Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Kruijswijk wil naar Rio

Gepost door arki 
arki 29 mei 2016 20:42
Steven Kruijswijk hoopt dat hij met zijn optreden in de Ronde van Italië bondscoach Johan Lammerts heeft overtuigd hem mee te nemen naar de Olympische Spelen.

"Het parcours in Rio is lastig. Je kunt het vergelijken met een zware etappe in de Giro. Ik heb laten zien dat ik hier uit de voeten kan", zei de kopman van LottoNL-Jumbo zondag bij de NOS. Kruijswijk sloot de Giro af als vierde in het eindklassement nadat hij lang zicht had op de eindzege.

Lammerts maakt vermoedelijk komende week zijn selectie bekend. Er mogen vier man starten in Rio, van wie er twee ook in de individuele tijdrit kunnen uitkomen.

De uitverkiezing van Tom Dumoulin, kanshebber voor goud op de tijdrit, lijkt zeker. Ook Wout Poels zette met winst in Luik-Bastenaken-Luik zijn kandidatuur kracht bij. Robert Gesink, Bauke Mollema en Wilco Kelderman zijn andere kandidaten voor olympische deelname.
--------------
Wordt nog een lastige keuze voor Lammerts. Dumoulin zou ik zeker kiezen, Kelderman niet. Maar het is moeilijk om te kiezen tussen Kruijswijk, Poels, Gesink en Mollema voor de andere drie plekken.
Walnoot 29 mei 2016 21:00
Dumoulin en Poels zijn niet te passeren, een van de favorieten in de TT en de winnaar van Luik. Zou Kruijswijk ook zeker meenemen, en dan Gesink en Mollema het uit laten vechten in de Tour. Kelderman? Zonneveld zei het al: die bestaat helemaal niet.
El Chaba 29 mei 2016 21:28
Eens, maar kennelijk maakt Lammerts zijn selectie volgende week al bekend. Misschien omdat dat moet vanwege organisatorische redenen? Zo niet, zou ik toch echt effe wachten inderdaad.
Lijkt me nu namelijk lastig kiezen tussen Mollema en Gesink..
Eddy Veen 29 mei 2016 21:46
Kelderman heeft al twee jaar achter elkaar in de Ruta del Sol laten zien hoe goed hij is in lastige tijdritten. Die kan in vorm mooie dingen laten zien. Ik zou ook de Tour afwachten als ik Lammerts was.
Marcos 29 mei 2016 21:59
Zou het apart vinden als Kruijswijk meegaat op basis van een rittenkoers van 3 weken.. Een bergrit na 2/3 weken koers lijkt me niet te vergelijken met een zware eendagskoers.

Verwacht Dumoulin, Poels, Mollema en Gesink als selectie.
Rudy t. 29 mei 2016 22:05
Op basis waarvan gesink wel dan?

Kruijswijk is de enige Nederlander die de laatste 20 jaar op dit niveau in een grote ronde meekan met de besten. Dan moet je gewoon mee. De klassementen van gesink en mollema was meer categorie uran deze giro. Reuze knap, maar van totaal andere orde. En kruijswijk kan ook prima de tijdrit rijden. Op basis waarvan zouden mollema en gesink wel moeten rijden? Mollema wmb obv z'n resultaten in san Sebastiaan dan maar.
PVW 29 mei 2016 22:07
NK tijdrijden was vorig jaar ook erg sterk, maar een wedstrijd waar de hele wereldtop naar toe oiekt is nog wel andere koek. In vorm verwacht ik hem dan niet eens top 20. Een Roglic-je als de weergoden dit jaar jumbo-gezind zijn zou nog kunnen.
predator 29 mei 2016 22:10
Kruijswijk heeft toch niks te zoeken bij een eendagskoers?
Kuiperberg 29 mei 2016 22:11
Poels, Dumoulin, Gesink en Mollema. Kruijswijk heeft nog nimmer wat laten zien in een eendagskoers als bv LBL of AGR. Geweldig gepresteerd in de Giro, maar dat is dus andere koek dan een eendagskoers zoals in Rio.
PVW 29 mei 2016 22:12
Arme Gesink. Zit hij op tenerife van een afstand te supporteren voor zn ploeggenoot, gaat die straks met zijn OS plekje aan de haal. En zou ook nog eens kunnen dat ie volgend jaar ook voor Steven mag gaan knechten in tour of giro.

Steven was geweldig, maar gun het stiekem Gesink nog meer. Hoop tegen beter weten in - zei ik vorig jaar ook -dat die gaat vlammen in de tour.
Marcos 29 mei 2016 22:13
Mollema reed ook "gewoon" top-10 in LBL dit jaar..
lodjan 29 mei 2016 22:13
Lammerts zou morgen de selectie bekend maken. Naast de hier genoemde zes renners zijn ook Weening en Slagter genomineerd.
Mijn selectie zou zijn: Dumoulin, Gesink, Mollema, Poels.
MarcoV 29 mei 2016 22:21
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lammerts zou morgen de selectie bekend maken.
> Naast de hier genoemde zes renners zijn ook
> Weening en Slagter genomineerd.
> Mijn selectie zou zijn: Dumoulin, Gesink, Mollema,
> Poels.


wat is eigenlijk de waarde van 'nomineren' als je al zo vroeg vooraf een definitieve selectie maakt? Een keer gratis bij Roompot en Cannondale op de koffie?

Die vier zijn ook mijn selectie overigens, laat Kruijswijk maar op de manier die hem het best past de Vuelta voorbereiden.
Cyclad 29 mei 2016 22:22
Ik zou dan weer moeite hebben met Gesink, puur op basis van zijn matige prestaties van dit seizoen. Prestaties uit het verleden....etc
Mijn selectie: Dumoulin, Poels, Mollema en toch Kruijswijk, Zo'n selectie moet je ook verdienen vind ik.
Lammerts: veel keuzewijsheid gewenst.
Cyclad 29 mei 2016 22:23
Marcos 29 mei 2016 22:27
Klassement in grote rondes maken toch weinig uit voor een eendagskoers? Vind die vergelijkingen met klassementen elke keer zo vreemd.. Gesink werd vorig jaar ook nog 11de in Lombardije bijvoorbeeld, dat is beter dan Kruijswijk ooit in een eendagskoers heeft laten zien.
lodjan 29 mei 2016 22:29
Rudy t. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Op basis waarvan gesink wel dan?

Misschien was de zesde plaats van Gesink in de laatste Tour wel van hoger niveau dan Kruijswijk nu. Als je ziet achter wie hij zesde werd, de toprenners in topvorm: Froome, Quintana, Valverde, Contador en Nibali. Deze renners reden niet in de Giro of hadden geen topvorm.

Gesink wint nog wel eens een overzeese topkoers.

Maar als Gesink een klassement gaat rijden in de Tour (ipv voor ritzeges gaan) wanneer hij niet voor Rio wordt geselecteerd, dan heb ik er vrede mee om een ander te selecteren.
Hemmeneggs 29 mei 2016 22:34
80 kilometer klimmen, dat lijkt me zeker wel iets voor Kruijswijk. Hij en Poels hebben bewezen een punch bergop te hebben. Gesink en Mollema zijn volgers. Kelderman, tja Kelderman. Ik weet niet wat ik precies vind van Kelderman.

Geloof niet dat je de wegwedstrijd kunt vergelijken met andere klassiekers. Dit is toch nog een stuk zwaarder dan Lombardije. Niet dat ik veel Olympische wegwedstrijden heb gezien, maar ik neem aan dat er toch een kopman aangewezen gaat worden? Waardoor de overige 3 (of toch minstens 2) gewoon moeten knechten. Als ze alle 4 denken een rol van betekenis te kunnen spelen de finale en maar kijken wie er het langst mee kan, dan wordt het dus zeker niks.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/05/2016 22:35 door Hemmeneggs.
PVW 29 mei 2016 22:38
Voordeel van niet wachten is dat iedereen weet waar hij aan toe is en de afvallers zich kunnen richten op andere doelen.
predator 29 mei 2016 23:47
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lammerts zou morgen de selectie bekend maken.
> Naast de hier genoemde zes renners zijn ook
> Weening en Slagter genomineerd.
> Mijn selectie zou zijn: Dumoulin, Gesink, Mollema,
> Poels.

De mijne Dumoulin, Weening, Mollema en Poels.
Michael B. 30 mei 2016 01:02
Je bent zo goed als je laatste wedstrijd, laatste wedstrijden van Gesink van dit jaar waren allemaal middelmatig, zou daarom Gesink thuis laten. Tenminste als de keuze morgen zou worden moeten gemaakt. Zelf zou ik als bondcoach pas na de Tour beslissen. Kijken hoe een Gesink en een Kelderman het daar vanaf brengen (valpartijen etc.).
Rudy t. 30 mei 2016 07:29
Kruijswijk kan gewoon heel hard bergop rijden. Als je dat in een rittenkoers kan dan ook in een 1 dagskoers lijkt me. Hij heft zich ook nooit specifiek voor bereid op die koersen en wil dat nu wel doen. Als die ze al gereden heeft mocht die knechten. Daarnaast zijn gesink en mollema net zo goed als kruijswijk meer renners voor etappekoersen, dat argument geldt voor die twee dus ook.
Rudy t. 30 mei 2016 07:32
Ja misschien wel. Die vergelijking kun je toch niet maken. Feit is dat kruijswijk vlak voor het einde 3 minuten op de nummer twee had. En dat Valverde en nibali ruim achter hem stonden. Nibali was echt niet minder dan in de Tour. Daarnaast reden er ook nog Majka uran en zakarin bv. Ook geen krabbers.
Brieske 30 mei 2016 08:09
Ik zou Mollema, misschien wel de beste eendagsrenner in dit soort werk, passeren.
Waarom?
Dumoulin duidelijk ivm tijdrit.
Kruijswijk omdat hij het beste niveau heeft bergop.
Poels, heeft genoeg krediet gewonnen.
Gesink, heeft bewezen eendagskoersen te kunnen winnen.

Voor een top 10 plek hoeft het van mij niet, alles of niks.

Groet



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/05/2016 08:10 door Brieske.
Michael B* 30 mei 2016 08:27
Je kan natuurlijk als bondcoach ook natuurlijk eerst even polsen bij de 3 renners die sowieso gaan (Mollema, Poels en Dumoulin). Maar het lijkt erop dat alle drie zullen aangegeven dat het weinig uit maakt wie het laatste plekje gaat opvullen. Kruiswijk lijkt meer een onbeschreven blad, eentje die zich makkelijker wegcijfert.

Daarnaast heeft een Gesink dit jaar nog geen enkele keer meegedaan voor het podium. Kelderman wel al tweemaal (Romandie en Vasco). Gesink hebben we nog geen enkele keer top 10 zien rijden. Ondanks de mooie verhalen dat hij zich dit jaar meer op etappeoverwinningen zou richten. En ja het klopt dat Gesink vorig jaar en de jaren ervoor leuk heeft gereden (ronde van Lombardijen & Gold Race), maar dat was alweer 8 maanden geleden...

Helaas zegt mijn onderbuikgevoel dat Gesink nog steeds naweeën heeft van zijn hartstoornis problemen, dat er andere problemen zich voordoen. Ik hoop dat ik het mis heb, maar Gesink is ondertussen wel bezig met een mager voorjaar. Beter gezegd dat heeft hij al sinds 2013

Als we dan de vergelijking maken met de Kruiswijk van dit jaar. Die is in de Giro en de ronde van Yorkshire zo n beetje iedere dag bij de eerste 10/20 in de daguitslag geeindigd. Begint bijna Valverde vormen aan te nemen. Dan praat je niet meer over een uitschieter. Zijn er de afgelopen maand maar weinig in het peloton geweest die zovaak zoveel voorin zijn geeindigd.

Wat dat betreft liegt de procyclingstats van Kruiswijk niet:
[www.procyclingstats.com]

grinning smiley

Dan kan je natuurlijk als bondcoach altijd nog vragen wie van de 3 andere de grootste zakgeld wil betalen (tsja, kom je toch wellicht uit bij Gesink). Uiteindelijk zal Lammers wel voor 'zekerheidje' Gesink gaan. Dat heeft hij ook bij de dames al gedaan. Daar werd Annemiek van Vleuten geselecteerd en werd Chantal Blaak die een veel beter voorjaar heeft gereden thuisgelaten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/05/2016 08:33 door Michael B*.
Latino 30 mei 2016 09:06
Is Sam Oomen geen optie? Hij was immers uitstekend op dreef in LBL en reed daar een stuk sterker dan Gesink die wel steeds genoemd wordt als kandidaat voor deelname aan Rio.
Miquel1983 30 mei 2016 09:22
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Rudy t. Schreef:

> Misschien was de zesde plaats van Gesink in de
> laatste Tour wel van hoger niveau dan Kruijswijk
> nu. Als je ziet achter wie hij zesde werd, de
> toprenners in topvorm: Froome, Quintana, Valverde,
> Contador en Nibali. Deze renners reden niet in de
> Giro of hadden geen topvorm.

Nibali en Contador waren vorig jaar niet in topvorm in de Tour. Nibali had een slechte eerste 2 weken en kwam pas de laatste week op stoom; vergelijkbaar dus met de Nibali die dit jaar de Giro won. Contador was na Giro-winst over zijn topvorm heen. Kruiswijk zou zonder val de Giro hebben gewonnen en met deze vorm vermoedelijk 3e zijn geworden in de Tour van vorig jaar, want de Valverde van die Tour vond ik ook niet per se beter dan de Valverde van deze Giro. Valverde heeft volgens mij vooral moeite met bergen die richting of over 2500 meter hoogte gaan en die heb je in Tour minder dan in Giro.
lodjan 30 mei 2016 09:28
Dat er drie renners al zeker zouden zijn is een fabel van de televaag.
Arsimo 30 mei 2016 09:34
Dumoulin en Poels kan men terecht niet om heen. De twee overige plekken zou ik geven aan Mollema en Kruijswijk.

De wegwedstrijd in Rio is geen normale eendagskoers, het lijkt zelfs niet eens op een klassiek WK. Op papier ziet het er al een klimkoers uit en door de kleine ploegen kan het tot een man-tegen-man wedstrijd worden. Dat Kruijswijk in de klassiekers weinig heeft laten zien vind ik daarom irrelevant. Wel zal hij in topvorm aan de start moeten staan. In dat geval is hij ook een serieuze kandidaat voor de tweede plek in de tijdrit.
Miquel1983 30 mei 2016 09:41
Dumoulin en Poels zijn zekerheden voor mij.

Verder lijkt het me een heel lastige beslissing. Weening en Slagter zijn niet klimmer genoeg voor dit parcours, dus die vallen sowieso af. De tijdrit van Clement is niet bijzonder genoeg om geselecteerd te worden. Blijven Kelderman, Gesink, Kruiswijk en Mollema over voor de laatste 2 plekken. Qua tijdrit heeft Kelderman dan de beste papieren, al kan Kruiswijk dat ook aardig.

Vergeet trouwens niet dat van de wegwedstrijd de laatste 15-20 km naar de finish vlak zijn. Wil je die wedstrijd winnen, moet je dus niet alleen bij de beste klimmers horen, maar ook goed kunnen dalen en het op vlak terrein afmaken. Je moet bij wijze van spreken Nibali kunnen volgen in de afdaling en Valverde kloppen in de sprint. Of 2 km voor de streep zo hard wegrijden dat ze je niet meer terug zien. Wat dat betreft, acht ik de winstkansen van de Nederlanders niet zo groot, maar Poels is denk ik de beste Nederlander in een sprintje en Dumoulin kan een mooie demarrage plaatsen een paar km van de finish. Al vraag ik me bij Dumoulin wel af of hij die laatste klim overleeft. Bij Kruiswijk weet je dat hij die klim wel over komt met de besten, maar kan hij ook zo'n wedstrijd winnen? De moeite die hij heeft met een etappe winnen in de Giro, spreekt dan niet in zijn voordeel. Bij Mollema twijfel ik ook aan zijn vermogen die laatste klim met de besten over te komen, maar met aanharken kom je een heel eind en op het vlakke terrein en in een sprint is Mollema toch iemand die je er nog goed bij kan hebben. Sowieso vind ik dat Mollema's zijn credits verdient heeft door de afgelopen jaren de meest constante Nederlandse renner te zijn in heuvelklassiekers. Gesink en Kelderman zijn voor mij eeuwige twijfelgevallen, omdat ze het simpelweg nooit echt laten zien in dit soort zware wedstrijden. Gesink presteert goed in Canadese klassiekers maar die zijn maar 200 km lang en minder zwaar dan bijv. Luik-Bastenaken-Luik. Kelderman heeft me nog nooit overtuigd in klassiekers en nog nooit echt iets bijzonders laten zien. Ik zou hem alleen selecteren op basis van zijn tijdrit.

Dus dan kies ik voor Dumoulin, Poels, Mollema en Kruiswijk. Ik vermoed echter dat de bondscoach die plek van Kruiswijk met Gesink of Kelderman zal invullen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/05/2016 09:44 door Miquel1983.
william 30 mei 2016 09:47
Gesink heeft dit jaar nog niet veel laten zien. En om hem te selecteren op basis van de tour van vorig jaar, is wel heel raar.
Prikdude 30 mei 2016 15:43
Duidelijk en eens. Molly mag thuis blijven.
Andere Peter 30 mei 2016 16:25
Als je Gesink meeneemt, dan doe je dat niet vanwege dit seizoen en ook niet vanwege zijn rondeprestaties. Dan doe je dat vanwege enkele uitschieters in (najaars)eendagswedstrijden in het verleden. Emilia, Canada, dat werk. Dat heeft hij natuurlijk ook voor op Kruijswijk.

Ik heb geen idee van Gesinks vorm en ik heb dus ook geen mening over die selectie. Maar het zijn totaal andere portefeuilles die je weegt. Misschien is een zege van Kruijswijk in een eendagswedstrijd nog net iets onwaarschijnlijker dan eentje van Gesink. Misschien is het wat waarschijnlijker dat Kruijswijk een goede helper is voor Poels/Dumoulin/Mollema dan Gesink.
Andere Peter 30 mei 2016 16:28
Andere Peter 30 mei 2016 16:32
Heeft iemand zin om te gaan turven welke van de NL kandidaten op veel internationale steun kan rekenen van zijn sponsorploeg? Dat kan beslissend zijn. Een sponsorploeggenoot uit een ander land die op een cruciaal moment even de benen stil houdt. Op de OS, met die kleine ploeg, nog méér dan op het WK. Wie heeft er de meeste kans op een Kim Andersen (ex-ploegmaat) die het gat laat vallen voor Joop Zoetemelk?
Arsimo 30 mei 2016 16:36
Dat lijkt me simpel: Wout Poels (Sky zal er een hoop renners hebben). Mollema en Dumoulin stukje verder in de lijst. Kruijswijk en Gesink zullen er niet veel hebben (Roglic?)

Andere kant van de medaille, Poels is wellicht ook de eerste in de verleiding zijn om zijn eigen en andere Nederlandse kansen op te offeren voor een van zijn Sky-ploegmaten in de koers (Froome!).
Michael B* 30 mei 2016 16:59
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als je Gesink meeneemt, dan doe je dat niet
> vanwege dit seizoen en ook niet vanwege zijn
> rondeprestaties. Dan doe je dat vanwege enkele
> uitschieters in (najaars)eendagswedstrijden in het
> verleden. Emilia, Canada, dat werk. Dat heeft hij
> natuurlijk ook voor op Kruijswijk.
>
> Ik heb geen idee van Gesinks vorm en ik heb dus
> ook geen mening over die selectie. Maar het zijn
> totaal andere portefeuilles die je weegt.
> Misschien is een zege van Kruijswijk in een
> eendagswedstrijd nog net iets onwaarschijnlijker
> dan eentje van Gesink. Misschien is het wat
> waarschijnlijker dat Kruijswijk een goede helper
> is voor Poels/Dumoulin/Mollema dan Gesink.

Dat werd over Poels tot dat hij Luik Bastenaken Luik won ook gezegd. Die vlieger van jou gaat niet opsmiling bouncing smileydrinking smiley
Andere Peter 30 mei 2016 18:11
Ik heb geen idee wat er allemaal vliegt bij jou. Maar ik zeg dit niet van Poels. Ik zei dit nooit van Poels. Kruijswijk líjkt niet eens op Poels. En dan nog: als een appel rond is wil dan nog niet zeggen dat een peer dat ook is.

Maar verder redeneer je heel zuiver hoor.
Snorfietser 30 mei 2016 18:56
Ik meen dat Dumoulin, Poels en Mollema al zijn aangewezen, en dat Gesink, Kelderman en Kruijswijk dingen naar het laatste ticket. Voor alle drie valt iets te zeggen: Gesink heeft het meeste laten zien in eendagskoersen (wel even geleden), Kelderman zou wellicht een mooie uitslag in de tijdrit kunnen behalen en Kruijswijk lijkt echt een stap gemaakt te hebben (al was dat niet in het eendagswerk). Zou het Kruijswijk heel erg gunnen. De manier waarop hij na zijn valpartij heeft gevochten als een leeuw komt op mij toch sterker over dan Gesink en Kelderman die last hebben van de kou (al zullen ze daar in Rio niet zoveel last van hebben).
Luijt 30 mei 2016 19:50
Ik zou nog ff wachten met het samenstellen van de ploeg tot na de tour (en ook met het geklets hierover).
Marcos 31 mei 2016 15:57
En Kruijswijk gaat naar Rio

De Nederlandse selectie voor de Olympische Spelen in Rio de Janeiro bestaat uit Tom Dumoulin, Steven Kruijswijk, Bauke Mollema en Wout Poels. Dat heeft de KNWU bekendgemaakt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen