Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Favoriete berg in de Tour de France?

Gepost door Eindhovuh 
Eindhovuh 23 juni 2016 16:23
Peiling
Favoriete berg in de Tour de France? (welke hoop je dat is opgenomen in het parcours?)
Alleen geregistreerde gebruikers mogen deelnemen aan deze peiling.
Er zijn 67 stemmen ontvangen.
L'alpe d'Huez 9
 
13%
Mont Ventoux 21
 
31%
Tourmalet 3
 
4%
Madeleine 3
 
4%
Aubisque 1
 
1%
Galibier 8
 
12%
Peyresourde 0
 
0%
Puy De Dôme 6
 
9%
Plateau de Beille 5
 
7%
Anders, nl: 11
 
16%



Het gaat er dus niet om welke je zelf graag fietst. Maar welke berg je graag opgenomen ziet zijn in het parcours. Omdat je bijvoorbeeld mooie herinneringen hebt aan een heroïsch gevecht tussen de grote mannen van het peloton, of omdat het altijd spektakel is, of omdat je er als kind langs de kant hebt gestaan, etc.
Ik ben altijd benieuwd naar mooie verhalen en overwegingen.
Eindhovuh 23 juni 2016 16:24
Ik zelf de Mont Ventoux. Altijd een atypische etappe door de solitaire ligging. Echt anders dan anderen en bijzonder zwaar.
Von Kármán 23 juni 2016 16:41
Puy de Dome, prachtig, maar mag volgens mij particulier niet meer beklommen worden? Ballon d'Alsace is ook mooi. Alpe d'Huez is idioot. De mooiste klim überhaupt is de Dobratsch, over twee weken in de Ronde van Oostenrijk.
ton duk 23 juni 2016 16:42
Vraag me niet waarom...maar het duo Joux Plane en Joux Verte (zal wel verkeerd geschreven zijn)
gr
Massimo 23 juni 2016 16:43
Ventoux natuurlijk als berg geweldig, in de laatste jaren is het aanloopgedeelte te lang geweest.
El Mik 23 juni 2016 16:51
Ik stem op de Izoard, vanwege esthetische en historische redenen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/06/2016 16:52 door El Mik.
Eindhovuh 23 juni 2016 16:56
Vind ik wel een mooie naam. Zo weg gelopen uit lord of the ring o.i.d. Hobbit Froome and the shadows of Izoard.
Slimmerd 23 juni 2016 17:04
Zelf twee keer op Alpe d'Huez gestaan, maar mijn keuze gaat op gevoel naar Plateau de Beille
Prikdude 23 juni 2016 17:04
Een slechte omweg over een lange berg naar een bad trip. Montgomery kwam er als eerste boven, net als de koning en Chiappucci, Merckx en Coppi. Een Nederlander nog nooit. Een boobytrap zonder trom, de stille vennoot van al het klimleed uit de Tour. De klim is de Tour zoals je wil, geen Tour zonder de Tourmalet. De tourgeschiedenis valt als flanellen melancholiek van de flanken.
Cecchini 23 juni 2016 17:59
Puy de Dôme, pure nostalgie, Jan Nolten, Pou Pou est plus fort., Joop won er volgens mij ooit nog een tijdrit, de vuistslag die Eddy Merckx er ooit kreeg toegediend en het einde van zijn grote Tourglorie inluidde. en toen ik hem ooit wilde beklimmen, mocht ik uiteindelijk na een paar kilometer niet verder. Privé terrein. En omdat hij niet meer beklommen mag worden, wordt hij natuurlijk steeds mystieker.

En daarnaast ook een col, die niet in de voorspelbare Alpen of Pyreneeen gesitueerd is.


Jan Nolten Fausto Coppi op de Puy de Dome.



Bij zijn thuiskomst na de Tour de France in 1952 bejubelden zo’n 20.000 supporters Jan Nolten in Geleen. De grootse huldiging dankte de 22-jarige debutant niet alleen aan zijn zege in de bergrit naar Monaco, veel meer indruk maakte Nolten met het onvergetelijke duel dat hij later in de race naar de top van de Puy-de-Dôme uitvocht met Fausto Coppi, de legendarische Italiaanse campionissimo

[www.youtube.com]
lodjan 23 juni 2016 18:24
1. Izoard (zuid)
2. Ventoux (zuid)
3. Galibier (noord)
4. Tourmalet
5. Aubisque

Zelfde redenen als El Mik, plus de herinnering aan de beklimmingen die zelf heb gedaan.
avhhsc 23 juni 2016 19:45
La Planche des Belles Filles heeft ook wel wat.
een zekerheidje als de Vogezen er in zitten naar mijn mening.
Brieske 23 juni 2016 21:00
Mont Ventoux, geen twijfel mogelijk.

Groet
De zwarte trui 23 juni 2016 21:39
Toch de Alpe, graag van onder tot boven afgezet. Vanwege de strijd die bijna altijd vanaf km 0 ontbrandt tussen de favorieten. De sprint naar de eerste bocht. Alle kaarten op tafel. Boven de eindafrekening. Dag erna sprinten in Parijs.

Er geldt wél een verbod op het in beeld brengen / aan het woord laten van de 'kermis'.

Vanwege een gelijkaardig karakter, maar minder grotesk, is de mooie meisjes berg in de Vogezen een goed alternatief. Al is ze door haar geringe lengte en geografische ligging meer geschikt voor een spannend voorspel in de eerste week dan als beslissend hoogtepunt na drie weken.
Luijt 24 juni 2016 00:08
De Joux Plane omdat ik daar voor het eerst een bergetappe van dichtbij mocht meemaken. Winnen en Van der Velde samen, de blik van Hinault daar achter. Ruzie met de gendarmes omdat mijn vader, zich uitgevende voor persmuskiet door krantenknipsels op de ramen van de auto te plakken, zich op het parcours trachtte te begeven terwijl zijn zoon zich diep schamend ver weggedoken op de achterbank had geposteerd.
Renners aan de staart van het peloton die maar wat graag geduwd wilden worden.
Op een transistor horen dat Winnen ook Van der Velde nog loste en won in Morzine. De dag dat ik wist dat er geen mooiere sport bestaat.
diravi 24 juni 2016 00:22
Andere Peter 24 juni 2016 01:41
Puy-de-Dôme. Maar ik snap ook dat het helemaal niet meer kan. Te kwetsbare natuur. Geen grote sponsor (skistation). Te smalle weg voor karavaan en publiek. Ik heb nog jarenlang gehoopt dat ze er een keer zouden komen terwijl ze de karavaan beneden zouden houden en de weg gesloten voor publiek. Maar ook dat zit er nu niet meer in.

Amateurwielrenners kunnen de vulkaan twee keer per week (op woensdag en zondag tussen 7.00 en 9.30 uur) beklimmen. Sinds maart 2010 is de vulkaan afgesloten voor verkeer (fiets, auto, bus) en is de top enkel bereikbaar te voet of met een tandradbaan. De trein gaat dagelijks om het uur, in het hoogseizoen om het half uur.

Ik vind al die bergen mooi, maar er is er niet één die ik er vaker dan 5x per 10 jaar in wil Graag af en toe overslaan, zo'n Alpe d'Huez of Mont Ventoux. Ik vind het vooral mooi als ze gebergten aan doen die het voorspelbare ritme van Alpen/Pyreneën (of andersom) breken. Dus vooral Vogezen en Centraal Massief. Of zelfs Morvan, Jura, Cévennen.
merijntje mortirolo 24 juni 2016 06:57
Hi hi, die dekselse vader van jou...

Doe je hem de groeten?
Frederik D. 24 juni 2016 08:39
Luijt, dat is een mooi en zelfs ontroerend verhaal.
Arsimo 24 juni 2016 09:40
Mooi verhaal en vooral voor jou mooie herinnering.
El Chaba 24 juni 2016 10:33
plus de herinnering aan de beklimmingen die zelf heb gedaan

Die reden mag niet, hoor.. grinning smiley
Eindhovuh 24 juni 2016 10:47
Dit zijn de verhalen die ik bedoel! Bedankt.
Bromertà 24 juni 2016 11:37


De berg van Laurent Fignon: de Grand Ballon (de reus van de Vogezen). De eerste serieuze berg die zich aandient vanuit Nederland. Vanaf de moeizaamste zijde met de dorpjes Thann, Willer-sur-Thur en Goldbach, of nog erger starten in Moosch. Bijna 8%. Hors Categorie, asjeblieft.
Columbus SLX 24 juni 2016 12:06
Marie Blanque!

In de Pyreneeen kunnen ze nooit in hun ritme komen, altijd warm... Mooie ritten.
Klim heeft voor mij de mooiste naam. Helaas minder geschikt voor een aankomst.
ton duk 24 juni 2016 12:29
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> De Joux Plane omdat ik daar voor het eerst een
> bergetappe van dichtbij mocht meemaken. Winnen en
> Van der Velde samen, de blik van Hinault daar
> achter. Ruzie met de gendarmes omdat mijn vader,
> zich uitgevende voor persmuskiet door
> krantenknipsels op de ramen van de auto te
> plakken, zich op het parcours trachtte te begeven
> terwijl zijn zoon zich diep schamend ver
> weggedoken op de achterbank had geposteerd.
> Renners aan de staart van het peloton die maar wat
> graag geduwd wilden worden.
> Op een transistor horen dat Winnen ook Van der
> Velde nog loste en won in Morzine. De dag dat ik
> wist dat er geen mooiere sport bestaat.

Goh, Luijt...dat is dan ook de dag waaraan ik refereer met Joux Plane en Joux Vert (en onze 2 jongens gezamenlijk op kop)
gr
*malheur* 24 juni 2016 12:35
Ventoux is gewoon herkenbaarder dan alle anderen, terechte winnaar
merijntje mortirolo 24 juni 2016 13:03
Onze 2 jongens. ZUCHT.
Von Kármán 24 juni 2016 13:07
Goozzer 24 juni 2016 14:55
Herkenbaar, maar in de koers vaak tegenvallend. Wat dat betreft is de 'lelijke' Alpe d'Huez een mooiere Tourcol, bijna altijd spektakel...
Linkebal 24 juni 2016 16:00
Toch vind ik de cols in Italië vaak stukken mythischer dan in de Tour. Mortirolo, Stelvio, Gavia, Tre Cime di Lavaredo, Zoncolan, Fauniera en vult u maar aan.
valse trage 24 juni 2016 17:08
Bonette, Izoard, Vars, Allos, de reuzen in de zuidelijke Alpen. De hitte van een stil, uitgestorven landschap (de toeristen zijn gestrand in de skigebieden en rond Alpe d'Huez), de puinbergen, van het Zwitserse Alpengroen is niks meer over en de geuren en kleuren van de Provence zijn niet meer ver weg.
Lucho Herrera 24 juni 2016 17:16
Qua landschap vind ik de croix de Fer / Glandon erg mooi. Als het puur om sportieve strijd gaat zie ik de combinatie Telegraphe / Galibier graag in het parcours. Denk aan de heroïsche Pantani etappe. Galibier levert naar mijn optiek altijd meer verschil / schade op dan de Ventoux. En de Ventoux blijft mij altijd dwars zitten omdat Herrera daar de klimtijdrit dik verloor van Jean Francois Bernard in de Tour van 1987
Eindhovuh 24 juni 2016 22:01
Mont Ventoux is het populairst en de Alpen trekken meer dan de Pyreneeën.
Ik had overigens niet verwacht dat het Plateau de Beille beter zou scoren dan de Tourmalet en de Aubisique.
Luijt 25 juni 2016 01:14
Dat getuigt van weinig historisch besef
Eindhovuh 25 juni 2016 12:34
Dat is in de 35 jaar van mijn bestaan voor het eerst dat ik specifiek dat verwijt krijg. :-)
Luijt 26 juni 2016 00:42
Ik bedoel dat het Plateau de B hoger scoort dan de Tourmalet, dat getuigt van weinig historisch besef. Jou beticht ik daar niet van. Een enkeling hier op het forum daargelaten, ben ik sowieso niet zo van de betichterige.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/06/2016 00:42 door Luijt.
Andere Peter 26 juni 2016 11:42
Het is die wind vanaf Chalêt Reynard, hè? Die maakt een vroege aanval uiterst onwaarschijnlijk op de Ventoux. Qua plaatje is het natuurlijk majestueus.

Ik vind het wel jammer dat ze de Ventoux altijd vanaf de klassieke kant beklimmen. Van de andere zijde is het toeristisch wat minder, maar misschien krijg je daar wel mooiere koers.
Poggio 26 juni 2016 19:14
Hoewel ik het wielrennen al zowat 30 jaar volg, zou ik, als ik ze op TV zie, de Madeleine niet van de Galibier kunnen onderscheiden. Ik herinner me eerder de gebeurtenissen op de diverse cols. De aanval van Riis op Hautacam, de hongerklop van Armstrong op de Joux Plane, de noodlottige val van Casartelli op de Portet-d'Aspet. Vanuit de overlevering de val in het ravijn van de eerste Nederlandse gele trui, Wim van Est in de afdaling van de Aubisque ('Mijn hart stond stil, maar mijn Pontiac liep nog') en de eveneens noodlottig val van Roger Rivière op de Col du Perjuret. Misschien wel de grootste gebeurtenis is de dood van Tom Simpson op de flanken van de Mont Ventoux. Verhalen zat, dus een favoriete berg heb ik eigenlijk niet, al zou ik, als ik moest kiezen, toch voor de mythische Mont Ventoux gaan.
Von Kármán 27 juni 2016 12:17
'een favoriete berg heb ik eigenlijk niet', aldus Poggio.
Poggio 28 juni 2016 03:14
In de Tour, hè! En de Poggio is een heuvel, geen berg!
Gillis007 30 juni 2016 12:18
Ik kan het niet helemaal los zien van de bergen die ik zelf gefietst heb. Ten eerste kies je die bergen uit om op te gaan rijden omdat je ze mooi vindt, en ten tweede worden ze mooier nadat je er zelf gefietst hebt.

Dan kom ik op de Planche-des-Belles filles en op de Mont Ventoux. De eerste omdat je in een vrij korte klim met een prachtig laatste stuk echt verschillen krijgt, en dat in de Vogezen. Bovendien kan ik daar dan ook live naartoe, wat in de Alpen en de Pyreneeen lastiger is. De tweede (Ventoux dus) omdat je dan lekker lang naar een gevecht kan kijken, met het ongeevenaarde maandlandschap als visuele bonus.

Ik zie hierboven ook de Ballon d'Alsace en de Grand Ballon genoemd. Die heb ik zelf ook een paar keer gefietst, maar vind ik als schouwspel in de Tour niet bijzonder.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen