Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Cortisol en zo

Gepost door Rudy t. 
Rudy t. 12 juni 2016 21:08
Vroeger was er nog wel een beetje ophef over zo een cortisol gevalletje hier. Ik begrijp dat het allemaal niet zoveel zegt en allerlei oorzaken kan hebben. Maar twee op een dag in dezelfde ploeg? Is dat ook niet op z'n minst een beetje verdacht vraag ik me af zonder al te veel kennis van zaken??
cyclingfreakske 12 juni 2016 21:34
en over welke gevallen gaat en dan , en de zogenaamde omstandigheden?
oorzaak kan verschillend zijn (vooral stressgericht kan het stijgen), en de moment van afname kan verschillen.
De enige echte betrouwbare methode is de 24u analyse.

Bv tijdens een training een afname doen (onverwachte controle) kan een afwijkend beeld geven, maar dat is normaal gezien de situatie.
voor, en uren na een wedstrijd of training, is de waarde vrij normaal tot normaal gemiddeld te noemen..... vertonen er dan afwijkingen, kan het vreemd zijn.
24u analyse is zeker aangewezen om geknoei met producten uit te sluiten / vast te stellen.
Bij externe toepassing -stimulatie van het hormoon, zal de 24u waarde ook afwijken van een normaal gemiddelde.

...maar 2 in 1 team op hetzelfde moment is idd wat vreemd



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/06/2016 21:42 door cyclingfreakske.
Rudy t. 12 juni 2016 21:39
Gasparotto en thurau in dauphine vandaag. Zou jij toch moeten weten als wanty insider?
cyclingfreakske 12 juni 2016 21:57
wanty insider ? heb ik nooit gezegd.

Ik lees dat het over LAGE cortisolwaarde gaat.... dat is vrij simpel te verklaren in de meeste gevallen.... uitputting van het endocriene systeem... dringend rusten is de boodschap.
Voor zover ik weet is die al lang bezig dit jaar en in dat kader zou oververmoeidheid kunnen opduiken, maar dat zie je ook vaak in de andere bloedwaarden.
Voor uitsluiting van geknoei, zou men normalerwijze de 24u analyse EN de rest van de bloedresultaten mee moeten bekijken.

bv oververmoeidheid gaat vaak ook samen met te hoge CK waarde, lage waarden of tekorten van essentieele mineralen, laag hematocriet, laag testosterongehalte (vooral vrij testosteron) en DHEA dat op de bodem gaat. (zie je vaak bij renners na een grote ronde of al erg drukke kalender achter de rug)

DE MPCC heeft de richtlijn ingevoerd om renners tegen zichzelf te beschermen aangaande vermoeidheidsvormen die een gevaar kunnen gaan opleveren op relatieve korte tot middellange termijn.
De UCI heeft daar geen richtlijn op over lage cortisolwaarde.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/06/2016 22:10 door cyclingfreakske.
lodjan 13 juni 2016 08:03
Belgische ploeg moet twee renners naar huis sturen
Vandaag om 03:00

Foto: pn

Enrico Gasparotto en Björn Thurau lieten zaterdagavond een te lage cortisolwaarde optekenen bij een controle van de Beweging voor geloofwaardig wielrennen (MPCC). Omdat hun werkgever Wanty-Groupe Gobert lid is van die groep zat er voor de Amstel Gold Race-winnaar en de Duitser niets anders op dan in te pakken en weg te wezen

“Gasparotto zat geweldig in de put”, vertelde ploegleider Hilaire Van der Schueren. “Zijn waarde was extreem laag. Morgen (vandaag, nvdr.) wordt hij onderzocht. Is het vermoeidheid? Hij had een blessure aan de achterkant van het been, maar toch. Ik ben zeker dat onze dokters géén corticoïden gebruiken. Bij Thurau zou dat kunnen door een knieblessure, maar dan is die behandeling niet hier in Frankrijk gebeurd. Ze werden allebei nog gecontroleerd voor de Ronde van België. Ik twijfelde geen seconde om ze niet meer te laten starten.”

Voor de Internationale wielerunie UCI is er geen vuiltje aan de lucht, want een te lage cortisolwaarde is voor de Unie geen bewijs van valsspelerij. Maar de MPCC-regels zijn strenger. Of de ploeg vliegt uit de beweging zoals Astana vorig jaar, die Boom met een te lage cortisolwaarde liet starten in de Tour, of de renners met te lage waarde gaan naar huis. Van der ­Schueren eerbiedigde het MPCC-charter dat hij ondertekende. Op de motorkap van zijn volgauto’s staat het trouwens in het groot: MPCC, le dopage? Ça suffit. “Met een waarde als die van Gasparotto was het ook niet verantwoord om verder te rijden”, aldus Van der Schueren.

Geen UCI-regel

Een te lage cortisolwaarde kan wijzen op gebruik van corticosteroïden, maar dat is niet zeker. Ook een ziekte, zware vermoeidheid of infectie kunnen een verlaagde waarde geven. Cortisol wordt soms het stresshormoon genoemd en komt vrij bij elke vorm van stress. Een te lage cortisolwaarde staat niét gelijk aan een positief geval of een schorsing.

Er volgt nu voor Gasparotto en Thurau een rustperiode van acht dagen. Daarna daarna moeten ze een nieuwe controle ondergaan om te zien of hun cortisolniveau normaal is.

In de Vierdaagse van Duinkerke werd ook de Waal Olivier Pardini (Wallonie-Bruxelles) om die reden de start geweigerd. Een aantal WorldTour-ploegen stapten al uit het MPCC, zoals LottoNL-Jumbo (Bennett), Orica-GreenEDGE en Katusha. Een aantal wetenschappers hecht helemaal geen belang aan cortisol als parameter om direct de link met doping te leggen.
Walnoot 13 juni 2016 11:13
Mja, lijkt me vrij duidelijk, en ik vind het feit dat twee renners van de ploeg van Hilary aan de dope zitten gewoon niet echt nieuwswaardig. Beetje jammer voor de AGR wel. Maar goed, van Valgren op de erelijst waren ze ook niet echt blij geworden.
El Chaba 13 juni 2016 11:25
Geen echt bewijs van doping natuurlijk maar dat er twee renners van één ploeg tegelijkertijd die waarden vertonen plús het feit dat het feit Hilaire hun ploegleider is, doet mijn wenkbrauwen wel enigszins fronsen.
Walnoot 13 juni 2016 11:53
Nee, eens, geen echt bewijs. Maar zoals ik wel vaker zeg, echte bewijzen vinden is vrij lastig omdat vrijwel alles aanvechtbaar is. Alleen als je ze met een infuus aan hun arm betrapt heb je 'echt' bewijs. Of een hematocriet van 55 meet, maar dat gaat in deze tijden niet meer gebeuren. Zelfs als je wat verboden stoffen in het lichaam vindt, is het nog niet zo evident om dopegebruik te 'bewijzen', alhoewel dat meestal toch wel lukt.
Curzio 13 juni 2016 12:37
Er zijn genoeg stoffen die je wel 'echt' kan bewijzen, EPO, meldonium bijvoorbeeld, en een aantal stoffen die je goed kan bewijzen maar waarvan je niet weet of het prestatie bevorderend bedoeld is (cocaïne) of dat het vervuiling kan zijn (clenbuterol). De betekenis van deze specifieke test (het cortisol gehalte bepalen) is echter op al die fronten onduidelijk en zeker geen bewijs van dopinggebruik, en dat is ook al zoveel jaren bekend dat het eigenlijk onbegrijpelijk is dat de MPCC hier nog steeds aan vasthoudt.
Het is frappant dat meldonium bijvoorbeeld niet alleen tien jaar lang vrijelijk gebruikt is maar dat sporters die er na het ingaan van het verbod toch nog mee zijn betrapt voor een deel vrijuit gaan (terwijl het hier onomstotelijk gaat om een product dat op dat moment niet in het bloed mag zitten), terwijl in het wielrennen men lichaamseigen stoffen gaat meten en op basis daarvan renners aan de kant houdt, met alle implicaties voor het imago van de sport (en van de betreffende renners!) van dien. Heel slechte zaak.
Walnoot 13 juni 2016 13:51
Wel eens over meldonium hoor, als je daar nu nog mee betrapt wordt, moet dat gewoon gestraft worden. Maar juist bij andere stoffen die je noemt, cocaine en clenbuterol, zal door de sporter altijd ontkend worden dat het met opzet in het lichaam terecht is gekomen. En met cortisol en soortgelijke 'risico-stoffen' kunnen de dopinginstanties eigenlijk niets. De lijst met stoffen die wel min of meer onomstotelijk aan doping te linken zijn is waarschijnlijk een heel stuk kleiner dan de lijst met vage middeltjes die er in het peloton worden gebruikt. En juist die middeltjes waar men wel op kan straffen zullen op het hoogste niveau niet of nauwelijks nog op die manier gebruikt worden, neem ik aan.
cyclingfreakske 14 juni 2016 11:08
ja maar jij gaat er zomaar blind vanuit dat ze geknoeit hebben......
nochtans staan de mogelijke oorzaken al zeer duidelijk vermeld, en het feit dat de UCI er zelf geen gevolg aan geeft, heeft vooral te maken dat zij wel veel vaker lage waarden zien in controles, en die vooral aan de factor vermoeidheid zijn gekoppelt.

Als ze na een grote ronde deze waarde zouden testen, zouden meer dan 2/3e van zo'n ronde peleton aan de kant worden gezet.
Ook liggen andere hormonale waarden vaak plat, en kan je je evengoed gaan afvragen hoe ze dan weer zo snel in orde zijn..... je kan achter alles wat gaan zoeken, zelfs naar de samenstelling van uw brood.
cyclingfreakske 14 juni 2016 11:22
idd dat klopt.
de geloofwaardigheid van de sport is wel helemaal weg met het kwijtschelden / geen gevolg geven aan betrapte meldonium gebruikers.
Om dan uit te pakken met een paatregel ten voordelen van het imago van deze sport....is pure onzin.
cyclingfreakske 14 juni 2016 11:25
voor alle duidlijkheid

De MPCC heeft de regel neergezet, omdat vermoeide atleten-wielrenners vaker te lage waarden gaan vertonen dan normaal is.
De regel is er gekomen na zaken vanuit de praktij en gekoppeld aan de wetenschap, is preventief en ter bescherming van de atleet.
De regel is echter geen verplichting voor de atleet, gezien de UCI hem niet volgt.
De UCI volgt hem niet omdat ze bij controles vaker lage waarden tegenkomen, vooral na rondewerk en voor hun vooral gekoppeld is aan de factor vermoeidheid - andere specieke waarden mee in acht genomen.

De gemiddelde mens moet ook eens gaan beseffen dat de gevolgen ver kunnen reiken als men niet op tijd ingrijpt.
Als je bedenkt dat menig werkmens met een burnout kampt en de stenen uit de grond klaagt, word dat als erg gewoontjes beschouwd......
EN DAT TERWIJL OOK ZIJ MET TE LAGE CORTISOLWAARDEN ZATEN, maar wel stevig op het gas bleven duwen en niet tegen zichzelf werden beschermd.

een burnout onstaat oa doordat het lichaam de stressfactor niet meer aankan , te laag cortisol produceert vanwege uitputting van de bijnieren en een wankelend endocrien systeem als gevolg. Rust is een absolute verplichting op dat moment.
Als een wielrenner die kant opgaat, word hij dan maar door jan modaal direct afgeschildert als een dopinggebruiker. Van de pot gerukt....



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/06/2016 11:27 door cyclingfreakske.
Cyclad 14 juni 2016 12:43
Een verhaal heeft altijd meerdere kanten.
Het is niet zo, dat omdat jij in slechts één kant van het verhaal gelooft een andere versie niet waar zou kunnen zijn.
cyclingfreakske 14 juni 2016 14:10
... doe eens opzoekwerk naar de werking van het endocriene systeem.... je leert nog wat bij.

ik zet hier gewoon neer dat een oorzaak dat het niet direct dopinggelinkt moet zijn, waarom de MPCC die regel heeft gemaakt, en waarom de UCI hem niet toepast.
ik zeg niet dat er helemaal niks aan de hand is, Enkel dat er ook een natuurlijke invloed kan zijn door vermoeidheid
Overigens zou het gebruik van corticoides snel aangetoond worden bij een controle.

de reactie was vooral in neutraliteit bedoelt, meer analyse gericht van het hoe en wat de aanleiding KAN zijn.
Juist omdat er weer flink blind gereageerd werd, zonder andere mogelijke oorzaken in rekening te nemen. Proficiat !!!



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/06/2016 14:16 door cyclingfreakske.
Cyclad 14 juni 2016 14:20
Dank je, maar ik weet inhoudelijk prima waarover het gaat. Ik reageer op jouw kennelijke stelligheid dat het om (over)vermoeidheid gaat. Dat kan, maar is niet zeker. Net zo onzeker als het zou zijn als ik zou beweren dat Gasparotto en Thurau doping gebruikt hebben. Er is maar één waarheid, maar zolang wij die niet weten zijn alle opties wat mij betreft open.
cyclingfreakske 14 juni 2016 14:52
die had ik een eindje hogerop al aangegeven, Dat had je zeker niet gelezen.
dat eventueel geknoei niet is uitgesloten. Maar dan zou men zeker corticoides vinden, met de huidige technologie bij analyses..
Cyclad 14 juni 2016 15:24
Dan zijn we het eens. thumbs up
Walnoot 14 juni 2016 16:30
Ik ga er niet blind van uit dat ze knoeien. Ze rijden namelijk bij Hilary. Dat is eigenlijk al voldoende aanwijzing om aan te nemen dat ze knoeien. En dan zijn de cortisol waarden ook heel makkelijk te verklaren. Ik zeg niet dat het 'bewijs' is, maar wel dat het by far de beste verklaring van een rijtje feiten is. Ook bijvoorbeeld van de herboren Gaspa dit jaar. Maar ik ben fan van Gaspa, dus ik zeg 'hup, spuit er in'.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen