Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

103e Tour de France 6e etappe van Arpajon- sur- Cère naar Montauban over 190,5 km

Gepost door Cecchini 
Cecchini 06 juli 2016 22:01




Vertrektijd 12.45 uur verwachte aankomsttijd 17.15

Algemeen Klassement na 5 etappes

1. VAN AVERMAET Greg 98 BMC RACING TEAM 25h 34' 46''
2. ALAPHILIPPE Julian 182 ETIXX-QUICK STEP 25h 39' 57'' + 05' 11''
3. VALVERDE Alejandro 12 MOVISTAR TEAM 25h 39' 59'' + 05' 13''
4. RODRIGUEZ OLIVER Joaquin 141 TEAM KATUSHA 25h 40' 00'' + 05' 14''
5. FROOME Christopher 1 TEAM SKY 25h 40' 03'' + 05' 17''
6. BARGUIL WARREN 111 TEAM GIANT-ALPECIN 25h 40' 03'' + 05' 17''
7. QUINTANA Nairo 11 MOVISTAR TEAM 25h 40' 03'' + 05' 17''
8. ARU Fabio 21 ASTANA PRO TEAM 25h 40' 03'' + 05' 17''
9. ROLLAND Pierre 81 CANNONDALE DRAPAC TEAM 25h 40' 03'' + 05' 17''
10.MARTIN Daniel 184 ETIXX-QUICK STEP 25h 40' 03'' + 05' 17''
11. KELDERMAN Wilco 51 TEAM LOTTO NL - JUMBO 25h 40' 03'' + 05' 17''
12. VAN GARDEREN Tejay 99 BMC RACING TEAM 25h 40' 03'' + 05' 17''
13. YATES Adam 209 ORICA-BIKEEXCHANGE 25h 40' 03'' + 05' 17''
14. BARDET Romain 41 AG2R LA MONDIALE 25h 40' 03'' + 05' 17''
15. MOLLEMA Bauke 61 TREK - SEGAFREDO 25h 40' 03'' + 05' 17''
16. HENAO Sergio Luis 2 TEAM SKY 25h 40' 03'' + 05' 17''



Cecchini 06 juli 2016 22:31
Frits Pirard winnaar tour etappe 1983 Nogent-sur- Creteil naar Creteil over 163 km.




In 1983 won Frits Pirard een etappe in de Tour van 1983, die werd gewonnen door Laurent Fignon voor Angel Arroyo en Peter Winnen. Van de door Frits gewonnen etappe is nauwelijks bewegend beeld te vinden, maar gelukkig vond ik nog een obscuur verslag van het Franse journaal

[www.youtube.com]




Het gekke is, dat de naam Frits Pirard bij mij een redelijk plekje in mijn herinnering heeft gekregen. Géén grote renner, dat niet, maar wel iemand die een aardig eindje kon fietsen. Het beschikbare materiaal op Internet doet daarentegen vermoeden dat het maar een klein coureurke was. Cees van Espen leverde meer hits op bijvoorbeeld. Het meest opmerkelijke artikel dat ik vond was een bijlage van Het is Koers met de veelbetekende titel "Vergeten Renner".


Ik vond, dat Firts deze benaming niet verdient. Want van te denken van zijn zeges in de Ronde van Midden-Nederland, de GP Plouay, GP Besseges, de Dauphiné (een etappe), een etappe in de Midi-Pyrenees en Valencia. Ook werd hij een keer 2e in de Ronde van Vlaanderen (dat moet Lars Boom nog maar eens presteren), en in het jaar dat hij de etappe in de Tour won werd hij ook nog eens 2e in het klassement van de Groene Trui door in 10 etappes bij de eerste 20 te rijden. Frits heeft in allerlei buitenlandse ploegen zijn diensten aangeboden, en in het jaar dat hij de Tour-etappe won was hij bij het ITaliaanse Metaurmobili knecht van Lucien van Impe. Lucien besteedde in zijn biografie nog veel lieve woorden aan Frits, die hij als knecht zeer had gewaardeerd en hem een schittende man vond en ideaal als knecht. Terwijl Frits in de Groene Trui rondreed stond hij direct zijn wiel af toen Lucien met een lekke band langs de kant van de weg stond. Na hun ieders loopbaan zijn ze bevriend gebleven. Lucien was uiteindelijk zelfs nog getuige van het huwelijk van de dochter van Frits (Christa) met Bobby Traksel. Dat het leven van Frits vooral wielersport ademt werd nog eens bewezen dat zijn broer Frank ook profwielrenner was.


Een opmerkelijk feitje is ook, dat hij één van de 21 renners was die in de heroische Luik-Bestenaken-Luik van 1980 de eindstreep haalde (als 19e). Het was die heroische L-B-L- met de winst van Bernard Hinault onder winterse omstandigheden. Het verhaal ging dat Frits Pirard die dag een paar keer in zijn wielerbroek heeft geplast om niet onderkoeld te raken en dat was nou net de reden, dat hij die dag de finish haalde. Misschien een eye-opener voor Robert Gesink als die weer eens het slachtoffer wordt van Siberische toestanden. Het jaar er op werd Frits nog eens 10e in L-B-L.




.Om af te slutien een citaat uit Het is Koers waarin de vrolijke en aimabele inborst van de in Breda geboren en getogen Pirard mooi geschetst wordt

"Nog altijd een graag geziene gast bij de lokale omlopen, zelf actief in de recreatieve fietselarij en werkzaam voor een horecagroothandel. Het vrolijke blijkt uit het vraaggesprek na zijn overwinning in de Tour van 1983. Hij heeft zijn handen nog niet omlaag uit het overwinningsgebaar of Mart Smeets zegt in de camera “Frits Pirard, wij hebben nog nooit van hem gehoord…” en duwt de microfoon onder zijn nog nadruppelende neus.
Droog: “Ach, dat is bij mij in de straat wel anders.






2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/07/2016 00:39 door Cecchini.
D. Marrage 07 juli 2016 00:25
Quote
Cecchini
Mart Smeets zegt in de camera “Frits Pirard, wij hebben nog nooit van hem gehoord…”
Dat Mart dat in 1983 al zei smiling smiley
Eddy Veen 07 juli 2016 00:57
Misschien kan hij eens uitgenodigd worden voor de Avondetappe. In 1981 was het podium van de RVV trouwens compleet Nederlands.
Prikdude 07 juli 2016 01:54
Mart Smeets? Dat lijkt me tof ja.
Wanny 07 juli 2016 10:27
Schitterende foto van het podium in 1983.
ton duk 07 juli 2016 11:19
1e donderdag....een man of 25 meldde zich gister voor de top10 over 3 weken ...lekker snel
gr
Prikdude 07 juli 2016 11:22
Mata Hari speciaal voor Winnen op het podium? En waarom heeft Peter een slabbetje om?
Slimmerd 07 juli 2016 11:30
En misschien nog wel opvallender, nog geen uitvallers!
Luijt 07 juli 2016 11:37
In mijn herinnering knechtte Frits Pirard voor Zoetemelk en niet voor Van Impe.

In ieder geval reed ie altijd voor buitenlandse ploegen in de TI Raleigh tijd, vandaar zijn relatieve onbekendheid.

Groeten, Luijt
Bromertà 07 juli 2016 11:45
Tegen het morsen van slijmresten. Vroeger schijnt, naar men zegt, en volgens eigen schrijfsels, Peter een heel geil mannetje geweest te zijn.

Veel seksueel getinte grappen van Herman F komen rechtstreeks uit de stijve koker van Peter W. Later wees ie EPO aan om zijn achtergebleven gebied te markeren. Van falen was geen sprake. Achterwoede wel.
aartstyle 07 juli 2016 13:09
wandeletappe 2 in de maak. 2 vluchters, geen reactie peloton voorlopig. Aankomsttijd na zessen?
Curzio 07 juli 2016 13:30
Jammer. Dit kan je toch niet aan het parcours alleen wijten. Als hier een goeie groep gaat rijden met 10 man dan maak je gewoon kans, al is die kans dan klein.
Michael B* 07 juli 2016 13:40
De renners maken de koers. Wordt vandaag weer een wandeletappe. Eentje van 35km gemiddeld schat ik. Mogen nu 2 kansloze voorop rijden. Leuk hoor deze Tour. Wat dat betreft was de Giro een stuk mooier, daar was het vanaf de eerste dag mooi koers. Tsjallingi die meesprong en de bergtrui pakte etc.
El Mik 07 juli 2016 13:44
Tja, Tjallingii.
Daar zouden Japanse en Tsjechische kijkers net zo weinig mee gehad hebben als wij met Arashiro en Barta.


En deze etappe zou niet minder saai zijn als ze met 40 ipv 35km per uur rondreden. Gewoon niet kijken tot de finale, hoop dat ze lekker laat finishen, dan kan ik de sprint nog zien na mijn werk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/07/2016 13:45 door El Mik.
ton duk 07 juli 2016 13:50
aartstyle Schreef:
-------------------------------------------------------
> wandeletappe 2 in de maak. 2 vluchters, geen
> reactie peloton voorlopig. Aankomsttijd na zessen?


3e , ik schaar die van gister daar ook onder....
gr
aartstyle 07 juli 2016 14:19
Het valt nog mee vandaag. Verschil blijft gelijk ongeveer 4 minuten, gemiddelde 39,2 kmh.
rustdag 07 juli 2016 14:20

Koud gaan ze het niet hebben
Eindhovuh 07 juli 2016 14:27
Doordat er in het wielrennen steeds meer gemeten en gerekend wordt is het voor een vluchtgroep in de eerste week totaal kansloos geworden. Blijkbaar is het qua sponsoring ook steeds minder interessant om in een kansloos groepje te gaan zitten. Hierdoor is er mogelijk iets wezenlijks veranderd en krijg je dit soort etappes.

Ik heb even een steekproef gedaan en daaruit blijkt voor mij wel dat de eerste week van de tour vroeger meer lonend was om te ontsnappen.
Ik ken niet alle sprinters uit de jaren 80. Maar in 1984 wonnen in de eerste week o.a. Hoste(mogelijk een sprinter), Madiot, Elf, van den Haute en Ferreira.
in '89 in week 1: Da Silva, Alcala,Nijdam, Pelier en de Wilde.
1996 lijkt mijn theorie dan weer niet te bevestigen want ik tel 4 sprints in de eerste 6 etappes. Plus een overwinning van Saugrain uit een ontsnapping en de eerste etappe zege van Boogerd.
2002: Weer veel sprints, maar ook een ontsnapping met nota bene Kirsipuu, en de 8ste etappe met Kroon.

Edit: Hoe meer ik er zie hoe minder er eigenlijk veranderd is. :-) Zo zie je maar hoe je jezelf kan overtuigen. De afgelopen 20 jaar eindigden de eerste week de meeste etappes als massasprint.
Is tv-tijd minder belangrijk geworden?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/07/2016 14:40 door Eindhovuh.
Bromertà 07 juli 2016 14:34
Doet me denken aan een dubbel blinde steekproef. Ergens anders op deze aardbol boog iemand zich over de kans van slagen in een ontsnapping en hij kwam tot deze formule:



lees verder ...
Eindhovuh 07 juli 2016 14:39
El Mik 07 juli 2016 14:45
Vroeger eindigden er veel meer vlakke of licht heuvelachtige etappes in een succesvolle ontsnapping. Mede ook de reden waarom Nederlanders toen vaker ritten wonnen (zeker ook in de jaren '90/begin deze eeuw, denk aan Voskamp/Van Bon etc)

De laatste keer dat een potentiële massasprintetappe niet in een massasprint eindigde was, ehm ik denk Voeckler een keertje solo voor het peloton uit (o.a. Albert Timmer zat toen ook nog mee). Zal 2009 geweest zijn gok ik. Of misschien Ivanov in datzelfde jaar in een groepje met o.a. Maaskant naar Besancon. Weet niet meer hoe lastig die rit precies was.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/07/2016 14:45 door El Mik.
Ron de Renner 07 juli 2016 14:50
De Tour van '99 leverde volgens mij 7 massasprints in de eerste 7 etappes op. Wat dat betreft is het onder Prudhomme juist wat leuker geworden, met af an toe al wat middengebergte of lastige finishes in week 1.
Ron de Renner 07 juli 2016 14:53
De eerste etappezege van Trentin (2013) was ook een redelijk vlakke rit.
Eindhovuh 07 juli 2016 14:59
Als er meer dan 10 renners in de ontsnapping zitten en het peloton gaat net zo hard als de kopgroep moet je de wortel nemen van een negatief getal en dat kan niet.
Dus deze berekening gaat alleen op voor vluchtgroepen van 10 of minder renners. spinning smiley sticking its tongue out
El Mik 07 juli 2016 15:07
Arsimo 07 juli 2016 15:12
Wortel uit een negatief getal kan wel (*), alleen is de waarde dan imaginair. Op zich lijkt me dat dan wel een juiste uitkomst winking smiley


(*: je moet de formule iets anders noteren formeel, maar betekent dan hetzelf)
Ron de Renner 07 juli 2016 15:13
Verrek, die zat vlakker in mijn hoofd en ik controleerde net blijkbaar bij de verkeerde rit 14...
Eindhovuh 07 juli 2016 15:17
Afstand is een reële grootheid dus dan kan het geen complex getal zijn. :-)
JW 07 juli 2016 15:26
JW 07 juli 2016 15:29
Deze 'week van de geeuw" duurt helemaal niet lang.
Bovendien is er nog steeds geen massale valpartij geweest.
Het kan dus allemaal een heel eind erger.
rustdag 07 juli 2016 15:57

Laatste kilometers, wordt weer een heerlijk gevecht.
Arsimo 07 juli 2016 16:24
Ah, ja, goed punt, lastig.

Hoewel, is dat dan niet de (virtuele) afstand dat een peloton die te laat is alsnog na de streep de kopgroep zou inhalen? winking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/07/2016 16:42 door Arsimo.
Bromertà 07 juli 2016 16:39
Verre van. Stel, er is een koploper die met v=45km/u rijdt en het peloton achtervolgt met 50km/u. Per kilometer pakt het peloton dan 8 seconden van de voorsprong af. Een minuut voorsprong is binnen 8km weggereden.

Maar volgens die formule zou het peloton X=27,7km nodig hebben. Klopt voor geen meter.

De vuistregel 10 seconde per kilometer is zo gek nog niet. Lekker simpel en heel dicht bij de praktijk.
Heisenberg 07 juli 2016 17:32
Groenewegen voorlopig goed voorin met een paar ploeggenoten.
Heisenberg 07 juli 2016 17:34
Veel Lotto voorin, weinig Etixx.
Heisenberg 07 juli 2016 17:37
1. Cavendish
2. Kittel

Groenewegen kon zn positie in de laatste km niet houden.
Hangmat 07 juli 2016 17:40
En de zegetrein van Ettix dendert voort.....eeeeh, oh nee..
rustdag 07 juli 2016 17:40
Ja balen man. Damn
Heisenberg 07 juli 2016 17:41
Zowel Lotto BE als Lotto NL volop aanwezig tot de laatste km. Maar toen het er op aankwam werden groenewegen en Greipel door alles en iedereen voorbij gereden. Kristoff had in mindere mate hetzelfde probleem. Als je geen trein hebt zoals Petacchi vroeger kun je beter wat later voorin komen.
Slimmerd 07 juli 2016 17:41
McLay toch ook erg sterk!
Tinuz 07 juli 2016 18:03
Weer dom gereden van LottoNL.
william 07 juli 2016 18:13
Roepen ze een paar dagen geleden bij LTJ dat ze te vroeg op kop kwamen. Doen ze vandaag weer hetzelfde......eye rolling smiley
Snorfietser 07 juli 2016 18:16
Het lijkt wel alsof er veel minder massale valpartijen zijn dan andere jaren. Zelfs Kelderman heeft er nog niet bij gelegen.
Snorfietser 07 juli 2016 18:18
rustdag 07 juli 2016 18:22
Volgens mij heeft Vanmarcke niks kunnen doen , die kwam te laat.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/07/2016 18:31 door rustdag.
Cyclad 07 juli 2016 18:29
Dylan na afloop: de ploeg kwam te vroeg op kop. Dat was inderdaad zo. Vanmarcke leek een mindere dag te hebben, dat kan natuurlijk gebeuren.
Nochtans zat hij uitstekend geplaatst. Hij koos het wiel van Greipel, maar de Duitser leek een schakelfout te maken en viel stil. En ja, dan heeft Groenewegen verkeerd gegokt. Net als jongens als Coquard en Sagan vandaag.
Idealiter zit Groenwegen op 500 meter voor de meet nog in het wiel van een ploegmakker. Als dat eens lukt dan zie ik zijn kansen op een ritzege explosief stijgen, want hij is intrinsiek één van de allersnelsten.
Bromertà 07 juli 2016 18:50
Ja hoor, daar is ie weer, het overijverige jurylid, die dat het nodig vindt om een tijdbommetje in het klassement te gooien.





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/07/2016 18:55 door Bromertà.
Leon 07 juli 2016 19:33
william Schreef:
-------------------------------------------------------
> LTJ

Wat ik me altijd afvraag bij figuren die dit neertypen: waar staat die T toch voor??:
PVW 07 juli 2016 20:32
LoTto Jumbo?
In veel koersen zie je de afkorting gebruikt dus denk dat ie daaruit overgenomen wordt.
Slimmerd 07 juli 2016 20:54
En dan volgende keer weer de klachten lezen dat de klassementsmannen zo vooraan willen zitten
Carlos Danger 07 juli 2016 22:56
Lotto Team Jumbo
Andere Peter 08 juli 2016 02:43
Yep. En daar komt nog bij dat geen van de sprinters echt dominant is. Ook Cav niet.
Andere Peter 08 juli 2016 02:49
Dat er steeds meer controle is blijkt natuurlijk uit van alles.

Van belang is volgens mij altijd hoeveel sprinters denken een massasprint te kunnen winnen. Dat zijn er nu vrij veel. Cavendish, Kittel, Greipel, Sagan, Coquard, op sommige parcoursen Kristoff: ze denken allemaal te kunnen winnen.

Is er eentje vrij dominant, dan zie je naar mijn idee sneller dat de ploegen van de 3e, 4e, 5e enz sprinter uit de rangorde de moeite niet altijd nemen om een gat te dichten. Dan komt het gewicht van die controle om er een sprint van te maken op die ene ploeg. En die laat wel eens lopen.
Leon 08 juli 2016 09:51
PVW Schreef:
-------------------------------------------------------
> LoTto Jumbo?
> In veel koersen zie je de afkorting gebruikt dus
> denk dat ie daaruit overgenomen wordt.

Ik zie in veel koersen juist de teamcode TLJ opduiken. Gewoon die van de UCI dus.
Luijt 08 juli 2016 09:56
Ik hoop het allemaal ook van harte, maar Dylan is tot nu toe sprinter van de 2e lijn. Die LJ trein - en overigens ook treinen in het algemeen -, ik heb het er niet zo op.

Voor de minder handige machtsprinters als Greipel en Kittel zie ik het nut er nog wel van in. Dylan is/wordt er eentje die z'n eigen weg ook wel zou moeten kunnen vinden.
Bromertà 08 juli 2016 11:10
Andere Peter 08 juli 2016 12:11
Natuurlijk is hij van de 2e lijn. Ook Cyclad zal niet beweren dat Groenewegen als volleerd sprinter op het niveau van de 1e lijn staat. Maar iemand van de 2e lijn met voldoende snelheid heeft een (beperkte, maar levensvatbare) winstkans.

Ik vind dat het voorbereidend werk van LJ helemaal zo slecht niet is. Ik zou het niet een trein noemen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/07/2016 12:11 door Andere Peter.
Miquel1983 08 juli 2016 12:29
Groenewegen valt wel al een paar keer op doordat hij een van de snelsten is op de laatste 200 meter. Zowel op die aankomst met 5% omhoog in de 4e etappe, als in de aankomst licht bergaf gisteren. Volgens mij was hij gisteren in de laatste 100 meter zelfs de aller snelste.

Sagan zit steeds goed gepositioneerd maar komt standaard net te kort in een massasprint in dit deelnemersveld. Cocquard lijkt vooral winstkans te hebben in een sprint vals plat omhoog maar maar komt te kort wanneer de weg vlak is. Kristoff mist topsnelheid en gaat echt geen sprint winnen deze Tour. Mannen als LaPorte en Theuns rijden leuke top-10 klasseringen maar dat is vooral omdat ze in goede positie aan de sprint beginnen. Ook zij gaan echt niet winnen in dit deelnemersveld.

Ik zie McClay en Groenewegen als de grote outsiders, en mannen die opvallen omdat zij zich qua topsnelheid wel kunnen meten met Cavendish, Kittel en Greipel. Alleen nu nog goed positioneren en niet als 12e of 15e aan de sprint beginnen.
Cyclad 08 juli 2016 12:36
Eens. al mag je Coquard ook wel in het rijtje Groenewegen/McLay zetten. Ook hij positioneert zich meestal niet echt goed, maar behoort zeker tot de snelsten.
ton duk 08 juli 2016 12:53
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------

> Ik vind dat het voorbereidend werk van LJ helemaal
> zo slecht niet is. Ik zou het niet een trein
> noemen.

Zelf noemen ze (TLJ) het sinds de ploegpresentatie het zo wel ....
Tis alleen jammer dat de standaardtrein Groenewegen ineens een andere samenstelling kreeg voor de TdF .....een samenstelling die al 4x niet perfect werkte ( wat op zich geen van de afzonderlijke wagons 's aan te rekenen)
gr
Cyclad 08 juli 2016 13:09
De perfecte trein blijft voor mij die met Van Emden, Wagner, Teunissen en Roosen.
Probleem is dat Van Emden er al een ronde op had zitten en Teunissen het in de Dauphine vreselijk zwaar had in de lastige etappes.
TLJ wilde denk ik niet riskeren dat het in de Pyreneeen al 2 renners (Groenewegen en Teunissen) zou verliezen.
Volgend jaar moet het plan meteen zijn: Groenewegen in de Tour ondersteunen op de meest optimale manier. Als Teunissen een tikkie sterker wordt en Van Emden ook meegaat lukt dat wel.
Vanmarcke inpassen zou ook een optie zijn, maar ik vrees dat Sep vertrekt en hij heeft in het seizoen natuurlijk sowieso andere objectieven.
Miquel1983 08 juli 2016 14:18
Ik zat net nog even herhalingen te kijken van de eerste Tour-etappes in 2014. Die sprinttrein van Giant-Alpecin was wel indrukwekkend toen. Met Timmer, Dumoulin, Curvers, Degenkolb, de Kort en Veelers. Op 1 na allemaal Hollanders. Het is misschien wat ver gezocht en off topic nu, maar op het oog zou Nederland een mooi team moeten kunnen formuleren om Groenewegen in goede positie te brengen op WK in Qatar. Zeker met hardrijders als van Emden en Terpstra er bij.
cyclingfreakske 08 juli 2016 15:16
Mogelijk steel Cavendish stiekem ook een middenvinger richting Lefevre, omdat hij van hem nooit echt op de piste mocht rijden.
Nochtans ligt zijn bais voor zijn snelle sprint daar, ook Cavendish wist en weet dat.....
Lefevre gaf regelmatig kritiek aan het adres van Cavendish, maar leek maar niet te begrijpen dat hijzelf fout was.
up Yours, Lefevre grinning smiley


winter stevig op de piste rijden voor Rio, en voila;.. het sprintkanon draait weer op volle toeren.
Luijt 09 juli 2016 00:31
Boom ipv Vanmarcke in de trein (die we zo niet mogen noemen)?
Cyclad 09 juli 2016 09:40
Als het maar geen Boom voor de trein wordt, want dan ontspoort het.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen