Het Nieuwsblad MobileMenu
Vernieuwen
UCI in lastig parket na ‘motor-mol’
Vandaag om 02:34
Foto: AFP
Een nieuwe uitzending van Stade 2 rond motortjes in het wielrennen brengt de UCI verder in nauwe schoentjes. Alles draait om de dubieuze Hongaarse ingenieur Stefano Varjas, ‘expert’ van het fietsmotortje. Associeerde de UCI zich onbewust met de man? Of werkte het doelbewust een politie-onderzoek naar hem tegen?
Uitgelekt mailverkeer, gisteren geopenbaard door het Franse sportprogramma Stade 2, brengt de internationale wielerunie UCI in een lastig parket. Alles gaat terug naar de Tour van vorig jaar, toen de Franse politie lucht kreeg van het gebruik van motortjes in het wielrennen. “Verschillende bronnen hadden ons bevestigd dat die technologie werd gebruikt”, aldus kolonel Jacques Diacono in Stade 2. “Daarom vergaderden we destijds met de UCI.”
Met name met Mark Barfield, technisch manager binnen de wielerbond. In dat gesprek vertelt de politie dat ze specifiek een ‘Hongaarse ingenieur’ in de gaten houdt. Bij UCI-man Barfield doet die omschrijving alarmbelletjes afgaan. Hij weet dat bij Typhoon Bicycles een Hongaarse ingenieur werkt. En laat dat Britse bedrijf – gespecialiseerd in elektrische fietsen – nu net de partner zijn van de UCI om een detectiemethode voor motortjes te ontwikkelen. Barfield stuurt een mail naar Harry Gibbings, CEO van Typhoon Bicycles: “Ik zit bij de Franse politie die gelooft dat een Hongaarse ingenieur de Tour bezoekt om een fiets te verkopen en teams te bezoeken. Zou dit jullie gast kunnen zijn???” (sic)
Vooral bezorgd
Bij de mail zijn op zich al vragen te stellen: Mag de UCI een commerciële partner op de hoogte stellen van de inhoud van een vergadering met de politie? Het niet respecteren van de confidentialiteit is sowieso een eerste probleem voor de UCI. Maar men mag aannemen dat de wielerunie het onderzoek niet bewust wilde tegenwerken. Uit de toon van het mailtje valt op te maken dat de UCI vooral bezorgd is om via partner Typhoon gelinkt te worden aan Stefano Varjas, de verdachte ‘Hongaarse ingenieur’ die de Franse politie wilde onderzoeken.
Geestelijke vader
Varjas stond in 2015 inderdaad bij Typhoon onder contract. Hij is een excentrieke uitvinder en de geestelijke vader van de koersfiets met onzichtbaar motortje. Alleen is het onduidelijk of hij die ontworpen heeft met kwalijke bedoelingen. Zelf pleit hij overtuigend van niet (zie inzet, nvdr.), maar de Franse politie vond zijn aanwezigheid tijdens de Tour wel hoogst verdacht.
Wat Varjas verder verdacht maakt, is de reactie van zijn werkgever Typhoon op de ‘tip’ van de UCI. CEO Gibbings stuurt Varjas ‘s anderendaags zelf een mail: “Iemand van de UCI heeft me verteld over een Frans politie-onderzoek naar motortjes. Ik heb hen niks verteld over onze vroegere klanten. Maar ik hoef jullie niet te zeggen dat dit een gigantische puinhoop is.”
Het mailtje roept veel vragen op. Wie zijn de ‘vroegere klanten’ waarvan sprake? Waarom moet de link met Varjas voor de UCI verzwegen worden? Als producent Typhoon niet zuiver in zijn schoenen staat, dan heeft de UCI een veel groter probleem dan een gebrek aan confidentialiteit. Dan heeft het zijn lot bij het ontwikkelen van detectiemethodes in handen gelegd van een partner die zelf niet boven alle verdenking staat. Uit de zeer summiere reactie van de UCI valt af te leiden dat het zijn vertrouwen in Typhoon en CEO Gibbings heeft verloren: “Wij onderzoeken of e-mails, verzonden in 2015 naar een externe consultant, zijn doorgestuurd naar derden en gebruikt zijn op een manier die niemand had voorgenomen.”
Door Jan-Pieter De Vlieger