Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Verheijen vergelijkt voetbal en wielrennen

Gepost door Andere Peter 
Andere Peter 26 juli 2016 00:24
[www.rtlxl.nl]

Volgens inspanningsfysioloog Raymond Verheijen is de belasting op het lichaam tijdens een voetbalwedstrijd vele malen groter dan tijdens een Tour-etappe.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/07/2016 00:27 door Andere Peter.
cyclingfreakske 26 juli 2016 01:12
lachwekkende vergelijkingen die nergens op slaan.

2 totaal verschillende sporten, 2 sporten waarbij je meestal andere spiergroepen harder belast dan anderen

2 sporten waar de vormen van blessure oorzaak totaal uit elkaar liggen.
-door het lopen hebben ze vaal last van spierscheurtjes, deels ligt dat aan zichzelf als je ziet hoe armzalig de opwarming is voor een voetbalmatch.
verder is elke sport met veel lopen een verhoogd risico op spierscheuren en gewrichtsproblemen.

Mentale en fysieke eigenschappen eigen aan de sport :
- ik zie ook geen afgronden naast het voetbalveld.. ze kunnen er al niet invallen en dat scheelt mentaal al een hoop.
-wielrenners lopen fysiek veel grotere fysieke "shock" op door de valpartijen aan hoge snelheden. het aantal breuken ligt fors hoger, het aantal einde carreiregevallen en dodelijke afloop of levenslange fysieke beperking als gevolg, ligt ook veel hoger dan bij voetballers... herstel na een val vraagt een pak meer energie. Daarnaast is de opeenvolging van intensieve inspanning per seizoen/jaar vele malen groter dan dat van de voetballer. Cardiologisch veel belastender.

2 sporten die qua intensiteit totaal uit elkaar liggen...
voetballers bepalen, zelf hun tempo, rust en loopmomenten..Kennen geen impact van de zwaartekracht (bergop en ijle lucht) een wielrenner MOET zeer diep in het rood om aan te haken, als het beste eraf is..... om dan alsnog kapot te moeten lossen.
De verzorging van een wielrenner is veel en veel intensiever en veeleisender dan van een voetballer. en heeft geen tijd voor nachtelijk gedoe in het seizoen.
.

Verheijen mag een een Tourritje meerijden, met voorkeur die van Bourg-en-Bresse / Culoz,
voor iemand als hem lijken het maar kleine bergjes en een niet zo hoge moeilijkheidsgraad.
Hij mag zelf eens 180km door een berglandschap aan 1 stuk door op eigen tempo fietsen, bv een makkelijke : de Marmotte, waar je 2 "recup" zones hebt in een dal (en de wind altijd parten speelt) Of niet eens zo lastig.... de streek van Villard de Lans een dag doorkuisen bergop bergaf. of het WK parcours in Salanches een 150km afmalen.

Algemeen is het lichaam van de wielrenner ook veel taaier en meer gewoon als het op extreme inspanningen aankomt, en de pijngrens ligt zeer vaak een pak hoger dan bij de voetballer...;
het lichaam heeft vaak gewenning aan pijnvormen die andere mensen bij gewone arbeid al doen afhaken, ook voetballes op topniveau.

Wielrenners kunnen ook niet zo goed toneelspelen als voetballers...
Voetballers hun talent komt pas echt boven als ze weer zo'n "tackel" veinzen en "kermend" liggen te rollen om onmiddelijk daarna recht te staan en door te lopen zonder enig leed.... Hollywood heeft hier een kweekvijver van acteurs als ze willen.

Dit verhaal en kutonderzoek van Verheijen doet me zeer sterk denken aan de vooringenomenheid van enkele journalisten in de sport en enkele wetenschappers die hem voorafgingen in de periode 1997-2000?.
allen hadden of niet of niet veel gefietst. Carl Huybrechts was vooral degene die het lachwekkendste deed over wielrennen.
ene R. De Vlaeminck repliceerde de heren , dat ze het maar eens moesten proberen.
Carl Huybrechts is eens een dagje meegereden met Roger de Vlaeminck, toen al recreatief bezig en op pensieon zijnde wielrenner.
Huybrechts stapte na 30km bijna huilend af en was zo moe dat men hem moest oppikken.
Later zijn ook de vooringenomen wetenschappers van dienst eens meegereden, eentje ging zelfs de uitdaging aan van te gaan trainen om competitie te doen bij een vrije wielerbond (niet erkende koersen, wielertoeristenkoersen maw)... na een paar maanden was het helemaal op, enkele keren tegen de vlakte enz...
alles was zwaar onderschat en moesten door hun daadwerkelijk fysiek uitproberen echt al hun beweringen bijstellen.
dit dateert uit de periode 1997-2000.
Ook enkele profvoetballers gingen de uitdaging aan, en moesten echt alles bijstellen. fysiek veel veeleinder dat wielrennen, behalve dat voetballen veel meer blessures uitlokten op de gewrichten en spieren.

sorry, ik heb een hekel aan zulke onzinnige beweringen van heren die niet verder komen dan de pagina's uit hun boeken en statistiekjes.
de meeste actiefrijdende wielerfans en ex renners wel denk ik... of ik vergis me...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/07/2016 01:16 door cyclingfreakske.
Slimmerd 26 juli 2016 02:27
Pfff Verheijen, belachelijk figuur die veel te veel aandacht krijgt
Sub Culture 26 juli 2016 06:22
je hebt cyclingfreakske verkeerd geschreven.
Eindhovuh 26 juli 2016 06:51
Die Verheijen heeft wel iets weg van jou. Die lijkt te genieten van een andere mening en is zeer zelfovertuigd.
Bromertà 26 juli 2016 09:08
Wie in open deuren trapt, verplaatst vooral lucht.

Als dom zijn pijn zou doen, zou dat dan een hoop leed besparen?
cyclingfreakske 26 juli 2016 11:11
weet je wat het ergste is ?
tot je 25e studeren om dan met grootsheid en arrogantie aantonen hoe dom je wel bent.
Raymond Verheijen is met 3 dubbele buitengewone onderscheiding geslaagd spinning smiley sticking its tongue out
cyclingfreakske 26 juli 2016 11:14
als domheid geld zou opleveren, dan zou hij nooit van zijn leven moeten werken
sijbriskie 26 juli 2016 11:54
Merkwaardig, die defensieve agressie hier gelijk van enkele wielerliefhebbers. Want Verheijen lijkt me hier louter ware, zinnige dingen te zeggen en doet mijns inziens nergens bagatelliserend over de algemene zwaarte van wielrennen, maar verklaart slechts waarom een wielrenner wél elke dag een etappe kan rijden maar een voetballer niet elke dag een wedstrijd kan spelen: door de andere belasting van het lichaam die voetbal nu eenmaal geeft.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/07/2016 11:59 door sijbriskie.
Ruudje2209 26 juli 2016 11:58
Verheijen zegt enkel waarom fietsers wel en voetballers niet meerdere dagen achter elkaar een topprestatie kunnen leveren. Dit onderbouwt hij redelijk goed. Hij probeert nergens te beweren dat voetbal een zwaardere sport is. Hij benadrukt juist het verschil in de manier waarop het lichaam belast wordt. Bij het noemen van blessures heeft het mijn inziens dan ook voornamelijk over blessures voortkomend uit de sport handeling (en dus niet valpartijen bij het fietsen of overtreding bij het voetbal).
sijbriskie 26 juli 2016 12:00
Precies, Ruudje. winking smiley
marksi 26 juli 2016 12:08
Echt ongelooflijk weer de reacties hier, niet eerst even rustig luisteren, je mening vormen en dan reageren. Nee hoor maar meteen gaan bleren in het luchtledige. Treurig.
Luijt 26 juli 2016 12:20
Hoe zit het met fietsen en hardlopen, krijgen we daar ook een filmpje over?
sijbriskie 26 juli 2016 12:22
Geldt grosso modo hetzelfde voor volgens mij. Een marathonloper 'kan' ook maar een paar marathons per jaar lopen en heeft weken nodig om volledig te herstellen van een marathon.
Cecchini 26 juli 2016 12:23
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/07/2016 12:24 door Cecchini.
Cecchini 26 juli 2016 12:23
Alles wat Verheijen stelt lijkt mij meer dan redelijk. Maar voetballers moeten wel eens beseffen dat ze hun eigen sport besmeuren met irritante maniertjes binnen en buiten het veld. Hoeveel leuker is het om naar wielrenners, hardlopers, zwemmers, tennissers, schaatsers te luisteren dan naar al die streetwise voetballers, die nog niet eens de moeite nemen hun 3 meter hoge koptelefoon af te zetten als ze iets gevraagd wordt. Kermend van de pijn liggen ze na een amateuristische Schwalbe met hun belachelijke kapsel en tattoo's op het veld, de wedstrijd wordt weer eens 5 minuten onderbroken, omdat er ergens bloed vloeit, terwijl Kruijswijk, die met een vaart van een kleine 100 km per uur 3x over de kop gaat, en haastig de weg vervolgt met gebroken ribben en nog wat andere kwalen. Hij gaat na aankomst wel even naar het ziekenhuis en stapt de dag later gewoon weer op in een zware bergetappe en staat de pers dan weer netjes te woord. Maar de koers wordt zelden of nooit stilgelegd. Nee, fysiologisch snap ik het verhaal van Verheijen allemaal wel, maar op een enkele voetballer na (Vincent Janssen) zap ik altijd weg als ze weer met hun nietszeggende teksten komen.
Weserbergland 26 juli 2016 12:23
Totaal niet te vergelijken met elkaar. Hooguit bij draaien/ keren/ stoppen (snel) kann ik me een zwaardere belasting lokaal voorstellen.
Verder in alle opzichten is het wielrennen zwaaarder en moet een Junior die aardig kann meekomen al Meer trainen dan een voetbalprof.
Mijn mening was dat.
Ron Meijers 26 juli 2016 12:28
De impact van hardlopen op de gewrichten is veel groter. En hardlopen is in zekere zin intensiever, waar wielrennen extensiever is. Of zoals een net gepensioneerde Erik Dekker zei: m'n conditie is nu met 2 uurtjes lopen per dag misschien wel beter dan met 4-6 uur fietsen. Hoewel lopen en fietsen zeer specifiek zijn, heb ik een keer toen ik geblesseerd was als loper (in een grijs verleden) vrij makkelijk de switch naar het fietsen gemaakt. In het begin vertaalde mijn uitstekende loopconditie zich nog niet naar snelheid en ausdauer op de fiets. Maar al na 3 weken dagelijks ca. 90 km fietsen, fietste ik de 120 km bij de AGR-toerversie met gemak en een gemiddelde van 30 km/u. Op een mountainbike met 'speciale' dunne banden. Hoewel ik op het vlakke voorbij werd gereden door iedereen, haalde ik diezelfde personen met gemak weer in bergop. Vrij getrainde cyclosportieven keken opeens erg vreemd op dat ze werden ingehaald door iemand op een mtb en met een wijdvallend shirt aan. Ik heb zowel gelopen en gefietst, en op de fiets zijn er momenten van relatieve rust. Die zijn er met lopen eigenlijk niet of nauwelijks. Als loper heb je nu eenmaal geen versnellingen. Misschien dat het nog het best te vergelijken is met fietsen op een fixed-gear bike.
Velodroom 26 juli 2016 12:29
Gewichtheffen is veel zwaarder dan voetbal.

Zag recent STRONGMAN na 500 kg van de grond te hebben getild van zijn stokje gaan.
Binnen een paar seconden dus een collaps.
Velodroom 26 juli 2016 12:33
Dit is bij uitstek een vraag voor de FIETS jongens, het drietal dat twee Watt boeken op de markt bracht: voor de wielrenner en de hardloper.
Ron Meijers 26 juli 2016 12:39
Klopt. Dat was Eddie Hall. Wereldrecordhouder deadlift bij de strongman. (In het powerlifting gelden andere regels en mag je geen wrist straps gebruiken.) 500 kg geldt als haast onmenselijke prestatie. Ik deadlift zelf ook en dat is met voorsprong de zwaarste oefening. Zwaarder dan squatten. Sommige mensen doen wel 's denigrerend over die 'dikke' powerlifters en strongman (die overigens steeds slanker worden; dat is een trend), maar probeer maar 's als hen te trainen. Een one-rep max, of maximaalpoging, doe je echt niet elke week. En ook trainen met submaximale gewichten en 2-... herhalingen is loeizwaar. Eddie hal zwom pas nog een wedstrijdje tegen een BBC-presentator. Googel maar 's. Hij is verdomde snel ook nog. En strongman hebben een verrekte goede conditie. Dat ze de 100 m sprint niet winnen, ligt puur aan het gewicht dat ze met zich meedragen. Kijk op YouTube maar 's naar een trainende Brian Shaw, Benni Magnusson of Hafthor Björnsson, bij sommigen misschien beter bekend als 'The Mountain' uit Game of Thrones.

Waarom Hall tegen de vlakte ging, weet ik niet precies. Z'n vrouw dacht dat hij een hersenbloeding of hartaanval had. Het kan ook tijdelijk hoge bloeddruk zijn of je centraal zenuwstelsel dat even kortsluit. Bloedneuzen zijn 'normaal' bij heel zware pogingen in ieder geval. Dan knappen de haarvaten in de neus, geloof ik. Ikzelf heb 's tijdens een zware set leg presses bijna een blackout gehad door wat achteraf tijdelijk hoge bloeddruk was. Niet erg prettig, kan ik je vertellen. Oren klapte dicht, duizelig, heel vreemde gewaarwording van alles om me heen.
Luijt 26 juli 2016 12:40
Jongens, stop, het was niet serieus bedoeld. Al die vergelijkingen met andere sporten, het interesseert me de rozen.

Vroeger had je het programma Superstars waarin topsporters het tegen elkaar opnamen in allerlei disciplines. Dat was nog eens leuk vergelijken. Voor Nederland oa Ard Schenk en Ruud Krol. Voor Frankrijk hordenloper Guy Drut. Laat maar, ik drijf af.....
sijbriskie 26 juli 2016 12:41
Ron Meijers 26 juli 2016 12:42
Het gaat hier geloof ik niet wat zwaarder is qua trainingsarbeid of inspanning, maar om de belasting/weerslag op het lichaam. In die zin gelden boksen en ijshockey geloof ik als zwaarste sporten ter wereld. Maar dat soort lijstjes blijven arbitrair. Het is natuurlijk ook ten dele subjectief. Een strongman zal 200 km fietsen als loeizwaar ervaren en een wielrenner een zware deadliftsessie als gruwelijk. Hoe bereken je de zwaarte? Verbrande calorieën? Geïnvesteerde trainingsuren? Poweroutput - gemiddeld of piek? Blijft appels met peren vergelijken.
Clavan 26 juli 2016 12:44
Beste CF. Volgens mij maakt de beste man helemaal geen vergelijking. Hoogstens een onderscheid tussen wielrennen en voetballen. En daarin heeft hij volkomen gelijk. Hij komt daarin wel heel arrogant over. Maar dat is het aard van het beestje. Ik kon er in ieder geval geen fout in ontdekken.

Trouwens. Dit filmpje is toch al een paar maanden oud, toch?
Ron Meijers 26 juli 2016 12:45
Dat lijkt me best een leuk format voor een programma. Maar op welke onderdelen test je ze dan tegen elkaar? In een CrossFit-achtige competitie? Daarin komen 's werelds meest allround atleten uit. Jacks of all trades, masters of none. Wordt wel eens lacherig over gedaan, maar gezien de diversiteit van die 'bezigheid' (volgens sommigen is het geen sport) is het m.n. conditioneel loeizwaar. Meeste training komt neer op high-intensity intervaltraining en de gemiddelde duursporter gaat liever 6 uur fietsen dan een Tabata-cyclus doen van 4 minuten, gok ik.
Velodroom 26 juli 2016 12:54
De snelste loper van de wereld loopt toch niet zo heel vaak 100m en 200m (nog geen 20 seconden), maar moet toch regelmatig naar de genezer. smiling smiley

Vergelijken van totaal verschillende sporten is dus vrij zinloos.

Eén ding is zeker: een TDF is het zwaarste sportevenement van de wereld, juist omdat o.a. de aard van de beweging het mogelijk maakt zo heel lang intensief door te gaan. De voetballer zou in de vergelijking al heel lang volledig uitgeteld zijn.

Ga op een ergometer zitten, waarvan het koppel extreem groot is en blijft. Dus niet zoals in de echte wereld de wetten van de kracht-/snelheids relatie volgt.
Probeer een maximale sprint te doen. Na niet al te veel tijd val je ook als een STRONGMAN na 500kg opgetild te hebben van je fiets.
De hardloper daarentegen loopt maximaal presterend ook vrij vlot tegen de muur aan, maar houdt het toch nog langer vol.
El Chaba 26 juli 2016 12:55
Zo is het maar net. thumbs up
Velodroom 26 juli 2016 13:05
Verrek. Ron is ook van alle markten thuis. Een wat je noemt hybride prikkerd. smiling smiley

Gewichtheffen is tijdens de explosieve uitvoering extreem belastend voor het hart als orgaan.
Het is dus niet zo gek, dat in extreme situaties er in relatie met bloeddruk et cetera wat "kortsluit".

Dat dergelijke lieden met een normaal gewicht een 100m sprint zouden kunnen winnen is natuurlijk onzin.
De zogenaamde kracht hang ook hier samen met de constellatie van hun lichaam (spierkracht/carrosserie).

Zet ze op een ergometer en de wattages exploderen.
Zet ze op een racefiets en ze worden pathetisch slecht.
sijbriskie 26 juli 2016 13:23
Roeien schijnt ook erg hoog te scoren wat betreft zwaartegraad.
Ron Meijers 26 juli 2016 13:25
Alle 'fullbodysporten', denk ik. Langlaufen en biatlon ook bijv. Zelfs in mijn 'hoogtijdagen' als hardloper vond ik een roeisessie op de roeitrainer loeizwaar. Meer spieren aan het werk, meer zuurstofbehoefte ...
sijbriskie 26 juli 2016 13:28
Luijt 26 juli 2016 13:29
Massimo 26 juli 2016 13:31
Arsimo 26 juli 2016 13:37
Kan me twee keer herinneren dat aan zo'n programma een wielrenner meedeed:

- Zoetemelk die bij de gelijke liggers zichzelf niet eens omhoog kreeg. (zijn vrouw kwam niet bij van het lachen, ze werd duidelijk in beeld genomen daarbij)
- Stamsnijder die bij de 100m sprint na 20m uitviel vanwege een gescheurde(?) spier

Nee, wielrenners kunnen beter aan zoiets niet meedoen.

NB: Ties Kruize was idd iemand die er goed in was. Kan me ook herinneren dat het vaak zwemmers waren die het best presteerden. Het is lang geleden dat ik die programma's zag, ik was 14 of 15 of zoiets.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/07/2016 13:38 door Arsimo.
sijbriskie 26 juli 2016 13:45
sijbriskie 26 juli 2016 13:53
Ik had ook die leeftijd toen, doch dit volstrekt terzijde uiteraard.

Heb de indruk dat wielrenners tegenwoordig toch wat veelzijdiger atleten zijn dan vroeger, maar misschien baseer ik dat op veel te weinig voorbeelden hoor. Maar iemand als Armstrong bijvoorbeeld lijkt me echt een allround atleet (natuurlijk ook ingegeven door zijn triatlonverleden, maar goed).
Biti 26 juli 2016 14:13
Heb beide sporten beoefend, voetbal en wielrennen. Lastig te vergelijken eigenlijk. Vaak worden er dan ook argumenten bijgehaald van laat een voetballer maar eens wielrennen. Ja, dat haalt niks uit. Net zoals dat een wielrenner snel kramp zal hebben als 'ie gaat voetballen.Of hij scheurt alles af. Net zoals dat Cristiano Ronaldo in een wandeletappe in de Tour de france buiten de tijdslimiet binnenkomt. Als hij de finish al haalt. Dat is ook het punt helemaal niet, het gaat om een voetballer die voetbalt en een wielrenner die wielrent. Voor ongetrainde sporters is bijna alles zwaar.

Wielrennen is een duursport en bij voetbal komt het aan op explosieve momenten. Door het fysieke contact in combinatie met deze explosieve momenten, lopen voetballers relatief vaak een blessure op. Dan kun je stellen dat de fysieke belasting van je lichaam dus hoger is dan bij bv. wielrennen. Als hij het zo bedoelt (kan het filmpje hier niet zien), dan heeft hij waarschijnlijk niet eens ongelijk.
Bromertà 26 juli 2016 14:46


Hoe belastend voor het lichaam is dit dan?
Bromertà 26 juli 2016 14:49
Even uit een ander vaatje. Iedereen kan tegen een balletje trappen. 99% van de bevolking kan niet zonder te stoppen een col van buiten categorie op fietsen.

Zijn we asjeblieft klaar?
Goozzer 26 juli 2016 15:47
Eens, alles zit onder het kwijl van de pavlovreacties hier...
Arsimo 26 juli 2016 15:57
Iedereen (nou ja), kan ook naar school of supermarkt fietsen. Lijkt me eerlijker vergelijking dan een topwedstrijd in het voetbal versus een balletje trappen.

Die twee sporten zijn niet te vergelijken t.a.v. conditie en zwaarte an sich.

Het enige wat je zou kunnen vergelijken is hoeveel iemand met groot talent in een van die twee sporten er daarnaast nog voor moet doen en laten(!!) om structureel aan de top van hun sport mee te kunnen doen. Als je dat min of meer objectief kan kwantificeren op een of andere manier dan heb je iets om de zwaartes van de sporten met elkaar te kunnen vergelijken.
Biti 26 juli 2016 16:35
@Bromeria:

Iedereen kan ook fietsen. 99,9% van de wereld kan niet zo goed voetballen als Messi.
Carlos Danger 26 juli 2016 17:17
Messi kan ook heel goed tillen (de belastingdienst b.v.)
Tinuz 26 juli 2016 18:25
Vincent Janssen is een wielrenner op het voetbalveld.
Het zou mij ook sterk verbazen als hij zich onder gaat laten tatoeeren met allerlei onzin. Eén van de weinige voetballers met een gezond werkend verstand.
cyclingfreakske 26 juli 2016 19:59
even repliceren wat er staat :

" Volgens inspanningsfysioloog Raymond Verheijen is de belasting op het lichaam tijdens een voetbalwedstrijd vele malen groter dan tijdens een Tour-etappe."

gelet op de uitleg in het filmpje, kom je ook tot zowat de tekst dat hierbij werd neergezet bij de topicstart.
Zo vatten zeer veel mensen het ook op, die niet beter weten.


hij maakt een vergelijking op een daginspanning....geen meerdere dagen. En al goed, want dan gaat hij helemaal de mist in.

wat Raymond Verheijen beter kan stellen - duidelijk formuleren - is dat de voetballer een stuk sneller blessuregevoeliger is dan de wielrenner, want in feite is dat de basis van zijn hele verhaal.
Hij gaat verder vergelijken, terwijl beide sporten in geen enkel opzicht vergelijkbaar zijn, hoe je het keert of draait. een fout, en geen klientje, waardoor hij ook ontspoort.

Alleen komt hij daar met een theorie/verhaal waarmee hij eigenlijk stelt dat wielrennen makkelijker is en het fysiek lang niet zo zwaar is.
Dat is de context die eruit voortvloeit.

hij moet gewoon zeggen : voetballers en loopsporters zijn sneller geblesseerd door het lopen en aggresief uitvoeren van draaibewegingen, dan wielrenners
Ondanks dat wielrennen fysiek en cardiologisch veel zwaarder is.
Loopsporten in het algemeen lokken veel vaker blessures op die een impact hebben op spieren en gewrichten (spierscheuren, knieeen, enkels,..)
zaken die je in het wielrennen veel en veel minder tegenkomt, uitgezonderd de knieeen (in de mtb is dat aantal knieklachten sterk oplopend)

toch doet hij dat niet.

Laat ons stellen dat hij de zaak gewoon verkeerd formuleert, maar dat later nog niet inziet en dan zo'n filmpje maakt met "groot nieuws"... en echt oud nieuws is.
cyclingfreakske 26 juli 2016 20:10
Biti Schreef:
-------------------------------------------------------
> @Bromeria:
>
> Iedereen kan ook fietsen. 99,9% van de wereld kan
> niet zo goed voetballen als Messi.


dus iedereen kan de Tour winnen, een heel jaar koersen en trainen tegelijk, de winter grotendeels overbruggen met ja... trainingswerk.
kan iedereen ook 4-5u op een stuk rijden met een gemiddelde van 45-47km/u ? en soms nog harder ?
BTW : Messi is nog altijd geen Maradona. ook hier is geen vergelijking mogelijk, dan zou je evengoed Merckx tegen Wiggins kunnen zetten.
cyclingfreakske 26 juli 2016 20:12
waarom maakt Raymond Verheijen deze vergelijking niet, puur gezien - impact op het lichaam...;

Parijs Roubaix tegenover een topmatch van een voetballer.
... 2 keer raden wie daar het meest gehavend uitkomt.... niet die voetballer.
Goozzer 26 juli 2016 20:17
Ik denk toch echt dat het probleem eerder bij anderen (de vraagsteller, enerzijds, en zij die niet goed luisteren anderzijds - ironisch genoeg vanuit feitelijk dezelfde invalshoek) ligt dan bij de beste man zelf, die tamelijk zorgvuldig zijn woorden kiest en duidelijk onderscheid maakt tussen de sporten en de fysiologische belasting aan de ene kant en de anatomische belasting aan de andere kant...
Velodroom 26 juli 2016 20:40
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------

> Volgens inspanningsfysioloog Raymond Verheijen is
> de anatomische belasting op het lichaam tijdens een
> voetbalwedstrijd vele malen groter dan tijdens een
> Tour-etappe.

Heb zonet de moeite genomen het filmpje even af te kijken.
De goede man is inderdaad vrij duidelijk.

Wielrenners zijn de dwangarbeiders van de weg, lees sport.
Voetballers hebben ze in dienst. grinning smiley
Andere Peter 26 juli 2016 20:41
Misschien is het filmpje oud, maar ik kwam het toevallig gisteravond pas tegen. Voor de duidelijkheid: ik claimde geen mening met het openen van deze post. Het leek mij wel een aardige splijtzwam voor debat-met-vertakkingen.

Doorgaans vind ik Verheijen een paljas die heel ergerlijk het succes van Man United, Bayern München en Real Madrid als zijn succes claimt en die vaak ver buiten zijn eigen vakgebied glibbert. Maar hier blijft hij wel binnen zijn expertise. Wat hij zegt over de belasting voor spieren snijdt hout. Hij zegt daarmee niet dat voetbal zwaarder is. Hij zegt wel dat de explosieve/onregelmatige belasting van het lichaam veel hersteltijd vereist. Terwijl wielrenners juist extreem veel energie moeten stampen, maar de spieren heel regelmatig belast zien. Dat is een plausibele verklaring voor de vraag waarom 22 topvoetbalwedstijden in 20 dagen ondoenlijk is.
Andere Peter 26 juli 2016 20:41
Curzio 26 juli 2016 20:50
Het zijn nogal open deuren dan van deze Verheijen. Iedereen die weleens te maken krijgt met klachten van het houdings- en bewegingsapparaat zal het advies krijgen om niet-explosieve sporten als fietsen, wandelen, roeien en zwemmen de voorkeur te geven boven de explosieve sporten. Voorwaar niet bepaald een revolutionair of zelfs maar nieuw inzicht.
sijbriskie 26 juli 2016 23:34
Geen nieuwe inzichten nee. Maar ik vind het wél een nuttige, onderbouwde weerlegging van het cliché dat voetballers een zwakke mentaliteit zouden hebben vergeleken met wielrenners omdat voetballers 'maar' twee wedstrijden in de week aankunnen in tegenstelling tot de stoere dwangarbeiders van de weg die elke dag een etappe kunnen rijden.
Biti 27 juli 2016 00:15
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> Biti Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > @Bromeria:
> >
> > Iedereen kan ook fietsen. 99,9% van de wereld
> kan
> > niet zo goed voetballen als Messi.
>
>
> dus iedereen kan de Tour winnen, een heel jaar
> koersen en trainen tegelijk, de winter grotendeels
> overbruggen met ja... trainingswerk.
> kan iedereen ook 4-5u op een stuk rijden met een
> gemiddelde van 45-47km/u ? en soms nog harder ?
> BTW : Messi is nog altijd geen Maradona. ook
> hier is geen vergelijking mogelijk, dan zou je
> evengoed Merckx tegen Wiggins kunnen zetten.

Dat zeg ik toch helemaal nergens? Begrijpend lezen blijkt echt niet mee te vallen voor sommigen. Ik zeg nergens dat iedereen de Tour kan winnen. Net zoals dat niet iedereen kan voetballen als Messi of om het even welke profvoetballer.

Heb je eigenlijk wel geluisterd naar wat er is gezegd en gekeken naar wat er hier is geschreven? Het zijn voornamelijk open deuren die hij intrapt, maar jij blaat maar weer wat in de rondte zonder verder onderbouwing.
cyclingfreakske 27 juli 2016 00:34
wielrenners hebben een veel hogere pijngrens en het lichaam is extreme inspanningen meer gewoon door de vele harde trainingen en wedstrijden.
bij voetballers ligt dat helemaal anders.... het mentale aspect niet meegerekent. Wel puur fysiek.
dat scheelt wel in het aantal kleine beschadigingen van de spieren. nietemin zal bv een behoorlijk getraind wielertoerist die bruusk naar zeer intensief en extreem moet overschakelen, wel zeer duidelijk diezelfde impactsporen dragen zoals bij de voetballer.
Het is best mogelijk dat Raymond Verheijen dat niet mee in rekening heeft genomen, of aan gedacht heeft. Hij is daarin niet de enige....

mentaal gezien, hangt dat van persoon tot persoon af, in gelijk wat hij doet. heeft weinig tot niks te zien met de impact op het lichaam.
cyclingfreakske 27 juli 2016 00:55
ja..je zegt dat iedereen kan fietsen, en 99% niet zo goed kan voetballen als Messi.

in de term van inspanning doorgetrokken, wil je dus zeggen dat zowat iedereen HARD en LANG kan fietsen en ook nog presteren ... echt niet. (de zin leest wel zo)
ik repliceerde op deze ene uitspraak.

Mocht Raymond Verheijen ditzelfde onderzoek eens doen bij mtb wedstrijdrijders op int. hoog niveau, dan zouden zijn oogjes pas echt opengaan....
de voetballer komt daar dan wel zeer goed weg, gezien de impact van mtb competitie wel erg extreem kan zijn op de spieren en pezen.
sommige crossen lijkt het alsof je 1.5x Parijs Roubaix hebt gedaan in 1 stuk. het lichaam zit vol spierscheurtjes en vraagt dagenlang herstel, zelfs soms een hele week. Dan had het nog enig zinnigs gehad.
Inigo 27 juli 2016 09:54
Misschien nog leuk dit in de discussie te gooien: [www.nu.nl]

Voetbal loopt wat betreft voeding decennia achter op andere sporten, zie ook de reactie van van der Vaart over de opmerking dat hij wat minder frikandellen had moeten eten in zijn carrière...
Carlos Danger 27 juli 2016 12:15
Dat is één voetballer en ook nog één, die kan terugkijken op een mislukte loopbaan (na zijn Ajax en HSV(deel1) tijd)
El Mik 27 juli 2016 13:52
Nog een geluk dat Betancur waarschijnlijk niet eens weet wat frikandellen zijn.
Goozzer 27 juli 2016 16:39
Pizza, een van de weinige échte super foods. City wint volgend jaar geen platte prijs, dus...
Andere Peter 27 juli 2016 17:48
Bij Spurs waren ze heel erg blij met hem hoor. Op dat moment de beste speler, terwijl Modric er ook was. ''Bargain of the season'' herinner ik mij.
Koppi 27 juli 2016 20:04
Joop! Niks kon hij, hoe aandoenlijk.
Edit: wat Arsimo zegt, dus.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/07/2016 20:06 door Koppi.
Andere Peter 27 juli 2016 20:30
mentaal gezien, hangt dat van persoon tot persoon af, in gelijk wat hij doet. heeft weinig tot niks te zien met de impact op het lichaam.

Dit is zelfs voor jouw doen wartaal.
Andere Peter 27 juli 2016 20:33
En zo is het. En kennelijk willen sommigen graag zo krampachtig vasthouden aan het soort superieure lijden van die dwangarbeiders dat ze niet zien dat andere sporten op andere manieren een zware belasting vormen.
Bromertà 27 juli 2016 20:54
Als Eddie Izzard (54) 27 marathons in 27 dagen kan lopen dan moeten goed getrainde sportmensen, die amper 10 tot 12km afleggen in 90 minuten makkelijk 21 wedstrijden kunnen spelen in 23 dagen. Men loopt nota bene op een grasveld, waar een bijna ideale demping plaatsvindt.

Die micro beschadigingen worden vooral veroorzaakt door gebrek aan training. De moderne voetballer staat liever voor de spiegel: bij de kapper of bij de huidkrasser ook bekend als tattoo-zetter of bij de sportschool waar ie aan zijn ultiem narcistische houding schaaft. Soms koopt ie een veel te grote hoed, broek had ie al aan, dan weer laat ie zijn auto in goud lakken.
sijbriskie 27 juli 2016 21:20
Heb je ook wel eens gezien hoe Eddie Izzard die marathons loopt?
Andere Peter 27 juli 2016 21:28
Nonsens. Je vergist je in de explosiviteit van een kopduel, een tackle, een sprint van 10 meter en in de extra belasting van uit je balans gebracht worden door direct lichamelijk contact op het moment van technisch ingewikkelde handelingen.
Velodroom 27 juli 2016 21:33
Broeder, heb je nu de ironie knop aangezet of ben je een beetje afwezig. Een Tour van 3 hele weken gaat tenslotte niet in de natte kleren zitten.

Ik weet niet hoe het tegenwoordig met hem is, maar een voormalige marathonheld, zoals Ron Hill, bleef jarenlang zo'n beetje elke dag een marathon lopen.
Dus dat is het probleem niet en Fred, deed in zijn gloriejaren als voetballer ook 23 wedstrijden in één maand.
Het gaat natuurlijk wel over intensiteit, waarmee ik niet wil zeggen, dat Fred niet zijn best deed.
Bij voldoende energietoevoer kun je wel een dag en een nacht rondtrappen met een redelijk wattage.
Ik zie een partijtje voetbal, laat staan een heuse wedstrijd geen 24 uur duren.

Ik heb jarenlang nog gewielrend en tussendoor 's winters gezaalvoetbald, maar ook nog steeds veldvoetbal in de lente en zomer.
Totdat de balans teveel doorsloeg naar de wielertraining en ik me toch weer eens aan veldvoetbal waagde.

Na tien minuten kreeg ik verschrikkelijke spierpijn (DOMS zegt Broeder natuurlijk direct), maar was conditioneel nog zo fit, dat ik me kon veroorloven de wedstrijd gewoon prima uit te spelen. Het duurde echter wel 11 dagen voordat ik weer klachtenvrij kon wielrennen. Sindsdien kan ik de bal niet meer raken.

Voetbal kent bovendien bovenop de fysieke impact van schietbewegingen de impact door toedoen van (soms valse) tegenspelers.
Zomaar wat bespiegelingen.
Velodroom 27 juli 2016 21:34
Netjes omschreven, AP.
Bromertà 27 juli 2016 21:42
I’m the child that I once was – running around and climbing trees. I can look around and say: “Hey, look, there are some mountains over there. Let’s run over to them.” It’s kind of crazy but that’s how I feel running around. I’m 54, so if I can do 26 miles every day, anyone can.
[www.theguardian.com]

Als kind voetbalde ik elke dag minstens 2 uur. Nooit spierpijn, nooit last van micro beschadigingen, nooit blessures: kopduels, sprintjes, duiken bij vliegende keep. Geen centje pijn.
nachtwacht 27 juli 2016 21:42
Voetballers moeten het hebben van hun talent, hun techniek. Daar wordt ook op getraind, ook omdat de voetballers dat zelf leuk vinden (we moeten met de bal trainen, dat is zo goed voor de motivatie en dan vinden ze me tenminste een goede trainer). Verder valt er qua training inderdaad wel het nodige te verbeteren en zouden voetballers zeker wel meer wedstrijden achter elkaar kunnen spelen als ze fanatieker en meer gericht op conditie zouden gaan trainen,
Velodroom 27 juli 2016 22:29
Intensiteit speelt een hoofdrol.

Als ik genoeg energiedrankjes bij me zou hebben en dan ook nog gek genoeg (zoals sommigen nu al beweren) dan zou ik een dag en een nacht elke 3 minuten een 3% heuvel van 100m lengte op kunnen rijden met een gematigde snelheid, lees inspanning. Aanloopsnelheid 15km/h.

Zodra ik maximaal te werk ga, dan wordt de vierde sprint al heel moeilijk om absoluut hetzelfde niveau te handhaven.
Energiepool nog net niet maximaal gevuld, dus het eerste spoor van substantie verlies komt al om de hoek kijken. Je kunt dus niet meer met hetzelfde gemak je spieren maximaal laten contracteren. Nu is dit uiteraard een stand-alone situatie. Ik vergelijk mezelf met mezelf. In een voetbalduel kan ik ook als ik tegen mezelf zou verliezen nog altijd wel van mijn tegenstander winnen. Mooi geformuleerd, vind ik zelf. smiling smiley

Overigens, zou je hetzelfde op een ergometer doen, dan zijn de omstandigheden al aanmerkelijk gunstiger.
Vergroot je echter het koppel heel sterk en laat het ongewijzigd, dan verdwijnen die gunstige omstandigheden heel snel.

In het wielrennen beweegt niet de renner zich voort, maar de fiets.
Helemaal conform de 1 op 3 prof van het wielrennen, den Eddy, die als een Einstein postuleerde, dat de fiets U rijdt.
Deze uitspraak kwam tot stand in verband met de gaande discussie over de vele valpartijen in het moderne wielrennen.

DOMS slaat vooral toe na ongeoefendheid, maar spierpijn treedt natuurlijk vanaf een bepaalde intensiteit altijd op, hoe goed iemand ook wordt.

Waarom denk je, dat juist de sporters, waarvan de leek zou kunnen verwachten, dat die wel elke dag races kunnen lopen, want die duren maar rond de 10 seconden,
juist maar verhoudingsgewijs een paar wedstrijden lopen en dan nog regelmatig forfait geven door blessure's et cetera?
Bromertà 27 juli 2016 22:50
Maar niemand verwacht van een voetballer dat ie het sprintje in het begin van de wedstrijd even snel doet als aan het eind. Vermoeidheid is een essentieel onderdeel van het spel.

Snelheid wordt overigens niet bepaald door de beweging van de speler(s) maar door de bal.

Het was Newtons Derde Wet die ons leerde dat de fiets wordt bewogen door de tegenkracht van het wegdek.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/07/2016 22:52 door Bromertà.
cyclingfreakske 27 juli 2016 23:57
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als Eddie Izzard (54) 27 marathons in 27 dagen kan
> lopen dan moeten goed getrainde sportmensen, die
> amper 10 tot 12km afleggen in 90 minuten makkelijk
> 21 wedstrijden kunnen spelen in 23 dagen. Men
> loopt nota bene op een grasveld, waar een bijna
> ideale demping plaatsvindt.
>
> Die micro beschadigingen worden vooral veroorzaakt
> door gebrek aan training. De moderne voetballer
> staat liever voor de spiegel: bij de kapper of bij
> de huidkrasser ook bekend als tattoo-zetter of bij
> de sportschool waar ie aan zijn ultiem
> narcistische houding schaaft. Soms koopt ie een
> veel te grote hoed, broek had ie al aan, dan weer
> laat ie zijn auto in goud lakken.


.... regelmatig ook de mascara erop, een dagcreme en komt de deur amper uit zonder zijn Louis Vuitton handtasje.....
vraag me soms af waarom ze elk jaar speciaal een Gay parade organiseren, terwijl die elke week op het veld - aan het stadion eentje gaande is spinning smiley sticking its tongue out.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/07/2016 00:35 door cyclingfreakske.
Velodroom 28 juli 2016 00:16
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maar niemand verwacht van een voetballer dat ie
> het sprintje in het begin van de wedstrijd even
> snel doet als aan het eind. Vermoeidheid is een
> essentieel onderdeel van het spel.
>

Duitsland tegen Oostenrijk, waarbij de commentator rustig zijn thee kon opdrinken, was ongetwijfeld een wedstrijd naar jouw vaartje.
Nu begrijp ik ineens waarom ze (soms) van Messi zeggen, dat de bal aan zijn dribbelvoeten vastkleeft.
Waarom kom je nou met Newton aanzetten? Het gaat hier toch om een fundamenteel verschil tussen beide sporten.
Columbus SLX 28 juli 2016 10:53
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als kind voetbalde ik elke dag minstens 2 uur.
> Nooit spierpijn, nooit last van micro
> beschadigingen, nooit blessures: kopduels,
> sprintjes, duiken bij vliegende keep. Geen centje
> pijn.

Je hebt een wat wonderlijke bewijsvoering - Bromertà: de intensiteit waarmee een kind sport bedrijft laat zich slecht vergelijken waarmee sport op het hoogste niveau wordt bedreven. De spierkracht van een kind staat ook in geen verhouding tot de spierkracht waarmee volwassen topsporters aanzetten afremmen aanzetten afremmen.

Ik denk dat er zeker voetballers zijn die voldoen aan jouw beeld van ehm... een zeker androgien gedrag (laat ik zo zeggen). Volgens was er ooit een team dat op Uggs de warmup deed of zo (zijn geloof ik nog wel foto's van). Maar puur inhoudelijk heeft Verheijen groot gelijk, hij drukt zich zeer precies uit, geeft zeer goed het verschil aan - physiologisch (= wielrennen het zwaarste), en fysiek (= voetballers meer schade). Nou ben je vrij om daar anders over te denken, maar feitelijk valt daar weinig.. of nou nee... niets op af te dingen. Vergelijkingen met een beetje buitenspelen als kind, en hoe een transgender op zijn gemakje marathons afhobbelt snijden niet heel veel hout.
Biti 28 juli 2016 12:01
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> ja..je zegt dat iedereen kan fietsen, en 99% niet
> zo goed kan voetballen als Messi.
>
> in de term van inspanning doorgetrokken, wil je
> dus zeggen dat zowat iedereen HARD en LANG kan
> fietsen en ook nog presteren ... echt niet. (de
> zin leest wel zo)
> ik repliceerde op deze ene uitspraak.
>
> Mocht Raymond Verheijen ditzelfde onderzoek eens
> doen bij mtb wedstrijdrijders op int. hoog niveau,
> dan zouden zijn oogjes pas echt opengaan....
> de voetballer komt daar dan wel zeer goed weg,
> gezien de impact van mtb competitie wel erg
> extreem kan zijn op de spieren en pezen.
> sommige crossen lijkt het alsof je 1.5x Parijs
> Roubaix hebt gedaan in 1 stuk. het lichaam zit
> vol spierscheurtjes en vraagt dagenlang herstel,
> zelfs soms een hele week. Dan had het nog enig
> zinnigs gehad.

Waar zeg ik dan dat iedereen die kan fietsen ook de Tour kan winnen?

Net zoals de mensen die tegen een bal kunnen trappen niet allemaal profvoetballer kunnen, kunnen de mensen die kunnen fietsen bij lange na niet allemaal het peloton bijhouden in een amateurkoers. Laat staan de Tour winnen.

Verheijen heeft het over een Tour-etappe en niet over MTB-koersen. Volgens mij heeft hij het zelfs nog eens over een gemiddelde Tour-etappe. Als je dan als renner in het peloton hangt...

Verheijen zegt: Volgens inspanningsfysioloog Raymond Verheijen is de belasting op het lichaam tijdens een voetbalwedstrijd vele malen groter dan tijdens een Tour-etappe. Het gaat er helemaal niet om dat iedereen tegen een bal kan trappen, ook niet over MTB-koersen, niet over extreme parcoursen, schwalbes

Vandaar dat hij nu enkel wat open deuren intrapt. Dat voetballers schwalbes maken en narcisten zijn klopt allemaal voor een groot deel, maar daar gaat het niet natuurlijk niet over.
Bromertà 28 juli 2016 12:37
Nee, met de blaaskaken krachtig rondbazuinen dat Verheijen gewoon gelijk heeft en geen seconde willen stilstaan bij de preventie van al die spier-, pees- en bandblessures, dat snijdt hout.

Maar er is hoop.
cyclingfreakske 28 juli 2016 16:01
ik verwijs naar de mtb omdat de belasting EN DE DUUR van de inspanning raakpunte nzijn met de voetballer.
beiden zijn ca 1.30u bezig, de impact van de ondergrond speelt in beide sporten een grote rol en op dat vlak extra belastend voor het lichaam.
hij zou beter daar een vergelijking mee maken, omdat een wegrenner geen enkel raakvlak heeft met een voetballer zijn inspanning en totaal onvergelijkbaar blijft.
met een mtb'er heb je dat niet.... het resultaat zou hem verbazen.

maar ach.... je zal dit ook wel niet begrijpen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/07/2016 16:02 door cyclingfreakske.
sijbriskie 28 juli 2016 16:19
Leuk en aardig allemaal hoor...en ik vind zelf de gemiddelde hedendaagse voetballer ook een verwende blaag, maar daar gaat het hier helemaal niet om.
Biti 28 juli 2016 21:39
Hij maakt de vergelijking met de Tour, omdat kennelijk veel mensen naar de Tour kijken en niet zo zeer naar MTB-wedstrijden. In Nederland wordt er 1 keer in de 4 jaar een MTB-wedstrijd live op televisie uitgezonden. Hij wil graag een Tour-etappe vergelijken met voetbal.

Vervolgens haal jij er mtb bij, terwijl het daar helemaal niet over gaat. Je mist volkomen het punt.
cyclingfreakske 28 juli 2016 22:29
lees je de reply wel ?
het gaat toch over de belasting-impact op het lichaam bij Raymond Verheijen ?
ik zei gewoon dat het interessanter had geweest dat hij daar eens naar onderzocht.
Omdat : de tijdsduur ongeveer hetzelfde is in de mtb cross country 1.30 a 2u), de belasting-impact erg hoog is, het terrein ook zorgt voor extra impact zoals gebeurd bij loopsporten.
Daarnaast is het een behoorlijke explosieve krachtsport met bruuske versnellingen, heel erg veeleisend. bij het voetbal zie je diezelfde eigenschappen.
een doorwintert MTB specialist op topniveau loopt vaak dagenlang stijf en pijnlijk rond na een wedstrijd.... iets wat je soms in de voetbal ook tegenkomt.

bij het wegwielrennen is dat wel een stuk minder, en de wegen waarover ze rijden geven geen grote impact (buiten een RVV en vooral P-Roubaix)
verder is er ook geen raakvlak om een vergelijking te maken met een Tourrenner.

het heeft dan ook nikst e zien met een tv uitzending winking smiley
Biti 29 juli 2016 16:02
De reply lees ik zeer zeker.

Dat hij vergelijkt met een Tour-etappe lijkt me heel logisch als de Tour bezig is. Een Tour-etappe spreekt het publiek nu eenmaal meer aan dan een MTB-wedstrijd, zeker op momenten dat de Tour bezig is. Daarom vergelijkt hij waarschijnlijk met de Tour. Doel zal voor hem ook zijn het nieuws halen. Dat lukt sneller door voetbal met de TOur te vergelijken dan voetbal met MTB, een sport die er in Nederland bij het grote publiek niet toe doet en 1 keer per 4 jaar op televisie is te zien.

Voor wat betreft MTB ben ik het wel met je eens hoor dat dat anders is dan wegwielrennen. Heb zelf op de weg gekoerst en train nu weleens met MTB-rijders. Een wereld van verschil, ook een wereld van verschil met in de winter wat meehobbelen bij MTB-tochten. Na een stevige traingen op intensieve parcoursen, heb ik de dag erop enorme spierpijn. Een dag na 'n gemiddelde wegkoers, reed ik een andere koers.

Net zoals dat boksen weer helemaal anders is, de Iron Man, de marathon lopen etc. Echter Verheijen vergelijkt hier met een Tour-etappe.
Andere Peter 29 juli 2016 16:43
Natuurlijk had je geen spierpijn. De belasting van die explosiviteit valt ook helemaal niet op de spieren, maar op de gewrichten, evt pezen en de weefsels.
Bromertà 29 juli 2016 20:52
Iedereen heeft recht om iets DOMS te beweren.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen