Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Ronde van Vlaanderen start in Antwerpen mét de Muur

Gepost door Sub Culture 
Sub Culture 17 juni 2016 06:41
De Ronde van Vlaanderen start volgend jaar in Antwerpen en dus niet meer op de Brugse Markt. "Het is heel spijtig, maar de organisatie kiest voor een ander parcours", bevestigt Renaat Landuyt, burgemeester van Brugge.
Na Gent, Sint-Niklaas en Brugge wordt Antwerpen de vierde gaststad voor de Ronde van Vlaanderen. Er zou een contract voor vijf jaar getekend zijn. Het Antwerpse stadsbestuur hengelde al langer naar de start van Vlaanderens Mooiste. Daar hangt overigens een stevig kostenplaatje aan vast - er is sprake van een bedrag van 200.000 euro.

Hoe dan ook is deze beslissing een streep door de rekening van Brugge, dat de grootste wielerwedstrijd van ons land al sinds 1998 ontving. Het contract met de organisatie liep dit jaar af. Volgens burgemeester Renaat Landuyt (sp.a) was er nooit sprake van een opbod tussen zijn stad en Antwerpen. "Daartoe hebben we de kans niet gehad. De impact van dit verlies is moeilijk in te schatten, maar naast de duizenden toeschouwers - dit jaar waren het er zo'n 16.000 - zakten ook telkens talloze wielertoeristen af naar Brugge voor de start van hún Ronde. De overnachtingen zullen sterk teruglopen en er zal ook een pak minder geconsumeerd worden."

Moeilijke keuze
Flanders Classics topman Wouter Vandenhaute zegt in Het Nieuwsblad dat de keuze voor Antwerpen zeker geen keuze tegen Brugge was. "De keuze voor Antwerpen was een even historische als moeilijke keuze", klinkt het. Maar er is altijd al door andere partijen gepolst naar de mogelijkheid om de start te organiseren. We hebben dat lang afgehouden. Pas als het contract met Brugge afgelopen was, zouden we alles met een frisse blik bekijken. Dat is gebeurd", zegt Vandenhaute nog.

Muur
In Geraardsbergen hopen ze alvast dat in het nieuwe parcours van de Ronde ook hun Muur weer opgenomen wordt. "Dat is alvast niet uitgesloten", zegt burgemeester Guido De Padt (Open Vld). Ook Vandenhaute laat zich in Het Nieuwsblad ontvallen "dat Antwerpen en de Muur de Ronde een nog krachtiger elan zullen geven."
Zorro 17 juni 2016 07:02
Jammer. Zondagochtend 9:30 voor de tv met bakkie koffie, lekkere broodjes, genieten van de mooie plaatjes van Brugge.
Volgend jaar gaan we naar Antwerpen kijken? WTF Antwerpen? Troosteloze muk.
Luijt 17 juni 2016 07:36
Dat eindeloze veranderen van parcours doet de Ronde geen goed.
Sticky Bottle 17 juni 2016 08:41
"Ronde van Vlaanderen start in Antwerpen mét de Muur"

Gaan ze de muur verplaatsen naar Antwerpen dan? Moet niet gekker worden met die zuiderburen.
Arsimo 17 juni 2016 08:42
Thijs is zeker Antwerpenaar geworden?
Sub Culture 17 juni 2016 08:46
Jammer, jaarlijks zondagochtend vroeg naar Brugge rijden om de start mee te maken was toch telkens een leuke belevenis.
Antwerpen is mij iets te ver. Toch op een zondagochtend.

De Muur terug is wel mooi, dat is het ultieme wielergeluk.
Slimmerd 17 juni 2016 09:54
Al dan niet op een 100km voor de finish, renners de Muur op zien knallen is fraai wielerbeeld
Eindhovuh 17 juni 2016 10:40
De markt van Antwerpen is minstens zo mooi toch? Sowieso is het centrum van Anvers toch moeilijk troosteloos te noemen, superleuke stad.
Eindhovuh 17 juni 2016 10:41
De muur op km of 60 zou al vroeg een flinke forsing kunnen betekenen en een leuke open koers. Een muur op 10 km betekend wss wachten,w achten wachten.
Luijt 17 juni 2016 11:03
Afgelopen jaar dat rondje met onder meer 2x de Kwaremont en de Paterberg; toen trad er al inflatie op wat mij betreft. En nu de Muur er nog bij. Ik weet het niet.
Slimmerd 17 juni 2016 11:06
Volgens mij is de bedoeling dat de laatste 75km van de afgelopen RvV onaangetast blijven en daarmee zal de muur dus op 100km van het einde komen ongeveer, lijkt me te vroeg om open te breken, maar wie weet!
Arsimo 17 juni 2016 11:15
Was dat vroegah ook niet in de Omloop (Het Volk) zo? De muur ongeveer halverwege?
Miquel1983 17 juni 2016 12:14
Probleem van de Muur is dat hij enkele tientallen kilometers meer oostelijk ligt dan de de andere scherprechters in de ronde (Koppenberg, Paterberg, Oude Kwaremont). Daarom kunnen die heuvels nooit gezamenlijk in de finale. Ik denk niet dat op 95 km van de finish al een serieuze schifting komt in het peloton. Misschien vergelijkbaar met de positie van Bos van Wallers in Parijs-Roubaix.

Ik vind het persoonlijk mooi dat de Muur weer opgenomen is, ook al is het dan nog voor de echte finale. Startplaats maakt mij als neutrale kijker weinig uit. Dat is vooral van belang voor mensen die daar in de buurt woonden of jaarlijks in Brugge gingen kijken. Overigens vind ik de finale van de RVV prima zoals hij is. De Koppenberg op 45 km van de finish betekent al enkele jaren dat je daarna nog maar maximaal 30-40 man in koers hebt.
cyclingfreakske 17 juni 2016 12:14
je hebt het wellicht over de directe omgeving van de Groenplaats + basiliek, met vlakbij de studentencafe's en Napoleondok.....

de rest is noppes. vind je vooral kebab en troosteloeze straten... hoe verder van de Schelde, hoe erger.
Ze zijn daar toch ook zeer hulpvol.....ze vragen je vaak of je een probleem hebt, Toch leuke mensen in het grootste deel van troosteloos Antwerpen.. Ook al zeg je neen... ze blijven denken dat je een probleem hebt en hulp nodig hebt. grinning smiley
cyclingfreakske 17 juni 2016 12:17
de Muur is al lang geleden...
de lokale rondjes draaien rond de Patersberg-Kwaremont is geen pluspunt voor de die-hard liefhebbers. dd enig verlies aan uitstraling. Het geeft zo'n "criterium" sfeertje.....
El Chaba 17 juni 2016 12:59
Ik snap al dat gezever over het parcours niet. Volgens mij hebben we dit jaar een schitterende editie gezien, ondanks dat velen het 'nieuwe' parcours maar niks vonden.
Quarantanove 17 juni 2016 17:46
Precies , de parkoersen van bijvoorbeeld de Tour , Giro en Tour de Suisse zijn toch ook niet ieder jaar hetzelfde en daar gaan de start- en aankostenplaatsen naar de financieel aantrekkelijkste plekken.
Het niet hebben van passage van de Muur in de Ronde van Vlaanderen de afgelopen jaren had meer te maken met de uitbating van een plaatselijke ondernemer die niet wilde bijdragen aan de organisatie. Blijkbaar is dat nu opgelost. Ook de RvV moet financieel de touwtjes aan er elkaar knopen. Nostalgie levert weinig extra Euros op.
diravi 18 juni 2016 09:32
Leuk! Volgend jaar Bokrijk?
Andere Peter 18 juni 2016 12:27
Prima, die parcoursveranderingen. Het toont aan dat de RVV groter is dan welk stukje parcours dan ook.Precies zoals de grote ronden niet afhankelijk zijn van neen stukje parcours. Het shoppen met de startplaatsen doet denken aan het shoppen dat de grote ronden doen met de Grand Départs.

Na Antwerpen zullen Oostende en Leuven volgen. Misschien Brussel! Ik schat dat zo rond 2030 de RVV start in Breda, Middelburg of Duinkerken. In 2050 de eerste RVV die geheel buiten Vlaanderen plaatsvindt?
cyclingfreakske 18 juni 2016 14:40
de reden van de startplaats kan je simpel terug herleiden tot het financieele.
Brugge zat ergens aan 200.000 a 220.000 euro, Antwerpen telt er 400.000 neer.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen