Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Tour de France | Nabeschouwing

Gepost door Heisenberg 
Heisenberg 25 juli 2016 09:55
Even de ploegen nagelopen en gekeken wie (naar mijn mening) het meest tevreden mogen zijn. Natuurlijk spelen mijn verwachtingen daarbij een rol. Voor de meeste andere ploegen zouden de prestaties van Movistar uitstekend zijn, maar ik had toch echt verwacht / gehoopt dat Quintana het Froome lastig zou maken.

1. Sky – Als ploeg de hele ronde geheerst met een eenvoudige zege voor Froome tot gevolg
2. Tinkoff – Zonder Contador toch 3 ritzeges, 2 truien en 1 top-10 klassering
3. Dimension Data – 5 ritzeges
4. AG2R – Lang wat anoniem, maar Bardet zorgt voor een uitstekend resultaat
5. Orica – Matthews won een mooie rit (met drie man in een kopgroep van zeven) en Yates pakt plaats 4 en het wit
6. Lotto Soudal – Greipel doet uiteindelijk waar hij voor kwam en verder was De Gendt een van de uitblinkers deze ronde
7. BMC – Een rit en geel voor Van Avermaet en top-5 voor Porte, al had daar wel meer in gezeten
8. Katusha – Ereplaatsen voor Rodriguez en Kristoff en een ritzege voor Zakarin
9. IAM – Pantano was één van de smaakmakers en pakte een mooie zege, ook Enger en Clement zullen tevreden terugkijken
10. Giant – 2 zeges voor Dumoulin, maar de rest van de ploeg heeft wel eens beter gereden
11. Lampre – Costa viel voor het klassement snel weg en was met aanvallen ongelukkig, Meintjes misschien wel de grootste verrassing in de top-10
12. Movistar – Uiteindelijk 2 man in de top-6 en een ritzege, maar voor de eindzege deden ze nooit echt mee
13. Etixx – Slechts 1 zege en ondanks de redelijke klassering van Martin toch wat flets
14. Cofidis – Navarro was veel in de aanval en Laporte sprint uiteindelijk 6 keer top-10
15. Direct Energie – Coquard was het enige speerpunt en die kon net niet voor succes zorgen
16. Trek – Na de terugval van Mollema blijft er niets anders over dan teleurstelling
17. Fortuneo – Een derde plaats voor McLay was het hoogtepunt, verder behoorlijk anoniem
18. Bora – Heeft met deze ploeg niet zoveel te zoeken in de Tour
19. Lotto Jumbo – Groenewegen leek sterk, maar is geen een keer echt dicht bij een ritzege gekomen, net als de rest van de ploeg
20. FDJ – Pinot was zwak, ziek of misselijk en dan blijft er niet veel over
21. Astana – Voor een absolute topploeg was deze Tour veel te matig; Nibali kon het in ontsnappingen niet waarmaken en Aru ontgoochelde in het klassement
22. Cannondale – Als ik het goed heb slechts 3 keer top-10 in een rit (7, 8 en 10)
predator 25 juli 2016 10:21
Ben vooral teleurgesteld in Pinot en Quintana. Pech voor Porte (en een slechte ploegentactiek)

Verder weinig verrassingen, behalve de comeback van de Gendt en de opkomst van Yates.
Slimmerd 25 juli 2016 10:28
Aan ziekte (Pinot) kan je natuurlijk weinig doen.

Het was helaas een Tour met weinig spankracht en ook te weinig echte aanvalslust bij hen die vooruit zouden moeten willen in AK.
Luijt 25 juli 2016 10:42
De Tour was zoals altijd mooi. Froome heeft zich toch echt een renner getoond, met name in de Pyreneeën, in de waaieretappe en na z'n val.

Voor Nederland was ook een fijne tour; die Bauke, wat een klasse! Dumoulin kan zich volgend jaar ook echt op de tour gaan richten en niet op zo'n muggenkoers in Zuid Amerika. Kelderman is weer een jaartje ouder. Gesink weer terug. Poels zal nog wel voor Froome moeten rijden volgend jaar in de tour en Kruijswijk richt zich ongetwijfeld op de Giro.

Als de Tour afgelopen is, luidt dat voor mij toch eigenlijk altijd weer het eind van de zomer in. Op naar de herfst, dat slappe aftreksel in Spanje, de WK en dit jaar ook nog de olympische spelen. Ook leuk hoor. Maar alle in de wetenschap dat het hoogtepunt van het jaar alweer achter ons ligt.

Groet, Luijt
Ron Meijers 25 juli 2016 10:46
Ik vind het knap hoor, wat Sky doet. En logisch uit sportief en commercieel oogpunt. Ik vraag mij af of je met zo'n ploeg niet kunt, misschien wel moet, proberen twee grote ronden te winnen in een jaar. Daar is de ploeg tot breed en diep genoeg voor. Maar goed, dat zal t.k.v. de winstkansen in de Tour gaan, en dat zal wel onacceptabel zijn, want Sky heeft op sportief gebied slechts één doelstelling: jaarlijks de Tour winnen ten koste van alles.
El Mik 25 juli 2016 10:48
Dat aftreksel in Spanje is elk jaar opnieuw vele malen leuker dan de Tour en dat zal dit jaar niet anders zijn. Al zal het hoogtepunt inderdaad waarschijnlijk wel achter de rug zijn, dat was namelijk in mei.

Wat een vreselijke saaie klote Tour. Het incident op de Ventoux was het enige klassementsmoment dat het onthouden waard is.
edit. en de instorting van Mollema na zijn val natuurlijk



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/07/2016 10:49 door El Mik.
Luijt 25 juli 2016 10:54
De Giro is al jaren de mooiste koers van het jaar. En heeft als grote voordeel dat ie in het voorjaar verreden wordt.

De Vuelta door die dorre woestijn kan mij als koers minder bekoren.
Heisenberg 25 juli 2016 11:04
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Voor Nederland was ook een fijne tour; die Bauke,
> wat een klasse! Dumoulin kan zich volgend jaar ook
> echt op de tour gaan richten en niet op zo'n
> muggenkoers in Zuid Amerika. Kelderman is weer een
> jaartje ouder. Gesink weer terug. Poels zal nog
> wel voor Froome moeten rijden volgend jaar in de
> tour en Kruijswijk richt zich ongetwijfeld op de
> Giro.
>
> Groet, Luijt

Je bent wel heel positief. Meedoen is belangrijker dan winnen? Mollema zal zelf ook niet tevreden zijn.

Kelderman is een jaartje ouder, net als iedereen. Als ronderenner zijn de jongere renners Meintjes en Yates hem voorlopig voorbij.

Voorlopig is Gesink ook nog niet terug. Heeft sinds Luik alleen nog de proloog in Zwitserland uitgereden. Staat 625e bij CQ over 2016.
Luijt 25 juli 2016 11:08
Klopt Heis, ik ben heel positief.
ton duk 25 juli 2016 11:23
Ik schreef voor de Tour dat DUK's TdF geslaagd zou zijn bij 1 etappe-overwinning en 1 top10 AK voor HOL....
De vrij orginele top11 van Mollema koester ik blijkbaar zo, dat voor DUK deze Tour meer dan volledig is geslaagd.
Optreden TLJ.NL was voor mij zoals verwacht na bekendmaken van de Tourselectie...jammer dat ik gelijk heb gekregen
Groenwegen komt eraan en qua Kelderman (toch een oogappel) houd ik me maar vast aan zijn top10-etappe 1e zondag en zijn top10 laatste zaterdag...75-32-
gr
Erik S. 25 juli 2016 11:24
Mijn puur persoonlijke analyse van de Nederlanders, de afgelopen tour…

Bauke Mollema
Gaf ons een aantal dagen hoop maar eindigde uiteindelijk toch op een teleurstellende 11e plek. Was die laatste aanval nu echt met de bedoeling wat tijd terug te pakken of alleen om zijn slechte benen te maskeren?

Wilco Kelderman
Begon (net als Mollema) goed. En eindigde na een aantal valpartijen in mineur. Ik had in de laatste alpenrit nog wel gehoopt op een top 3 maar zelfs dat lukte niet (meer). Het blijft gissen wat er zou zijn gebeurd zonder valpartij maar voor de witte trui was hij waarschijnlijk niet in aanmerking gekomen.

Wout Poels
Super, in alle opzichten maar goed genoeg voor 3 weken kopmanschap? Dat durf ik te betwijfelen…

Lourens ten Dam
In de Pyreneeën belangrijk voor Barguil maar over het algemeen wat flets. Ben zeer benieuwd wat hij deze week over de, al dan niet voortzetting van zijn carrière weet te melden.

Tom Dumoulin
Himmelhoch jauchzend, zu tode betrübt. Twee rit overwinningen en een tweede plek in de laatste tijdrit maar o wat deed die valpartij pijn. Fysiek maar vooral mentaal..

Dylan Groenwegen
Mochten we meer van hem verwachten? Kwam naar eigen zeggen vooral om te leren maar deed nergens echt mee voor een overwinning. Hopelijk neemt hij de lessen mee naar een volgend jaar. De lekke band op de Champs Elysees was natuurlijk doodzonde maar wel typerend voor het optreden van Lotto NL

Bert-Jan Lindeman
Ik had zelf gehoopt op een uitschieter als in de Vuelta en richting de Mont Ventoux reed hij naar behoren. Voor de rest waarschijnlijk goed zijn werk gedaan, maar we vooral in de schaduw.

Timo Roosen
Zou Groenewegen in het Lotto NL treintje moeten loodsen maar kwam daar maar zelden aan toe. Ervaring, ervaring, ervaring is wat hij nodig heeft. Hopelijk heeft hij ook nog wat groeimarge.

Ramon Sinkeldam, Roy Curvers, Albert Timmmer- onderdelen van de Giant trein. Persoonlijk weinig van gezien maar dat is bij helpers logisch.

Stef Clement- Voor mij de beste Nederlandse renner zonder ritoverwinning deze tour, en tweede van de laatste twee weken, leer ik net. Ben wel bang dat hij met zijn commentaar eerder ploegen afschrikt dan aanmoedigt hem nog een contract te geven. Dat contract zou hij natuurlijk wel verdienen.

Tom-Jelte Slagter, Dylan van Baarle
Probeerden het één keer, voor zover ik het heb bijgehouden. Deelden in de algemene miserie van Cannondale.

Sebastian Langeveld
Al uitgevallen voordat hij iets kon betekenen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/07/2016 11:24 door Erik S..
Bromertà 25 juli 2016 11:25
Ik ook. Waarschijnlijk is het moeilijk om niet het (eind)resultaat als basis voor een oordeel of waardering te nemen, maar meer de gevoels- en de kernwaarde van de sport of het leven erbij te betrekken, zoals prachtig verwoord door Pierre de Coubertin.

Mollema heeft weliswaar geen platte prijs gepakt, maar wel vele wielerharten gewonnen !

Walnoot 25 juli 2016 11:37
Beetje voorbarig misschien, aangezien we de effecten op middellange termijn nog moeten bekijken (gaat hij nog koersjes winnen in september/oktober, hoe sterk is hij volgend voorjaar), maar was het achteraf nou een goed idee om Groenewegen mee te nemen naar de Tour? Hij heeft inderdaad laten zien dat men rekening met hem moet gaan houden in de komende jaren, maar echt denderend qua uitslagen was het niet, Laporte, Theuns, Stuyven en McLay waren min of meer van hetzelfde niveau en daar staan we ook niet voor op de banken. Viel me ook op de Groenewegen en zijn mannen over het algemeen niet in staat waren om een goede voorbereiding neer te zetten, hij moest vaak van ver komen. Had hij het noodlijdende Jumbo niet beter van dienst kunnen zijn in het najaar als hij zich een beetje had gespaard?
Heisenberg 25 juli 2016 12:08
1. Sky € 599.240
2. AG2R € 247.140
3. Movistar € 229.350
4. Tinkoff € 189.470
5. Orica € 158.810
6. BMC € 121.170
7. Lotto-Soudal € 90.860
8. Dimension Data € 88.590
9. Etixx-Quick Step € 87.610
10. Katusha € 68.500
11. IAM Cycling € 67.230
12. Lampre € 61.900
13. Giant-Alpecin € 51.570
14. Astana € 39.430
15. Bora-Argon 19 € 32.730
16. Direct Energie € 29.290
17. FDJ € 27.870
18. Trek-Segafredo € 26.360
19. Cofidis € 22.760
20. Lotto-Jumbo € 21.750
21. Fortuneo € 20.120
22. Cannondale-Drapac € 14.100
Curzio 25 juli 2016 12:26
Heeft twee keer door pech niet mee kunnen doen en werd ook door z'n team nooit echt goed afgezet. Niettemin een paar kaar top-10. Gemakkelijk de bergen over. Dus denk een heel leerzame Tour dat een fundament kan leggen voor de toekomst.
Als ze Groenewegen niet hadden meegenomen was het helemaal een doelloze boel geweest trouwens.
Columbus SLX 25 juli 2016 12:32
Erik S. Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Wout Poels
> Super, in alle opzichten maar goed genoeg voor 3
> weken kopmanschap? Dat durf ik te betwijfelen…
>

Ik lees met schrik van die berichtjes van "ik vond het fijn om er voor Froome te zijn", "mooi om al die aanvallers terug te pakken". Graag heb ik ongelijk, maar dat zijn nou niet echt aanwijzingen voor een killersmentatliteit. Dat ventje van Lefevere - die Julian Alaminute (flauw, ik weet het...) Alaphilippe (bedoelde ik): die kop die daar op zit. Als hij 2e wordt, is hij er echt niet goed van. Zo iemand zal je toch niet snel dat soort teksten horen zeggen.

Zeg mij dat het niet waar is, zeg mij dat ik ongelijk heb.
Maar - kan iemand Poels wat minder laten denken als een "knecht"? (de benen heeft hij wel, nou de mentaliteit nog)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/07/2016 12:33 door Columbus SLX.
Eindhovuh 25 juli 2016 12:41
Ik deel de gemiddelde mening hier wel. Het was niet een heel spectaculaire tour qua spanning. Hiervoor was SKY te goed, maar met name de uitdagers te slecht. Quintana zou met zijn kwaliteiten meer voorsprong moeten hebben op mannen als Yates, Porte en Valverde. Sowieso waren de onderlinge verschillen tussen de uitdagers erg beperkt en leken die verhoudingen steeds te wisselen per dag.

Voor de Nederlanders een goede tour met een vervelend einde. Mollema lang erg sterk. Dumoulin op de afspraak waar hij wilde zijn, heel knap en 2 mooie overwinningen. Eervolle vermelding voor Clement die liet zien voor bijna ieder team een waardevolle knecht te kunnen zijn. Als Lotto-Jumbo hem niet eens een aanbieding zou doen zegt dat mijn inziens veel over hun oogkleppen.
Met Lotto-Jumbo hebben we ook meteen één van de meest teleurstellende teams van deze tour. Op géén enkel terrein ook maar in de buurt van zelfs maar een etappeoverwinning laat staan een klassement voor welke trui dan ook. Excuses heeft ieder team, maar dit was wel extreem mager.
Alleen Cannonfail vond ik nog matiger. Al zaten die voor mijn gevoel nog vaker mee in een ontsnapping.

Oh ja en Sagan is DE MAN.
Shinzawai 25 juli 2016 12:50
Dit was een Tour om snel te vergeten, geen uitgebreide nabeschouwing waard.
Arsimo 25 juli 2016 13:05
Geen topper deze Tour maar bleek best de moeite waard om nauwgezet te volgen.

Menigeen noemde het een saaie tour vanwege Froome+Sky maar ik heb daar geen last van omdat ik in tegenstelling tot eendagskoersen bij de Tour niet primair kijk om wie er gaat winnen. Vermoedelijk komt dat door bewust meemaken van de Indurain en Armstrong jaren - voor mij is daardoor wie de Tour wint in regel bijzaak geworden en kijk ik naar andere dingen.

Hoewel ik ook van wielrennen geniet als de Nederlanders geen enkele rol spelen het was een leuke meevaller dat na twee grote rondes waarin voor het top van klassement ook een Nederlandse renner volop meedeed dat onverwacht deze Tour ook het geval bleek. Het duurde niet tot het einde maar het verhoogde de aantrekkelijkheid.

Een 7tje.
Slimmerd 25 juli 2016 13:15
Navardauskas nog top-10 in rit 21 bij Cannondale
Walnoot 25 juli 2016 13:30
Dat laatste zeker, en ik zeg ook niet dat hij slecht heeft gereden. Ik vraag me af of ze hem niet beter elders hadden kunnen uitspelen (ik denk van wel). Daarnaast is het op dit moment nog niet te zeggen of hij sterker gaat worden van de Tour, er zijn ook genoeg renners die veel te diep zijn gegaan in hun eerste grote ronde en daar nog jaren last van hebben gehad. Positief is wel dat Groenewegen er gisteren niet al te afgedraaid uitzag, voor wat het waard is.
Erik S. 25 juli 2016 13:40
Walnoot Schreef:
-------------------------------------------------------
Positief is wel dat
> Groenewegen er gisteren niet al te afgedraaid
> uitzag, voor wat het waard is.


Dat was ook mijn indruk. Leek niet op het tandvlees te rijden.
Mgr 25 juli 2016 15:42
vond de avondetappe echt leuk om te volgen, ook wel vernoemenswaardig in de evaluatie tochsmiling smiley
Shinzawai 25 juli 2016 15:52
Lotto-Jumbo heeft naar verwachting gepresteerd.
Eazster 25 juli 2016 16:25
De Tour had wederom geen spanningsboog in de laatste week ,terwijl ze hier wel op hadden gegokt. De spankracht was na week 2 weg. Maar goed dit blijkt bijna in alle Tours van de laatste jaren zo te zijn. Kijk maar naar de Nibali Tour van 2 jaar geleden en vorig jaar op de late oprisping van Quintana na heeft de gele trui het zover ik weet 3 jaren na elkaar makkelijk en met overmacht kunnen controleren.

Dat wil niet zeggen dat ik de Tour niet mooi vond. De belangen in deze wedstrijd zijn zo groot ,dat ik etappezeges, Strijd voor (sommige) de truien altijd wel mooi vind.
De aanvalslust en klasse van Sagan (Pleur op Nelissen de groene trui hoeft niet voor een sprinter te zijn,maar voor de meest constante renner in de uitslagen) die zich op alle terreinen laat zien ,de perfectie in power en techniek met de gewonnen tijdrit van Dumoulin, het grote hart van een terugkerende van Avermaet die een bergrit wint,4 x Cavendish die het voor Team Dimension Data een niet te vergeten hoogtepunt maakt, Froome die terecht winnaar blijkt en meer wielrennen is dan we eigenlijk willen toegeven etc etc.

Het verlies van de top 10 plek van Mollema (Hypotetisch gesteld zonder zijn val... ongeacht had ik hem echt niet lager dan plek 5 zien uitkomen) doet nog veel pijn (unieke kans) ,maar 2 ritzeges en de bevestiging dat Nederland wederom meedoet in de hoogste regionen van het klassement in de zwaartse koers van het jaar doen veel deugd. Het is wel eens minder geweest.


Bauke Mollema: Taaie klant en nog altijd onderschat door velen als Klassementsman. Heeft wederom veel chauvenisme doen losmaken met zijn gooi naar het podium.
Klassering geeft een scheve afspiegeling van zijn niveau in deze Tour en dat is wel erg zuur. Komt weer terug ,zoals beloofd en met nog een klein stapje in zijn herstelvermogen zit die podiumplek erin.

Stef Clement: Zo'n man die behoorijk mee kan . Ervaring en plezier brachten hem veel deze Tour. Meer dan degelijke klassering (Je ziet sowieso vaak dat hij tot een paar dagen in een 1 weekse ronde altijd hoog bovenin meedoet) ,veel aanvalswerk dat hij goed heeft weten te combineren met hulp aan de ritoverwinning van Pantano. Word in zijn oude liefde en specialiteit nog mooi 2x 14 wat niet onvedienstelijk is als je ziet wie daar voor hem eindigd.

Tom Dumoulin: Doet waar hij voor naar de Tour kwam. 2 zeer fraaie etappes pakken . Tijdritzege was een genot om naar te kijken. Jammer dat dat die gele trui er door zijn eerste mindere week niet in zat. Ook jammer van zijn val,maar dat is overmacht en zegt niets over zijn presteren inde Tour.

Wilco kelderman: Het viel me niet mee. Het zag er gewoon erg goed uit die eerste week en je weet natuurlijk niet wat zo'n val teweeg brengt in zijn lichaam waardoor het daarna niet meer lukte. Hij leek verloren rond te rijden en misschien had de ploegleiding en hijzelf de knop voor een ritzege wat eerder moete omzetten of hem uit koers moeten halen om andere doelen te stellen.

Dylan Groenewegen. Prima gereden om te leren. Weet nu dat het hier gemiddeld van kilometer 20-0 een stuk harder gaat dan in andere koersen. Ploeg leek ongelukkig met hem brengen en misschien had hij wat eigenwijzer mogen zijn door zelf af en toe eens een wiel te kiezen. Maar goed het lef,de inhoud en bravoure heeft hij wel. (Wel nog effe meegeven dat het zoals ik al had aangegeven heb totaal nutteloos was om een Wagner en Wynants mee te nemen,totaal onzichtbaar en totaal niet van nut.

Wout Poels: Meesterknecht met een grote M. Doet zijn taak met verve en brengt Froome 2x met een moielijk moment veilig naar de haven. Was zelf in de laatse week een van de beste klimmers en had denk ik met een vrijgeleide die etappe waar Bardet won kunnen winnen. Maar weet wat zijn doel was en gaat niet recalcitrant ver voor Froome (Wat deze bij Wiggins dus wel deed) uitrijden. Hoop zo dat zijn "grote"kans in dit team komt.

Tom Jelte Sagter: Had graag wat meer van hem gezien. Het lijkt sowieso niet zijn jaar ,al laat hij met zijn (te vroege) aanval zien dat het heuvelwerk hem wel nog moet liggen.

Dylan van baarle : Zat in elk geval 1 x mee in de ontsnapping . Weet niet hoeveel werk hij in eerste instantie voor Rolland heeft kunnen doen.

Sebastian Langeveld: Niet meer opstellen in de Tour. Heeft in deze wedstrijd gewoonweg niets te zoeken.

Timo Roosen: Goed dat hij heeft overleefd en leek met Vanmarcke vaak nog in de finale in elk geval bij Groenewegen te zitten. Leerproces 2 voltooid.

Bert-Jan Lindeman. De ontsnapping waar hij nu in mee zat kon hij niet winnen van het niveau renners die daar mee waren ,waar dat in de Vuelta nog wel het geval was. Had hem wel meer verwacht,omdat hij normaal wel een harde kop heeft. Voor een aanvalsrenner a la Hoogerland (Althans daar zal hij het van moeten hebben)wel wat karig.

Roy Curvers. Niet veel gezien. heeft bij mij een streepje voor omdat het een sympathieke kerel is en lijkt me in de ploeg echt wel prettig (Zag hoe hij die 2 plek ind e tijdrit van Dumoulin wist te relativeren) om er gewoon bij te hebben. Een soort van grote broer die je er op moeilijke momenten met zijn "Het is maar een circus op 2 wielen ,neem het niet al te serieus" mentaliteit kan doorslepen.

Ramon Sinkeldam: Degenkolbs lijfeigene ,kan niet opvallen als de kopman ook niet opvalt.

Albert Timmer: idem aan RS.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/07/2016 16:26 door Eazster.
Eindhovuh 25 juli 2016 16:48
Naar jouw verwachting mogelijk. Maar niet naar hun eigen verwachtingen. [www.teamlottojumbo.nl]
0x in de buurt.
Michael B* 25 juli 2016 16:54
@Eazster

Ik ben het met veel zaken eens. Het was een slappe 1e week. Het parkoers was gewoonweg niet 'stoer' genoeg. Gelukkig was er geen ploegentijdrit want anders had SKY die ook met overwicht gewonnen.... Moet gezegd worden dan met een goede Contador de koers heel anders was geweest. Dan had ik de SKY trainen nog wel willen zien in de laatste week.

Opvallend:

Porte die als hij geen lek had gehad op plek 2 was geëindigd, voor hem de eerste keer in zijn carrière dat hij tijdens een grote ronde geen slechte dag kende.
van Garderen die het allemaal niet kon waarmaken idem aan Pinot.
Bardet die als enige uitdager van Froome bergop serieus durfde aan te vallen.
Dumoulin die geen ploeg/knechten nodig heeft om te schitteren.
Sebastiaan Langeveld die liever met de camper op de campingstaat.
Kelderman die helaas onderuit gaat, op zijn 'zwakke' rug valt en exit is.
Nederlandse wielrenners al het hele seizoen meer vallen dan hun buitenlandse collega's
Stef Clement die op zijn oude dag al met al nog heel leuk rondreed.
Poels die naar Lotto Jumbo moet, s.v.p. kopman maken, veel te goed om te knechten.
Mollema, laatste paar Tours er in de laatste dagen zij het door omstandigheden een pak minder rijdt.
Quintana die op geen enkel moment de benen van het voorseizoen had.
Gesink die broodnodig werd gemist bij Lotto Jumbo.
Dylan Groenewegen die er al snel erachter kwam dat de Protour toch van een ander niveau is.
Laurens ten Dam, niet gevallen! Wonder!
Froome ook kan rennen.
Bromertà 25 juli 2016 17:06
Hijgend achter de dood.



Wie naar dit bordje kijkt, ziet meteen dat het aantal koolhydraten de bodem nadert, amper uitgedrukt kan worden door het getal nul. Voor de hoeveelheid vetten geldt eenzelfde constatering: zero zero zero. Op de een of andere manier mag het lijf van de Tourrenner blijkbaar niet uit de staat van permanent “levensgevaar” gehaald worden en de gelegenheid krijgen om reserves op te bouwen. Reserves hebben namelijk gewicht, en gewicht is dodelijk. Elke molecuul glycogeen bindt bovendien twee moleculen water en niemand wil als een kameel met twee trotse volle bulten de bergen over.

Hat bordje was trouwens het ontbijt van Froome op de tweede rustdag: vier gepocheerde eieren, een stukje zalm, wat groen, een avocado en één schamel kleef reepje voor straks tijdens de verplichte inspanningskuur dat als een medicijn tegen het rustvirus geslikt moet worden. Rusten is al net zo dodelijk als gewoon eten, want het lichaam zou zo maar in de algehele recuperatie kunnen schieten, waardoor het niet meer vooruit te branden zal zijn. In bed verlies je de Tour. Winnen staat synoniem voor chronisch afzien, ononderbroken drie wekenlang.

Graatmagere mannen gekleed in stemmig zwart omringen het spaghetti-achtige gele lichaam, dat iedere zuurstof molecuul optimaal benut, en dat als een centraal brein van het collectief ritmisch het commando voert op de maat van de wetenschap in doseringen van 20 watt of daaromtrent. Daarachter een lange stoet van volgers, die gaandeweg vooral bergop verder en verder uitdunt. Alleen de aller sterksten kunnen blijven aanklampen, maar iedereen weet allang wie als laatste zal overblijven. Zie hier de korte omschrijving van de Tour de France 2016.

Soms ontsnapt er één uit het doodseskader, spartelt tegen beter weten in hooguit enkele minuutjes vooruit om weldra happend naar lucht terug te fladderen in de staart van de rouwstoet, áls hij zich al kan herpakken. De minder gefortuneerde ziet de samengebalde dodenmars snel uit zicht verdwijnen.

De tucht van de wetenschap lijkt elk teugje spelvreugd uit te knijpen en mat iedereen af tot doffe kansloze deelnemers. Wie worstelt komt wel boven, maar rijdt hoe dan ook achter de gortdroge “maginal gains” aan. De grenzen van het menselijk kunnen liggen afgetekend in de machientjes van de zwarte voorhoede, die slaafs uitvoert wat het brein hen oplegt.

Er is geen ontsnappen aan. De dood zit niemand in het peloton op de hielen, maar rijdt gestaag vóór de meute uit.

Chris Froome wil en kan nog een paar jaar dit maniakale wetenschappelijk juk dragen om zijn suprematie uiteindelijk als de allergrootste van de wielergeschiedenis te laten optekenen.

Lang leve De Tour?


….

De leerschool van Bauke.

“Nu overheerst de teleurstelling, maar er komen natuurlijk nog genoeg kansen. Ik ben 29 jaar en zal hier nog vaak terugkomen. Want de Tour is en blijft het grootste wat er in deze sport is. De mooiste wedstrijd. Misschien niet altijd de leukste, maar in elk geval de belangrijkste. De Tour, daar wordt geschiedenis geschreven. En daarvoor was deze editie een heel goede kans.''


Lees verder …

… en …

Hoe kijkt Thijs Zonneveld terug op deze Tour?
El Mik 25 juli 2016 17:20
Michael B* Schreef:
-------------------------------------------------------
> Laurens ten Dam, niet gevallen! Wonder!

Misschien had hij beter juist moeten vallen om toch nog op te vallen winking smiley
Ron Meijers 25 juli 2016 17:32
Poels zegt ook "Mijn kans komt nog wel" en schikt zich voor nu in z'n knechtenrol. Wie was nog eens Wiggins' meesterknecht tijdens diens Tourcampagne?
Mazter 25 juli 2016 17:41
Volgens mij de meesterknecht die zowel in de voorgaande Vuelta als in die Tour 2de (achter zijn kopman dus) werd. Wat was de eindklassering van Poels ook alweer?
Cyclad 25 juli 2016 18:19
Oneerlijke vergelijking. Poels mocht in de 1e week minuten verliezen, de meesterknecht van Wiggins destijds niet. Als je dan toch wil vergelijken, doe dat dan op faire gronden.
Cyclad 25 juli 2016 18:32
Bauke Mollema
Prima optreden, ongelukkig na de laatste rustdag. Zonder die pech zat top 5 er in, podium denk ik (net niet).

Wilco Kelderman
Weet niet goed wat ik van hem moet vinden. Begon goed, eindigde goed. Dat vallen moet hij afleren. Kan nog steeds klassementen rijden in mijn opinie, maar dan bij een andere ploeg.

Wout Poels
Geweldige Tour. Mag best eens zelf het kopmanschap opeisen. Mag ook van Brailsford. Ik twijfel of hij een ronde kan winnen, maar ik twijfel er niet aan dat hij ver kan komen.

Laurens ten Dam
Bleke Tour, zeker na het afglijden van Warren Barguil. Kon bergop geen moment waarmaken wat hij kan.

Tom Dumoulin
Goudhaantje. 2 geweldige zeges en daarmee de succesvolste Nederlander in de Tour (niet persé de beste...) Die val was erg jammer, maar hopelijk kost het hem Rio niet. Gaat nog heel veel winnen in de Tour de komende jaren. Koesteren!

Dylan Groenewegen
Laten we niet vergeten dat hij pas 23 is en inderdaad in een gigantisch leerproces zit. Reed de Tour knap uit en liet bij vlagen zijn snelle benen zien. Geef hem en de sprinttrein de tijd om het waar te maken, daar gaat nog wel een seizoen overheen. Meer grote koersen rijden, dan lukt het misschien in 2017 al. Opvallend: ging beter klimmen naarmate de ronde vorderde. Inhoud genoeg.


Bert-Jan Lindeman
Goed op de Ventoux, maar daarvoor en daarna onzichtbaar, bleek en niet sterk genoeg. Vond ik wat tegenvallend rijden.

Timo Roosen
In denk de beste man in de sprinttrein. Wat zeg je? Deed Sep Vanmarcke het niet beter? Tja, Sep is sterker, maar je kan ook té sterk zijn voor je trein. Roosen deed het prima, en ging net als Groenewegen steeds beter omhoog narmate de Tour vorderde. Ook een renner met inhoud en met de kwaliteiten om nog minstens 10 Tours te rijden.

Ramon Sinkeldam, Roy Curvers, Albert Timmer kun je inderdaad in één adem noemen. Zij deden mee, maar daar in alles mee gezegd.

Stef Clement
Formidabel op zijn niveau. Strek in ontsnapping, sterk voor Pantano, zichzelf wegcijferend en toch 18e worden. Geef die man snel een goede, nieuwe ploeg!

Tom-Jelte Slagter
Bleek. Tegenvallend. In de bergen echt onder zijn niveau, dat verbloemt ook die ene 10e plaats niet.

Dylan van Baarle
Zat er 2 keer goed bij. Reed echt geen slechte Tour, maar in het collectief (?) van Cannondale lijkt iedereen het slecht te doen.

Sebastian Langeveld
Jammer van zijn ziekte, maar daarvoor ook onzichtbaar.
Cyclad 25 juli 2016 18:34
Michael B* Schreef:
-------------------------------------------------------
> >
> Opvallend:
>
> > Poels die naar Lotto Jumbo moet, s.v.p. kopman
> maken, veel te goed om te knechten.


Wat zeg je nu? Dat alsjeblieft nooit.
Bij Sky of bij een andere ploeg: prima, maar Poels bij TLJ gaat m.i. echt niet werken.
Cecchini 25 juli 2016 19:01
Verklaar je nader Cyclad
Cyclad 25 juli 2016 19:09
Heb gisteren de docu over Poels gezien. Dat, samen met de indruk die hij de laatste jaren geeft leert mij dat Poels op zijn best zit bij een team dat hem alle vertrouwen geeft. Hij heeft nooit bij TLJ gereden en dat is niet voor niets.
Het is een gevoel bij mij hè, geen wetenschap. Ik denk dat alleen Kruijswijk goed gedijt als echte kopman bij TLJ. Bij Kelderman en Gesink zie ik ook te veel haarscheurtjes.
Velodroom 25 juli 2016 20:05
The guilty undertaker sighs with these lyrics of Brother.
Bromertà 25 juli 2016 20:41
Power data Tour 2016 chronoswatts (Portoleau/Vayer) :



Gemiddeld 429 watt bij de aankomsten bergop, voor de standaard renner van 70kg met 8kg voor fiets en toebehoren, komt neer op 6,13 w/kg.

De 444 watt van Bardet op Le Bettex komt net niet in het buitenaardse rood, miraculeus is het wel:

Etapes de cols de plus de 4h :
> 450 W (Etalon) : MUTANT
> 430 W : MIRACULEUX
> 410 W : SUSPECT

Waar blijven de dopingbeschuldigingen? Of geldt de menselijk limiet alleen voor niet-Fransen?
valse trage 25 juli 2016 21:36
Velodroom 25 juli 2016 21:45
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Power data Tour 2016 chronoswatts (Portoleau/Vayer) :

Ik weet niet of dit (Fransman) ook het motief voor het duo is om niet aan dopingbeschuldigingen te doen.
Ik tel 16 prestaties in deze zogenaamde miraculeuze categorie.
Normaal komt er altijd een nabeschouwing in Lemonde of op chronoswatts.com, maar ik heb nog niets gezien, dus ik weet niet of dat nog komt.

Merkwaardig blijft toch, dat er fluctuaties in de vermogenswaarden (beklimmingen, onderling vergeleken) voorkomen, die soms richting 10% gaan.
Dus statistisch bekeken een rampscenario.
En wat moet je met gemiddelden als je maar een paar cijfers hebt.
Mollema stond na 6 klimmen nog op 415,5 Watt (volgens hun definitie nog altijd verdacht), maar zakte na twee mislukte klimmen naar een meer aardse 405 Watt.

Met vergelijkingen op dezelfde berg onder redelijk identieke omstandigheden kun je een eind komen.
Maar met cross-referenties loop je toch een redelijk risico mis te tasten.

De visie van @faustocoppi60 lijkt me alleszins redelijk.
Er is vooral sprake van een flink aantal renners, die elkaar weinig ontlopen en dus een collectieve prestatie leveren (en Fred voegt daar aan toe), die gemakkelijker te behalen zal zijn dan alleen nog veel sneller de berg op te klimmen.
Een individu, dat sneller wil zijn dan the pack zal het nadeel van het alleen moeten rijden op de koop toe moeten nemen.
De bekende slogan is toch: "Je moet maar durven (Mollema 1 keer) maar vooral Je moet maar kunnen".

Rest me Broeder te bedanken voor het plaatsen van het mooie plaatje.
Andere Peter 25 juli 2016 23:41
Zo'n 17 clubs in de Jupiler League zeggen op dit moment dat ze van plan zijn om voor een periodetitel te gaan. Ik weet niet of dat ook de verwachting is.
Bromertà 26 juli 2016 09:55
Hoe goed is jouw Frans, Frans?


Uit de vertaalmachine van Google komt deze brij van een artikel van Antoine Vayer over Romain Bardet, die vanzelfsprekend geen doping gebruikt maar keurig het rijk der mogelijkheden "oprekt."



Tour de France: Bardet of uitbreiding van het rijk van de mogelijkheid?
DE WERELD | 25.07.2016 om 10:22
Door Antoine Vayer (voormalige coach van Festina)

Romain Bardet, 2e overall, met de winnaar van de Tour 2016, Chris Froome, zondag 24 juli op de Champs-Elysées in Parijs. | François Guillot / AFP
Het is mogelijk om in 2016 - als tien jaar geleden, met Floyd Landis, de Tourwinnaar - hebben drie bloedzakken van 350 ml bereid. Voor de start, de Pyreneeën en de Alpen, al vertelde een vriend. herstellen dan, na het overschrijden van de finish in de voorkant van de camera's en het publiek massaal achter de barrières. Zijn vriend riep hem om een ​​handtekening en gaf hem een ​​klein geschenk pakket groupie. Binnen, nieuw bloed en de zelf-injectie kit. Floyd, voor iedereen te zien, mooi pakket gleed in de achterzak van zijn pak, onder de vivas. Practice.

Het is in 2016 groeihormonen om de geweldige effecten van corticosteroïden, 700 mg cafeïne per dag en overvloed aan andere producten of detecteerbaar toe dat boost optreden van "volgens de regels", aangezien gecontroleerde negatief.

Het is mogelijk dat een renner als Floyd zal worden getest voordat de Tour zeven minuten op 513 Watt in een test kant! Hoe steiler de helling, hoe groter de energie die verzwakt, in theorie. Op onze acht achtentwintig minuten radars bergen gemiddeld, voor de zwaarste Tour sinds 1987, hebben negen renners de limiet bar voor de mens om 410 watt (gemiddeld vermogen van 416 watt) overschreden.

 
 | DR
Froome bij 419 watt, 418 tot Bardet, tot 412 ... De gemiddelde Valverde, in de tijd, radar kraag is over het algemeen van vierendertig minuten, maar er zijn zelden meer dan vier in een Tour. Daar, met acht, we waren moe. Alleen Aru was defect. Sinds de invoering van de biologische paspoort in 2010, maar de trend was naar beneden. Geruststellend. Alleen Wiggins, Froome, Nibali en Quintana had iets hoger dan die bar. Dit jaar zijn ze nieuw! Geschiedenis.

Maak gebruik van de TOUR BETTEX
Is het mogelijk dat een renner weigert deze methoden en doping - ondanks de tolerantie - en bereiken kalf kracht, op dit niveau of excellence? Bardet? In 2014, op de leeftijd van 23, de Franse eindigde 6e Tour met 399 watt radar. Bemoedigend. Het potentieel van Frans is afgelopen twee jaar 6 watt / kg tot 6,3 watt / kg voor stammen van dertig minuten. Op 7 radar Bettex, alleen, ontploft hij zijn records met 444 watt zevenentwintig en halve minuut wint. De prestatie van de Tour. Het verbeterde met 5% in twee jaar, 399-418 watt gemiddelde. Dit is de grootste stijging van een renner in de Tour de France.

Lees ook: Bardet bespaart Tower Frans

De prijs van succes, Bardet werd de meest verdachte loper, omdat alles mogelijk is. Voor twee jaar, trad hij toe tot de hoogte training, hypoxie. Hij beweert dat het empirisme van zijn entourage te hebben beëindigd. Het controleert alles, elk detail. Het is geraffineerd. dus gemakkelijk te nemen, voor een rationele geest, de runner-status met de verzekering en de sereniteit van iemand die niets te verbergen heeft. Het blijft manager vier teamleden kunnen verzenden watt zoveel hem, net als die Froome heeft ten Hemel. Bardet leidt de fietser in de voorkant van het management studies. Geleerde, behandelt hij zijn vormentaal. Hij moet het vonnis weten: het onmogelijke is niemand gehouden.



Le Monde



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/07/2016 10:00 door Bromertà.
Miquel1983 26 juli 2016 10:46
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> De Giro is al jaren de mooiste koers van het jaar.
> En heeft als grote voordeel dat ie in het voorjaar
> verreden wordt.
>
> De Vuelta door die dorre woestijn kan mij als
> koers minder bekoren.

Gelukkig rijden ze dit jaar nauwelijks door de woestijn. Alleen in de laatste paar etappes een beetje. Ik vind de Vuelta en Giro beide de leukste rondes. De Tour het minst spannend, hoewel wel het sterkste deelnemersveld. Maarja, Sky controleert alles. Ik vind de Tour qua etappes vaak ook minder uitdagend dan de andere 2 rondes. Sowieso te veel aankomsten bergaf in de Tour. Dat komt aanvallen van klassementsrenners niet ten goede. En relatief veel sprinters-etappes in vergelijking met de Giro en Vuelta. Gaaappp....
cyclingfreakske 26 juli 2016 11:29
ivm Tinkoff....

er was een uitspraak van hem, die hij toch niet nakomt...
als Sagan nog een rit ging winnen, ging hij door met sponsoren..... daags erna wint Sagan weer. Viel dat even tegen.
Tinkoff vergat alles en doet toch nog de boeken dicht.....
El Mik 26 juli 2016 11:41
Ik vind de Vuelta over de laatste pakweg 8 jaar bijna elk jaar de leukste ronde om te volgen, zeker de spannendste, ook de ronde waar het vaakst "bijzondere" of verrassende dingen gebeuren buiten het standaard vooraf gedachte verloop. Zo ook vorig jaar (helaas ten koste van Dumoulin).

Die saaie ritten over de hoogvlaktes van Castilla La Mancha kijk ik toch niet naar, net als saaie sprintritten in de andere grote rondes winking smiley
Al zijn er ook zat mooie streken van Spanje, zeker langs de kusten en in het noorden. En Andalucia heeft ook zijn charmes.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/07/2016 11:42 door El Mik.
Velodroom 26 juli 2016 13:55
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoe goed is jouw Frans, Frans?

Met het woordenboek erbij zou ik nog wel een heel eind komen.
Het Engels en Duits van me is intussen vele malen beter.

Vayer heeft onlangs weer aangepapt met Floyd Landis en strooit nu weer moeiteloos zijn vaak ongefundeerde verdachtmakingen rond.
Alles in het teken van zijn boeken en publicaties. Als een pathologisch leugenaar, die moet blijven liegen.
Niettemin komt Bardet er toch ook niet geheel ongeschonden van af. Nadat Vayer beschrijft hoe maniakaal Bardet leeft, traint en wedstrijden rijdt, zegt hij ook: niemand is gehouden het onmogelijke te doen.

Het speet Vayer wel, dat alleen Aru na 8 radarmetingen duidelijk verzwakte al laat hij Mollema hierbij even buiten beschouwing.
Maar daarover had hij een paar dagen eerder al zijn twijfels geuit. De verklaring voor de verzwakking van Mollema was ook erg evident.
Andere Peter 26 juli 2016 18:59
Dus als de jury op de Ventoux niets had gedaan, dan had Vayer Froome/Porte daar als SUSPECT bestempeld ipv als MIRACULEUX. Krachtiger kan dit gegoochel met pseudo-wetenschap niet geschetst worden.
Velodroom 26 juli 2016 20:28
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dus als de jury op de Ventoux niets had gedaan,
> dan had Vayer Froome/Porte daar als SUSPECT
> bestempeld ipv als MIRACULEUX. Krachtiger kan dit
> gegoochel met pseudo-wetenschap niet geschetst
> worden.

Deze post is wel heel suspect.
De berekening van Vayer is gebaseerd op een kortere klim dan oorspronkelijk de bedoeling was. Ca. 1200m korter.
Maar er is geen reden om aan te nemen, dat zou alles normaal zijn verlopen er geen miraculeuze cijfers tevoorschijn zouden zijn gekomen.
Dus het befaamde drietal was miraculeus bezig. In de ogen van Vayer in elk geval.

Feit was natuurlijk wel, dat er rugwind stond en dat er voorafgaande aan de klim niet zo "heel veel" was gebeurd.

Ik heb ook al op de inconsequenties gewezen van de soms vrij grote verschillen tussen de wattages op de verschillende bergen.
Maar alles afdoen met de term pseudo-wetenschap is beneden AP.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/07/2016 23:59 door Velodroom.
Bromertà 27 juli 2016 20:03
Hier nog een nabrander van meneer Vayer, die via Twitter dit de wereld instuurt:



en




Tja, die beruchte piek in de derde week, en dan ook nog opgeteld bij een enorme progressie. Het wachten is op #Sportsleaks die e.e.a. met Dr Mabuse blootlegt.

Als de inspanning 2 keer zo lang duurt dan zou volgens Riegel het wattage afnemen met de factor 2-0,07 = 0,953. Uiteraard zijn het leven en de natuur grillig en bestaan uitschieters, maar ... aan het eind van de derde week in een loodzware Tour. Dat is té mooi om waar te zijn. Ik geloof er sowieso niet in.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/07/2016 20:04 door Bromertà.
Koppi 27 juli 2016 20:49
Eiwitten zijn de nieuwe biefstuk.
Andere Peter 27 juli 2016 20:51
Kijk nu even. Hij meet op de Ventoux zowel Mollema als Froome en Porte op 433. Jullie zijn de kenners hoor. Maar dat kan maar één ding betekenen. Hij zet hen in dezelfde tijd. Nadat de jury hen in dezelfde tijd zette. Hij meet dus jurytafelwatts. En om dat daardoor het cijfer juist boven de 430 komt, wordt de prestatie plots van MIRACULEUX (<430) gebombardeerd tot SUSPECT (>430).

Dat is gesjoemel met metingen binnen een raamwerk van uit de lucht gegrepen grenzen (430). Dat is niet beter dan pseudo-wetenschap hoor. Er is geen wetenschappelijk onderzoek waarin zo'n meting standhoudt. Gewoon die hele meting eruit gooien.Laat je het staan, prima dan. Maar dan is het pseudo-wetenschap. En dat is nog mild. Demagogisch gesjoemel zou je ook kunnen zeggen.

Daarmee zeg ik niet dat je er nooit iets zinnigs mee kunt aantonen.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/07/2016 20:54 door Andere Peter.
Bromertà 27 juli 2016 21:12
Je gooit allerlei cijfers door elkaar, je leest niet eens wat Velodroom schrijft. Hoe durf jij dan een oordeel over wetenschap te geven?

... verder lijkt het me beter dat ik geen discussie met je voer vanwege ervaringen uit het verleden ...


.
Velodroom 28 juli 2016 12:47
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kijk nu even.

Vayer heeft het tijdstip van de crash genomen en daardoor hebben de koplopers inderdaad dezelfde tijd. Alles is daarop aangepast. Niks aan de hand dus.
Overigens voordat ik iemand miraculeus noem, bijvoorbeeld AP, dan moet ik AP hiervan wel op zijn minst verdenken dat te zijn. Lees even terug. Dolletje.
In de lijst telde ik bovendien 16 miraculeuze vermogenswaarden.

De soms grote onderlinge verschillen in de vermogenswaarden van de verschillende beklimmingen lijken toch te wijzen op factoren, die een integrale onwrikbare vergelijking toch wel heel erg moeizaam maken. Het ene moment is een hele groep miraculeus, het andere moment zijn ze weer normaal.
Maar de methode kan, zelfs al zou ze niet (helemaal) deugen, dan nog steeds te handhaven zijn.

Vayer hanteert bovendien al zeker twintig jaar één en hetzelfde bouwwerk van classificaties: normaal, verdacht, miraculeus et cetera.
Het wielrennen is los van alle doping perikelen wel degelijk geëvolueerd en vooral belangrijk, in de tussentijd is er veel veranderd ten aanzien van één van de pijlers van de w/kg berekening, namelijk maximale utilisatie van de verhouding gewicht/vermogen. De methode is echter dezelfde gebleven.

Devaluatie dus? In elk geval zit Vayer ineens wel opgescheept met een flink aantal kandidaten voor zijn bendelidmaatschap. En zijn plafond is natuurlijk 40.
Het mooie langzamerhand is natuurlijk wel, dat er NIEMAND meer aangewaaid komt, die in aanmerking komt voor het dak van zijn bouwwerk.

Pseudo is het allemaal zeker niet, maar onwrikbaar aan de andere kant uiteraard ook niet.
Bromertà 28 juli 2016 21:31
"De soms grote onderlinge verschillen in de vermogenswaarden van de verschillende beklimmingen lijken toch te wijzen op factoren, die een integrale onwrikbare vergelijking toch wel heel erg moeizaam maken. Het ene moment is een hele groep miraculeus, het andere moment zijn ze weer normaal."

Er is een zeer eenvoudige verklaring (en dus logica) voor die "verschillen:" de hoogste waarden worden telkens bereikt bij een klim waar de aankomst ligt; de zogenaamde #MTF ( mountain top finish ) .

Hier de analyse van Frederic Portoleau.
Velodroom 28 juli 2016 21:44
Fréderic Portoleau heeft de TDF totaalanalyse gepubliceerd op www.chronoswatts.com.

De cijfers op de Mont Ventoux zijn kennelijk erg geflatteerd gezien de opmerking, dat rekening moet worden gehouden met een mogelijke afwijking in de orde van 5%.
Er is gekeken naar powermeter resultaten om het positieve effect van de rugwind in dit geval enigszins te kunnen kwantificeren.
Hoe, daar laat Portoleau zich niet over uit. Ik neem niet aan, dat Porte, Froome en Mollema hun gegevens hebben aangereikt.

9 renners, waaronder een aantal nieuwelingen, hebben dus de grens, waarbij het wantrouwen begint, 410w, dit jaar overschreden.

De meest interessante grafiek is uiteraard die over de Evolutie van het étalon Vermogen, gemiddeld van een aantal toppers en uiteraard die van de winnaar.
Het omspant een periode van meer dan 30 jaar.

Het hart van de toplaag anno 2016 komt, in deze door doping geplaagde periode, opmerkelijk goed voor de dag.
Froome als winnaar wijkt verhoudingsgewijs veel meer af, naar beneden welteverstaan..
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen