Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Ook Van Avermaet beschuldigd in zaak dopingdokter Mertens

Gepost door El Chaba 
El Chaba 28 februari 2015 08:15
Te lezen op www.wielerflits.nl
rustdag 28 februari 2015 08:18
Greg Van Avermaet officeel verdacht in dopingzaak





Greg Van Avermaet (29) wordt officieel verdacht van dopinggebruik. Donderdag kreeg de topfavoriet voor de Omloop Het Nieuwsblad te horen dat hij op vrijdag 13 maart moet verschijnen voor de dopingcommissie van de Wielerbond. Het bondsparket verdenkt hem ervan verboden injecties met recuperatiemiddelen te hebben gekregen van ‘ozondokter’ Chris Mertens. Dat blijkt uit informatie die doorgespeeld werd door het Leuvense gerecht, dat drie jaar een onderzoek heeft gevoerd naar de contacten tussen de huisarts en tal van Vlaamse topsporters.

Van Avermaet ontkent elke vorm van dopinggebruik. Zijn advocaten gaan resoluut voor de vrijspraak, maar volgens onze informatie riskeert hij toch een schorsing van twee jaar. Van een positieve dopingplas is geen sprake. Hij wordt ook niet verdacht van zwaar dopinggebruik, genre epo of anabolica. De vermeende feiten dateren van voor 2011. Een betrouwbare bron vergelijkt die vermeende feiten van Van Avermaet met die van de de jonge veldrijder Laurens Sweeck.

Zelf weigerde de BMC-renner Van Avermaet gisteren te reageren op het nieuws. Hij reageerde volgens onze informatie bijzonder verrast op de oproepingsbrief. Gisteren gaf hij wel een persconferentie waarin hij vol vuur zijn ambities verkondigde. Maar of hij vandaag aan de start komt, was gisteravond onduidelijk. Die beslissing ligt in handen van zijn ploeg BMC. Naast Van Avermaet moeten ook Tom Meeusen en Bart Wellens op 13 maart voor de commissie verschijnen. Enkele dagen later is het de beurt aan profvoetballer Karel Geraerts
lodjan 28 februari 2015 08:28
Het Laatste Nieuws komt met een artikel dat de gemiddelde Vlaming graag leest:

Onderzoek naar 'ozondokter' wankelt

Het onderzoek naar 'dopingdokter' Chris Mertens lijkt te wankelen. Bij alle sporters van wie een DNA-staal werd vergeleken met bloed in de infusen bij de dokter was de match negatief, op eentje na. Dat blijkt uit documenten die onze redactie kon inkijken.

Het gerecht in Leuven kwam er via mailverkeer en agenda's achter dat onder anderen 24 (top)renners, boksers en voetballers patiënt waren bij de verdachte dokter. Ze werden om een DNA-staal gevraagd, meer bepaald wangslijmvies. Het genetisch onderzoek werd vervolgens uitgevoerd aan de Leuvense universiteit.

Daar kwamen ze tot de conclusie dat de bloedsporen in de inbeslaggenomen infusen slechts in één geval overeenkwamen met het erfelijk materiaal van de sporters.

Volgens ingewijden was dit een "zeer serieuze aanwijzing" dat de renners helemaal niet waren behandeld met een verboden ozontherapie of enige andere dopingpraktijk die strijdig zou zijn met de no-needle-policy van de antidopingautoriteiten. Toch stuurde het parket van Leuven de dossiers door naar de Vlaamse antidopingautoriteiten.

De Brusselse kamer van inbeschuldigingstelling (KI) spreekt zich binnenkort ook uit over de wettigheid van het onderzoek van het Leuvense gerecht tegen dokter Mertens, klinkt het.

LEES ER MEER OVER DIT WEEKEND IN HET LAATSTE NIEUWS, OOK VERKRIJGBAAR IN DIGITALE VERSIE
TomDJ 28 februari 2015 08:29
Yes!!! Het (Vlaamse) wielerseizoen gaat weer beginnen!

Uit 2011, hadden ze gerust al eens voor een Tourstart kunnen melden.
lodjan 28 februari 2015 08:58
BMC Racing Team, de ploeg van wielrenner Greg Van Avermaet, heeft zaterdagochtend het bericht in onze krant dat Van Avermaet officieel verdacht wordt van dopinggebruik bevestigd. ‘Maar op dit moment is er geen informatie die aangeeft dat er bepaalde regels zijn overschreden. Er is dan ook geen besluit genomen om Van Avermaet op non-actief te zetten’, aldus BMC.

Donderdag kreeg de topfavoriet voor de Omloop Het Nieuwsblad te horen dat hij op vrijdag 13 maart moet verschijnen voor de dopingcommissie van de Wielerbond. Het bondsparket verdenkt hem ervan verboden injecties met recuperatiemiddelen te hebben gekregen van ‘ozondokter’ Chris Mertens. Dat blijkt uit informatie die doorgespeeld werd door het Leuvense gerecht, dat drie jaar een onderzoek heeft gevoerd naar de contacten tussen de huisarts en tal van Vlaamse topsporters.

Van Avermaet ontkent elke vorm van dopinggebruik. Zijn advocaten gaan resoluut voor de vrijspraak, maar volgens onze informatie riskeert hij toch een schorsing van twee jaar. BMC bevestigde vanochtend het onderzoek naar Van Avermaet, maar zet hem voorlopig niet op non-actief. Normaalgezien start de Belgische wielrenner vanmiddag dan ook in de Omloop Het Nieuwsblad.

edit, zie BMC statement hier: [twitter.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/02/2015 09:12 door lodjan.
ton duk 28 februari 2015 09:07
vAvermaet staat als 2e op de rol bij het Leuvens Gerecht
gr Ton DUK
JW 28 februari 2015 09:19
Natuurlijk heeft dit met dopinggebruik niks te maken.

Heel normaal dat je als renner terecht komt bij zo'n bij sporters populaire dokter.
Die heeft toch wat meer ideetjes dan de ploegarts.
En allemaal legale middelen, zoals babymedicijnen, UV-behandeling.

Deze vuurpijl gaat met een sisser uit.
Sub Culture 28 februari 2015 09:29
Belachelijk omdat nieuws net nu te lanceren.
Soit,,, storm in een glas water.

Gun Greg nog meer de zege vandaag.
veluweracer 28 februari 2015 09:50
B.V. Vlaanderen. En ja, herstelmiddelen zijn prestatieverhogend en dus is het valsspelerij.
lodjan 28 februari 2015 10:05
Hij zal er vast niet als eerste aankomen Ton.
El Chaba 28 februari 2015 10:06
Vandaag meer dan ooit, hup Greg van Avermaet!!!
Bromertà 28 februari 2015 10:24
Mijn prognose/wens dan maar. Terpstra raakt door een schouderduwjte samen met Vanavermaet in de greppel. Wiggo wint met glans.
lodjan 28 februari 2015 10:26
Niet eens, El Chaba.
Iemand die naar die Dr. Mertens gaat is niet goed bezig. Dan zich ook nog eens laat injecteren met Vaminolact, tja, dan vraag je om problemen. Ik zou hem schorsen. Wanneer BMC MPPC-lid geweest zou zijn, zou hij nu ook op non-actief gesteld zijn.
lodjan 28 februari 2015 10:27
Dat zou wel een leuk scenario zijn.
El Chaba 28 februari 2015 10:34
Er is helemaal niet bewezen dat hij dat product heeft geïnjecteerd, sterker nog, waarschijnlijk kan dat ook helemaal niet bewezen worden.
Dus, wat heeft hij dan fout gedaan? Op dit moment helemaal niets en uiteindelijk ook niet, denk ik.
lodjan 28 februari 2015 10:53
Hij wordt op 13 maart uitgenodigd voor een kopje thee?
Het is al vreemd dat ie naar die Dr. Mertens gaat. Hij zal die Vaminolact wel door de vruchtensap geroerd hebben en er is nog niets bewezen, maar ik ga geen 'Hup Greg' roepen.
Prikdude 28 februari 2015 10:55
Heb wel een mooi excuus voor Van Avermaet: ''Het was voor mijn killersinstinct!''
piwi 28 februari 2015 10:58
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> B.V. Vlaanderen. En ja, herstelmiddelen zijn
> prestatieverhogend en dus is het valsspelerij.

Ik neem aan dat niet alle herstelmiddelen valsspelerij zijn. Dan zou slaap, uitlietsen, masseren en een pintje pakken ook niet mogen

De altijd vage grens... Helder gemaakt door een lijst met verboden middelen
veluweracer 28 februari 2015 11:24
Lul maar een eind raak, dan ben jij ook je onzin kwijt.
JW 28 februari 2015 11:55
Dat onderzoek naar Mertens liep een jaar of drie en is alweer een tijdje geleden afgerond.
Naast vervolging van de kwakzalver leverde het ook op dat het 19 sporters in problemen bracht.
Dat de namen van betrokken veldrijders kort voor het wk op straat rolden, en de naam van Van Avermaet net voor de Omloop bekend wordt, is toch bizar.
Ook al lijkt zoiets meer regel dan uitzondering.
De krantenverkoop zal hoog zijn vandaag....







.
JW 28 februari 2015 12:16
Je verwoordt de mening van heel veel (vooral) Belgen op dit moment, denk ik. Afgaande op de reacties in verschillende media.
M.i. is Greg toch van een hoog voetstuk getuimeld alleen al door het bekend worden dat ook hij één van de Mertens-klanten was. En deel uitmaakt van de kring van de 19 verdachte sporters.
Je kunt boos zijn over het moment van publicatie, maar voor de rest van dit verhaal is toch Greg zèlf volledig voor de volle 100% verantwoordelijk ?
Een toprenner heeft uitstekende medische begeleiding. Als je onverdacht wilt blijven pap je toch niet met zo'n "arts" aan confused smiley

Ik vind het wonderlijk als wielerfans juist in het bekend worden van zo'n rare move reden zien om hem dan de zege extra te gunnen.

Het zou me voor de wielersport ook een erg slechte zaak lijken als hij juist in dit weekeinde zou winnen. Dat zou de domheid van zijn handelen allen maar uitvergroten.
Rouleur 28 februari 2015 13:11
2011 ?????? Dat kan haast niet in dat jaar won Lotto helemaal niets. Klein incident met buschauffeur die Aicar kocht voor eigen gebruik. Maar verder niets. Belgen gebruiken niet.
rustdag 28 februari 2015 14:56
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/02/2015 15:09 door rustdag.
Sub Culture 28 februari 2015 15:01
Massimo 28 februari 2015 18:40
Wuyts die zich afvraagt waarom Van Avermaet 70km reisde om bij een huisarts te komen en dat hij "hoopt dat het allemaal snel goed zou komen en er niets ernstig uit zo komen". Ja, da's dus dezelfde Wuyts die een paar jaar geleden Cobo een Vuelta lang aan de schandpaal nagelde.
JW 28 februari 2015 18:51
Ja, Maar niet dezelfde Cobo.
JW 02 maart 2015 10:37
Vraag blijft voor mij waarom zo'n bericht juist op dàt moment werd uitgebracht, terwijl het achter de schermen blijkbaar al wat langer bekend was.
Greg was er ook al eerder van op de hoogte dat hij op 13/3 op de rol stond.
Kort voor het wk veldrijden gebeurde ook al zoiets met Meeuws c.a.

De journalisten kennen blijkbaar ook meer namen van die groep van 19. O.a. een autocoureur en een voetballer, maar namen noemen vonden ze "niet opportuun".
Is het vrijgeven van dat namenlijstje commercieel minder interessant ?
Het blijft, in de marge, een rare gang van zaken.
El Mik 02 maart 2015 11:44
De naam van die voetballer heb ik wel ergens gelezen volgens mij, maar ben ik alweer vergeten.
*zoekt op*
Karel Geraerts
El Chaba 02 maart 2015 12:11
Wat betreft dat kopje thee: slechts één op de drie verdachten wordt veroordeeld dus dat zegt helemaal niets. Ben jij een gewone burger dan is er niets aan de hand, want niemand weet ervan. Ben je een bekende wielrenner, dan ligt het al op straat voordat er ook maar iets bewezen is.

Wat ik dus kwalijk vind is dat hij waarschijnlijk niets verkeerd heeft gedaan, maar zijn naam nu wel besmeurd is. Dat verdient hij niet en juist daarom vind ik dat hij extra aangemoedigd mag worden.

En dat mensen aankomen met dat het niet slim is om naar zo'n dokter te gaan, etc is totaal niet relevant. Er zijn duidelijke dopingregels en zolang je die niet overschrijdt mag je voor mijn part bij Ben Johnson langs gaan als jij denkt dat jou dat helpt.
JdB 02 maart 2015 13:02
Van jou mag hij dus ook bij Ferrari langs?
Tinuz 02 maart 2015 15:32
In Belgie zit de dopingcultuur verweven in de BV Vlaanderen met name. Veeartsen en artsen aldaar zijn vaak bloedfanatieke wielerfans.
El Chaba 02 maart 2015 16:25
Zie mijn antwoord aan Lodjan.
El Chaba 02 maart 2015 16:28
Slecht voorbeeld, want ieder contact met hem is door regelgeving verboden. Nee dus.
Massimo 02 maart 2015 16:40
Jij vindt het niet relevant, gelukkig denkt het gerecht daar anders over en onderzoekt men nu of er strafbare feiten zijn gepleegd. Beter dat onderzoek afwachten en dan een oordeel vellen over relevant of niet.
JW 02 maart 2015 18:03
JW 02 maart 2015 18:13
Maar als de aanklacht bewezen wordt - wat eerst nog moet gebeuren - ben ik wèl benieuwd of je dan nog steeds niets verkeerd vindt aan een volwassen renner die een infuus voor zieke baby's gebruikt.
El Chaba 02 maart 2015 18:24
Als er bewezen wordt dat hij dat babyspul via een infuus toegediend heeft gekregen (die methode is verboden en dus in deze het enige relevante) dan heeft hij de regels overtreden en heeft hij uiteraard - ook in mijn ogen winking smiley - iets verkeerds gedaan.
JW 02 maart 2015 18:58
Sehnsucht 02 maart 2015 19:33
Ik kan het mij wel voorstellen dat een structurele net niet renner op zoek gaat naar methoden/producten om dat laatste kleine stapje te kunnen zetten. Daarvoor zijn in België wel de nodige adresjes te vinden.
Goozzer 02 maart 2015 19:35
Al wordt het natuurlijk extra lastig als hij dat gedaan zou hebben op, waar het veel van weg heeft, een moment dat het nog geen verboden methode betrof...
Linkebal 02 maart 2015 20:42
Bij hem ligt het meer aan zijn tactiek dan aan zijn fysiek
Sehnsucht 02 maart 2015 21:30
Maar ook dan kan het verbeteren van de fysiek een oplossing zijn.
JW 02 maart 2015 22:36
Ook dat kan nog.
Dan rest alleen nog de vraag of hij UV-behandeling heeft genoten.
Die Mertens was best veelzijdig.
lodjan 03 maart 2015 08:09
HLN:

Greg Van Avermaet moet zich op 13 maart bij de Disciplinaire Commissie van de Belgische wielerbond verantwoorden voor het aankopen van Vaminolact, een voedingsmiddel voor baby's. Hij deed dat op voorschrift van dokter Chris Mertens. Het middel bevat aminozuren en staat niet op de verboden lijst. Van Avermaet kan er ten hoogste van worden verdacht dat hij de toegestane maximum hoeveelheid van inname heeft overschreden.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen