Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

"Bij Lotto Jumbo ben ik de absolute kopman"

Gepost door Luijt 
Luijt 12 juli 2016 14:22
Van Wielerupdate.nl:

Steven Kruijswijk tekende vorige week een nieuw, tweejarig contract bij LottoNL-Jumbo. Na zijn puike prestaties in de Giro d'Italia was er veel belangstelling voor de rossige Brabander, maar Kruijswijk koos ervoor om te blijven. "Omdat ik nu weet dat ik de Giro kan winnen."

In gesprek met AD-journalist Thijs Zonneveld legt Kruijswijk zijn ambities uit: "Ik ga terug naar de Giro. Om te winnen. Dat hoofdstuk is nog niet afgesloten. Ik zeg heus niet dat ik het zomaar even ga doen, maar ik weet dat het er in zit. En dan het jaar erop naar de Tour."

Nog een jaar de Giro d'Italia dus. De ronde die hij in mei had kunnen winnen, als hij niet gevallen was in de afdalling van de Colle dell'Agnello. Kruijswijk: "Ik weet nog steeds niet wat er gebeurde, of wat er fout ging. Maar ik kan er niets meer aan veranderen. Die bocht komt nog weleens voorbij als ik tv zit te kijken. Zie ik mezelf salto's maken tussen allemaal lollige fragmenten op Eurosport. Ik word niet midden in de nacht wakker, omdat ik van sneeuwmuren heb gedroomd."

Na de Giro had Kruijswijk niet te klagen over interesse. Toch bleef de nummer vier van de Ronde van Italië bij LottoNL-Jumbo, juist omdat hij kansen ziet om de Giro te winnen. "Als ik achtste of negende zou zijn geworden, stond ik er nu misschien wel anders in. Maar ik weet nu dat ik kan winnen. En dus wil ik per se kopman zijn in een grote ronde. Realistisch gezien zijn er maar een paar ploegen in staat om grote rondes te domineren: Sky, Tinkoff, Astana en Movistar. Maar bij die ploegen rij ik waarschijnlijk in dienst van iemand anders. Moet je hier in de Tour kijken wie er allemaal voor Froome uit rijden. Daar zou ik dan gewoon aanschuiven in het rijtje. Ik wil niet voor iemand anders rijden, ik wil voor mezelf rijden. Ik heb in de Giro gezien dat ik kan meedoen om de prijzen als ik bij deze ploeg rij. En er zit nog verbetering in."

Voor de komende Giro krijgt Kruijswijk meer knechten mee die hem bergop kunnen helpen. LottoNL-Jumbo heeft de toezegging gedaan dat er bijvoorbeeld geen sprinter meer mee zal gaan naar Italië. Dit jaar maakte Moreno Hofland nog wel deel uit van de Giro-selectie van de Nederlandse ploeg.
Luijt 12 juli 2016 14:25
Nu Kelderman vandaag vanwege schaafwonden gaat afstappen - ik schat zo'n beetje binnen nu en een uurtje - zijn bovenstaande woorden van Kruijswijk mij uit het hart gegrepen.

Vooral dit:

".....
Realistisch gezien zijn er maar een paar ploegen in staat om grote rondes te domineren: Sky, Tinkoff, Astana en Movistar. Maar bij die ploegen rij ik waarschijnlijk in dienst van iemand anders. Moet je hier in de Tour kijken wie er allemaal voor Froome uit rijden. Daar zou ik dan gewoon aanschuiven in het rijtje. Ik wil niet voor iemand anders rijden, ik wil voor mezelf rijden. Ik heb in de Giro gezien dat ik kan meedoen om de prijzen als ik bij deze ploeg rij. En er zit nog verbetering in."

Hup Kruijswijk!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2016 14:25 door Luijt.
zumsteg 12 juli 2016 14:56
Laat Kelderman volgend jaar maar meegaan als knecht. Dit jaar voor de tweede keer op rij in de Tour dramatisch. Denk dat het goed is als hij eens in de luwte van een andere kopman in een luwere grote ronde meedoet. Wellicht vind hij daar zijn oude benen weer.
Ron Meijers 12 juli 2016 15:00
Alles en iedereen dat kan klimmen als knecht laten meegaan! Dan kan bijv. Gesink nog altijd voor de dubbel Giro (knecht) - Tour (etappe) gaan of de combi Giro-Vuelta rijden. Of ben ik nu iets té enthousiast en moet je altijd of Gesink of Kelderman thuislaten in dit geval?
Miquel1983 12 juli 2016 15:12
In ieder geval 1 van de 2 (Gesink of Kelderman). Daarnaast Bennett en Battaglin mee. En Clement, wanneer ze die overnemen van IAM. En een paar hardrijders zoals van Emden en Roglic voor op het vlakke terrein; daar heeft Lotto-Jumbo er genoeg van.

Ik hoop alleen dat ze dan ook de tactiek veranderen. Want je kunt een heel contingent klimmende knechten meenemen, maar dan moet je er wel 1 of 2 meesturen in de kopgroep in een bergetappe.

Maar mooi in ieder geval dat Kruiswijk bewust kiest voor absoluut kopmanschap.
Wanny 12 juli 2016 15:12
Denk dat Kelderman beter af is met een plekje in de Vueltaploeg. Zonder druk beginnen en maar eens zien hoe ver je komt. Als ie dat in de Tour doet, staan er alsnog dagelijks journalisten voor zijn neus die vragen gaan stellen over zijn klassement.
cyclingfreakske 12 juli 2016 15:25
de aanpak met Kelderman zat in het begin al fout. als piepjonge prof zette die wel tentoon wat hij kon, helaas heeft men teveel hem uitgespeeld als een kandidaat klassementsrijders, in een periode dat hij zichzelf moest ontwikkelen en verder uitvinden.
in die periode moet je een renner juist extra beschermen, ook tegen zichzelf.... dat is toen niet gebeurd.
Diverse mensen zijn dan ook overtuigd dat Kelderman nog steeds dat potentieel heeft maar gewoon teveel koerste en deels opgebrand raakte en wellicht nu nog steeds de tol betaald, even de pure pech buiten beshouwing gelaten.
Men zou hem echt persoonlijk moeten aansturen, weer werken aan de toekomst en niet het nu...hij heeft nog marge.
en hem weer dat zelfvertrouwen geven, want op zijn 22e had hij dat veel meer dan nu.
,
Om een bekend iemand te noemen die hetzelfde overkwam : Veuckleir. die was na een knappe TDF op 22-23j, ook een jaar of 2 weg, een schaduw van zichzelf.
Door een totaal aandere aanpak is hij wel bovengekomen, en hoe... met scheve bekken en al grinning smiley
Sub Culture 12 juli 2016 17:37
ZZZZZZZZZZZZZZZ
ton duk 12 juli 2016 19:54
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> Diverse mensen zijn dan ook overtuigd dat
> Kelderman nog steeds dat potentieel heeft maar
> gewoon teveel koerste en deels opgebrand raakte en
> wellicht nu nog steeds de tol betaald

ja, qua potentie ook veel meer talent dan Gesink en Mollema....maar ja...
gr
D. Marrage 12 juli 2016 20:08
Quote
CF
Veuckleir. die was na een knappe TDF op 22-23j, ook een jaar of 2 weg
Voeckler reed zijn eerste Tour op zijn 24ste. Die eerste succesvolle tour waaraan jij refereert kwam een jaar later (2004), toen was hij 25.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2016 20:08 door D. Marrage.
Eazster 12 juli 2016 21:19
Kelderman nu nog in de luwte laten rijden? Heeft al eens een Giro als absolute kopman prima voltooid en mocht vorig jaar onder de vleugels van Gesink in de Tour leren en het jaar daarvoor in de Vuelta. Pech door een valpartij 2 jaar op rij zal aan zijn intrinsieke kwaliteiten niets veranderen. Misschien heeft het wel een flinke deuk in zijn zelfvertrouwen gegeven ,omdat de ploeg nu eenmaal prestaties verwacht.

Is Kelderman wel zo goed als we denken? Ja hij heeft een machtige tijdrit als wapen en kwam in die Dauphine 2012 ook daarmee sterk in het klassement als broekie en wist dat mooi te consolideren. Daarna was hij erg sterk in den Giro ,Romandie 2013 en Dauphine 2014. Door andere verschillende redenen kwam het er daarna niet helemaal meer uit ,maar om het proces (van leren .Wat eigenlijk ...leiderschap,klimritme,weerbaarheid?) zogenaamd nu opnieuw laten te beginnen lijkt me nonsens. Is hij niet goed genoeg voor het kopmanschap dan kan hij altijd nog fungeren als beschermde renner in de kleinere rondes.
Om Gesink en Kelderman nu voor Kruiswijk te laten knechten vind ik echt nonsens, wat kunnen die nu beter doen dan ene goede knecht die tempo kan rijden of er nog bij zitten als een groep een man of 40 sterk is. Daarbij vraag ik me af of Kruiswijk wel een hoger niveau heeft dan bijvoorbeeld Gesink op zijn top.
Tegen Sky en Movistar opboksen lukt toch niet, ook niet met het budget voor renners dat er nu vrij komt voor knechten voor Kruiswijk.

Overigens vind ik het wel mooi dat ze bij Lotto Jumbo vol geloven in de kwaliteiten van Kruiswijk ,maar daarentegen ik vind het nogal opportunistisch gesteld. Het motto van de ploeg werd toch jonge talentvolle Nederlanders ter identificatie in de ploeg opleiden die ook mooie dingen kunnen laten zien en daarop het budget aanpassen,
Het is een gewaagde gok want of het Kruiswijk opnieuw lukt om voor de winst te strijden..?. De exposure en wielergekte die het volgend jaar weer zal losmaken in Nederland weegt daar misschien wel tegenop.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2016 21:21 door Eazster.
Snorfietser 12 juli 2016 22:13
Deze jongen gelooft in zichzelf, dat is wat we nodig hebben. Hetzelfde zie je bij Terpstra en ook bij Groenewegen.
malheur 12 juli 2016 23:02
Kruijswijk kiest voor de sportieve weg ipv de lucratieve, dat is best bijzonder te noemen, chapeau.
Carlos Danger 13 juli 2016 00:53
't Een zal 't ander niet uitsluiten. Daar lijkt hij mij pienter genoeg voor.
Dennis 13 juli 2016 09:19
De enige de verwachtingen scheppen zijn de stuurlui aan wal.

Hij geeft toch niets voor niets aan te willen ontdekken deze tour. Dit geeft de ploeg ook aan voor de tour.
Miquel1983 13 juli 2016 10:41
Ik zie niet in waarom het onzin zou zijn om Gesink als knecht de Giro te laten rijden. Gesink reed als eens eerder de Tour als knecht voor Mollema en Ten Dam (toen hij terug kwam na ziekte weliswaar). En Kruiswijk al 2 keer in de Tour gezien als knecht voor eerst Mollema en het jaar daarna Gesink. Waarom voor de zoveelste keer alle ballen op de Tour, waar een 5e a 6e plek het hoogst haalbare lijkt, terwijl winst in de Giro mogelijk is? Te meer omdat de grote ploegen in de Giro toch minder sterk voor de dag komen en minder controlerend rijden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/07/2016 10:42 door Miquel1983.
GillesEmanuel 13 juli 2016 11:22
Als je als Lotto Jumbo de Giro kan winnen (met een Nederlander) dan moet je wmb alles wat je tot je beschikking hebt gebruiken om dit te bewerkstelligen. Die 5e-10e plaatsen in de Tour kennen we nu wel en Mollema wordt er nu al een beetje op afgeserveerd in wat media. Daarbij denk ik dat een goede knechtenrol niet een vrijbuiters tour in de weg hoeft te staan, zeker als Gesink (hij heeft er toch niks te zoeken) de voorjaarsklassiekers overslaat.
Eazster 13 juli 2016 11:35
Ik zeg ook helemaal niet dat alle ballen op de Tour moeten ,laat ze zeker met Kruiswijk voor die Giro gaan. het is alleen maar mooi dat ze dan voor de Tour twee andere fitte kopmannen kunnen opstellen . Kruiswijk ging in de Tour 2012 mee al schaduwkopman ,niet als knecht. In 2014 misschien wel en reed verdienstelijk uit op de 15e? stek. Van Gesink kan ik me die Tour 2013 met Bau en Lau vooral herinneren dat hij er wat verloren bij reed en volgens mij heeft hij welgeteld 1x goed gereden (geknecht) voor Bauke op Alpe D'Huez .Maar wat ik wil aangeven dat andere goede renners dat ook wel kunnen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/07/2016 11:36 door Eazster.
Eazster 13 juli 2016 11:42
"" Hij geeft toch niets voor niets aan te willen ontdekken deze tour. Dit geeft de ploeg ook aan voor de tour"

Ja tuurlijk proberen de media en de ploeg de druk te temperen,dat is logisch. Maar als fan zie je nu eenmaal ook bepaalde kwaliteiten en verwacht (hoop) je dat het een keer goed uitpakt. Het leer proces duurt bij Kelderman nu al 3 jaar ,dan kun je niet zeggen we beginnen nu van vooraf aan opnieuw en kijken of het dan wel lukt.

In het voetbal hoor je ook vaak we hebben een jonge groep die moet leren bijvoorbeeld een Ajax of PSV in de Championsleauge,maar ook deze clubs hebben als doelstelling te overwinteren. Feyenoord heeft als doelstelling bij de top 3 te eindigen en kunnen ook niet aan het publiek blijven verkopen we zijn in opbouw en hebben het budget er niet voor. De druk hoort nou eenmaal bij de status die ze hebben verwerft.
Honcoop 13 juli 2016 13:25
Quote
Kelderman nu nog in de luwte laten rijden?

Op zich mee eens dat hij ver genoeg is in zijn ontwikkeling om niet meer in de luwte te zouden hoeven rijden. Tenzij dit voor hem nu beter blijkt te werken. Het gaat uiteindelijk om het beste uit zijn potentie te halen en als dit dan de manier is, waarom niet.

Quote
Is Kelderman wel zo goed als we denken?

In mijn ogen niet. Ik vind dat hij in de echte serieuze bergritten tekort komt. Natuurlijk heeft hij mooie dingen laten zien, maar ik heb hem eigenlijk nooit echt overtuigend gevonden bergop (enige uitzondering m.i. dauphine 2014).

Quote
Het is een gewaagde gok want of het Kruiswijk opnieuw lukt om voor de winst te strijden..?

Natuurlijk weet je van tevoren nooit zeker of het lukt om echt mee te doen om de winst, maar het is niet alleen dit jaar waarop deze keuze gebaseerd is. Hij was natuurlijk vorig jaar ook al een van de beste bergop en had hij zonder het onnodige vroege tijdverlies ook meegedaan om het podium. Ik heb er veel vertrouwen in dat hij met dezelfde voorbereiding en zonder problemen opnieuw in staat is om mee te doen voor het podium/winst.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen