Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Tankink over Astana

Gepost door Luijt 
Luijt 31 mei 2016 15:24
Dit vindt vriend Tankink ervan:


Net als voor de hele LottoNL-Jumbo-ploeg, zit de tumultueuze Giro d'Italia er na zondag ook voor Bram Tankink op. De 37-jarige veteraan blijft zitten met een teleurstellend gevoel na de val van Steven Kruijswijk, maar genoot op de laatste dag in Turijn van ploeggenoten Maarten Tjallingii en Jos van Emden. "Astana heeft haar feestje mooi niet kunnen vieren", grijnst Tankink na afloop in gesprek met WielerUpdate.nl.

De laatste dag van de Giro begon slecht voor LottoNL-Jumbo, Kruijswijk ging namelijk opnieuw onderuit. "Dat was gewoon klote. Toen dacht ik: nu is het echt over. Maar gelukkig viel hij op zijn goede kant en kon hij weer op zijn fiets worden gehesen."

"Astana heeft haar feestje mooi niet kunnen vieren"



Daarna werd de tijd van de eerste omloop in Turijn gemeten voor het klassement en hoefde Kruijswijk zich niet meer druk te maken. Van Emden en Tjallingii deden dat wel en gingen nog voor Turijn in de aanval. "Die mannen die hebben echt keihard gereden", glundert Tankink vol ontzag. "Dat vond ik echt gaaf. Het was ook meteen een lange neus naar Astana, die hebben hun feestje mooi niet kunnen vieren."

Het optreden van Astana - en Vincenzo Nibali in het bijzonder - heeft de man uit Haaksbergen mateloos geïrriteerd. "Het enige wat Nibali in de eerste twee weken van deze ronde heeft geprobeerd, is om in de afdalingen aan te vallen omdat hij het bergop niet kon. Op zich mag dat, maar het is wel een beetje een manier waarop je letterlijk renners kunt laten vallen."

In de negentiende etappe verspeelde Kruijswijk de roze trui door een valpartij in de afdaling van de Colle dell'Agnello. Nibali reed op dat moment op kop in die afdaling en hield bepaald niet in toen Kruijswijk in moeilijkheden kwam. "Hij zegt dan: 'ik wilde hem onder druk zetten'. Nou goed, dat is hem mooi gelukt", aldus Tankink vol afgunst.

"Ik was er letterlijk ziek van"



Tankink sliep slecht door de letterlijke val van zijn kopman. "Ja, vind je het gek? Drie dagen voor het einde staat 'ie nog in het roze met drie minuten voorsprong. Dan kan er eigenlijk niks meer misgaan en dat gebeurt dan toch. Daar was ik echt letterlijk ziek van. Dit had de mooiste ervaring ooit kunnen worden. Hij had gewoon in een rijtje kunnen komen met Jan Janssen en Joop Zoetemelk."

"Maar dit motiveert me wel om nog even door te gaan", gaat Tankink verder. "Hij (Kruijswijk, red.) heeft de potentie om een grote ronde te winnen, dat moeten we meenemen naar de volgende. Als 'ie dat nou binnen nu en twee jaar doet, dan kan ik er nog van genieten", knipoogt de wegkapitein van de Nederlandse ploeg tot slot. Tankink laat in het midden of dat als wielrenner is. "Dit is het begin van de winter", zegt hij over zijn eigen carrière.
Luijt 31 mei 2016 15:25
Op alle fronten oneens met onze sympathieke vrolijkerd!

Groet, Luijt
Slimmerd 31 mei 2016 15:30
Wat een enorm zielige, maar bovenal waardeloze reactie van Tankink!!
PVW 31 mei 2016 15:30
Behalve dat er goed ziek van zijn dan.
Walnoot 31 mei 2016 15:31
Mag ik nog een keer zeggen dat ik hier het woord kneus had gebruikt als dat Cecchini nog had gemogen?
ton duk 31 mei 2016 15:31
Veteraan onwaardig....
gr
Pyama 31 mei 2016 15:31
En ook niet waar:
Marcos 31 mei 2016 15:34
Tankink is uiteraard een held, maar dit komt vrij zielig over ja. Als je bergop aan mag vallen, waarom dan bergaf niet?

Hoop dat hij dit heeft gezegd vlak na de finish en niet vandaag of gisteren, dan zal het voor een groot deel frustratie zijn (net als het commentaar van van Emden over Nibali en Chaves afgelopen vrijdag na de rit)
Brieske 31 mei 2016 15:35
Idd vreemde, misplaatste reactie van Bram.

Waar ik erg benieuwd naar ben, en kennelijk niemand die mij er meer over kan vertellen.
Hoe zit het met de opleving van Nibali nav het doktersbezoek de dag ervoor.
Dat Nibali bereid is tot vals spel heeft hij nu al 2x openlijk en duidelijk laten zien, zonde van zo'n prachtcoureur.

Groet
Prikdude 31 mei 2016 15:41
Luijt 31 mei 2016 15:42
Zelden zoveel eensgezindheid gezien hier op het forum lately. Bij nader inzien ben ik het toch eens met Bram. Nibali bergop moeten aanvallen en niet bergaf. Dat is superlaf.
Snorfietser 31 mei 2016 15:45
Ben het niet met hem eens, maar kan me de frustratie wel voorstellen.
MarcoV 31 mei 2016 15:54
eens met iedereen behalve Tankink.
Volgende keer bij een kassei-etappe ook inhouden Bram. Want daar kunnen renners over vallen en dat is niet eerlijk om dan hard te fietsen. Ook bij rotondes. En bij lange etappes. Het zou Tankink nog wat meer sieren als hij gezegd had 'en ik vond het ook zo zielig dat Kruijswijk na die val geen ploegmaats had', maar dat zit er blijkbaar ook niet in ...
Michael B* 31 mei 2016 15:57
Normaal gesproken worden renners tijdens een grote ronde iedere dag een stukje minder, helemaal in de derde week als er alleen maar geklommen moet worden. Als je dan eenmaal minder wordt dan krijg je de bekende offday (Valverde), vaak flink sleutelen om de dag erna te herstellen, veelal zie je renners de dagen erop wel terugkomen, maar dan terugkomen op 90% van wat ze eerder presteerde. Nibali presteert het omgekeerde, die ging alleen maar harder fietsten. De dokter deed zijn werk en Nibali reed weer als een straaljager in de rondte. Terwijl hij rondt de klimtijdrit op instorten stond... klinkt als een bloedzakje dat Nibali nieuwe toverbenen gaf, hij was al half ingestort. Sowieso stinkt die hele ploeg van alle kanten, hoeveel dopinggevallen ze wel niet hebben en dat met Opperboef Vino als leidersmoking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/05/2016 15:58 door Michael B*.
Rudy t. 31 mei 2016 16:06
Journalistje had natuurlijk even moeten vragen naar de waaier etappe in de Tour en de lekke band van Valverde. Toen was er ook een onsportief ploegje.

Ook gewoon compleet onjuist. Nibali heeft bijna elke etappe aangevallen bergop. Begon al in de rit die Wellens won. Ook de val van kruijswijk ging hij al bergop en trok door in de afdaling.
Cecchini 31 mei 2016 16:07
Kneus mag van mij part. Dat vond ik namelijk zelf ook. Toen ik de titel van de topic zag meende ik een smeuiig dopingschandaal te gaan lezen, maar kritiek hebben op aanvallen in de afdaling is me toch een potje sneu. Kortom Walnoot kneus is akkoord.
Slimmerd 31 mei 2016 16:19
Inderdaad, op ruim 1500 meter van de top ging hij al eens aan. Dat was het moment waarop Chaves al eens leek te breken en Kruijswijk makkelijk mee kon, daarna trok hij in de afdaling stevig door om de mannen niet opnieuw op adem te laten komen. Volgens mij gewoon prima tactiek, die helaas vooral geslaagd is door een stuurfout van Kruijswijk die het daarna niet meer alleen kon rechtzetten.
Olano 31 mei 2016 16:40
Ik ken de vraagstelling niet. Was het een directe vraag, of was het een gesprek waaruit deze reactie werd ontlokt en was dit slechts een zinsnede uit een bredere antwoord?

Waar is dit interview eigenlijk te vinden?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/05/2016 16:40 door Olano.
Luijt 31 mei 2016 16:41
Wielerupdate.nl, zie ook in de tekst zelf.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/05/2016 16:43 door Luijt.
Carlos Danger 31 mei 2016 16:41
Ach, zo dichtbij, 36 jaar na Joop. De teleurstelling is natuurlijk groot, dus ik begrijp het wel.
Nibali heeft het natuurlijk ook niet afgedwongen en zijn rijden de laatste twee/drie dagen roept toch ook wel wat vraagtekens op.
Maar ja, what's done is done.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/05/2016 16:53 door Carlos Danger.
Ron Meijers 31 mei 2016 16:48
"Astana heeft haar feestje mooi niet kunnen vieren"

Nou, daar hebben ze die Astana-jongens toch mooi een loer gedraaid! drinking smiley
Michael B* 31 mei 2016 16:54
Laf demarreren in de afdaling is net zoiets als in een criterium net voor de bocht demarreren. Nog leuker je rijdt in een kopgroep je doet je kopwerk. Kerel achter je twijfelt eventjes om over te nemen waardoor jij nog net ff die 100 meter extra op kop rijdt en vervolgens snokt diezelfde kerel keihard over je heen, zijn van die steken onder de gordel. Altijd maar weer die truukjes. Renners onthouden veel he, komt een moment dat Nibali zo gigantisch wordt teruggepakt. Wat dat betreft heeft Tankink wel gelijk. Wat dat betreft heb ik nog liever een Voeckler met zijn gekke bekke trekken. Onbewust creert een Nibali druk bij zijn tegenstanders, je zag Chaves ook al zwabberend door de bocht. En ja het gaat 10x goed, 11x dit keer bij Kruis gaat het mis.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/05/2016 16:56 door Michael B*.
Bromertà 31 mei 2016 16:55
Op heel veel punten geef ik Tankink gelijk. Laf aanvallen in gevaarlijke afdalingen, wekt toch de schijn te maken te hebben met iemand die de wanhoop nabij is, en met gevaar voor eigen leven koste wat kost z'n meubelen probeert te redden. Hoogste tijd dat Vrouwe Fortuna haar gezicht een keertje finaal afkeert als een eerstvolgende idioot weer eens de aanval in neergaande bochtige lijn zoekt.

Dan de verklaringen voor de miraculeuze wederopstanding van een vedette in nood; zelfs il dottore Ferrari liet zich uit in deze bewoordingen, al verzachtte hij e.e.a. door te beweren dat het algemene niveau niet om over naar huis te schrijven was.

Hier de verschoningslijst:

1. genezen van dysenterie
2. pollenallergie verdwijnt spontaan en permanent nadat men boven de 2500m is geweest
3. de opbeurende werking na een aandachtig onderzoekje van de dokter
4. de wondere werking van een naaldje van de acupuncturist
5. extra energie uit woede en frustratie
6. een plotsklaps verhoogd vormpeil door de opgelegde druk van de Astana-geldschieters
7. het planmatig en consciëntieus afleveren van een overwinning op bestelling - de Kazakken komen natuurlijk niet voor niks helemaal overgevlogen uit dat verre land van de aardgas- en oliereserves.


Asjeblief, het wachten is op de bloedwaarden. Kruijswijk kan altijd nog derde, zelfs tweede worden. Chaves zat er ook he-le-maal doorheen zoals het een wielrenner betaamt na drie wekenlang strijd tot op de fysieke bodem. Banesto nu verworden tot Movistar heeft de bloedzaktoepassingen zo'n beetje uitgevonden. De waanzinnige inspanningen van het duo Valverde Quintana vorig jaar in de laatste twee bergritten doen niet onder voor het duo Aru hoe-heet-ie-ook-al-weer in de laatste fasen van de Giro's die zij wonnen. Aru kampte vorig jaar in z'n voorbereiding ook al met de dunne-van-Astana. Zo'n middeleeuws euvel is perfect om de bloedwaarden even lekker door elkaar te schudden; vochtverlies, ingedikt bloed en zo. Maar geen renner kan er harder door fietsen, behalve die jongens van Astana dan.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/05/2016 16:58 door Bromertà.
predator 31 mei 2016 16:57
Ron Meijers Schreef:
-------------------------------------------------------
> "Astana heeft haar feestje mooi niet kunnen
> vieren"
>
> Nou, daar hebben ze die Astana-jongens toch mooi
> een loer gedraaid! drinking smiley

Ja echt hè. Die zijn er nu nog ziek van.....
Goozzer 31 mei 2016 16:58
Waarom vraagtekens? Ik zag een met zichzelf worstelende Nibali, die nooit echt op stoom kwam en uiteindelijk vooral met behulp van zijn ploegmaats won van concurrenten die allemaal ergens (nog erger) stokten dan hij zelf. Kruijswijk viel letterlijk weg, Valverde verloor zijn benen boven de 2000 meter en Chaves reed al dagen in het rood. In die laatste bergrit haalde hij op de slotklim 5,6 w/kg o.i.d. En dat na een niet al te zware Giro, in een lastige maar vrij korte etappe, waarin het lang rustig bleef en Nibali slechts een paar kilometer echt zelf voor zijn rekening hoefde nemen. Zeg nooit nooit, maar het is haast bloedzakonwaardig...
Pyama 31 mei 2016 17:01
Zou het niet allemaal psychologisch geweest zijn na het overlijden van zijn surrogaat broer?
Arsimo 31 mei 2016 17:02
Onzin, sorry. Goed kunnen afdalen hoort er gewoon bij. En als een renner dat (toevallig) heel goed kan dan heeft die het volste recht daar zo goed mogelijk gebruik van te maken.

Ik baal nog steeds van afgelopen vrijdag, maar ik ben wel zo eerlijk om toe te geven dat het enkel en alleen Kruijswijk's eigen fout is waarom hij in die sneeuwwand klapte (nog mazzel dat die sneeuw er was trouwens, zonder dat had hij ala Zakarin met e.e.a. aan breuken uit koers kunnen zijn)

Nibali of andere renner duwde niet, dwong hem niet uit de bocht, er reed geen motor of auto in de weg, geen gekke supporter liep in de weg, niets - het was geheel vrij en open zonder hindernissen. Kruijswijk nam de bocht niet goed - vermoeidheid, even gebrek aan concentratie, ik weet het niet, maar het was een foutje van hemzelf, niets meer, niets minder. Een dure les voor de volgende keer.
diravi 31 mei 2016 17:03
Het allerergste is dat we nog twee jaar met deze mislukte finkerscloon zitten opgescheept.
Zorro 31 mei 2016 17:15
Kom op jongens. Aanvallen in de afdalingconfused smiley Wat win je daar nu mee. Zeker geen minuten hoor. Kruiswijk had, of eigenlijk zijn ploegleiders, ervoor moeten zorgen dat hij geen risico's ging nemen in de afdaling. Laat die Nibali maar risico nemen. Misschien had Steven hem wel voorbij gereden wanneer Nibali vol op zijn bakkes was gegaan.
Frederik D. 31 mei 2016 17:21
Wat genoten we decennia geleden van Rini Wagtmans, de beste afdaler in het toenmalige peloton. Een brute held in Nederland. Als ik het wel heb, is hij thans een soort woordvoerder van ... Astana.
Arsimo 31 mei 2016 17:23
Klopt.

Is wel enige wrange ironie in te bespeuren.
Rudy t. 31 mei 2016 17:29
We gaan er allemaal aan voorbij dat nibali helemaal niet aanviel? Die reed gewoon op kop van een groepje van drie toen kruijswijk een hele dure en voor hem zure fout maakte. Verder eens met goozzer. Van een wederopstanding was nauwelijks sprake.

Grappig dat tot voor kort juist kruijswijk hier de koning van de derde week was.
Luijt 31 mei 2016 17:54
Laf aanvallen in afdalingen? Nibali kan nu eenmaal beter dalen dan de rest; is niet alleen maar een kwestie van durven overigens. Goede dalers vallen bijna nooit in een afdaling. Die kunnen dat. Herinneren wij ons Savoldelli nog? Ach wat was dat mooi. Die pakte ook minuten in een afzink. Mooi vonden we dat; niet laf. Het zijn eerder de jongens die amechtig proberen aan te klampen die menigmaal van de rotsen moeten worden gepulkt.

Volledig terecht dat Nibali het in afdalingen probeert, waar hij berg op tekort komt (en het overigens ook probeerde, maar dan tevergeefs).

En furthermore, zoveel beter dan de rest was Nibali de laatste twee ritten bergop ook weer niet. Laatste bergrit: iets meer dan een minuutje voor een volledig uitgewoonde Kruijswijk met gebroken rib. Daar hoef je geen zak bloed voor naar binnen te pompen.

Ik weet niet wat jouw Kilowattmetertjes er allemaal over te zeggen hebben, maar voorlopig geef ik Nibali (ondanks z'n blauwe dopinghappersnaardebaasshirt) graag het voordeel van de twijfel. Ware hij een Rus, Spanjaard, Fransoos of Duitser geweest, dan had dat natuurlijk weer heel anders gelegen.
Bromertà 31 mei 2016 18:17
Toch vreemd dat Dombrowski daar dan 396 watt voor nodig had. En dan te bedenken dat Nibali nog een poepie sneller was.
Sub Culture 31 mei 2016 18:32
Tankink maakt zich in deze belachelijk.
Olano 31 mei 2016 18:55
ah ja, overheen gelezen. Thanks!
El Chaba 31 mei 2016 19:02
Ach een topsporter roept die dingen omdat hij zwaar teleurgesteld en gefrustreerd is, verder niet teveel achter zoeken.
Ook lekker makkelijk natuurlijk om zonder al die emoties vanuit de luie leunstoel de politiek correcte moraalridder uit te hangen.

Hup Bram Tankink..!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/05/2016 19:02 door El Chaba.
cyclingfreakske 31 mei 2016 19:11
Aanvallen in een afdaling kan absoluut,
op voorwaarde dat je dan een steengoed daler bent...Nibali is dat met zekerheid...Kruijswijck minder
je kan zo veel druk uioefenen en de mindere daler verplichten extra hoge risico's te nemen...vaak gaat dat daar dan ook fout.
Het gaat er niet om veel erbij te winnen, het gaat erom om een ander vooral te laten verliezen !!
Behoort tot het tactisch steekspel.

Verder kan een ploegleider weinig tot helemaal niks inbrengen in de risico beperking bij een afdaling.
de renner bepaalt hier in feite echt alles.
de ploegleider zal in Kruijswijck zijn geval gewoon zitten roepen dat hij kost wat kost moet volgen, mocht Nibali eens een foutje maken.... Of Chavez...
Hoe dan ook bepaald de renner zelf de risicofactor in de afdaling, de manier waarop hij ze zal nemen.
cyclingfreakske 31 mei 2016 19:12
idd... beetje belachelijke uitleg die hij gaf, maar het is wat frustratie ivm het verlies van de mogelijke eindwinst.
El Chaba 31 mei 2016 19:15
Vind het veel erger dat we nog tot Sint Juttemis met jou hier op dit forum zitten opgescheept.
Velodroom 31 mei 2016 19:39
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------

> Dan de verklaringen voor de miraculeuze wederopstanding van een vedette in nood; zelfs il dottore Ferrari liet zich uit in deze bewoordingen, al verzachtte hij e.e.a. door te beweren dat het algemene niveau niet om over naar huis te schrijven was.

Il dottore Ferrari rept over geen van de 7 door jou opgesomde punten, maar zegt wel het volgende;

I believe that the difficulties of Vincenzo Nibali in this Giro, his unexplained drops in performance, in addition to the inevitable psychological repercussions, both depended on the wrong choice to adopt longer cranks.
And I think, albeit without absolute certainty, that his "miraculous" and spectacular recovery in the last two alpine stages was due to a providential return to 172.5 mm cranks, facilitating his higher pedaling cadences on the climbs.


> Hier dus nogmaals de verschoningslijst:
>
> 1. genezen van dysenterie
> 2. pollenallergie verdwijnt spontaan en permanent
> nadat men boven de 2500m is geweest
> 3. de opbeurende werking na een aandachtig
> onderzoekje van de dokter
> 4. de wondere werking van een naaldje van de
> acupuncturist
> 5. extra energie uit woede en frustratie
> 6. een plotsklaps verhoogd vormpeil door de
> opgelegde druk van de Astana-geldschieters
> 7. het planmatig en consciëntieus afleveren van
> een overwinning op bestelling - de Kazakken komen
> natuurlijk niet voor niks helemaal overgevlogen
> uit dat verre land van de aardgas- en
> oliereserves.
> 8. Wrong choice to adopt longer crank: 175mm in plaats van 172,5mm.
Marcos 31 mei 2016 19:49
Toch vind ik wel dat de daalkwaliteiten van Nibali worden overschat. Het is absoluut geen wonderdaler zoals Savoldelli ooit was of Samuel Sanchez een paar jaar terug. Nibali is vooral iemand die enorm veel risico's durft te nemen in een afdaling, waar anderen dat niet doen. Zoals je zelf al zegt, echt goede dalers vallen (bijna) nooit en Nibali lag er toch al regelmatig bij..
Goozzer 31 mei 2016 20:33
Ik heb het niet over dat laatste prutske uiteraard, jij wel vermoed ik?
Bromertà 31 mei 2016 21:37
Waarom je dan "slotklim" schrijft ontgaat me even. Verder geef je de indruk vanuit een soort van ivoren toren op de aardse zaken neer te kijken door bewoordingen als "een niet al te zware Giro" en "prutske."

Een Giro waarbij in de laatste twee dagen meer dan 7000 hoogtemeters overwonnen moesten worden zou ik verre van "niet al te zwaar" omschrijven. Je wekt de indruk niet onder de indruk te zijn van die 5,6 w/kg (hoeveel hoogtemeters, welke afstand, welke tijd, welke berg?), maar wellicht zou je e.e.a. in een wat breder perspectief moeten plaatsen door bijvoorbeeld de waarden van de Giro van vorig jaar te bekijken.

Tinuz 31 mei 2016 21:50
Tanking verwoordt aardig hoe ik deze kwestie ook voel.
Pyama 31 mei 2016 23:06
Voorbeeldfunctie
Mr. Chip 01 juni 2016 01:03
Hallo Allemaal, heb speciaal voor dit topic een account aangemaakt.

Ik moest vrijdag, vlak na de valpartij maar vooral nadat Nibali en Chaves hun knechten vol op kop lieten rijden, denken aan een incident in de afdaling van de Col de Peyresourde in de Tour van 2001. Iemand al een idee waar ik heenwil? De 2 hoofdrolspelers hadden twee jaar later in de beklimming van Luz Ardiden precies hetzelfde. Een strijd om de Tourzege tussen twee achteraf verguisde, zelfs verketterde, renners. Echter heb ik zoveel meer respect voor die beiden heren (ondanks hun dopinggebruik). Zij wensten geen gebruik te maken van de pech van de tegenstander en wachtten, om de rivaal later proberen met gelijke middelen te bestrijden. Het had de concurrentie gesierd als ze hadden gewacht. Waarschijnlijk hadden ze Kruijswijk op de klim naar Risoul toch nog op achterstand gereden. Ondanks het al eerder benoemde verleden met veel stimulerende middelen, zijn in mijn beleving Lance Armstrong en ook zeker Jan Ullrich grotere (dat had iedereen hier op dit forum toch al geraden) sportmannen dan Vincenzo Nibali ooit zal zijn, ik persoonlijk vond het gewoon niet chique.

Daarnaast vind ik de opmars van Nibali ook heel opvallend, in de eerste twee weken reed hij de eerste twee weken geen deuk in een pakje boter. Met als dieptepunt de klimtijdrit, waar hij door bijna alle klassementsmannen op achterstond word gereden. En in het laatste weekend rijd hij het hele veld op minuten? Zo opvallend heb ik nog niemand progressie zien boeken in de derde week.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/06/2016 01:04 door Mr. Chip.
Sub Culture 01 juni 2016 06:37
Dit alles doet me een beetje denken aan de gratuite stemmingmakerij van de Fransen tov Froome vorig jaar in de Tour.
Was er dit weekend een Amstel Gold Race waar Nibali van start ging, dan ging, mede door de onzin die je hier leest, Nibali uitgejouwd en bespuwd worden.

Als je in het belangrijke slotweekend van de Giro zit en je bent zinnens een ultieme poging te ondernemen in een lange afdaling omdat je nu eenmaal een meesterdaler bent.
Je zet de leider onder grote druk en die gaat vervolgens in de fout dan ga je toch verdorie niet zitten wachten tot hij terug is?
Studio Badmuts 01 juni 2016 08:09
Eens met je eerste gedeelte (daar deed het mij ook aan terugdenken), vind ik ook zeker niet chique om gebruik/misbruik te maken van een valpratij. Hij had niet hoeven te wachten, maar door volle bak door te gaan rijden is Nibali wel sterk in mijn achting gedaald.

De reactie van Tankink kan ik wel begrijpen, vanuit zijn emotie. Maar komt wel sneu over. Wat op zich wel een prima weergave is van de ploegprestatie: niet bij machte om de rozetruidrager bij te staan in de zware etappes en vervolgens blij lopen doen als er twee man in een kansloze vlucht meezit. eye rolling smiley
Columbus SLX 01 juni 2016 08:13
Of de wederopstanding van Nibali verdacht is, of een kwestie van talent en ervaring (= presteren als het er echt op aankomt is niet iedereen gegeven), dat weet ik niet. Het is en blijft topsport - en dat ziet er vanaf de buitenkant heel mooi uit, maar wat er in de krochten en spelonken van een ploeg wel en niet gebeurd, kom je toch nooit achter. Mooiste beeld ooit is die US postal bus ergens op zo'n b-weggetje, publiek er omheen. Later bleek dat ze allemaal aan het bloedinfuus lagen...

Tankink kent in ieder geval slecht zijn klassieken. Merckx was ooit 's de vernieling ingereden door Ocana. Maar zich daarbij neerleggen? Vergeet het maar. Gewoon de volgende dag met een goeie combine ten aanval. Wel wat tijdswinst, maar toch ook weer niet heel veel. Maar de mentale weerstand van Ocana was gesloopt. Een rit daarna, of een paar ritten daarna. Slecht weer in een afdaling... en hup daar gingen ze. Ocana in totale paniek... risico's die hij niet kon beheersen, en hij lag.

Als je vindt dat je een afdaling niet mag gebruiken om een wedstrijd te winnen, wat dan nog meer? Slecht weer ook niet? Wind ook niet? Smalle weggetjes ook niet? Ik vind het juist uitermate creatief van renners als ze op alle mogelijke manieren proberen een ronde te winnen. En ik vond het heel jammer van Kruijswijk, maar aan de andere kant was de ontknoping zo onwerkelijk dat ik het ook wel weer mooi wielrennen vond. Grote rondes hebben niet zo vaak zoiets onverwachts.
Frederik D. 01 juni 2016 09:00
Ja, Columbus, zo is het maar net.
Bromertà 01 juni 2016 10:00
Ufe ‏@oufeh  May 27
Nibali "I’ve won on rage today"

Ufe ‏@oufeh  May 27
Ufe Retweeted Tanja
Nibali, you fucker, it's not as if you had earpieces and TV in team cars.Ufe added,

Tanja @bambula
He crashed? I missed that (My translation) #Giro 
Siem 01 juni 2016 10:30
Nibali stond bijna 5min achter op Kruijswijk op de top van de Agnello en kreeg hem bergop niet los (nog niet een klein beetje...) Als hij dan oprecht meent in de afdaling van de Agnello deze 5 minuten goed te kunnen maken, speculeert hij alleen op een valpartij. Dat zou natuurlijk in en in triest zijn en heeft met sportiviteit niets te maken. In zo'n afdaling pak je hooguit eens 30 seconden, als je écht beter kunt dalen.

Feit is natuurlijk dat Nibali helemaal niet meer voor de winst in de Giro maar voor het podium reed. Toen Valverde moest lossen, is hij gas gaan geven. Dat hij uiteindelijk alsnog de Giro kon winnen was een cadeautje en had met onverzettelijkheid en/of winnaarsmentaliteit niet zo heel veel te maken.

Sterker nog, denk ik nu, als Nibali 40sec achter Kruijswijk had gestaan in het klassement, had hij zelfs misschien wel gewacht om hem bergop alsnog proberen te vernederen. Nibali heeft vrijdag nooit voor de winst in de Giro gereden, eerder voor de etappe en het podium. Dat het uiteindelijk zo uitpakte, kun je niet te veel een heldenstatus van maken.

Columbus SLX Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als je vindt dat je een afdaling niet mag
> gebruiken om een wedstrijd te winnen, wat dan nog
> meer? Slecht weer ook niet? Wind ook niet? Smalle
> weggetjes ook niet? Ik vind het juist uitermate
> creatief van renners als ze op alle mogelijke
> manieren proberen een ronde te winnen.
Rudy t. 01 juni 2016 10:47
En als het andersom was geweest? Kruiswijk stond achter op nibali maar pakt tijd terug na een val van nibali die de eigen schuld van nibali was? Dan wint kruijswijk de giro maar is die wel in jouw achting gedaald? Waarschijnlijk niet.

En stel dat dan scarponi en fuglsang in de laatste etappe een paar kilometer voor het peloton gaan rijden en in een interview verklaren dat ze het feeste van ltj mooi hebben verpest.

Dan zou je je toch helemaal kapot lachen?
Bromertà 01 juni 2016 10:56
Michael Rasmussen
‏@MRasmussen1974
Looks like Nibali got his old crankarms back on a couple of days ago. #Giro #GiroDeItalia @giroditalia

Siem 01 juni 2016 12:41
Jij leest Kazakse, Deense en Italiaanse kranten? Laten we eerlijk zijn, la gazzetta had moord en brand geschreeuwd als Nibali op deze wijze zijn trui was verloren, denk je niet?

Rudy t. Schreef:
-------------------------------------------------------
> En als het andersom was geweest? Kruiswijk stond
> achter op nibali maar pakt tijd terug na een val
> van nibali die de eigen schuld van nibali was? Dan
> wint kruijswijk de giro maar is die wel in jouw
> achting gedaald? Waarschijnlijk niet.
>
> En stel dat dan scarponi en fuglsang in de laatste
> etappe een paar kilometer voor het peloton gaan
> rijden en in een interview verklaren dat ze het
> feeste van ltj mooi hebben verpest.
>
> Dan zou je je toch helemaal kapot lachen?
Goozzer 01 juni 2016 16:45
Behoorlijk, ja, nog daargelaten dat Nibali gewoon legitiem Valverde had losgereden voor een podiumplek...
Goozzer 01 juni 2016 16:49
Zijn bijnaam in acht nemende, zou vrouwelijk Nederland daar ongetwijfeld blij mee zijn...
Prikdude 01 juni 2016 16:59
De Tour Down Under is de wielersport niet waardig wegens een parcours zonder obstakels maar als de obstakels er voor zorgen dat mensen tot uitersten gaan en daarbij zelden een Nederlander is moeten we boze pieten uitdelen, na klar. Doping dus maar ook als je zonder doping niet kan winnen en de afdaling gebruikt om druk te zetten is dat ook niet goed. We moeten dus over een geaccidenteerd parcours zo sloom fietsen dat Nederlanders mee kunnen doen om de prijzen anders gaan we ons in allerlei slaapverwekkende cijfertjes wringen om onze eigen passie te verklaren.

Zo bestaan we, toch.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/06/2016 17:00 door Prikdude.
Frederik D. 01 juni 2016 16:59
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen