Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

103e Tour de France 10 etappe van Escaldes-Engordany naar Revel over 197 km

Gepost door Cecchini 
Cecchini 11 juli 2016 17:33





Vertrek om 12.30 uur verwachte aankomsttijd 17.15 uur


Algemeen Klassement na 9 etappes

1. FROOME Christopher 1 TEAM SKY 44h 36' 03''
2. YATES Adam 209 ORICA-BIKEEXCHANGE 44h 36' 19'' + 00' 16''
3. MARTIN Daniel 184 ETIXX-QUICK STEP 44h 36' 22'' + 00' 19''
4. QUINTANA Nairo 11 MOVISTAR TEAM 44h 36' 26'' + 00' 23''
5. RODRIGUEZ OLIVER Joaquin 141 TEAM KATUSHA 44h 36' 40'' + 00' 37''
6. BARDET Romain 41 AG2R LA MONDIALE 44h 36' 47'' + 00' 44''
7. MOLLEMA Bauke 61 TREK - SEGAFREDO 44h 36' 47'' + 00' 44''
8. HENAO Sergio Luis 2 TEAM SKY 44h 36' 47'' + 00' 44''
9. MEINTJES Louis 157 LAMPRE - MERIDA 44h 36' 58'' + 00' 55''
10. VALVERDE Alejandro 12 MOVISTAR TEAM 44h 37' 04'' + 01' 01''

Cecchini 11 juli 2016 17:51
Leo Duyndam winnaar 6e etappe Bordeaux -Bayonne in de Tour de France van 1972




De dag na de etappe winst van Tom Dumoulin moest ik stiekem aan Leo Duyndam kennen. Net als Dumoulin ook een mooie coureur met allure. Om deze vergelijking in te passen in mijn historische beschouwingen in de etappe topics kwam het dan ook goed uit dat Duyndam ook ooit winnend in de Tour over de meet kwam. De etappe zege van Leo Duyndam vond plaats in die Tour de France waarin Luis Ocana in de Alpen de toen oppermachtige Merckx had gekleineerd, maar in de Pyreneeen in de afdaling van de Col de Menthe zwaar ten val kwam en in de Gele Trui moest opgeven. Later won Merckx vóór Gimondi en Poulidor.



Leo Duyndam is in mijn herinneringen vooral een baanrenner, hetgeen ook wel blijkt uit zijn erelijst. Daarop staan vooral zesdaagse overwinningen (vaak met René Pijnen) maar heel weinig overwinningen op de weg. Hij heeft 3x aan een Grote Ronde gereden, maar bracht deze nooit tot een eind. Hij heeft aan 3 klassiekers deelgenomen (Milaan-San Remo, Parijs- Roubaix en Parijs-Tours) en kwam daarin nooit bij de eerste twintig over de streep. Wel won hij ooit een etappe in Parijs-Nice.


Leo Duyndam met onder meer Eddy Merckx en Michèle Dancelli op weg naar een etappezege in Parijs-Nice

Om Leo Duyndam te kunnen karakteriseren heb ik even gesnoept uit de rijke en vaak vermakelijke knipselmap van Jan Zomer, die de Wielerexpres heette. Hieronder een paar bevindingen van Jan Zomer.

Perscitaat – 12 januari 1967

Laat ons nu nuchter de zaak bekijken en de resultaten in 1966 door Duyndam behaald als norm nemen. Duyndam werd in juli 1965 amateur. Hij won zeven koersen en was er in San Sebastiaan, waar om de wereldtitel gestreden werd, bij. In 1966 zegevierde hij 22 maal. Het waren er ongetwijfeld nog belangrijk meer geweest, als Duyndam niet op 7 augustus reeds had moeten stoppen, omdat hij veel hinder ondervond van zijn knie. Het was overigens niet de eerste blessure van betekenis. Op 4 juni, in de Ronde van Limburg, had hij bij een valpartij een gescheurde nier opgelopen en was daardoor ook een maand uit de competitie. In goed vijf maanden dus 22 zegepralen, waarbij drie etappeoverwinningen in Olympia’s Tour, waar hij door een valpartij de eindzege verspeelde. Vooraan in alle klassiekers met winst in de Kersenronde en een fraaie tweede plaats bij het Kampioenschap van Nederland.

Vóór Duyndam heeft nog nooit een renner op een zo jeugdige leeftijd van achttien jaar zulke successen kunnen behalen. En toch is er geen roofbouw op zijn lichaam gepleegd. Duyndam is een natuurtalent zoals er slechts om de dertig jaar een in de wielersport verschijnt. Het is nu aan hem om zijn beloften verder waar te maken.’


Jan Zomer's liefde voor Leo Duyndam

Leo Duyndam bezat alles wat een kampioen zich kan wensen: allure, atletisch vermogen, persoonlijkheid en in het begin ook een serieus karakter. Maar juist zijn karakter liet hem in de steek tijdens zijn ontwikkeling als coureur en op het moment dat hij als 28-jarige wielrenner het hoogtepunt had moeten bereiken van zijn loopbaan was hij opgebrand en stopte met de wielersport.

In Zuid–Frankrijk sleet hij voortaan zijn jaren als hovenier en klusjesman, om uiteindelijk op 27 juli 1990 – 42 jaar oud – aan een hartaanval te overlijden.
Een prachtige atleet was in eenzaamheid heengegaan, maar is door blijven leven in de harten van vrijwel alle wielerliefhebbers uit die tijd.
Enigszins vergelijkbaar met James Dean is hij in zekere zin een wielerlegende geworden, hoewel zijn simpele en verwaarloosde graf bewijst dat alles vergankelijk is. Zijn naam blijft echter zoete, maar bij sommigen ook trieste wielerherinneringen oproepen.

Leo Duyndam was voor de pers altijd een dankbaar onderwerp, omdat er altijd wel wat aan de hand was. Dat typeert ook zijn hele loopbaan. Toen Chris Delbressine hem eens voor de start van de Acht van Chaam vroeg wat hij van de Rondemiss vond, zei Leo: ‘Ik denk dat we vandaag allemaal maar voor de tweede plaats moeten rijden’. De rondemiss was overigens de bekende Brabantse zangeres Conny Konings


PVW 11 juli 2016 18:34
El Chaba 11 juli 2016 18:36
De beklimmingen:

- Km 24.0 - Port d'Envalira (2 408 m) Souvenir Henri Desgrange22.6 kilometre-long climb at 5.5% - category 1
- Km 190.0 - Côte de Saint-Ferréol1.8 kilometre-long climb at 6.6% - category 3




Luijt 11 juli 2016 19:28
Humor had ie in ieder geval die Leo...

Over Corry Konings heb ik op piratenzender Radio De Grijze Duif te Nijmegen de dienstdoende DJ uit de grond van zijn hart ooit de volgende woorden horen bezigen:

Gut, gut, gut, wat is dat muns lulik. Maar...... zingen ken ze wal. Dus... hier de nieuwe van Corry Konings, Huilen is voor jou te laat!
Luijt 11 juli 2016 19:33
Ook weer zo'n fijne streek waar ze morgen doorheen fietsen. Ik krijg zin in vakantie.
Walnoot 11 juli 2016 20:20
Nu Contador weg is, neem ik aan dat Sagan wel wat manschappen zal mogen lenen om de boel hier te controleren? Matthews voor de tweede plek, of zou Coquard hier ook nog overheen komen?
JW 11 juli 2016 21:20
Etappe waarin alles mogelijk is.
Met de start bergop Envalira is een grote vluchtgroep waarschijnlijk.
Maar dan ?
Nog een hele lange weg te gaan naar de streep.
En bovendien geen echte sprintersaankomst met dat colletje kort voor de streep.
Alhoewel Cavendish deze finale ook al een keer won. Dus ook geschikt voor een sterke sprinter.
Miquel1983 12 juli 2016 06:08
Coquard zou dit moeten kunnen. Die reed immers ook top-5 in AGR en Brabantse Pijl.

Ik vermoed dat dit voor Kittel en Greipel te zwaar is. Cavendish en Groenewegen twijfel geval maar ik denk dat ze moeten lossen als iemand als Kreuziger aan de boom schudt op dat klimmetje.
Shinzawai 12 juli 2016 08:34
Als het voor Greipel te zwaar is, dan zeker ook voor Cavendish en Groenewegen. Ik vraag me zelfs af of ze Greipel wel op voldoende achterstand kunnen zetten met nog een handvol kilometers te gaan om hem terug te brengen.
Miquel1983 12 juli 2016 09:10
Ja dat is waar. Kan nog een mooie achtervolging worden die laatste paar km tussen verschillende sprintersploegen.
Eddy Veen 12 juli 2016 10:44
k verwacht meer een strijd tussen typen als Sagan, Daniel Martin, Valverde en Slagter en hoop op Kelderman, Dumoulin, Poels en Mollema.
Ron Meijers 12 juli 2016 10:46
EDIT: inderdaad, wat je zegt: een vroege vlucht is mogelijk, maar daarna is het nog héél lang naar de finish. Misschien dat het hele peloton wel en bloc de eerste beklimming neemt en dat er pas iets gebeurt op dat klimmetje van 3e categorie.

Je hoopt natuurlijk dat er een klassementsfavoriet meeglipt in een kansrijke ontsnapping, maar dat soort scenario's zijn praktisch onmogelijk.

Overigens is die eerste klim natuurlijk wel erg interessant voor de bollenpretendenten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2016 11:52 door Ron Meijers.
Ron Meijers 12 juli 2016 10:47
Overigens heerlijk hoe dicht die top 10 op elkaar staat, niet? Is wel eens anders geweest. Hebben de heren favorieten naar het EK voetbal gekeken? Niet verliezen is het nieuwe winnen?
zumsteg 12 juli 2016 10:57
Deze Tour is tot nu toe inderdaad net zo saai als het EK.

Op de komende Olympische Spelen is er ook al geen curling, saaie sportzomer.
El Mik 12 juli 2016 11:01
Liever op deze manier, dan dat Froome weer de Tour beslist op de eerste de beste aankomst bergop.
Frederik D. 12 juli 2016 11:04
Je kijkt toch geen Olympische Spelen? Op BBC IV zijn vast de Gemenebest Spelen met als hoogtepunt "A man and his wife". Onder toeziend oog van de man en toegeblaft door de hond moet de vrouw zo snel mogelijk ondersteboven door rioolbuizen kruipen, achterstevoren over tien wasmachines klimmen en dergelijke. Prachtig. Met name de interviews achteraf. "Vijftig jaar geleden deed de buurvrouw van de moeder van de nicht van haar het echt toch beter op het onderdeel "dweilen met de kraan open".
Walnoot 12 juli 2016 11:32
Denk ik ook. Is dicht genoeg bij de streep om wat te proberen voor de punchers onder de klimmers. Maar Sagan en Matthews zullen ze er waarschijnlijk niet afkrijgen op de klim. Denk dat het op het vlakke erna gespeeld gaat worden, en dat de slimste zal winnen, tenzij type Kreuziger/Impey/Gerrans mee is en alles dicht rijdt. Greg zal in beide gevallen wel kansloos rond plek zes eindigen.
Andere Peter 12 juli 2016 11:40
In tegenstelling tot en vorig topic van je, betekent dat gewoon dat er nog van alles mogelijk is. En laat dat nu precies de bedoeling van de parcoursbouwers zijn geweest, zoals ze uitentreuren toelichten. In de eerste week kleine verschillen creëren, zodat het vrijwel uitgesloten is dat één man een klap uitdeelt en daarna controleert.
Ron Meijers 12 juli 2016 11:44
Zeker! Dat bedoel ik ook. Ik hoop echter niet dat Valverde, weliswaar op de 10e plek, maar op slechts één minuut, zichzelf nog podiumkansen toedicht en dat als een hoger doel ziet dan de eindzege van Quintana.
Ron Meijers 12 juli 2016 11:48
Hallo AP,

Dat topic werd verkeerd begrepen. Natuurlijk wilde ik niet beweren dat de top 10 al vaststond. Dat was retoriek. Ik wist/weet wel beter. Het was, zoals iemand al zei, een achteraf verkeerde manier om een discussie op gang te brengen!

Ik weet niet of het niet mogelijk was geweest voor Froome, of iemand anders, om een groter gat te slaan. Hoezo was dat onmogelijk dan? Leende het parcours zich daar niet voor? Of bedoel je dat het zwaartepunt in week 3 ligt en dat daardoor iedereen nu een tikje behoudend rijdt?
Hangmat 12 juli 2016 12:45
Ze zijn begonnen...
Brieske 12 juli 2016 12:53
Sagan al in de aanval.

Groet
Hangmat 12 juli 2016 12:57
Bennet lost al, dan kan Kelderman beter lekker gaan knallen als ie zeg ok voelt.
El Chaba 12 juli 2016 13:17
Kelderman, Tony Martin, Craddock en Pierre Rolland moeten ook al lossen.
Luijt 12 juli 2016 13:18
Kom op man Ron. Wat is dit nu weer voor een excuusgeklets?
Things 12 juli 2016 13:18
Kelderman wordt nu zelf gelost....heeft Lotto-Jumbo verkeerde balletjes gegeten ofzo... Vanmarke, Bennett, Kelderman...ze worden genoemd maar dan aan de verkeerde kant van het peloton.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2016 13:20 door Things.
Andere Peter 12 juli 2016 13:19
Niemand zegt dat er iets onmogelijk was.

Het gaat erom dat het parcours opzettelijk is uitgestippeld om niet te grote verschillen te krijgen. Dat doen ze overigens al enkele jaren. Je ziet het aan de profielen, maar ze lichten het ook tevoren toe. Het is allemaal precies door de organisatie zo aangekondigd, zo uitgestippeld en ook precies volgens plan verlopen. Ze bouwen het op naar de 3e week. Ze denken puur aan de spanningsboog en daarmee aan de tv-aandacht. Zo'n tien nationaliteiten zien nu nog een landgenoot die mogelijk podium kan rijden. Dat leidt in al die landen tot iets meer volgers dan wanneer er nu nog maar 5 man binnen 3 minuten van elkaar zouden staan. Het borgen dat die verschillen klein blijven begint al met het weglaten van een tijdrit in de eerste week.

Ze volgden die strategie vorig jaar en ze zullen die strategie volgend jaar weer volgen. Juist omdat het al enkele jaren zo openlijk wordt aangekondigd, ben ik elk jaar weer verbaasd dat volgers na een week klagen dat er nog zo weinig zou zijn gebeurd omdat het klassement nu eenmaal nog niet in zijn defnitieve plooi ligt. Die eerste week is de week van de speldeprikken die door volgers worden uitvergroot. Bv de 23 sec van Froome. Een stevige plotwending, maar zeker geen definitieve beslissing. Omgekeerd werkt niet, hè? In de eerste week een grote beslissing, dan kun je in de 3e week niet meer de speldeprikken uitvergroten.

Thierry Gouvenou in een interview enkele maanden geleden:

Etappe 5 Le Lioran: ''De eerste voorzichtige klimtest gaat zeker wat schade aanrichten'' En: ''...scenario waarbij de vluchtgroep vooruit blijft''. En: ''een andere ploeg dan de grote teams met voorsprong in de gele trui, waardoor we eens andere controleurs zien.''

Etappe 7 Lac de Payolle: ''Het is goed mogelijk dat de dagzege wordt beslist in de afdaling'' (dit gebeurde in een vergelijkbare afdaling een dag later met Froome). En: ''Ons doel is een Tourparcours uittekenen dat zorgt voor een open wedstrijd waarin lang van alles mogelijk is. Vanuit dat standpunt bezien is een rit als deze een betere keuze dan een eerste grote etappe in het hooggebergte.''

Etappe 8 Luchon: (en vooral niet naar bv Superbagnères): ''Voor de tweede dag op rij is bewust gekozen voor een finish in de vallei. Ook hiermee zetten we in op een serie aanvallen (hij bedoelt verspreid over de hele Tour) van de kopmannen in plaats van het beslissen van de race met een knock-out-punch bergop.''

Etappe 9 Arcalis: ''Is deze rit de dag voor een van de favorieten om een beslissende aanval te plaatsen? Misschien wel. Het parcours is er zwaar genoeg voor. Aan de andere kant is Parijs nog ver en dus ben ik er zeker van dat we wel meer plotwendingen gaan zien.''

Etappe 12 Ventoux: ''De Ventoux gaat zeker slachtoffers maken''. En: ''Het is niet aannemelijk dat één van de favorieten de strijd om het geel hier al gaat beslissen.''

Zo gaat het maar door. Het is gericht op 'de tien kleine negertjes': steeds eentje die afhaakt. Dat hebben we ook gezien met Contador, Nibali, Pinot en een treedje lager Frank, Barguil, misschien Kelderman, Rolland, het tikje van Porte, etc.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2016 13:22 door Andere Peter.
Luijt 12 juli 2016 13:19
DiDanio 12 juli 2016 13:20
Tjongejonge.. ben wel fan van Kelderman, maar wat hij sinds die val laat zien (en verteld) is wel erg teleurstellend. Hoewel ik niet denk dat hij (en andere klimmers)veel kans maakt in deze etappe
Wanny 12 juli 2016 13:23
Van Kelderman verwacht ik al niet heel veel meer. Paar jaar terug leek het een groot talent, maar hij staat sindsdien stil in zijn ontwikkeling. Op zijn best zou ie nu bij de top 15 in de Tour horen. Dat is een knappe prestatie, maar hij is gewoon niet van het niveau Gesink, Mollema. Fysiek komt ie misschien nog in de buurt, maar mentaal wordt het nooit een topper.
Dennis 12 juli 2016 13:26
Wellicht laat die zich lekker lossen om dan eens mee te gaan een vlucht een plek tussen 10-19 kom je toch niet weg. men gaat natuurlijk dan rijden om een plek in de top 10 vast te stellen.
Luijt 12 juli 2016 13:26
Ok, het parcours is gebouwd op kleine tijdsverschillen in de eerste week. Dank voor de toelichting!
JW 12 juli 2016 13:27
Na een rustdag meteen bergop, dat eist altijd veel slachtoffers.

Na de klim is er nog een grote afstand af te leggen naar de finish.
Vrijwel zeker zullen de meeste gelosten, ook de sprinters, weer aansluiten bij het peloton.

Vraag lijkt me interessanter of een vluchtgroep op die klim grote voorsprong gaat nemen. En wie er in die groep zitten.
DiDanio 12 juli 2016 13:27
Dat is nog zwak uitgedrukt.. smiling smiley (reactie op Wanny)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2016 13:29 door DiDanio.
Luijt 12 juli 2016 13:31
Ja leuk, laten we die discussie nog eens oprakelen!

Het antwoord is overigens nee Dennis
Andere Peter 12 juli 2016 13:31
Grappig dat je het vermeende niveauverschil Gesink/Kelderman aanstipt door te wijzen op een mentaal tekort bij Kelderman, iets wat nu juist Gesink uitentreuren is verweten.

Ik denk dat wanneer renners niet voldoen aan de hoogste fysieke verwachting die we van ze hebben, er te pas en te onpas wordt gespeculeerd alsof er wel een mentale verklaring zou moeten zijn. Lossen en verliezen: het is niet de makkelijkste omstandigheid om je mentale kracht te tonen. Je reageert dan nooit goed in de interviewtjes. Als er dan geen fysieke verklaring voor handen is dan roept men 'by default' al snel dat het wel; mentaal zal zijn.
Wanny 12 juli 2016 13:31
Wordt vandaag gewoon een massasprint van een wat uitgedunde groep.
Wanny 12 juli 2016 13:34
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Grappig dat je het vermeende niveauverschil
> Gesink/Kelderman aanstipt door te wijzen op een
> mentaal tekort bij Kelderman, iets wat nu juist
> Gesink uitentreuren is verweten.
>
> Ik denk dat wanneer renners niet voldoen aan de
> hoogste fysieke verwachting die we van ze hebben,
> er te pas en te onpas wordt gespeculeerd alsof er
> wel een mentale verklaring zou moeten zijn. Lossen
> en verliezen: het is niet de makkelijkste
> omstandigheid om je mentale kracht te tonen. Je
> reageert dan nooit goed in de interviewtjes. Als
> er dan geen fysieke verklaring voor handen is dan
> roept men 'by default' al snel dat het wel;
> mentaal zal zijn.

Eens en het is allemaal onderbuikgevoel, want ik ken die jongen verder niet. Wat ik denk te zien is iemand die nogal weifelend overkomt. Bij tegenslagen, maar ook voor zo'n Tour al. Er lijkt weinig pit en zelfvertrouwen in te zitten.

Overigens gun ik Kelderman het allerbeste en zal het hem hopelijk een zorg zijn wat er hier over hem geschreven wordt.
Dennis 12 juli 2016 13:35
En dat betwijfel ik. Wat zal hem dat nu nog boeien om 15e te worden of 55e. Niet in rood krachten sparen, en dan net als Tom Dumoulin eens mee te springen..

No big deal..
Cecchini 12 juli 2016 13:38
Rui Costa als eerste boven en op 32 sec. Tom Dumoulin met Nibali en Grmay. Dumoulin zou toch geen wilde plannen hebben voor de bolletjes trui ?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2016 13:39 door Cecchini.
Andere Peter 12 juli 2016 13:39
RÉSULTAT AU PORT D'ENVALIRA (KM 24)
1. Costa, 10 pts
... 32''
2. Dumoulin, 8 pts
3. Nibali, 6 pts
4. Grmay, 4 pts
... 38''
5. Cummings, 2 pts
6. J.Izaguirre, 1 pt

Tom is niet te houden. Lust nog wel zo'n vlucht.

Moet hij zich echt gaan sparen voor die tijdrit? Tijdritten zal hij nog wel vaker winnen. De etappe naar de Ventoux zou hij ook vanuit een goede vluchtgroep kunnen winnen. Dat zou toch nog wat meer voor de eeuwigheid zijn dan het zoveelste tijdritje?
Luijt 12 juli 2016 13:42
Tom in de bollen! Met die Pinot wordt t niks.
Andere Peter 12 juli 2016 13:49
Ik kan mij niet voorstellen dat Dumoulin van de bollentrui een doel maakt. Die punten lijken mij bijvangst. Het doel verhoudt zich ook slecht met de tijdriten waarin hij kan winnen. Ik denk wel dat hij nog vaker met de juiste vluchtgroep mee wil. Als de vorm er eenmaal is dan kun je meer dan één etappe winnen vanuit zo'n vluchtgroep. Denk aan Majka of wat verder terug bv Erik Dekker.
Eazster 12 juli 2016 13:50
Tom gaat voor de Bollen! Als hij echt zo specifiek met een plan en zijn eigen Legacy bezig is ,dan ga ervoor.
Rooks en Theunissen kunnen hem navertellen hoe mooi dat staat.

Inderdaad een tijdrit in de grote ronde kan altijd nog wel een keer ,misschien komt er zelfs nog wel eens een grote tijdrit vlak na de eerste week en heeft hij dan kans op die gele trui.
El Mik 12 juli 2016 13:53
Als hij zich lekker wil laten lossen zou hij dat in dat klimmetje op de finale doen i.p.v. nu de hele dag achter het peloton aan te moeten rijden (ok, hoeft hij niet want het zal wel stil vallen in het peloton, maar toch).

En renners a la Mathias Frank en Rolland rijden top 10 in het AK juist door mee te schuiven in zo'n vlucht. Vrijwel elk jaar wel 1 of 2 van dat soort types in de top 10. Kan dit prima.
Moet je wel goed zijn en dat lijkt Kelderman niet..
Andere Peter 12 juli 2016 13:55
Hmm, hij heeft na de top dan toch laten lopen:

Rui Costa, Nibali, Matthews, Sagan vooruit. Met 50 sec voor op het peloton.

Landa, G.Izaguirre, S.Dumoulin, Caruso et Cummings sont en position d'intercalés avec le peloton, pointé à 25''.

Of is er een vergissing in het spel en ging het hier al die tijd om Samuel in plaats van Tom?
Andere Peter 12 juli 2016 13:55
Abandon Langeveld
Andere Peter 12 juli 2016 13:59
De negen vooraan zijn samen.

Nibali
Sagan
Rui Costa
Matthews
Landa
Cummings
Caruso
G Izagirre
Dumoulin (Samuel!)

Niks van Tom vernomen. Moet ik het nu echt lezen alsof Tom 2e was op de top, waarna hij in de afdaling liet lopen en waarna plots Samuel opdook?

Edit: ja dus. Tom heeft de punten en Samuel zit in de kopgroep. Ook de Izaggirres deden een wisseltruc. Ion kreeg een punt en Gorka zit in de kopgroep.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2016 14:04 door Andere Peter.
Hangmat 12 juli 2016 13:59
Misschien dat ik het niet goed gevolgd heb, maar heft langeveld een rede voor wederom zo'n kleurloze koers?
Andere Peter 12 juli 2016 14:08
Ze hebben slechts 27 seconden op het peloton.

Durbridge, Gallopin, Boasson-Hagen, Impey proberen de sprong te wagen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2016 14:12 door Andere Peter.
Andere Peter 12 juli 2016 14:15
Sprong lukt: 13 man samen vooraan, met een kleine minuut voorsprong op een peloton exclusief een sprintersbus die verder achterop ligt.

Nibali
Sagan
Rui Costa
Matthews
Landa
Cummings
Caruso
G Izagirre
Dumoulin (Samuel!)
Boasson-Hagen
Gallopin
Durbridge
Impey

Ook Van Avermaet en Chavanel willen er naartoe.
Andere Peter 12 juli 2016 14:15
Sagan en S Dumoulin rijden voor de andere 11 uit.
Heisenberg 12 juli 2016 14:22
Mikel Landa (Sky), Gorka Izagirre (Movistar), Vincenzo Nibali (Astana), Peter Sagan (Tinkoff), Samuel Dumoulin (AG2R-La Mondiale), Damiano Caruso and Greg Van Avermaet (BMC), Edvald Boasson Hagen and Stephen Cummings (Dimension Data), Tony Gallopin (Lotto-Soudal), Rui Costa (Lampre-Merida), Sylvain Chavanel (Direct Energie), Luke Durbridge, Daryl Impey en Michael Matthews (Orica-BikeExchange).

Kansloos voor het peloton. Of Etixx (Kittel) en Katusha (Kristoff) moeten vertrouwen hebben en samen met Direct Energie (Coquard) gaan achtervolgen, maar dat zie ik niet gebeuren. Het verschil is al meer dan 2 minuten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2016 14:25 door Heisenberg.
Andere Peter 12 juli 2016 14:22
Sagan en S Dumoulin waren even vooruit, maar we hebben een prachtige kopgroep van 15:

Matthews + Durbridge + Impey
Boasson-Hagen + Cummings
Van Avermaet + Caruso
Sagan
Nibali
Rui Costa
Gallopin
Landa
Chavanel
G Izagirre
S Dumoulin
Kuiperberg 12 juli 2016 14:26
Wat presteert Langeveld nu eigenlijk nog de laatste paar jaar ? Vraag me echt af, wat de meerwaarde is van Langeveld. Ooit volgens mij de Omloop gewonnen, maar daarmee is de kous wel af.
GillesEmanuel 12 juli 2016 14:29
Tom Dumoulin kwam wel degelijk als tweede boven maar zit niet mee.. Wat is dat voor iets? Daadwerkelijk bollentrui? TIjdrittraining op de klim? Gedacht dat de vlucht kansloos zou zijn?
Luijt 12 juli 2016 14:32
Andere Peter 12 juli 2016 14:35
Dat moeten we hem straks inderdaad maar gaan vragen. Tom had in mijn ogen perfect gepast in deze fraaie kopgroep. Het lijkt op Majka-gedrag: alles voor de punten en verder laten lopen. Ik kan mij nog steeds niet voorstellen dat hij zich daartoe zou verlagen. De vergelijking met Rooks/Theunisse past niet: zij hoorden echt bij de beste klimmers en waren podiumkandidaten.

Het kan natuurlijk ook zijn dat hij wel mee wilde zijn maar zich liet verrassen in het begin van die afdaling. Ook Grmay en I Izagirre haalden bovenop punten maar waren niet mee met de groep die aan het ontstaan was.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2016 14:35 door Andere Peter.
Andere Peter 12 juli 2016 14:40
Verschil naar 6 minuten. De pelotons smelten samen. Maar wie heeft er zin om te organiseren voor zo'n sprint, met het risico dat je sprinter er op die Côte de Saint-Ferrol afgereden wordt. Wie is er zo zegezeker in die gevarieerde finale? Ik denk dat dat laatste klimmetje de beste verzekering is voor de kopgroep om vooruit te blijven.

En ook dat is allemaal gepland door Gouvenou:
Etappe 10 Revel: ''Dit terrein schreeuwt om een aanvaller als winnaar. De Côte de Saint-Ferréol zal bepalend zijn.''

Ondertussen is Sagan natuurlijk de groene trui aan het zeker stellen. Voor zover dat nog nodig was.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2016 14:49 door Andere Peter.
Andere Peter 12 juli 2016 14:57
Mooie start van de etappe, maar we kunnen ons opmaken voor een impasse van ca anderhalf uur. Even wat nuttigs doen. Van zo'n rit kun je beter de eerste en de laatste anderhalf uur live uitzenden en de tussenliggende anderhalf uur overslaan of benutten voor de herhaling van je Avondetappe of Vive-le-Vélo van gisteravond.
Prikdude 12 juli 2016 14:57
Heb je al eens bij Sesamstraat gesolliciteerd?
Luijt 12 juli 2016 15:03
Nee, ik heb de laatste jaren nergens meer gesolliciteerd...
Pyama 12 juli 2016 15:03
Die hadden natuurlijk broerlief en Costa voorop.
Pyama 12 juli 2016 15:05
Waarom zou Direct Energie achter Chavanel aanrijden?
Wanny 12 juli 2016 15:06
Hoop gelatenheid in het peloton. Zitten 8 ploegen mee vooraan en van de 14 die niet mee zitten is alleen Katusha van zins even te gaan rijden. De rest gelooft het wel weer.
Kuiperberg 12 juli 2016 15:19
Heisenberg 12 juli 2016 15:21
Die had ik toen over het hoofd gezien.

Bij de ploegen die de slag gemist hebben (IAM Cycling, LottoNL-Jumbo,Trek-Segafredo, Cannondale-Drapac, Giant-Alpecin, FDJ, Katusha, Etixx-Quick Step, Cofidis and Fortuneo-Vital Concept) zitten weinig potentiële winnaars voor deze finale. Logisch dat deze kopgroep het gaat redden.
Miquel1983 12 juli 2016 15:21
Ik denk dat T. Dumoulin zich vanaf nu gaat sparen voor de tijdrit van vrijdag. Op de Ventoux waarschijnlijk toch weinig kans voor een kopgroep en de komende dagen weinig bergpunten. In deze kopgroep had hij zeker kans gemaakt, met een mooie jump op of na dat klimmetje, maarja die tijdrit is zijn hoofddoel, dus ik begrijp zijn strategie wel. Specifieke voorbereiding op Rio en bovendien heeft Dumoulin nog nooit een tijdrit gewonnen in de Tour, dus ik denk dat dat voor hem zwaarder weegt dan een standaard overgangsetappe zoals vandaag.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2016 15:34 door Miquel1983.
Prikdude 12 juli 2016 15:22
Straftraining altijd wel een leuk fenomeen maar zie dan toch liever de hele ploeg op slagorde i.p.v. twee willekeurige zelfkastijders, zoals nu bij IAM.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2016 15:23 door Prikdude.
Miquel1983 12 juli 2016 15:24
Toch denk ik dat Direct-Energie meer kans had gemaakt met een peloton-sprint met Cocquard, dan met Chavanel in deze kopgroep.
Kuiperberg 12 juli 2016 15:25
Geen medelanders cq. niemand van Lotto-Jumbo of Alpecin in de kopgroep. Gemiste kans.
Wanny 12 juli 2016 15:28
Direct Energie zou een mannetje mee moeten laten draaien. En dan Chavanel niet meer op kop. Peter Post methode.
cyclingfreakske 12 juli 2016 15:36
Coqard komt wel terecht... zijn team als treintje, is niet bepaald een hulp in dit Tour geweld.
Dat Chavanel meer vooruit zit, geet de ploeg juist ruimte en moeten anderen het dan maar doen. dat scheelt energie bij de boemeltrein van Coqard.
Het zou juist in het voordeel werken van Coqard, dat zijn ploeggenoten de treintjes verstoren ipv zelf een te vormen,
Dat maakt de concurrentie nerveuzer en dat doet meer fouten uitlokken.
cyclingfreakske 12 juli 2016 15:39
Wanny Schreef:
-------------------------------------------------------
> Direct Energie zou een mannetje mee moeten laten
> draaien. En dan Chavanel niet meer op kop. Peter
> Post methode.


die kon dat omdat hij 2 ijzersterke sprinters had die ook solo konden finishen, en een team dat ijzersterk was.
Direct energie is daar echt een tram tegen en totaal niet vergelijkbaar. Zulke tactiek werkt niet, dan lachen de anderen gewoon in het vuistje.
Chavanel gewoon laten doen, de rest van het team kan nog uit de wind blijven.
Wanny 12 juli 2016 15:57
Als ik LeTour mag geloven, lezen de ploegleiders mee op dit prikbord.
Prikdude 12 juli 2016 16:06
44.4 km. en 4'44 de achterstand.
Wanny 12 juli 2016 16:09
Misschien wordt t nog leuk
Slimmerd 12 juli 2016 16:18
34.7 km en nog altijd 4'44
Slimmerd 12 juli 2016 16:35
Onrust in de kopgroep, lastig stuk mede door de wind zorgt ervoor dat Costa, Chavanel, Cumming, Nibali, Landa, Gallopin en Caruso eraf nu.

Zitten op 37''.

Peloton laat nu lopen, 3'57 terwijl ze net op 3'20 zaten. Nog 21 km.
Slimmerd 12 juli 2016 16:36
Peloton trouwens oko gebroken, maar echt gekoerst wordt er niet.
Slimmerd 12 juli 2016 16:37
Sagan, Matthews, Impey, Durbridge, van Avermaet, S. Dumoulin en Boasson Hagen zijn vooraan nog over.
Prikdude 12 juli 2016 16:38
De mannen kieperen even de klimkneusjes over boord.
Slimmerd 12 juli 2016 16:39
Inderdaad zeer fraai, beetje wind en de voorjaarsmannen geven even gas.

Inmiddels al een minuut op 19km van de streep.
Slimmerd 12 juli 2016 16:44
De zeven draaien prima samen, die andere acht gaan een achterstand krijgen die ze op dat klimmetje niet kunnen overbruggen.

Orica in overvloed zullen wel Impey uitspelen op de klim, lukt dat niet dan Matthews achter de hand.

Nog 14km
Slimmerd 12 juli 2016 16:48
Voorsprong boven de 2'00 op 2 km voor de klim
Andere Peter 12 juli 2016 16:50
Is nog link voor de Orica's. Met 3 op 7, dan kan een situatie ontstaan waarbij die andere 4 niet tegen elkaar rijden. Zit je daar met je vermeende overwicht.
Slimmerd 12 juli 2016 16:53
Sagan versnelt op 1km van de top, Durbridge uit de kopgroep
Slimmerd 12 juli 2016 16:53
Impey neemt nu serieus over, de andere vijf zijn mee.
Slimmerd 12 juli 2016 16:54
Impey nogmaals, Sagan neemt de andere mee in zijn wiel tot aan Impey.
Dumoulin met de meeste moeite, maar is nog mee.
Slimmerd 12 juli 2016 16:55
Ze komen met 6 boven, nog 6.8km
Slimmerd 12 juli 2016 16:57
Met zijn zessen nu de afdaling in, niemand is weggekomen. Impey nu de meesterknecht voor Matthews neem ik aan?
Slimmerd 12 juli 2016 16:59
Impey nogmaals op 3km van de streep, Sagan reageert direct, iedereen weer mee.
Slimmerd 12 juli 2016 17:00
Impey doet het nogmaals op 2km van de streep vanuit 6e wiel, Sagan ziet hem komen, versnelt al en Impey komt er niet eens overheen.
Slimmerd 12 juli 2016 17:01
Lijkt me tijd dat Impey nu voor Matthews gaat rijden.
Slimmerd 12 juli 2016 17:02
Nog 1 km in deze toch erg mooie finale met deze zes coureurs
Slimmerd 12 juli 2016 17:03
1. Matthews
2. Sagan
3. Boasson Hagen
4. van Avermaet
5. S. Dumoulin
6. Impey 2''



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2016 17:09 door Slimmerd.
Slimmerd 12 juli 2016 17:04
7. Durbridge 1'09
8. Caruso 3'00
9. G. Izagirre 3'11
10. Gallopin
11. Costa



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2016 17:06 door Slimmerd.
pirke 12 juli 2016 17:09
Sagan, waarom toch weer zoveel energie verspild? 1e plaats in etappe betekent toch ook nog meer punten voor groen? of wist hij al dat hij het ging afleggen tegen Matthews?
Cecchini 12 juli 2016 17:09
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2016 17:10 door Cecchini.
Cecchini 12 juli 2016 17:11
Sagan is de enige die recht heeft op de Groene Trui. Wat een courage
Slimmerd 12 juli 2016 17:13
Peloton over de streep op 9'39
pirke 12 juli 2016 17:13
plein de courage. maar had 'm ook graag zien winnen na al dat machtsvertoon
Carlos Danger 12 juli 2016 17:28
Op beslissend moment vooraan bracht Franse regie mooi de lekke band van Majka in beeld.
Miquel1983 12 juli 2016 17:38
Hoewel Sagan individueel weer eens de meeste indruk maakt, toch knap werk van Orica. Aan het einde gunde ik het hen wel omdat ze het lef hadden om met 3 man in die kopgroep te zitten en dan ook nog bij de pinken te zijn op het juiste moment. Bovendien kan Matthews de zege goed gebruiken voor zijn zelfvertrouwen.

Stel je eens voor dat Sagan een keer 1 of 2 ploeggenoten bij zich zou hebben. Tinkoff.... zucht.... Ik hoop voor hem dat hij bij Bora meer steun krijgt.

Direct Energie had meteen moeten gaan rijden in het peloton, samen met Katoesja en IAM; dan hadden ze nog kans gehad. Chavanel zit daar toch voor spek en bonen in die kopgroep.

Gallopin hopeloos uit vorm deze Tour; ik vraag me af of hij zo überhaupt nog een olympisch ticket gaat krijgen. Al doen die andere Fransen het ook niet geweldig (behalve Bardet).

Rui Costa misschien moe van zondag. Nibali illustreert maar weer eens het onvermogen van Astana deze Tour. Waarom dan geen Lutsenko, Luis Leon Sanchez of Fuglsang vandaag?

En Landa? Tja.... gewoon wegsturen wanneer de kopgroep in 2-en breekt. Waarschijnlijk opdracht gekregen om te sparen. Waarom zit je dan überhaupt mee?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2016 17:43 door Miquel1983.
Sub Culture 12 juli 2016 17:44
Mooie geste van Greg.
Andere Peter 12 juli 2016 18:22
[www.ad.nl]

Tom Dumoulin geeft aan dat hij geen doel maakt van die bergtrui, maar dat hij die gratis punten niet wilde laten liggen. Ik begrijp die verleiding, maar maakte hij daarmee een tactische vergissing? Juist nu hij wat extra punten heeft wordt de kans groter dat hij door Pinot/Majka als bedreiging wordt gezien. Hij kan in de eerstkomende bergritten alleen nog maar mee zitten als die 2 er ook bij zitten.
Goozzer 12 juli 2016 18:40
Die jongens zullen sowieso mee willen en ook moeten zitten, dus heel veel verschil zal dat niet maken. Verder geldt voor Dumoulin dat nu toch alle ballen op de tijdrit van vrijdag zullen gaan, lijkt me. Ik verwacht in elk geval dat hij donderdag laat lopen en dan na vrijdag wel weer kijkt hoe het ervoor staat...
Andere Peter 12 juli 2016 22:23
Klopt. Maar de Tour is de koers niet voor al teveel doelen tegelijk. Er zijn situaties denkbaar waarbij die punten tegen hem werken.

Overigens begreep ik vorige week uit de woorden van De Gendt dat een 3e plaats in het bergklassement elke dag wat eurootjes oplevert. Tsja, zo simpel kan het zijn, hè?
Frederik D. 12 juli 2016 22:35
Die paar euro's gaan de pot in en worden verdeeld over de hele ploeg. Zakgeld, meer niet.
Kuiperberg 12 juli 2016 23:39
Vreemd interview met Langeveld bij de Avondetappe. Was zelfs vlak voor de start nog kakelfris. En in de avond ook alweer de oude. Zeer kortstondige buikloop tijdens het eerste deel van de etappe, net toen er flink geklommen moest worden. Hij leek er echter niet zo mee te zitten dat hij was uitgestapt. Vriendin haalde hem op met de camper en weg was mijnheer..... op naar de camping. Beetje een vreemde nasmaak van overgehouden.
Cecchini 12 juli 2016 23:50
Ik zit nog even naar de samenvatting van de etappe te kijken en heb toch zo mijn twijfels over de capaciteiten van Landa om ooit eens een Grote Ronde te winnen als je ziet hoe kinderlijk hij door Sagan uit een waaiertje wordt gereden. Een klein moteurke denk ik dan.
Michael B* 13 juli 2016 08:30
Kuiperberg Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vreemd interview met Langeveld bij de Avondetappe.
> Was zelfs vlak voor de start nog kakelfris. En in
> de avond ook alweer de oude. Zeer kortstondige
> buikloop tijdens het eerste deel van de etappe,
> net toen er flink geklommen moest worden. Hij leek
> er echter niet zo mee te zitten dat hij was
> uitgestapt. Vriendin haalde hem op met de camper
> en weg was mijnheer..... op naar de camping.
> Beetje een vreemde nasmaak van overgehouden.

Is hij toevallig einde contract?
bobo 13 juli 2016 08:55
Volgens Danny Nelissen loopt zijn contract nog een jaar door.
Miquel1983 13 juli 2016 10:34
Gek genoeg reed diezelfde Landa in de Giro een onverwacht sterke tijdrit over 40 km. Toen was hij zelfs sneller dan Nibali, Valverde en Kruiswijk. Maar na zijn ziekte in de Giro valt hij voor mij alleen maar tegen.
pirke 13 juli 2016 10:57
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik zit nog even naar de samenvatting van de etappe
> te kijken en heb toch zo mijn twijfels over de
> capaciteiten van Landa om ooit eens een Grote
> Ronde te winnen als je ziet hoe kinderlijk hij
> door Sagan uit een waaiertje wordt gereden. Een
> klein moteurke denk ik dan.

inderdaad, maar ik weet niet of het van 'niet beter kunnen' was of gewoon verkeerde keuze op het verkeerde moment (wat ook niet handig is voor een ronderenner in spe) hij leek te denken, "ja mafkees in je regenboogtrui, doe ff rustig aan hee", zich af te laten zakken, omkijken of iemand anders misschien meer zin had het gat te dichten en toen was het gedaan.
cyclingfreakske 14 juli 2016 15:42
Landa verdiend nu bakken geld en heeft niet de ambitie om helemaal ervoor te gaan, zoals hij bij Astana deed.
Of ze moeten hem nu deels uitspelen als een helpende pion met enige bescherming en vol op de Vuelta inzetten.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen