Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Motors

Gepost door lodjan 
lodjan 13 juni 2016 07:09
Wat hier van te denken?

[cyclingtips.com]
PVW 13 juni 2016 07:24
Pfff...
Dat niet ontkend wordt dat die mails zijn gestuurd is meest opvallende vh verhaal. Resteert de frustrerende keuze tussen kop in het zand of complotdenken.
Rudy t. 13 juni 2016 08:12
Dus typhoon maakt die motortjes? Dit neigt een beetje naar etnisch profileren.
lodjan 14 juni 2016 08:55
Het Nieuwsblad MobileMenu
Vernieuwen

UCI in lastig parket na ‘motor-mol’
Vandaag om 02:34

Foto: AFP

Een nieuwe uitzending van Stade 2 rond motortjes in het wielrennen brengt de UCI verder in nauwe schoentjes. Alles draait om de dubieuze Hongaarse ingenieur Stefano Varjas, ‘expert’ van het fietsmotortje. Associeerde de UCI zich onbewust met de man? Of werkte het doelbewust een politie-onderzoek naar hem tegen?
Uitgelekt mailverkeer, gisteren geopenbaard door het Franse sportprogramma Stade 2, brengt de internationale wielerunie UCI in een lastig parket. Alles gaat terug naar de Tour van vorig jaar, toen de Franse politie lucht kreeg van het gebruik van motortjes in het wielrennen. “Verschillende bronnen hadden ons bevestigd dat die technologie werd gebruikt”, aldus kolonel Jacques Diacono in Stade 2. “Daarom vergaderden we destijds met de UCI.”

Met name met Mark Barfield, technisch manager binnen de wielerbond. In dat gesprek vertelt de politie dat ze specifiek een ‘Hongaarse ingenieur’ in de gaten houdt. Bij UCI-man Barfield doet die omschrijving alarmbelletjes afgaan. Hij weet dat bij Typhoon Bicycles een Hongaarse ingenieur werkt. En laat dat Britse bedrijf – gespecialiseerd in elektrische fietsen – nu net de partner zijn van de UCI om een detectiemethode voor motortjes te ontwikkelen. Barfield stuurt een mail naar Harry Gibbings, CEO van Typhoon Bicycles: “Ik zit bij de Franse politie die gelooft dat een Hongaarse ingenieur de Tour bezoekt om een fiets te verkopen en teams te bezoeken. Zou dit jullie gast kunnen zijn???” (sic)

Vooral bezorgd

Bij de mail zijn op zich al vragen te stellen: Mag de UCI een commerciële partner op de hoogte stellen van de inhoud van een vergadering met de politie? Het niet respecteren van de confidentialiteit is sowieso een eerste probleem voor de UCI. Maar men mag aannemen dat de wielerunie het onderzoek niet bewust wilde tegenwerken. Uit de toon van het mailtje valt op te maken dat de UCI vooral bezorgd is om via partner Typhoon gelinkt te worden aan Stefano Varjas, de verdachte ‘Hongaarse ingenieur’ die de Franse politie wilde onderzoeken.

Geestelijke vader

Varjas stond in 2015 inderdaad bij Typhoon onder contract. Hij is een excentrieke uitvinder en de geestelijke vader van de koersfiets met onzichtbaar motortje. Alleen is het onduidelijk of hij die ontworpen heeft met kwalijke bedoelingen. Zelf pleit hij overtuigend van niet (zie inzet, nvdr.), maar de Franse politie vond zijn aanwezigheid tijdens de Tour wel hoogst verdacht.

Wat Varjas verder verdacht maakt, is de reactie van zijn werkgever Typhoon op de ‘tip’ van de UCI. CEO Gibbings stuurt Varjas ‘s anderendaags zelf een mail: “Iemand van de UCI heeft me verteld over een Frans politie-onderzoek naar motortjes. Ik heb hen niks verteld over onze vroegere klanten. Maar ik hoef jullie niet te zeggen dat dit een gigantische puinhoop is.”

Het mailtje roept veel vragen op. Wie zijn de ‘vroegere klanten’ waarvan sprake? Waarom moet de link met Varjas voor de UCI verzwegen worden? Als producent Typhoon niet zuiver in zijn schoenen staat, dan heeft de UCI een veel groter probleem dan een gebrek aan confidentialiteit. Dan heeft het zijn lot bij het ontwikkelen van detectiemethodes in handen gelegd van een partner die zelf niet boven alle verdenking staat. Uit de zeer summiere reactie van de UCI valt af te leiden dat het zijn vertrouwen in Typhoon en CEO Gibbings heeft verloren: “Wij onderzoeken of e-mails, verzonden in 2015 naar een externe consultant, zijn doorgestuurd naar derden en gebruikt zijn op een manier die niemand had voorgenomen.”

Door Jan-Pieter De Vlieger
cyclingfreakske 14 juni 2016 11:38
dat de Franse politie zijn aanwezigheid in de Tour verdacht vond, zal wel aangestuurd zijn door ASO
belachelijk, want de man was er een werknemer. Het heeft ook sterk weg van een steekpartij naar de UCI toe....
We mogen ook niet vergeten dat ASO en de UCI nog steeds een stille oorlog uitvechten, en als ze de UCI in dicrediet willen brengen, zullen ze het ook niet laten.

het lijkt me ook zeer normaal dat als je wat uitvind en uitwerkt, het doel is om het zo compact mogelijk te maken voor gebruik.
Dat is is elk technologisch aspect het geval... niets raars dus.
Natuurlijk gaan er bepaalde individuen misbruik maken van nieuwe technologische ontwerpen.
de grootste vragende partij zijn oudjes die nog graag een fietsuitstap maken (e-bike), maar ook nog deftig willen thuisgeraken.... en daarnaast menig wielertoerist.
Je weet zo vanbuiten dat er bepaalde wielrenners en / of het entourage errond, misbruik gaan maken van de toestand. Wat ook gebeurde, en gebeurt.
Dat een man die de e-bike zowat uitvind en de technologie zo klein moeilijk wil maken als spil van een "netwerk" word afgedaan - zeker met dat "mail" bericht, is belachelijk. Daarnaast is typhoon gewoon een bedrijf als een adner waar de cijfers tellen, de verkoop.

Dat dit nu zo uitlekt, lijkt me ook niet bepaald toeval te zijn....
we zijn immers weer vlakbij de Tour.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/06/2016 11:44 door cyclingfreakske.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen