Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Twijfel is de laagste graad van vrijheid aldus Sam Oomen

Gepost door Cecchini 
Cecchini 26 juni 2016 22:15
'Ook in mindere vorm kun je goede keuzes maken'


Interview Sam Oomen, wielrenner

Hij staat te boek als een groot wielertalent. Zijn eerste jaar bij de profs ziet Oomen als 'ontdekkingstocht'. .

Door: Iwan Tol / Volskrant

Sam Oomen (20) is een rooie. Dat klinkt onvriendelijk, maar in de topsport is het juist een aanbeveling. Een rooie staat voor karakter en doorzettingsvermogen. Oomen, voormalig student psychologie, moet lachen om die clichés. 'Het enige wat echt klopt, is dat ik slecht tegen hitte kan.'

Oomen rijdt zaterdag in Zeeland zijn eerste Nederlands kampioenschap als prof. Hij heeft geluk: er is bewolking en maximaal 19 graden voorspeld. Hij zal er in dienst rijden voor anderen in zijn ploeg. Als het rood-wit-blauw in handen van Giant-Alpecin komt, heeft Oomen zijn werk goed gedaan. Zo gaat dat in een debuutjaar dat hij als 'één grote ontdekkingstocht' bestempelt.

Bestemming

Oomen, geboren en getogen Tilburger, wordt ook wel het grootste wielertalent van Nederland genoemd. Bij het Critérium International, een tweedaagse Franse wedstrijd, werd hij derde, achter winnaar Thibaut Pinot en Pierre Latour. Bij Luik-Bastenaken-Luik eindigde hij als 26ste en reed hij lang mee in de finale. Oomen moet het van ritten bergop hebben. Hoe langer, hoe beter.

Met een, niet afgemaakte, universitaire studie psychologie achter zijn naam is hij een exponent van een nieuwe generatie wielrenners. Topsport is voor hen een bewuste keuze, geen laatste redmiddel om zich te ontworstelen aan de arbeidersklasse. Buiten de koers om leest Oomen boeken en speelt hij piano. Soms ook in de lobby van het hotel waar hij met de ploeg slaapt.

Spijt om zijn opleiding psychologie na anderhalf jaar af te breken heeft hij nooit gehad. Wielrennen is zijn bestemming, hij merkt het aan alles. Tijdens de Ronde van Zwitserland keek hij soms door de ruiten van de bus en zag hij de mooiste meren en gletsjers. 'Dan ben je toch een gezegend mens als je in zo'n omgeving het beste uit jezelf mag halen?'


Moet hij toch één nadeel noemen aan zijn bestaan, dan is het dat hij zijn vrienden minder vaak ziet. De mooiste dagen waren als ze naar het station van Tilburg gingen, vertelt hij, en dan zomaar in een trein stapten, het avontuur tegemoet.

De ene keer belandden ze in Maastricht, de andere keer in Den Helder. Wat hij dan doet? Lachend: 'Beetje rondlopen, foto's maken, mensen aanspreken. Ik weet het, het gaat nergens over, maar we hebben de grootste lol.'

Als het NK erop zit, breekt voor hem een rustigere tijd in het seizoen aan. De afspraken om weer te gaan treinen met zijn vrienden zijn al gemaakt. Stralend: 'Dan gaan we weer samen verhalen creëren. Ik heb er nu al zin in.'

Oomen komt uit de opleidingsploeg van Rabobank. Afgelopen winter had hij de luxe uit meerdere ploegen te kunnen kiezen. Het beste gevoel kreeg hij, na een drie uur durend onderhoud, bij Giant-Alpecin. 'Het mooie vond ik: het ging niet over het contract of over welk programma ik zou gaan rijden, nee, het ging puur over mijn persoonlijkheid. Ze wilden weten wat voor vent Sam Oomen was.'

Wel: een leuke gozer, vriendelijk, open karakter, sprekend met een zachte g en superambitieus. Maar ook een twijfelaar, een denker. Dat moet er uit, beseft Oomen; het zijn geen karaktertrekken die hem helpen in het peloton.

René Gude

De ploegleiding van Giant-Alpecin vroeg hem deze winter wie hem inspireert. Zijn antwoord: René Gude, de overleden Denker des Vaderlands. Oomen: 'Eén van de dingen die hij schrijft is: twijfel is de laagste graad van vrijheid. Better a wrong decision, then no decision. Dat merk ik ook in de koers. Bij een ontsnapping schiet er vaak door mijn hoofd: zal ik mee gaan? Is dat wel verstandig? Blaas ik mezelf niet op? Ondertussen zijn ze al weg natuurlijk. Vaak de juiste vlucht, blijkt dan ook nog eens achteraf. Als je in topvorm bent, lukt alles. Maar ook in een iets mindere vorm, kun je de goede keuzes maken. Dat is wat ik nu aan het leren ben.'

Soms is hij tevreden, zoals na Luik-Bastenaken-Luik. 'Toen lag ik 's avonds op de bank en dacht ik: Sam, dat heb je goed gedaan.' Maar veel vaker vraagt hij zich af of hij wel genoeg power in de benen heeft om zich ook bij de profs te kunnen onderscheiden.

Tijdens de Ronde van Zwitserland zag hij hoe Peter Sagan schijnbaar moeiteloos wegreed uit het peloton. Het was een haast ontmoedigend moment. 'Holy shit, dacht ik. Waar haalt die vent zoveel kracht vandaan?'
Cecchini 26 juni 2016 22:17
Niet tegen de hitte kunnen ? Dat wordt dus de Giro. Die andere rooie uit Brabant doet het daar ook al jaren naar volle tevredenheid. Wegblijven dus uit de Vuelta.
Tinuz 26 juni 2016 23:21
Laat hem maar eens ervaren en kijken dan, de komende Vuelta.
Als prof wielrenner zou je toch beter wat aan hitte wennen.
malheur 27 juni 2016 07:41
Dat wordt dus een fijn gegrilde Gamba straks
veluweracer 27 juni 2016 09:35
Ik neem aan dat hij al verkast is uit Nederland.
Als klimtalent moet je hier weg.
In Spanje moet ie zijn.
Westfalen 27 juni 2016 10:01
Hij is nog maar 20. Nog maar een jaartje wachten met de grote ronde lijkt me.
ton duk 27 juni 2016 10:26
Westfalen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hij is nog maar 20. Nog maar een jaartje wachten
> met de grote ronde lijkt me.

Dan is ie 21, meen ik winking smiley
Ik heb eigenlijk geen idee welk programma Sam Oomen gaat rijden...
Polen en Vuelta ga/ging ik vanuit.....
gr
Von Kármán 27 juni 2016 10:53
Hopelijk de Österreich Rundfahrt! Een rondje wat aardig aansluit bij zijn capaciteiten.
Slimmerd 27 juni 2016 11:31
Giant rijdt die ronde niet, sowieso is het deelnemersveld daar een pak minder interessant dit jaar. Zal alles te maken hebben met het feit dat Polen een week later start denk ik.
Von Kármán 27 juni 2016 11:40
Ah dat is jammer ja. Als je kijkt naar de renners die vorig jaar meestreden om de winst zijn dat wel echte klimmers, hoewel natuurlijk geen toppers. Om dan mee te kunnen doen zal fysiek en mentaal voor zo'n jongen ideaal zijn, maar oké, dan Polen maar.
Slimmerd 27 juni 2016 11:50
Astana volgens mij de enige WT-ploeg die gaat en die sturen waarschijnlijk ook nog Lopez. Die lijkt me meteen favoriet eerlijk gezegd in Oostenrijk.

Lopez inmiddels ook van de startlijst verdwenen aldus PCS



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2016 10:48 door Slimmerd.
Von Kármán 27 juni 2016 11:56
CCC, Roompot, Gazprom, Cofidis en Bardiani zijn de meest in de oog springende continentale teams, naast inderdaad Astana als World Tour ploeg. Als de jongens van Gazprom weer wattages trappen als in de klimtijdrijt in de Giro, dan heeft Lopez er nog werk aan.
Vorig jaar reden er nog 6 World Tour ploegen, dus van enige devaluatie is zeker sprake.
Slimmerd 27 juni 2016 12:08
En namens CCC rijden Hirt en De La Parte, reden zeer verdienstelijk in Zwitserland ook.

Die devaluatie zal alles te maken hebben met Polen normaal gesproken. Normaal was Oostenrijk de ronde van de afvallers en dat is nu dus Polen geworden.
Von Kármán 27 juni 2016 12:14
Met Oostenrijk van 3-10 juli en Polen van 12-18 kan je het natuurlijk combineren, maar ik denk dat je inderdaad gelijk hebt wat devaluatie betreft. Vorig jaar was Polen nog van 2-8 augustus, dus die zijn wat gaan schuiven.
Slimmerd 27 juni 2016 12:23
Polen is verschoven ivm OS
Cecchini 27 juni 2016 12:27
Hoe een leuk interview met Sam Oomen verwordt tot een discussie over de plaats van de rondes van Polen en Oostenrijk op de wieleragenda.
El Mik 27 juni 2016 13:56
Oostenrijk heeft altijd leuk parcours, dit jaar trouwens een klimproloog van 600 meter op de Kitzbuhelerhorn i.p.v. de hele klim in een etappe.
El Chaba 27 juni 2016 16:53
Daar heb jij anders ook genoeg ervaring mee, getuige je opmerking in het 'Zondag 26 juni nu al een historische dag' topic..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/06/2016 16:55 door El Chaba.
El Chaba 27 juni 2016 16:54
En het feit dat het nu een 2.1 koers is geworden i.p.v. een 2.HC koers.
Cecchini 27 juni 2016 17:35
Als iemand hoopt, dat een bepaald land verliest (en dan ook nog eens in een andere sport waar deze site over gaat) , kan een opmerking zoals die van mij in die richting verwachten. De kinnesinne tegen Duitsers en/of Belgen is langzamerhand zo overdreven pathetisch. Ik begon toch niet over bijvoorbeeld zeg maar eens wat doping ? Dat je die mening niet aanstaat is jouw probleem.
Von Kármán 27 juni 2016 17:59
Hoe een leuk interview met Sam Oomen verwordt tot een discussie over afkeer tegen Duitsers.
Prikdude 27 juni 2016 18:37
Hoe een niet meer dan aardig, want herkauwend en (inmiddels) behoorlijk stereotyperend, artikel over een leuk, doch (vooralsnog) weinig spraakmakend renner vanzelfsprekend een topic vol off topic geleuter baarde en het geklaag daarover door de topicstarter een voedingsbodem bleek voor parodiërende reacties.

On topic titel: geeft die niet iets teveel eer, quote gewijs aan Oomen zelf?
Eazster 27 juni 2016 22:05
Ik ga voor de "Rooie Filosoof" als bijnaam.
Tinuz 27 juni 2016 22:20
"Rooie Filosoof op de Tilburgse Zolderkamer" maak ik er dan maar van.
Slimmerd 28 juni 2016 00:50
El Chaba 28 juni 2016 01:11
Pffff, gaat het wel goed met je? Ik zeg helemaal nergens dat 'die mening' mij niet aanstaat.
Ik zet je je slechts een spiegel voor. Jij klaagt over hoe jouw topic verwordt tot een discussie over iets dat niets met het topic te maken heeft. Ik geef slechts aan dat jij hetzelfde doet in een ander topic..
Cecchini 28 juni 2016 01:24
Volgens mij reageer ik op de topic stelling (hopen dat Duitsland/ Belgie verliest). Dat ik dat zielig en pathetisch vind. Kortom reageren op een stelling in de topic. Het interview met Sam Oomen verwatert uiteindelijk in een discussie over de Ronde van Polen of Oostenrijk. Louis van Gaal zou zeggen "ben jij nou zo stom ? etc. "
Shinzawai 28 juni 2016 02:10
Geen Lopez dus, zeer zwakke Astana-ploeg.
Slimmerd 28 juni 2016 09:25
Het interview is redelijk nietszeggend, zeker zonder enige stelling aanwezig, dan kan jij wel opperen dat hij uit de Vuelta moet blijven wegens de hitte, maar dat voegt ook weinig toe.
ton duk 28 juni 2016 09:46
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
op de Tilburgse Zolderkamer" maak
ik er dan maar van.

Mooi , die link naar zijn klimtalent...HULDE !
gr
Bromertà 28 juni 2016 11:19
"twijfel is de laagste graad van vrijheid."

Descartes ligt in een deuk in z'n graf.
Luijt 28 juni 2016 15:07
Wat mij betreft wordt het:

"Die Rooie"

of

"Die vuile Rooie"
El Chaba 28 juni 2016 16:52
Dat is helemaal niet de topic stelling (zie ook de titel), maar slechts een zijdelingse knipoog.
Lastig hè, begrijpend lezen..?
pirke 30 juni 2016 12:54
'verrekte rooie' zouden ze hier in Tilburg zeggen
ton duk 30 juni 2016 13:33
pirke Schreef:
-------------------------------------------------------
> 'verrekte rooie' zouden ze hier in Tilburg zeggen

Een kutrooie dus op zijn DUKs
gr
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen