Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Ten Dam: 'Ik heb in de VS mijn ballen eraf getraind'

Gepost door SJ 
SJ 28 juni 2016 08:50
Voor alle criticasters (al dan niet terecht), een interview uit het AD met Ten Dam:

Laurens ten Dam geniet in Californië van het leven, maar vergeet de Tour niet
'Ik heb in de VS mijn ballen eraf getraind'

Hij is de renner die elke dag staat te barbecueën. De renner die leeft op trappistenbier. De renner met die hipsterbaard. Maar ook de renner die zaterdag op zijn 35ste nog aan zijn achtste Tour de France begint. Een gesprek met Laurens ten Dam over zijn imago.

Santa Cruz, Californië een jaar lang je 'thuis' noemen. Prachtig, vindt Laurens ten Dam het om met zijn gezin nog eens vanuit standplaats Amerika te koersen. Maar het helpt niet mee om alle vooroordelen die over hem bestaan uit de wereld te helpen, beseft hij nu. Sterker nog, ze worden er alleen maar door uitvergroot. Wie de renner op de sociale media volgt, krijgt de indruk dat hij met zijn gezin een jaar op vakantie is. Hompen vlees grillen, burgers eten, surfen, roadtrips maken. Alles legt hij vast, met een flesje bier vaak nog in beeld.

Laatst klapte hij in een regenachtige rit in de Ronde van Zwitserland tegen het smerige asfalt, toen een wielerfotograaf afdrukte. Die foto kreeg hij diezelfde avond nog doorgestuurd door Bram Tankink. Met als begeleidende tekst: 'Ja, Lau. De vakantie is voorbij!' Ten Dam, sinds dit jaar actief voor Giant-Alpecin, toont het bericht van zijn ex-ploegmaat op zijn smartphone en kan er zelf smakelijk om lachen. ,,Werd ik mooi even met mijn neus op de feiten gedrukt.''

En dan, met een ernstige blik: ,,Maar vraag jij maar eens aan Tank welke renner het meest uit z'n carrière gehaald heeft met z'n beperkte talent. Dan noemt hij mij.''

Azijnpissers
Presteren en leven als een monnik. Die combinatie werkt niet voor Laurens ten Dam. De vader van twee zoons kan zich simpelweg niet volledig afsluiten voor de geneugten des levens. Hij wil het ook niet. En dus neemt hij alle kritiek en zijn imago van fietstoerist maar op de koop toe. ,,Ik weet zelf hoe maniakaal ik vanaf 2011 op mijn lichaam heb ingeteerd. Want het is niet dat ik zomaar top-10 in de Tour reed, hè. Kijk m'n Strava-profiel (digitaal trainingslogboek, red.) er maar op na: er staan genoeg trainingen van zeven uur op. Maar omdat ik over kom als iemand die toch wel geniet van het leven, van een barbecue, een biertje of wijntje, bestaat er een bepaald beeld. Er zijn altijd van die azijnpissers die daar over vallen. Maar moet ik het daarom niet doen? Als ik 5000 calorieën op een dag verbrand, kan ik best wel eens een biertje drinken.''

Is het niet gewoon zo dat jij het ene alleen vol kan houden door ook het andere te doen?
Laurens ten Dam: ,,Misschien wel, ja. Vorig jaar was het bijna de verkeerde kant op geslagen. Ik was er klaar mee. Jarenlang stond het elastiekje mentaal en fysiek gespannen. Het heeft me veel gebracht. Ik ben trots op wat ik bereikt heb, maar het is roofbouw geweest. Daarom rijd ik dit seizoen een beperkt programma, waar ik bewust voor gekozen heb met m'n vrouw en de ploeg. Ik zou nu waarschijnlijk rijden voor het kleine Amerikaans Jelly Belly als Giant niet was gekomen met een duidelijk verhaal. De situatie die nu is gecreëerd, daar ben ik heel gelukkig mee.''

Voor die droomdeal heb je financieel flink moeten inleveren?
,,Tuurlijk. Heel fors. M'n salaris ging dik door de helft, maar geld was het issue niet. Ik had ook zomaar voor 50.000 euro bij Jelly Belly kunnen rijden. Ik wilde gewoon nog een jaar koersen én reizen met de kids voor ze naar school moeten. Giant bood me de kans om onder die voorwaarden met de Tour de France ook m'n droomkoers nog een keer te rijden. Dat ik dan salaris in moet leveren, vind ik prima.

,,Ik eet er geen boterham minder om, hoor. Maar het is ook niet dat ik spaar nu. Tuurlijk, ik had ook makkelijk in Europa volledig prof kunnen blijven, maar dan was ik niet zo gelukkig geweest. Ook voor mijn gezin was vorig jaar gewoon een kutjaar. Van de honderd dagen was ik er negentig van huis. En de tien dagen die ik wel thuis was, was ik nog chagrijnig ook. Ik denk dat m'n kinderen nu een leukere papa hebben. Ik heb heel nadrukkelijk voor m'n gezin gekozen en denk dat meer renners dat misschien wel willen, maar niet durven. De gouden handboeien, hè. Je bent gek, want wat laat je wel niet liggen?''

Mensen die alle financiële details niet kennen, vragen zich waarschijnlijk af wat nu eigenlijk jouw toegevoegde waarde is bij deze ploeg.
,,Dat ik zoveel salaris ingeleverd heb. Dat ik een heel klein programma rijd. Dat heb ik de mensen die zeggen dat Lau alleen vakantie viert niet duidelijk proberen te maken. Maar weet wel: ik kan niks half doen. Ik heb alsnog m'n ballen eraf getraind in Amerika, want je wordt echt geen tiende in de Ronde van Californië met alleen een beetje vakantie vieren.

,,Natuurlijk wil ik de ploeg ook terugbetalen. Straks met de beste twintig man omhoog en zo van waarde zijn voor kopman Warren Barguil. Anders krijg ik misschien wel het stempel van vakantieganger en ik vind dat ik dat niet verdien. Maar ik ga me niet gigantisch zitten verdedigen. Ik doe alles voor mijn sport. Maar nee, ik trek niet meer van koers naar koers.''

En als het dan fout loopt met dat beperkte programma, dan klapt dat imago van de bierdrinkende, barbecuende Lau weer vol in je gezicht terug.
,,Dat gevaar sluimert altijd, maar wat kan ik daar verder aan doen? Dan nog blijf ik twitteren over wat ik leuk vind. Als dat over m'n moestuin in Maastricht is, doe ik dat ook. Niet alleen over de uurtjes die ik fiets. Ik deel ook mijn leven buiten het fietsen, want er zijn zoveel dingen die ik leuk vind.''
En toch is het eindig, dit mooie leven.

,,Zeker. Sowieso het leven in Amerika. Of ik volgend jaar nog fiets: dat evalueren we in augustus. Het is ook Jantje lacht, Jantje huilt, hè. Rijd je hard dan vind je het weer prachtig allemaal. Maar sla je hard op je kloten en kom je een week als een oude man uit bed, dan denk je: godverdomme, moet dit nou nog wel? Dus eerst maar eens naar de Tour. Kijken welk niveau ik daar nog haal.''
SJ 28 juni 2016 08:56
Ik geef hem groot gelijk met de route die hij gekozen heeft. Wie wil dit nou niet nog op zijn 35e? Mooi om te lezen dat het bij hem niet om geld draait, maar om levensgeluk.

En voor degenen die denken dat hij niet zoveel doet: Van het trio Kruijswijk, Gesink en Ten Dam heeft LTD volgens Strava de meeste kilometers gemaakt dit jaar (16.500km!).
Sub Culture 28 juni 2016 09:07
"Maar vraag jij maar eens aan Tank welke renner het meest uit z'n carrière gehaald heeft met z'n beperkte talent. Dan noemt hij mij.''

Presteren en leven als een monnik. Die combinatie werkt niet voor Laurens ten Dam. De vader van twee zoons kan zich simpelweg niet volledig afsluiten voor de geneugten des levens.

Beetje tegenstrijdig.
cire 28 juni 2016 09:15
Laurens, dat is voor mij die jongen die bij de jeugd kwam fietsen op een fiets met spatborden, die in een race over 4 rondjes op de baan bij de start van de jury een ronde voorsprong kreeg zodat hij misschien geen laatste hoefde te worden, en die jongen die na een tweede lekke band (en dus geen reserve meer) zijn band doormidden beet en de eindjes aan elkaar knoopte. Dat 'ie zoveel bereikt heeft en nog steeds zijn brood er mee kan verdienen daar kan 'ie trots op zijn. Hij doet het gewoon op zijn manier.
Cecchini 28 juni 2016 11:23
Laten we eens een boom opzetten over de beroeps ethos van Lars Boom, de grootste verkwanselaar van talent
Slimmerd 28 juni 2016 11:29
Het wachten is op Michael B., die wil straks vast wel zijn riedeltje nog eens afspelen
ton duk 28 juni 2016 11:32
Met Lars Boom heeft de 50e Kermisronde van Luyksgestel er een ijzersterke winnaar op de erelijst bij gekregen.
gr
El Chaba 28 juni 2016 11:40
Hoe een leuk interview met Laurens ten dam verwordt tot een discussie over Lars Boom.
Cecchini 28 juni 2016 11:46
Ach, ach wat een kleinzielige mannetjes zijn er toch op deze aardbol.
Bromertà 28 juni 2016 11:49
"Droomkoers?" In de Joe Es of Ee? Kroow up men! Een overbodig overgewaardeerd rondje in een Mickey Mouse ambiance. Waddafuk.

En dan. Veel trainen = dom trainen ! Zo twintigste eeuws.

Het maakt mij allemaal de pis niet Lau.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2016 11:52 door Bromertà.
Bromertà 28 juni 2016 12:03
Maar altijd beter zoals Ten Dam dan als Coppel.

Tinuz 28 juni 2016 12:27
Voor de homeopathische druppelkes.
Michael B. 28 juni 2016 12:42
Ach ja, Laurens ten Dam. Geliefd bij de niet wielerkenner, gehaat door de wielerkenners en nog meer gehaat door het peloton. Dat laatste vooral vanwege zijn rijstijl en de vele valpartijen. Staat onder de Spaanse wielrenners bekend als de angsgeigner. De wielrenner waar je altijd voor moet blijven rijden. Zit je in zijn wiel... dan zit je verkeerd. Want vallen gaat ie sowiesomoody smiley. Afgelopen jaren geen enkele wielrenner geweest die zo vaak op zijn snufferd is gegaan. Enigste wat Laurens ten Dam wel goed doet is zijn gewicht is wel afgetraind, als je dat bijvoorbeeld vergelijkt met een Lars Boom (Lars Boom en de videutje met zijn vriendin wintergames). Ok Lars wint leuk een kermiskoersje, maar dat mag ook wel met zijn talent, echte werk komt schiet ie het hele jaar al tekort.

Oja over de vele Strava kilometers... hij traint met half bejaard California... lekker in het wiel. Zijn niet allemaal kwaliteitstrainingen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2016 12:52 door Michael B..
Bromertà 28 juni 2016 12:46
Tja, en deze jongen kampt(e) met een wormziekte, krijgt daar een levenslang astmatische aandoening bij, maar weet dat dan weer allemaal te compenseren door liefdevol de wereld van pijn binnen te treden. Samengevat in:

Een boel sjit storrie.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2016 12:46 door Bromertà.
zumsteg 28 juni 2016 13:03
Wel slim om in de VS te gaan trainen van Lau, daar zijn de wegen breed en overzichtelijk.
El Chaba 28 juni 2016 14:39
Heb je moeite mee hè, als iemand je de harde waarheid vertelt en je met je eigen woorden om je oren slaat. Iets uit je jeugd wellicht? Wil je erover praten? Gooi het er maar lekker uit, hoor..
Luijt 28 juni 2016 15:00
Hee Michael, jij weet wel wat er in het peloton leeft he?
Goozzer 28 juni 2016 15:07
Kut kermiskoers, ja, die Tour de Frans...
Luijt 28 juni 2016 15:26
Coppel en Froome hebben niets te zoeken in een item over Laurens ten Dam.
Luijt 28 juni 2016 15:28
Best een lang artikel over de vooroordelen tegen Lau die bevestigd worden als ie straks slecht presteert in de tour en de prullenbak in kunnen als ie het goed doet. Ik denk dat t laatste wordt.

Groet, Luijt
Cecchini 28 juni 2016 16:27
Je wordt met elke prik lachwekkender. De term sneu is niet ver meer weg.
El Chaba 28 juni 2016 16:39
Cecchini 28 juni 2016 16:45
El Chaba 28 juni 2016 16:58
De zoveelste lafaard, die lekker veilig en anoniem vanachter zijn computer online een grote bek durft op te zetten. Stoer hoor..
Shinzawai 28 juni 2016 17:56
Volgens mij gaat Barguil een prima knecht aan Ten Dam hebben.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen