Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

103e Tour de France 20e etappe van Mègeve naar Morzine over 146 km

Gepost door Cecchini 
Cecchini 22 juli 2016 21:46







Algemeen Klassement na 19 etappes[/b

1. FROOME Christopher 1 TEAM SKY 82h 10' 37''
2. BARDET Romain 41 AG2R LA MONDIALE 82h 14' 48'' + 04' 11''
3. QUINTANA Nairo 11 MOVISTAR TEAM 82h 15' 04'' + 04' 27''
4. YATES Adam 209 ORICA-BIKEEXCHANGE 82h 15' 23'' + 04' 46''
5. PORTE Richie 91 BMC RACING TEAM 82h 15' 54'' + 05' 17''
6. ARU Fabio 21 ASTANA PRO TEAM 82h 16' 37'' + 06' 00''
7. VALVERDE Alejandro 12 MOVISTAR TEAM 82h 16' 57'' + 06' 20''
8. MEINTJES Louis 157 LAMPRE - MERIDA 82h 17' 39'' + 07' 02''
9. MARTIN Daniel 184 ETIXX-QUICK STEP 82h 17' 47'' + 07' 10''
10. MOLLEMA Bauke 61 TREK - SEGAFREDO 82h 18' 19'' + 07' 42''
11. RODRIGUEZ OLIVER Joaquin 141 TEAM KATUSHA 82h 18' 29'' + 7'' 52




1







Cecchini 22 juli 2016 21:47
Mathieu Hermans



Op de dag, dat door allerlei valpartijen een mogelijke Nederlandse podiumplek verloren ging (waar ik eerlijk gezegd weinig vertrouwen in had) , alsmede het bijna zekere goud van Dumoulin op de Spelen aan een zijden draadje is komen te hangen, denk je wel eens waar hebben we dat allemaal toch aan verdiend. Draait daar Pyama in de hemel soms aan de wielerknoppen ? Elke keer lijkt het er op dat op het moment dat de Nederlandse wielersport een grote vis dreigt te gaan vangen, er om wat voor reden steeds weer iets misgaat. Ploegenspel, valpartijen, mentale zwakheid, steeds speelt weer iets op. Er moet hier sprake zijn van een fout in het DNA van de Nederlandse wielersport

Op zo'n dag duik je dan maar de geschiedenis in om te zien of het kwartje wel eens een keer goed valt, om nog met enig vertrouwen de toekomst in te kunnen kijken. Een beetje kenner van de mondiale wielergeschiedenis zal zich zeker de Tourzege van Joop herinneren, toen Bernard Hinault tijdens deze Tour in de eerste week zijn knie naar de knoppen had gereden. Anders had Joop hem echt niet gewonnen, zo eerlijk moeten we wel zijn.
Maar een mooi voorbeeld van pech van een buitenlander waardoor een Nederlandse renner er wel met de zoenen van de rondemiss er vandoor ging was toch wel de tour etappezege van Mathieu Hermans in 1989, die tot stand kwam door een valpartij van Rudie Dhaenens, die in een winnende positie onderuit ging.




Mathieu Hermans winnnaar Blagnacaar 11e etappe Tour de France van Luchon voor Fidanza en Eddy Planckaert

[sporza.be] beeldverslag

Het was de enige overwinning van Mathieu in de Tour, waarin hij trouwens als laatste eindigde. Matthieu was vooral succesvol in Spanje. In 1988 en 1989 won hij in totaal 10 etappes in de Vuelta en in 1988 won hij zelfs de eerste 5 etappes in de Ronde van Murcia. Opmerkelijk is, dat diezelfde Dhaenens 3 jaar eerder een touretappe won voor Mathieu Hermans. In sportkroniek.nl las ik hierover een prachtig verslag. Waar lees je nog eens zo'n mooi gedetaileerd en spannend (wie gaat er verdorie winnen ?) verhaal over de aankomst van een etappe. Of je de eindsprint in de Ronde van Mont Aigoual met Tim Krabbé in de Renner nog eens herbeleeft.

1986
Al in 1986 komt Hermans in een goede positie om een etappe te winnen. Niet in het peloton, maar in een kopgroep. Met 12 andere renners rijdt Hermans richting Bordeaux. De Nederlandse volgers en journalisten wrijven al in hun handen. Alweer een Nederlandse ritzege in Bordeaux.

Naast Hermans rijdt La Vie Claire, de ploeg van Hinault en Lemond met Ruttiman en Leleu in de kopgroep. Ook het Belgische Hitachi is met twee mensen vertegenwoordigd. Kopman Claude Criquelion en Rudy Dhaenens. De rest is eenling in de kopgroep.

De rest van de kopgroep heeft al eens rond gekeken. De mannen kijken met één blik naar Hermans; met-jou-rijden-we-niet-naar-de-streep-sprinter. Hermans is ook niet van gisteren en vermoedde dit scenario al. Vandaar dat de Brabander in het laatste wiel gaat zitten.

Rudy Dhaenens gaat er dan vandoor. Hij kijkt eens achterom. Verwacht Hermans, of die andere twee van La Vie Claire. Maar het eerste wat de Hinault-knechten doen, is kijken naar Hermans. Dicht jij het gat maar sprinter.

Hermans aarzelt even, rijdt dan naar de kop en zet zich aan het werk. Hij krijgt hulp van de Fransman Bondue. Dhaenens raakt niet echt uit het zicht. Hermans kijkt eens achterom, behalve de ijverige Bondue rijdt er niemand meer mee. Als Bondue op kop rijdt, demarreert Hermans weg uit de groep. Op weg naar Dhaenens.

Dhaenens kijkt eens om. De weg is leeg, hij rijdt onder de kilometervlag door. Gaat u hier gewoon een Touretappe winnen? Nog 500 meter. Dhaenens kijkt nog eens links om. Ziet niets. Ziet niet dat Hermans op rechts bijna onder de boarding de Belg nadert.

Dhaenens gaat eens recht zitten. Zet zijn petje recht. Steekt zijn vinger in de lucht. Maakt een beletten naar de camera. 'Ja ik bel je vanavond vrouw'. Balt zijn vuist. En hobbelt over de finish.

Zoefff. Dhaenens zet snel zijn handen weer op het stuur. Waar kwam die Hermans dan vandaan? Er was toch een lege weg. Dhaenens luistert naar de speaker. Daniel Mangeas is dan wel moeilijk te verstaan, maar de Belg hoort toch duidelijk, Roe-die Djzaanuns. Da ist um. Rudy is etappewinnaar.

'Ik dacht echt dat het al gebeurd was. Hermans heb ik niet zien komen en de streep had dan ook geen twee meter verder moeten liggen of ik had alsnog verloren'.






2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/07/2016 23:04 door Cecchini.
PVW 22 juli 2016 22:58
Best kans dat over dertig jaar mijn kinderen zeggen "wat jammer dat we de tijd dat nederland iedere grote ronde meestreed voor het podium nèt niet bewust hebben mee gemaakt" maar toch vind ik het ook jammer dat ik de hoogtijdagen 70/80er jaren heb gemist. Herinneringen vanaf '91.

Weer een mooi stuk checcini.
Carlos Danger 22 juli 2016 23:11
Eerst maar weer beginnen met een minuut stilte.
Cecchini 23 juli 2016 02:08
Zonder steun van ploeg blijft podium een droom

En weer ging het mis in de finale van een grote ronde. Dat kan toch geen toeval zijn? Bart Jungmann op zoek naar de parallellen tussen Tom Dumoulin, Steven Kruijswijk en Bauke Mollema.

Door: Bart Jungmann /Volkskrant

Dit zei Tom Dumoulin op 13 september 2015 in een voorstad van Madrid: 'Zoals ik het hier laat liggen, is te stom voor woorden.' Dit zei Steven Kruijswijk op 30 mei 2016 niet ver van Turijn: 'Het mag niet gebeuren, maar het gebeurt.' En dit zei Bauke Mollema op 22 juli 2016 in skioord Saint-Gervais Le Bettex: 'Ik heb het gewoon zelf verkloot.'

In tien maanden tijd hebben drie Nederlandse wielrenners een historische prestatie door hun handen laten glippen. De belangrijkste overeenkomst, getuige de drie citaten, is een groot schuldbesef. Alle drie hadden ze een reden die buiten zichzelf te zoeken. Geen van hen deed het, ook al lag de teleurstelling op dat moment nog pijnlijk vers in het geheugen.

Dumoulin reed vorig jaar tot aan de voorlaatste dag aan de leiding in de Ronde van Spanje. Maar op de Puerto de la Morcuera sijpelden de laatste krachten uit zijn lijf. Hij beëindigde de Vuelta in Madrid als zesde.

Giro
Ruim anderhalve maand geleden droeg Kruijswijk tot twee dagen voor eindstation Turijn de roze trui in de Ronde van Italië. Twee dagen voor het einde maakte hij een stuurfout in de afdaling van de Colle dell'Agnello en botste op een sneeuwwal. Een kapotte fiets en een gedeukt lichaam wierpen hem terug naar een vierde plaats in het klassement.

En nu dus Mollema. Precies een week lang, na de eerste tijdrit, mocht hij zich de nummer twee in de Ronde van Frankrijk noemen. Ook hij ging twee dagen voor de finish in Parijs onderuit. Daardoor begon Bauke Mollema met een kleine achterstand aan de laatste beklimming, maar klein werd razendsnel groot. En de tweede plaats in het klassement werd een tiende plaats.

Een kwart eeuw is het nu al wachten op een Nederlander die reikt tot het erepodium van een grote ronde. Drie keer achter elkaar lag dat kunststukje opnieuw binnen handbereik. Drie keer ging het op het laatst mis. Je zou zeggen: dat kan toch geen toeval zijn. Wat is het dan wel?

Fatale valpartij
 Zelf zoeken ze de schuld dus bij zichzelf, terwijl twee van de drie ook kunnen verwijzen naar een fatale valpartij. Maar een val in het wielrennen is zoiets als een eigen doelpunt in voetbal.

Zijn ze onder de druk bezweken? Rustiger en zelfbewuster dan deze drie wielrenners worden sportmensen zelden gemaakt. Bovendien heeft tegenslag ze mentaal gesterkt. Van hun drieën werd Tom Dumoulin het meest verrast door het plotse succes. Allicht dat gebrek aan ervaring als klassementsrenner hem daarbij parten speelden.

Maar Steven Kruijwijk en Bauke Mollema draaien al langer mee in dit circuit van het wielrennen. Voor Kruijswijk geldt dat hij voor het eerst zo hoog reikte. Mollema stond in 2013 ook al eens tweede in de Tour. Nu leek die rol hem veel beter te passen, in elk geval tot aan de rustdag.

Opeenvolgend tijdverlies in een bergrit en in de tijdrit moet hem onzeker hebben gemaakt. De concurrentie lag op de loer lag en daarom koos Mollema zelf het initiatief. In zijn haast schatte hij een bocht verkeerd in. Ook in die zin valt er een parallel te trekken met zijn oud-ploeggenoot Kruijswijk.

Maar de belangrijkste overeenkomst is de geringe steun in ploegverband. Net als Dumoulin en Kruijswijk stond Mollema er vrijdag na zijn glijpartij alleen voor. Stetina en Zubeldia, de laatste overigens door een stuurfout, lieten hun kopman al voor de voet van de klim aan zijn lot over. Het zal Bauke Mollema te denken geven, twee jaar na zijn overstap naar Trek, toch een ploeg met aanzien.





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/07/2016 10:05 door Cecchini.
Slimmerd 23 juli 2016 02:13
Mollema had dus twee man die nog voor hem zijn best hebben gedaan, het laatste gaatje kon meneer de kopman dus niet dicht krijgen. Er gaan echt geen vier renners te vinden zijn die zonder pardon alles komen opgeven om als knecht voor Mollema te gaan koersen. Die luxe moet je verdienen
ton duk 23 juli 2016 07:14
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mollema had dus twee man die nog voor hem zijn
> best hebben gedaan, het laatste gaatje kon meneer
> de kopman dus niet dicht krijgen.

Ik vond de kritiek op Trek te gemakkelijk en bietje oneerlijk
Het was op die rechte weg naar de col eerst 2 Trek tegen 5 Sky.....en daarna viel de groep niet stil omdat Astana bleef rijden (deden ze al 140 km) en vervolgens verloor Mollema in de begin van de klim de strijd tegen Rosa (meen ik)en was het over...
Dit was gewoon een gevalletje dat alles tegen zat......
gr
Wanny 23 juli 2016 07:54
Zubeldia hing achter Mollena en daarna in de bosjes. Daar had ie niks aan. Stetina nog wel maar niet tegen 4 goed geprepareerde Astana's.
Sub Culture 23 juli 2016 09:11
'goed geprepareerde'

ach ach..

Kuiperberg 23 juli 2016 09:48
Ach, wie weet wat vandaag weer brengt. Regen in Morzine, de Joux-Plane is een hele smerige rotklim en de afdaling heel gevaarlijk. De top tien kan zomaar weer door elkaar worden gehusseld. Van Mollema verwacht ik weinig meer, maar je weet nooit hoe een koe een haas vangt.
Slimmerd 23 juli 2016 10:19
Eindelijk een gewone reactie, hup ton duk! Vandaag gaan we juichen voor Sep!
Cyclad 23 juli 2016 10:33
Weer een shitcolumn van Jungmann. Hij moet eens kijken naar het verhaal van Thijs Zonneveld in het AD over Dumoulin en Mollema. Dat is met realiteitszin geschreven. Dat gelamenteer over "bezwijken aan druk", "Nederlandse ziekte"en "geen ploeg" komt ook mij langzamerhand de strot uit.
Cyclad 23 juli 2016 10:33
ton duk 23 juli 2016 10:40
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eindelijk een gewone reactie, hup ton duk! Vandaag
> gaan we juichen voor Sep!

Ik vind deze reactie dan weer buitengewoon dom voor een Slimmerd...winking smiley
gr
Bromertà 23 juli 2016 10:55
In mijn geheugen staat diep en dik gegrift:

Dumoulin, Kruijswijk en Mollema drie hele grote Nederlandse wielrenners, die in het zicht van de haven strandden.

Voor Mollema was Parijs dit keer zo'n 4000 hoogtemeters te ver.
JW 23 juli 2016 11:03
De Sporza-commentatoren vonden gisteren de aanval van Mollema op dat moment dom en onnodig. Dat was hun commentaar na de val. Dat de aanval van Bardet ook dom en onnodig was hoorde je ze niet zeggen. Bardet viel niet,... Tsja...

Als Mollema niet was gevallen was de kans groot geweest dat hij met die aanval zijn tweede plaats had veilig gesteld. Of niet, dat valt nooit met zekerheid te zeggen. .
De Mollema van deze Tour, die op elk moment dat hij ertoe in staat was voor de aanval durfde te kiezen, is mij goed bevallen.
predator 23 juli 2016 11:22
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> De Sporza-commentatoren vonden gisteren de aanval
> van Mollema op dat moment dom en onnodig. Dat was
> hun commentaar na de val. Dat de aanval van Bardet
> ook dom en onnodig was hoorde je ze niet zeggen.
> Bardet viel niet,... Tsja...
>
> Als Mollema niet was gevallen was de kans groot
> geweest dat hij met die aanval zijn tweede plaats
> had veilig gesteld. Of niet, dat valt nooit met
> zekerheid te zeggen. .
> De Mollema van deze Tour, die op elk moment dat
> hij ertoe in staat was voor de aanval durfde te
> kiezen, is mij goed bevallen.

Volgens mij gaf hij zelf ook aan, dat hij zich forceerde. Maar ik ben het wel met je eens, dat hij het deze Tour in ieder geval probeert.
Cyclad 23 juli 2016 11:24
Wat Zonneveld stelt in het AD klopt m.i.
Hij zei het treffend:
Dumoulin werd in de Vuelta geklopt op kwaliteit
Kruijswijk werd in de Giro geklopt door domme pech na eigen foutje
Mollema wordt in de Tour geklopt door een combinatie van beide.
Pyama 23 juli 2016 11:45
Domme pech na een eigen foutje? Geklopt door een betere renner na een eigen foutje. Van pech was er geen sprake.
Cecchini 23 juli 2016 11:56
Betere renner ? Laat me niet lachen. Van pech bij Kruijswijk in de Giro was inderdaad geen sprake, maar Froome kon gisteren na zijn val (ook geen pech maar een eigen foutje) kiezen uit 6 verschillende fietsen, en met 5 ploegmaten weer op weg naar voren. Dat is misschien geen geluk, maar wel gebruik (kunnen) maken van een goede ploeg.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/07/2016 12:05 door Cecchini.
nachtwacht 23 juli 2016 11:59
Dumoulin geklopt op kwaliteit.
Kruijswijk geklopt door eigen fout en mindere stuurvaardigheid.
Mollema geklopt op kwaliteit en eigen fout (forceren en te ver achter in de groep hangend).

Geen Hollandse ziekte, gewoon op waarde geklopt, alle drie. Jammer voor de fans, maar geen onrechtvaardigheid of wat dan ook, ze eindigen waar ze horen na een ronde van drie weken waarin (vrijwel) alle facetten van het wegwielrennen aan bod komen. Het lijkt mij beter dat onder ogen te zien en aan de zwakke punten te werken om in de toekomst te kunnen verbeteren ipv schuilen achter pech en onrechtvaardigheid.
Andere Peter 23 juli 2016 12:03
Precies. Op waarde geklopt. Dat gold voor Dumoulin in de Vuelta, voor Kruijswijk (die in de afdaling onder druk werd gezet) in de Giro en nu ook voor Mollema. Het aardige is dat die renners zelf dat steeds perfect inzien en het volledig bij zichzelf zoeken.

Met die ploegen is het ook een beetje zoals in de Formule-1. De beste rijder rijdt in de beste auto omdat hij nu eenmaal als individu de beste perspectieven heeft. Daarom rijdt Verstappen nu in die andere auto. Zo rijden Froome, Quintana voor mijn part Nibali en Contador hier niet toevallig in de ploegen die het meest geschikt zijn om sterk voor de dag te komen in een grote ronde.
Tool 23 juli 2016 12:03
Ik zie het toch iets genuanceerder. Ik ben het in de basis wel eens met Zonneveld en zijn redenen waarom de drie het niet gered hebben. Maar het feit dat ze zonder of met te weinig ploeggenoten zaten in een cruciale fase, lijkt mij toch evident. Dumoulin presteerde in de Vuelta boven verwachting tot aan doe laatste bergrit. Dat hij een zwakke ploeg had, was niet zo'n probleem. Hij zakte er door en daar had geen ploeggenoot bij kunnen helpen.
Maar Kruijswijk was toch echt de beste man van de Giro tot zijn val. Die had met ploeggenoten in zijn buurt zichzelf niet zo opgeblazen op het vlakke stuk. (Wat mij betreft niet alleen een zwakke ploeg, maar ook een zwakke tactiek door niemand vooruit te sturen in de kopgroep). Dan had hij m.i. op zijn minst een podiumplek er uit gesleept en misschien wel meer.
Mollema gister had met nog 1 of 2 extra ploeggenoten denk ik net de groep gele trui weer gehaald voor de slotklim. Ik denk niet dat hij zijn 2e plek had behouden, maar hij was zeker niet naar de 10e plaats geduikeld.

Stel dat Froome gisteren na zijn val geen ploeggenoten in zijn buurt meer had, had hij dan ook minuten verloren? Of was hij makkelijk in zijn eentje naar de groep favorieten gereden?
Cecchini 23 juli 2016 12:03
thumbs up met dien verstande dat ik niet het idee heb, dat Kruijswijk, Mollema en Dumoulin zich verschuilen achten pech of onrechtvaardigheid



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/07/2016 12:11 door Cecchini.
Andere Peter 23 juli 2016 12:08
Aanvalspoging dom? Ik weet het niet. Je mag eens wat proberen hè?

Ik wil wel even aanstippen dat Mollema vrijdagochtend nog wel 2e stond, maar dat de evolutie van woensdag en donderdag een indicatie leek te zijn dat hij (ook zonder val) in de laatste dagen zou gaan zakken naar plaats 5, of misschien zelfs 6 à 7. Nou ja, het wordt dus plaats 10 en misschien nog wel iets verder. In mijn ogen heeft Mollema hier niet plaats 2 gewisseld voor plaats 10, maar pakweg plaats 5 voor plaats 10.

Mooie dramatiek. Dit onthouden we. Dit maakt de sport mooi. Dit maakt dat we beseffen hoe uitzonderlijk een topklassement is. Beter zo, dan kleurloos 7e worden.
Cyclad 23 juli 2016 12:11
thumbs up volledig mee eens!
Bromertà 23 juli 2016 12:14
Het lijkt een beetje een nationale sport te worden om Nederlands beste wielrenners verbaal neer te halen, maar de Tour gaat gewoon verder. Zoals Mollema bijna zen-achtig dicteerde:

"Alleen het hier en nu telt", zei Mollema. "Wat er in het verleden gebeurd is, doet er niet toe voor mij."

Vandaag op het menu, aan het bittere einde:

Joux-Plane 1691m 704m 987hm 8,51%
Pantani reed er ooit 32’55” VAM 1800m/u P[DrF]=6,3w/kg

De P[DrF]=6 waarden liggen bij: VAM6=1711m/u T6=34’37”


De Joux-Plane radar van Chronoswatts zal tot de watt nauwkeurig de hele handel gaan optekenen, gerelateerd aan de standaard renner van 70kg met 8kg aan dood gewicht zoals fiets, schoenen en helm.

Distance 11.64 km Profil
Pourcentage 8.5 % Tracé
Départ Intersport Samoëns
Coordonnées 6°43'25.9"E 46°05'04.0"N
Altitude 704 m
Arrivée Sommet Joux-Plane
Coordonnées 6°42'46.1"E 46°07'46.6"N
Altitude 1691 m


Op Strava kan je hier terecht.
ton duk 23 juli 2016 12:15
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
>. Beter zo, dan
> kleurloos 7e worden.

Eens maar toch zal ik elke kleurloze 7e plek AK van een Nederlander in Giro, TdF of Vuelta gewoon zeer waarderen smiling smiley
gr
ton duk 23 juli 2016 12:17
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het lijkt een beetje een nationale sport te worden
> om Nederlands beste wielrenners verbaal neer te
> halen...

Ik vind dat hier op het Prikbord gelukkig meevallen !
gr
ton duk 23 juli 2016 12:21
Cyclad Schreef:
-------------------------------------------------------
> thumbs up volledig mee eens!

Bijgeloof is Ton DUK niet vreemd (en anders wel stille kracht) maar ik heb toch maar alvast naar de 19e en 20e etappe Vuelta gekeken...
Pas op, jongens winking smiley
gr
Bromertà 23 juli 2016 12:23
Nou, dat zogenaamde realisme en relativisme doet afbreuk aan de topprestaties die deze klasse renners stuk voor stuk leveren op het allerhoogste strijdtoneel.

Men heeft geen idee wat het betekent om gemiddeld met 6 w/kg de beslissende slotklim op te rijden, van week 1 tot en met week 3.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/07/2016 12:23 door Bromertà.
Cyclad 23 juli 2016 12:26
thumbs up) (ik moet er wel voor zorgen niet te kwistig met duimpjes te strooien grinning smiley )
Vortax 23 juli 2016 12:31
,,Ik moet eerlijk bekennen dat ik vandaag met nogal wat overschot over de finish kwam'', zei Wout Poels na de 19e etappe van de Tour de France

,,Ik voelde me weer heel sterk'', aldus de Sky-knecht van geletruidrager Chris Froome. ,,Op zo’n 45 kilometer voor de finish was Chris al bij me gekomen. Wanneer hij in de finale nog genoeg mannen om zich heen had, dan zou ik de vrijheid krijgen om in de aanval voor de ritzege te gaan. Dan mocht ik dus mijn eigen plan trekken. Door zijn val veranderde alles. Jammer, maar het geel gaat natuurlijk boven alles.”

Het schouderklopje dat Poels na de streep kreeg, was veelzeggend.

,,Zo’n bedankje op die plaats krijg ik niet na elke wedstrijd. Dat is toch een mooi teken van respect. Zoiets doet me echt goed. Ik heb Chris na afloop nog niet gesproken, omdat hij direct richting het podium wordt gebracht. Maar ik weet zeker dat hij vanavond met complimenten gaat strooien.”

bron: telegraaf
Cyclad 23 juli 2016 12:33
Froome reed niet gemakkelijk, volgens mij had ook hij het niet gered. Porte (die even op 50 seconden zat) evenmin. Froome en Porte hadden wel het geluk voldoende ploegmaten om zich heen te hebben. En toch vind ik het unfair als de schuld op Mollema's ploegmaten wordt geschoven. Hij had zelf niet moeten vallen..... (weet ik, klinkt simpel)
Miquel1983 23 juli 2016 12:36
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> De Sporza-commentatoren vonden gisteren de aanval
> van Mollema op dat moment dom en onnodig. Dat was
> hun commentaar na de val. Dat de aanval van Bardet
> ook dom en onnodig was hoorde je ze niet zeggen.
> Bardet viel niet,... Tsja...

Beiden namen risico, omdat ze wisten dat ze bergop niet het verschil konden maken of net tekort zouden komen. Bij de een pakt het goed uit, bij de ander slecht. Kwestie van domme pech of toch stuurmanskunst? Lijkt me een kwestie van tijd voordat Bardet zelf een keer een flinke smak zal maken met dit soort kamikaze-acties.

Vandaag weer regen voorspeld en een moeilijke afdaling na de slotklim; hopelijk geen nieuw wegdek deze keer. Want wanneer er in een paar km afdaling bij de voorste 30-40 renners er minstens 7 onderuit schuiven of de bocht missen, dan ligt het niet alleen aan de regen, maar ook aan die weg. Ik ben nog steeds van mening dat organisatie daarmee wel erg veel risico nam. Het gaat mij niet zozeer om het feit dat er een Nederlander van het podium viel, maar ik baal er überhaupt als toeschouwer van wanneer er zoveel valpartijen zijn. Anderen ervaren het misschien als spektakel, maar voor mij neemt dat het kijkplezier weg. Het hoort helaas bij de sport, maar je moet extreme risico's zien te vermijden.
Miquel1983 23 juli 2016 12:44
Alleen Movistar, Astana en Sky kunnen in de finale van een bergrit nog 4-5 renners om hun kopman heen hebben. BMC in iets mindere mate. Maar Katusja, Lampre, Ettix, Tinkoff en Orica hebben ook steeds maar 1-2 helpers bij hun kopman, dus zo anders is dat niet met Trek. Mollema heeft in het verleden niet dermate prestaties geleverd dat hij kopmanschap bij de grootste ploegen kan afdwingen, dus wat mij betreft zit hij goed waar hij zit. Misschien had hij minder moeten forceren in het begin van de klim. Meteen zijn eigen tempo rijden. Op een klim heb je minder nadeel alleen dan op het vlakke stuk. Dan was hij daarna niet zo hard ingestort, maarja dan had hij nu 6e of 7e gestaan en was hij nog steeds teleur gesteld.

Ik hoop dat Porte vandaag de ultieme jump naar het podium kan maken. Na Froome de beste man van deze Tour. 3 keer pech gehad (val gisteren, val MT Ventoux en lekke band 2e rit). Anders stond hij nu al dik 2e. Ik hoop dat Bardet er tussen uit valt en Yates, Quintana of Valverde die andere podium-plek pakt.
ton duk 23 juli 2016 12:57
Bromertà Schreef:
------------------------------------------------------
>
> Men heeft geen idee wat het betekent om gemiddeld
> met 6 w/kg de beslissende slotklim op te rijden,
> van week 1 tot en met week 3.

Ik hoor inderdaad 100% zeker tot die Men....
gr
predator 23 juli 2016 13:05
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bromertà Schreef:
> --------------------------------------------------
> ----
> >
> > Men heeft geen idee wat het betekent om
> gemiddeld
> > met 6 w/kg de beslissende slotklim op te
> rijden,
> > van week 1 tot en met week 3.
>
> Ik hoor inderdaad 100% zeker tot die Men....
> gr

Ik niet
Gr
ton duk 23 juli 2016 13:06
HUP WILCO !!
gr
Miquel1983 23 juli 2016 13:28
2 man van Lotto-Jumbo in grote kopgroep van ongeveer 30:

- Kelderman
- Bennet

Helaas ook Kreuziger in de kopgroep die op ruim 9 minuten staat in het klassement, dus meer dan 6-7 minuten zal die groep nooit krijgen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/07/2016 14:35 door Miquel1983.
rustdag 23 juli 2016 13:31
Zakarin hele lastige klant. mocht ze al weg blijven
Cecchini 23 juli 2016 13:59
Dan zitten ze met zo'n kleine 20 man op kop, en mag Sagan alleen het kopwerk doen.
predator 23 juli 2016 14:18
Komt Kreuziger uit een ei of zo?
Cecchini 23 juli 2016 14:33
Ik vrees dat die 2 Lotto Jumbo mannen hebben zitten te slapen
Miquel1983 23 juli 2016 14:36
Wanneer Sagan volle bak op kop rijdt, denk ik dat het hard genoeg gaat. Steven De Jong vertelt in een interview dat de doelstelling is om Kreuziger nog in top-10 te krijgen.
Velodroom 23 juli 2016 14:47
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------

> Joux-Plane 1691m 704m 987hm 8,51% Pantani reed er ooit 32’55” VAM 1800m/u P[DrF]=6,3w/kg

ChronosWatts geeft een iets hoger cijfer, namelijk 6,73w/kg met 448w étalon. Huuh, Broeder.
Steekt nog steeds schril af tegen, daar gaat ie weer, de Adelaar van Hernig,voor een soortgelijke inspanning op de Hautacam met 6,84w/kg en étalon van 479w.
Als je naar al die doping gerelateerde prestaties kijkt ontkom je niet aan de indruk, dat er nogal wat fluctuaties in zitten.
M.a.w. de mate van het suikergehalte vooral van de toverdrank deed er iets toe.

Overigens, dunkt mij, dat het étalon begrip, bedoeld als vorm van uniformisering van prestaties, langzamerhand tegen Vayer begint te werken.
Gewicht en vermogen bergop vooral worden steeds meer gemaximaliseerd, sommigen zullen zeggen geminimaliseerd.
Het gemiddelde gewicht van de echte bergbeklimmers ligt tegenwoordig echt behoorlijk onder de veronderstelde ongeveer 70 kg van destijds.
Dus vrees ik, dat de étalon omrekening niet voor iedereen meer even goed zal uitpakken.

Tijd heeft ook zijn haken en ogen, maar opmerkelijk blijkt, dat de tijd van Pantani op de beroemdste alp van de wereld qua topsportbegrippen lichtjaren verwijderd blijft van wat we tegenwoordig zien. En stel even, dat er destijds 9 Pantani´s geweest waren, hoe snel zouden dan de bergen zijn opgereden.

Eeuwig zonde blijft natuurlijk, dat de tegenwoordige topatleten niet het cachet toegedicht krijgen, die ze verdienen.

Gisteren poetste een niet voor Rio geselecteerde atlete, Kendra Harrison, toch weer een vlek weg uit dat roemruchte dopingverleden.
Op de 100m horden bleef ze 0,01s onder het roemruchte wereldrecord van de Bulgaarse Donkova, Donkeyova denkt vileine Fred dan meteen.
Miquel1983 23 juli 2016 14:47
I. Izagirre, Nibali, Sagan, Kreuziger, Gougeard, Pantano, Rui Costa en Alaphilippe rijden nu op kop. Grote groep achtervolgers, met Kelderman, Slagter en Zakarin, zitten nu op 55 seconden. Peloton op ruim 6 minuten. Kreuziger nu virtueel 2e in klassement.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/07/2016 14:48 door Miquel1983.
Nürburgring78 23 juli 2016 14:48
Andere ploegen zullen zo wel gaan rijden want Kreuziger staat virtueel nu 2e in het klassement.
Met dank aan Sagan: wat een beest!!
Miquel1983 23 juli 2016 14:54
Waarom rijdt die Gougeard zo op kop in de kopgroep? Die rijdt neem ik aan als vooruitgeschoven post voor Bardet. Waarom dan Kreuziger helpen?

Astana nu op kop in peloton en Nibali houdt benen stil in de kopgroep.
Le Puncheur 23 juli 2016 14:58
Wat een slappe zakken bij Lotto Jumbo. Kom op Bennet, ga eens rijden voor je kopman. Ze laten zich zelfs lossen bij de eersten van de achtervolgende groep.
sijbriskie 23 juli 2016 15:27
Eens. Vooral wat betreft Kruijswijk.
predator 23 juli 2016 15:31
Mollema uit top 10
Fcdh 23 juli 2016 16:31
Mooi om de mentale weerbaarheid van Mollema te zien.
Nürburgring78 23 juli 2016 16:31
Bauke in de aanval! Diep respect.
predator 23 juli 2016 16:32
Nu Aru in de problemen
rustdag 23 juli 2016 16:33
Nürburgring78 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bauke in de aanval! Diep respect.
Velodroom 23 juli 2016 16:35
Mysterieuze Krachten in de Sport. Een eeuwigdurend thema.
Sub Culture 23 juli 2016 16:53
Pantano, brute held.
Pyama 23 juli 2016 17:07
Mooie strijd vooraan. Wuyts weet niet dat Izagirre daalles en afmaakkwaliteiten heeft geleerd van Sanchez?
Fcdh 23 juli 2016 17:13
Kelderman weer is gevallen.
Die kan echt met moeite op zijn fiets blijven zitten.
Mentale weerbaarheid en stuurkunsten.... er is werk aan laten we maar zeggen.
Doodzonde!
Slimmerd 23 juli 2016 17:17
Leuk die strijd om de podiumplekken, met afstand de saaiste Tour die ik me kan heugen.

Met dank aan Astana nog wat koers bij de favorieten, terwijl hun kopman te matig bleek. Ook goed om te zien dat iemand die wilde aanvallen op het podium komt, Bardet.
Miquel1983 23 juli 2016 17:21
Tja, het zal wel niet geholpen hebben dat er een gevaarlijke afdaling na de laatste klim zat. Klassementsrenners wilden schijnbaar geen risico's meer nemen. Wat mij betreft te weinig aankomsten bergop in de Tour en te vaak afdalingen na de slotklim. De Vuelta belooft leuker te worden; 10 aankomsten bergop en niet zo'n idioot sterke ploeg die alles controleert.

Strijd om dagzege was wel leuk.
Miquel1983 23 juli 2016 17:25
Kelderman krijgt in de uitslag dezelfde tijd als Alaphilippe. Niet dat het uitmaakt voor zijn klassement, maar nu ben ik wel benieuwd naar de reden van zijn val.
Velodroom 23 juli 2016 17:28
Dafne spaart diamantjes en duldt niemand meer op de finishfoto. Halve seconde voorsprong op de 200m in Londen.
Miquel1983 23 juli 2016 17:34
Aru komt op meer dan 17 minuten over de finish, waarschijnlijk met hongerklop. Ook Nibali kon de meubelen niet redden. Zeer teleur stellend Astana deze Tour, ondanks al het kopwerk de laatste dagen.

Mollema 11e in het klassement uiteindelijk.
rustdag 23 juli 2016 17:34
Ja, wel tegen B-keus
rustdag 23 juli 2016 17:36
Ja daar moet wat gebeurt zijn
Prikdude 23 juli 2016 17:41
De hele top tien buiten Meintjes (?) heeft op een bepaald punt toch aangevallen?
Miquel1983 23 juli 2016 17:46
Ja maar het is jammer dat - buiten de nr 11 en 12 van het klassement (Kreuziger en Rodriguez) - niemand meer durfde aan te vallen op de slotklim. Porte, Quintana, Valverde en Yates konden niet beter of durfden de afdaling niet aan. Maf wanneer de verschillen voor het podium zo klein zijn. Dan verwacht je strijd op de slotklim.
Velodroom 23 juli 2016 17:48
rustdag Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja, wel tegen B-keus

PB van nummers 2 t/m 4 dus 22,23s t/m 22,27s. Twee van de drie liepen met 0,7m per seconde tegenwind beste seizoenstijd.
Bromertà 23 juli 2016 17:50
"Huuh" aan me hoela. Vermenigvuldig die 6,3w/kg met 70 en je zal zien dat de waarden amper verschillen. Mag je zelf een verklaring zoeken hoe Vayer aan die 6,73 w/kg komt.
Slimmerd 23 juli 2016 18:41
Ik bedoel vooral vandaag
Cecchini 23 juli 2016 19:10
MORZINE - Wilco Kelderman moest voorbij de finish naar de Médicale Mobile om een scan van zijn rug te laten maken. De renner van Lotto-Jumbo viel in de afdaling van de Joux-Plane.

Gelukkig bleek op de eerste scan dat er niks gebroken is. Wel heeft Kelderman zware kneuzingen aan zijn onderrug. "Ik zat in de afdaling nog vrij dicht op Vicenzo Nibali”, vertelde Kelderman die de hele dag in de beslissende ontsnapping attent koerste.

"Er zat nog altijd een korte klassering in, daardoor ben ik voluit gegaan. In de laatste bocht ben ik over de witte lijn geslipt. Ik kwam vol op mijn rug in de hekken terecht. Vervolgens had ik zoveel pijn dat ik nauwelijks meer kon trappen. Gelukkig lijkt het erop dat ik niks gebroken heb. Ik hoop dat ik Parijs morgen nog haal.”

Bron Telegraaf
D. Marrage 23 juli 2016 23:50
ton duk 24 juli 2016 07:40
medics...fantastische val met dito commentaar smiling smiley
gr
Bromertà 24 juli 2016 10:40
De snelste op de Joux Plane was Rodriguez met 35'38", waar 5,83 w/kg {DrF] voor nodig is. Toch een flinke scheut minder dan gisteren. Groepje Froome liet begaan op 30". Mollema moedig maar daarna uitbeeld, en Aru kreeg van de Tour een lesje in nederigheid. Frans aardappeltje Barguil duwde hem nog verder in de puree. Waarom weet niemand.

O ja, Nibali deed verwoede pogingen voor ritwinst, maar werd op zijn terrein, de spekgladde natte afdaling overklast door zowel Pantano als een van de gebroeders Izagirre, Jon dus. Bergop werd hun strijd aardig in beeld gebracht, maar potten konden ze niet breken: 37'06" om 38'45".

Het Tour-boek #TDF2016 kan dicht. Hoewel, we (met name Vetooo) gaan nog even nakaarten over gemiddelde wattages, Tourwinnaars, en meer van dat.

Alvast een plaatje van zijn hand:



Let op hè, onderaan staat "Dr. Michele Ferrari's formula."



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/07/2016 10:41 door Bromertà.
Velodroom 24 juli 2016 15:15
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------


> Het Tour-boek #TDF2016 kan dicht. Hoewel, we (met name Vetooo) gaan nog even nakaarten over gemiddelde wattages, Tourwinnaars, en meer van
> dat.

> Let op hè, onderaan staat "Dr. Michele Ferrari's formula."

Ja, meester.


De man op vakantie Vetoooooooo smiling smiley publiceert volgende week zijn work on TDF 2016 performances.
Kunnen "we" weer mooi vergelijken met Vayer.
Bromertà 24 juli 2016 15:39
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen