Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

103e Tour de France 2016 - etappe 1 Mont-Saint-Michel - Utah Beach - Mairie du Mont 188 km -

Gepost door Cecchini 
Cecchini 01 juli 2016 13:46


Eindklassement Tour de France 2015



1 Chris Froome Team Sky 84:46:14
2 Nairo Quintana Movistar +1:12
3 Alejandro Valverde Movistar +5:25
4 Vincenzo Nibali Astana +8:36
5 Alberto Contador Tinkoff +9:48
6 Robert Gesink LottoNL +10:47
7 Bauke Mollema Trek +15:14
8 Mathias Frank IAM Cycling +15:39
9 Romain Bardet AG2R +16:00
10 Pierre Rolland Direct Énergie +17:30

Startlijst Tour de France 2016

[www.procyclingstats.com]

1e etappe Mont Saint- Michel - Utah Beach- Sainte Marie-du-Mont 188 km






Vertrek 12.20 uur - aankomst ongeveer 17.15 uur



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/07/2016 14:01 door Cecchini.
Cecchini 01 juli 2016 13:59
Daan de Groot



Twee jaar geleden greep ik de Vuelta aan om de geschiedenis van de Nederlandse wielersport in die Ronde onder de aandacht te brengen. Vorig jaar kreeg de Giro van mij een geschiedkundig sausje toebedeeld, en dit jaar wil ik met jullie toestemming de trilogie vervolmaken met Nederlands getinte verhalen uit de Oude Doos die de Tour de France heet.

Allereerst is De Tour van 1955 aan de beurt. Deze werd gewonnen door Louison Bobet voor de Belg Brankart en Charly Gaul.




Dat oude verhalen vaak uit de categorie Visserslatijn zijn laat de etappewinst van Daan de Groot in de Tour van 1955 (van Millau naar Albi) maar weer eens nadrukkelijk zien.

In Wikepedia las ik namelijk het volgende verhaal :

" Zijn bekendste overwinning haalde Daan de Groot in de Tour de France van 1955, toen hij debuteerde in de Nederlandse ploeg van Kees Pellenaars. In de 13e etappe van Millau naar Albi werd hij eerst zo door de hitte bevangen dat hij uit het peloton gelost werd, en in een veld koolbladeren plukte om zijn hoofd tegen de brandende zon te beschermen. Daarna zette hij de achtervolging in, haalde het peloton in en demarreerde meteen. Er volgde een solo van 150 kilometer; op de streep had hij een voorsprong van 20 minuten en 31 seconden.".

M.a.w. een irritant hoog Abdel Zaaf gehalte.

Op wielrennen.blog.nl werd de heroische etappe winst gelukkig genuanceerd.

"Hij werd beroepsrenner en in 1955 debuteerde hij in de Tour, met die overwinning in de etappe Millau-Albi. Het was een wandeletappe en het was zeer heet. Net als gisteren. Daan begon aan een lange solo en toen hij in Albi gefinisht was moest het daar aanwezige publiek 21 minuten wachten op het peloton dat in een slaapverwekkend tempo de rit afwerkte. In Nederland maakte zijn overwinning meer indruk dan in het buitenland, want iedere renner die getraind is om 150 kilometer lang een gemiddelde van 40 kilometer per uur te fietsen had dit kunnen presteren. Het begrip monsterontsnapping is sindsdien wel onverbrekelijk met zijn naam verbonden ".

De Volkskrant van 1955 had daarentegen weer een heel andere lezing

" De Groot had op 70 kilometer van de meet 13,5 minuut op het peloton. Dertig kilometer later waren het er twaalf. De kenner weet nu: hij consolideert goed, hij heeft de overwinning in principe op zak. De Vries schreef echter: “een lichte hapering in zijn gang… vermoeidheid in zijn ogen.” Volgens De Vries dreigde er een break-down, “maar had De Groot de psychische kracht en het atletisch vermogen om zich op te richten uit zijn depressie.” Op 30 kilometer van de streep had De Groot 13 minuten en hij voegde hier nog zeven aan toe. Vanwaar deze onnodige krachtexplosie? “De wat neerslachtige vluchter veranderde in een juichende winnaar die haast had om zijn triomf te bekronen.” In werkelijkheid hoorde De Groot omroepen dat hij treize minutes had. Hij sprak geen Frans, meende dat de achtervolgers op drie minuten zaten en begon als een gek te rijden."

Gelukkig zijn er ook beelden van deze etappe, maar kunnen het mysterie van deze winst ook niet echt ontrafelen.

[www.youtube.com]

Daan de Groot heeft een relatief korte wielercarriere gekend (1954-1961) waarin de etappe zege in 1955 het absolute hoogtepunt was (hij reed dat jaar voor de Maggi - ploeg hetgeen Cecchini ineens doet snakken naar de groentesoep met ballen van zijn moeder). In 1956 werd hij trouwens 15e in het Eind Klassement van de Tour, hetgeen wijst op een zeker talent. Hij heeft alleen niet alles uit zijn talent gehaald, als ik de verhalen op het internet mag geloven. Zo kwam ik de navolgende getuige verklaring tegen :

" De vergelijking met Daan en Peter Post is juist. Moest Post het van zijn karakter hebben, Daan was een begenadigde klasbak. Als Post één dag niet trainde, had hij meer trainings-achterstand als wanneer Daan een week niet op de fiets had gezeten. Van Daan was ook bekend dat hij in het voorjaar weinig of niet trainde, hij reed zich in de (voorjaars)koersen in forme. Als ik Daan in die tijd weleens in Amsterdam tegenkwam op zijn Locomotief, met holle Stronglight trapas met crankspies en Simplex versnellingsapparaat met de commandeurs zowel voor de pions áchter alsook voor de gearingbladen vóór op het frame gemonteerd, dan grapte hij vaak dat het vuil op zijn fiets nog uit de Tour was. Aan zijn fiets poetsen had hij een broertje dood."

Het prive-leven van Daan is een tranendal geweest. Zijn echtgenote overleed op zijn 41-ste waardoor hij zijn zin in het leven kwijtraakte en besloot om op zijn 48-ste uit het leven te stappen.

Voor nog meer privacy gevoelige gegevens verwijs ik naar deze link
[wielrennen.blog.nl]





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/07/2016 15:12 door Cecchini.
Cecchini 01 juli 2016 14:29
Alles wat u moet weten over de Tour de France 2016



Voorbeschouwing Tour de France /Volkskrant Just Fontein

Het is zover: morgen begint de Tour de France. Drie weken lang trekken de renners door Frankrijk. Wie zijn ook alweer de kanshebbers? Op welke Nederlanders moeten we letten? En zien we Mart Smeets nog ergens? Om uw geheugen op te frissen: een voorbeschouwing.

Laten we voor het gemak gewoon beginnen bij het begin: de eerste etappe waarbij de strijd om de prestigieuze overwinning en de gele trui losbarst. De Grand Départ is in Mont Saint-Michel en eindigt in Utah Beach. 188 kilometer door het prachtige decor Normandië, waar 72 jaar geleden de geallieerden de bevrijding van Europa aanvingen. Voor meer geschiedenislessen verwijzen wij u graag door naar de collega's van de NOS/Sporza/Eurosport (ja, genoeg keuze, zie einde van dit artikel).



Een sprintersetappe dus. Sprinten is voor een groot deel gebaseerd op zelfvertrouwen; de winnaar van deze eerste etappe zal een goede basis leggen voor de rest van de Tour. Wie in ieder geval niet meedoet is Nacer Bouhanni (Cofidis). De sprinter - amateurbokser in de wintermaanden - sloeg vorige week in de nacht voor het Franse kampioenschap een paar luidruchtige dronkenlappen op hun muil en blesseerde dusdanig zijn hand dat hij zich deze week af moest melden.

De topsprinters Marcel Kittel (Etixx-QuickStep), André Greipel (Lotto-Soudal), Peter Sagan (Tinkoff) en Mark Cavendish (Dimension Data) zullen gretig zijn voor geel. Of maakt Dylan Groenewegen de Tour op de eerste dag tot een succes voor LottoNL-Jumbo door naar de overwinning te sprinten? 'Voor een sprinter is het belangrijk dat hij vertrouwen heeft. Nou, dat heb ik nu wel', aldus Groenewegen, nadat hij met overmacht de sprint op het NK won. 23 jaar is hij pas. We zijn benieuwd, want gisteren verscheen hij niet op de ploegenpresentatie vanwege buikloop.



LottoNL-Jumbo

LottoNL-Jumbo, de enige Nederlandse ploeg in de Tour, kreeg een fikse tegenslag te verwerken met het afzeggen van Robert Gesink. Gesink was goed voorbereid en had er voor de Ronde van Zwitserland net een hoogtestage op Tenerife op zitten, om in de Tour zo goed mogelijk in vorm te zijn. Na het zien van de uitzonderlijke prestatie van zijn ploeggenoot Steven Kruijswijk in de Giro had Gesink zelfs weer zin om voor het klassement te gaan. Helaas. Hij is niet snel genoeg hersteld van een zware valpartij in de Ronde van Zwitserland.

Dus nu ligt de druk bij Wilco Kelderman, die zich liever als schaduwkopman had gemanifesteerd. 'Of ik het gevoel heb klaar te zijn om het nu al van Robert over te nemen? Nee', was het antwoord van Kelderman na de Ronde van Zwitserland.

'Eigenlijk zou je me een ontdekker moeten noemen', aldus Kelderman. 'Deze Tour wordt één grote ontdekkingstocht voor mij.'

Over Bauke Mollema (Trek) kunnen we kort zijn, die gaat voor de top 10.

Gele trui

Wie er zeker klaar voor is: Chris Froome (Sky). De te kloppen man. En, als hij op zijn fiets blijft, naar alle waarschijnlijkheid de winnaar van de gele trui. Dat is stellig ja. Maar dan heeft u vast niet gekeken naar Criterium du Dauphiné. Wij wel. Enige zwakte: week drie. Maar zelfs als de graatmagere Brit een mindere dag had...

All aboard the Sky-train

Voorbeelden uit de Dauphiné. Aanvallen op de Col de la Madeleine? Wout Poels reed het gat dicht. Drie minuten achterstand op een slotklim met de leiderstrui in gevaar: Mikel Landa knapte het op. Ook de uiterste aanvallen op de slotdag werden geneutraliseerd door Poels, Landa en Sergio Henao. Precies de heren die ook mee zijn naar Frankrijk.



Om moedeloos van te worden. Zeker voor Alberto Contador. Want de meeste aanvallen tijdens de Dauphiné kwamen van El Pistolero, tweevoudig Tourwinnaar altijd bereid tot een demarrage. 'De Dauphiné was hard, ik miste snelheid, maar ik ben goed hersteld. Ik ben in veel betere vorm.'

We citeren teambaas, de extravagante Russische miljardair Oleg Tinkov: 'Boom boom boom. We fuck Sky anyway.' Dat moeten we nog zien. De hulp voor Contador moet in de bergen komen van Roman Kreuziger en Rafal Majka.


Gevaarlijker is Nairo Quintana (Movistar), vorig jaar tweede achter Froome. De kleine Colombiaan is aanvalslustig, goed in het hooggebergte en zal erop gebrand zijn nu eens af te rekenen met Froome en zijn Sky. Aan zijn zijde onder andere de broertjes Izagirre en natuurlijk Alejandro Valverde, vorig jaar nog derde achter Quintana. Valverde heeft beloofd volledig in dienst te rijden van zijn kopman.



Vincenzo Nibali (Astana), de winnaar van de Giro d'Italia, rijdt toch ook mee? Klopt, maar de laatste keer dat een Giro-winnaar ook de Tour won, was in 1998. Marco Pantani. Andere tijden. Nee, Nibali is mee als knecht voor Fabio Aru, de jonge Italiaan die vorig jaar de Vuelta-zege op de laatste dag afpakte van Tom Dumoulin (dit jaar mee om vorm te kweken voor de Olympische Spelen).

Wie je nog meer kunt invullen in je Tour-pool is het BMC-koppel Tejay Van Garderen en Richie Porte. De laatste was de afgelopen jaren de belangrijkste adjudant van Froome en mag deze Tour voor eigen succes gaan. Porte bewees vorm in aanloop naar de Tour en zou zomaar eens op het podium kunnen eindigen.

De Fransen

We horen het u denken: waar zijn de Fransen. Leuk rijtje namen hoor. Maar (nog) geen echte kandidaten voor het eindklassement denken wij. Thibaut Pinot (FDJ) en Romain Bardet (AG2R) zijn de meest ervaren jongens. En we verwachten mooie dingen te zien van Julian Alaphilippe (Etixx-QuickStep) en Warren Barguil (Giant-Alpecin).


De bolletjestrui

Er komen steeds meer gegevens beschikbaar van renners. Er wordt rondgereden met GoPro's, er wordt getest met real-time hartslag- en wattagegegevens. Veel renners zitten ook op Strava. Zo kun je iedere dag kijken hoe bijvoorbeeld Laurens ten Dam en Wilco Kelderman hebben gereden. Interessante Strava-profielen vindt u in de bijlage

Naast de klimmers die zich ook mengen in de strijd om de gele trui tippen we hier vedergewichten als Majka (die de trui in 2014 won) en Joaquim Rodriguez, oude vos, die niet sterk genoeg meer is om mee te doen voor het algemeen klassement, maar toch zeker nog uitstekend omhoog komt.

Ook prima klimmers: Rui Costa (Lampre-Merida) en Daniel Navarro (Cofidis). Frankrijk mag hopen op Pierre Rolland (Cannondale) en, vooruit, Thomas Voeckler (DirectEnergie).

De puntentelling is als volgt:

4e categorie: 1 punt(en)

3e categorie: 2 - 1 punt(en)

2e categorie: 5 - 3 - 2 - 1 punt(en)

1e categorie: 10 - 8 - 6 - 4 - 2 - 1 punt(en)

Buitencategorie: 25 - 20 - 16 - 14 - 12 - 10 - 8 - 6 - 4 - 2 punt(en)

Bij aankomst bergop worden de punten verdubbeld.

Groene trui




We noemden hierboven al de sprinters Kittel, Greipel en Cavendish. Maar uiteindelijk zal het Peter Sagan zijn die in het groen op het podium staat. Sagan, de publiekslieveling. Een alleskunner. Bassie én Adriaan - clown en acrobaat ineen.

Hij was de afgelopen vier jaar al de groenetruidrager in Parijs en toont allebehalve vormverlies. Dit jaar rijdt hij in de regenboogtrui. Volledig voor eigen succes of ook als knecht voor Contador, dat is nog even de vraag.

Wie we nog niet genoemd hebben: John Degenkolb (Giant-Alpecin). De Duitse sprinter en eerder winnaar van Milaan-San Remo en Parijs-Roubaix kwam in januari zwaar ten val tijdens een training. Hoe goed hij hersteld is, weten we niet. We hopen fit genoeg voor een mooie strijd met Sagan. Schrijf ook maar op: Michael Matthews (Orica-GreenEdge) en Alexander Kristoff (Katoesja) Fransman in vorm: Bryan Coquard (DirectEnergie).

De puntentelling is niet zo eenvoudig. Komt-ie nog een keer:
Vlakke etappes (plaats 1 t/m 15): 50-30-20-18-16-14-12-10-8-7-6-5-4-3-2 punten

Heuveletappes/middengebergte (plaats 1 t/m 15): 30-25-22-19-17-15-13-11-9-7-6-5-4-3-2 punten

Bergetappes, tussensprints en tijdritten (plaats 1 t/m 15): 20-17-15-13-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 punten

Witte trui

Het jongerenklassement. Iedere coureur die geboren is op of na 1 januari 1991 komt in aanmerking voor de witte trui. Een paar jonge jongens noemden we al: Kelderman (25), Barguil (24), Alaphilippe (24, jongerenklassement in de Dauphiné). Ook jong en prima groterondebenen: de Brit Adam Yates (23, Orica-GreenEdge) en de Zuid-Afrikaan Louis Meintjes (24, Lampre-Merida).

De Tour vanaf de bank


Vive le Vélo: goed gejat of zelf verzonnen? 'Goed gejat. Vooropgesteld dat een meereizende talkshow al veel langer bestond, we hebben natuurlijk wel naar De Avondetappe met Mart Smeets gekeken (+)

Er is één datum waar u alvast met een dikke stift een rondje om mag zetten op de kalender: donderdag 14 juli - quatorze juillet, de Franse feestdag. Van Montpellier naar de top van de Mont Ventoux, vuurwerk verzekerd.

En er zijn meer etappes waarvoor u het werk neer mag leggen. Wat dacht u van de zevende etappe op vrijdag 8 juli. Het peloton is inmiddels aangekomen in de Pyreneeën en knalt vlak voor de finish nog de Col d'Aspin op (12 km à 6,5%). De kans is groot dat de beslissing in de afdaling naar Lac de Payolle valt.

En een dag later kunt er nog een keer voor gaan zitten. Van Pau naar Bagnères-de-Luchon op zaterdag 9 juli. Eerste klim van de dag: de legendarische Col de Tourmalet.

In de Alpen raden we de zeventiende etappe aan (woensdag 20 juli): 184,5 kilometer door Zwitersland met een slopende slotklim. Omhoog naar Finhaut-Emosson (10,4 kilometer à 8,4%).

En waar gaat kunt u dat allemaal volgen? Keuze genoeg deze zomer. Even reclame voor onszelf: want iedere dag vindt u op Volkskrant.nl het Tourblog. Daarin vindt u het laatste nieuws en updates over de etappe.

Op Eurosport kan ook. Daar is iedere dag live de etappe te volgen. José Been samen met Bobbie Traksel in de eerste week, met Karsten Kroon in de tweede week en met Michael Boogerd in de derde. Elke avond rond 21.30 is er een programma met de samenvatting van de etappe, interviews en analyses.

Bij de NOS natuurlijk. Alle 21 etappes zijn 's middags rechtstreeks te volgen op Nederland 1. We horen Herbert Dijkstra en Maarten Ducrot. Na afloop van de etappe een een nabeschouwing met Dione de Graaff, bijgestaan door Danny Nelissen, Marijn de Vries, Rob Harmeling en Thijs Zonneveld. Om 19:30 uur volgt het Tourjournaal.

Geen Mart Smeets? Geen Mart Smeets. Wél een Avondetappe, met Dione de Graaff en Herman van der Zandt. Tussen 14:00 en 18:00 uur luistert u naar Radio Tour de France. Met NOS-verslaggevers Sebastiaan Timmerman (op de motor) en Gio Lippens (bij de finish). Kom maar door met die trompetten: tududududu, tududududu (we bedoelen dit).

Helaas dit jaar geen Tour du Jour bij RTL. Tour du Jour werd iedere avond uitgezonden vanaf een camping, als volkse tegenhanger van de Avondetappe van de NOS en werd naarmate de Tour vorderde steeds leuker. RTL zegt na te denken over een nieuwe vorm voor volgend jaar. 'Bij RTL gaan we werken aan een Tour du Jour 2.0, met een nieuwe samenstelling en nieuwe mensen', aldus presentator Wilfred Genee.

Of u schakelt over naar 'de Belg'. Daar zullen José De Cauwer en Michel Wuyts op Sporza voor u de etappes verslaan. 's Avonds kunt u (vanaf 12 juli, in verband met het EK) rond 22:00 uur aanschuiven bij Karl Vannieuwkerke voor Vive le Vélo, de Vlaamse Avondetappe-kloon.
Brieske 01 juli 2016 14:31
Wooohoooo de Tour, daar gaat echt niks boven, qua gevoel dan!
Leuk kekkenie, iedere dag weer. Heb serieus overwogen om mijn zoon Daan te noemen zoals bovenstaande.
Ook props voor my nigga Sjabaa!

Groet
rustdag 01 juli 2016 14:31
Ik zou dit doen Cecchini . heb je ook een PM over gehad.maar je reageert nooit.
Cecchini 01 juli 2016 14:38
Is dat zo Rustdag ? Ik ben me van geen kwaad bewust (hoe dan ook mijn excuses als ik iets over het hoofd heb gezien), maar je mag wat mij betreft elke dag de topic over de etappe openen hoor. Ik laat deze arbeidsintensieve taak gaarne aan je over. Dan zal ik af en toe een historisch stukje bij plaatsen.
rustdag 01 juli 2016 14:43
Ja te laat, ik heb zojuist al me voor werk al verwijderd Jij mag het nu af maken ook, en je heb niet alleen van mij een PM ontvangen, begon al voor de Giro. wat jij eigenlijk zou doen. Veel plezier er mee #ok
Von Kármán 01 juli 2016 14:46
Denken jullie dat Rui Costa en Carlos Barredo nog iets gaan uitvreten deze Tour?
El Chaba 01 juli 2016 15:04
Prikdude 01 juli 2016 15:08
Als jouw openingsposts ook zo lekker weglezen dan graag Cecchini voortaan verslaan in de topicsprint. Doen Pyama en El Chaba nog mee of zet ik beter een stuiver op de heel laag genoteerde Fanny?

Oh, heb trouwens ook geen PM gehad. Heb je die voor of na de zege van Daan de Groot verstuurd?
Brieske 01 juli 2016 15:10
Ik trek me bij deze dan wel terug uit de 'ik wil het topic' starten groepje.
Blij dat er meerdere dit willen doen. Weet je wat, gewoon 2 topics per dag, het is immers de motherfucking Tour jeweetzelluf!

Groet
Cecchini 01 juli 2016 15:14
Ik vind jou altijd de allerliefste prikker onder de prikkers Brieske. Soms denk ik wel eens, was ik Brieske maar. Voorlopig moet ik het jammergenoeg met mezelf doen.
Prikdude 01 juli 2016 15:15


Zag Barredo en vreten en moest aan dit gore kleinood denken...
Prikdude 01 juli 2016 15:16
Das grappig, ik denk ook vaak: was Cecchini maar Brieske.
tvm 01 juli 2016 15:38
Komt er nog een VSS tourspel?
Cecchini 01 juli 2016 15:40
Ja zeg, daar begin ik niet aan.
Sub Culture 01 juli 2016 15:44
Ach ja, de Tour begint morgen.
merijntje mortirolo 01 juli 2016 16:24
Nee hoor. Voor jou 12 juli pas. 11 juli krijgen de Belgen én de renners een uitbrak- cq rustdag.
Tinuz 01 juli 2016 16:25
Gezien het bedroevende niveau van het EK voetbal dit jaar zou het mij niet verbazen als de Rode Duivels er met de cup vandoor gaan...
Jan Vertonghen kan in elk geval lekker thuis in de zetel naar de Tour kijken, heb ik begrepen.
Prikdude 01 juli 2016 16:45
België-Frankrijk, #terreurpleisterfinale?

Het is wel te hopen dat Bale vanavond De Schanullekes ontziet anders ligt plots de hoop voor de gehele sportzomer van België op de schouders van Serge Pauwels.

Hup Jordan en Romelu!
cyclingfreakske 01 juli 2016 20:16
ik ben benieuwd...zou er ditmaal een Duitser winnen ???? cool smiley
zumsteg 01 juli 2016 21:11
rustdag Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja te laat, ik heb zojuist al me voor werk al
> verwijderd Jij mag het nu af maken ook, en je heb
> niet alleen van mij een PM ontvangen, begon al
> voor de Giro. wat jij eigenlijk zou doen. Veel
> plezier er mee #ok


Jammer, je topics zijn altijd fijn om te lezen. Ik vind je reactie wat overtrokken, hier moet toch uit te komen zijn?
Slimmerd 02 juli 2016 00:58
Slimmerd 02 juli 2016 00:59
Een beetje overtrokken is nog mild gezegd, de reactie is wat mij betreft ronduit zielig!
Galdos 02 juli 2016 09:47
Is iemand van de prikkers ook ter plaatse. Zo ja, hoe staat het met de wind. Kunnen we een waaieretappe verwachten? Vooral op het stuk van de D650 kan het flink waaien.
Frederik D. 02 juli 2016 11:12
Aan Tinuz

Ik ga voor een finale tussen Wales en IJsland.
merijntje mortirolo 02 juli 2016 12:00
Marijn de Vries ‏@marijnfietst 2m2 minutes ago Cherbourg-Octeville, France View translation
Bericht uit Normandië:
Het waait HARD! #TDF2016
rustdag 02 juli 2016 12:22
Kijk dat zien we graag. ik ben benieuwd





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/07/2016 12:23 door rustdag.
Massimo 02 juli 2016 12:52
Waarschijnlijk in het laatste deel van de koers is dit mogelijk van invloed en dat zou de boel flink kunnen ontregelen, geweldig.
Heisenberg 02 juli 2016 13:01
Howard, Barta en Voss meteen weg. Howes en Delaplace proberen aan te sluiten. Kost ze veel tijd / moeite.

Peloton vindt het best. Kittel en Greipel gaan wel al op kop rijden.

Waarschijnlijk pakt Howard straks de bergrtui en dan is het waarschijnlijk wachten tot de tussensprint tot het peloton wakker wordt.

Rosa tekent voor de eerste valpartij.
Heisenberg 02 juli 2016 13:29
Voss alleen aan de leiding en op weg naar de bergtrui
Howard, Howes, Barta en Delaplace volgen op 48"
Het peloton heeft 4'31 achterstand
cyclingfreakske 02 juli 2016 14:54
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Alles wat u moet weten over de Tour de France
> 2016


> De Tour vanaf de bank
>
>
> Vive le Vélo: goed gejat of zelf verzonnen? 'Goed
> gejat. Vooropgesteld dat een meereizende talkshow
> al veel langer bestond, we hebben natuurlijk wel
> naar De Avondetappe met Mart Smeets gekeken (+)
>

beste Cecchini.....
Vive Le Velo is enerzijds idd op de Avondetappe gebaseerd, anderzijds kan je evengoed stellen dat de NOS / Smeets het gejat hebben van het Franse TF1..
Die al van eind jaren 80, begin 90 diverse programma's hadden gespreid over de hele dag, waar
- 1) er voorbeschouwingen en analyses , interviews etc..LIVE waren aan de startzone in de late voormiddag (duurde ca 1uur) ,
- 2) na de aankomst er weer analyses en intervieuws waren met gasten
- 3) s'avonds een kompleet overzicht van de hele dag was, met gasten, in een echt programma gestoken an ca 40 minuten, met gasten..
dat besloeg ca 3u per dag, zonder de etappe uitzendingen.

Dat SMeets met dat idee zichzelf daar vaak mee op de borst als bedenker was pure nonsnens.. hij zag wat de Fransen deden en zo ontstond het idee naar een programma voor de Nederlandse kijker... In Frankirijk had dat een hoog kijkcijfer en die markt lag ook nog helemaal open in de Lage Landen.
De Avondetappe was een logisch gevolg, later kwam idd Vive la Velo.

kort gesteld :
beiden hebben gejat !



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/07/2016 14:55 door cyclingfreakske.
Curzio 02 juli 2016 15:03
Opvallende trein van Cannondale aan de kop van het peloton. Is het geloof in Rolland zo groot?
Prikdude 02 juli 2016 15:10
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/07/2016 15:10 door Prikdude.
Prikdude 02 juli 2016 15:12
Nee. De herziene, verwachte exposure zo klein (meepakken wat ze meepakken kunnen).
Shinzawai 02 juli 2016 15:15
Breschel gaat de etappe winnen smileys with beer
Prikdude 02 juli 2016 15:21
Enkele namen van lieden die (er) al (uit) gemongoold zijn?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/07/2016 15:22 door Prikdude.
Curzio 02 juli 2016 15:24
Val Contador. Hoe is het mogelijk.
Prikdude 02 juli 2016 15:26
Koers, koers, koers, koers.
Cecchini 02 juli 2016 15:27
Contador behoorlijk beschadigd aan zijn schouder
Curzio 02 juli 2016 15:28
Zat nochtans wel kwiek op de fiets, bewoog de rechterarm ook normaal, dus denk dat het op de butsen na mee kan vallen.

Maar hij valt te vaak.
rustdag 02 juli 2016 15:31
Hopen dat het meevalt met contador. dit kunnen we niet gebruiken
Prikdude 02 juli 2016 15:45
Jep, goed toch ook wel dat ze hebben gewacht.

Iets anders. Stel dat Kittel wint, Greipel tweede wordt en Buchmann ook goed vooraan eindigt dan worden op Utah Beach alle truien aan Duitsers uitgereikt (en hangen ze morgen ook enkel om Duitse schouders).
zumsteg 02 juli 2016 15:48
Ben benieuwd wat voor zegegebaar ze dan maken.
Slimmerd 02 juli 2016 15:49
Bora of Giant het ploegenklassement dan maar.
zumsteg 02 juli 2016 17:03
Johnny Hoogerland toch in beeld deze Tour. Stond met zijn selfie-stick naast Timo Roosen die pech had (?na een valpartij?) en een renner van Direct Energie.
rustdag 02 juli 2016 17:08
Groenewegen kwam goed weg
zumsteg 02 juli 2016 17:09
Cavendish
Kittel
Sagan
Curzio 02 juli 2016 17:09
Tjongejonge, heftige val nog in de sprint, Dylan ontsnapt maar kan niet meer meesprinten.

Cav gaat toch wel verrassend met de winst aan de haal.
zumsteg 02 juli 2016 17:10
Een Katusha-renner rijdt de hekken in, nog een paar man vallen daardoor, onder andere iemand van Bora, op verschillende plekken maar gelukkig geen massale valpartij. Groenewegen kan net overeind blijven maar niet meer meesprinten.
zumsteg 02 juli 2016 17:13
Roosen viel weg. Wynants en Vanmarcke kwamen veel te vroeg op kop. Op 1 km van de finish zat Groenewegen alleen in ca. 20e positie. Snap niet dat ze net daarvoor met 2 man vol op kop rijden terwijl Etixx, Lotto en Katusha nog met 4 of meer man zaten.
zumsteg 02 juli 2016 17:20
In de beelden van bovenaf is Cavendish toch duidelijk sneller dan Kittel, ook dan Sagan, maar die zat wellicht iets te vroeg op kop.

Dat had ik niet verwacht, tijdens het Brits kampioenschap vorige week werd Cavendish nog verslagen door Adam Blythe.
Slimmerd 02 juli 2016 17:23
Hagen vloog ook nog van links naar rechts en nog wel wat renners.
Pyama 02 juli 2016 17:29
Goed vergelijkbaar wedstrijdverloop.
zumsteg 02 juli 2016 17:36
Dat weet ik niet maar scorebordtechnisch leek het me een sprint met Blythe, Cavendish en Fenn op 1, 2 en 3. Blythe en Fenn hadden ook niet heel veel meer ploeggenoten ofzo.
Miquel1983 02 juli 2016 17:43
Vreemde actie van Wynants om 2 km voor het einde vol op kop te komen, met alleen van Marcke en Groenewegen in het wiel. Die sprinttreinen van Lotto-Soudal en Ettix zijn zo sterk dat je als andere ploeg beter je sprinter in het wiel van Kittel of Greipel kunt afleveren, en liefst zo laat mogelijk.

Dat deden Cavendish en Sagan wel goed, al kwam Sagan te vroeg op kop. Kittel zat perfect maar werd op snelheid geklopt door Cavendish. Greipel moest van te ver komen, maar had uiteindelijk net zo'n hoge topsnelheid dus die gaan we zeker nog zien.
Carlos Danger 02 juli 2016 18:44
zumsteg Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een Katusha-renner rijdt de hekken in, nog een
> paar man vallen daardoor, onder andere iemand van
> Bora, op verschillende plekken maar gelukkig geen
> massale valpartij. Groenewegen kan net overeind
> blijven maar niet meer meesprinten.


Morkov reed niet zelf de hekken in, hè. Werd geraakt door, opnieuw, een stupide toeschouwer die het nodig vond met
zijn vlag over het parcours te zwaaien. Ging vandaag ook al een paar keer bijna fout met van die neergeknielde 'pseudo-fotograafjes'
onderweg.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/07/2016 18:44 door Carlos Danger.
zumsteg 02 juli 2016 18:46
Ik heb niet gezien hoe het precies gebeurde, alleen dat ie toch wel redelijk dat hek raakte.
zumsteg 02 juli 2016 18:48
ASO was altijd snel met de uitslagen maar het heeft nu even geduurd voordat alle renners in de uitslag stonden, het lijkt de Giro wel.

Ik ga ervan uit dat de tijdverschillen die er nu staan nog wel gecorrigeerd worden vanwege de valpartij.
Prikdude 02 juli 2016 19:54
[m.youtube.com]

Val Contador. Enorme smak met Thomas die nog even over hem heen rijdt?
zumsteg 02 juli 2016 20:05
Fuglsang en Poels 1:33 verloren, Majka en Jon Izaguirre 2:48. Toch niet slim van Tinkoff, als Contador te geblesseerd blijkt heeft Majka het lastiger om een mooie klassering in het AK te halen.
Curzio 02 juli 2016 20:36
Majka heeft een groot deel van de tijd op kop gereden. Met de Giro in de benen blijkbaar niet gekozen voor schaduwkopman-schap, en lijkt me goed te begrijpen.
Luijt 03 juli 2016 01:29
Wel wat anders dan de Heistse Pijl denkt Dylan nu in zijn bedje
lodjan 03 juli 2016 06:57
ANALYSE. De indrukwekkende cijfers van Mark Cavendish

Niet Kittel, Greipel, Kristoff of Sagan, maar Mark Cavendish heeft de eerste etappe van de Ronde van Frankrijk gewonnen. Een verrassing, maar toch ook weer niet. Voor de Brit was het immers al zijn 27e ritzege in de Tour de France.
"Ik kom niet naar de Tour om rond te lummelen." Dat was de quote van Mark Cavendish die vandaag boven het interview van twee pagina's met Mark Cavendish in onze Tourkrant stond. Een flinke understatement als je kijkt hoe de Manx Missile vandaag aan Utah Beach de verzamelde concurrentie een flinke neus zette.

De 31-jarige Cavendish heeft vandaag nog maar eens bewezen dat hij er altijd staat op de grote momenten. Vooraf sprak iedereen vooral over het grote duel tussen de twee Duitsers Marcel Kittel en André Greipel. En over Peter Sagan. Of Alexander Kristoff en wie weet wel de jonge Bryan Coquard. Het zal de vurige Brit wel extra gemotiveerd hebben om iedereen te laten zien dat er nog altijd rekening gehouden moet worden met hem.

De Etixx-QuickStep-trein reed langs de verkeerde kant van de weg, Greipel speelde zijn laatste locomotief kwijt. En dus profiteerde Mark Cavendish maximaal. Dankzij zijn ervaring, onversneden klasse en perfecte timing dook hij eerst perfect van achter de brede rug van André Greipel naar het wiel van Peter Sagan. Om vervolgens over de wereldkampioen te gaan en in de laatste honderd meter Marcel Kittel af te houden. De andere grote kanonnen moesten achteraf ootmoedig toegeven dat de beste spurter gewonnen had. En zo vulde Cavendish het laatste voorlaatste hiaat op zijn indrukwekkende palmares: een gele trui in de Tour. De laatste leemte moet over een dikke maand weggewerkt worden: een medaille (liefst een gouden) op de Olympische Spelen van Rio, waar hij deelneemt in het omnium. Om vervolgens opnieuw wereldkampioen op de weg te worden in Qatar. 2016 kleurt sowieso al geel voor Cavendish, wie weet wordt het wel goud-geel jaar.

Indrukwekkende statistieken

27 ritzeges in de Ronde van Frankrijk heeft Mark Cavendish dus op de teller. De Manx Missile begon aan zijn zegetocht in Frankrijk in 2008. Toen won hij vier ritten. Een jaar later was het zelfs zes keer prijs. Enkel in 2014, toen hij opgaf, won de vurige Brit geen etappe. Enkel in 2011 pakte hij trouwens de groene trui.

Ritzeges van Cavendish:

2008: 4 ritzeges
2009: 6 ritzegs
2010: 5 ritzeges
2011: 5 ritzeges (groene trui)
2012: 3 ritzeges
2013: 2 ritzeges
2014: 0 ritzeges
2015: 1 ritzege
2016: 1 ritzege

Met die 27 ritoverwinningen staat Cavendish op de derde plaats in het totaalklassement van Tour-etappezeges in de geschiedenis van de Ronde van Frankrijk. Hij nadert tot op één ritzege van de tweede plaats van de legendarische Bernard Hinault. De eerste plaats van Eddy Merckx is voorlopig nog buiten bereik.

Meeste ritzeges ooit in de Tour

34: Eddy Merckx (Bel), tussen 1969 en 1975
28: Bernard Hinault (Fra), tussen 1978 en 1986
27: Mark Cavendish (G-cool smiley, tussen 2008 en 2016
25: André Leducq (Fra), tussen 1927 en 1938
22: André Darrigade (Fra), tussen 1953 en 1964
20: Nicolas Frantz (Lux), tussen 1924 en 1929
19: François Faber (Lux), tussen 1908 en 1914


In de Ronde van Italië won Cavendish 15 ritten, in de Ronde van Spanje 3. Zo staat zijn totaal op 44 overwinningen in een grote wielerronde. André Greipel heeft er 20, Marcel Kittel 13, John Degenkolb 11.

Ritzeges in grote wielerrondes

44: Mark Cavendish
20: André Greipel
13: Marcel Kittel
11: John Degenkolb
5: Michael Matthews

Nu hij ook zijn allereerste gele trui veroverde is hij de 19e renner ooit die de leiderstrui heeft gedragen in alle drie grote rondes. Van het huidige peloton deden enkel Alberto Contador, Vincenzo Nibali en Bradley Wiggins hem dat voor.

Tijdens zijn sprint haalde Mark Cavendish vandaag trouwens een topsnelheid van 68 kilometer per uur.

Door maarten delvaux
Bromertà 03 juli 2016 11:08
Prikdude 03 juli 2016 11:25
Het gemiddelde van Little John over de laatste drie kilometer was hoger dan Cavendish' topsnelheid?
Pyama 03 juli 2016 11:31
grinning smiley
Altijd grappig in vergelijking met de interviews vooraf van types als Roosen, Wagner en Groenewegen. Rijden amper/nooit een koers op topniveau en denken hier even te gaan winnen.
Prikdude 03 juli 2016 11:42
Het was tactisch weer onder zeeniveau en Groenewegen reed de laatste kilometers met een blik rond alsof hij een opvlieger of vier had doch uiteindelijk wordt hij gewoon opgehouden en had hij vermoedelijk gewoon naar top 10 of 5 gesprint. Als de ploeg hem een keer perfect afzet sprint hij naar de eerste drie en waarom niet, winst.
Miquel1983 03 juli 2016 11:42
> Morkov reed niet zelf de hekken in, hè. Werd
> geraakt door, opnieuw, een stupide toeschouwer die
> het nodig vond met
> zijn vlag over het parcours te zwaaien. Ging
> vandaag ook al een paar keer bijna fout met van
> die neergeknielde 'pseudo-fotograafjes'
> onderweg.

Toeschouwers vinden het schijnbaar erg lastig om een paar stapjes achteruit te doen. Denk ook aan Colbrelli in laatste etappe van giro. Bij Parijs-Roubaix erger ik me ook altijd aan die mensen die bijna op de kasseistroken gaan staan. Laatste paar kilometer voor finish in vlakke sprintetappe zou ik als organisatie dubbele hekken plaatsen; 1 meter uit elkaar zetten ofzo, evt zelfs wat agenten tussen die 2 hekken in, en toeschouwers moeten achter 2e hek blijven. Dan heb je geen valpartijen meer door vlaggen of foto-toestellen. Gelukkig geen zwaar geblesseerde renners want iedereen is gewoon over de finish gereden.
Miquel1983 03 juli 2016 11:47
zumsteg Schreef:
-------------------------------------------------------
> Fuglsang en Poels 1:33 verloren, Majka en Jon
> Izaguirre 2:48. Toch niet slim van Tinkoff, als
> Contador te geblesseerd blijkt heeft Majka het
> lastiger om een mooie klassering in het AK te
> halen.

Ik vraag me af waarom Poels toch zo makkelijk tijd verliest wanneer hij als knecht rijdt. Thomas en Valverde rijden ook als knecht maar die verliezen bijna nooit tijd, behalve in zware bergetappe's.
Cyclad 03 juli 2016 12:20
Velodroom 03 juli 2016 15:13
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het gemiddelde van Little John over de laatste
> drie kilometer was hoger dan Cavendish'
> topsnelheid?

Horsie calling:

Km splits 3-2, 2-1; en 1-0 van Laporte 50s/55s/53s=2:38 oftewel km gemiddelden van 72 km/h, 65,45 km/h en 67,92km/h, ergo 3km gem. van 68,46km/h.
Degenkolb was 2s langzamer, dus 3km gem. van 68,3km/h.

De data van Dimensiondata voor Cavendish (top maar 68 km/h) weergegeven op @letourdata lijken me echt aan de lage kant. Gemanxkeerd so to speak.

Handle with Care als het gaat om Power en Speed Data is het devies van Horsie. grinning smiley
cyclingfreakske 04 juli 2016 14:33
bijkomend factor : stevige wind in de rug en even lichtdalende lijn in de laatste km's... Cavendisch zijn laatste sprongetje zal wel tegen de 75 km/u gezeten hebben. met 68 was hij zeker geklopt.
Velodroom 04 juli 2016 16:19
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> bijkomend factor : stevige wind in de rug en even
> lichtdalende lijn in de laatste km's...
> Cavendisch zijn laatste sprongetje zal wel tegen
> de 75 km/u gezeten hebben. met 68 was hij zeker
> geklopt.

Horsie reporting

De afdaling met gemakkelijk een tijdje 80km/h was natuurlijk al lang achter de rug. Tegen het einde werd het zelfs relatief langzaam (60-65 km/h).
Max P dus 500m tot 400m voor de finish.
Cavendish daarna op zijn stealthy wijze naar de overwinning op vlak terrein.

De snelheden van Cav kunnen best kloppen maar lopen waarschijnlijk niet synchroon met de afstand.
Kan me niet voorstellen, dat Dimension Data opereert met meer dan 10% verschil, alhoewel 100km/h + wel in beeld kwam, voordat men de stekker er uit trok. . grinning smiley
cyclingfreakske 04 juli 2016 23:41
... 100km/u...duidelijk wat fout... of met de moto naar de meet winking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen