Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Sportieve ambities Nederlandse Ronderenners

Gepost door Cecchini 
Cecchini 29 mei 2016 22:49


Kruijswijk is einde contract. Een mooi startpunt voor een discussie lijkt me.

Duidelijk is, dat als Kruijswijk gewonnen had, het niet dankzij zijn team was geweest, maar meer desondanks. De Italiaan Battaglin daargelaten.

Het is namelijk allemaal wel leuk en wel een Nederlands getinte ploeg met een laag budget, maar je wint er als Kruijswijk of Dumoulin geen grote Ronde mee, zo werd het de afgelopen 2 Grote Rondes min of meer wel duidelijk. Daarbij kun je ook vragen stellen bij de tactische keuzes van de ploegleiding. Iets meer maffioos gedrag van een Addy Engels kan geen kwaad zou ik zeggen.

Ik zou graag willen weten wat er nu door het hoofd van Kruijswijk speelt bij de beslissing die hij moet nemen bij welk team hij volgend jaar gaat rijden. Hij lijkt mij na deze Giro de enige Nederlandse ronde renner, die daadwerkelijk denkt dat hij kan meespelen om een zege in een Grote Ronde.

Mollema en Gesink zijn door ervaring, schade en schande inmiddels wel voldoende wijs geworden, en weten dat zij niet kunnen gaan meespelen
om de hoogste prijzen.

Kelderman lijkt fysiologisch wel de potentie te hebben (zie de Giro en Dauphiné van 2014) om in de top 5 mee te strijden, maar lijkt na vorig jaar elke vorm van zelfvertrouwen kwijt te zijn, en staat bij de komende Tour voor een belangrijk examen, ook al is hij nog maar 25 (want waar stond Kruijswijk 3 jaar geleden ?).

Dumoulin tempert steeds ieders verwachtingen, houdt de boot steeds af als ze hem aan de kop zeuren of hij een kans maakt op een eindoverwinning in een Grote Ronde. Is dit valse bescheidenheid of gezonde zelfkennis ?

Poels heeft de afgelopen jaren laten zien, dat hij op bepaalde dagen één van de beste klimmers in het peloton is, heeft dit jaar ook een puike tijdrit in Catalonie gereden, en dan heb ik het nog niet eens over LBL gehad. Misschien dat hij door de winst daar een mentale grens is overgestoken dat hij ook wat Grote Rondes betreft mee kan gaan doen om de grote knikkers. Daarnaast zit hij als enige Nederlandse renner bij een ploeg, die op budgettaire gronden een koers kan malen en bepalen.

Kortom doe je er goed aan, om bij Lotto Jumbo of Giant te blijven koersen als je daadwerkelijk de ambitie hebt mee te doen voor de winst in een Grote Ronde ? Ook al is de roep van JW om te blijven nog zo groot.

En dan heb ik het natuurlijk nog niet eens over de salariswensen van bovengenoemde renners.
predator 29 mei 2016 23:45
Kruijswijk moet naar een ploeg zoals Sky of BMC gaan (kan hij meteen een cursus afdalen krijgen van Sammy).
Carlos Danger 29 mei 2016 23:46
Kruijswijk stond op het punt de Giro te winnen. Een stuurfout maakte daar een eind aan. Of was dat ook op het conto van de ploeg
te schrijven? Kruijswijk gedijt wel in deze ploeg, da's duidelijk. Misschien volgend jaar een Clement erbij en Bennett kan natuurlijk ook wel een bergje op.
Mollema en Gesink gaan geen betere klassementen rijden dan ze ooit eerder deden(al is een uitschieter altijd
nog mogelijk).
Kelderman moet nog twee/drie jaar babyvet kwijt.
Dumoulin moet voor een goed klassement aan de ketonen.
Poels staat nog 'op kweek' in het SKY-lab.
Een gepast salaris zullen de managers wel voor zorg dragen.
Luijt 30 mei 2016 00:21
Als Kruijswijk volgend jaar een betere ploeg mee krijgt dan zou ik blijven als ik hem was. Hij komt mij nog niet echt over als een man van de wereld to be honest. Gewoon blijven op het vertrouwde nest is dan het devies. "Een extra mannetje in de bergen was wel prettig geweest", zo verwoordde de bescheiden Brabo het zelf vanmiddag met gevoel voor understatement. In het huidige LJ team zie ik nog zo 1 2 3 wie dat dan zou moeten zijn.
Gesink gaat niet in dienst rijden van Kruijswijk. Die vindt al heel snel dat ie z'n ballen voor een ander er af draait.
De rest is gewoon te zwak. Ook Battaglin. Wie moeten ze halen?
Wil de Johan van de Velde van nu opstaan?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/05/2016 00:22 door Luijt.
nachtwacht 30 mei 2016 01:05
Gerucht gaat dat Kruijswijk volgend seizoen voor BMC rijdt.
Michael B. 30 mei 2016 01:05
Zou een Slaghter terug halen. Aangevuld met een nieuwe ploegarts die ook de mindere klimmers in de ploeg kan prepareren. En liever voortaan als Kruiswijk de Giro rijdt een Gesink of een Kelderman meesturen. Dan gaat een van de 2 de eerste 2 weken, iedere dag maar lekker op een half uur eindigen. De Kelderman of Gesink gaat dan mooi mee voor alleen de 3e week. Die rijdt de Giro dan als training. Jan Ullrich /Erik Dekker hebben dan in het verleden ook weleens gedaan. Clement niet, die is te oud en rijdt de laatste 3 jaar geen deuk in een pakje boter bergop. Zou als ik Steven was lekker bij Lotto blijven. Hij kan daar alles doen is de beste, de kopman bepaald volgend jaar alles in de ploeg, of ie de Giro gaat rijden of de Tour. Bij een SKY moet ik toch weer aansluiten in de lange rij toppers idem dito bij BMC. Als hij weg gaat voor het geld dan zou ik eerder kiezen voor Trek. Dubbelkopmanschap met Mollema in de Tour.
Rudy t. 30 mei 2016 07:39
Ik zag gisteren dat item op de NOS van na de finish. Ik zag 7 uitgelaten renners en 1 zwaar teleurgestelde. Ik denk dat die weg is. Tjallingi werd gevraagd wat het hoogtepunt van de giro was. Dat was de blauwe trui. Volgens mij was daar het pakken van het roze en het op het punt staan een grote ronde te winnen met een ploegmaat toch het gepaste antwoord geweest. Kruijswijk is weg, of ikzie dingen die er niet zijn.
lodjan 30 mei 2016 07:47
Ik schreef dit in een ander topic:

Misschien was de zesde plaats van Gesink in de laatste Tour wel van hoger niveau dan Kruijswijk nu. Als je ziet achter wie hij zesde werd, de toprenners in topvorm: Froome, Quintana, Valverde, Contador en Nibali. Deze renners.

Ik denk dat Kruijswijk voor de Giro de beste is, maar Mollema en Gesink lijken me beter in de Tour en de Vuelta. Dit heeft met meerdere factoren te maken, zoals klimaat, type parcours, etc. Voor Kelderman moet nog blijken waar die het beste tot zijn recht komt. Dumoulin lijkt me eigenlijk helemaal geen (echte) ronderenner, die zal in de Vuelta het best tot zijn recht komen. Daar winnen wel eens vaker outsiders / niet echte ronderenners zoals Jalabert, Kelly, Cobo, etc, omdat ze sterk en allround zijn en de echte toppers vol voor de Tour gaan. Ik hoop dat ik er naast zit.
Columbus SLX 30 mei 2016 08:35
Toch vind ik Kruijswijk wel slim...

Ervoor gaan in de Giro. Nou - loopt op een vervelende manier af. Maar wat hoop ik dat hij of zelf sterk genoeg is om dit "goed" mee te nemen, of dat hij daarin begeleidt wordt. Want de potentie heeft hij laten zien.

Ergens hierboven zegt iemand als een halve grap - leren afdalen van Sammy Sanchez (als hij naar BMC zou gaan). Maar eigenlijk te gek voor woorden dat dat niet een heel normaal en een heel veel gebruikte methode zou zijn. Omhoog rijden is 1 ding. Afdalen in je eentje in een training, afdalen in een wedstrijd. Afdalen als het er echt om gaat, afdalen in moeilijke omstandigheden. Afdalen in de 3e week, als je op het punt staat om iets unieks te doen... Welke rol dat in het koppie gespeeld heeft weet je niet. Maar het zou me niet verbazen als het meespeelde. Dus naar BMC... dan 's een kop koffie drinken met Sammy Sanchez.

NB: ik sprak ooit iemand die mekanieker was bij die ploeg van Ton Vissers in dat jaar dat Wagtmans daar reed. Hadden ze nog van die blauwe stalen gereedschapskisten bij zich. Als ze Wagtmans probeerde bij te houden met de auto lag onderaan de inhoud van die gereedschapskist door de hele auto heen. En bij alle andere renners moesten ze na een week in de bergen remblokken vervangen. Behalve bij Wagtmans... Epische verhalen.
Sub Culture 30 mei 2016 08:39
Tja, de kans voor Kruijswijk om een grote ronde te winnen was een once in a lifetime opportunity.
Denk dat hij er verstandig aan doet om bij Lotto NL te blijven.
Halve Belg 30 mei 2016 08:50
Als Kruijswijk slim is gaat hij cashen. Ik denk inderdaad dat dit wel eens een once in a lifetim opportunity kan zijn geweest. De enige top 6 ronderenner aan de start was ook nog eens niet in topvorm, hoe vaak gaat dat nog voorkomen?

Sowieso heeft Lotto-jumbo en met name Tjallingi en Tankink alleen met hun mond aangeduid dat ze wel degelijk steun hebben verleend. Battaglin en Kruijswijk stonden er gewoon met zijn 2-en voor. Tactische fout van de ploegleiding om niemand mee te sturen in die grote ontsnapping van vrijdag. Die afdaling was (ook buiten zijn val) eigenlijk het enige punt (buiten een inzinking) dat hij de giro nog kon verliezen door daar geïsoleerd te komen zitten. Maar goed op enig tactisch inzicht is de ploegleiding van Lotto-jumbo niet vaak te betrappen geweest dus dat snap ik dan weer wel.
Dennis 30 mei 2016 08:52
Hij had de ploeg mee zoals hij wilde... Hij wilde in de eerste 2 weken goed omringd zijn, daar waar hij vorig jaar te veel verloor.
Volgens mij hadden enkel Astana en Movistar betere klimmers. maar berg op moet je het toch alleen doen. Als hij zelf geen stuurfout had gemaakt, had er niemand verder naar gekraaid. Hij reed verder fantastisch, maar laten we niet Kruijswijk al als een aanstaande winnaar van een ronde bestempelen. De ene ronde is de andere niet.

Ik denk dat hij het best functioneert in deze ploeg. Bij BMC/Trek zal hij 1 van de zijn. Zoals Poels nu ook met prestaties bepaalde privileges kopmanschap moet verdienen bij SKY.

Dumoulin geloof ik niet in als echte ronderenner, meer als DL/PN/ dat soort rondes.
ton duk 30 mei 2016 09:01
Ik zou voor het cashen gaan....met een soort contract waarin hij laat "vastleggen" dat hij bij die nieuwe ploeg ( noem BMC of zo) ondersteund kopman is voor de Giro2017 en verder....

Dumoulin...denk wel dat hij een Grote Ronderenner wordt en dan zal het per Ronde aan het parcours kunnen liggen ( verhouding tijdritten en zwaarte bergetappes)

Poels intrinsiek de beste ....en gaat zeker een Grote Ronde winnen

Oomen..TdF2025-winnaar

HUP HOL
gr
Arsimo 30 mei 2016 09:29
Sportief gezien zou ik als Kruijswijk kiezen om bij TLJ te blijven mits er voldoende versterking komt ter ondersteuning in de bergen in de Giro. Dat zou dan een keiharde randvoorwaarde zijn. Bij een andere ploeg zal Kruijswijk zich toch meer moeten conformeren aan belangen van andere toppers. Hij is een potentiele Giro-winnaar, zeker, maar internationaal gezien zijn er wel meer die de terechte ambities hebben om voor grote ronde zeges en podia te gaan. In een ploeg met primair Nederlandse belangen zal Kruijswijk de eerste 2, 3 jaar volledig de ruimte krijgen. In een rijkere buitenlandse ploeg is dat maar afwachten.

Het gaat echter niet alleen om sportieve overwegingen. Als er natuurlijk een ploeg komt die bereid is significant meer geld op tafel te leggen dan kan dat tot andere conclusies leiden.

Wat betreft de andere Nederlandse renners:

- Dumoulin zie ik wel een keer podium halen in een grote ronde en mogelijk zelfs winnen. In zijn schoenen zou dat na dit seizoen absoluut mijn speerpunt worden.

- Over Kelderman is het nog te vroeg om conclusies te trekken. Als hij echt grote ronde podium ambities heeft zal hij wel dit seizoen enige stappen moeten laten zien.

- Gesink zie ik niet meer als grote ronde renner, althans niet meer voor podium. Hij zit aan zijn plafond nu en ik zie zijn nivo als jonge klimmer nooit meer halen.

- Mollema zie ik nog wel een keer podium halen, met name in de Vuelta. Moet het wel een beetje meezitten. Winnen niet.

- Poels moet zich niet richten op grote ronde klassementen, daar is hij te grillig voor. Groot talent, maar niet constant genoeg. Wie weet als hij er zich juist niet op richt dat het met enig toeval een keer lukt, bijvoorbeeld in de luwte van een kopman die een week voor tijd uitvalt en Poels het dan overneemt.
Walnoot 30 mei 2016 09:33
Valverde en Nibali konden toch gewoon niet mee met Kruijswijk? Vond geen van beiden minder dan in de Tour van vorig jaar, dit is gewoon hun niveau. Contador, Froome en Quintana (en Pinot?) zullen allicht beter zijn dan Kruijswijk, maar verder... In de Tour gaan er altijd wel een paar vallen of anders geen klassement rijden, dus ik zie Kruijswijk met deze Giro vorm eigenlijk wel een kansje maken op een Tourpodium. Dat gaat Mollema en Gesink echt niet meer lukken.
Luijt 30 mei 2016 10:10
Hoezo Sub? Kruijswijk heeft ieder jaar drie kansen.
Sub Culture 30 mei 2016 10:33
Ja, maar dit jaar viel het allemaal wel heel goed in zijn plooi.
Nibali en Valverde eigenlijk ondermaats.
Zo'n Chavez als dichtste concurrent.

Dat Nibali uiteindelijk nog de Giro wint nadat hij 2 en een halve week achter de feiten aangefietst heeft zegt toch wel veel.
Quarantanove 30 mei 2016 11:05
il nome del'uomo di gavia è Johan van der Velde.
Quarantanove 30 mei 2016 11:13
Columbus SLX Schreef:
-------------------------------------------------------

> NB: ik sprak ooit iemand die mekanieker was bij
> die ploeg van Ton Vissers in dat jaar dat Wagtmans
> daar reed. Hadden ze nog van die blauwe stalen
> gereedschapskisten bij zich. Als ze Wagtmans
> probeerde bij te houden met de auto lag onderaan
> de inhoud van die gereedschapskist door de hele
> auto heen. En bij alle andere renners moesten ze
> na een week in de bergen remblokken vervangen.
> Behalve bij Wagtmans... Epische verhalen.
Deze N.B. is een voorbeeld wat het de moeite maakt dit forum door te nemen.
Alle andere bijdragen in dit onderwerp zijn van nul en generlei waarde waarde.
Als ik een soortgelijke nieuwe discussie zou starten over hoe groot de kansen zijn van de dubbel WK-veldrijden en WK- op de weg dan beginnen sommigen hier al te roepen om een ban. (Ik zie Stybar dat nog wel verwezenlijken)
Cecchini 30 mei 2016 11:53



De lessen van deze Giro

Door: Bart Jungmann / Volkskrant

Als wielrennen niet bestond, zou het uitgevonden moeten worden. Geen sport die zijn meedogenloze drama's in zulke duizelingwekkende decors situeert. De 99ste editie van de Ronde van Italië liep er de afgelopen weken van over.

Het is lang geleden dat een grote ronde zoveel verschillende klassementsleiders kende en op het laatste moment nog zo overhoop werd gehaald. Maar liefst negen keer wisselde de roze trui van eigenaar. Tom Dumoulin was in Apeldoorn de eerste. Vincenzo Nibali lachte zondag het laatst in Turijn. De aanhouder had gewonnen. Eind goed al goed voor het organiserende land.

Wat een week geleden in de Dolomieten in de grondverf werd gezet, ziet er na het strijdgewoel in de Alpen volstrekt anders uit. Steven Kruijswijk was in het eerste gebergte verreweg de sterkste. Daarom begon hij vrijdagochtend aan het beslissende tweeluik met een geruststellende voorsprong van drie minuten op Johan Esteban Chaves en bijna vijf minuten op Nibali.

Die middag strandden zijn aspiraties op een sneeuwwal op de Colle d'Agnello. De nummer één moest uiteindelijk genoegen nemen met een vierde plaats. Alejandro Valverde verdrong hem zaterdag zelfs van het podium. Nibali, tot vrijdag de nummer vier, voltooide in de voorlaatste rit zijn greep naar de macht.

Zo hebben een valpartij, het ploegenspel en de ervaring uiteindelijk de doorslag gegeven. Vincenzo Nibali zei zaterdag na afloop van de rit dat hij Kruijswijk een dag eerder welbewust in de val had gelokt. Meteen, met alle risico's van dien, de Colle d'Agnello af, in de hoop dat de onervaren klassementsleider een stuurfout zou maken. Zo nam De Haai van Messina het kuiken uit Nuenen te grazen.

Net als Alejandro Valverde beschikte Vincenzo Nibali in deze Giro over de geharde ploeggenoten die op de beslissende momenten het verschil betekenen. Zodra ze op zichzelf waren aangewezen, konden Esteban Chaves en Kruijswijk tegenspel bieden. In ploegverband schoten ze te kort.

Dat is meteen de les die moet worden getrokken; niet alleen uit deze Giro, maar ook de Vuelta van vorig jaar. In Spanje haalde het collectief van Astana in de voorlaatste rit de eenzame Tom Dumoulin door de mangel begrop. Nu overkomt Steven Kruijswijk hetzelfde in Italië. Nederland spreekt weer een woordje mee, voorlopig blijft het een verkleinwoord.

Net als Dumoulin vorig jaar september wil Kruijswijk zijn ploeg niet afvallen, en terecht. Beiden stemden vooraf in met de samenstelling. Bovendien heeft Lotto Jumbo bijna drie weken lang gedaan wat in zijn vermogen lag. Tijdens de ritten door de Alpen ontbrak geel-zwart in de vooruitgeschoven posten, een strategie waarvan Nibali optimaal profiteerde.

Zowel ploegleiding als kopman staat daarom voor een keuze. Het contract van Steven Kruijswijk loopt aan het eind van dit seizoen af. Als er niets verandert in de huidige samenstelling is het aannemelijk dat Kruijswijk zijn heil elders zoekt. Een kopman wil er in het hooggebergte niet alleen voor staan.

Om de beste Nederlandse ronderenner te behouden, zal de leiding zijn structuur moeten veranderen of de sponsors moeten in de bus blazen. Op dit moment opereert Lotto Jumbo als een ploeg met een bescheiden budget en heeft een breed spectrum. Sep Vanmarcke is een speerpunt in het voorjaar. Talent Wilco Kelderman mag zich nog bewijzen als ronderenner, Robert Gesink kan als zodanig afbouwen.

De grote sprong voorwaarts van Steven Kruijswijk is een onverwacht geschenk dat nog tot een hoop kopzorg kan leiden.
Eindhovuh 30 mei 2016 12:08
Hebben jullie je ook zo gestoord aan dat NOS item vanuit Italië, met name de houding van TLJ?
Staan daar die Tjallingii en van Emden elkaar high fives te geven en te stralen van oor tot oor. Hebben ze de etappe gewonnen? Nee ze hebben zich goed laten zien.
Manmanman wat een treurigheid. Je hebt GVD als ploeg DE kans gemist om de Giro te winnen. Maar die blije geiten zijn blij dat ze in een zinloze ontsnapping hebben gezeten op een moment dat het geen zak meer uitmaakte.
Kruijswijk moet daar heel snel weg.
Cecchini 30 mei 2016 12:24
Ja dat was wel kenmerkend, en het leek wel of we afscheid namen van één van de grootste wielrenners van deze tijd, die in de Giro zo ongeveer zijn laatste koers reed
Inigo 30 mei 2016 12:29
Inderdaad.. komaan zeg. Kruijswijk had de grootste Nederlandse wielerprestatie sinds 1980 kunnen geven en ze gaan een vegetarische ex-MTBer interviewen die faalde om de eerste bergtrui te halen...
Tinuz 30 mei 2016 12:33
Ik ben nog overstuur van wat er met Kruijswijk gebeurde de afgelopen Giro.

Poels is mijn hoop voor de komende Tour, en Dumoulin die uit is op herstel uiteraard.
Kelderman kan ook wel wat, samen met Mollema en Gesink strijden voor top tien.
JW 30 mei 2016 12:34
Ik heb het niet gezien. Maar anders had ik me daar zeker ook zo aan gestoord.
De ploeg heeft inderdaad DE kans gemist om een grote ronde te winnen, en dan valt er na afloop niks te juichen. Zeker niet over zo'n onbenullig persoonlijk "succesje".
Die nederlaag is moeilijk te verkroppen.
Een kleine pleister op de wonde is dat Kruijswijk zaterdag toch weer is opgestapt en, ondanks een valpartij in de rit van zondag, nog op een knappe vierde plaats is geëindigd.

Een oordeel over de ploeggenoten op basis van dit soort domheden lijkt me echter te gemakkelijk.
De ploeg beschikt niet over een groot budget, dat is bij iedereen bekend.
Bovendien is de Giro niet de hoogste prioriteit, die ligt vanwege de publicitaire waarde bij de Tour.
Van te voren was Kruijswijk best tevreden met zijn team. Op het vlakke en in de heuvels heeft de ploeg hem ook beslist goed begeleid.
Bovendien bleek nieuwe aankoop Battaglin beslist een versterking, voor ondersteuning op de zwaardere cols was het te weinig. Maar wie had van tevoren erop gerekend dat Steven zó goed zou zijn ?

Ook op de taktische beslissingen van de ploeg valt terechte kritiek te leveren.
Maar als Kruijswijk niet die fatale stuurfout had gemaakt zou het allemaal nauwelijks van belang zijn geweest. C'est la vie....
Met deze ploeg had Kruijswijk deze Giro kunnen winnen....
Dàt vooral is wat bij mij beklijft.







.
Velodroom 30 mei 2016 12:51
Quarantanove Schreef:
-------------------------------------------------------

> Als ik een soortgelijke nieuwe discussie zou
> starten over hoe groot de kansen zijn van de
> dubbel WK-veldrijden en WK- op de weg dan beginnen
> sommigen hier al te roepen om een ban. (Ik zie
> Stybar dat nog wel verwezenlijken)

Ik acht de kans, dat 7 x 7 ook 49 is als je het omdraait zeker zo groot.
Bromertà 30 mei 2016 12:56
"Maar wie had van tevoren erop gerekend dat Steven zó goed zou zijn ?"

Niemand natuurlijk, want de rekensom totaaltijd Giro 2015 minus 8 minuten lag alleen voor Einstein voor het oprapen.

Sorry hoor, maar je kan wat naïviteit betreft in de lange rij van prikkers en TLJ-leden aansluiten. Er-ger-lijk.
Eindhovuh 30 mei 2016 13:09
Niet mét, maar ondanks! Dat ze de kwaliteiten niet hebben kan je die renners niet verwijten. Maar om na afloop zo blij te gaan staan doen vind ik extreem ergerlijk.
Velodroom 30 mei 2016 13:23
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> "Maar wie had van tevoren erop gerekend dat
> Steven zó goed zou zijn ?"

>
> Niemand natuurlijk, want de rekensom totaaltijd
> Giro 2015 minus 8 minuten lag alleen voor Einstein
> voor het oprapen.
>
> Sorry hoor, maar je kan wat naïviteit betreft in
> de lange rij van prikkers en TLJ-leden aansluiten.
> Er-ger-lijk.

Crooswijk zei het al. De Italiaan is sluw.
Overigens, zou Einstein niet gestruikeld zijn over 2,5mm. Spooky action at a distance.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/05/2016 13:28 door Velodroom.
Cecchini 30 mei 2016 13:42
Precies, ik had niet een eens als chauvinistische Ton Duk achtige geouwehoer in de VSS prognostiek voor de Giro 2016, waar ik dit jaar nog niet eerder aan had deelgenomen Kruijswijk als winnaar van de Giro voorzien,gezien het deelnemersveld, gezien de vorm van de andere toppers, maar vooral gezien de Kruijswijk van de Giro in 2015. Dat je je juist als oogkleppen Lotto Jumbo fan van het eerste uur dat dan niet wilt inzien, dat is inderdaad ergerlijk zoals Bromerta terecht opmerkt.
Bromertà 30 mei 2016 13:48
Hoe geweldig goed Kruijswijk was tot vlak voor zijn val, laat dit plaatje zien. Werkelijk wereldklasse en dankzij Strava kunnen we het allemaal zien. Wat Nibali hier doet om Kruijswijk achter te laten, een dag na het bezoekje van de dokter spreekt uiteraard ook boekdelen.

Luijt 30 mei 2016 13:58
Ja, ik heb me dar ook aan geërgerd. Ik vond zelfs die blijdschap over die bergtrui op de Posbank al tenenkrommend. Het zegt iets over het ambitieniveau.
Arsimo 30 mei 2016 14:05
Toen op de Posbank, okay. dat was leuk voor Tjallingii, laatste grote koers en in Nederland. Dat snap ik nog wel.

Maar gisteren zo blij doen? Vreemd - ik zou het niet hebben gekund. Of het moest opdracht zijn van de ploeg (lees: sponsors) om zo (overdreven) positief te doen?
Velodroom 30 mei 2016 14:05
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Precies, ik had niet een eens als chauvinistische
> Ton Duk achtige geouwehoer in de VSS prognostiek
> voor de Giro 2016, waar ik dit jaar nog niet
> eerder aan had deelgenomen Kruijswijk als winnaar
> van de Giro voorzien,gezien het deelnemersveld,
> gezien de vorm van de andere toppers, maar vooral
> gezien de Kruijswijk van de Giro in 2015. Dat je
> je juist als oogkleppen Lotto Jumbo fan van het
> eerste uur dat dan niet wilt inzien, dat is
> inderdaad ergerlijk zoals Bromerta terecht
> opmerkt.

Och, je zou ook kunnen zeggen, dat juist degenen, waaronder ook ditmaal Fred, die dachten dat het niet meer mis kon gaan, ergerlijk bezig waren.
JW is voor zover ik hem hier ken, laten we zeggen behoedzaam. Maar om dat nou ergerlijk te noemen. Neuhh.
Arsimo 30 mei 2016 14:24
Dit vind ik toch wel netjes van de sponsor. Langs de snelweg bij Leiden. (en voor de zeurders, trots betekent niet "blij" of "tevreden"winking smiley





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/05/2016 14:24 door Arsimo.
Rudy t. 30 mei 2016 14:30
Precies dat schrijf ik hier boven. Meest bizarre vond ik die blauwe trui bestempelen als het hoogtepunt. Dat had natuurlijk roze pakken moeten zijn. Dat aan de kaak stellen is voor dionne ook teveel gevraagd.
Dennis 30 mei 2016 15:24
Off topic raakt dit topic.

16 x een top tien plaats (Hofland, Battaglin, Roglic, Tjallingi, Kruiijswijk, van Emden)
1 dag blauwe trui Tjallingi
1 etappezege Roglic
5 dagen roze trui. Kruijswijk
Fair play Klassement gewonnen.

thumbs up

TLJ hebben mindere rondes gedraaid.
JW 30 mei 2016 16:14
confused smiley
Begrijp ik het nu helemaal goed ?!
Het bij de Girostart niet voorzien dat Kruijswijk de beste van dit hele deelnemersveld zou zijn wordt mij door Bromerta ( en door zie-eens-wat-stamp-ik-lekker-mee- Cecchini) als ergerlijk naïef verweten confused smiley

Complete kolder.
Ik hoef alleen maar naar de bookmakers te verwijzen.

Ja, ik beken dat ik er drie dagen voor het einde nog op wees dat de beer nog niet gedood was.
Contador had 6 minuten voorsprong en kreeg het nog lastig door het Astana-offensief. Menchov ging in de afsluitende tijdrit onderuit. Enz. enz.
Eindhovuh 30 mei 2016 16:38
Alleen een etappeoverwinning die echt telt.
Maar je had gewoon een grote ronde kunnen winnen, ook nog met een Nederlander. Als je dan als profclub heel tevreden bent heb je volgens mij niet de juiste mentaliteit.
Natuurlijk is een val iets dat kan gebeuren, maar wat er daarna gebeurd is eeuwig zonde.
Luijt 30 mei 2016 17:04
Er wordt weer fijn een heel eind weg geërgerd!
Cecchini 30 mei 2016 17:06
Het is naief (een Calimero syndroom) dat je geen rekening houdt met misschien wel een podium klassering (waarmee Kruijswijk zelf vooraf ook al rekening mee hield). De Lotto Jumbo ploeg wil atijd een beetje van alle walletjes mee-eten. Steeds een soort van kopman in een Grote Ronde aanstellen, zodat je een altijd een klein beetje meedoet in het klassement, maar dan tegelijkertijd niet een ploeg meesturen die op dat terrein mee kan. Dan heb ik meer waardering voor de keuzes van BMC die in de Giro van dit jaar niet iemand meestuurde voor het klassement maar hoopte op leuke klasseringen voor Atapuma in de bergetappes of Kung in de tijdritten maar in de Tour hun sterrenteam opstellen. In de Tour staan Gesink en Kelderman weer opgesteld, maar in de cols staan ze er ook weer helemaal alleen voor, gelukkig hebben ze elkaar nog. Maar met Gesink en Kelderman weet je min of meer wel zeker dat ze niet gaan meespelen om een plek bij de eerste 5 en dan kun je nog begrip opbrengen voor een ploeg aangevuld met Vanmarcke, Wijnands, Leezer, Martens, Lindeman, Teunissen, Roosen en dat soort renners.
Slimmerd 30 mei 2016 17:13
Vooral dat Fair Play klassement, daar gaan we over 30 jaar nog over praten. Prestatie van wereldformaat.
Da's natuurlijk geen prijs hè !
Michael B* 30 mei 2016 17:29
Vond vooral onze semi sprinter Hofland door de mand vallen. Die is werkelijk overal tekort geschoten, dat een Jos van Emden dan na afloop heel blij gaat lopen doen pfff. Geeft ook wel de eenvoud van hem weer. Op zijn bek gegaan in de proloog. Lange tijdrit 8e wat goed is te noemen, dus dan is de conditie er wel, vervolgens nagenoeg totaal onzichtbaar...

Meespringen met een ontsnapping? Nee, dat doen we pas als alle prijzen zijn vergeven tijdens de laatste etappe, kansloos demarreren om zo mooi de ronde te kunnen afsluitenmoody smiley. kijk mij eens hoe fris ik nog bentongue sticking out smiley. Wetende dat 9 van de 10 renners in het peloton een hekel aan je hebben en je dat cadeautje toch niet gunnen.

Vlakke etappes reed Lotto Jumbo verder ok hoor, maar dat doen 150 andere renners in de Giro ook. Wat dat betreft was de winst van Roglic echt een mooie overwinning. Rijden van Kruiswijk uitmuntend (op die val na).
Walnoot 30 mei 2016 17:48
Etappe was een TT, hoezo echt tellen? Vijf dagen roze in de laatste week gaan mensen echt wel onthouden hoor, dat telt wat mij betreft (en CQ is het met me eens) veel meer.
Bromertà 30 mei 2016 17:58
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/05/2016 17:59 door Bromertà.
Bromertà 30 mei 2016 18:27
Nee, je begrijpt het helemaal niet goed. Je probeert op een slinkse wijze ertussenuit te knijpen door je eigen woorden "zó goed" te verdraaien in "de beste van dit hele deelnemersveld."

De beste ben je pas na drie weken, bij de eerste doorkomst in Turijn.

Als je je gelijk bij bookmakers moet zoeken, moet je nood wel heel hoog zijn.
Rudy t. 30 mei 2016 18:38
Ik had ook geen rekening gehouden met podium voor kruijswijk. Kun je naïef noemen maar ik heb wel gelijk gekregen..
Andere Peter 30 mei 2016 18:39
Elke ploeg die aankomt heeft iets uitgelatens. Ook als ze nog veel slechtere resultaten hadden dan deze ploeg. De grote klap zat al 48 uur in de verwerking. En ze waren vooral uitgelaten over het aardige stuntje met die duodemarrage. Ik kan mij daar de kick wel van voorstellen. Tjallingii nam een beetje afscheid. Liep vooruit op zijn coachende rol. Keek tevreden toe hoe Kruijswijk relativeerde (ik vond Kruijswijk zeker niet somber).
Snorfietser 30 mei 2016 19:03
Volgens mij moet hij naar 4 aspecten kijken bij het kiezen van een ploeg voor volgend jaar:

1. Heb je er voldoende ondersteuning van ploeg?
2. Ben je er het absolute kopmanschap, of moet je dat delen met iemand anders?
3. Voel je je er prettig?
4. Wat kun je er verdienen?

Overigens zou ik Dumoulin en Poels zeker niet afschrijven als renners die mee kunnen gaan strijden voor de overwinning in een grote ronde. Dumoulin wil zich er dit jaar niet op richten vanwege Rio, maar lijkt er in de toekomst zeker voor te willen gaan. Poels wordt nog steeds beter, dus die is op de goede weg.
Luijt 30 mei 2016 19:39
Ik hoop dat behalve CQ ook CF het met je eens is, dan telt het pas echt!
Dennis 30 mei 2016 19:59
azijnzeiken vind ik het. Men was dichtbij... maar men heeft gewoon goed gereden.
Bekijk het maar eens zonder emotie.
Bromertà 30 mei 2016 20:07



[naïviteitsmodus]

"Wij weten heus wel hoe het moet."

Addy Engels vraagt in de ploegleiders wagen aan Nico Verhoeven wat ie moet doen, op het moment dat Kruijswijk in z’n micro roept dat ie een salto mortale heeft gemaakt en z’n fiets een stuk of drie. Fiets naar de vaantjes, wielen vierkant, en een vork als kromme Leendert. Nico schrikt wakker, boert en zucht. “Uhh, niet in paniek raken, rustig blijven, Addy. Over.”
“Okay, Nico. Bericht ontvangen.”

Kruijswijk hijst zich op z'n wrak en probeert zijn weg te vervolgen, knijpt in de remmen, komt moeizaam tot stilstand, probeert zijn stuur recht te zetten, ontgrendelt de remmen, jakkert verder en schreeuwt opnieuw in de micro waar die fiets toch blijft. Het werd stil. Heel stil.

Minuten gaan voorbij. Addy begint toch wat nerveus te worden. “Hallo Nico, ben je daar nog?”
Nico wordt opnieuw gestoord in z’n seniorenmoment. “Grrr, ja Addy zeg ’t eens.”
“Nico, we kunnen er niet door. De jury houdt ons tegen. Wat moeten we doen?”
“Tja, willen we die Schoonheidsprijs, of niet?”
“Tuurlijk Nico, die willen we.”
Men sukkelt verder. Ver achter de feiten aan.
Dan eindelijk geeft de jury aan dat de ploegleiderswagen van de PolderLotto erdoor mag.
Met 100 km/u jagen ze achter Kruijswijk aan, die niet veel langzamer gaat.
“Niet zo hard Steven, anders kunnen we je niet inhalen.”
De auto komt langszij en Kruijswijk wordt gedwongen in de remmen te knijpen. Van 80 naar 0 in tien seconden. Weg kinetische energie. De fietswissel. De mecanicien van dienst geeft een lauw duwtje.
De jury maant de ploegleider weer achteraan te sluiten.
Addy vraagt advies.
“Nico, we moeten weer achteraan aansluiten. Wat vind jij?”
“Doen, Addy. Niet zeuren.”
“Heeft Steven een bidon op z’n nieuwe fiets?”
“Ja, Nico.”
“Goed zo, Addy”
“Heeft ie nog genoeg reepjes?”
“Ja, die zaten keurig aan z’n bidon. Voorlopig kan ie ’t wel weer zonder ons.”
“Vraag even aan de mecanicien of z’n achterderailleur goed staat afgesteld, Addy.”
“Hé uhh, hoe heet je ook al weer? Staat die derailleur goed?”
“Ja meneer.”
“Alles in orde, Nico. Sorry dat ik je stoorde, ga gerust verder met waar je mee bezig was. Over en uit.”

Ondertussen fietst Kruijswijk z’n naad uit z’n gluteus maximus, en verliest minuut na minuut.

Addy zit verveeld achter het stuur in een eindeloze vallei. Hij ontvangt een bericht op z’n slimme telefoon, tikt achteloos op de link en ziet beelden van Aru in de Giro van vorig jaar op de Mortirolo, die de aansluiting met Contador aan het verliezen is. Geen pech, geen tegenslag, niet eens een stuurfout, maar hij werd toen op dat moment finaal op waarde geklopt. De Astana-ploegleiderswagen zat nooit meer dan 5 meter van Aru vandaan. De ene kleefreep na de andere en de hele krat met bidonnen werd in de strijd gegooid om Aru vooruit te duwen. Geen jury die ook maar een vermanend vingertje durfde op te steken.

Addy, houdt de lippen stijf op elkaar, en droomt weg bij de gedachte over het winnen van de Schoonheidsprijs. Die kunnen wij, voorbeeldige polderjongens, toch niet meer uit handen geven?

[/naïviteitsmodus]
JW 30 mei 2016 20:47
Wie al jaren dit prikbord bezoekt kan zich misschien wel ellenlange discussies herinneren over de afvaardiging van (toen nog) de Raboploeg naar grote ronden.

Ik vond steevast dat je een kopman voor het AK (toen Gesink, Mollema) naar een grote ronde zo sterk mogelijk moest vergezellen. En niet b.v. een sprinter met sprinttrein erbij moest voegen. Op dat punt ben ik nooit veranderd.
Mijn "tegenpartij" vond dat de kans dat de kopman aan de leiding kwam en zijn eerste plaats moest verdedigen zuiver hypothetisch was. Bovendien: in de bergen kon de kopman zich zelf wel redden, dan was het ieder voor zich.

Volgens jou is een podiumklassering voor Gesink en Kelderman niet te verwachten, maar met een podiumklassering van Kruijswijk had men wel rekening moeten houden ??

De Tour van 2014 vergeten, waar Peraud podium eindigde doordat wat toppers wegvielen ? Als dat vorig jaar gebeurd was had Gesink daar, als "beste van de rest", ook heel goed mee kunnen doen voor het podium.

Je verhaal wordt er niet sterker op sad smiley
Quarantanove 30 mei 2016 21:25
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hebben jullie je ook zo gestoord aan dat NOS item
> vanuit Italië, met name de houding van TLJ?

Nee. Ik zou me eerder storen aan de reacties hier alsof het een ramp is dat die Kruijswijk de Giro niet won.
Als TV-kijker heb ik vrijdag genoten want de val van Kruijswijk heeft gezorgd voor een flink stuk wielerspektakel.
De val van Zakarin was het enige wat niet genieten was.
Quarantanove 30 mei 2016 21:33
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik ben nog overstuur van wat er met Kruijswijk
> gebeurde de afgelopen Giro.
Behalve als hij een persoonlijke kennis van je is , raad ik je aan een medicus te raadplegen als je dat van zoiets betrekkelijk onbelangrijks hebt.
Velodroom 30 mei 2016 21:51
Quarantanove Schreef:
-------------------------------------------------------

> Als TV-kijker heb ik vrijdag genoten want de val
> van Kruijswijk heeft gezorgd voor een flink stuk
> wielerspektakel.
> De val van Zakarin was het enige wat niet genieten
> was.

Gelukkig stoort zich nooit iemand aan Quarantanove.
De remedie is rustig tot 50 tellen.
JW 30 mei 2016 21:53
Bromertà 30 mei 2016 22:05
Aah, wat lief, de geelkijker toont z'n ware geziggie.
JW 30 mei 2016 22:09
Tinuz 30 mei 2016 22:10
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/05/2016 22:46 door Tinuz.
JW 30 mei 2016 22:14
Verdraaid !
Dat vind ik geen verdraaien.
Maar lood om oud ijzer.

Volgens mij gaat het overigens om de laatste doorkomst in Turijn.
Maar dat ter zijde.
Bromertà 30 mei 2016 22:40
Niet verrassend dat je weer eens niet goed opgelet hebt.

Nog 7 ronden
Het Nederlandse duo trekt nog altijd stevig door op het lokale circuit. De sprintersploegen houden zich voorlopig afzijdig 
en rekenen op de maats van roze trui Nibali.
15:39
◀
Nibali eindwinnaar!
De jury heeft de tijdsverschillen nu al opgenomen, waardoor Vincenzo Nibali eigenlijk al zeker is van de eindzege.
15:32
◀
Sporza
Frederik D. 30 mei 2016 22:46
Stel dat Nibali aan het begin van de laatste ronde door Turijn was afgestapt. Had hij dan ook de Giro gewonnen?
Rudy t. 30 mei 2016 22:46
Nibali moest m eerst nog even uitrijden.

En misschien zou je kunnen overwegen gewoon eens op te rotten hier?
JW 30 mei 2016 22:59
Nee.
Dan was het een DNF geweest.

Alhoewel, met Italianen weet je het natuurlijk nooit zeker...
Luijt 31 mei 2016 01:19
Ja, ok, doe die maar
Frederik D. 31 mei 2016 08:46
Aan Rudy T.

Ik heb het overwogen en ik heb na ampele overwegingen het besluit genomen om te blijven. Tevreden?

Ampel, ken je dat woord? Nee, het is geen Chinees voor amper.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/05/2016 08:47 door Frederik D..
Rudy t. 31 mei 2016 08:48
Leek me toch duidelijk dat ik niet op jou reageerde?
Slimmerd 31 mei 2016 10:26
Sütterling en Van Zyl hebben door een val de etappe ook niet uitgereden, maar stonden tot gisteren in ieder geval nog in de uitslag van de race op de website van de Giro zelf.
JW 31 mei 2016 10:54
Yep.
Geen DNF, en ook gewoon in de eindstand.

Souplesse van de organisatie ?
Had Nibali na de eerste overschrijding van de streepkunnen afstappen en was hij daarna gewoon als winnaar gehuldigd confused smiley

Als hij rustig aan had gedaan en ruim achter het peloton was binnengekomen was hij m.i. gewoon de winnaar geweest
Maar als hij ver buiten de tijdslimiet over de streep was gekomen ? De tijd was al opgenomen.

Heu, rare vraag....
Tsjah 31 mei 2016 11:05
Kruijswijk heeft afgelopen Giro geweldig gepresteerd en na zijn goede Giro van vorig jaar (ondanks zijn vroege tijdverlies) trekt hij dus toch een sterke lijn door. Ik denk dat het momenteel onze beste ronderenner is. Maar naar mijn bescheiden mening kun je een grote ronde niet winnen zonder een sterke ploeg. De eerste 2 weken presteerde de ploeg naar eigen kunnen goed. Ze hebben Kruijswijk de eerste 2 weken goed kunnen vergezellen. Maar dan houdt het ook op bij LottoJumbo.

Wat mij betreft is het ook verstandiger voor een Kruijswijk (wil hij een grote ronde winnen) een andere ploeg op te zoeken.
LottoJumbo heeft het budget niet om een complete ploeg met voldoende sterke renners op te stellen. En tactisch is het ook lang niet even sterk. Kruijswijk maakt zelf de stuurfout maar het blijft een grote blunder wanneer Nibali en Chaves mensen vooruit hebben zitten en je als LottoJumbo niemand mee hebt. Nibali is een veel betere daler en had misschien ook zo een gaatje kunnen slaan, dan kom je in dat lange dal ook alleen te zitten.

Daarnaast worden renners beter bij de grotere ploegen, ik vind Poels jaarlijks beter fietsen sinds hij bij Sky zit. Wie weet wat er nog mogelijk is met Kruijswijk met een goed trainingsprogramma, een sterke ploeg en een sterk tactisch plan.

Off topic;
Deze Giro was een uitgelezen mogelijkheid ook mede gezien het deelnemersveld. Maar is dat de Vuelta dit jaar ook niet?
De sterkste renners rijden de Tour, Quintana, Froome, Contador en Aru. Deze jongens zijn dus in de Vuelta niet op hun sterkst. Daartussen zitten de spelen waar toch ook veel renners een hoofddoel van hebben gemaakt. Kruijswijk is momenteel sterker bergop dan een Nibali, Valverde of de rest van het klimmers Gilde. Een ploeg hierop afstemmen moet toch ook LottoJumbo kunnen lukken?

Kruijswijk als duidelijke kopman (geen gewed op meerdere paarden)
Battaglin en Roglic, welke mij beide meevielen deze Giro
Gesink en Kelderman toch als (meester)knechten, misschien vermoeid maar je kunt nu ook rustig eens een dag verzaken. En ze zouden bergop toch ook moeten kunnen brengen wat een Kangert, Amador of Visconti doen.
Daarnaast de aanvulling met jongens als van Emden, Tankink en Tjallingii

Of is dit toch alleen maar een stille hoop op een ronde winst, welke mij door Dumoulin en Kruijswijk toch is bekropen.
Dennis 31 mei 2016 12:28
Chaves.....sterke ploeg....confused smiley
Frederik D. 31 mei 2016 13:19
Kruijswijk heeft mijns inziens weinig in Rio te zoeken. In zo'n eendagswedstrijd of zulke eendagswedstrijden zijn er gewoon altijd renners die net iets beter zijn dan hem, hoe goed hij ook is. Een tweede of derde plaats is misschien wel mooi maar is het toch net niet. De klasse van Kruijswijk is het rondewerk. Met een goede ploeg (let op, een goede ploeg) en met mazzel kan Kruijswijk in de Ronde van Spanje zeer, zeer ver komen. Drie maanden relatieve rust zijn zeker nodig. Maar ik begrijp, denk ik, Kruijswijks wens om in Rio te starten. Als wielrenner behoor je gretig te zijn en het is hoe dan ook een prachtige ervaring. Maar Poels is, denk ik, wel een renner die in een eendaagse wedstrijd boven zichzelf uit kan stijgen. En anderzijds, jawel, Kruijswijk lijkt mij wel weer beter dan een Gesink en zou een goede knecht kunnen zijn van Poels. Dus tja ...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/05/2016 13:21 door Frederik D..
Tsjah 31 mei 2016 13:36
Dat kun je eruit pikken maar staat nergenswinking smiley en suggereer ik ook zeker niet.
zumsteg 01 juni 2016 15:54
Onaardig van je om Johan van Velde homo te noemen. Ook hetero's gebruiken drugs.
zumsteg 01 juni 2016 16:48
Fijne coach heb je dan, is blij met kansloos op kop rijden en een bergtruitje op de 2e dag. Noemt dat ook nog eens het hoogtepunt.

Gauw wegwezen daar bij de Jumbo! Die dikke man in de tv-reclames is ook al zo'n drol. Zat ook een keer dronken bij een Tour-lulprogramma.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen