Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Weten hoe een grote ronde te winnen

Gepost door Columbus SLX 
Columbus SLX 31 mei 2016 10:54
Nog 1 klein ding over de Giro:

Die hele val van Kruijswijk roept bij mij 2 reacties op: bewondering voor Nibali dat ie een moment van zwakte zag, en erop inspeelde om SK juist in de afdaling onder druk te zetten. En ook - alle begrip voor Kruijswijk dat ie deed wat ie deed, en in zijn vermoeidheid net iets te veel van zijn allertheid verloor. (ik bedoel het echt niet als afzeiken). Maar is er ook niet zoiets als ervaring om een grote ronde weten te winnen - als je een marge hebt van 3 minutes hebt, om dan te denken, nou dan rijd je maar een minuut van me weg, dan heb ik er nog altijd 2 over.

Is er iemand die zich voorbeelden herinnert van ronderenners die dat konden - aan de leiding staan in een GC, en in bepaalde etappes de afweging kunnen maken: hier laat ik iemand lopen, want meer dan 30 sec of 1 minuut of wat dan ook, win je toch niet terug. Het lijkt me zo dat je er oog voor moet hebben, en toch ook wel je zenuwen goed in bedwang kunnen houden.
Walnoot 31 mei 2016 11:26
Froome op Quintana? Landis op Pereiro?
El Chaba 31 mei 2016 11:38
Contador vorig jaar met Aru in de Giro.
Linkebal 31 mei 2016 11:50
Michael B* 31 mei 2016 11:52
Kruiswijk sneed de bocht verkeert aan, kon toen 3 dingen doen, gelijk remmen, paar honderd meter verliezen, boeie dat Nibali dan wegrijdt.
nog schuiner door de bocht, kans dat je achterwiel wegglijdt.
Iets van beide, remmen en schuiner door de bocht, hopen dat je overeind blijft.

Bovenstaande deed hij niet, ging allemaal net te snel. Voorwiel knalde al gelijk omver toen ie de zijkant van de weg raakte. Hij probeerde op het laatst nog te remmen, maar toen was het al te laat.

Heb de Schleck broers in de Tour ooit ook een minuut zien verliezen in een regenetappe op een Contandor en Evans. Schlecks bleven overeind en namen geen risico's.
El Mik 31 mei 2016 12:01
Basso in 2006 in een regenachtige afdaling.
Maar goed, die had toen ook geen concurrentie. Volgens mij liet hij toen Piepoli maar rijden terwijl hij zelf heel voorzichtig deed.

Achteraf gezien had Kruijswijk rustig aan kunnen doen en wachten op de Valverde groep, maarja achteraf..



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/05/2016 12:04 door El Mik.
Bromertà 31 mei 2016 12:40
En wat gaat die Valverde groep dan doen? In het wiel van Kruijswijk zijn bord leeg eten. Resultaat: Roze kwijt.

Kruijswijk heeft het enige juiste geprobeerd. Hij had geen keus. Het gebrek aan steun van de ploeg brak hem op. Er is geen renner die drie wekenlang geen enkel foutje maakt of geen zwak moment kent. Niet een.
Ron Meijers 31 mei 2016 12:42
Die van Armstrong zijn toch op de vingers van één hand te tellen. Z'n uitstapje door het veld, maar dat was niet eens zijn schuld, het uit z'n pedaal schieten ... Díé wist pas hoe je een grote ronde moest winnen.
Bromertà 31 mei 2016 12:46
Wie?

Even voor de goede orde. Niks gewonnen hè. Niks.
Ben 31 mei 2016 12:50
Even voor de goede orde, Lance Armstrong heeft 7 keer de Tour de France gewonnen.
Ron Meijers 31 mei 2016 12:53
Op papier niet, nee.

El Mik 31 mei 2016 12:54
Waarom zou Valverde in het wiel zitten, daar heeft hij alleen zichzelf mee. Die wilt ook naar Nibali en Chaves toe hoor. En had nog knechten bij zich.
De zwarte trui 31 mei 2016 12:59
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> En wat gaat die Valverde groep dan doen? In het
> wiel van Kruijswijk zijn bord leeg eten.
> Resultaat: Roze kwijt.
>
> Kruijswijk heeft het enige juiste geprobeerd. Hij
> had geen keus. Het gebrek aan steun van de ploeg
> brak hem op. Er is geen renner die drie wekenlang
> geen enkel foutje maakt of geen zwak moment kent.
> Niet een.

Jij denkt dat Valverde zomaar zijn podiumplek aan Nibali had gegeven?
shake 31 mei 2016 13:56
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bromertà Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En wat gaat die Valverde groep dan doen? In het
> > wiel van Kruijswijk zijn bord leeg eten.
> > Resultaat: Roze kwijt.
> >
> > Kruijswijk heeft het enige juiste geprobeerd.
> Hij
> > had geen keus. Het gebrek aan steun van de
> ploeg
> > brak hem op. Er is geen renner die drie
> wekenlang
> > geen enkel foutje maakt of geen zwak moment
> kent.
> > Niet een.
>
> Jij denkt dat Valverde zomaar zijn podiumplek aan
> Nibali had gegeven?

Valverde heeft zijn podiumplek te danken aan val en voorbijrijden Kruijswijk, niet aan de klassering van Nibali. Maar desondanks: Indien hij in het wiel was blijven zitten en dus met Kruijswijk aan voet van laatste klim had gezeten, dan had hij minder tijd op Kruijswijk gewonnen en minder tijd op Nibali en Chaves goedgemaakt. De tijdverschillen voor de laatste bergrit waren dan slechter voor Valverde geweest.
Olano 31 mei 2016 14:24
Even voor de goede orde: de Giro is al afgelopen.
ton duk 31 mei 2016 14:54
Olano Schreef:
-------------------------------------------------------
> Even voor de goede orde: de Giro is al afgelopen.

Ja en nee....de val van Kruijswijk gaat toch ons sportarchief in...
Bedenk nu 3 valwielermomenten voor dat archief...Zoetemelk-van der Velde , De Hoogerland en nu de Kruijswijk ....
gr
Arsimo 31 mei 2016 15:17
- Van Est - "Pontiac"
- "Metz" - Poels, Gesink, Mollema in een klap out, met Poels als meest serieus geblesseerde (carriere leek zelfs over)
- Milaan San Remo 2002 - Erik Dekker valt breekt heup terwijl in vorm van zijn leven. Tegelijkertijd wordt hij no 1 op de UCI wereldranglijst (vergl nu CQ). Geen Nederlander sindsdien meer gedaan.

Reserves:
- Vuelta 2009 - in 17de etappe verliest Gesink door val zo goed als zekere podiumplaats
- Tour 2015, met Cancellara en Dumoulin, waarbij laatste daardoor bijna zekere gele trui misliep



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/05/2016 15:20 door Arsimo.
Von Kármán 31 mei 2016 15:38
El Mik 31 mei 2016 16:14
Boogerd op de Passage du Gois in -tot dan- zijn beste seizoen ooit.
Goozzer 31 mei 2016 17:08
Maar die wonnen de Tour (mede daardoor) nou juist niet...
Olano 31 mei 2016 18:57
Dekker met z'n bakkes op de stoeprand in de Tour van 2006, de rit naar Valkenburg.
Bromertà 31 mei 2016 22:30
Mr. Chip 01 juni 2016 01:15
Je mist nog 2 truien!
Andere Peter 01 juni 2016 21:04
Drie van Hennie Kuiper:

- Parijs-Roubaix toen hij won
- 1978 de Tour uit in kansrijke positie (zeker dikke kans op podium)
- ik meen een jaar of twee daarvoor in de Tour in een massasprint, toen hij de etappe leek te kunnen winnen. Maar ik was een heel jong ventje en ik kan hier dingen door elkaar halen

Henk Lubberding/Michel Laurent mag er ook wel in. Al bleef Lubberding dus overeind.
Andere Peter 01 juni 2016 21:05
Over lelijke bakkes gesproken, man wat zag die Ten Dam er een paar jaar gelden uit na zijn val in de Tour.
Andere Peter 01 juni 2016 21:06
Jan Raas in Milaan - San Remo, ik meen 1984. Een val die ongeveer einde carrière betekende.
lodjan 01 juni 2016 21:40
Kuiper viel niet in de Parijs - Roubaix die hij won.
Bromertà 01 juni 2016 21:48
Net nog even naar de tragedie van de 19e rit zitten kijken. De top van de Agnello ligt op 56km van de meet in Risoul. De salto mortale was amper een kilometer onder de top. De fietswissel vond plaats op circa 47 km voor de finish.

Een keer was in beeld dat Kruijswijk een bidon vanuit de wagen kreeg aangeboden. Het kleefmoment duurde amper een seconde.
Andere Peter 01 juni 2016 22:56
Thanx voor de update. Op hoeveel minuten kwam hij binnen? En hoe eindige hij eigenlijk in de einduitslag?
Bromertà 01 juni 2016 23:09
Jij ook bedankt voor al die ouwe dozen informatie.
Luijt 01 juni 2016 23:42
Petrus Maxissimus, ge bent me dur inne
Bromertà 02 juni 2016 09:51
Jungels kwam één minuut na Chavez, Nibali en Kruijswijk over de top van de Angello. Na de fietswissel heeft Kruijswijk nog een kwartier moeten stoempen om in het groepje met Jungels te komen. Die val kostte hem alles bij elkaar sowieso 2 minuten. TWEE MINUTEN

"Weten hoe een grote ronde te winnen." Vertel het ook even aan die zijlijn-figuren bij TLJ.
Velodroom 02 juni 2016 12:58
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Jungels kwam één minuut na Chavez, Nibali en
> Kruijswijk over de top van de Angello. Na de
> fietswissel heeft Kruijswijk nog een kwartier
> moeten stoempen om in het groepje met Jungels te
> komen. Die val kostte hem alles bij elkaar sowieso
> 2 minuten. TWEE MINUTEN
>
> "Weten hoe een grote ronde te winnen." Vertel het
> ook even aan die zijlijn-figuren bij TLJ.

Twee minuten is wel heel erg conservatief, Broeder.
De val inclusief de gevolgen ervan kostte hem uiteindelijk veel meer.
Of had je hem zonder dit euvel ook al zwakker ingeschaald. grinning smiley
Bromertà 02 juni 2016 14:09
Je begrijpt het weer eens niet. Die twee minuten heeft ie voornamelijk aan het falen van zijn ploegleider(s) te danken, die braaf achter de feiten aan bleven sukkelen.

Verder mag je zelf even 2 minuten van de totaaltijd van Kruijswijk afhalen om te zien welke consequenties dat zou hebben op de eindrangschikking.

De "uiteindelijke gevolgen" hebben we allemaal gezien: meer dan 5 minuten naar de kloten. Fantastisch team, Addy. Echt, fantastisch.

Hier nog een lesje van een stelletje "valsspelers."

[www.youtube.com]
Luijt 02 juni 2016 14:28
Had de ploegleiderswagen eerder ter plekke moeten zijn of hadden ze Steven langer aan de wagen moeten laten hangen?

1 kon volgens mij niet en 2 had terecht tot hoge tijdstraffen geleid (zeker daar in Italië).

Laat onverlet dat het een labbekakkerig stelletje was die ploegleiding.
Bromertà 02 juni 2016 14:34
"As 't net kin sa't it moat, dan moat it mar sa't it kan."
Luijt 02 juni 2016 15:54
Andere Peter 02 juni 2016 17:43
Klopt technisch gezien. Maar voor mij telt-ie hier wel mee als bijna-val. Beide voeten op de grond, hè? Mijn archieven zijn uitgebreid, gelijk mijn breedsprakerigheid.
Luijt 02 juni 2016 18:41
...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/06/2016 18:41 door Luijt.
Bromertà 02 juni 2016 20:30
Niet dan? Hier wat opties:

Aan de dokters wagen.



Of even de ketting smeren, maar niet zo:


Zo moet het wel.



De derailleur altijd lastig.



Mechanisch problemen in algemene zin.






Zoekt en gij zult vinden.
Velodroom 02 juni 2016 20:31
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je begrijpt het weer eens niet.

I don't need a weatherman to know which way this cold wind is blowing.
cyclingfreakske 02 juni 2016 20:59
bijna val... is niet gevallen.
klinkt als bijna gewonnen... is ook niet gewonnen.
of bijna rechtgebleven... iets wat Kruijswijk ook niet lukte, helaas.
Luijt 03 juni 2016 00:01
Nergens een Nederlander op die foto's te bekennen. De laatsten die dat deden waren de notaris zoon uit Leiden en Knetemann.

We kunnen dat niet meer.
PVW 03 juni 2016 09:15
Was dat die tijdrit val in assen van de startschans af?
Bromertà 03 juni 2016 11:44
Vooral die creatieve eigen inbreng is ongeëvenaard. Mooi man. Toch ben ik meer kapot van de tekst hieronder, die ik uiteraard ongemoeid laat. Aan wat goed is moet je niet sleutelen. Het gaat iets dieper dan "van fouten kan je leren."

Tijdens deze Giro d'Italia 2016 presteerde Steven Kruijswijk iets wat 30 jaar lang niet in de Nederlandse wielergeschiedenis kon worden opgetekend. Door een eigen fout en een reeks aan andere tegenwerkende omstandigheden kwam hij niet als winnaar uit de bus. Het domme volk haalt de schouders op, of durft zelfs te beweren dat ie op "waarde werd geklopt," en verliest zichzelf vervolgens in futiele conversaties over wie wel of niet deelneemt aan een wedstrijd ergens in de toekomst, over gebeurtenissen uit een verre geschiedenis in de ronde van al-sla-je-dood-tot-moestuin-met-jozozout. Noem mij voor mijn part maar arrogant. 'T zal me worst wezen.

Nee, Frans, dit forum zou uit z'n voegen moeten barsten door het uitdiepen, analyseren, oprakelen en wat al niet meer bij en over de Val van Steven Kruijswijk, over de gevolgen, over wat er vooraf ging, over elk detail en over elke seconden rond deze eeuwige wond die als litteken de tand des tijds zal moeten gaan overleven. Hier worden liever verwrongen feiten uit een ver verleden verheerlijkt, terwijl de intensiteit van het heden nu al vergeten achter blijft. Het is alsof iedereen in een diepe slaap verzonken is. [zucht]



"Wake Up"

Somethin’ filled up
my heart with nothin’.
Someone told me not to cry.

But now that I’m older,
my heart’s colder,
and I can see that it’s a lie.

Children, wake up.
Hold your mistake up
before they turn the summer into dust.

If the children don’t grow up,
our bodies get bigger but our hearts get torn up.
We’re just a million little gods causin' rain storms,
turnin’ every good thing to rust.

I guess we’ll just have to adjust.

With my lightnin’ bolts a glowin’,
I can see where I am goin’ to be
when the reaper he reaches and touches my hand.

With my lightnin’ bolts a glowin’,
I can see where I am goin’.
With my lightnin’ bolts a glowin’,
I can see where I am go -- goin’!

You better look out below!
Velodroom 03 juni 2016 12:47
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
With my lightnin' bolts a glowin,
I can see where I am goin"

De eerste robot, die op een renfiets een hoge col afraast. Maar wie is dan die bijrijder?
You better look out below!
Bromertà 03 juni 2016 12:54
Oef. Pijnlijk. Deze dan maar. Dichter bij huis. Alex Roeka. "Maar Ik Viel."
Velodroom 03 juni 2016 14:26
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Oef. Pijnlijk. Deze dan maar. Dichter bij huis.
> Alex Roeka.
> "
> Maar Ik Viel."



Wat ik nog wilde zeggen.
Je weet toch, dat het zondag Wereld Watts Dag is. Sky is the limit.

Dat de jongens met de Franse slag niet meer hun analyse van SK en VN aan de openbaarheid durven prijs te geven, soit, maar, dat Froommie, ons zo lang laat wachten op zijn conduitestaat, maakt me weary. De TDF 2016 nadert met rasse schreden. Als alles naar wens gaat zit Fred dan in de rehab en moet hij wel zitvlees ontwikkelen om de lotgevallen van wie oh wie direct te kunnen volgen.
Andere Peter 05 juni 2016 22:00
Geen enkel voorbeeld van een afdaling of bergachtig parcours.

Ongelooflijke tunnelvisie om te redeneren dat het voor Kruijswijk moet hebben gekund louter omdat het bij anderen elders kon.
Bromertà 06 juni 2016 12:04
Dat jouw bevattingsvermogen tekort schiet bij het begrip afdaling is niet langer een vraag. Zowel beeld als droog cijfermateriaal bewijst dat je geen enkel steekhoudend argument weet op te voeren: van de top op de Agnello tot aan de voet van de slotklim naar Risoul liggen 46 kilometers in overwegend neergaande lijn waarbij in totaal zo'n 1770 meter gedaald wordt. Reken zelf maar even uit hoeveel procent dat gemiddeld is. En dan hebben we het niet eens over de stukken die nog licht bergop liepen.



Op het moment dat de kop van de wedstrijd 4 minuten voor lag op Kruijswijk stond er voor hen nog 30km naar de finish. Toen pas, dus na ruim 20km solo kon Kruijswijk aansluiten bij de groep Jungels, waar hij vervolgens samen met Verona nog meer beulswerk kon gaan verrichten.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen