Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Mont ventoux info

Gepost door Hill 
Hill 09 juli 2016 22:38
Hallo

Ik wil graag aanstaande donderdag naar de Mont Ventoux . 1100 km rijden,
We willen woensdagmiddag vertrekken, zijn we dan wel op tijd om op de berg te bivakkeren?
Hoop dat er iemand hier info over heeft. En nog suggesties hebben voor onze trip..
Het is de eerste keer dat we dit willen doen..,
Bvd



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/07/2016 23:30 door Hill.
Slimmerd 09 juli 2016 23:39
De berg zal donderdagochtend wel afgesloten worden voor verkeer.
Hill 10 juli 2016 01:15
Vanaf hoe laat is dat dan?
Kan ik ergens daar informatie over vinden.
Slimmerd 10 juli 2016 08:48
Durf ik niet te zeggen, ik spreek alleen uit ervaring van de Alpe d'Huez. Deze ging altijd op de ochtend van de etappe dicht voor auto's en motoren, persoonlijk verwacht ik eenzelfde scenario bij de Ventoux
Andere Peter 10 juli 2016 13:11
Bijna al die grote cols gaan de nacht tevoren al dicht, om ca 24:00 uur. Met de auto zo'n berg op heb ik nooit fijn gevonden. Beter de auto beneden laten en bepakt met proviand een flinke wandeling naar boven. Of fietsen natuurlijk. Je trekt er toch de hele dag voor uit. Te voet of te fiets word je, naar mijn ervaring, veel meer één met de omgeving. Zowel de sfeer van de Tour als de sfeer van zo'n berg-zonder-Tour dringt dan meer tot je door. Toegegeven: als je echt in het maanlandschap wil komen dan is het bij de Ventoux een flinke vierdaagsewandeling :-) Maar zelfs zonder wielerdecor is het fraai om zo ver mogelijk zo'n berg op te lopen. In de auto naar beneden ios vooral een langdurige file-ervaring.
Koppi 11 juli 2016 09:50
Als je woensdagmiddag gaat ben je daar in het holst van de nacht. Je zult de berg dus vermoedelijk niet meer per auto opkomen. Wou je trouwens in de auto slapen? Ben je de hele donderdag naar de kloten (althans, op mijn leeftijd). Ik zou dus woensdagochtend vroeg gaan. Fiets ook mee, hotelletje/b&b/Airbnb zoeken.
Nog een tip: ga via Sault naar de Ventoux. In Bedoin sta je 20 km van de top, via Sault kun je het parcours bereiken (bij Chalet Reynard) op zo'n 6 km van de top. Zo deed ik het tijdens een klimtijdrit in de D-L, waar Armstrong nog klop kreeg van Mayo cs. Ik was op de fiets, maar ik meen dat je per auto ook tot vlakbij Chalet Reynard kon komen. If not now, kies toch voor de via-Sault route. Je zit vanaf CR meteen op het open zware deel van de klim, en van daaruit kun je simpel verder omhoog lopen/klauteren (dat bespaart je die 'flinke vierdaagsewandeling' van AP).
Massimo 11 juli 2016 10:19
[www.dekaleberg.nl]

Daar vind je de antwoorden op je vragen.
Luijt 11 juli 2016 13:33
Ik heb eens in een leuk hotelletje in Sault geslapen. Daarvandaan kun je misschien wel richting parcours fietsen (die moet je uiteraard wel meenemen). Steiler dan 5% wordt het daar volgens mij niet. Dan kom je uit bij Chalet Reynard. Vanaf daar zal het wel verder lopen worden, al dan niet met fiets.

Veel plezier Hill
Andere Peter 11 juli 2016 20:01
Eigenlijk toch wel jammer dat ze nooit eens de klim doen vanuit Malaucène. Natuurlijk is Bédoin de klassieke klim, maar een beetje variëren mag. Vanuit Sault of Bédoin staat in het maanlandschap vaak tegenwind en dat maakt een lange aanval voor een eenling onaantrekkelijk. Dat zou anders kunnen liggen vanuit Malaucène, waar meen ik ook wat langer beschutting is.
Luijt 11 juli 2016 23:09
Dat laatste is juist. Ja je leest het goed.

Maar je ook al eerder gelezen pleidooi voor een beklimming vanuit Malaucène ondersteun ik niet. Gewoon vanuit Bedoin graag...
Luijt 11 juli 2016 23:11
Hee Koppi, ik zie dat ik mijn bijdrage achterwege had kunnen laten. 2x hetzelfde advies voor Hill is wat veel lijkt me. Nu moet ie zelf maar eens uit z'n hok komen.
Andere Peter 11 juli 2016 23:45
Was overigens niet specifiek als reactie op jou bedoeld, je was toevallig de laatste die had gereageerd.

De parcoursfantast in mij zegt: rijd er ook weer eens vanaf, zoals in de tijd van Jan Janssen (finishen in Carpentras). Of zet een rondje uit. Vanuit Malaucène naar boven. Naar beneden via Sault, lusje naar Bédoin en weer erop. Of zoiets. Op Alpe d'Huez hebben ze ook eens een rondje gereden.
Luijt 12 juli 2016 00:58
Het lusje bij de Alpe d'Huez was via de Col de Sarenne weer gevaarlijk over slecht wegdek naar beneden. Het was mooi geweest als ze die andersom hadden gedaan. De beklimming naar Alpe d'Huez is lelijk.
cyclingfreakske 12 juli 2016 13:20
De Sarenne lijkt vooral gevaarlijk, toch vind ik dit oudere wegdek betrouwbaarder in de afdaling dan bv dat van Alpe'dHuez, omdat er zo weinig verkeer
rijd en weinig tot geen olie op de baan heeft en groffer asfalt ook betere grip heeft.
Het mindere ouderhoud is wel een beetje een nadeel en je dient aan een bocht wel uit te kijken voor losse steetjes. (voor de Tour word dat opgekuist, de rest van de tijd dat hij open is met je daar toch opletten.

Tevens zit je niet met die relatief vlakke bochten, waardoor al menig wielertoerist en ook renners op training zijn verrast, in de afdaling.
De klim van de Sarenne is niet alleen mooier maar ook wat lastiger omdat hij juist veel onregelmatiger is en de haarspeldbochten ook klimmend blijven, wat op de Alp niet het geval is.
De Sarenne, geeft ook in kleinere regionale wedstrijden wat contraverse, zijn nadeel is dat hij altijd gelinkt en vergeleken word met dat "gemakkelijke" Alpe d'Huez, die toch een "comfortklim" is (de kleinste oneffenheid word al gemaakt en behoorlijk eentonig percentage heeft, en je dus beter op kan aanpassen).

toch is een klim met aankomst langs de Sarenne in een Tour niet mogelijk, met de huidge populariteit. Op de Alp hebben de renners bijna geen plaats meer, wat zou dat geven op een klim die een pak spaller is ? te voet naar boven ?

Elk wielertoerist die de streek aandoet, moet deze toch eens gedaan hebben, en dan bedoel ik best de klim ipv de afdaling nemen. lastig maar zeer zeer mooi.
de Alp is echt het lelijke broertje van deze Col.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2016 13:21 door cyclingfreakske.
Koppi 12 juli 2016 21:04
Geeft niet, nu is onze Saulttip des te overtuigender. Die link van Massimo is ook handig (en het gelijknamige boek is een aanrader voor de Ventouwfietser).
Ja Hill, zijn je plannen al concreter?
Koppi 12 juli 2016 21:18
De Alp is een klim voor mietjes cool smiley

Zou ook maar zo kunnen dat de renners op het maandeel van de Ventoux meer last hebben van het stijgingspercentage dan van de tegenwind. En af en toe zo'n haarspeld erin is wel lekker, dus hou toch maar liever de klassieke klim aan.
Finishen in Carpentras is jammer, dan doe je de Ventoux tekort. Is na Jan Jansen ook nog gebeurd: Eros Poli, zo'n winnaar wil je niet. Met Malaucène als finish ga ik akkoord. En inderdaad, eens een extra lus is ook een optie. In een jubileum-(denk F. Jacobse)jaar ofzo.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen