Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

103the Tour de France 2e etappe Saint Lô - Cherbourg-en-Cotentin 183 km

Gepost door Cecchini 
Cecchini 02 juli 2016 17:42






Uitslag eerste etappe



1. CAVENDISH Mark 101 TEAM DIMENSION DATA 04h 13' 55''
2. KITTEL Marcel 181 ETIXX-QUICK STEP 04h 13' 59'' + 00' 04''
3. SAGAN Peter 32 TINKOFF 04h 14' 01'' + 00' 06''
4. GREIPEL André 161 LOTTO SOUDAL 04h 14' 05'' + 00' 10''
5. THEUNS Edward 68 TREK - SEGAFREDO 04h 14' 05'' + 00' 10''
6. LAPORTE Christophe 196 COFIDIS, SOLUTIONS CREDITS 04h 14' 05'' + 00' 10''
7. COQUARD Bryan 171 DIRECT ENERGIE 04h 14' 05'' + 00' 10''
8. KRISTOFF Alexander 144 TEAM KATUSHA 04h 14' 05'' + 00' 10''
9. MC LAY DANIEL 216 FORTUNEO - VITAL CONCEPT 04h 14' 05'' + 00' 10''
10.HENDERSON Gregory 167 LOTTO SOUDAL 04h 14' 08'' + 00' 13''

Vertrektijd 2e etappe om 12.40 uur. Verwachte aankomsttijd 17.15 uur



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/07/2016 12:01 door Cecchini.
Cecchini 02 juli 2016 17:56
Cees van Espen winnaar 5 etappe (A) in 1965 Saint Brieuc naar Chateaulin




Als geboren Tukker en tegenwoordig burger van de gemeente Arnhem viel bij de bestudering van de lijst van Nederlandse touretappe-winnaars mijn oog op de naam van de geboren Arnhemmer Cees van Espen. Want het viel me namelijk ook op, dat van Cees van Espen de eerste winnaar was van de Ronde van Twente (in 1961)

Als kind had Cecchini al een grote liefde voor de wielersport en tijdens de Tour ging ik elke avond naar de etalages van het kantoor van de Twentsche Courant op het marktplein van Oldenzaal om met grote nieuwsgierige ogen de etappe uitslagen in me op te nemen. Prachtige namen als Zilioli en Bitossi deden mij verlangen naar verre Italiaanse oorden. Ik kan me echter niet herinneren dat de naam van Cees van Espen als winnaar van een Tour etappe destijds op mijn hoornvlies is verschenen.

Dat van Espen ooit de eerste winnaar van de Ronde van Twente was, is mij als kind ook geheel ontgaan. Erger nog, ik heb nooit geweten dat er een Ronde van Twente is geweest. Streekgenoten als Hennie Kuiper en Herman Snoeijnk, ja die kende ik, maar zij waren van het dorp verderop (Denekamp) maar voor de rest was het Twentse land niet vergeven van de wielersport. Het kan echter ook zo zijn, dat Cecchini destijds als klein kind al een tikje elitair was, en alleen maar enthousiast kon worden voor koersen die in het buitenland (lees Frankrijk) werden verreden en zijn neus ophaalde voor de kleinere koersen in zijn directe omgeving. Het jaarlijks criterium in Oldenzaal was hem al te min. Nee wat heb ik dan een respect voor de Pyama's en de Cyclads van deze wereld, die beginnende amateurs waar ter wereld dan ook al vroeg in de smiezen hebben.

Cees won in 1965 de 5e etappe A (ochtendetappe) van Saint Brieuc naar Chateaulin. Deze Tour eindigde met een heerlijk nostalgisch podium (1. Felici Gimondi, 2. Raymond Poulidor 3. Gianni Motta) Jan Janssen won de groene trui en Julio Jiminez de bergtrui en de onvolprezen KAS ploeg het ploegenklassement.




Cees reed de Tour van 1955 niet uit, zoals hij nimmer een Grote Ronde tot een goed eind bracht. Zijn carriere als prof was een korte, en zijn palmares vertoont ook nog een zege in de Ronde van Canada. Deze Ronde is net als de Ronde van Twente al lange tijd geleden ter ziele gegaan, zoals ook de Ronde van Malburgen (een Vogelaarwijk in Arnhem) die Cees van Espen op zijn naam bracht, ons al is ontvallen.

Cees herinnerde zich in 2001 in een interview met het dagblad de Gelderlander de etappewinst nog als de dag van gisteren
"Ik vond het eigenlijk heel gewoon om een etappe in de Tour te winnen. Mijn vrouw Leni was in het zwembad in Doorwerth. Die hoorde het pas van de buren toen zij thuis kwam", herinnerde hij zich tientallen jaren later.

Van Espen maakte deel uit van een puur Nederlandse ploeg, Televizier. Onvervalste Nederlandse namen: Jo de Haan, Jo de Roo, Rik Wouters, Henk Nijdam, Cees Haast, Bas Maliepaard, Gerben Karstens, Huub Harings, Leo van Dongen en de toen in Arnhem wonende Van Espen. Als ploegleider fungeerde de legendarische Brabantse snoever Kees Pellenaars.

Van Espen: "Een jaar eerder was ik uitgevallen vanwege een zonnesteek. Pellenaars beweerde stellig dat ik die zonnesteek had opgelopen omdat mijn haar te kort was. Ik had destijds stekeltjes. Onzin natuurlijk."

Op zaterdagmorgen 26 juni 1965 reed het peloton de 147 km lange etappe van Saint-Brieuc naar Châteaulin. Het was snikheet. Van Espen hield meer van storm en regen. Desondanks sloop hij mee met een kopgroep van vijf. "Ik weet ook niet waarom, ik zat er gewoon bij. Een korte rit is moeilijk te winnen omdat het dan altijd onrustig is. Iedereen wil winnen, iedereen wil er vandoor. Maar goed, daar zat ik dan, met een ploegmaat nog wel, Leo van Dongen."

De Fransman Pierre Everaert, en de Belgen Frans Brands en Michel van Aerde waren de andere metgezellen. Van Espen: "Die Belgen reden tegen elkaar, dat was altijd hetzelfde. Op het laatste klimmetje, een paar kilometer voor de finish, demarreerde ik. Leo beschermde mijn vlucht."

Razendsnel pakte hij 39 seconden voorsprong. Onbedreigd ging gleed hij in Châteaulin over de streep. Van Dongen mocht nog wegrijden voor de tweede plaats. Van Espen: "Pellenaars bazuinde later rond dat hij die overwinning had gepland. Maar dat was helemaal niet zo. Ik wist van niets, ik was gewoon mee met de kopgroep."

Van Espen had Felice Gimondi net niet uit de gele trui gereden. De Italiaan zou de Tour van 1965 ook winnen. Van Espen gaf na een zware val op in de bergen. Hij rijdt nog steeds veteranenwedstrijden.
Eén van de laatste artikelen die ik over Cees op het internet kon vinden dateerde uit 2012 waaruit bleek, dat hij toen nog in goede gezondheid was en nog regelmatig als 74 jarige trainingstochtjes maakt van 80/100 km. In 2016 werd hij tijdens een spaciaal avondje ter gelegenheid van de Giro d'Italia in Arnhem nog even in het zonnetje gezet, zoals uit bijgaande You Tube beelden blijkt.

[www.youtube.com]

Frederik D. 03 juli 2016 08:41
Mooi opwarmend en verwarmend stukje, Cecchini.
Massimo 03 juli 2016 08:51
Prachtig verhaal om te lezen, graag de hele Tour volhouden en dan bundelen.
ton duk 03 juli 2016 08:52
Ik wacht nu al op een Rustdag eigenlijk
gr
Slimmerd 03 juli 2016 09:04
Cecchini, heerlijke stukjes, zou je alleen voortaan in de echte openingspost ook de starttijd kunnen vermelden?
Fanny 03 juli 2016 10:02
Mooi stukje onvervalste wielerhistorie !
Prachtig geschreven en zoals Massimo schrijft graag als het kan de hele tour een klein historisch wielerverhaal bij elke etappe of paar etappes.
Frederik D. 03 juli 2016 10:29
Ja, Massimo,

Cecchini moet dit volhouden, zijn stukjes her en der herschrijven zodat het nog mooier wordt, en bundelen. Die persoonlijke toetsen zijn heel mooi.

Doet me denken een beetje aan Jean Nelissen toen hij op latere leeftijd terugblikte. Jean Nelissen op zijn best, vond ik.
Olano 03 juli 2016 11:04
Mooi verhaal weer! Op deze manier worden de mooie verhalen in stand gehouden!

En die foto van die drie, wat een schitterend plaatje! Neem de tijd en kijk eens goed naar de shirtjes (zakjes voorop met knoopjes!), de petjes, de broekjes, die koppies, werkelijk echt een prachtige kleurenfoto!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/07/2016 11:08 door Olano.
Bromertà 03 juli 2016 11:19
Cecchini neemt je mee naar achtergebleven verhalen uit de oude doos, wielrenners uit de vergetelheid, nostalgie van de hoogste orde: hoe het leven van een renner in een paar zinnen voorbij is gevlogen. Vooral mooi ook om te vernemen dat de oude Cees van Espen z'n tweewielerliefde zo trouw is gebleven.

Terug naar vandaag, waar Kelderman fris en met veel zin misschien, tegen vele verwachtingen in, toch iets gaat doen wat velen niet voor mogelijk houden. Die goede benen van de TdS zouden wel eens ... Een beetje supercompensatie doet wonderen.

Ook goed om te weten dat "Contador niet naar huis hoeft."
Pyama 03 juli 2016 11:33
Zullen we het eens over de etappe van vandaag hebben ipv over de oudheid?
Het lijkt mij wat zwaarder dan iedereen denkt.
Prikdude 03 juli 2016 11:48
Zullen we het eens over iets anders hebben dan wat jullie boeit en mij niet: namelijk dat ik iets zie in deze etappe dat iedereen niet ziet.

Die baskische snurkharlekijn toch.
Prikdude 03 juli 2016 11:59
Nog even terug naar gisteren. Zie nu, in de 83e herhaling pas, dat Cavendish gewoon veel langer uit de wind zit dan Kittel. Die laatste en Sagan rijden beiden vrijwel de gehele sprint met de snuit in de wind, Cavendish gloept er uit. Als Kittels treintje beter kadeggedengt zal er weinig aan te doen zijn.

Vandaag iets gedetailleerder:

Edit: [imgeenplaatje]procyclingstats en de bespottelijke wegen om kopiëren te verhinderen uit hilarisch valse 'copyright rechten' voorkomen een plaatje hier want ik ben veel te lui om het elders te vinden[/imgeenplaatje]

Ok vooruit (PCS, addergebroed):



Als Ruffoni in een 11% zware proloog van 600 meter 4e kan worden dan zouden renners als Coquard en Matthews op dat stuk van 10.5% (500 meter?) ook even door moeten kunnen puffen en dan sprinten ze mee om de zege. Maar in de uitslag van de Mur de Bretagne van vorig jaar (waar het zware stuk een kilometer bedraagt) is geen sprinter te bekennen..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/07/2016 12:04 door Prikdude.
Cecchini 03 juli 2016 12:02
Was het vergeten Slimmerd (bij de eerste etappe wel gedaan, dus het is geen onwil). Het staat er inmiddels bij. Houd me scherp !
Pyama 03 juli 2016 12:10
Anders vergelijk je een proloog van 600 in Oostenrijk met een Touretappe van 183 kilometer?
Overigens niets tegen de namen die je noemt. Het zal erg van koersverloop (smalle weggetjes) en daadwerkelijke zwaarte van de klim afhangen. Waarschijnlijk een mooie mix van goed klimmende sprinters, goed sprintende klimmers en punchers.
D. Marrage 03 juli 2016 12:32
Quote

Als Ruffoni in een 11% zware proloog van 600 meter 4e kan worden dan zouden renners als Coquard en Matthews op dat stuk van 10.5% (500 meter?) ook even door moeten kunnen puffen en dan sprinten ze mee om de zege
Je vergeet de tegenstanders van respectievelijk Ruffoni en Coquard/Matthews met elkaar te vergelijken.
Heisenberg 03 juli 2016 13:08
Vegard Breen (Fortuneo-Vital Concept), Cesare Benedetti (Bora-Argon 18), Jasper Stuyven (Trek-Segafredo) en Paul Voss (Bora-Argon 18).
PVW 03 juli 2016 13:34
Is dit nu de werkelijke starttijd geweest? Ik lees overal 13u.
Slimmerd 03 juli 2016 14:01
Shinzawai 03 juli 2016 14:02
Nog kans op waaiers vandaag?
Brieske 03 juli 2016 14:18
een Japanner die om waaiers vraagt?!? Als iemand die kan regelen ... ... ..

Groet
Curzio 03 juli 2016 14:37
Contador weer betrokken bij valpartij, leek wat in het midden van het peloton en zonder erg. Maar voor de moraal zal het niet bevorderlijk zijn.
Heisenberg 03 juli 2016 16:58
Saaie etappe, maar wordt nu ineens toch leuk / spannend.
Stuyven, Breen en Voss hebben nog 2'40 op 14 km.
Pakt straks niet Van Avermaet, maar Stuyven heet geel?
Pyama 03 juli 2016 17:02
Waar zijn Tony Martin en Vakoc?
zumsteg 03 juli 2016 17:02
Nog 14 km, de voorsprong is 2:43.

In de laatste 11 km is er 52 seconden afgereden,
de 7 km daarvoor 20 seconden,
de 8 km daarvoor 1:05,
de 10 km daarvoor 45 seconden,
de 10 km daarvoor 15 seconden.

Gaan ze het redden?

Benedetti is er al een tijdje af. Voss, Breen of Stuyven nog op kop.
Pyama 03 juli 2016 17:05
Achter breekt het flink.
Heisenberg 03 juli 2016 17:06
Nu volle bak koers in het peloton, maar wel erg laat. Stuyven gaat de rit winnen, denk ik.
zumsteg 03 juli 2016 17:07
Nog 8.5 km, nu op het stuk van 1.3 km aan 4.6%, voorsprong nog 2 minuten, Stuyven stuift ervandoor.
Pyama 03 juli 2016 17:07
Het kan nog als Martin nu doortrekt en Stuyven geen Kuurne benen heeft.
Pyama 03 juli 2016 17:10
Orica trouwens ook niet slim bezig.
Heisenberg 03 juli 2016 17:10
Fantastisch voor Stuyven en ook mooi dat de aanvallers beloond worden.
Heel veel ploegen mogen zich vanavond achter de oren krabben (verzuimd mee aan te vallen of verzuimd tijdig te achtervolgen).
zumsteg 03 juli 2016 17:12
Op 4.5 km van de finish een lekke band voor Porte, geen Bike-exchange in de buurt dus een wiel van de neutrale wagen.
Pyama 03 juli 2016 17:13
Dat is best voorbarig
zumsteg 03 juli 2016 17:14
Aan de voet van de klim 1:08 voorsprong voor Stuyven, gemeten met mijn smartphone, van hetzelfde type als die van Jose.
zumsteg 03 juli 2016 17:16
35 seconden op 2 km vd finish.
zumsteg 03 juli 2016 17:18
8 seconden op de top
Fcdh 03 juli 2016 17:21
Mooie finale en super winnaar.
zumsteg 03 juli 2016 17:23
Sagan voor Alaphillipe en Valverde, Contador op 47 seconden, Porte op 1:47. Zeer sterk gereden van Kreuziger, hij heeft ook Contador op achterstand gereden.
MarcoV 03 juli 2016 17:24
mooie rit.
Rijdt er eindelijk eens een ploegmaat voor Sagan, krijg je dat ...

Porte met een hele slome mecanicien en hij leek zelf vervolgens meteen de weg kwijt; zo win je nooit een grote ronde ...
zumsteg 03 juli 2016 17:24
1. Sagan
2. Alaphilippe
3. Valverde
4. D. Martin
5. Matthews
6. Kelderman
7. Gallopin
8. Van Avermaet
9. Mollema
10. Froome

Netjes van Kelderman.
Andere Peter 03 juli 2016 17:24
Kelderman en Mollema goed.

Voor de implosieve (nou ja, drinking smiley ik zocht naar het tegendeel van explosieve) Ten Dam is dit natuurlijk helemaal niets.
Heisenberg 03 juli 2016 17:29
Inderdaad, de zwaarte van de finale onderschat.
Curzio 03 juli 2016 17:29
Contador komt echt op het tandvlees binnen. Die gaat woensdag ook nog tijd verliezen. Hopelijk hersteld hij zodat hij in de tweede week en de derde week kan gaan aanvallen.
MarcoV 03 juli 2016 17:29
al flink deel van de rituitslag op letour, beetje tijdverlies ook voor Nibali en Pinot
rustdag 03 juli 2016 17:30
Tom paar dagen geleden gevallen. last van bovenbeen
Carlos Danger 03 juli 2016 17:33
Cero Cinco gaat 'em niet uitrijden dit jaar.
Cyclad 03 juli 2016 17:55
Prachtige finish. 400 meter te ver voor de heel goede Stuyven. Sagan die niet wist dat hij won, omdat hij dacht dat er nog 2 man voor hem reden smiling smiley
Wat een prachtige kerel is hij toch.
Pinot en Nibali wat ondermaats, Contador (logisch) en Porte (pech) al veel tijd verloren. Ook Majka en Poels als luxe berghelpers al op behoorlijke achterstand.
Miquel1983 03 juli 2016 18:08
Dumoulin sprintte niet mee maar zat wel in eerste groep (geen tijdsverlies). Vuillermoz schijbaar niet zo goed als vorig jaar, want hij wordt 33e op 15 seconden. Poels weer op bijna 2 minuten, terwijl Landa en Henao wel in voorste groep zaten (Thomas op 22 seconden). Mocht Froome iets overkomen, dan heeft Poels zich alweer dermate op achterstand laten rijden, dat hij dan nog steeds kan blijven knechten.

Tijdsverlies van Pinot is inderdaad opvallend. Wat Nibali betreft, neem ik aan dat hij zich (na de Giro) niet specifiek op klassement van de Tour gaat richten.
Tinuz 03 juli 2016 18:16
Lekker voor Kelderman dat ie mee kon doen met de voorsten.
Cyclad 03 juli 2016 18:27
Poels' rol is duidelijk: erg belangrijk zijn voor Froome in de bergen. Als er iets met Froome gebeurt zijn Landa en Henao de "overpakkers", dat lijkt me op basis van antecedenten ook wel terecht. Vergeet alsjeblieft Poels in de rol van klassementsman
PVW 03 juli 2016 18:49
Navarro kan zn klassementsaspiraties ook al wel inpakken. Kunnen ze zich daar nu helemaal 100% op dagsucces gaan richten.
valse trage 03 juli 2016 19:01
Poels, Izagirre, Majka schikken zich duidelijk in de rol van helper en sparen. Wat betreft Nibali nog even afwachten... Pinot inderdaad wat ver.
Walnoot 03 juli 2016 19:07
Met Jeannesson en Navarro hebben ze daar twee mannen die prima vanuit de aanval een klassementje kunnen rijden. Dat is ook de enige manier waarop ze het zouden kunnen, dus geen man overboord, lijkt me.
Eazster 03 juli 2016 19:07
Het was een zeer leuke finale vandaag. Veel goede Nederlanders (Slagter,Mollema en Kelderman) en beetje pech voor Slagter en Mollema zelfs nog.
Als Slagter niet had aangevallen,had het waarschijnlijk stil gevallen,een nummertje opofferingsgezindheid om eens te testen dus maar.
Alaphillipe weer 2e ,die fieststuren hebben wat te verduren. Het blijft een genot om die oerkracht van Sagan zo tekeer zien gaan.

Jammer ,maar verdienstelijk gereden van Stuyven ,ook echt oerkracht. Hij vond zijn waterloo op een parcours dat eigenlijk niet het zijne is.
ton duk 03 juli 2016 20:23
Mooi staaltje collegialiteit zag ik op een hellingkje zo'n 60 km voor de finish
Henderson die links ( Morkov) en rechts ( Bennett) van duwtjes voorzag om nog ff mee in het peloton te kunnen
HULDE !!

gr
Pyama 03 juli 2016 20:27
predator 03 juli 2016 20:36
Heisenberg Schreef:
-------------------------------------------------------
> Fantastisch voor Stuyven en ook mooi dat de
> aanvallers beloond worden.
> Heel veel ploegen mogen zich vanavond achter de
> oren krabben (verzuimd mee aan te vallen of
> verzuimd tijdig te achtervolgen).

Ok
Curzio 03 juli 2016 20:40
Vooralsnog denk ik dat er van afstappen geen sprake is, hij heeft al vaker doorgefietst met kwetsuren. Alleen toen met dat scheenbeen stapte hij af maar dat zag je eigenlijk direct al aan de lichaamstaal.
De vraag is natuurlijk wel of hij in het klassement nog een rol kan spelen. Zeer spijtig dat nu net een van de drie renners valt die het meest belangrijk zou zijn voor de spankracht in deze Tour.
Bromertà 03 juli 2016 22:49
De cijfers van Wilco Kelderman ( 65kg ) op de slotklim:



Time 5:24
Speed 33.1km/h 58.3km/h
Cadence 99 120
Heart Rate 180 bpm 186 bpm
Power 490W 855 W VAM 1687 Elev Diff 152m

P/kg = 7,54 w/kg
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen