid. Dat is niet eerlijk, maar zo zit het leven in elkaar en het wielrennen helemaal, vooral in nare afdalingen met rotbochten.

Steven Kruijswijk groeide in anderhalve week uit tot Hollandse held, maar na vrijdag is hij het symbool van de Nederlander die toch net weer niet wint. Buitenlanders die soeverein op kop komen in een grote wedstrijd maken het geroutineerd af, maar bij ons is er twijfel tot de laatste minuut. Het ging in de voorbeschouwingen meer over de manieren waarop Kruijswijk de Giro nog kon verliezen dan over het feit dat de zege hem onmogelijk meer kon ontgaan.


Nederlandse topsporters die winnen zorgen hier meestal voor totale nationale verbazing en ongeloof; dat zag je heel duidelijk toen Max Verstappen zijn GP won. Er zijn nog steeds mensen die denken dat dat een fata morgana was. De Nederlandse atleet vecht behalve tegen zijn concurrenten ook tegen de overtuiging van zijn landgenoten dat het tamelijk onwaarschijnlijk is dat hij of zij zal zegevieren. Dat maakt het er natuurlijk niet gemakkelijker op. Iets van die eeuwige scepsis torst de sporter toch op zijn schouders mee, zoals Amerikaanse atleten altijd het nationale geloof in de onoverwinnelijkheid in hun sporttas hebben zitten.


Op Kruijswijk leek de nationale faalangst geen vat te hebben. Hij trapte op overtuigende wijze over berg en dal en zijn tegenstanders hadden zich erbij neergelegd dat hij de beste was. Tot een aanval van sneeuwblindheid hem noodlottig werd. Je kunt het onsportief vinden dat die anderen niet even op hem wachtten, maar in topsport bestaat sportiviteit alleen als het niks kost, wat ook wel weer mooi is.

Gelukkig voor Steven Kruijswijk zijn verliezers bij ons altijd populairder dan winnaars, vooral verliezers die ieders medelijden opwekken. Dat komt vermoedelijk door onze sociaal-democratische volksaard en doordat we eeuwenlang het bijbelwoord dat de eersten de laatsten zullen zijn ingeprent hebben gekregen. Laat ze in Den Bosch maandag de platte kar maar gewoon klaarzetten en Steven door de stad trekken: het zal zwart zien van de mensen. Die zien daar zichzelf voorbijkomen: ook nooit de Giro gewonnen.


Daarnaast kan hij nog levenslang profiteren van zijn tuimeling. De beroemdste Nederlandse sportlegende is niet de zege van Zoetemelk of Janssen in de Tour, noch het winnen van het EK voetbal in 1988, de Europacups van Ajax, Feyenoord en PSV of Krajiceks zege op Wimbledon, maar de val van geletruidrager Wim van Est in het ravijn in 1951. Dat magnifieke ongeluk maakte hem onsterfelijk en rijk - Kruijswijk moet de Val op de Col d'Agnello omarmen als een minnares. Hij moet beseffen: mijn landgenoten zijn verzot op de val.

Juist door Kruijswijks val zagen we gisteren een van de allermooiste etappes van de laatste tien jaar - maar dat vindt hij vast geen troostrijke gedachte. Topsporters zijn nooit romantici. Goed, ik had hem ook liever zien winnen, maar je probeert zo'n sportieve klap toch van een paar opbeurende kanttekeningen te voorzien om niet in een smartelijk huilen uit te barsten. En misschien zijn we zaterdag getuige van een wonder. De sport staat voor niks en het komt voor - niet zo vaak trouwens - dat gerechtigheid blijkt te bestaan.
Arsimo 28 mei 2016 12:01
Wat een kul van Wagendorp.

Ik baal en ben net zo teleurgesteld, pissig en niet te genieten thuis als ieder ander hier (nou ja, Q en Sub niet zo begrijp ik) maar laten we wel reeel blijven.

Kruijswijk maakt een fout en verliest daardoor de Giro. Dat is hem niet te verwijten of zo maar het heeft ook niets te maken met dat het leven en wielrennen niet eerlijk zou zijn - op je fiets en op de weg blijven hoort er simpelweg bij en er was ook geen enkele omstandigheid buiten Kruijswijk zelf (uitwijken/botsen met/voor voorganger, motor, auto, iets op de weg e.d.) als reden of excuus dus een wonderlijke wederopstanding vandaag - hoe fantastisch ik dat ook zou vinden - zou dan helemaal niets met gerechtigheid te maken hebben. (het gaat sowieso niet gebeuren natuurlijk, maar dat terzijde)
Frederik D. 28 mei 2016 12:08
Kruijswijks kruisweg. Oftewel de Giro van 2016. Een wielerboek. Het eerste hoofdstuk begint met het drama van Dumoulin in de Vuelta van 2015. Tweede hoofdstuk, de roze trui van Dumoulin en het attente rijden van Kruijswijk. Derde hoofdstuk, Kruijswijk en de Giro van 2015. Langzaam maar gestaag wordt de spanning onderhuids opgebouwd. Enzovoort. Als elke prikker alhier een hoofdstukje schrijft, dan kunnen de opbrengsten van dat boekwerkje naar deze wielersite. Er kunnen ook hoofdstukjes ingelast worden over andere Nederlandse drama's in het wielrennen. Veertien hoofdstukjes. Veertien stadia van de kruisweg. Lekker katholiek ook. Er zijn vast wel prikkers die de spelling van anderen willen controleren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/05/2016 12:09 door Frederik D..
Arsimo 28 mei 2016 12:15
Zo'n verhaal is alleen boeiend voor groot publiek als er nog een derde act zou volgen. Meest ideale variant is als Kruijswijk dit jaar alsnog de Vuelta zou winnen - dan is mooi de cirkel rond en daarnaast meteen zo goed als klaar om er een tv-film van te maken..
JW 28 mei 2016 12:15
thumbs up

Helemaal mee eens !
JW 28 mei 2016 12:19
Niets is onmogelijk.
Maar voor mijn gevoel is vooral de Giro de ronde waarin Kruijswijk kan uitblinken.
Dat deed hij dit jaar, beslist.
En ik hoop dat hij daar volgend jaar weer schittert.
Liefst met een sterke klimknecht aan zijn zijde, dat zou hem minder kwetsbaar maken.
cyclingfreakske 28 mei 2016 12:19
.. na de Giro... even vakantie en herbronnen, hoofd leegmaken en ook herstellen, om dan een nieuw doel te kiezen.
Ik denk ook wel dat de Vuelta hem gaat liggen, beter dan de Tour, en ook meer kans maakt voor een podium dan in een Tour.
de OS in Rio ..? laten liggen..geen kans, en je kan er vooral naartoe gaan om ziek te worden.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/05/2016 12:21 door cyclingfreakske.
diravi 28 mei 2016 12:21
Interviewtje net gezien, die gaat gewoon weer voor het roze vandaag.
Andere Peter 28 mei 2016 12:25
Ach de romantische uitleg van de schoonheid van zo'n verlies is wel mooi. En door te zeggen dat het niet eerlijk is, zegt hij niet dat het oneerlijk is: één seconde van onoplettendheid is bepalender dan ruim 78 uur onaantastbaarheid. Dat is niet eerlijk,

Wat ik kul vind is de beeldvorming van Nederlanders als net-niet-winnaars. Subjectief beeld. Gevolg van supporterschap (teveel inleven in NL sporters), niet van objectieve journalistiek. Leg er objectieve maatstaven naast, dan zie je dat NL het historisch uitstekend doet. Begin bv met de Olympische medailletabellen. En in het voetbal leefden we met 12 tot 17 miljoen mensen de laatste 50 jaar ook veel vaker boven onze stand dan eronder (zoals nu een tijdje).

In alle landen vinden net-niet-nederlagen plaats. Een Ronde win je ook niet zomaar.
pirke 28 mei 2016 12:28
ergens online?
Andere Peter 28 mei 2016 12:32
Cyclad 28 mei 2016 12:32
Dat is jouw interpretatie, maar dat kan echt niet. Hij gaat strijden, dat is iets anders. Nu, een (helse) strijd wordt het sowieso.
pirke 28 mei 2016 12:36
cyclingfreakske 28 mei 2016 12:39
Het zal in elk geval stevig oorlog worden. Nibali ruikt de zege en weet dat Chavez op die lange klimmen het op het einde moeilijk heeft.
Ik denk dat hij vanaf de eerste klim zijn team in de vuurlijn zet, om een harde koers te maken en de pocketklimmer zo proberen te isoleren en te verzwakken.
Mogelijk gaat Scarponi een sleutelfiguur worden in de aanval naar het roze.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/05/2016 12:40 door cyclingfreakske.
Zorro 28 mei 2016 12:53
Wanneer wij zo hard vallen als Kruiswijk gisteren,
dan zaten we een week in de ziektewet.
Laat staan 2 Giro etappe's rijden.
pirke 28 mei 2016 12:57
stream is al gestart:

[cyclinghub.tv]
merijntje mortirolo 28 mei 2016 12:57
-
Kruijswijk gaat 'gewoon' de Giro winnen.

Niemand die vraagtekens zet bij de wederopstanding van Nibali, trouwens? Hij was toch écht niet in vorm...
cyclingfreakske 28 mei 2016 13:00
de meesten blijven wel langer thuis dan een week..... grinning smiley

wielrenners... een ras apart.

helaas was het voor kruijswijk letterlijk , en ik citeer Herman van Veen : Vliegen, vallen, opstaan en weer doorgaan.
cyclingfreakske 28 mei 2016 13:02
De cauwer haalde gisteren een uitspraak van NIbali aan, toen die een paar dagen terug een klap om de oren kreeg :

"Een nederlaags kan leiden tot een grootste overwinning"

Alsof het de voorbode was van zijn huzarenstukje van gisteren.


(btw : Kruijswijck stabiliseerde op Valverde, maar Nibali trok het tijdsverschil stevig op toen hij ontketende - om toch aan te geven dat Kruijswijk de schade toch beperkte in de mate van het mogelijke)
Walnoot 28 mei 2016 13:22
Das ook weer niet waar, niet overdrijven. Ben ook wel eens gevallen, en ook wel eens met gelijkaardige kwetsuren. Heb er toen geen dag werk door gemist. Ben alleen niet op de fiets naar mijn werk gegaan...
Olano 28 mei 2016 13:25
Hoe dan ook een brute HELD!
Snorfietser 28 mei 2016 13:46
Moest ook gelijk aan Anton denken. Overigens kan hij naar de World Tour punten ook fluiten als hij niet bij kan blijven. Het kan natuurlijk nog alle kanten op, ik heb zelfs nog een heel klein beetje hoop op de eindzege.
Carlos Danger 28 mei 2016 13:50
merijntje mortirolo Schreef:
-------------------------------------------------------
> -
> Kruijswijk gaat 'gewoon' de Giro winnen.
>
> Niemand die vraagtekens zet bij de wederopstanding
> van Nibali, trouwens? Hij was toch écht niet in
> vorm...


Plasje goed bewaren.
Fcdh 28 mei 2016 13:53
Eigenlijk niet Nibali moest in eerste instantie nog lossen op de Angel.
Een prestatie op adrenaline en mentale weerbaarheid daarom vind ik dat ook zo'n mooie renner.
Andere Peter 28 mei 2016 14:01
Kan relatief zijn. Kruijswijk viel daar weg en Chaves werd misschien iets minder.
merijntje mortirolo 28 mei 2016 14:30
-
Nibali is en blijft één mijner lievelingscoureurs aller tijden. Ik vind zijn enorm sterke optreden van gister echter niet passen bij / kloppen met zijn 'matige' rijden van eerder in de Giro.
merijntje mortirolo 28 mei 2016 14:30
-
Zijn bloed ook...
Velodroom 28 mei 2016 15:05
merijntje mortirolo Schreef:
-------------------------------------------------------
> -
> Nibali is en blijft één mijner
> lievelingscoureurs aller tijden. Ik vind zijn
> enorm sterke optreden van gister echter niet
> passen bij / kloppen met zijn 'matige' rijden van
> eerder in de Giro.

Qua resultaat was het uiteraard een ijzersterk optreden, maar waren zijn prestaties bergop nu ineens zoveel beter?
Als Kruijswijk op de been of beter op de fiets was gebleven had niemand het naderhand nog over de wonderbaarlijke metamorfose van Nibali gehad.
In de klim naar Risoul kon Nibali zich natuurlijk weer oprichten ook in het besef nu ineens te verkeren in de omgekeerde situatie van de klimtijdrit.
Dennis 28 mei 2016 15:12
Uitstekend dat Kruijswijk het gewoon probeert. Hij heeft bijna 6,48 voorsprong op een top 5, dat gooi je niet weg. Hopen dat hij top 5 in ieder geval haalt, alles daarboven is meegenomen.
Luijt 28 mei 2016 23:33
Dit klopt nou eens een keertje.
cyclingfreakske 29 mei 2016 00:52
Kruijswijk heeft gezien de omstandigheden een zeer goede wedstrijd gereden.
Ook slim dat de leiding het team de kop van het peleton oplegde, waardoor na de val van gisteren een vorm van respect werd getoont vanuit het peleoton en het heel lang gesloten bleef. En dus Kruijswijk gelukkig een redelijk rustige dag kende (even de pijn weggelaten)

Zonder die val had het vandaag helemaal anders kunnen lopen.

Knap dat Kruijswijk hier weeral zijn rondetalent kunnen demonstreren heeft en definitief het respect heeft afgedowngen van de grote(re) ronderenners.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen