Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

‘Utrecht heeft grote kans op Vuelta-start 2019’

Gepost door El Chaba 
El Chaba 29 juni 2016 20:58
‘Utrecht heeft grote kans op Vuelta-start 2019’

Utrecht is achter de schermen hard bezig om de start van de Vuelta a España in 2019 naar de Domstad te halen. Initiatiefnemer Cor Jansen van het Business Peloton Utrecht vertelt aan RTV Utrecht dat de stad een grote kans maakt. Een delegatie gaat eind augustus naar Spanje om de details te bespreken. Het plan gaat uit van een Vuelta-start in 2019.

Drie etappes door Nederland

Jansen wil beginnen met een tijdrit nabij de Jaarbeurs op vrijdag(avond), over hetzelfde parcours van de openingstijdrit van de Tour de France 2015. Een dag later volgt een etappe in lijn met zowel start en finish in Utrecht, waarbij men via de Utrechtse Heuvelrug en Gelderland wil gaan. Op de Posbank moeten vervolgens de eerste bergpunten te verdienen zijn, waarna men terugrijdt via de dijken. “Het mooiste wat Midden-Nederland te bieden heeft”, zegt Jansen hierover. De derde rit moet op zondag weer in Utrecht beginnen, om via Gelderland naar Zuid-Limburg te gaan. De finish moet dan liggen in Valkenburg, die te vergelijken is met die van de Amstel Gold Race. De Vuelta startte in 2009 één keer eerder in Nederand, op het TT-circuit van Assen.

Vuelta-organisatie enthousiast

“De Spaanse ronde is het kleine broertje van de Tour en wil meer internationale bekendheid”, legt Jansen uit. “Wielergek Nederland is daar de ideale plaats voor. Utrecht wil zichzelf ook meer internationaal op de kaart zetten en duidelijk de verbinding zoeken met de regio, niet alleen in de provincie, maar ook met Gelderland. Conceptueel zit het in het hoofd al helemaal in elkaar. We willen het waarmaken door met veel partijen samen te werken.” Mocht Utrecht ook de Vuelta-start binnen halen, dan is het de eerste stad ter wereld die alle grote rondes al eens verwelkomde. Naast de Tour-start van 2015, was de Giro d’Italia ook al eens te gast in 2010. Van 19 tot en met 21 augustus reist er een lobbydelegatie van (horeca)ondernemers, de gemeente en afgevaardigden uit de wielersport naar Spanje. Ambassadeur van het plan is Mathieu Hermans, die in totaal zes Vuelta-ritten won.

[www.wielerflits.nl]

Mijn conservatieve wielerhart zei vroeger 'moet dat nou, zo'n buitenlandse start in een grote ronde?' maar inmiddels ben ik om, getuige de meer dan geslaagde starts in het buitenland van grote rondes de afgelopen jaren, niet in de laatste plaats in Nederland.
lodjan 29 juni 2016 21:21
Ik juich het ook toe.
Quarantanove 29 juni 2016 22:13
Tegen. Geen Nederlands gemeenschapsgeld spenderen om een buitenlands organisatiefirma te spekken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/06/2016 22:14 door Quarantanove.
Linkebal 29 juni 2016 23:22
Gevoelsmatig klopt het niet, de Giro of Vuelta zo ver van huis (de Tour kan nog wel, je kunt in één etappe van Nederland naar Frankrijk fietsen). Maar toch ben ik voorstander, gewoon omdat het altijd zulke leuke evenementen zijn. Ben sinds Groningen 2002 bij alle starts in Nederland geweest (behalve de Tour in Rotterdam) en iedere keer was het een feest. En helemaal als de Vuelta straks 10 km van m'n huis zou starten.
Bertje 29 juni 2016 23:24
Over hetzelfde parcours als de openingstijdrit van de Tour? Dan moeten ze over steentjes ipv asfalt want ze zijn nu de hele Maliesingel aan het bestraten..
Luijt 30 juni 2016 12:47
Doen wat mij betreft. De Vuelta is natuurlijk wel veruit de minst aansprekende ronde van de drie, maar dat mag de pret niet drukken.
Andere Peter 30 juni 2016 23:01
Gedacht als een SP'er. Totaal geen zicht op return on investment. De Tourstart in Utrecht heeft de gemeenschap dikke winst opgeleverd. En dan heb ik het niet over gemeenschappelijk plezier. En ook niet over vage toeristische winsten jaren later. Vastgesteld door onafhankelijk onderzoek van de ING. Gepuliceerd in oa Financieel Dagblad.
Andere Peter 30 juni 2016 23:15
Het Jaarbeursplein zal voor de bezoeker in 2019 volstrekt onherkenbaar zijn tov 2015. Er worden aan die zijde enkele baby-wolkenkrabbers pal naast elkaar gebouwd (tot 90 m). Daarvan zullen de meesten nog niet klaar zijn. Maar het water-terug-in-de-Singel zal klaar zijn, HC zal zijn opgeknapt, incl het gebied rond Tivoli-Vredenburg. De grootste fietsenstalling ter wereld, doorsneden door fietspaden voor doorgaand verkeer, zal er staan. Een aardig getimed moment dus, 2019. Station en HC waren bij de Tourstart natuurlijk een lelijke vlek. Het is een aardig ritme: 2010 - 2015 - 2019. En vaak krijg je zo'n start een jaartje later dan je in je hoofd hebt, dus 2010 - 2015 - 2020 zou ook kunnen.

Als Utrechtse volger kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het hoofddoel lijkt te zijn een hernieuwde Tourstart zo rond 2024/2025. Kort na het in alle opzichten eclatante succes van de Tourstart moeten beleidsmakers zich dat hebben voorgenomen. Dat is ook het meest logische moment om te pronken met het nieuwe stadshart: de historische Binnenstad in contrast met het zakencentrum rond Jaarbeursplein.
cyclingfreakske 02 juli 2016 14:57
tegen een som van 10 a 14 miljoen euro moet dat wel lukken....
ze mogen zoveel uitleggen wat ze willen die lokale besturen.... het kost een berg geld, wat ze liever niet zeggen. (antwerpen koste 10mlj euro)
Andere Peter 02 juli 2016 23:28
In Utrecht kostte het ca 10 miljoen voor het bedrijfsleven + 10 miljoen voor de overheid. De verhouding kan ook 9 om 11 zijn geweest (bij mijn weten is nooit helemaal duidelijk gemaakt hoe de laatste centen op tafel kwamen), maar het totaal was 20 miljoen.

De totale opbrengst voor de stad (incl bv inkomsten voor restaurants en bv besparingen aan uitkeringen tgv tijdelijke banen) werd door ING (in FD) geschat op minimaal 35 miljoen.

Dat betekent dat de overheid door op deze manier 10 (misschien 11) miljoen te investeren, zo'n 35 miljoen in de regio pompte. Er bestaat geen ander overheidsbeleid met zo'n return on investment. Daarom willen ze graag wéér. Daar met bij gezegd dat zulke joint ventures tussen bedrijfsleven en overheid in Nederland met zijn overlegcultuur vrij veel kunnen bereiken.

We laten hierbij nog buiten beschouwing dat het bedrijfsleven voor het eigen merk ook nog return on investment heeft gekregen. Die bedragen zitten hier nog niet eens in omdat we hier naar de overheidsinvestering kijken. Ook buiten beschouwing laten we dat de stad in de jaren ervoor ook al campagnekosten had. Die zouden cumulatief best ca 1 à 2 miljoen kunnen bedragen.

Het staat buiten kijf dat een goedgeorganiseerde rondestart in een gezonde bloeiende stad méér oplevert dan het de overheid kost.
cyclingfreakske 04 juli 2016 16:12
Ik doelde op het bedrag dat ASO ontvangt voor het toewijzen van de startplaats. winking smiley

niet op het totaalplaatje Dus Utrecht telde 10mlj neer zoals Antwerpen. Blijft hoe dan ook duur voor het bestuur zelf.

als je fiscaal technisch zou gaan rekenen op dat bedrag, kom je in Antwerpen enkel op verlies uit. want de winst voor de overheid is wat fiscaal word ontvangen uit de inkomsten.... inkomsten die eerst minus federale en Vlaamse overheid zijn. De return eindigt veel lager dan de investering voor de Stad A. zelf...
waarop later de provincie Antwerpen en nadrukkelijk Antwerpen zelf extra belast gaat worden om die weer put te vullen.
Om het lokale plaatje van werking weer te geven op termijn..

In Nederland is er veel meer transparantie, en ook een betere overhedenstructiuur met minder randfenomenen.
bij ons is dat zo'n dikke mist, dat de Londense fog er niks tegen is.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/07/2016 16:14 door cyclingfreakske.
Andere Peter 04 juli 2016 23:17
Het was géén dure zaak voor het bestuur in Utrecht. Ze konden het opbrengen en er kwam méér geld terug dan eruit ging. Daarom willen ze ook wéér. Politiek was en is er ruim voldoende draagvlak. Ook de bevolking is overwegend (zeer) positief.

Ik weet niet precies hoeveel geld er naar ASO ging. Ik ken alleen het totale budget van 20 miljoen, maar daarin zitten ook de organisatiekosten.

Wel eens dat transparantie helpt. Die mist helpt ook niet in het optimaliseren van de return on investment.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/07/2016 23:18 door Andere Peter.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen