Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

103e Tour de France 5e etappe van Limoges naar Le Lioran over 216 km

Gepost door Cecchini 
Cecchini 05 juli 2016 23:07




vertrektijd 11.35 uur verwachte aankomsttijd 17.15

Klassement na 4 etappes



1. SAGAN Peter 32 TINKOFF 20h 03' 02''
2. ALAPHILIPPE Julian 182 ETIXX-QUICK STEP 20h 03' 14'' + 00' 12''
3. VALVERDE Alejandro 12 MOVISTAR TEAM 20h 03' 16'' + 00' 14''
4. BARGUIL WARREN 111 TEAM GIANT-ALPECIN 20h 03' 20'' + 00' 18''
5. FROOME Christopher 1 TEAM SKY 20h 03' 20'' + 00' 18''
6. KREUZIGER Roman 36 TINKOFF 20h 03' 20'' + 00' 18''
7. QUINTANA Nairo 11 MOVISTAR TEAM 20h 03' 20'' + 00' 18''
8. ARU Fabio 21 ASTANA PRO TEAM 20h 03' 20'' + 00' 18''
9. MATTHEWS Michael 207 ORICA-BIKEEXCHANGE 20h 03' 20'' + 00' 18''
10.ROLLAND Pierre 81 CANNONDALE DRAPAC TEAM 20h 03' 20'' + 00' 18''

Cecchini 05 juli 2016 23:36
Hans Dekkers winnaar 19e etappe Tour de France 1952 (Pau - Bordeaux)



Bij het zoeken naar info over de winst van Hans Dekkers in de 19e etappe van 1952 kwam ik bij het intikken van de naam van Hans Dekkers meer hits tegen over een wielrenner, die geboren is in 1981 en als amateur de zeges in verschillende etappe koersen aaneenreeg en net als nu Dylan Groenewegen de hoop van de wielerminnend Nederland was om weer eens een rol te gaan spelen in de massasprints in Grote Rondes. Nou deze Dekkers heeft uiteindelijk nooit aan een grote Ronde deelgenomen en zijn carriere is uiteindelijk als een nachtkaars uitgegaan.

Het opmerkelijke is dat de Hans Dekkers die ik zocht niet meer exposure op het internet heeft, want deze Hans is namelijk de eerste Nederlander in een lange rij van Nederlandse wielrenners geweest die in Bordeaux de etappe zege opeiste. Als in Nederland wordt gesproken over Bordeaux dan wordt er gedaan alsof er nooit een niet Nederlandse renner als winnaar in Bordeaux over de streep is gegaan, een eer die ook altijd Alpe d'Huez al decennialang ten onrechte ten deel valt.

In het jaar dat Dekkers de etappezege in Bordeaux op zijn naam bracht (hij werd dat jaar ook Nederlands kampioen) was Fausto Coppi oppermachtig. Hij eindigde met bijna een 1/2 uur voorsprong op nummer Stan Ockers, zijn eeuwige rivaal Gino Bartali werd 4e op meer dan 35 minuten. In de volgende bewegende beelden zijn de zege van Dekkers en de superioriteit van Coppi vereeuwigd.


[nos.nl]



[nos.nl]

Bij het onderzoek naar historische info over Nederlandse renners uit het tijdvak waarin Hans Dekkers kom je altijd de onvermijdelijke Kees Pellenaars tegen, die als een Capo di Tutti Capi het Nederlands wielrennen in de jaren vijftig/zestig in zijn houdgreep hield. In een publicatie van Benjo Maso (die veel onderzoek heeft gedaan naar de wielergeschiedenis) kwam ik o.m. de naam van Hans Dekkers tegen die destijds met andere ploegmaten in opstand kwam tegen de malversaties van "den Pel", die het start- en prijzengeld van zijn discipelen altijd in eigen zak stak.



Hans Dekkers is slechts 5 jaar professional geweest en stopte in 1955. Hij werd in 1951 ook al Nederlands kampioen voor Wim van Est en Wout Wagtmans. Na zijn wielercarriere ging Dekkers het leger in en overleed al op 56 jarige leeftijd.





2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2016 01:10 door Cecchini.
Tinuz 05 juli 2016 23:52
Hans Dekkers, inderdaad de bekendste is de onbekende Hans Dekkers uit 1981...

Ik verwacht wel enig spektakel in deze etappe. Met Sky die gaat controleren.
Johan 05 juli 2016 23:55
Strijd om de etappe, de bollen en de gele trui, dat gaat ontploffen!
Eazster 06 juli 2016 00:25
Prachtig die polygoon Journaalbeelden. Opvallen hoe er bijvoorbeeld niet van achter uit het wiel word gedemareerd of gesprint. : "Vanaf 3 km van de streep neemt Dekkers de kop om hem niet meer af te staan" .En Maestro Koppi die bejubeld over de streep komt zonder zelf te juichen. Wat een poseurs tegenwoordig (met hun Jezus is crucified poses op de fiets) eigenlijk,maar dat is eigenlijk wel ook juist weer mooi dat hoort bij deze tijd.

Morgen toch een heerlijke finale ,met 4 klimmen in de laatste 40 km.Dat moet haast wel mooie aanvallen opleveren. Mannetje of 30 die dicht bijeen finishen denk ik zo...,maar het lont van het vaatje buskruit van de klassmentsmannen in het peloton zal worden aangestoken . Waarschijnlijk door Bardet of Pinot en dan afgemaakt door Alaphillipe,Martin of Valverde of waarom niet (optimistisch) een kelderman ,die dit goed kan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2016 00:25 door Eazster.
Luijt 06 juli 2016 00:43
Pas de Peyrol. Geen fijne col om op te fietsen. Had wat mij betreft 1e categorie mogen krijgen.
Carlos Danger 06 juli 2016 01:02
Poupou verdient wel een knappere ronde-miss.
lodjan 06 juli 2016 07:43
Eazster Schreef:
-------------------------------------------------------. Opvallen
> hoe er bijvoorbeeld niet van achter uit het wiel
> word gedemareerd of gesprint. : "Vanaf 3 km van de
> streep neemt Dekkers de kop om hem niet meer af te
> staan" .

Hij komt alleen aan, dus 'neemt de kop door een demarrage'.


> En Maestro Koppi die.....

Je bedoelt Coppi? Koppi is een prikker.
Ossegal 06 juli 2016 08:16
Misschien fijn om ook even de beklimmingen ergens te zeggen. De eerste 3:

Km 16.5 - Côte de Saint-Léonard-de-Noblat 1.7km, 5.2% - category 4
Km 142.5 - Côte du Puy Saint-Mary 6.8km at 3.9% - category 3
Km 173.5 - Col de Neronne 7.1km at 3% - category 3

en dan komt nog:


Km 185.0 - Pas de Peyrol (Puy Mary) (1 589 m) , 5.4km at 8.1% - category 2
Km 201.5 - Col du Perthus (1 309 m), 4.4km at 7.9% - category 2
Km 213.5 - Col de Font de Cère, 3.3km, 5.8% - category 3

Dat zijn 1000 hoogtemeters in het slotstuk (en de Col de Neronne ligt ook nog eens vlak voor de Pas de Peyrol). De laatste heuvel is wel de makkelijkste van de 3, ook qua steilte.
Hoentie 06 juli 2016 08:26
De renners gaan erover beslissen of ze Sagan, van Avermaet enz mee willen nemen. Gaan ze en groupe over Peyrol en Perthus, dan zie ik de klassieke types meedoen in Le Lioran.

Ik zie Sagan dit 'gewoon' winnen eigenlijk.
El Chaba 06 juli 2016 09:10
Vergeet het maar.
Johan 06 juli 2016 09:11
Dan moet Sagan het wel controleren natuurlijk, en daar gaat niemand hem bij helpen.
En wil Tinkoff dat wel met het oog op Contador?
Het zou me erg verbazen als er hier om de dagzege in een groep gesprint gaat worden.
Ik verwacht late vluchters die wegblijven.
Bromertà 06 juli 2016 09:27
Kelderman klinkt als een naam om de poort naar het vage vuur te gaan openen; een beetje doorblazen in een helse tocht. "We zijn begonnen." ( bijna toch ) Hoe's't weer eigenlijk?
Clavan 06 juli 2016 09:55
Miquel1983 06 juli 2016 10:33
Ik verwacht dat een hoop renners vandaag in de vlucht van de dag willen zitten, omdat er veel te winnen valt. Lijkt me een mooie kans voor Dumoulin, mits hij de ruimte krijgt. Verder zullen mannen als Alaphilippe en D. Martin zich er niet nog eens af willen laten sprinten door Sagan. Mocht een kopgroep ver vooruit zijn, dan zullen de klassementsrenners gewoon in strak tempo omhoog rijden, maar anders verwacht ik vuurwerk uit peloton voor ritwinst. Tinkoff heeft vandaag het meest te verliezen, met de gele trui van Sagan en de gehavende Contador. Benieuwd hoe die ploeg daarmee om gaat.
Aerts 06 juli 2016 11:09
Wie verwachten jullie in de kopgroep?
Types die al op achterstand staan zoals: G. Bennet, de Gendt, Navarro, Anacona, Fuglsang en Albasini.
Of de types die de gele trui willen pakken voor een paar dagjes: Dumoulin, Pantano, Pauwels, Vuillermoz, jvdb en gallopin?

Ach we zullen het zo wel weten.
Massimo 06 juli 2016 11:18
Ga jij nou stiekem tips vragen voor VOS? winking smiley
tvm 06 juli 2016 11:46
Ik ben erg benieuwd of Etixx(ritwinst of geel voor Alaphillipe of D. Martin) dan wel Sky(Contador op achterstand zetten) het tempo op gaat voeren. Tinkof gaat dat sowieso niet volle bak doen met het oog op Sagan in de sprint en Contador schade beperken.
Heisenberg 06 juli 2016 12:16
VAN AVERMAET, Greg (BMC), PAUWELS, Serge (DDD), SICARD, Romain (DEN), GAUTIER, Cyril (ALM), GRIVKO, Andriy (AST), DUCHESNE, Antoine (DEN), HUZARSKI, Bartosz (BOA), VACHON, Florian (FVC), MAJKA, Rafal (TNK)

Andriy Grivko (Astana), Rafal Majka (Tinkoff), Cyril Gautier (AG2R-La Mondiale), Greg van Avermaet (BMC), Serge Pauwels (Dimension Data), Bartosz Huzarski (Bora-Argon 18), Thomas De Gendt (Lotto-Soudal), Romain Sicard (Direct Energie) and Florian Vachon (Fortuneo-Vital Concept)

Helaas geen Nederlanders bij deze sterke kopgroep. Benieuwd wie gaat achtervolgen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2016 12:17 door Heisenberg.
Prikdude 06 juli 2016 12:30
Sky, die hadden niks beters te doen vandaag. Etixx is dankbaar.
Prikdude 06 juli 2016 12:31
(verschil 5'40)
Miquel1983 06 juli 2016 12:34
Het wordt wel een beetje saai zo, met die standaard tactiek van Tinkoff om Majka zich ruim op achterstand te laten rijden in het klassement en dan weer een etappe en bolletjestrui binnen te halen. Hopelijk zijn de klimmetjes dermate kort dat de anderen nog kunnen aanklampen.

Ik kan me overigens moeilijk voorstellen dat Ettix dit zomaar laat gebeuren, met een uitgelezen kans op ritzege voor Alaphilippe en Martin.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2016 12:38 door Miquel1983.
zumsteg 06 juli 2016 12:52
Etixx heeft niet de ploeg om de laatste 36 kilometer te controleren. Dus als ze vandaag de hele dag op kop rijden en er rijden op de klimmetjes renners weg hebben ze vandaag niks en morgen zware benen in de sprintvoorbereiding.

Ik hoop dat Valverde en Nibali vandaag wat gaan proberen, bergop en bergaf. Hoop alleen dat dat niet teveel ten koste gaat van Contador. Sky en Froome moeten juist in dit soort etappes getest worden.
Prikdude 06 juli 2016 13:01
En zetten ze er wellicht ook nog het risico tegenover dat Sagan een kansje heeft om te overleven en in deze rit dan al de strijd om het groen op slot gooit? Of zijn ze daar bij Etixx niet mee bezig?

Het is enkel Rowe die rijdt en daarachter de hele Tinkoff ploeg. De 9 zijn waarschijnlijk gaan vliegen - al stabiliseert de voorsprong nu rond de 6 minuten.
Heisenberg 06 juli 2016 13:17
Voor België een fantastische kopgroep, al is de winstkans dankzij Majka niet heel groot. De kans op geel is wel een stuk groter met goede kansen voor Van Avermaet en Pauwels en Sicard en Gautier als concurrenten.

Sky houdt het gat onder 7 minuten, dat biedt perspectief. Ik hoop dat Sky steun gaat krijgen van bijvoorbeeld Etixx, Katusha, Orica of Movistar. En dan hopen dat Dumoulin, Mollema of Kelderman daar dan van profiteert.
Aerts 06 juli 2016 13:24
@massimo.
Ik zit alleen op unibet, dus voor gouden tips kan er altijd over de verdeling gesproken worden winking smiley .

Maar het is een mix geworden. Ach ja, morgen weer een dag om het geel te pakken in de ontsnapping. Dus misschien gokken de ploegen die niet mee zitten wel goed. Toch had ik graag een Lindeman en Slagter meegezien. Al is het alleen maar voor mijn chauvinistische gevoelens aan te wakkeren en een voor mezelf goede reden te geven om eerder te stoppen met werken.
Maargoed, dan maar hup Pauwels!
Vittal 06 juli 2016 13:48
Kopgroep valt nu al uit elkaar. De kansen dat ze het nu gaan redden tot het eind wordt nu wel klein...
JvR 06 juli 2016 13:50
Zitten er te veel renners mee die niet meedraaien?
Kuiperberg 06 juli 2016 13:54
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Poupou verdient wel een knappere ronde-miss.

Kunnen ze die rondemissen van de Ronde van Zwitserland niet even ophalen ?
Heisenberg 06 juli 2016 14:04
Van Avermaet, De Gendt, Grivko
Zes achtervolgers op 28"
Peloton op 6'20

Het ziet er zo minder uit voor de kansen van de aanvallers.
Wanny 06 juli 2016 14:11
Peloton nu op 9 minuten van de 3. Nog 100km. Dat kunnen ze nog weleens houden.
JW 06 juli 2016 14:12
Ik kan me niet voorstellen dat ze de winnaar van de TA zo'n grote voorsprong gaan geven....
Lobsen 06 juli 2016 14:16
Lobsen 06 juli 2016 14:20
1:10 naar eerste achtervolgers, met Majka. 10:48 naar peloton
Wanny 06 juli 2016 14:21
Als er nog iemand wat wil in het peloton, moet er toch vaart gemaakt worden
Lobsen 06 juli 2016 14:23
1:16 en 11:05 nu
Sub Culture 06 juli 2016 14:27
Ga er pas gerust in zijn als de voorsprong 20 minuten is met nog 50 km te gaan.
Peloton kan nog 'makkelijk' tijdig de kloof dichten, zeker in het slot op de beklimmingen vliegen de minuten er zo af.

BMC, Lotto en waar de fuck die Grivko ook voor rijdt gaan in elk geval al niet helpen in de achtervolging.
Wanny 06 juli 2016 14:35
12 minuten op minder dan 90 km gaan ze niet meer dichtrijden op 3 goeie renners.
Arsimo 06 juli 2016 14:36
Lobsen 06 juli 2016 14:38
Sky zet wat meer mannetjes op kop
Wanny 06 juli 2016 14:39
De Greg in het geel.
Andere Peter 06 juli 2016 14:39
Euhhh... wie heeft er eigenlijk belang bij het terughalen?
Wanny 06 juli 2016 14:40
Niemand, maar voor de kijker zou het leuk zijn als er wat strijd kwam om de ritzege en het klassement.
JW 06 juli 2016 14:43
Goeie vraag.
Als iemand De Gendt in staat zou achten tot een Pereirootje ?
Lijkt me niet.
JW 06 juli 2016 14:44
Parijs is nog ver...
Wanny 06 juli 2016 14:45
De parcoursbouwer had hier ook op wat anders gehoopt denk ik...
Eindhovuh 06 juli 2016 14:46
Etixx met Alaphillipe en Martin?
Katusha met Rodriquez?
Lampre met Rui Costa?
Orica met Gerrans?
etc.

Maar goed blijkbaar vinden ze het niet belangrijk genoeg. Zonde.
Vortax 06 juli 2016 14:47
Pff jammer dit. Krijgen we waarschijnlijk een saaie finale in het peloton.
Kuiperberg 06 juli 2016 14:48
Belgen zijn helemaal happy. Greg in het geel, dat lijkt bijna niet mis te kunnen gaan. Sky vindt het wel best, evenals Tinkoff.
Prikdude 06 juli 2016 14:50
Dat Etixx niet onverdeeld op Alaphilippe en D. Martin gokt is het grootste probleem. Denk dat Lefevere wel even met de pet is rond gegaan achterin maar de rest iets van had van jullie kunnen het ons doen.

Met oog op het slopen van Sky zijn dit wel aardige ontwikkelingen.
Andere Peter 06 juli 2016 14:52
Aardige pogingen. Maar géén van die renners is hier een zo zekere etappewinnaar dat het loont om op dit loodzware parcours je hele ploeg over de kop te rijden.
Andere Peter 06 juli 2016 14:53
Euh?? Sky is juist spekkoper. Het geel nog een tijdlang afstaan aan een andere ploeg.
Heisenberg 06 juli 2016 14:57
Dit moet een heerlijke etappe zijn voor de Belgische wielerfan. Helaas ben ik dat niet, want ik vind er niets aan zo. Er zijn niet veel Nederlanders die op een parcours als dit Van Avermaet en/of Majka aankunnen, maar had het toch een stuk leuker gevonden als er één van 'ons' mee was.
Johan 06 juli 2016 14:57
Zeker de meest labbekakkerige start van de Tour in jaren.
Een groot slaapfestijn.yawning smiley
JW 06 juli 2016 14:58
Nog 75 km.
13'30" voor de koplopers.
Achtervolgers op 2 min.

En een valpartijtje in het peloton. Dat zal niet de laatste zijn.

Op zich lijkt me nog heel veel mogelijk.
Zelfs een winnaar uit het peloton.
Maar die kans wordt nu toch wel snel kleiner.
Prikdude 06 juli 2016 15:00
Ja lekker, zo zonder geel. Geen verantwoordelijkheid en niet op kop te hoeven rijden. Oh wacht...
Heisenberg 06 juli 2016 15:02
Overigens staan de nummer 13 uit de Tour van vorig jaar (Pauwels) en de nummer 15 uit de Vuelta van vorig jaar (Sicard) straks ook 10 minuten voor alle klassementsrenners. Froome en Quintana zullen hier niet direct zenuwachtig van worden, maar renners als Frank en Mollema zouden dat wel mogen zijn.
Eazster 06 juli 2016 15:06
"Dit moet een heerlijke etappe zijn voor de Belgische wielerfan. Helaas ben ik dat niet, want ik vind er niets aan zo. Er zijn niet veel Nederlanders die op een parcours als dit Van Avermaet en/of Majka aankunnen, maar had het toch een stuk leuker gevonden als er één van 'ons' mee was".

Tja dit was een ideale kans, misschien eens een les trekken om vaker wat opportunistischer te fietsen voor die Nederlanders. Aanvoelen dat dit wel eens de dag kan zijn dat een grote groep mag lopen en zo niet jammer ,maar geprobeerd. Pauwels kan hier overigens weer een mooie voorgift pakken ,die die dan naar mij lijkt behoorlijk kan verdedigen.
Het lijkt een staaltje blufpoker om wie moet controleren. Sky & tinkoff vinden het prima .De rest Movistar en Astana voelen zich ook niet geropen en Etixx heeft gespeculeerd maar verliest ene kans voor Alaphillipe.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2016 15:08 door Eazster.
Tinuz 06 juli 2016 15:07
Het peloton laat zich als makke schappen door Sky mennen.
Eazster 06 juli 2016 15:10
Overigens wel erg sterk van de Gendt,van Avermaet en Grivko om zo door te blijven buffelen in dit tempo.
Prikdude 06 juli 2016 15:10
Arme Grivko...
Andere Peter 06 juli 2016 15:15
Ze delen natuurlijk graag die verantwoordelijkheid met een ploeg die het geel (een beetje) willen verdedigen.

Ik zie geen enkele wijze waarop dit gunstig is in het kader van Sky slopen, hetgeen jij schrijft. Die geven natuurlijk niet echt. Rijden daar uit veiligheid en een beetje voor de vorm. Wat ze nu doen is nauwelijks kopwerk te noemen. Er gaan dagen komen die zwaar tellen voor Sky, maar daar hoort deze dag niet bij. Die schrijven ze straks af als vrij gemakkelijk zonder schade overleefd en een strategisch voordeeltje erbij.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2016 15:17 door Andere Peter.
Sub Culture 06 juli 2016 15:16
Die gaat wegrijden, Greg en Thomas kijken naar elkaar en vogel is gaan vliegen.
Dan moet je overschakelen naar 'De Belg'.
Minutenlange klaagzang van Wuyts en De Cauwer die uitgerekend 2 van zijn pupillen vooruit weet.
Wanny 06 juli 2016 15:17
Eazster Schreef:
-------------------------------------------------------
> "Dit moet een heerlijke etappe zijn voor de
> Belgische wielerfan. Helaas ben ik dat niet, want
> ik vind er niets aan zo. Er zijn niet veel
> Nederlanders die op een parcours als dit Van
> Avermaet en/of Majka aankunnen, maar had het toch
> een stuk leuker gevonden als er één van 'ons'
> mee was".
>
> Tja dit was een ideale kans, misschien eens een
> les trekken om vaker wat opportunistischer te
> fietsen voor die Nederlanders. Aanvoelen dat dit
> wel eens de dag kan zijn dat een grote groep mag
> lopen en zo niet jammer ,maar geprobeerd. Pauwels
> kan hier overigens weer een mooie voorgift pakken
> ,die die dan naar mij lijkt behoorlijk kan
> verdedigen.
> Het lijkt een staaltje blufpoker om wie moet
> controleren. Sky & tinkoff vinden het prima .De
> rest Movistar en Astana voelen zich ook niet
> geropen en Etixx heeft gespeculeerd maar verliest
> ene kans voor Alaphillipe.

Was een mooi dagje voor Lindeman geweest om mee te zitten.
Arsimo 06 juli 2016 15:17
Wat, waarom, hoezo?
Eazster 06 juli 2016 15:21
Was een mooi dagje voor Lindeman geweest om mee te zitten.

Zeker. Maar ja Kelderman heeft graag z'n flesje water van hem?
Prikdude 06 juli 2016 15:30
Ik schrijf nergens dat ze nu gesloopt worden. Schrijf dat het aardige ontwikkelingen zijn (niemand geinteresseerd in de ritzege, de gele trui zelf stuurt een renner mee, achtervolgt niet en niemand helpt Sky met het dragen van de koers) met oog op het slopen (later in de ronde).

Denk ook niet dat Sky de huidige situatie catastrofaal vind maar als jij stelt dat Sky spekkoper is in een rit, waarin ze vooraf geen enkele verantwoordelijkheid leken te hebben, het geel nota bene in de ploeg was van een concurrent en nu (op een lint) moeten achtervolgen met een erg lastig slot voor de boeg, dan draai je werkelijkheid (iets teveel) om.
JW 06 juli 2016 15:49
Die Wuyts en De Cauwer die nu al klagen dat Grivko niet meer aan de leiding rijdt ?
Wanny 06 juli 2016 15:50
Grivko heeft ook geen reden om aan de leiding te gaan rijden. Gat is gemaakt en het klassement is voor hem al gedaan.
zumsteg 06 juli 2016 15:52
De Tour is tot nu toe net zo enerverend als het EK.
Wanny 06 juli 2016 15:53
Maak deze etappe 80 kilometer korter en het is waarschijnlijk een stuk enerverender.
Slimmerd 06 juli 2016 15:57
Nog 38km voor het koptrio, peloton op 11'24 met dank aan Movistar
JW 06 juli 2016 15:58
Prikdude 06 juli 2016 16:00
Movistar heeft het favorietentakenpaket overgenomen en lijken serieus gas te geven.
JW 06 juli 2016 16:03
Als Movistar zo doorrijdt is het nog de vraag hoe veel (of liever hoe weinig) de vluchters aan winst overhouden.

Voor de koplopers is Grivko blok aan het been geworden. En de achtervolgers lijken ook nog weinig dichterbij te komen.

Het is nog steeds 35 (lastige !) kilometers, en de voorsprong loopt zienderogen terug.
Prikdude 06 juli 2016 16:04
(het plotse rijden van Movistar is geen 'aardige' ontwikkeling is voor het belasten van Sky (doch wel voor de koers))
Vittal 06 juli 2016 16:04
De maximale voorsprong was 15 minuten met nog 70km te gaan, nu met nog 35 lastige kilometer is nog maar 10m30.
Wordt spannend!
Wanny 06 juli 2016 16:06
Dat is toch nog altijd zo'n 20 seconden per kilometer. En er zitten nog afdalingen in. Dan moeten ze serieus stil staan vooraan.
Slimmerd 06 juli 2016 16:09
Greg heeft aan een paar seconden genoeg.
Eindhovuh 06 juli 2016 16:11
Als je eerder was begonnen met achtervolgen is het niet gezegd dat je je hele ploeg moet opofferen. Dat zijn aannames.
En zekere overwinningen zijn er nooit, ook bij de topsprinters niet. Als een stuk of 3 a 4 ploegen 2 man mee laat draaien houd je ze binnen schootsafstand. Maar blijkbaar vinden ze dat niet nodig. Zonde.
Slimmerd 06 juli 2016 16:15
Vooraan heeft Grivko geparkeerd, de Belgen bijna boven. Voorsprong slinkt al tot 8'21 op het peloton, daar al Navarro, Chavanel en Gallopin gelost
JW 06 juli 2016 16:16
Zeker.
En hij maakt nog steeds grote kans het geel te halen.

Maar de manier waarop Movistar nu de gesel over de koers legt maakt alles toch onzeker.

In elk geval stevige uitdunning van het peloton.
Gallopin ook al afgehaakt,
Slimmerd 06 juli 2016 16:16
Jeannesson, Voeckler kunnen het tempo ook niet meer aan in peloton. Evenals Dumoulin, Tom.
Wanny 06 juli 2016 16:17
Wellicht probeert men Contador ook nog te elimineren voor het klassement vandaag.
Slimmerd 06 juli 2016 16:18
Sagan, Nibali en Fuglsang zijn eraf
JW 06 juli 2016 16:18
Op deze manier wordt het groepje favorieten voor de toptien wel heel snel kleiner.
Navarro, Nibali,...enz.
Vraag is natuurlijk ook of de koplopers dit vol kunnen houden.
zumsteg 06 juli 2016 16:19
Vittal 06 juli 2016 16:19
Dumoulin en Slagter zakken door het ijs.

Die zijn slechter dan ze zelf dachten vanochtend.
Wanny 06 juli 2016 16:19
Mollema en Kelderman er nog aan?
Slimmerd 06 juli 2016 16:20
Majka komt op 2'40 over de top met Pauwels, Huzarski en Gautier
Slimmerd 06 juli 2016 16:22
Landa moet er ook af met Slagter en Kiryienka, ook R. Costa met moeite
Slimmerd 06 juli 2016 16:23
Sepulveda ook eraf, Movistar geeft serieus gas.

Groep nog 25-30 renners groot, Alaphilippe nog met hangen en wurgen.
Kuiperinho 06 juli 2016 16:24
Poels weg. Er wordt gehakt gemaakt vandaag van het gros
Slimmerd 06 juli 2016 16:24
6'55 op de top verschil
JW 06 juli 2016 16:25
Kelderman zit er op de top van de Puy Marie nog bij.
Slimmerd 06 juli 2016 16:26
Nog 22 km voor de twee koplopers, De Gendt en Van Avermaet.
Arsimo 06 juli 2016 16:29
Tja, het is woensdag tenslotte.


(Zie hier voor wie dit niet snapt)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2016 16:30 door Arsimo.
Vittal 06 juli 2016 16:29
Contador lost in de afdalling
Eindhovuh 06 juli 2016 16:30
Zitten er nog Nederlanders bij?
PS: bedankt voor de updates!
Slimmerd 06 juli 2016 16:31
Ze zijn inmiddels bezig aan de Perthus, verschil is in de afdaling niet afgenomen.
Slimmerd 06 juli 2016 16:34
Mollema zien harken en las eerder JW dat hij Kelderman had gezien. Verder weinig beeld in de groep gehad
Slimmerd 06 juli 2016 16:34
Van Avermaet demareert nu weg bij De Gendt op 17km van de streep en 3km van de top.
Slimmerd 06 juli 2016 16:35
Op naar een rit, geel en de bollen spinning smiley sticking its tongue out
Kuiperinho 06 juli 2016 16:38
Frank, barguil, pinot, reichenbach, yates, mollema, contador, alaphilippe zijn de mannen achterin de groep als ik goed heb gekeken
Vittal 06 juli 2016 16:41
Ten Dam en Dumoulin wel erg slecht hoor. Die hadden nu nog wel in de 1e groep van 25 man moeten zitten.
Sub Culture 06 juli 2016 16:41
Anony opgenomen op spoedafdeling met priapisme.
Vittal 06 juli 2016 16:43
Movistar stopt de coup. Ze hebben gezien dat ze Contdor er bergop niet zomaar afkrijgen.

De voorsprong van Greg loopt zelfs weer iets op.
Slimmerd 06 juli 2016 16:44
Sky heeft overgenomen van Movistar dat het verschil tot 5'50 terugbracht, inmiddels weer naar 6'00. Alaphilippe harkt weer achteraan om bij te blijven.

Van Avermaet passeert nu de top, nog 14.5km
Arsimo 06 juli 2016 16:44
Sky nu aan kop van de groep. Gaan duidelijk minder hard dan Movistar. Gregs's voorsprong stabiliseert daardoor?
AK 06 juli 2016 16:45
Ze hebben ook gewoon hun eigen mannen opgerookt. Maar wel mooi dat ze nog een beetje oorlog hebben gemaakt.
diravi 06 juli 2016 16:47
Koekje voor Greg.
Slimmerd 06 juli 2016 16:49
Majka en Huzarksi op 3;17, daarvoor zitten nog wel Grivko en De Gendt (55'') die de eerste achtervolgers zijn op Greg van Avermaet.

Nog 10km voor de koploper.
Slimmerd 06 juli 2016 16:50
Peloton op 5'40 boven
Vittal 06 juli 2016 16:51
Porte, Van Garderen, Quintana, Froome, Aru, Kreuziger, Bardet, D. Martin zijn de klassementsrenners die het makkelijkst mee lijken te gaan.
Anony 06 juli 2016 16:51
Anony 06 juli 2016 16:52
Dit is zo hard genieten. Geweldig staaltje wielersport van een prachtige coureur.
Hangmat 06 juli 2016 16:54
Pauwels gevallen
Prikdude 06 juli 2016 16:56
Slimmerd 06 juli 2016 16:57
Greg van Avermaet is bezig aan de Font de Chère, dus minder dan 6km tot de finish.
Slimmerd 06 juli 2016 16:57
Met twee heerlijke motoren vertrokken tijdens de eetpauze en maakt het grandioos af!
Slimmerd 06 juli 2016 16:59
De Gendt volgt al op 1'52 als eerste achtervolger
zumsteg 06 juli 2016 17:02
Alleen Quintana en Valverde zaten er nog bij, Sky had nog Froome, Henao, Thomas en Nieve. Poels en Landa zijn er wel afgereden.
Slimmerd 06 juli 2016 17:04
Van Avermaet is boven, nog 2.5km tot de streep nu.

De Gendt trekt trouwens na de rit de bollentrui aan, heeft dan nog één of twee punten voorsprong op GvA.
rustdag 06 juli 2016 17:07
Kelderman rijdt gewoon voor het Klassement. anders kan je het toch niet verklaren
rustdag 06 juli 2016 17:07
Feli vlaamse vrienden #ok
Slimmerd 06 juli 2016 17:08
1. van Avermaet (met geel erbij)
2. de Gendt 2'34



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2016 17:10 door Slimmerd.
El Chaba 06 juli 2016 17:09
Hoppa, wat een crack die van Avermaet..!!!
Slimmerd 06 juli 2016 17:09
In peloton nu aanval met Bardet, Valverde, Quintana en Pinot
Slimmerd 06 juli 2016 17:10
Rodriguez sprint er nu heen, Contador en Frank lossen aan de achterkant
Hangmat 06 juli 2016 17:10
Slimmerd 06 juli 2016 17:10
De rest sluit ook weer aan
Arsimo 06 juli 2016 17:10
Echt knap. Ben benieuwd hoe lang hij het geel gaat houden.
Slimmerd 06 juli 2016 17:13
3. Majka 5'04
4. Rodriguez
5. D. Martin 5'07
6. Huzarski
7. Alaphilippe
8. Yates
9. Froome
10. van Garderen
11. Rolland
12. Porte
13. Rolland
14. Reichenbach
15. Quintana



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2016 17:18 door Slimmerd.
Slimmerd 06 juli 2016 17:14
Contador op 5'40
JW 06 juli 2016 17:18
Slimmerd 06 juli 2016 17:19
Ak:

1. van Avermaet
2. Alaphilippe 5'11
3. Valverde 5'13
4. Rodriguez 5'14
5. Froome 5'17
6. Barguil
7. Quintana
8. Aru
9. Rolland
10. D. Martin
11. Kelderman
12. van Garderen
13. Yates
14. Bardet
15. Mollema
16. Henao
17. JvdB 5'26
18. Kreuziger 5'28
19. Meintjes
20. Reichenbach
21. Pinot
22. Thomas 5'57
23. Frank 6'08
24. Pauwels 6'30
25. Contador 6'38



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2016 17:23 door Slimmerd.
Slimmerd 06 juli 2016 17:37
Dumoulin en Sagan zijn in ieder geval meteen in de spaarmodud gegaan na het lossen, gefinisht in de eerste echte bus op 23'45
Eindhovuh 06 juli 2016 17:40
Alles voor de olympische spelen. Tja.
Massimo 06 juli 2016 17:43
En dit was zeer waarschijnlijk het absolute hoogtepunt van de Belgische sportzomer, hoop dat ze allemaal hun videorecorders gebruikten en dan kunnen ze nog twee maanden rukken.
Miquel1983 06 juli 2016 17:46
Mooie en onverwachte overwinning van van Avermaet!

Verder valt me het sterke rijden van Valverde op. Als enige van de Giro top-10 in de 1e week van de Tour alweer in staat met de besten omhoog te gaan. Majka stelt teleur in de kopgroep, terwijl Nibali en Zakarin op bijna 14 minuten finishen. Sowieso opvallend dat Aru geen enkele knecht meer bij zich had. Ook bij Lotto-Jumbo en Giant-Alpecin zijn de knechten allen op grote achterstand gereden, incl Laurens Ten Dam.

Bij Lampre is nu duidelijk dat Meintjes de kopman is, want Rui Costa verliest veel tijd. Bij Cofidis zakken beide kopmannen (Navarro en Jeanneson) door het ijs. Katusha doet het goed, met zowel van den Broeck als Rodriguez in de groep met favorieten; Rodriguez dit jaar wel vor het klassement?

Landa en Poels moesten al vroeg lossen; Rob Harmelink vermoedde bij de NOS dat Froome een seintje had gegeven dat ze krachten konden sparen voor het hooggebergte.
Massimo 06 juli 2016 18:02
Even toch om die verhalen rond het optreden van sympathieke Pool Rafal Majka eens van een weerwoord te voorzien: hij rijdt hier niet voor een klassement, zware Giro in de benen en gaat hooguit voor een ritzege en wellicht de bergtrui, zijn belangrijkste doel nu is de OS
Tinuz 06 juli 2016 18:24
In zo'n gebald peloton - het niveau is in de breedte volgens mij nog nooit zo hoog geweest - wordt het dringen in de top 10.
De eindzege lijkt te gaan tussen Froome en Quintana.

Kelderman en Mollema zullen nog flink moeten aanpoten in elk geval. De andere hoop in bange dagen, Tom Dumoulin, is al door het ijs gezakt vandaag.
Miquel1983 06 juli 2016 18:39
Massimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Even toch om die verhalen rond het optreden van
> sympathieke Pool Rafal Majka eens van een
> weerwoord te voorzien: hij rijdt hier niet voor
> een klassement, zware Giro in de benen en gaat
> hooguit voor een ritzege en wellicht de bergtrui,
> zijn belangrijkste doel nu is de OS

Ik had in eerste instantie verwacht dat Majka de beste zou zijn van de kopgroep vandaag op dit terrein. 2 jaar geleden kwam hij ook uit de Giro en toen won hij 2 Tour-etappes in het hooggebergte. Maar volgens mij was dat wel in de 3e week van de Tour en het lijkt zo te zijn dat renners die na een Giro top-10 klassering de Tour gaan rijden, meestal pas richting de 3e week van de Tour in goede vorm verkeren.

Verder vind ik Majka een prima wielrenner.
Cyclad 06 juli 2016 18:39
Greg van Avermaet. wat een sportman en wat een absolute wereldtopper onder de wielrenners. Zeer fraaie zege, het komt hem toe. Zonder schroom aanvallen en keihard afronden, super.

Anony, mooi man!
JW 06 juli 2016 19:36
Dumoulin baalt dat kans op gele trui weg is na eerste bergrit

gepubliceerd: 06 juli 2016 18:51

Laatste update: 06 juli 2016 19:11



Tom Dumoulin maakte voor de Tour de France al duidelijk dat het klassement geen doel voor hem was, maar dat hij woensdag in de eerste bergrit direct bijna 24 minuten zou verliezen, was ook niet ingecalculeerd.

"Dit valt wel een beetje tegen, ik was niet zo goed als ik had gehoopt", aldus Dumoulin nadat hij op 23 minuten en 45 seconden van winnaar Greg Van Avermaet als 98e was gefinisht in skistation Le Lioran.

"Mijn benen waren niet goed, dus ik heb het bijltje er eigenlijk snel bij neergegooid. Op de lange klim op ruim veertig kilometer van de streep ging het al heel hard en voelde ik dat het niet mijn dag zou worden."

De 25-jarige Dumoulin reed vervolgens relatief rustig naar de streep. "Dit was nu een mooie dag om veel tijd te verliezen. Ik heb niet meer aangedrongen, maar in eerste instantie waren de benen er ook niet."

​De renner van Giant-Alpecin gaf toe dat het ook een beetje meespeelde dat hij door de grote voorsprong van de kopgroep kansloos was voor een etappezege en de gele trui.

"Het werd deze etappe al vrij snel duidelijk dat het doel om de gele trui te pakken niet alleen vandaag, maar ook in de rest van de Tour niet meer zal lukken. Dat was wel even balen. Het hele kleine kansje was in de eerste de beste rit dat het erom ging meteen weg."

Pyreneeën

Nadat Dumoulin gelost was, had hij alle tijd om na te denken over zijn plannen voor de komende dagen. "Wat moet je anders, hè?", glimlachte hij.

"Ik hoef nu niet meer aan het klassement te denken, maar ik had vooraf al gezegd dat alles daarvoor mee zou moeten zitten en dat deed het voor de Tour al niet met een valpartij en een beetje ziek zijn. En ook vandaag zat het niet mee."

"Maar ik sta nu wel op grote achterstand en ik denk dat er met het huidige klassement heel veel kansen zullen zijn voor ontsnappingen in de Pyreneeën."

Het peloton trekt vrijdag al het hooggebergte in voor drie etappes, dus Dumoulin weet dat hij snel zal moeten verbeteren om in de Pyreneeën een rol te kunnen spelen.

"Als ik in de ontsnapping zit, wil ik ook winnen, ik ga niet mee om met mijn kop in beeld te rijden. En om te kunnen winnen moet ik nog wel een stapje maken. Dus misschien probeer ik het over twee dagen, maar misschien ook pas over een week."

[nu/nl]
Eindhovuh 06 juli 2016 19:51
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2016 19:51 door Eindhovuh.
Eindhovuh 06 juli 2016 19:52
Clement solliciteert ook naar een contract op Wt niveau.
JvR 06 juli 2016 20:30
Hij rijdt toch al op Wt niveau?
Tinuz 06 juli 2016 20:40
Een etappezege zal al moeilijk genoeg worden voor Dumoulin.
En met deze vorm zal hij in de tijdrit ook geen potten breken.
Curzio 06 juli 2016 21:55
Snap alleen niet dat Kreuziger niet bij Contador blijft in dat laatste stukje. Als je absolute kopman zo lang overleeft dan moet je toch gewoon voor elke seconde strijden?
Curzio 06 juli 2016 22:10
Wuyts over Kelderman: "sierlijke figuur van een klimmende reiger".

Wuyts over Dumoulin: "de prins van de elegantie".

Boehaha. Misschien niet de man die bijnamen moet gaan verzinnen.
cyclingfreakske 06 juli 2016 23:08
onverwacht ???? helemaal niet. Ook niet bij de tegenstand... Grifko was de enge die je daar vooraan vandaag niet verwachte, wel eerder bij Aru..

Dit was de dag dat Van Avermaet met rood had aangestipt, voor de Tour.
winnen is nog wat anders, maar hij had 2x geluk : ze kregen veel ruimte, en hij had 2 serieuze renners mee in de vlucht op een parcours dat hem toch vrij goed ligt.
een dosis geluk en een bloedvorm realiseerden de winst.
zeer sterk nummertje.
cyclingfreakske 06 juli 2016 23:13
Naar wat gefluisterd word is Kreuziger niet helemaal zeker van een nieuw Protour contract voor 2017, nu Tinkoff ermee kapt na 2016.
Hij word afgerekent op zijn statuut van topper, maar heeft nooit echt dat kunnen inlossen en word telkens erop afgerekent als er moet onderhandeld worden.
dit keer zou hij mogelijk uit het Protour bootje kunnen vallen.
Je ziet het ook bij andere Tinkoff renners... meer eigen belang dan dat van de kopman, als de kans zich voordoet... en opvallend veel oortjes die "uitvallen"....
JW 06 juli 2016 23:17
Eens.
Dat vond ik totaal ongelooflijk.
Bromertà 06 juli 2016 23:49
De benen van Kelderman laten deze cijfers optekenen in Strava:

Climb to Le Puy Mary (Pas de Peyrol) 5.4km 415m 8% 14:57

415 watts, met 65kg is dat 6,2 w/kg - ook via [DrF[ komt deze waarde eruit.
aartstyle 07 juli 2016 09:02
Ik vond de verassing van de dag toch de heer Contador. Wat een held. Had eigenlijk verwacht dat hij er al veel eerder zou moeten lossen. Als die elke dag beter wordt kunnen we dadelijk heerlijke etappes verwachten in de bergen. Is er al een fanclub?? spinning smiley sticking its tongue out
Bromertà 07 juli 2016 10:42
"Het was een bijzonder moeilijke dag. Ik dacht dat ik mijn krachten weer een beetje terug had, maar betaalde de tol in de slotfase", aldus de tweevoudig kampioen die 33 seconden finishte na de groep met de klassementsrenners.

"Ik heb nog steeds veel last van de gevolgen van de valpartijen. Ik wist dat het lastig zou worden."

De kopman van Tinkoff heeft nu ruim een minuut achterstand op de andere favorieten, maar hoopt snel weer mee te kunnen doen.

"Het is belangrijk om snel te herstellen en te blijven geloven. Ik heb nog steeds moraal door de steun van het publiek. Ik ga mijn best doen en zien hoe ver ik nog kan komen."


[www.nu.nl]



Van zijn ploegmaat met die schildklieraandoening moest ie 't gisteren inderdaad niet hebben.
Bromertà 07 juli 2016 11:29
Deze tweet heeft zo zijn charme:



Antoine VAYER ‏@festinaboy
Pas de Peyrol yesterday, section 2 k ( 1325m to 1588m) : 8min11s for 29 riders. => 445 watts étalon. 2004, group Ullrich-Armstrong 8min30s
Curzio 07 juli 2016 11:49
Van Avermaet is dus in die laatste klim nog 2 minuten uitgelopen op Majka. Straf.
Velodroom 07 juli 2016 19:37
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Deze tweet heeft zo zijn charme:
>
>
>
> Antoine VAYER ‏@festinaboy
> Pas de Peyrol yesterday, section 2 k ( 1325m to
> 1588m) : 8min11s for 29 riders. => 445 watts
> étalon. 2004, group Ullrich-Armstrong 8min30s


Horsie just saying

You're talking about the same guy who wrote: Even english with EPO! Schocking. grinning smiley
Cyclad 07 juli 2016 19:40
De prestatie van Van Avermaet was inderdaad straf, maar zeker niet om de reden die jij noemt. Majka lag aan de voet van de slotklim al ruim 3 minuten achter en had in de gaten dat hij nooit meer kon winnen. Ging daardoor niet meer voluit.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen